مارول طراح ایکس من را اخراج کرد!

معذرت خواهی مارول بابت کمیک جنجالی !

اپدیت: مارول امروز اعلام کرد که قرارداد اقای Ardian Syaf را فسخ و ایشون را اخراج کرده

البته شماره های 2 و 3 x-men gold رو چون از قبل طراحی کرده بود طبق برنامه منتشر میشن ولی از شماره های 3 به بعد طراح جدیدی جایگزین ایشون میشه.

 

برای فهمیدن قضیه باید اولش یه کم توضیح بهتون بدم.

ببینید ... کشور اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان در دنیا را دارد. الان مدتیه در پایتخت این کشور یعنی جاکارتا یک مشکل بزرگ به وجود آمده است. دلیلش اینه که برای اولین بار یک فرماندار غیر مسلمان برای این شهر انتخاب شده به نام Basuki Purnama Tjahaja . اکثریت مسلمان اندونزی هم از همون اول به انتخاب این اقا اعتراض داشتند. خود اقای Basuki Purnama Tjahaja هم پارسال با  نقل قول کردن از یکی از سوره های قرآن سعی داشت اینطور القا کنه که مسلمان ها هیچ وقت حاضر نمیشوند یک غیر مسلمان را به میان خود راه دهند. او برای این حرف خودش آیه 51 از سوره شماره 5 قرآن کریم (سوره مبارکه "مائده") را مثال زد و به قرآن و مسلمانان انتقادی را وارد کرد. البته بعدا به خاطر حرف های غیر واقعی و غیر منصفانه خودش تلویحا معذرت خواهی کرد ولی در هر حال   در کشور اندونزی تظاهرات زیادی توسط مسلمانان بر علیه آقای فرماندار برگزار شده در 2 دسامبر 2016 بود.

خب حالا اینا چه ربطی به مارول داره؟ عرض میکنم!

هفته پیش اولین شماره از کمیک X-men Gold منتشر شد که با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. طراح این کمیک یک آقای مسلمان به نام Ardian Syaf هستش که اصلیتی اندونزیایی داره. ایشون داخل این کمیک شماره هایی نوشته که به قضیه فرماندار جاکارتا اشاره داره.

مثلا جایی که کلاسوس داره بیس بال بازی میکنه میبینیم که روی تی شرتش نوشته: QS 5:51

 کلاسوس - ایکس من گولد

منظور از QS همان قرآن کریم است و منظور از 5:51 هم سوره 5 (مائده)، آیه 51 هستش که اشاره به همان آیه سوره مائده دارد که در بالا بهش اشاره شد.

آقای Ardian Syaf یک جای دیگر هم در بالای یک ساختمان عدد 212 رو نوشته که اون هم اشاره دارد به تاریخ 2 دسامبر که تظاهرات علیه فرماندار جاکارتا برگزار شد. ضمن اینکه این عدد بالای سر «کیتی پراید» دیده میشود که از اعضای یهودی گروه مردان ایکس است. همچنین اون کنار مغازه جواهر فروشی (Jewlery) دیده میشود که اقای Ardian Syaf جوری بخش از این کلمه را پنهان کرده که Jew به معنی یهودی برجسته باشه:

کمیک x-men gold

پس از جنجال، خود Ardian Syaf هم اعتراف کرده که عمدا این اعداد را داخل کمیک گذاشته چون مسلمانه و و در اون تظاهرات 2 دسامبر هم شرکت داشته! حالا خیلی ها مارول را تحت فشار قرار دادند که چرا طراحش به خودش اجازه داده از اسلام یا جریان خاصی در داخل یکی از کمیک هایش حمایت کنه!

مارول هم در بیانیه ای قول داده Ardian Syaf را تنبیه کنه . متن این بیانیه از این قرار است:

"بخش مورد نظر در کمیک X-Men Gold#1 بدون اینکه ما خبر داشته باشیم در کمیک گنجانده شده . ارجاعات و معانی استنباط شده از آن دربرگیرنده و منعکس کننده نظرات نویسنده، ادیتور یا هیچ کس دیگر در مارول نیست و با سیاست فراگیر مارول و پیام همیشگی مردان ایکس که از ابتدای خلقت خود سمبل آن بوده اند  در تضاد است . موارد مورد مناقشه از چاپ های بعدی،  نسخه های دیجیتال ومجموعه های بعدی (trade paperback)این کمیک حذف خواهند شد  و اقدامات تنبیهی هم لحاظ خواهد شد".

نظر شما چیست؟ آیا اون طراح کار درستی کرده؟ آیا مارول کار درستی کرده که میخواهد تنبیه اش کند؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

#1 AjSpidey 1396-01-20 17:24
من كارى ندارم ولى به نظر من دنياى كميك نبايد به اينجور چيزاى نا مرتبط ربط پيدا كنه
#2 civil war 2 1396-01-20 18:40
اتفاقا کار خوبی کرده چه طور برای مثال لاوی قدرتمند یهود هر چه قدر دلش می خواد به کمپانی ها فشار میاره و نماد ها ومطالب دلخواه خودش رو در کمیک ها قرار میده ولی چون یک طراح مسلمان نماد های کوچکی از اسلام رو در کمیکی قرار داده این طور عصبانی شدن و مارول رو مجبور کردن این طراح رو تنبیه کنه چون اسلام به ضررشون هست .دوستان همیشه گفتم کمیک ها فقط برای سرگرمی نوشته نشده یلکه دارای نکاتی اساسی و دارای هدف هستن برای مثال CIVIL WAR 2 دارای یک موضوع عالی و بی نظیر بود که از نظر فلسفی و الهی خیلی مهم و سنگین بود.یه نظرم این طراح بهترین کاری مه از دستش بر میومد رو انجام داده چون کمیک تاثیر بیشتری رو میزاره.باتشکر :-)
#3 civil war 2 1396-01-20 18:47
به نقل از AjSpidey:
من كارى ندارم ولى به نظر من دنياى كميك نبايد به اينجور چيزاى نا مرتبط ربط پيدا كنه

دوست عزیز از اولین کمیکی که نوشته شد تا حالا همیشه کمیک ها دارای نکات واهدافی یر اساس اتفاقات و سیاست ها داشته برای مثال شخصیت محبوبم مرد آهنی در دوره جنگ سرد شده بود نماد مبارزه با شوروی سابق بعد از سقوط اون تغییر رویه داد و....این طور که شما میگی کمیک ها فقط باید داستان باشن در حالی که کمیک ها به خاطر محبوبیت و تاثیر گذاری بالا شون مورد استفاده جریان های خاصی بودن. ;-)
#4 Dare_Devil 1396-01-20 19:24
اگه طرف مسلمان نبود فکر نکنم کار به بیانیه و تنبیه میکشید
#5 imank700 1396-01-20 21:06
کار درستی نکرده این اقای طراح. دنیای کمیک جای این کارا نیس که
#6 The Unique man 1396-01-20 21:16
کار اشتباهی کرده.نباید طراح این کمیک از شغل خودش به منظور بیان اعتراض شخصی سؤ استفاده میکرد.
#7 hassan91 1396-01-20 21:59
اتفاقا موضوع مردان ایکس نژادپرستیه، و همیشه یک رعب و وحشت ساختگی دور اسلام وجود داره. دنیای کمیک هم همیشه میخواسته با داستاناش یک پیام رو برای مخاطبش بگه یا یه دغدغه‌ای که جامعه امروز با اون دسته و پنجه نرم میکنه رو اعلام کنه، الخصوص مارول. این طراح هم با این طرحش بی راه نگفته ولی انصافا من اگه این کمیک می خوندم متوجه این موضوع نمیشدم.
#8 the p.a 1396-01-20 22:14
سلام خدمت دوستان
به نظر من کار درستی نکرده که عقاید خودشو وارد کمیک کرده
کلا به نظر من این مسائل نباید وارد کمیک شه
#9 civil war 2 1396-01-20 23:07
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*
#10 mat mordak/DareDevil 1396-01-21 08:39
به نقل از civil war 2:
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*

ببینید
یه مسلمان واقعی به این میگن
شما باید تحت هر شرایطی از دین و مذهبتون دفاع کنید و اونو بخاطر کمیک یا چیز های دیگه ای فدا نکنید
#11 civil war 2 1396-01-21 11:34
به نقل از mat mordak/DareDevil:
به نقل از civil war 2:
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*

ببینید
یه مسلمان واقعی به این میگن
شما باید تحت هر شرایطی از دین و مذهبتون دفاع کنید و اونو بخاطر کمیک یا چیز های دیگه ای فدا نکنید

دقیقا بشدت باهات موافقم!!!!!
#12 sajjad.spidey 1396-01-21 11:55
به نقل از civil war 2:
به نقل از mat mordak/DareDevil:
به نقل از civil war 2:
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*

ببینید
یه مسلمان واقعی به این میگن
شما باید تحت هر شرایطی از دین و مذهبتون دفاع کنید و اونو بخاطر کمیک یا چیز های دیگه ای فدا نکنید

دقیقا بشدت باهات موافقم!!!!!

منم باهاتون موافقم
واقعا چرا مردم امریکا اینقدر از اسلام بدشون میان
به نظر من مارولم کار خوبی نکرد
#13 The Unique man 1396-01-21 13:09
به نقل از civil war 2:
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*

هر گروهی بخواد افکار و عقاید خودش رو به دنیای کمیک تحمیل کنه کار اشتباهی کرده حالا میخواد از هر گروهی باشه.
و چون یه سری از افراد اشتباه کردن دلیل نمیشه دیگران هم همون اشتباه رو انجام بدن.
#14 the p.a 1396-01-21 17:52
به نقل از sajjad.spidey:
به نقل از civil war 2:
به نقل از mat mordak/DareDevil:
به نقل از civil war 2:
#5
#6
#8
در جواب شما چه طور گروه های دیگه افکار و عقاید خودشون رو به دنیای کمیک تحمیل می کنن هیچ حرفی نیست ولی یک طراح مسلمان یک نشانه اسلامی ساده رو وارد کرده کار بد و ناپسندی شده :-* :-*

ببینید
یه مسلمان واقعی به این میگن
شما باید تحت هر شرایطی از دین و مذهبتون دفاع کنید و اونو بخاطر کمیک یا چیز های دیگه ای فدا نکنید

دقیقا بشدت باهات موافقم!!!!!

منم باهاتون موافقم
واقعا چرا مردم امریکا اینقدر از اسلام بدشون میان
به نظر من مارولم کار خوبی نکرد

دوستان اگه این شکلی باشه که کل کمیک ها جنبه سیاسی و مذهبی پیدا میکنن!به این دلیل که طراح بخواد توی کمیک هر چی بخواد بزاره واقعا مسخرس
اگر نویسنده و ناشر کمیک هم خودش بود مشکلی نبود و هر چیزی که می خواست داخلش میزاشت ولی الان کلا قضیه فرق داره
در کل این نظر من بود و نظر بقیه هم محترمه
#15 M.NAYYERI 1396-01-23 00:39
به نظر من که کارش درست بوده و مطمئناً اگر مسلمان نبود کار به اخراج و این جور کارها نمی کشید.
******************************************************
انگوری رایس/ گون استیسی هم برای اسپایدرمن:بازگش ت به خانه تایید شد.
s8.picofile.com/.../...
#16 Ben Reilly 1396-01-23 16:29
#15
#12

آخه چه ربطی به مسلمان واقعی داره
چرا شما بحثو میکشین یه جای دگ
حتما یارو مشکلی یا اعتراض خاصی
یا هر چیز دیگه ای داشته که این کارو کرده

بنظر من هم هیچ ربطی نداره که شما میگین چون در مورد اسلام بود این موضوع برای همین اخراجش کرد
کمیک های دیگه ای هم هست که طراح به صورت رمزی به یک شخص یا هرکس دیگری اشاره کردند که قصدش توهین بوده
ربطی نداره که مارول چون یارو مسلمانه اخراجش کرده

همنطور که گفتم کسای دیگه ای هم بودن که به صورت رمزی طرحی کشیدن یا نوشته ای در کمیک که قصدشون توهین بوده اخراج شدن
#17 mtm 1396-01-23 16:50
به نقل از Ben Reilly:
#
کمیک های دیگه ای هم هست که طراح به صورت رمزی به یک شخص یا هرکس دیگری اشاره کردند که قصدش توهین بوده
ربطی نداره که مارول چون یارو مسلمانه اخراجش کرده

همنطور که گفتم کسای دیگه ای هم بودن که به صورت رمزی طرحی کشیدن یا نوشته ای در کمیک که قصدشون توهین بوده اخراج شدن

بله درسته
ایشالا فردا یه top 10 تو سایت درباره همین کمیک ها خواهم نوشت
#18 danivand 1396-01-23 19:06
اگه بخوایم بگیم کمیک فقط یک سرگرمیه به حقش جفا کردیم. راحت با دیدن ارزش های انسانی پیتر پارکر به این قضیه میشه پی برد. توی کمیک میشه ارزش هارو معرفی کرد. همونطور که دین مسحیت و یهودیت اجازه دارن راحت ارزش های خودشونو به اشتراک بزارن. اسلامم میتونه به اشتراک بزاره. ولی خوب تنها ایرادی که به ایشون میشه گرفت وارد کردن کارای سیاسی بود. چون حاشیه های زیادی رو به هم میزنه و از اصل خودش دور میشه

برای نظر دادن باید عضو سایت شوید