چرا نورمن آزبورن بزرگترین دشمن مرد عنکبوتی است؟

green-goblin-vs-spider-man

کارشناسان و هواداران کمیک بوک در اینکه «نورمن آزبورن» یا همان  «گرین گابلین» (Green Goblin) بزرگترین و اصلی ترین دشمن «پیتر پارکر/اسپایدرمن» است هیچ شکی ندارند. در واقع گرین گابلین از هر فرصتی استفاده کرده تا زندگی پیتر پارکر را به جهنمی تمام عیار تبدیل کند...

 

اطلاعات كلي درباره گرين گابلين:

«گرین گابلین» در اصل یک دانشمند، کارخانه‌دار و شیمی‌دان جاه‌طلب به نام «نورمن آزبورن» است که به دلیل حادثه‌ای دچار اختلالات ذهنی شده و به نیروهای فوق بشری دست یافت. او پدر «هری آزبورن»، بهترین دوست پیتر پارکر است و جزو معدود دشمنان اسپایدرمن می‌باشد که از هویت مخفی او آگاه است. بدون شک شرورانه ترین اقدام گرین گابلین به قتل رساندن «گوئن استیسی» بود. سپس او به ظاهر در جدال با اسپایدرمن كشته شد، اما پس از دو دهه دوباره به عرصه بازگشت (در طول غیبت او، پسرش هری به گرین گابلین دوم بدل شد تا انتقام مرگ پدرش را از پیتر پاركر بگیرد). در سال‌های اخیر گرین گابلین توانسته مردم را فریب دهد و خودش را خیرخواه جامعه معرفی كند.

 

مقدمه: در وصف اهمیت   «گرین گابلین» همین بس كه او 20 سال در كمیك های اسپایدرمن مرده بود ولی در قالب فلش بك (flashback) ها، توهمات و كابوس های «پیتر پاركر» حضور دائمی داشت و مدام  به او اشاره میشد! به علاوه، نویسندگان و طراحان مارول در نبود «نورمن آزبورن» چند گرین گابلین دیگر خلق كردند و حتی كاراكتری مشابه به نام «هاب گابلین» (Hobgoblin) وارد داستان هاي مرد عنكبوتي شد اما هیچ یك نتواستند جای خالی گرین گابلین اصلی را پر كنند. اما سئوال اینجاست كه واقعاً چرا نورمن آزبورن/گرین گابلین تا این حد نزد هواداران محبوب است و همگان وی را به عنوان دشمن شماره یك پیتر پاركر/مرد عنكبوتی تلقی میكنند؟ این مقاله را نوشته ام تا پاسخ مناسبی به این سوال داده باشم!

گرين گابلين نورمن ازبورن بزرگترين دشمن اسپايدرمن

می توان به راحتی و تنها با در نظر گرفتن خباثت هایی كه گرین گابلین در طول سالیان گذشته مرتكب شده و ضرباتي كه به اسپايدرمن وارد آورده  او را بزرگترین دشمن پيتر پاركر دانست. به طور مثال او گوئن استیسی نخستین عشق حقیقی پیتر را به قتل رساند، «بن رایلی» (كلونی كه از روی مرد عنكبوتی كپی شده بود و پیتر او را مثل برادرش دوست داشت) به قتل رساند، «هری آزبورن» (پسر خودش و دوست صمیمی پیتر) را تا سر حد جنون پیش برد و نهایت تلاش خود را كرد تا او را به هیولایی مثل خودش تبدیل کند، او نوزاد تازه به دنیا آمده پیتر و مری جین را از آنها گرفت، او در قضیه مرگ ظاهری «زن عمو می»  (Aunt May) نقش اصلی را داشت و باعث شد تا پیتر برای مدت ها عزادار مرگ او باشد  (نورمن حتی باعث شد تا زن عمو می ربوده و برای مدتی زنده زنده در یک تابوت نگهداری شود!) و ...

gwen goblin گرين گابلين نورمن ازبورن

اما به نظر من خصومت او با اسپایدرمن عمیق تر از این حرفهاست و دلایل اساسي تري برای محبوبیت اش وجود دارد كه به ترتیب به آنها اشاره خواهم كرد:

- نورمن آزبورن مردی است كه كودكی و گذشته سختی داشته روح و ذهن اش كاملاً برای خباثت پرورش یافته است. او مثل كسانی است كه در صفحه حوادث روزنامه ها درباره شان زیاد خوانده ایم؛ همان قاتلین و جنایتكارانی كه ظاهرشان كاملاً نرمال و حتی معصوم و مهربان است اما سپس خبر میرسد كه اجساد مدفون شده آدم های بیگناه در زیر زمین خانه شان كشف شده! یا مثل كسانی كه از بیماری های روانی شدیدی رنج میبرند و به همین خاطر یك لحظه خندان و خوشحال هستند و لحظه بعد به طور غیر قابل كنترلی خشمگین و عصبانی! نورمن هم دقیقاً همین طور است و هنگامی كه كاملاً طبیعی به نظر میرسد دچار جنون های آنی میشود. این موضوع نشان میدهد كه سلامت عقل او تا چه میزان شكننده است.

- همه ما میدانیم كه چه نیروی مخربی تحت عنوان "خشم" در وجودمان نهفته است ولی همواره سعی میكنیم  آن را تحت كنترل درآوریم. اما نورمن اینطور نیست. در واقع قدرت اقتصادی و فیزیكی او باعث شده تا هیچ مانعی یا كنترلی بر سر  خشم او وجود نداشته باشد. از این رو همیشه اعتقاد داشته ام او حتی پیش از انفجار آن محلول شیمیایی در كارخانه اش و دستیابی به نیروهای فوق بشری، دچار خباثت هاي روان پريشانانه بود. در واقع آن انفجار  فقط  عقده های نهفته در وجودش را به یكباره آزاد كرد و فرصت داد تا در قالب گرین گابلین بدون هیچ محدودیتی از ثروت و نفوذ خود سو استفاده كرده و دست به شرارت بزند.

norman suits up نورمن ازبورن البته نورمن توانسته در بسیاری از اوقات خشم و نفرت خود را حداقل در ظاهر پنهان كند و همین مساله از او نوعی كاراكتر دو شخصیتی بسیار جذاب ساخته است. بهترین مثالی كه میتوانم در این رابطه بزنم در شماره 250 از كمیك Spectacular Spider-Man (نوشته یكی از نویسندگان محبوب من یعنی «جی. ام. دی ماتیوس») یافت میشود. نورمن در این داستان فوق العاده، گاهی مثل یك جنتلمن چرب زبان، مودب و حتی با وقار عمل میكند ولی بلافاصله دچار غلیان های جنون آسا میشود، به طوریكه كسی را یارای مقاومت در برابر اش نیست.

- نمیخواهم بگویم كه دیگر دشمنان اسپایدرمن جذاب نیستند یا شخصیت پردازی قوی ندارند (مثلاً «دكتر اختاپوس» ویژگی ها و پیچیده گی های جالبی دارد) با این حال یكی از تفاوت های اصلی میان نورمن ازبورن و دیگر دشمنان اسپایدرمن این است كه هویت او مخفی مانده و اكثر مردم شهر نمیدانند كه او همان گرین گابلین است (البته در پايان داستان معروف Dark Reign ماهیت واقعی نورمن تا حد زیادی برای عموم آشكار شد ولی او همیشه راهی پیدا میكند تا خودش را به نوعی تبرئه كند). به عبارت دیگر، به جز پیتر پاركر و چند نفر دیگر،  كسی نمیداند كه نورمن چه هیولایی است!

norman-osborn نورمن آزبورن گرين گابلين خول سبز جن سبزبه نظرم او به همین دلیل حتی از «جوکر» معروف هم پیشی میگیرد زیرا جوکر همیشه یک شخصیت دارد: قاتلی روان پریش! او همیشه و در همه حال پلید است و خباثتش آنقدر عریان است که هیچ وقت ماسک بر صورت ندارد. به همین خاطر هم در داستانهای «بتمن» او منشا یا origin خاصی ندارد چون گذشته اش برای خواننده یا بیننده مهم نیست و با هیچ کاراکتری خصومت "شخصی" ندارد و تنها به اين دليل با بتمن ميجنگد چون او را نقطه مقابل خود ميداند (اگر جوكر نماد هرج مرج و بينظمي باشد بتمن هم نماد قانون و نظم است).  اما نورمن آزبورن با وجود آنکه در خباثت چیزی از جوکر کم ندارد اما از آنجائيكه عده معدودي از ميزان خباثت او باخبر هستند، پلید تر از جوكر جلوه ميكند زيرا غیر قابل پیشبینی تر است. نورمن استاد فریب کاری است و اصطلاحاً دیگران را manipulate میکند. او دست به هرکاری میزند ولی دست آخر همه چیز به نفع اش تمام میشود. به همين دلیل هم موفق شد گروه Dark Avengers را با تایید خود دولت آمریکا تاسیس كند! در ضمن او بر خلاف جوکر دیوانه  نیست پس آدم تکلیفش با او روشن نیست چون آدم دیوانه هیچ دلیل منطقی برای کارهایش ندارد ولی وقتی قهرمان با آدمی سرو كار دارد كه  زیرک و مکار است ، همه جا نفوذ دارد و گاهی همه را قانع کرده که کاری که میکند درست و صحیح است،  آنوقت دست و پایش بسته میشود چون ممکن است مردم او را به خاطر مقابله با چنین فردی مورد نکوهش قرار بدهند. ولی بعید میدانم اگه بتمن جوکر رو جلوی دوربین های تلویزیونی سنگسار (!) کند، کسی کک اش هم بگزد! در حالیکه اسپایدرمن بارها به خاطر حمله به نورمن آزبورن مورد تعقیب پلیس قرار گرفته زیرا نورمن آنقدر حيله گر است که توانسته تمام خباثت خود را زیر ظاهر گول زننده یک تاجر ، کارخانه دار  و يا يك سياستمدار موفق پنهان سازد.

norman نورمن ازبورن رقيب اسپايدرمن

- یكی دیگر از تفاوت های دیگر گرين گابلين با ديگران شخصيت هاي خبيث داستان هاي اسپايدرمن  در نیروهایش نهفته است. به طور مثال «اتو اكتاویس» فقط وقتی دكتر اختاپوس است كه آن بازوهای هوشمند مكانیكی را در اختیار دارد. «ادریان تومز» فقط وقتی «كركس» است كه تجهیزات مخصوص پرواز اش را بر تن دارد. «ادی براك» وقتی «ونوم» میشود كه با سیمبیوت فضایی پیوند میخورد. «كوئینتین بك» وقتی «میستریو» است كه آن لباس و وسایل ایجاد توهم را به همراه دارد و ... ولی هیچ كدام از آنها بدون مواردی كه ذكر شد، چندان خبیث و خطرناك به نظر نمیرسند در حالیكه نورمن همیشه و در همه حال خطرناك است حتی وقتی گلایدر و سلاح های گرین گابلین در دسترس او نیست.

- خصومت گرین گابلین  با اسپایدرمن کاملاً شخصی و عمیق و بسیار  فراتر از انگیزه های معمول شخصیت های منفی در عالم کمیک می باشد. او برخلاف دیگر شخصيت هاي خبيث دنياي كميك که معمولاً به دنبال پول، ثروت و یا حکومت بر جهان هستند، فقط به یک هدف می اندیشد: نابودی «پیتر پارکر/اسپایدرمن» و ضربه زدن به عمق روح و وجود او تمام اعضای خانواده اش ....

spider-man-family-vs-the-green-goblin خانواده پيتر پاركر

- دلیل دیگر معركه بودن گرین گابلین را باید در رابطه منحصر به فرد میان پیتر پاركر و نورمن آزبورن جستجو كرد. به عبارتی دیگر هر چند اسپایدرمن بارها سد راه  گرین گابلین و نقشه های پلید او شده است  (و در ضمن از یاد نبریم كه گرین گابلین اولین دشمن اسپایدرمن بود كه به هویت مخفی اش پی برد) اما دشمنی اصلی نورمن با پیتر است نه با اسپایدرمن! و او از هیچ تلاشي برای به جهنم تبدیل كردن زندگی پیتر و اطرافیانش فرو گذاری نكرده و نخواهد كرد. این در حالی است كه دیگر دشمنان اسپایدرمن حس خاصی نسبت به پیتر پاركر ندارند و مشكل اصلی شان با اسپایدرمن است (به طور مشابه، مثلا مشكل اصلي جوكر يا «لكس لوثر» با بتمن و سوپرمن است نه با «بروس وين» و «كلارك كنت») اما گرین گابلین به دلایل مختلف از "خود" پیتر پاركر متنفر است زيرا چيزهايي در او ميبيند كه هميشه آرزويش را داشته! 

اولاً اینكه نورمن آزبورن در تمام عمر خود به دنبال كسب قدرت بوده و تا حد زیادی هم در این راه به موفقیت دست یافته است اما اين موفقيت براي او آسايش و رضايت به همراه نداشته. به عنوان نمونه «الكس راس» (Alex Ross) هنرمند بزرگ و برجسته دنیای كمیك، در مجموعه Earth X (كه سال 1999 چاپ شد و داستانش در آینده نزدیك مارول جریان داشت) نشان داد كه چطور عطش سیری ناپذیر نورمن برای كسب قدرت در نهایت او را به سمت رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا رسانده در حالیكه او به هيچ وجه احساس خوشبختی نمیكند! اما درست برعكس نورمن، پیتر پاركر از هرگونه مال، ثروت، قدرت و نفوذ بی بهره است و اغلب هم با مشكلات مالی دست و پنجه نرم كرده اما در مقایسه با نورمن از آرامش و خوشبختی به مراتب بیشتری برخوردار مي باشد. نورمن به همين دليل به پيتر غبطه ميخورد.

peter-vs-osborn پيتر پاركر نورمن ازبورن

به علاوه نحوه برخورد نورمن و پیتر با تراژدی هایی كه در زندگی خود داشته اند، تفاوت های شخصیتی آنها را به شدت پررنگ كرده است: پیتر هرگز قاتل عمو بن را به قتل نرساند (و یا نورمن را به خاطر قتل گوئن یا ده ها جنایت دیگرش قصاص نكرد) ولی تصور كنید اگر یكی از نزدیكان نورمن كشته میشد نورمن با فرد قاتل چه كار میكرد! ضمناً، پیتر هرگز در مقابل تراژدی هایی كه در زندگی شخصی اش پیش آمده، به زانو درنيامده و حس خوشبینی بی پایان اش را از دست نداده است. یعنی تراژدی های ریز و درشت از پيتر قهرمانی مقاوم ساخته در حالیكه تراژدی ها و عقده ای درونی نورمن او را به شخصیتی خبیث، نفرت انگیز، تندخو و قاتل بدل كرده است.

از سوی دیگر پیتر قادر است با دیگران روابط پایدار و مثبت ایجاد كند ولی نورمن قادر به انجام چنین كاری نیست زیرا نیاز سیری ناپذیر اش برای سلطه بر دیگران و بهره برداری از آنان به نفع منافعی شخصی خود، دیگر جایی برای داشتن روابط حسنه باقی نمیگذارد. این در حالیست كه پیتر همیشه از وجود خانواده ای حامی و مهربان بهره داشته (عمو ، زن عمو و همسری مهربان) ولی چنین چیزی اصلاً درباره نورمن صدق نمیكند زیرا همانطور كه در شماره 14 از Spectacular  Spider-Man Annual میخوانیم، پدر نورمن نیز فردی بدرفتار، پرخاشگر و بد دهن  بوده است (در واقع رابطه داغان و پر از تنش نورمن با پدرش بعداً به نوعی در رابطه او با پسرش هری نیز تكرار شد).

normans past گذشته نورمن ازبورن گرين گابلين

به علاوه اگر یادتان باشد در مقاله "معرفی دختر عنكبوتی  (Spider-Girl)" گفتم كه نورمن دختر پیتر و مری جین را ربود. به نظرم او با این كار میخواست به دو هدف دست یابد. یكی اینكه میخواست سر قضیه هری با پیتر تسویه حساب كند (چون پیتر را مقصر مرگ هری میدانست) ولی شاید هدف مهم تر او این بود كه با این كار رابطه ایده آل میان پیتر و مری جین را دچار اختلال و پيتر را از داشتن فرزند محروم كند . منظورم این است كه نورمن (كه همیشه در حسرت داشتن یك رابطه بهتر با پدر و پسرش بسر برده) هرگز نمیتوانست تحمل كند كه بزرگترین دشمن اش در آینده یك رابطه خوب با فرزندش ایجاد كرده و به همین دلیل بود كه دختر پیتر را در بدو تولد ربود.

- نكته پایانی كه به نظرم جذابیت های گرین گابلین/نورمن آزبورن را دو چندان كرده، خشم و نفرتی است كه در وجود پیتر ایجاد میكند. یعنی، پیتر كه همیشه به عنوانی انسانی خون سرد و آرام شناخته میشود، گاهی اوقات آنچنان خونش از دست اعمال نورمن به جوش می آید كه خواننده جا میخورد. مثلاً در همان شماره 250 از كمیك Spectacular Spider-Man ، پیتر كه از رفتارها و دروغ های نورمن جان به لب شده، به منزل او یورش میبرد و به شدت كتك اش میزند! (البته او به سرعت از اين كار پشيمان شد ولي ديگر دير شده بود زيرا نورمن عمداً پيتر را به خانه خود كشانده بود تا از صحنه كتك خوردنش فيلم بگيرد و آن را به دست پليس بدهد تا اسپايدرمن را مورد تعقيب قرار دهند!) در هر حال،  این موضوع بار دیگر اثبات میكند كه هیچ شخصيت خبيث دیگری در جهان نیست كه بتواند پیتر را تا این حد كفری كند!

spectacular250 اسپايدرمن گرين گابلين غول سبز

در هر حال فقط امیدوارم «مارك وب» به عمق پیچیدگی، جنون، جذابیت و دشمنی نورمن آزبورن/گرین گابلین با پیتر پاركر/اسپایدرمن و خانواده اش پی برده باشد و آن را به نحو احسن در قسمت دوم (و احتمالاً سوم) «مرد عنكبوتی شگفت انگیز» به تصویر بكشد.

green goblin گرين گابلين دشمن شماره يك اسپايدرمن

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2013

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Saleh
+2 #1 Saleh 1392-03-22 17:11
:o
واقعاً بزرگ ترین دشمن اسپایدرمن اونه.الهی بمیری پ** *گ!
واقعاً بهترین مقاله ای بود که تا به حال نوشتید. :-) ;-)
نقل قول کردن
عرفان نقوی
+1 #2 عرفان نقوی 1392-03-22 17:30
ولی اقای ترابی جوکر هم دست کمی از گرین گابلین ندارد.شما بین را ببینید.او فقط دوست دارد به بروس وین ضربه بزند.نه به بتمن.با این حال از وقتی که هویت واقعی بتمن را شناخت.همواره به بتمن حمله می کرد.درسته که بین یه قاتل سریالی است اما نباید خباثت او را دست کم بگیرید.با این حال شاید کمتر کسی پیدا شود که در یک بازی مثل marvel heroes یا lego marvelگرین گابلین را دشمن شماره یک منصوب کند.اما منطقی هم هست چون گرین گابلین قصد ضربه زدن به پیتر را دارد نه به تونی استارک و ... با این حال مقاله ی فوقالعاده ای بود.بسیار بسیار ممنون.
نقل قول کردن
mtm
+10 #3 mtm 1392-03-22 17:59
ببينيد من جوكر را فقط در يك زمينه خاص مثال زدم و هدفم اين نبود كه بگم گرين گابلين از جوكر بهتره.
ولي شما مثلا همين ونوم رو ببين ! او هم از هويت مخفي پيتر پاركر خبر داشته ولي آيا تا به حال ضربه اي به پيتر وارد كرده؟
نقل قول کردن
سیدمحمدحسین کلاتی
+8 #4 سیدمحمدحسین کلاتی 1392-03-22 18:06
آقای ترابی ناز شصتت!خودتون خسته نشدید این همه نوشتید :o بابا آقای ترابی ناز نفست!
نقل قول کردن
ونداد
+3 #5 ونداد 1392-03-22 18:12
مثل همیشه عالی بود اقای ترابی راستی مشه بگید چند نفر جای گرین گابلین اصلی یعنی نورمن ازبورن بوده اند
نقل قول کردن
سپهر
+4 #6 سپهر 1392-03-22 18:30
بعد اینکه نورمن مرد چه جوری برگشت؟ :o
مرسی از این مقاله عالی :lol:
نقل قول کردن
mtm
+11 #7 mtm 1392-03-22 18:39
پس از آنكه گوئن كشته شد، نورمن هم با اصايت گلايدر خودش كشته شد. اما بعدا معلوم شد كه نورمن نمرده و چون بدنش خاصيتي داشته كه زخكم هاشو خوب ميكرده زنده مونده! او تمام اين مدت در اروپا بوده و از دور اسپايدرمن را زير نظر داشته. تا اينكه در جريان داستان clone saga دوباره برميگرده
نقل قول کردن
mtm
+4 #8 mtm 1392-03-22 18:47
بعد نورمن پسرش هري گرين گابلين شد
بعد از او دكتر روانپزشك هري يعني دكتر بارت هاميلتون گرين گابلين شد
يك گرين گابلين خوب و مثبت هم داشتيم به نام فيل يوريك (البته فيل يوريك اين اواخر به طور غير قابل توجيهي به هاب گابلين تبديل و خيلي هم خبيث شده!

البته در تمام اين سالها نورمن از چند بدل به جاي خودش استفاده كرده تا در نقش گرين گابلين ظاهر بشند تا كسي بهش شك نكنه!
نقل قول کردن
Kamiab
+4 #9 Kamiab 1392-03-22 18:57
از نظر من جوکر از گرین گابلین شخصیت جالب تری داره چون هدفش خیلی بالا تر از نورمن آزبورنه جوکر میخواد نشون بده که همه ی آدما به همون بدی ای هستن که خود جوکر هست مثل هاروی دنت که توی شوالیه ی تاریکی به دو چهره تبدیلش میکنه یا مثل دیک گریسون که توی بتمن: زیر روپوش قرمز به رد هود تبدیلش میکنه و... که در نهایت توی بازگشت شوالیه ی تاریکی کاری میکنه که بتمن کنترلشو از دست بده یعنی آخر زندگیش نشون داد که بهترین مرد گتهام هم میتونه به همون بدی باشه که جوکر هست
و این مسئله که گفتین جوکر فقط یک شخصیت داره این به نظر من یکی از جذابیت های جوکره که اونو از بغیه جدا میکنه
نقل قول کردن
mokhtar
+6 #10 mokhtar 1392-03-22 19:13
چرا جذاب تره؟ چون ميخاد ثابت كنه همه مثل خودش ديوونه و خبيث هستند؟ فقط به خاطر همين؟
ولي به نظر من وقتي يه خوصمت شخصي و خانوادگي ميشه خيلي جذاب تره. دراماتيك تر هم هست چون قهرمان رو عميقا به چالش ميكشه

راستي ممنون مهدي جون
خيلي وقت بود منتظر اين مقاله بودم
تا به حال مقاله اي به اين زيبايي و قدرت درباره كميك به زبان فارسي نخونده بودم
نقل قول کردن
ونداد
+5 #11 ونداد 1392-03-22 19:21
تازه گابلین واقعا خیلی از جوکر جذاب تره قیافه ی گابلین اسلحه ها و بیماری او
نقل قول کردن
salar
+8 #12 salar 1392-03-22 19:56
مقاله ی بی نظیری بود.ممنون
نقل قول کردن
آرش میراحمدیان
+10 #13 آرش میراحمدیان 1392-03-22 20:14
آقای ترابی دستتون درد نکنه ... خیلی منتظر این مقاله بودم
نقل قول کردن
Bad joke
+4 #14 Bad joke 1392-03-22 21:41
نو سایت مووی وب گاهی لیستایی از نظر سنجی بین افراد مطلع چاپ میشه نمیدونم ولی حدود یک سال بود که لیست بهترین ادم بدهای کمیک را لیست کرده بود مثل همیشه (هیچ نظر سنجی غیر از این نتیجه نداده) جوکر صدر نشین بود گرین گابلین زیر 15 بود یادم نمیاد از نظر مارول هم مهمترین دشمن دکتر دوومه مگنتو هم نباید از یاد برد این شخصیت خوب وبد منجی جهش یافته ها وبزرگترین تروریست جهان برای بقیه
نقل قول کردن
پارسا
+2 #15 پارسا 1392-03-23 13:03
یک سوال آقای ترابی گابلین دشمن دیگر قهرمانان مارول هم می شه؟
نقل قول کردن
mirabilis
+5 #16 mirabilis 1392-03-23 16:32
از بابت مقاله ممنونم . اما در مورد انتقاد باید بگم شما قبل از این مقاله هم گفته بودید بنا به دلایلی گرین گابلین از سایر ابر شروران دنیای کمیک بهتر و بزرگتره . در اینجا به مقایسه ی کاراکتر هایی که مثال زده بودید می پردازم : 1. دکتر دووم : در حقیقت دشمن درجه یک چهار شگفت انگیز که به نظر من قابل مقایسه با گرین گابلین هست ؛ دکتر ویکتور وان دووم صاحب یکی از بزرگترین شرکت های تحقیقاتی است که سرمایه و داراییشو به خاطر رید ریچاردز از دست میده و کینه ی بسیار عمیقی نسبت به رید ریچاردز و همینطور سو استورم و گروه چهار شگفت انگیز پیدا میکنه که حتی یک پله از گرین گابلین هم بالاتره . اما بعد متوجه میشه به خاطر پرتو های کیهانی دارای قدرت های بینظیری شده که میتواند در سلطه بر جهان به او کمک کند . از لحاظ استعداد با ریچاردز برابری میکند و یکی از نوابغ به شمار میرود و برای رسیدن به اهدافش از قدرت ها و سلاح های خارق العاده ی ساخت خودش بهره میبرد . (جز آن دسته از افراد است که از هیچی ، همه چیز میسازند) خلق شده توسط استن لی و جک کربی و اولین حضورش برمیگردد به شماره ی 5 از کمیک چهار شگفت انگیز که دو سال قدیمی تر از گرین گابلین هم هست . شخصیت بزرگ بین و خودخواه دووم به قدری خوب کار شده که خباثت و جاه طلبی و کلیه ی ویژگی های شخصیتیش یک جا کنار یکدیگر قابل مشاهده هست . از همه مهم تر قدرت نفوذ دکتر دووم است که بارها توانسته در دولت و مردم نفوذ کند و برای مثال در Ultimate Fantastic Four 6-12 نشان داده شد که دووم توانست مردم را علیه چهار شگفت انگیز بشوراند (هر چند از نبوغش هم بهره جست) و الان هم که سرزمین های سیاسی خودش را داراست . یکی از قویترین و بی رحم ترین ابرشروران خلق شده است که خشونت کنترل نشده ای دارد و صد البته در بسیاری از اوقات هم جلوی این خشم فزاینده را گرفته و خود را بیگناه نشان داده است . قدرت زیادش از الکتریسیته تا بدن فلزیش بدون تجهیزات هم قابلیت رویارویی با کسانی مثل بن گریم را هم داراست . دشمنی او تنها به یک یا چند فرد خاص محدود نمی شود بلکه تمام کسانی را که سر راهش قرار بگیرند را نابود میکند .( البته دشمنی ، کینه و خشمی که نسبت به ریچاردز دارد غیر قابل وصف است ؛ ریچاردز کسی بود که عشقش ، داراییش و تمام آن چیز هایی را که دووم دوست داشت و به دست آورده بود را از او گرفت و به همین دلیل دشمنی خاصی با رید و گروهش دارد .) مطمئنا اگر رید تنها بود تا بحال چندین و چند بار از دووم شکست خورده بود و تا بحال عزیزان زیادی را هم از دست داده بود ولی خانواده و گروه رید همه جز ابر قهرمانان بزرگ مارول هستند و بیشتر اوقات با یکدیگر بوده اند و همه با هم جلوی دووم حاضر میشوند . نکته ی جالب اینجاست که اگه گرین گابلین فقط پیترو کفری میکنه ، دووم همه رو کفری میکنه و بسیار سازمان یافته هم عمل میکنه . دقیقا دووم هم در خانواده ای نا هنجار بزرگ شده که عقده های شخصیتی خاصی را در او به وجود آورده . همینطور به خانواده ی کامل رید ( سو و دو فرزندش ) هم حسرت میخورد . تمام این ویژگی ها دست به دست هم داده اند تا دکتر دووم را بسازند ، کسی که قدرت مثال نازدنی و نبوغش در رسیدن به اهداف پلیدش به او کمک میکنند . تمام آن چیز هایی که درباره ی گرین گابلین به عنوان یک ابر شرور صدق میکند در مورد دکتر دووم هم صدق مکند با این تفاوت که دووم در هر زمینه کامل تر است و همینطور هوشیارتر و صد البته دارای جنبه های پیچیده تری از گرین گابلین هست که نورمن هیچ بهره ای از آنها نبرده است . ;-)
نقل قول کردن
mirabilis
+5 #17 mirabilis 1392-03-23 16:33
2.مگنیتو :تعجب کردم که چرا مگنیتو رو مثال زدید . در هر حال مگنیتو یکی از ضد قهرمانای کلاسیکه که بیشتر به دنبال دستیابی به میوتنت های بیشتر و حکمرانی بر انسانها بوده . خلق شده توسط استن لی و جک کربی و اولین حضور در شماره ی 1 مردان ایکس به سال 1963 و یک سال قدیمی تر از گرین گابلین . مگنیتو در ابتدا با پروفسور چارلز اگزاویر با یکدیگر دوست بودند و گروه اولیه ی مردان ایکس رو به وجود آوردند و دشمنیشون در ادامه به خاطر اختلاف عقیده درباره ی رویارویی با انسان ها بود . به علاوه در داستان هایی هم دشمن یکدیگر نبودند و هدف مشخصشون رو دنبال میکردند . در حقیقت شخصیت مگنیتو ، شخصیتی خاکستری است که برای رسیدن به قدرت و برتری نسبت به انسان ها حاضر به انجام هر کاری است و میشه گفت گرین گابلین نسبت به مگنیتو برتری خاصی دارد . ( چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ بار داستانی ) 3. جوکر : شرور ترین ، خبیث ترین و روانی ترین ابر شرور خلق شده ! خلق شده توسط باب کین و بیل فینگر و اولین حضور در سال 1940 در شماره ی 1 بتمن ( 24 سال قدیمی تر از گرین گابلین ) . در سال های اولیه ، شخصیت ناقصش کامل شد و در اثر گذشت زمان با یک موجود ناهنجار که تمامی خصایص یک موجود بیرحم و آنارشیست را دارا است روبه رو میشویم . هر بار که از آرخام میگریخت و گاتهام را تصرف میکرد ، پاد آرمانشهری را که میساخت ، واقعا قابل توجه بود . هدفش تنها حکومت بر دیگران نبود بلکه جنگ و خون و وحشت و هراس را میخواست . با قیافه ای وحشتناک از گذشته ای پنهان سخن میگفت . شاید به نظر تنها قاتلی روان پریش باشد ولی او نماد جنون است در عین اینکه میخندد ، میگرید و از کشتار لذت میبرد . پیچیدگی شخصیتش در پس این یک شخصیتی بودنش پنهان شده است . تمام خاندان و نزدیکان بتمن را میکشد تا از او دشمنی سرسخت تر بسازد و از بودن بتمن در مقابلش خرسند میشود وآنرا یک سرگرمی به شمار می آورد. گذشته ی تاریکش بر خواننده نا معلوم است وتنها چیزی که درباره اش میدانیم این است که او زمانی "رد هود" بوده است ؛ واین دلیلی است که خواننده را مشتاق تر میسازد تا هر چه بیشتر سعی کند درباره ی او بداند . شاید گرین گابلین ماسک بر صورتش بگذارد ، اما جوکر خود ماسک بر صورت دارد ، هیچکس او را نمیشناسد ، بدون هویت وشخصیتی که بتواند مانند نرمن از او بهره بجوید . دارای نبوغ بسیار زیاد که برای کارهای دیوانه بارش استفاده میکند . وجودش سرشار از ناآرامی ها و حزن هاست که سعی میکند با روش هایی مضحک و همانند یک دلقک از آنها بگریزد و تنها بیشتر و بیشتر در ناراحتی غرق میشود . کاملا غیر قابل پیش بینی و افسار گریخته . شاید نورمن گهگاهی کارهای غیر منتظره بکند ولی در آخر شما توقع چنین چیزی را از او دارید ولی جوکر حتی برای خوانندگان هم غیر قابل پیش بینی است چه برسد به کاراکترهای داخل کمیک . او نیازی به چاپلوسی و نفوذ در دل دولت ندارد بلکه خود میخواهد آشکارا حمله کند و از رنج دیگران لذت ببرد . جوکر بدون شک شرورترین ضد قهرمان خلق شده است و هرج و مرجی که او در دل خود دارد بی انتها است . گرین گابلین شاید بهترین یا بزرگترین دشمن اسپایدی باشد ولی جوکر بزرگترین شرور در تمامی کمیک هاست . من طرفدار پرو پا قرص اسپایدی ام ولی به نظر من نباید هیچگاه با دیده ی تعصب نگریست . گرین گابلین یکی از بهترین شخصیت های شروری است که خلق شده ولی کاراکتر های دیگری هم در دنیای کمیک هستند که بتوان گفت آنها بهترند . دوستان مخالف هم کامنت بذارند به جای دیسلایک کردن . ;-)
نقل قول کردن
shayan
-3 #18 shayan 1392-03-23 16:50
mn kamelan ba nazarate shoma movafegham watchere aziz makhsoosan dar morede joker v dr. doom oonah az green goblin bar tar hastand
نقل قول کردن
ونداد
+10 #19 ونداد 1392-03-23 16:54
اقا ترابی منم موافقم که گابلین بسیار شرور است البته گابلین فقط از نظر قدرت قوی نیست همین لوکی او میتواند تغییر قیافه بده یا اشکارا مثل جوکر حمله کنه درست است که لوکی بار ها از تور شکست خورده ولی تور یکی از قوی ترین های مارول است و جادو رویش اثر ندارد به نظر من فقط خباثت لوکی و دکتر دووم و جوکر را میتوان با گرین گابلین مقایسه کرد در ضمن علاوه بر این ها لوکی عقده هایی بسیار عمیق از تور به دل گرفته البته میدونم الان 10 منفی میگیرم
نقل قول کردن
Bad joke
+5 #20 Bad joke 1392-03-23 21:12
watcher the universe واقعا تا حالا هم نظر نداشتم خوشحال شدم
ضمنا مگنتو را خودم خیلی دوست دارم همین خاکستری بودنش حال میده ولورین هم جلوش هیچ غلطی نمیکنه (ببخشید آقای ترابی)
نقل قول کردن
حجت مزارعی
+3 #21 حجت مزارعی 1392-03-23 21:53
واقعا که اینم نورمن و جوکر خیلی خبیث هستن هر دوشونم بدون قدرت یا با قدرت بد جور وحشی هستن
نقل قول کردن
mokhtar
+5 #22 mokhtar 1392-03-23 21:59
Uncle mokhtar is here
اولا اینکه من تو مقاله ندیدم که آقای ترابی بگه گرین گابلین (GG) از همه بهتره و از مگنتو و دکتر دووم هم اسم نیاورده . در مورد جوکرهم به نظر من اگر مقایسه ای انجام داده نه به این خاطر بوده که بگه GG از جوکر بهتره فقط خواسته در یک زمینه خاص مثال بیاره تا موضوع روشن تر بشه (چون جوکر کاراکتر معروفیه ).
دوما اینکه نظرات شما بیشتر حالت تاریخچه ای و توصیفی داره و مثلا گفتید که فلانی یک کاراکتر کلاسیکه توسط این و اون خلق شده ویا مثلا خلق شدن فلان کارکتر را قبل از GG نشاننه برتری او دانستید که اصلا درست نیست (مثل این میمونه که بگیم چون سوپرمن اولین ابرقهرمان تاریخه پس از بقیه بهتره!). به علاوه شما به قدرت های فیزیکی اشاره کردی که به نظرم اونا هم سطح نظراتت رو به شدت کاهش دادند چون زور بازو دلیل بر برتری نیست (بازهم مثال سوپرمن رو بزنم؟!) و اگر وارد این بحث ها بشیم دیگه خیلی بچه گانه عمل کردیم (مثل دوران بچگی که بحثمون این بود که بلاخره آرنولد قوی تره یا بروس لی یا جکی جان!)
بنابراین این بنده حقیر سعی میکنم دونه دونه به اون بخش هایی که غیر توصیفی هستند و تحلیلی میباشند پاسخ گو باشم:
شما عرض کردی که دکتر دووم دارایی های خودش رو به خاطر رید ریچاردز از دست داده (و احتمالا یه چیزای دیگه) پس به این دلیل ازش کینه به دل گرفته و یک پله از GG بالاتر قرار میگیره! این در حالی است که GGاز پیتر کینه به دل گرفته چون خیال میکنه پیتر پسرش رو ازش گرفت. جنابعالی این رو با دارایی مقایسه میکنی؟
درخصوص میزان غرور و جاه طلبی اتفاقا نورمن خیلی از دووم جلوتره چون دووم در نهایت فقط توانست کشور و زادگاه خودش یعنی لاتوریا را تسخیر و بر آن حکومت کنه اما نورمن (همانطورکه اقای ترابی هم اشاره کرد) در داستان Earth X رئیس جمهور آمریکا شد ولی باز هم ارضا نشد!
آیا GG فقط دشمن پیتر و اسپایدرمنه؟! اجازه بدهید یاد آوری کنم که او همان کسی است که رفت به جای SHIELD سازمان HAMMER رو با مجوز خود دولت آمریکا تاسیس کرد (یعنی جای نیک فیوری قدرتمند رو گرفت) و Dark Avengers را در اذهان عمومی جانشین Avengers کرد. او کاری کرد تا اعضای اونجرز تحت تعقیب قرار بگیرند و حگم جلب اونا رو گرفت. دکتر دووم کی همچین کاری را انجام داده است؟!
شما میگی دکتر دووم خودش را بیگناه جلوه داده. کی و کجا؟ آیا موفق بوده؟ آیا کسی باورش شده؟ نه! چرا؟ چون خبیث مطلق است . کسی کوچکترین شک و تردیدی درباره اش ندارد حتی هم وطنان خودش! به طوریکه مدام در داستان های چهار شگفت انگیز (FF) میدیدیم که گروه های شورشی داخلی علیه وی وارد عمل میشوند و او گاهی اوقات از همین رو از نظر شخصیتی تا حد یک حکمران یا دیکتاتور ملی تنزل پیدا میکرد.
شما میگویید که او مردم را علیه FF شوراند (احتمالاً فقط در یک داستان مقطعی و کوتاه). درست است؟ خوب که چی؟ GG که صدبار این کار را کرده. که یک مورد آن در نتیجه همین کتک خوردن اش از اسپایدرمن رخ داد و بعدش اسپایدرمن به قتل متهم و مجبور شد آن چهار هویت معروف را برای مدتی انتخاب کند. به علاوه، دکتر دووم مردم را شوراند. بعد از آن چه شد؟ آیا تغییر دائمی در حال و وضعیت غالب (status quo) گروه FF پیدا شد؟ آیا آنها دچار آسیب شدند؟ در حالیکه تا جایی که من یادم است آنها همواره خوش و خرم در ساختمان خود در وسط شهر زندگی کرده اند! یعنی منظورم این است که آنها اغلب به عنوان شهروندان نمونه (Model citizens) از جانب عامه مردم و همچنین مقامات دولتی پذیرفته شده اند و این جزو شخصیت پردازی ثابت آنهاست
شما میگویید که دشمنی و خصومت او با رید ریچاردز غیر قابل وصف است. ولی من میگویم "مگر او چکار کرده؟ چه ضربه مهلک و جبران ناپذیری به به او و خانواده اش زده؟" در حالیکه GG عشق حقیقی پیتر را ازش گرفت، کاری کرد که پیتر فکر کنه یک کلونه و بن رایلی اسپایدرمن حقیقیه و در نتیجه هویت پیتر را ازش گرفت (واقعا چیزی بدتر از این است که هویت یک فرد را از بگیرید؟)، او دختر پیتر را از او گرفت (در حالیکه اگر یادتان باشد دکتر دووم دختر رید را هنگا تولد نجات داد و به او برگرداند).آیا نیازی هست که ادامه دهم و از اعمال شرارت بار GG یاد کنم؟
شما میگویید که اگر خانواده رید نبود تا به حال از دووم شکست خورده بود. حرف شما البته درسته چون آنها اکثر اوقات (نه همیشه) با استفاده از نیروهای فوق بشری خود به او کمک "فیزیکی" کردند. اما پیتر هم به خاطر خانواده اش همیشه سر پا بوده چون بر خلاف خانواده رید، او از آنها همیشه کمک "معنوی" گرفته (چون آنها که نیروی فوق بشری ندارند). پس آنها همیشه (نه اکثر اوقات) به او عشق دادند، امید و خوشبینی دادند، قدرت اینکه هرگز تسلیم نشه . به قول آقا مهدی نورمن بیش از هر چیز به همین دلیل است که از پیتر متنفره (این عکسم میزارم چون مظهر این گفته های منه و خیلی هم دوستش دارم و فکر نکنم خانواده non-superhero ابرقهرمانی تا به حال اینجوری روی cover کمیک اش پشتش ایستاده باشند):



شما میگویید GG فقط پیتر را کفری میکنه. به نظرم باز هم مقاله را خوب مورد مطالعه قرار ندادید چون نویسنده گفت هیچ کس نیست که بتواند پیتر را اینقدر کفری کند ولی نگفت GG کس دیگری را کفری نمیکند! چون همه آگاه هستسم که نورمن پس از رسیدن به سمت هایی که گفتم خیلی هار ا کفری کرده و میکند (به خصوص Luke Cage که البته بعید میدانم در باره کینه عمیق او از GG چیزی بدانید )
در کل شما نتیجه گیری کردید که دکتر دووم از هر نظر کامل تر و پخته تر است ولی دلایل کافی و خوبی ارئه ننمودی. شاید هم دلایل شما فقط همین هایی بود که من الان پاسخ دادم؟!
نقل قول کردن
mokhtar
+8 #23 mokhtar 1392-03-23 22:00
و اما در مورد جوکر ...
شما فرمودید که او خبیث ترین شخصیت کمیک است (البته خیلی های دیگر نیز چنین حرفی را بیان میکنند) . خوب باشد. مگر خبیث بودن دلیل بر برترین بودن است؟ اگر مثلا کسی راه بیافتد و با اسلحه هر کسی را در خیابان بکشد و بعد هرهر بخنند یا چه میدانم، تمام آدم های روی کره زمین را به خاک و خون بکشد آنوقت بهترین شخصیت خبیث خواهد بود؟ آیا فکر نمیکنید که جنون، آنارشیسم ، قتل و غارت لجام گسیخته خیلی زود جذابیت خود را از دست میدهند؟ آیا شما اسم این را میگذاری "غیر قابل پیش بینی بودن" (unpredictabili ty)؟ اتفاقا وقتی یک نفر اصطلاحاً هیچی حالیش نیست و دیوانه است پس هر کاری میتواند از او سر بزند. بنابراین دیگر هیچ چیز "غیر قابل پیش بینی" درباره اش باقی نمیماند. برعکس، اگر شما فردی را ببینی که یک لحظه مثل جنتلمن ها عمل میکند . یا مثلا رئیس جمهور شده اما یک لحظه دیگر نقاب بر چهره میزند و دست به خباثت میزند آنوقت معنی غیر قابل پیش بینی بودن را خواهی فهمید!
اصلا GG به همین دلیل است که جذاب تر است چون نمونه سیاستمداران و زورگویان جاه طلبی است که در جهان امروز نقاب بر چهره میزنند و همه را فریب میدهند
شما میگویید جوکر از کشتار لذت میبرد. آیا این مزیت خاصی محسوب میشود؟ چون وقتی کشتار بی هدف و کورکورانه شد دیگر اصل غافلگیر کننده گی را از دست میدهد. خواننده یا بیننده با خود خواهد گفت: "این مرتیکه دیوونه که هر کسی از را میرسه قتل عام میکنه (درست مثل قسمت دوم کارتون بلند و ویدئویی The Dark Knight Returns و اونجایی که جوکر تو شهربازی هر کی میاد جلوش رو میکشه!). اما برعکس، نورمن یا GG هدفمند میکشد! هر که را میکشد یا برای ضربه زدن به پیتر و خانواده و اطرافیانش است یا برای رسیدن به هدف اش در کسب قدرت و نفوذ بیشتر. این رویه او را ترسناک تر و "غیر قابل پیش بینی تر" میکند.
شما میگویید که جوکر نیازی به چاپلوسی ندارد بلکه میخواهد از رنج دیگران لذت ببرد. به نظر خود شما این باعث تک بعدی شدن او نمیگردد؟ آیا سبب نمیشود که او فقط یک هدف داشته باشد. آیا کاراکتری با داشتن تنها یک هدف میتواند همواره جذاب و fresh باقی بماند؟ در حالیکه نورمن جندین هدف داشته و دارد:
- حفظ کمپانی خود
- رسیدن به جاه و مقامپ
- حذف اسپایدرمن چون او سد راهش میشد
- ضربه زدن به پیتر (بعد از اینکه هویت مخفی اسپایدرمن را کشف کرد)
- ساختن یک "مرد" مثل خودش از پسر ضعیف النفس خود یعنی هری
- وقتی پس از مرگ ظاهری اش به اروپار رفت، سعی کرد با تاسیس گروه scriers بر نفوذ خود بیافزاید
- تصاحب روزنامه دیلی بویگل و استفاده از منابع آن برای مخفی کردن جنایت های خود (پس از بازگشت از اروپا)
- - خذف هاب گابلین که در نبود او جایش را گرفته بود
- رسیدن به به عنوان ریاست HAMMER و ...

تفاوت عمده جوکر با GG در این است که جوکر دشمن خانواده "بتمن" است ولی GG دشمن خانواده "پیتر پارکر"!

این خیلی نکته ظریفی است. جوکر فقط به این دلیل از رابین متنفر است چون همیشه به بتمن کمک میکند، چون دستیار او است ، چون بارها برنامه هایش را نقش بر آب کرده. ولی آیا نورمن به این دلیل از مری جین متنفر است و به او حمله میکند چون نقشه های پلیدش را عقیم گذاشته یا وسط مبارزه به داد اسپایدیمن رسیده؟ نه! چون او همسر پیتر پارکر است، چون به پیتر قدرت درونی میدهد ، چون میخواهد با کشتن او پیتر را زجر دهد نه اسپایدرمن را. در ضمن اگر جیسون تاد لباس رابین را نمیپوشید آیا جوکر با او کاری داشت؟ آیا هنوز او را در داستان معروف death in the family میکشت؟ نه! ولی مری جین در هیچ پوششی و در هیچ مکانی از دست نورمن آزبورن در امان نیست!
حالا کمی انصاف داشته باشد و بگویید ببینم کدامیک از این دو مورد جذاب تر و پلید تر است؟

البته من اینجا مثل یک عقاب منتظرم تا اگر باز هم شما یا هر فرد دلایل دیگری داشتید مطرح کنید تا با هم بحث کنیم و پاسخگو باشم.

در هر حال باید بگویم که صرف گفتن اینکه جوکر بزرگترین villain تاریخ کمیک است کفایت نمیکند چون به خدا نه شما و نه هیچ کس دیکری دلیل کافی برای ادعای خود نمی آورید. فقط مدام میگویید او خیلی پلید، او سرشار از ناآرامی است، او در ناراحتی غرق میشود، او یک قاتل روان پریش است و ...
ولی باور کنید تمام این خصلت ها درباره نورمن وبسیاری از villain های دنیای کمیک صدق میکند. ولی نورمن چیزهایی بیشتری دارد که آقای ترابی خیلی خوب در مقاله اش به آنها اشاره کرد (او بر خلاف شما به جای آنکه بیشتر بحث های توصیفی کند و درباره گذشته کاراکترها توضیح بدهد یکراست رفت سراغ آوردن دلایل تحلیلی و فنی)
ضمناً نه من و نه آقای ترابی نسبت به اسپایدرمن و یا GG تعصب کورکورانه نداریم. اتفاقاً دلیل و منطق می آوریم. البته و صد البته که جوکر، مگنتو، دکتر دووم، لکس لوثر، لوکی و ... villain های فوق العاده ای هستند ولی ما بر عکس خیلی از مخاطبان کم سن و سال و بی تجربه اجازه نمیدهیم که جنگولک بازی های نولان، فضاهای تاریک و خفن و ادا و اطوارهای جوکر هوش و حواس مان را از ما بگیرد (ببخشید مهدی جون که از طرف تو حرف زدم)
و دست آخر اینکه آقا مهدی به تلاش و همت ات درود میفرستم. به قول دوست مشترکمان ، اسپایدرمن از این که هواداری مثل تو دارد باید به خودش افتخار کند
نقل قول کردن
mirabilis
-2 #24 mirabilis 1392-03-23 23:22
دوست عزیز جملات اولیه رو اگه یه بار دیگه بخونی متوجه میشی که من این مقاله رو نگفتم و اشارم به قبل بود . ( اولین جایی که بیان کردن میخوان این مقاله رو ، روی سایت قرار بدن .) در ضمن تنها اشاره کردم که این ها کاراکتر های جدیدی نیستند که من بخوام توصیفی نو از آنها داشته باشم و اغلب اونها حتی از گرین گابلین هم قدیمی ترند و با اشاره به اولین حضور ها قصد ایجاد برتری نداشتم . نکته ی مهم بعدی هم آن است که یکی از مهمترین معیار های مقایسه و بررسی یک کاراکتر گذشته و تاریخچه ی آن است و در آن شکی نیست ( منظور زمان خلق شدن نیست ) .در قسمت بعد انگار درست متوجه نشدید . تنها مثال فیزیکی را به خاطر اشاره ی آقای ترابی به قدرت های گرین گابلین زدم نه نشان دادن برتری کاراکتر مذکور . یه مطلب دیگه اینکه دکتر دووم به تمام اون چیز هایی که علاقه می ورزیدو به خاطر رید از دست داد و این واقعیت بود نه اینکه خیال کنه که مثلا یکی مثل رید احتمالا مقصر از دست دادن دارایی ها و هر آنچه که داشته است ، باشد . یک چیز دیگر به نظر شما ریاست جمهوری با حکومت دیکتاتوری در یک کشور و انگیزه برای تسلط بر دنیا یکسان است ؟؟( بار ها و بارها مشاهده شده که دووم نه تنها برای یک قسمت خاص بلکه برای تمام دنیا نقشه کشیده است .) موضوع دیگر آن است که گرین گابلین بیشتر اوقات در عرصه ی کمیک اسپایدی حضور پررنگ داشته ولی دووم به دفعات با ابر قهرمانان دیگر مارول رو به رو شده . ( از همین اسپایدی گرفته تا آیرون من و ...) در ضمن شاید دووم موفقیت های چشمگیری در متقاعد کردن دیگران نداشته باشد ولی این بدین خاطر است که همه از هویت دووم آگاهند ، نه مثل نورمن که در پشت نقاب گرین گابلین پنهان شده باشد و با ظاهر آزبورن دیگران را فریب بدهد . به علاوه تا قبل از اینکه سرمایه اش توسط رید هدر برود ، جز ثروتمندان مرفه محسوب میشد ولی بعد از آن به یک سارق تنزل پیدا کرد . به نطر شما این انگیزه ی کمی برای کینه جویی است ؟؟ درضمن شما اسپایدی را با گروه چهار شگفت انگیز مقایسه میکنی ؟ اسپایدی معمولا باید به تنهایی با دشمنانش رو به رو شود و خانواده اش جز نقاط ضعفش به شمار میرود در حالی که رید معمولا با گروهش به استقبال دشمنانش میرود و خانواده اش جز نقاط قوت اوست . از آن گذشته هر بار رید باید با دووم معامله کند وگرنه دووم کسی نیست که بخواهد به راحتی کنار بکشد . علاوه بر این گرین گابلین فکر میکند به خاطر هری باید تمام زندگی پیتر را به جهنم تبدیل کند و در این راه دریغ نمیکند ولی دووم می خواهد که رید جز خدمت گذاران او باشد . شما دارید دو تا رویکرد متفاوت را با هم مقایسه میکنی ؟ نظر من این بود که دووم هم کینه ورزی می کند و نگفتم دقیقا مثل گرین گابلین و با رویکرد ها ی مشابه . مسئله ی دیگر اینکه من پیترو با رید مقایسه نکردم بلکه دووم رو با گرین گابلین مقایسه کردم و گفتم این نیست که گرین گابلین شخصیت پردازی عالی داشته باشه و کسی مثل دووم از آن بی بهره باشد . به علاوه چون پیتر بسیار خونسرد هست گفتم که نورمن فقط کفر او را در می آورد ( شخصیت اصلی مقابل نورمن ) در حالی که دووم علاوه بر رید ، حسابی جانی و بن و سو را هم عصبانی کرده است (ابر قهرمانان اصلی مقابل دووم ). در ضمن منظور من از جمله ی آخر برتری 100% دووم بر نورمن نیست بلکه بیان کردم اگه نورمن این ویژگی های شخصیتی را دارا باشد ، دووم نقاط قوتی مثل کنترل خویش دارد که نورمن به هنگام جنون ندارد . پس فقط میتوانم بگویم که شما برداشت اشتباهی از نظرات بنده داشتید و عملا من پیترو با کسی مقایسه نکردم و هنوز هم پیتر دارای بهترین شخصیت پردازی و داستان نویسی است . ;-)
نقل قول کردن
javad
-1 #25 javad 1392-03-24 19:50
آقای ترابی اگه قرار باشه 10 قوی ترین شخصیت های مارول رو نام ببریم ممکنه اسپایدرمن یکی از اونا باشه؟؟؟؟؟؟؟؟

خواهشا جواب بدین.
نقل قول کردن
Ali Hazeri
+2 #26 Ali Hazeri 1392-03-24 23:17
قوی ترین که فکر نکنم...
ولی مرد عنکبوتی معروف ترین یا یکی از معروف ترین های مارول و چیز های دیگه س...


(البته ببخشید که من به جای جناب ترابی پاسخ دادم) ....ولی آقای ترابی خودتون بعدا نظر منو تکمیل کنید :P
نقل قول کردن
mtm
+11 #27 mtm 1392-03-25 11:14
مرسي كه پاسخ دادي Ali اقا
من سعي ميكنم پاسخ را تكميل كنم:
اگه منظورتون زور بازو و ميزان قدرت هاي فوق بشريه كه بايد بگم نه! فكر نكنم جزو 10 تا باشه
البته اين عاليه كه نيست! چون اسپايدي رو آسيب پذير تر و در نتيجه جذاب تر ميكنه و باعث ميشه تا مخاطب بيشتر باهاش همذات پنداري كنه. ضمن اينكه بار ديگر ثابت ميكنه اسپايدرمن نه به دليل زور بازو بلكه به خاطر شخصيت جذاب، داستان هاي عميق و كاركترها و شخصيت هاي هاي منفي فوق العاده به شخصيت شماره يك مارول تبديل شده!
به علاوه اسپايدرمن بارها در مبارزاتي با برخي از قوي ترين و نيرومند ترين شخصيت هاي خبيث مثل juggernaut و firelord ثابت كرده كه كه هرگز از پا نمينشينه و تسليم نميشه حتي اگه حريفش خيلي ازش قوي تر باشه. و اونقدر ادامه ميده تا حريفش رو شكست بده. به نظرم اين خيلي مهم تره!
نقل قول کردن
امیرحسین نعمتی
+5 #28 امیرحسین نعمتی 1392-03-26 12:48
نکته ی جالب برای من اینه که نورمن آزبورن بین بزرگترین دشمنان کمیکی رتبه ی 13 رو گرفته فکر نمی کنید رتبش باید زیر 10 باشه؟
حالا لیست رو تا رتبه ی 15 براتون مینویسم.
15-سینسترو ،که ما خیلی بااون آشنا نیستیم،دشمن فانوس سبزه و قدرتای شبیه به فانوس سبز روداره.
14-جمجمه سرخ(نازی)،نابغه ی نظامیه و همیشه به چیزای زیادی مجهزه و دشمن کاپیتان آمریکاست.
13-نورمن آزبورن که نیازی به توضیح نداره
12- تو-فیس،پلیسی که نیمه ی چپ صورتش سوخته و بتمن رو مقصر می دونه،دشمن بتمن هست.
11-زن گربه ای،یک زن ژیمناست و ماهر که در استفاده از سلاح سرد استاده، معمولا دشمن بتمنه.
10-کینگپین، که یک خلافکار فوق العاده ثروتمنده،دشمن بزرگ مردعنکبوتی و دیر دویل هست.
9-ققنوس سیاه،یک زن میوتانت(جهش یافته) هست که با اعضای مردان ایکس دشمنی داره.
8-لوکی،که برادر ناتنی ثور هست و قدرت های جادویی زیادی داره،دشمن اونجرز و ثور هست.
7-راس الغول،که یک تروریست طبیعت گرای 500 ساله هست و قدرت های ماورائی داره دشمن بتمنه.
6-دارکسید، حاکم بی رحم سیاره ی آپوکالیپس که می خواد تمام موجودات زنده رو تسخیر کنه،دشمن سوپرمنه.
5-گالاکتوس،موجود فوق العاده غولپیکری که اندازه ی یک سیاره بزرگه و دشمن چهار شگفت انگیزه.
4-لیکس لوثر،فرد قدرتمند و پولداری که همیشه آرزوی نابودی سوپر من رو داره،دشمن سوپر منه.
3-دکتر دوم،مردی که بخاطر صورت زخمش همیشه زره دارد و میتواند الکتریسیته تولید کند دشمن چهار شگفت انگیز.
2-جوکر،فردی که اول یک قهرمان بود ولی بعد بخاطر حادثه به یک انسان خبیث و روانی تبدیل شد،دشمن بتمنه.
1-مگنتو،یک جهش یافته که همیشه دشمن بزرگ ایکس من بوده،نیروی مغناطیسی شدیدی تولید میکنه.
نقل قول کردن
mtm
+7 #29 mtm 1392-03-26 13:26
والا من كه تو مقاله كسي رو رتبه بندي نكردم
ولي سوال اينه كه اين ليست ها رو كي ميزاره؟ كي درست ميكنه؟ يك نفر مثل من و شما! يا چند نفر مثل من و شما! يا عده اي از هواداران كميك بوكي
الان مثلا همين گالاكتوس چه ژرفاي خاصي داره كه بايد تو اون ليست پنجم باشه؟!
منظورم اينه كه در نهايت هر ليستي شكل و شيوه شخصي به خودش ميگيره
حتي اگه از نظر منتقداي بزرگ گرفته شده باشه چون بلاخره اونا هم آدم هستند و در نهايت نظرشون توسط خيلي چيزا تحت تاثير قرار ميگيره. در ضمن ما با پديده هاي علمي طرف نيستيم كه بخواهم نظر قطعي بديم ! كلا موارد مربوط به كميك خيلي حساسيت برانگيزه چون fanboy ها نسبت به اونا خيلي تعصب دارند و هر چيزي شما تو ليست بزاري يكي پيدا ميشه كه باهاش مخالفت كنه
بنابراين شما هر وقت ليستي ديدي (حتي ليست هاي top 10 من) نبايد اون رو حتما قطعي در نظر بگيري.
من خودم تو اين مقاله فقط سعي ام بر اين بود كه به ژرفاي شخصيتي نورمن ازبورن نفوذ كنم و بگم چرا بزرگترين دشمنشه چون به نظرم او خيلي وقت ها دست كم گرفته ميشه (شايد به خاطر اينكه ظاهرش كمي خنده داره، زياد تو چشم نبوده ، يا اينكه سالها تو كميك هاي اسپايدرمن غايب بود يا اينكه زياد تو كارتون ها يا بازي هاي اسپايدرمن بهش بها داده نشده و ...).
در هر حال به نظر من كاراكتر فوق العاده و منحصر به فرديه و اگر هم مقايسه اي بوده فقط به دليل روشن شدن نكات بوده نه اينكه بگم فلاني از فلاني بهتره
نقل قول کردن
mtm
+3 #30 mtm 1392-03-26 16:05
آره اين اواخر و با تاسيس گروه dark avengers شده
نقل قول کردن
mokhtar
+12 #31 mokhtar 1392-03-27 13:06
اينم تقديم به همه هواداران "واقعي" اسپايدرمن:


شاهكاري بود از "الكس راس" (Alex Ross)
نقل قول کردن
سیاوش پورفلاح
+2 #32 سیاوش پورفلاح 1392-03-27 17:34
فیل یوریک با بن یوریک نسبتی داره؟ :-?
نقل قول کردن
نوید
+6 #33 نوید 1392-03-27 17:38
به نظر من گابلین(تو Ultimate spiderman) و گرین گابلین کلا وحشتناک ترین دشمن اسپایدی ه؛ولی متاسفانه اسپایدرمن 1 اصلا قیافه شو درست طراحی نکرد.
خداییش قیافه ش تو spectacular spiderman و حتی Ultimate spiderman بهتر از عكس شماره يك نيست؟
نقل قول کردن
سپهر
+3 #34 سپهر 1392-03-28 20:06
سلام
نظر آقا مختار رو دیدم یاد ش افتادم
الکس راس اصلا برای اسپایدی چیزی کشیده؟
جدیدا برای مارول چیزی کشیده؟
فقط من اینطور فکر میکنم یا واقعا تو این کارای جدیدش مثل Masks که برای دینامیته افت کرده؟
من واقعا کاراشو دوست داشتم مخصوصا Marvels برای مارول
و کینگدوم کام برای دی سی
النم خیلی خیلی خوشحالم(میدونید چرا دیگه؟) :D
نقل قول کردن
mtm
+5 #35 mtm 1392-03-29 13:14
تا جايي كه ميدونم جديدا براي مارول و اسپايدرمن كار خاصي نكرده به جز طراحي cover!
مثل طراحي cover شماره 600 amazing spider-man
نقل قول کردن
mtm
+4 #36 mtm 1392-03-29 13:17
بنا به دلايلي قيافه گرين گابلين تو فيلم اول اسپايدرمن اون شكلي شد. ولي قرار بود قيافه اش اينجوري باشه كه اگه روي لينك زير كليك كنيد يك ويدئو ازش ميبينيد:
نقل قول کردن
mtm
+2 #37 mtm 1392-03-30 12:19
اگه اشتباه نکنم برادر زاده اش هستش
نقل قول کردن
علی مقدس جعفری
-2 #38 علی مقدس جعفری 1392-04-17 21:48
اقای mokhtarلطفا منو ببخشید اما چرا سعی میکنید با توهین کردن کاراکتر محبوب خودتان را غالب کنید. منظورتان از کلمه ی "جنگولک"بازی چیست فکر نمیکنید کسانی که دارند نوشته های شمارا میخوانند وبا شما هم عقیده نیستند دارند با خودشان چه فکری میکنند! فکر میکنید منتقدان بزرگی مل راجر ایبرت و جیمز برادرینلی که به The Dark Knight امتیاز 4 از 4 داده اند ویا منتقدان دیگری که به این فیلم نمره ی کامل داده اند و همینطور هیئت داوران اسکار وگلدن گلوب که به این فیلم جایزه دادند وهمینطور میلیون ها انسانی که این فیلم را تماشا کرده اند همگی نفهم تشریف دارن و این تنها شمائید که میفهمید؟ شما حرف توی دهن اقای ترابی گذاشتین گفتین که اون هم عقایدش مثل شماست شما از کجا انقدر مطمئنید؟ ایشون دو قسمت ابتدائی سه گانه کریستوفر نولان (batman begins&The Dark Knight) رو به عنوان دو تا از بهترین فیلم های ابر قهرمانی تاریخ سینما انتخاب کردن(محض اطلاع).من طرفدار مرد عنکبوتی وبتمن هستم و دوست ندارم به این دو توهین بشه باز هم ببخشید اگه ناراحتتون کردم فعلا خدا حافظ.
نقل قول کردن
پوریا
-7 #39 پوریا 1392-04-20 22:30
جناب مختار ظاهراً شما چیزی از قواعد شخصیت پردازی نمی دانید. آیا شخصیتی که همه چیزش روست و گوشه گوشه ی زندگی اش جلوی چشم مخاطب قرار دارد جذابتر از شخصیتی است که چیزی از زندگی گذشته اش مشخص نیست ؟ آیا رو بودن همه چیز بهتر از ابهام در گذشته ی شخصیت است ؟
نکته ی دوم آنکه شما می گویید گ.گ با « پیتر » دشمن است نه با اسپایدرمن . درست ولی قبول کنید انگیزه ی او خیلی باسمه و مسخره است .
ضمن آنکه می گویید جوکر هرکس را جلویش ببیند می کشد ، بدون هدف . در پاسخ باید اشاره کرد به صحنه ای در tdk ، همان صحنه ای که توی خیابان ، جوکر 5 نفر را می کشد و بعد توسط گوردن دستگیر می شود . او آنها را می کشد تا بتمن را مجبور به افشای هویت کند . آیا این بی هدفی است ؟
ضمن آنکه در همان مثال مری جینی که شما می زنی ، آیا اگر اپیتر عاشق او نبود ، باز هم گرین گابلین با او کاری داشت ؟! میدانم که رابین به قول شما « همراه با بتمن » با جوکر مبارزه می کرد و نقشه های او را به می زد اما جوکر فقط به این خاطر او را نکشت ، دلیل دیگری هم داشت و آن اینکه او می خواست به بتمن ضربه بزند ، درست مثل دلیلی که گ.گ برای کشتن گوئن در شماره ی 121 امازینگ اسپایدرمن داشت .
نقل قول کردن
mokhtar
+2 #40 mokhtar 1392-07-29 11:05
همين آقاي راجر ايبرتي كه شما ازش اسم بردي "مرد عنكبوتي 2" را بهترين فيلم ابرقهرماني تاريخ لقب داده. فقط خواستم بدوني! ;-)
نقل قول کردن
mokhtar
+6 #41 mokhtar 1392-07-29 11:11
البته دوست عزيز شما نظرت اصلا دقيق و منطقي نيست و ارزش نظر دادن نداره ولي فقط بگم كه:

مرد حسابي گذشته جوكر اگه براي خواننده جالب بود كه تا الان صد بار فاش شده بود. يا نولان حداقل يه اشاره اي بهش تو فيلم "شواليه تاريكي" ميكرد.
شما همين جوري ميايي يه چيزي ميپروني و بعد ميري . ميگي دليل دشمني GG با پيتر خيلي مسخره است ولي هيچ دليل مشخصي نمياري! بيچاره من و آقاي ترابي اين همه دليل تو اين مقاله و بخش نظرات آورديم ولي شما حتي يه كلمه دليل نياوردي.

نظرت درباره مري جين هم اونقدر مبهم، در هم و برهم و بيمنطق هستش كه هيچي ندارم در جوابش بدم! :-*
نقل قول کردن
Saleh
+2 #42 Saleh 1392-08-03 21:04
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی و باز هم خیلی ببخشید آقای ترابی ولی فکر کنم سری کمیک های Marvels رو یادتون رفت.
نقل قول کردن
mtm
+1 #43 mtm 1392-08-04 12:26
اونو كه ميدونم
دقت نكردي! گفتم "جديدا" كار نكرده! ;-)
نقل قول کردن
Symbiote
#44 Symbiote 1393-06-27 07:51
يه سوال: گرين گابلين چطوري تو سري كميك هاي مردعنكبوتي شگفت انگيز زنده شد؟
نقل قول کردن
New Goblin
+1 #45 New Goblin 1393-06-27 09:05
بدن نورمن در اثر اون فرمول گابلینی یه self healing هم داشت!

برای همین حالش خوب شد ولی ی مدت غایب بود و ما شاهد هابگابلین بودیم!
نقل قول کردن
Mahan0120
#46 Mahan0120 1395-09-03 22:09
به نقل از Kamiab:
از نظر من جوکر از گرین گابلین شخصیت جالب تری داره چون هدفش خیلی بالا تر از نورمن آزبورنه جوکر میخواد نشون بده که همه ی آدما به همون بدی ای هستن که خود جوکر هست مثل هاروی دنت که توی شوالیه ی تاریکی به دو چهره تبدیلش میکنه یا مثل دیک گریسون که توی بتمن: زیر روپوش قرمز به رد هود تبدیلش میکنه و... که در نهایت توی بازگشت شوالیه ی تاریکی کاری میکنه که بتمن کنترلشو از دست بده یعنی آخر زندگیش نشون داد که بهترین مرد گتهام هم میتونه به همون بدی باشه که جوکر هست
و این مسئله که گفتین جوکر فقط یک شخصیت داره این به نظر من یکی از جذابیت های جوکره که اونو از بغیه جدا میکنه

بعد سه سال میخوام به این دوستمون بگم
داداچ داری اشتباه میزنی:)
اون دیک گریسون نبود تو under the red hood جیسون تاد بود!
ولی واقعا من مقاله های قبلی رو میخونم اطلاعات اعضا خیلی خیلی پایین بوده و واقعا تو این چند سال سایت خیلی اطلاعات رو بالا برده
نقل قول کردن
بن رایلی
#47 بن رایلی 1395-12-13 17:39
واقعا چه ابرشروریه گرین گابلین
نقل قول کردن
spectacular spiderman
#48 spectacular spiderman 1396-08-23 17:09
والا گیج شدم یکم استاد.خیلی جاها می گن دکتر اختاپوس و نورمن هردو لایق برترین دشمن اسپایدی بودن هستن
نقل قول کردن
spectacular spiderman
#49 spectacular spiderman 1396-08-23 17:13
به نقل از نوید:
به نظر من گابلین(تو Ultimate spiderman) و گرین گابلین کلا وحشتناک ترین دشمن اسپایدی ه؛ولی متاسفانه اسپایدرمن 1 اصلا قیافه شو درست طراحی نکرد.
خداییش قیافه ش تو spectacular spiderman و حتی Ultimate spiderman بهتر از عكس شماره يك نيست؟

گابلین دنیای التیمت خیلی باحال بود اولش ولی بعدش بیش تر شبیه دیو شد تا گابلین ;-)
نقل قول کردن
- -
#50 - - 1398-04-24 19:38
از تیتر فک کردم عمو مقاله رو نوشته :o
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#51 Jastice.SLH 1400-08-27 23:01
ببخشید استاد یه سوالی هست خیلی وقته ذهنمو مشغول کرده گفتم همینجا بپرسم
همه میدونیم که شخصی ترین و بهترین نوع دشمنی تو دنیای کمیک دشمنی بین گرین گابلین و مرد عنکبوتی هست
اما سوال من اینه که چرا نورمن اینقدر از پیتر بدش میاد که حاضره کل مردم رو نابود کنه تا پیتر رو خورد کنه؟!!!
با خوندن این مقاله تا حدی فهمیدم(غبطه خوردن نورمن به پیتر ، پیتر حاصل تمام چیزایی هست که نورمن میخواسته باشه و...)
اما میخواستم بدونم دلایل دیگه ای هم هست که رابطه بین گرین گابلین و اسپایدی اینقدر شخصی نشون داده شده؟
نقل قول کردن
mtm
#52 mtm 1400-08-27 23:04
به نقل از Jastice.SLH:
ببخشید استاد یه سوالی هست خیلی وقته ذهنمو مشغول کرده گفتم همینجا بپرسم
همه میدونیم که شخصی ترین و بهترین نوع دشمنی تو دنیای کمیک دشمنی بین گرین گابلین و مرد عنکبوتی هست
اما سوال من اینه که چرا نورمن اینقدر از پیتر بدش میاد که حاضره کل مردم رو نابود کنه تا پیتر رو خورد کنه؟!!!
با خوندن این مقاله تا حدی فهمیدم(غبطه خوردن نورمن به پیتر ، پیتر حاصل تمام چیزایی هست که نورمن میخواسته باشه و...)
اما میخواستم بدونم دلایل دیگه ای هم هست که رابطه بین گرین گابلین و اسپایدی اینقدر شخصی نشون داده شده؟

بله دلایل زیادی هست
ولی اصلی ترین اون وقتی بود که فهمید پیتر پارکر دوست صمیمی پسرشه و اینگونه حس کرد بهش خیانت شده
و البته این خصومت ادامه یافت و با کشته شدن گوئن کاملا شخصی شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید