بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جی. مایكل استرازینسكی

جان مایكل استراكزینسكی

«جان مایكل استرازینسكی» J. Michael Straczynski (ملقب به JMS)  یك نویسنده بسیار مطرح است كه سابقه درخشانی در عرصه تلویزیون و سینما دارد (او خالق سریال پرطرفدار Babylon 5 است) بنابراین وقتی مارول اعلام كرد كه در سال 2001 قرار است نویسنده كمیك های مرد عنكبوتی شگفت انگیز شود خیلی ها تعجب كردند.

 

«جان مایكل استرازینسكی» (متولد 1954)

 او مثل یك آمپول تقویتی بود كه داستان های اسپایدرمن به شدت بهش احتیاج داشت. چون تا قبل از آن كمیك های مرد عنكبوتی داستان جنجالی Clone Saga را تجربه كرده بود و بعد از آن هم یك بار ریبوت شده بود ولی نویسندگانی همچون «جان بیرن» و «هاوارد مكی» نتوانسته بودند انتظارات را براورده كنند. بنابراین فروش كمیك های مرد عنكبوتی تا حد نگران كننده ای پایین امده بود. اما استرازینسكی به همراه طراحی نابغه به نام «جان رومیتا جونیور» خون جدیدی در رگ های اسپایدرمن جاري و از همان ابتدا نظرات هواداران و كارشناسان را به خود جلب كردند. استرازینسكی از شماره 30 سری دوم Amazing Spider-Man نویسنده این كمیك شد و تا شماره 58 ادامه داد. سپس سیستم شماره گذاری كمیك های مرد عنكبوتی به حالت سابق برگشت و بنابراین استرازینسكی از شماره 500 تا 544 را هم نوشت.

در هر حال استرازینسكی run فوق العاده اش را با داستانی معركه به نام Coming Home آغاز كرد و ایده «توتم عنكبوتی»    (spider totem) یا همان "انرژی درونی عنكبوتی ها"  را برای اولین بار مطرح كرد (این داستان عالی در اینجا ترجمه شده است). به عبارتی دیگر او میخواست بگوید كه شاید عنكبوتی كه پیتر پاركر را سالها پیش نیش زده یك عنكبوت معمولی نبوده و در واقع یك عنكبوت جادویی بوده ! به عبارتی ساده تر، او گفت كه این عنكبوتی قبل از اینكه پیتر را نیش بزند توانایی های خاص و مرموز داشته است و وقتی به رادیو اكتیو اغشته شده نیروهایش را به پیتر داده و سپس مرده! استرازینسكی در ضمن شخصیت مرموزی به نام «ازیكیل» را معرفی كرد (میتوانيد در اینجا اطلاعات بیشتری درباره او بدست آورید) .

ازيكيل - مرد عنكبوتي

همچنین در این داستان برای نخستین بار با شخصیت خبیث جدیدی به نام «مورلان» آشنا شدیم. در نتیجه یكی از برترین نبردهای تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی  پدید آمد (برای كسب اطلاعات كافی درباره این نبرد این مقاله را بخوانید) اسپایدرمن برای اولین بار با دشمنی میجنگید كه نه با پیتر پاركر مشكل داشت و نه با مرد عنكبوتی بلكه فقط میخواست از انرژی درونی  اش تغذیه كند!  

عكس مورلان

چنین دشمنی سابقا در كمیك های  او نظیر نداشت. ضمن اینكه میدانید مورلان بعدها نقش اساسی در داستان موفق و پرفروش "دنیای عنكبوتی" (Spider-Verse) ایفا كرد.

یكی دیگر از شاهكارهای استرازینسكی این بود كه به پیتر پاركر شغل جدید داد. یعنی او شد معلم همان دبیرستانی كه سابقا خودش در آنجا درست میداد. همین مسئله فرصت های بسیار خوبی برای داستان های جذاب در كمیك های مرد عنكبوتی ایجاد كرد. به عبارتی دیگر، پیتر اینگونه بود كه در تعامل مستقیم با زندگی شاگردان خود قرار گرفت و این بر جذابیت داستان های او افزود.

پيتر پاركر معلم دبيرستان

همچنین دیدیم كه زن عمو می بالاخره پس از سالها از هویت مخفی پیتر پاركر آگاه شد. در واقع پیتر كه خسته و درمانده از نبرد با مورلان برگشته بود، متوجه حضور زن عمو می نشد و او پیتر را با صورت زخمی و لباس پاره مرد عنكبوتی دید.

زن عمو مي از راز پيتر باخبر ميشود

این مسئله باعث شد تا شخصیت زن عمو می از هر نظر ارتقا یابد و او نقش جالب تر، بزرگ تر و اساسی تری در كمیك های  مرد عنكبوتي ایفا كند.

سپس استرازینسكی یكی از بهترین داستان های مرد عنكبوتی به نام Conversation را نوشت (در شماره  38 از سری دوم Amazing Spider-Man) كه در آن پیتر و زن عمویش در طول داستان با هم صحبت میكنند و پس از صحبتی طولانی انگار بار بزرگی از روی دلشان برداشته میشود چون پیتر به زن عمویش میگوید كه خودش را مسئول مرگ عمو بن میداند و زن عمویش هم میگوید كه او هم مقصر است چون شب حادثه با عمو بن جر و بحث کرده و به همین دلیل عمو بن نارحت شده و رفته جلوی در خونه و اونجا بوده که بهش شلیک شده.

مرگ عمو بن

این داستان هم اینجا ترجمه شده است. ضمن اینکه داستان او برای شماره مهم 500 مردعنکبوتی شگفت انگیز هم بسیار جالب و خواندنی بود که آنهم اینجا ترجمه شده. یكی دیگر از كارهای بزرگ و مثبت استرازینسكی این بود كه دوباره پای مری جین را به زندگی مرد عنكبوتی باز كرد. پس از چند شماره دیدیم كه پیتر و مری جین (كه برای مدتی دور از هم زندگی میكردند) دوباره زندگی زناشویی خود را از سر گرفتند . استرازینسكی بدون اغراق بهترین نویسنده ای است كه تا به حال برای یك پیتر پاركر متاهل داستان نوشته.

پيتر پارك و مري جين

البته دورانی كه استرازینسكی نویسنده مرد عنكبوتی بود جنجالی هم شد . اول به خاطر اینكه قضیه توتم كمی بیش از حد در داستان های مرد عنكبوتی رواج پیدا كرد وبرخی از هواداران میگفتند توتم و المان های جادویی و ماورایی نباید زیاد در كمیك های  مرد عنكبوتی مطرح باشند. سپس داستانی به نام The Other نوشت كه در آن پیتر به دست مورلان كشته شد و بعد در حالی كه نیروهای جدیدی پیدا كرده بود، دوباره زنده شد. این داستان هم بیش از حد جادویی بود و به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

اما بی شك جنجالی ترین داستان استرازینسكی، "گناهان گذشته"  (Sins Past) نام دارد (كه درشماره هاي 504 تا 510 Amazing Spider-Man چاپ شد) و سالها درباره اش بحث و جدل شده است. در این داستان متوجه شدیم  گوئن استیسی قبل از مرگ با نورمن ازبورن رابطه نامشروع داشته (!!!!!!!!!!!!!!)  و در نتیجه بچه های دوقلو به نام های «گابریل» و «سارا» به دنیا آورده.

بچه هاي نورمن ازبورن

آنها چون بچه نورمن بودند بنابراین فرمول گابلین در   خون آنها  وجود داشت و به همین دلیل سرعت رشد آنها خیلی بیشتر از انسان های عادی بود (در واقع آنها 9 سال داشتند ولی مثل انسان های بالغ به نظر میرسیدند). آنها فكر میكردند پیتر  پدر واقعی شان است و به همین خاطر میخواستند از او انتقام بگیرند (چون فكر میكردند پیتر مادرشان را هنگام زایمان تنها گذاشته است)

ناگفته پیداست كه این داستان و قضیه بچه های نورمن و گوئن  به شدت مورد انتقاد قرار گرفت چون نه تنها كاملا با شخصیت پردازی كه از گوئن انتظار داشتیم در تضاد بود بلكه اصلا با عقل جور درنمی آمد! اصلا دلیل منطقی برای این كار ارائه نمیشد و نویسنده نگفت كی چرا و به چه علت این اتفاف افتاده و چرا تا الان هیچ فرد  دیگری بهش اشاره ای نكرده و چرا اصلا نورمن كه این كارو كرده بعدا گوئن رو كشته؟! البته بعد از مدتی مشخص شد كه استرازینسكی  میخواسته این بچه ها مال پیتر و و گوئن باشند ولی مارول بهش دستور داده اینكارو  نكنه چون دوست نداشته پیتر و گوئن قبل از ازدواج بچه دار شده باشند ! بنابراین استرازینسكی مجبور شد داستان را تغییر داده و  نورمن رو بكنه پدر بچه های گوئن!!! (در هر حال این داستان  آنقدر احمقانه و بی اساس بود كه مارول دیگه  بهش اشاره نمیكنه. یعنی انگار اتفاق نیافتاده!). و البته خوشبختانه در سال 2021 داستانی منتشر شد که معلوم کرد نورمن و گوئن هرگز بچه هایی نداشته اند (این مقاله را بخوانید).

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Agent spidey
+1 #1 Agent spidey 1394-04-19 12:16
دمتون گرم خیلی دلم برای اینجور مقالاتتون تنگ شده بود
نقل قول کردن
Agent Marvel
#2 Agent Marvel 1394-04-19 12:55
اصلا دست بوستونم! چه قدر دلم برای این بخش تنگ شده بود.
نقل قول کردن
parker
#3 parker 1394-04-19 12:58
بعد از مدتها رنگ و بوی تخصصی بودن سایت برگشت.
نقل قول کردن
batspider
+1 #4 batspider 1394-04-19 13:05
مقاله خیلی خوبی بود آقای ترابی.
من هرچی فکر می کنم دلیل وجود کمیک sins past رو نمی فهمم. واقعا گند زدن تو شخصیت گوئن
نقل قول کردن
Goblin.S
#5 Goblin.S 1394-04-19 13:31
اقای ترابی نمی دونم ایمیلم به دست شما رسید یا نه ولی من برای اقای شکری فرستادم فایل ها رو هنوز جواب ندادن !
نقل قول کردن
مهدی بیات
#6 مهدی بیات 1394-04-19 13:43
سلام.من عضو جدید سایت هستم.امیدوارم لحظات خوبی در کنار هم داشته باشیم.مقاله خوبی بود ممنون آقای ترابی.
نقل قول کردن
sobhani
#7 sobhani 1394-04-19 14:08
خیلی ممنون بابت این مقاله عالی.
واقعاً داستان های خوبی توسط این نویسنده نوشته شده که بهترینشون به نظر من پی بردن زن عمو می از هویت پیتر و تدریس در دبیرستان هستش که ایده های جالبی هستن.
ولی اینsins pastواقعاً افتضاحه!
نقل قول کردن
SLH Hero
+2 #8 SLH Hero 1394-04-19 14:53
مقاله مثل همیشه فوق العاده بود. ممنون آقای ترابی.

ولی با خوندن این مقاله یک مقدار دیدم نسبت به JMS عوض شد...

من کاری به Sins Past ندارم چون دیگه بهش اشاره نمیشه ولی این قضیه Totem خیلی رو مخمه.

پیتر پارکر برای این اینقدر قابل درکه و میشه باهاش ارتباط برقرار کرد که معولیه مثل همه ما؛ یک آدم معمولی با یک زندگی معمولی. یک عنکبوت معمولی که رادیواکتیوی شده نیشش زده و شده مردعنکبوتی. همینه که از بقیه ابرقهرمانان متمایزش می کنه.

راستی آقای ترابی داستان Sins Past کامل شد؟ تو شماره های بعدی تأثیری رو زندگی پیتر داشت؟

راستی One More Day چی شد؟ اینی که پیتر با شیطان معامله کنه و... ایده خودش بود یا مارول؟
نقل قول کردن
amirreza_f79
#9 amirreza_f79 1394-04-19 15:16
ببخشید یک سوال مورلان چه قدرت هایی داره؟؟
نقل قول کردن
s.kraven
+1 #10 s.kraven 1394-04-19 22:03
9#
عزیزم شما تنها بدون که قدرتهاش در حد ثور(که قوی ترین ابرقهرمان دنیا از نگاه طرفدارانه)است.

نگران نشو قدرتهاشو میگم :lol:
همون قدرتهایی رو داره که خیلی های دیگه هم دارند اما مهم ترینشون اینه که اگه به حریفش دست بزنه انرژی حیاتش رو میگیره :eek:
نقل قول کردن
Agent Marvel
#11 Agent Marvel 1394-04-19 22:31
به نقل از green arrow:
ببخشید یک سوال مورلان چه قدرت هایی داره؟؟

زور زیاد،استقامت بالا،ضد ضربه بودن،سرعت،فدرت تخلیه انرژی
نقل قول کردن
Agent Marvel
#12 Agent Marvel 1394-04-19 22:33
#8
خیلی ببخشید که من جواب میدم ولی ستون اصلی One More Day جو کسادابود.
نقل قول کردن
ADC
#13 ADC 1394-04-19 22:55
واقعا ممنون از مقاله ی خوب و ابدارتون .
ایکاش باز هم از این مقاله ها توی سایتتون بذارید ;-)
نقل قول کردن
mokhtar
+1 #14 mokhtar 1394-04-19 23:01
به نقل از ADC:
واقعا ممنون از مقاله ی خوب و ابدارتون .
ایکاش باز هم از این مقاله ها توی سایتتون بذارید ;-)


اقای ترابی تا دلت بخواد از این نوع مقالات تو سایت گزاشته
تعجب میکنم که ندیدی
اینجا رو ببین:

spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
mokhtar
+2 #15 mokhtar 1394-04-19 23:05
به نقل از SLH Hero:
راستی آقای ترابی داستان Sins Past کامل شد؟ تو شماره های بعدی تأثیری رو زندگی پیتر داشت؟

راستی One More Day چی شد؟ اینی که پیتر با شیطان معامله کنه و... ایده خودش بود یا مارول؟


sins past که بله کامل شد
از شماره 504 تا 510 amazing spiderman رو بخون
درباره one more day...
JMS قرار شد فقط به این شرط one more day رو بنویسه که بتونه بچه های گوئن رو retco کنه (یعنی داستانش رو تصحیح کنه که انگار وجود خارجی ندارن)
البته ایده one more day مال جو کسادا بود
ولی چون اون موقع JMS نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی بود مجبور بود این ایده رو داستان کنه
ولی یکی دو شماره بیشتر نگذشته بود که JMS حالش از ایده one more day به هم خورد
از جو کسادا هم خواهش کرد خودش داستان رو تکمیل کنه
بنابراین JMS رو اصلا نباید در قضیه one more day مقصر دونست
نقل قول کردن
Victor
+1 #16 Victor 1394-04-19 23:25
یه کمیک خیلی خوبی که من از این بشر خوندم Silver Surfer Requiem بود واقعاً خیلی عالی بود طراحش هم که سنگ تموم گذاشته یود
نقل قول کردن
SLH Hero
#17 SLH Hero 1394-05-02 12:09
#15:
ممنون عمو مختار تا الآن جوابتون رو نخونده بودم تازه امروز یادم اومد چنین سؤالی کردم :-* .
نقل قول کردن
Imperial King
#18 Imperial King 1395-01-24 17:09
شما خبر دارید این آقا داستان ضد ایرانی هم نوشته؟
کمیک Twelve مارول شماره آخرش اگه اشتباه نکنم اون ربات الکترو(این الکترو با اون الکترو دشمن مردعنکبوتی فرق داهر) که برای مقاصد کشورگشایی ازش استفاده میشه توسط دولت آمریکا به کار گرفته میشه و به تهران گروه Twelve حمله میکنن که روی ربات هرکشوری که بهش میخواد حمله کنه مینویسن : Tehran or bust.قبلنا به جای تهران برلین بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید