بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

stan-lee-steve-ditko

از این پس مقالاتی خواهیم داشت تحت عنوان " بزرگان كمیك  های اسپایدرمن" و در آنها بهترین نویسندگان و طراحان تاریخ كمیك های اسپایدرمن را معرفی خواهیم كرد ...


«استن لی» (متولد سال 1922)   و «استیو دیتكو» (متولد سال 1927)


این دو نفر كسانی بودند كه اسپایدرمن را خلق كردند. در حقیقت 41 شماره ای كه آنها با هم پديد آوردند (شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز"، شماره های 1 تا 38 "اسپایدرمن شگفت انگیز" و "اسپایدرمن شگفت انگیز  annual" شماره 1 و 2) دارای هر چیزی كه از  یك داستان تمام عيار  اسپایدرمن انتظار داريد، میباشند.


تعداد كاراكترهای اصلي و فرعي و منفي و مثبتي كه این دو نفر در این داستانها خلق كردند بینظیر است: «پیتر پاركر» ، «عمو بن»، «زن عمو می»، «فلاش تامپسون»، «جی جونا جیمسون»، «كركس»، «دكتر اختاپوس»، «مرد شنی»، «آفتاب پرست»، «الكترو»، «لیزارد»، «گرین گابلین»، «میستریو»، «كریون شكارچی»، «بتی برانت»، «هری آزبورن»، «گوئن استیسی»، «لیز آلن» و ... ده ها كاراكتر بیادماندنی دیگر.


ولی واقعاً شاهكار استن لی و استیو دیتكو تنها در خلق كاراكتر خلاصه نمیشود زیرا آنها سبك و نوعی منحصر به فرد در داستان پردازی كمیك بوکی ابداع كردند كه تا آن زمان بی سابقه بود. البته استن لی پیشتر در كمیك «چهار شگفت انگیز» (The Fantastic Four) ایده "ابرقهرمانانی با مشكلات واقعی" را شروع كرده بود، ولی او و دیتكو این ایده را در كمیك های اسپایدرمن شرح و بسط دادند و در سطح بسیار بالاتری به آن پرداختند. به همین دلیل نوعی حس رئالیستی در داستانها به چشم میخورد. زندگی پیتر پاركر مدام از مشكلی به مشكلی ديگر ميرفت و خیلی وقت ها داستان ها به پایان خوش ختم نمیشدند و به همین دلیل اگر پایان خوشی هم وجود داشت خواننده شوكه میشد! اما با این وجود داستانها هرگز افسرده كننده نبودند. این مسئله بیشتر به خاطر نوع دیالوگ نویسی استن لی بود زیرا او همیشه خطوط داستانی دیتكو را با نوعی فضای شوخ و شنگ تركیب میكرد و به همین دلیل خواننده حس میكرد كه درست مثل پیتر پاركر باید در تمام سختی ها روحیه خود را حفظ كند و به جلو گام بردارد.


شما این موضوع را میتوانید به بهترین شكل در سكانس زیر كه از شماره 33 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" گرفته شده و به عقیده كارشناسان مشهورترین سكانس در كل تاریخ كمیك های اسپایدرمن میباشد و بارها توسط طراحان دیگر مورد تقلید قرار گرفته، ملاحظه كنید:

best-spidey-moment

best-spidey-moment2

best-spidey-moment3

best-spidey-moment4

(همانطور كه دیدید اسپایدرمن خسته و درمانده از نبردي سخت با دكتر اختاپوس زیر خروارها آوار قرار گرفته بود و در ابتدا همه چیز  برای او رنگ و بوی یاس و نومیدی داشت اما او هرگز تسلیم نشد و با به یادآوری عزیزانش  توانست خود را به تدریج و زحمت فراوان خلاص كند. طراحی و پانل بندی استیو دیتكو در این چند صفحه شاهكاری در تاریخ كمیك به شمار میرود. اگر دقت كنید در ابتدا و هنگامی كه نوامیدی همه جا را فرا گرفته، پانل ها هم كوچك و تنگ هستند ولی با امید گرفتن اسپایدرمن پانل ها هم بزرگتر و بزرگتر میشوند تا اینكه اسپایدرمن در یك پانل تمام صفحه ای خودش را خلاص میكند)


كلاً نمیتوان اسپایدرمن را بدون استیو دیتكو تصور كرد. او نابغه ای بود كه استعداد شگرفی در خلق دیزاین های منحصر به فرد و جاودانه برای ابرقهرمانان و دشمنان خبیث آنها داشت. به همین دلیل است كه میبینیم لباس هایی (costumes) كه او برای اسپایدرمن و دشمنان او خلق كرد هنوز هم پس از گذشت بیش از 50 سال تقریباً دست نخورده باقی مانده اند (البته اسپایدرمن لباس های دیگری نیز بر تن  كرده، ولی حقیقتاً لباس كلاسیك قرمز و آبی او است كه مخاطبین از او در ذهن دارند و همین لباس است كه در اكثر قریب به اتفاق فیلم ها، كارتون ها و بازی های كامپیوتری اسپایدرمن مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد). به همین دليل است كه اگرچه لباس كاراكترهايی همچون «الكترو»، «كركس» و «میستریو»  چندين بار مورد تغییر دیزاین قرار گرفته اند ولی دوباره و پس از مدت كوتاهی به دیزاین معروف دیتكو بازگشته اند.

sinister-six

اما نقطه قوت اصلی دیتكو را باید در استعداد خارق العاده او در نقل داستان (story telling) جستجو میكرديد. او قادر بود یك عالمه خطوط داستانی پرجزئیات را در تنها یك شماره جا دهد و خواننده را مجذوب و سرگرم سازد. به همین دلیل است كه خواندن شماره های 1 تا 38 "اسپایدرمن شگفت انگیز" نسبت به كمیك بوک های دیگر، زمان بیشتری طلب میكند. مثلاً شما كافیست به نحوه پیدایش (origin) اسپایدرمن دقت كنید كه در شماره 15 كمیك "فانتزی شگفت انگیز" (Amazing Fantasy) به چاپ رسید. این داستان 11 صفحه بیشتر ندارد ولی دیتكو كاری كرده كه انگار 7 شماره به طول می انجامد! به عبارتی دیگر او طراحی بود كه میتوانست یك عالمه داستان را درون هر شماره جا دهد ولی در عین حال خواننده حتی برای یك لحظه خسته یا كسل نشود. گفته میشود كه دیتكو آنقدر در داستان گویی تبحر داشته كه استن لی فقط كلیات داستان هر شماره را به او میگفته و سپس او میرفته و خودش به میل خودش داستان را طراحی میكرده و در نهایت استن لی فقط دیالوگ ها را  اضافه میكرده.


به راستی تركیب ماجراها و سبك طراحي فوق العاده مبتكرانه استیو دیتكو با دیالوگ های جذاب و بیاد ماندنی استن لی از آنها یك تیم رویایی ساخت كه نظیر آن در عالم كمیك تكرار نخواهد شد، تركیبی كه باعث شد اسپایدرمن به یكی از شناخته شده ترین و محبوب ترین كاراكترهای تخیلی جهان تبدیل شود.


متاسفانه و به دلایلی كه هنوز ناشناخته است استیو دیتكو پس از شماره 38 ، كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" را ترك كرد و از آن موقع تا به حال دیگر هرگز داستانی از اسپایدرمن خلق نكرده است. او انسانی بسیار انزواطلب و تا حدی عجیبب و غریب است به طوریكه در طول عمرش حتی یك بار هم مصاحبه نكرده و هرگز نگفته كه چرا اسپایدرمن و شركت مارول را در حالت قهر ترك كرد. با وجود آنكه اسپایدرمن كاراكتری بوده كه تا به حال میلیون ها دلار سودآوری داشته ولی او تا به حال یكبار هم  لب به شكایت نگشوده و درخواست حتی یك دلار هم از مارول نكرده! از همه عجیب تر این است كه تنها یكی دو عكس از او موجود است كه مربوط به دهه 60 میلادی میشود. به عبارتی دیگر سالهاست كه هیچ عكسی از او منتشر نشده و او در همچنان در آپارتمان خود در شهر نیویورك و دور از چشم دیگران مشغول طراحی های شخصی خود است.

البته  استن لی  نقطه مقابل دیتكو است زیرا همواره روحیه  پرشور، اجتماعی و جاه طلب خود را حفظ كرده. او پس از دیتكو  همچنان نویسنده داستان های اسپایدرمن باقی ماند (او تا شماره 110 تقریباً تنها نویسنده كمیك های اسپایدرمن بود و بعد از آن هم گهگاه و به مناسبت های خاص داستانهایی برای اين كاراكتر نوشت). او به كمك طراح جدید داستانهای اسپایدرمن یعنی «جان رومیتا» (طراح افسانه ای كه در قسمت بعدی این مجموعه مقالات به او اشاره خواهم كرد)  سعی كرد گرمای بیشتری به ماجراهاي اسپايدرمن بدهد و به همین خاطر داستانها حال و هوای شادتری پیدا كردند. كاراكترهای مكمل (supporting cast) نیز تثبیت شدند. مثلاً هری آزبورن از یك هم كلاسی ساده كه معمولاً پیتر را اذیت میكرد به بهترین دوست او تبدیل شد ویا ناگهان حس آكنده از تنفر گوئن استیسی نسبت به پیتر تغییر و او علاقه رومانتیك به پیتر پیدا كرد. كاراكترهای اصلی حتی یك پاتوق پیدا كردند و تعاملات میان آنها به شالوده و نیروی پیش برنده داستان بدل گشت. در ضمن، «مری جین» هم بلاخره در این دوره به خوانندگان معرفی و به بخش لاینفك گروه كاراكترهای مكمل تبدیل شد. البته این به این معنا نیست كه استن لی مشكلات و دلمشغولی های همیشگی پیتر پاركر را فراموش كرد. نه به هیچ وجه! او داستانهای كلاسیكی نوشت كه سرشار از دغدغه های دائمی پیتر بودند (مثل داستان دو قسمتی كه در آن گرین گابلین و اسپایدرمن از هویت مخفی یكدیگر آگاه میشوند و یا داستانی كه پیتر به سیم آخر میزند و برای اولین بار تصمیم میگیرد دیگر اسپایدرمن نباشد).

peter-abandons-spiderman


او در عین حال زندگی پیتر را دراماتیك تر كرد و به مسائل و معضلات اجتماعی همچون اعتراضات دانشجویی، اعتیاد و ... پرداخت. تراژدی هم در داستان های او یافت میشد (مثل مرگ معروف پدر گوئن استیسی).


استن لی سعی میكرد در غیاب دیتكو كاراكترهای قدیمی را تثبیت كند و عمق و ژرفای شخصیتی بیشتری به آنها بدهد اما در عین حال شخصيت هاي جدیدی را هم وارد داستانهای اسپایدرمن كند: «كینگ پین» (رئیس سندیكای خلافكاران شهر نیویورك)، «رابی رابرتسون» (سردبیر روزنامه "دیلی بیوگل" و یكی از معدود كاراكترهای سیاه پوست در كمیك های ابرقهرمانی آن دوران)، «شوك دهنده»، شخصیتی نیمه خبیث به نام «Prowler» و ...


در كل استن لی در شماره های 39 تا 100 "اسپایدرمن شگفت انگیز" كاری كرد تا اسپایدرمن از یكی از محبوب ترین ابرقهرمانان مارول كامیكس به محبوب ترین ابرقهرمان این شركت تبدیل شود.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2012

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 حقیقت شگفت انگیزی که درباره استن لی نمیدانستید!

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در سن 90 سالگی درگذشت

15 نقل قول برتر از "استن لی"

نگاهی به آثار استن لی در انتشارات دی سی کامیکس

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استن لی» (STAN LEE) خلق شدند

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

علی
+2 #1 علی 1392-01-17 14:58
آقای ترابی خسته نشدی این همه مقاله نوشتی ؟؟؟ من که این همه رو خوندم خسته شدم.....بیچاره به استن لی و دیتکو...چقدر نوشتن اونا
وااااای مردم اینقدر خوندم...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
نقل قول کردن
ميلاد
#2 ميلاد 1392-01-17 18:21
منم احمد اسمم ميلاد بود. به يه دليلي اسمم رو انجوري نوشته بودم .واقعا مقاله هاتون عاليه. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: .اما من دوست دارم بيبينم مقاله گربه سياهو لباس هاي اسپايدي چي مشه. 8)
نقل قول کردن
mtm
+8 #3 mtm 1392-01-17 20:39
ببینید، کمیک های اسپایدرمن 50 سال قدمت دارند و یک عالمه کاراکتر و داستان توشون بوده (تازه کلی هم میشه مطلب درباره کارتون ها ، فیلم ها و بازی های اسپایدرمن نوشت) پس نباشد انتظار داشت که سایتی که هنوز یک سال از افتتاحش نمیگذره، و تمام اخبار و مقالاتش رو یک نفر یک تنه مینویسه و روزانه پاسخگوی سئوالات کاربران هم هست ، خیلی سریع مقالاتش کامل بشه و تمام این 50 سال رو پوشش بده !!!
پس مقالات دیگر با توجه به اهمیتشون به تدریج در سایت قرار میگیرن
نقل قول کردن
mehrbod jp
+4 #4 mehrbod jp 1392-01-17 21:23
این عکس آخریه منو یاد فیلم دوم ریمی می ندازه
نقل قول کردن
mtm
+6 #5 mtm 1392-01-17 21:32
دقیقاً ! اسپایدرمن 2 از این داستان الهام گرفته بود
سام ریمی هم دقیقا اون صحنه رو از روی همین تصویر درست کرده بود
نقل قول کردن
mokhtar
+4 #6 mokhtar 1392-01-18 18:51
اتفاقا به نظر من مقالاتی مثل لباس های مختلف اسپایدرمن یا معرفی دشمنان اسپایدرمن و ... بیشتر جنبه معرفی دارند. ولی من عاشق مقالاتی مثل همین "بزرگان کمیک های اسپایدرمن" هستم چون آقای ترابی آنها را بسیار تحلیلی مینویسند و کاملاً تاریخ اسپایدرمن رو بررسی میکنند و دلیل می آورند درست مثل یک منتقد کارکشته.
در صورتیکه اگر مثلا بخوام درباره لباس های اسپایدرمن اطلاعات کسب کنم یا مثلا بدونم چند تا سیمبیوت فضایی وجود داشته میرم ویکی پدیا!
در ضمن من عاشق مقالاتی هستم که آقای ترابی مفصل و طولانی مینویسند چون واقعاً از خوندنشون سیر نمیشم و چیز یاد میگیرم
نقل قول کردن
abdollah seyfi
+2 #7 abdollah seyfi 1392-01-21 19:24
من عاشق این تصویر اخری هستم و با اینکه چندین بار این عکس رو جاهای مختلف دیدم ولی هربار که میبینم به این فکر میکنم که ایا باید بمونیم و بسازیم ویا رها کنیم وبریم ؟وباید بگم که همین سوختن وساختن اسپایدرمن از ویزگی هایست که کمتر در دیگر قهرمانان دیده ایم.
نقل قول کردن
اشوزدنگهه
+2 #8 اشوزدنگهه 1392-01-24 17:52
سلام، خسته نباشيد.
بسيار جامع و كامل! متشكرم.
نقل قول کردن
mtm
+1 #9 mtm 1392-01-24 19:44
;-)
نقل قول کردن
Saleh
#10 Saleh 1392-01-26 14:49
آقا ترابی راستی می شه لینک دانلود کمیک Kraven's last hunt رو بذارید.آخه تو بازی The Amazing Spider-Man دیدم خیلی با حال بود.تازه توش آخرین مبارزه ی Kraven هست.فقط ببخشید این دوّمین کمیکیه که شما دوستش ندارید و من درخواستش می کنم. :oops:
نقل قول کردن
mtm
+1 #11 mtm 1392-01-26 22:44
نه من از این داستان بدم نمیاد ولی برخلاف خیلی ها اونو جزو بهترین داستان های اسپایدی نمیدونم
بفرما اینم لینکش:

www.mediafire.com/?dnlmlzjfz0v
نقل قول کردن
امیرحسین نعمتی
+1 #12 امیرحسین نعمتی 1392-03-12 21:31
prowler توی سری کارتونی اسپایدرمن اول به پیترپارکر حمله کرد جوری که نزدیک بود بمیره بعد به پیتر گفت به اون اسپایدرمنی که ازش عکس میگیره بگه بیاد به کمکش!آخر نفهمیدم پراولر دوست اسپایدی هست یا دشمنش؟
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1392-03-13 01:14
prowler تو کمیک ها اولش دشمن بود ولی خیلی زود به دوست اسپایدرمن تبدیل شد. یادمه یه بار اطرافیان پیتر حدس زدند که پیتر همون اسپایدرمنه! به همین خاطر پیتر از prowler خواست تا برای یکبار خودشو جای اسپایدرمن جا بزنه و هنگامی که پیتر کنار دوستانشه، وارد بشه تا دیگه گمان نکنند پیتر همان اسپایدرمنه!
نقل قول کردن
برديا
+1 #14 برديا 1392-09-29 17:41
سلام مى خواستم به شما بگويم كه استن اى مجرى برنامه فرا تر از انسان است
نقل قول کردن
Ardy
+1 #15 Ardy 1393-06-12 15:56
14#
آره.برنامشو دیدم.هرچند زیاد توی این برنامه نیست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید