10 نسخه عجیب و غریب از هالک در دنیای کمیک !

10 نسخه عجیب و غریب از هالک در دنیای کمیک !

این مقاله به مناسبت انتشار نسخه بلوری فیلم  "انتقام جویان 4" و حضور شخصیت «هالک» در این فیلم بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

 

 10- اسکالک (Skulk)

اسکالک (Skulk)

تقریبا در اواخر دهه 90 میلادی مارول و دی سی کمیک جذاب، موفق و پرفروشی به صورت مشترک چاپ کردند به نام Marvel Vs. Dc که خوشبختانه اینجا تو سایتمون ترجمه هم شده است. سپس به صورت انشعابی کمیک هایی چاپ شد تحت عنوان "امالگام" (Amalgam) که در آن شخصیت های مارول و دی سی با هم ترکیب شده بودند! (دنیای امالگام در مارول، دنیای شماره 9602 نام داره) برخی از آنها بسیار جالب بودند. مثل Dark Claw که ترکیبی از ولورین و بتمن بود یا Super soldier که ترکیبی از سوپرمن و کاپیتان آمریکا بود! (میتونید عکس اونا رو اینجا ببینید). حالا این وسط یکی هم به ذهنش رسید که هالک رو با «سالامون گراندی» از دی سی ترکیب کنه! اسمش رو هم گذاشتند «اسکالک»! ما دیدیم که بروس بنر به عنوان دانشمندی باهوش داره در بیابان تست بمب گاما انجام میده . اما ناگهان با خلافکاری قوی هیکل و زامبی مانند به نام گراندی مواجه شد . بروس سعی کرد او را نجات بده ولی بمب گامایی منفجر و باعث ترکیب آنها با هم شد! مشکل اینجا بود که هیچ نوع خلاقیت خاصی در اسکالک یا ظاهرش نبود. چون در کل سالامون گراندی و هالک از خیلی جهات بهم شبیه هستند. بنابراین اسکالک همون هیبت همیشگی سالامون گراندی را داشت که فقط شلوار بنفش هالک پایش بود!

 

9- هالک پیتر پارکری! (Peter Parker Hulk)

هالک پیتر پارکری! (Peter Parker Hulk)

این هالک به هالک "بولت پوینتس" (Bullet Points) هم معروف است چون در کمیک Bullet Points که 5 قسمت داشت و سال 2006 چاپ شد، خلق شد. داستان این کمیک در دنیای شماره 70105 جریان داشت. در این کمیک جالب، جای خیلی از شخصیت ها و قهرمانان معروف مارول با هم عوض شد! به طور مثال به خاطر قتل دانشمندی که تونسته بود سرم ابرسرباز را درست کنه (به دست جاسوس های نازی)، دولت آمریکا پروژه Rebirth را لغو میکنه و به جای آن پروژه iron Man را راه میندازه . سپس استیو راجرز جوان به طور دائمی با زره آهنی خودش پیوند میخوره! بعدش پیتر پارکر را میبینیم که داره در اطراف محل آزمایش بمب گاما پرسه میزنه. اشعه گاما بهش اصابت میکنه و هالک میشه! سپس دکتر بروس بنر که داره سعی میکنه پیتر را مداوا کنه توسط یک عنکبوت آغشته به اشعه گاما گزیده و تبدیل میشه به اسپایدرمن! در نهایت تمام این قهرمان ها با هم بر علیه «گالاکتوس» متحد میشوند.

 

8- هالک 2099

 هالک 2099

اگر زبان «ونوم» را با هالک و همچنین دایناسور ترکیب کنیم چی میشه؟ هالک 2099! در دهه 90 میلادی مارول کمیک های جالبی چاپ میکرد به نام 2099 که در آینده اتفاق می افتادند. اولین و مهم ترین و ماندگارترین شخصیت های سال 2099 کسی نیست جز «میگل اُهارا» ملقب به مرد عنکبوتی 2099 (ما اینجا کمیک های او را ترجمه کرده ایم). یکی دیگر از شخصیت های نسبتا مهم، «جان ایزن هارت» (John Eisenhart) یا هالک 2099 است. اریجین یا سرگذشت این هالک عجیب و منحصر به فرد است. ایزنهارت یکی از مدیران استودیوهای فیلمسازی بود که میره دنبال فرقه ای به نام "شوالیه های بنر" (Knights of Banner). این فرقه هدفش این بود که با تشعشعات گامایی بتونه هالکی جدید بسازه! ایزنهارت میره سراغ اونا و بهشون پیشنهاد میده که از روشون فیلم بسازه . ولی قبول نمیکنند. بنابراین میره و به پلیس اطلاع میده. در حمله و تیراندازی نیروهای پلیس تعدادی از اعضای این فرقه کشته میشوند . ایزن هارت دچار عذاب وجدان و به این فرقه ملحق میشه ولی بمب گامایی منفجر میشه و او را تبدیل به هالک میکنه! بعدشم ماموریت پیدا میکنه درباره این هالک جدید (یعنی خودش) فیلم بسازه! هالک 2099 شخصیت خبیثی نبود و سعی میکرد به مردم کمک کنه . همچنین میتونست هر وقت دلش میخواد به هالک تبدیل بشه! ضمنا بعدها به خاطر انفجار بمب گامایی دیگری دچار جهش ژنتیکی بیشتری شد . ظاهرش هم اینجوری شد:

عکس hulk

 

7- هالک زامبی (Zombie Hulk)

هالک زامبی (Zombie Hulk)

در کمیک های "زامبی های مارول" (که اینجا تو سایت ترجمه شده اند) با دنیایی دیگر آشنا میشویم كه توسط "چهار شگفت انگیز التمیت" مورد كاوش قرار میگیرد. در اين دنیا نسخه زامبی شده شخصیت های مارول حكومت میكنند و از گوشت عده معدودی كه باقی مانده اند تغذیه میکنند. بر خلاف خیلی از داستان های زامبی در این كمیك شاهد هستیم كه ابرقهرمانان مارول حتی پس از زامبی شدن هوش و شعور خود را حفظ كرده اند ولی مجبورند تسلیم میل درونی خود برای خوردن دیگران شوند. جالبه كه بدونید «رابرت كركمن» (نابغه دنیا كمیك و خالق كمیك های Walking Dead) دو سری اول از این كمیك را نوشت. در هر حال در این دنیا هالک گرسنه ترین است! او و گروهش در عالم به راه افتادند و تا میتونستند دست به طغیان زدند و دیگران را خوردند! هالک حتی «موج سوار نقره ای» را کشت و باعث شد خودش و دیگران به نیروهای کیهانی دست پیدا کنند! یک هالک زامبی خودش به تنهایی عجیب است ولی یک هالک زامبی که نیروهای کیهانی داره و بیگانگان فضایی رو میخوره دیگه آخر عجیب و غریبه!

 

6- جو فیکسیت (Joe Fixit)

جو فیکسیت (Joe Fixit)

اجازه بدهید اولش یک مقدار درباره هالک خاکستری توضیح بدهم. هالک اولش قرار بود خاکستری باشه! یعنی «استن لی» و «جک کربی» او را با رنگ خاکستری خلق کردند. در یکی دو شماره نخست هم رنگش خاکستری بود. ولی چون شرکت چاپ کننده کمیک های مارول در پرینت گرفتن از روی رنگ خاکستری مشکل داشت بنابراین استن و جک رنگ هالک را سبز کردند. بعدا البته برخی از نویسندگان کمیک های هالک سعی کردند دلیل منطقی برای این تغییر رنگ ارائه بدهند. آنها گفتند که دو نوع شخصیت در وجود هالک نهفته است، یکی وحشی یا Savage به رنگ سبز و دیگری خاکستری که آرام تر ولی زیرک تر است. این دو شخصیت در ضمیر ناخودآگاه بروس بنر با هم در حال نبرد هستند و چون هالک وحشی قوی تره بنابراین ما بیشتر هالک سبز را میبینیم. اما در دورانی که «پیتر دیوید» نویسنده هالک بود، متوجه شدیم که بروس بنر حتی قبل از اینکه به هالک تبدیل بشه دچار تداخل شخصیتی بوده. بنابراین در دوره ای ما شاهد بروز یک نسخه متفاوت از هالک خاکستری بودیم که «جو فیکسیت» نام داشت. او زیرک و مکار بود و در کازینوهای لاس وگاس کار میکرد و دنبال پول و عیاشی بود. او در واقع تجسم اون بخش از شخصیت بروس بنر بود که دوست داشت کارهایی بکنه که شخصیت اصلی بروس در انجام دادن آنها تردید دارد . در مجموع زورش از هالک سبز رنگ کم تر بود  ولی درست مثل هالک اصلی هر وقت عصبانی تر میشد قوی تر میشد (منتهی کندتر از هالک اصلی).

 

5- هالک لیزاردی (Lizard Hulk)

هالک لیزاردی

در کمیک جالب و خواندنی "جنگ های پنهان : جزیره عنکبوتی (SPIDER-ISLAND)" که خوشبختانه در سایت ما ترجمه شده و میتونید اینجا با ترجمه فارسی و رایگان آن را بخوانید، دنیایی دیدیم به نام دنیای شماره 19919. در این دنیا شخصیتی خبیث به نام «ملکه عنکبوتی»  (Spider Queen) بر منهتن نیویورک حکمرانی میکرد . ملکه عنکبوتی از ویروسی مرموز استفاده میکرد تا اهالی نیویورک را به موجوداتی عنکبوتی شکل تبدیل کنه. در این میان یک گروه مقاومت زیرزمینی به رهبری «مامور ونوم» (فلش تامپسون) تشکیل شده که سعی داره بر ملکه عنکبوتی و افرادش غلبه کنه. البته بعدش مرد عنکبوتی هم به گروه مقاومت ملحق میشه. اونا سعی میکنند برای قهرمانان آلوده شده به ویروس،  تله گذاری کنند . بعدشم سعی میکنند به طور موقتی DNA آنها را با DNA حیوانات ترکیب کنند تا دیگر تحت کنترل ذهنی ملکه عنکبوتی نباشند. بنابراین نسخه آلوده شده هالک به ویروس مذکور تبدیل میشه به هالک لیزاردی چون با DNA مارمولک تبدیل شده! سپس به نیروی مقاومت کمک کرد تا پیروز بشوند.

 

4- هالک پول (Hulkpool)

 هالک پول (Hulkpool)

در کمیک Hulked Out Heroes شاهد تبدیل شدن قهرمان های مختلف مارول به نسخه هالکی بودیم! یکی از آنها ددپول بود که به «هالک پول» ملقب شد. او به همراه رفیق فابریک خودش به نام «باب» که از مامورین گروه تروریستی هایدرا هم هست (!) به زمان های مختلف سفر کرد و مثلا یک دزد دریایی شد، به همراه «هاکای» با دایناسورها در غرب وحشی جنگید و در نهایت هم سر از جنگ جهانی دوم درآورد! او تا میتونست با زمان بازی کرد و آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی و دستیارش «رد اسکال» را کشت و حتی یک نسخه از ددپول که از دنیای جنگ جهانی دوم بود را به قتل رساند! خوشبختانه اقدامات او روی زمان حال و آینده دنیای اصلی مارول تاثیر نگذاشت و فقط  باعث شد یک خط زمانی جدید ایجاد بشه. خدا رو شکر او در نهایت از حالت هالکی خارج شد!

 

3- هالک بومی استرالیایی (Aboriginal Hulk)

هالک بومی استرالیایی (Aboriginal Hulk)

"خاندان ام" (House M) رویداد بزرگی بود که در آن «اسکارلت ویچ» با قدرت های خودش دنیایی خلق کرد که میوتانت ها (جهش یافته ها) ارباب انسان ها بودند و «مگنتو» و خاندانش بر جهان حکومت میکردند (شما میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید). در این دنیای جعلی زندگی برای غیر میوتانت ها سخت بود . وقتی هم که دکتر بروس بنر به هالک تبدیل میشه ، ژنرال راس خیال میکنه جاسوسی هستش که توسط مگنتو فرستاده شده. بنابراین با ارتش خودش باهاش میجنگه. بنر از نبرد فرار میکنه و به استرالیا میره و در آنجا به قبیله ای از بومیان محلی ملحق میشه و سعی میکنه بقیه عمرش را در صلح  و ارامش  سپری کنه.

 

2- هالک جهنمی (Infernal Hulk)

هالک جهنمی (Infernal Hulk)

در دنیای شماره 11638، بروس بنر وقتی به جادوگر اعظم تبدیل شد ، از جادوی خودش استفاده کرد تا خودش را کاملا از هالک جدا کنه و بعدشم او را به جهنم فرستاد! ولی این ایده خوبی نبود چون هالک در آنجا توسط دیوها فاسد و به هالک جهنمی تبدیل شد! او در نهایت از جهنم فرار کرد و به زمین آمد تا از بنر انتقام بگیره. او واقعا موجود خبیث و بیرحمی بود. در نهایت اما شکست خورد و دوباره به اعماق جهنم برگشت. در هر حال این داستان و این نسخه از هالک بار دیگر ثابت کرد که بروس بنر و هالک به یکدیگر نیاز دارند و اگر از هم جدا بشوند ممکنه فاجعه بزرگی به وجود بیاد.

 

1- هالک الد من لوگان (Old Man Logan Hulk)

هالک الد من لوگان (Old Man Logan Hulk)

بدون شک یکی از بهترین داستان های ولورین ، "پیرمردی به نام لوگان" (Old Man Logan) نام دارد که در اینجا میتونید با ترجمه فارسی آن را بخوانید. در این داستان شاهد آینده ای درب و داغان هستیم كه در آن ابر خبیث های مشهور مارول با هم متحد شده و دخل اكثر ابرقهرمانان را آورده اند و دنیا را بین خودشان تقسیم كرده اند. در این داستان، لوگان سالهاست كه حرفه ابرقهرمانی را كنار گذاشته و دست از خشونت كشیده است. در قسمت های بعد معلوم شد كه ولورين سالها پیش توسط «میستریو» فریب خورده و هم تیم های خودش را در گروه «مردان ایكس» با بیرحمی به قتل رسانده و به همین دلیل دیگر حاضر نیست از چنگال های خودش استفاده كند. ما هالکی در این دنیا داشتیم که کاملا خبیث، عجیب و چندش آور بود. در واقع  مغزش به خاطر تشعشعات گامایی کاملا قاطی کرده بود. او صاحب ایالت کالیفرنیا شده بود و هر کسی را که باهاش مخالفت میکرد میخورد! همچنین با «شی – هالک» که در دنیای کمیک دختر عمه بروس بنر است ازدواج کرده بود (میدانید که در دین مسیحیت ازدواج فامیلی حرام است). بچه های آنها هم که دیگه آخر بیرحمی و خباثت بودند. آنها زن و بچه ولورین را به خاطر اینکه اجاره بهای  زمین اش کمی دیر شده بود کشتند. ولورین هم برگشت و حقشون رو گذاشت کف دستشون و هالک را هم کشت!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی اقتباس های هالک در دنیای سینما، انیمیشن و تلویزیون

10 کمیک برتر هالک (HULK)

10 دشمن برتر هالک (HULK)

20 هیولای برتر مارول (TOP 20 MARVEL MONSTERS)

75 لحظه ماندگار تاريخ مارول: بروس بنر به هالك تبديل ميشود!

معرفی هالک

10 ابرقهرمان قدرتمند كميك بوكي

قسمت آخر كمیك مرد عنكبوتی و هالك قرمز ترجمه شد + لینك دانلود

چندتا هالک داریم؟

بزرگان تاریخ كمیك : پیتر دیوید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1396-08-12 09:40
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)
نقل قول کردن
mr.nobody
#2 mr.nobody 1396-08-12 10:28
واو
چه مقاله توپی.خسته نباشید.فکرشم نمی کردم انقدر نسخه های عجیب از هالک وجود داشته باشه.
نقل قول کردن
nightspider
#3 nightspider 1396-08-12 10:39
#1
خدا قوت استاد
ماشا... تو دو هفته ده تا!!!!! :eek: :eek:
من خودم یه مقاله میخوام بنویسم با کلی درس و مدرسه سه چهار روزی طول میکشه.
شما چطور با این همه مشغله میتوانید این همه مقاله بنویسید؟
بازم دمتون گرم که وقت میزارین و برای ما مقاله مینویسین.
بقول دکتر استرنج:
teach me
نقل قول کردن
22x5
#4 22x5 1396-08-12 10:41
عالیی
هالل پول و هالک پیتر پارکری رو نمیشناختم :o
نقل قول کردن
mahsa520
#5 mahsa520 1396-08-12 10:46
به نقل از 22x5:

هالل پول و هالک پیتر پارکری رو نمیشناختم :o

یعنی واقعا بقیه رو میشناختی؟ :-*
نقل قول کردن
mahsa520
#6 mahsa520 1396-08-12 10:49
به نقل از nightspider:
#1
خدا قوت استاد
ماشا... تو دو هفته ده تا!!!!! :eek: :eek:
من خودم یه مقاله میخوام بنویسم با کلی درس و مدرسه سه چهار روزی طول میکشه.
شما چطور با این همه مشغله میتوانید این همه مقاله بنویسید؟
بازم دمتون گرم که وقت میزارین و برای ما مقاله مینویسین.
بقول دکتر استرنج:
teach me

استاد ترابی به نظرم یک میوتانت هستند که نیروی فوق بشری شون نوشتن و ترجمه مقاله های بینظیره ;-)
نقل قول کردن
mahsa520
#7 mahsa520 1396-08-12 10:50
به نقل از mtm:
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)

واقعا خسته نباشد استاد. الان بازم مقاله درباره هالک و ثور دارید برامون یا اینکه همین 10 تا میباشد؟
نقل قول کردن
a.v.s
#8 a.v.s 1396-08-12 11:28
به نقل از mtm:
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)

دستتون طلا. خدا حفظتون کنه
فکر نکنم که سایت های دیگه ای (چه سایت های اینجا و چه سایت های نقاط دیگر کره زمین) اینقدر برای چیزی سنگ تمام بگذارند
نقل قول کردن
CAPTAIN DIAR
#9 CAPTAIN DIAR 1396-08-12 12:20
واقعا کمیک old man logan یه شاهکار تمام عیار بود.هالک هم خیلی خوب در اون کمیک به تصویر کشیده شد.
راستی دوستان یه سوال دارم و ممنون میشم جواب بدید.آیا تا حالا کاپیتان آمریکا و واندومن کراس اور با هم داشتن؟چون چند تا کاور کمیک در اینترنت دیدم که به نظر میرسید کراس اور این دو ابرقهرمان باشه.آیا اون کاور ها فن مید هستند یا واقعا کپ و واندرومن کراس اور داشتن؟
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#10 Samwel Tarly 1396-08-12 14:10
مرسی استاد عجب مقاله ای بود واقعا نویسنده ها چه خلاقیتی داشتن و چنین ورژن هایی از هالک تونستن درست کنن!
در بین این موارد هالک جهنمی بیشتر از همه توجه من رو به خودش جلب کرد و اصن تصورش هم خیلی ترسناکه که چنین هالک خبیثی وجود داشته باشه و همین هالک بروس بنر که ادم خوبیه این همه میتونه خرابی به وجود بیاره چه برسه به یه هالک جهنمی!
هالک پول هم ایده باحالی بود و ددپول همینجوری موجود نامیرایی هست و هیچ کس نمیتونه حریفش بشه بعد اگه قدرت هالک هم داشته باشه دیگه واویلا ولی در کل از ایده اش خیلی خوشم اومد و یجورایی fun بود.
عجیب ترین مورد این مقاله به نظرم هالک پیتر پارکری بود و برای خوندن توضیحات هیچ کدوم از این موارد به اندازه این یکی کنجکاو و مشتاق نبودم فقط نمیدونم چرا شبیه معتادها شده بود :D :-*
حالا که به سالامون گراندی هم تو این مقاله اشاره شد باید بگم که در فصل 4 سریال گاتهام هم حضور داره و نمیخوام توضیح بیشتری بدم چون دلم نمیخواد کسی که هنوز نگاه نکرده اسپویل بشه و همین بگم فصل 4 خوب شده و سریال دوباره اوج گرفته و متاسفانه فصل های 2 و 3 افت کرده بودن ولی فصل 4 تا اینجا از دو فصل قبلی بهتر بوده.
بازم ممنون بابت مقاله استاد
نقل قول کردن
Omid_Spider
#11 Omid_Spider 1396-08-12 14:58
تشکر ویژه از آقا مهدی
نقل قول کردن
hassan91
#12 hassan91 1396-08-12 15:36
خسته نباشی آقای ترابی، ما شما رو داریم غم نداریم.
هالک پول و جو فیکست خیلی جالب بود :lol: آخه کدوم هالکی کت و شلوار میپوشه :D
هالک پیتر پارکری هم خیلی عجیب بود.
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#13 Samwel Tarly 1396-08-12 16:14
#9
باهاتون موافقم لقب شاهکار تمام عیار کاملا برازنده کمیک old man logan هست و تنها کمیکی بود که هر 8 شماره اش رو کامل پشت سر هم خوندم و خیلی خیلی جذبش شدم و وقتی هم که دیدم خانواده اش کشته شدن بدجوری بغضم گرفت :cry:
نقل قول کردن
Marc Spector
#14 Marc Spector 1396-08-12 18:27
به نقل از mtm:
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)

میدونی استاد ؟؟،شما کارت درسته. ;-)
فقط استاد تو خط پنجم از شماره یک نوشتید((به همین دیگر حاضر نیست))
بعد استاد اگر اشتباه نکنم فقط تو کاتولیک ها ازدواج فامیلی ممنوعه.
خییلیییییییی سپاس استاد.
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1396-08-14 08:00
به نقل از mahsa520:
به نقل از mtm:
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)

واقعا خسته نباشد استاد. الان بازم مقاله درباره هالک و ثور دارید برامون یا اینکه همین 10 تا میباشد؟

ممنون. قربان محبت شما.
والا هنوز سه تا مقاله دیگه هست که دوست دارم برای ثور و هالک بنویسم.
یکیش مشترکه بین اونا و دو تا هم درباره هالکه
اگه خدا بخواد این هفته مینویسم
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1396-08-14 08:51
به نقل از Marc Spector:
به نقل از mtm:
این دهمین مقاله ای بود که ظرف دو هفته اخیر به مناسبت اکران فیلم ثور: رگنوراک نوشتم. خواستم یادآوری کرده باشم :-)

میدونی استاد ؟؟،شما کارت درسته. ;-)
فقط استاد تو خط پنجم از شماره یک نوشتید((به همین دیگر حاضر نیست))
بعد استاد اگر اشتباه نکنم فقط تو کاتولیک ها ازدواج فامیلی ممنوعه.
خییلیییییییی سپاس استاد.

مرسی که اطلاع دادی . البته کلا در مسیحیت این اتفاق نمیفته. یعنی ربطی به کاتولیک بودن نداره. تو اون داستان هم گفته شد که به خاطر همین نوع ازدواج ممنوعه بود که بچه های هالک و شی هالک واقعا زده بود به سرشون!
نقل قول کردن
V.A.A
#17 V.A.A 1396-09-13 21:09
عاشق شماره ٨ و شماره ٥ شدم
ممنون جهت مقاله عاليي بود
نقل قول کردن
Ilia koohbor
#18 Ilia koohbor 1399-02-24 15:29
مقاله تون مثل همیشه عالی بود، میشه کمیک هالک جهنمی رو در سایت قرار بدید؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید