5 داستان مهمی که جف جانز نوشته و در آن بتمن حضور دارد!

5 داستان مهمی که جف جانز نوشته و در ان بتمن حضور دارد!

جف جانز در چند سال پیش نام بزرگی در دی سی کامیکس بوده، او در طی این سال ها ران های حماسی و بسیار موفقی مثل فلش، فانوس سبز و انجمن عدالت امریکا(Justice Society of America) را نوشته ولی در سال گذشته جانز بیشتر بر روی کارهای چندرسانه‌ی دی سی وقت گذاشته.

چند ماه پیش شایعه‌ای پخش شد که در ان می‌گفت که ممکن است جانز در کنار بن افلک، نویسنده‌های فیلم تکی بتمن باشند که بزرگترین پروژه جانز برای دنیای چندرسانه‌ای دی سی تا به حال محسوب میشود. یقینا دوره طولانی نویسندگی جانز برای دی سی کامیکس باعث شده که داستان های زیادی بنویسد که در ان بتمن حضور داشتند. او در انکمیک ها توجه خاصی به بتمن داشته. حال این ها کمیک هایی هستند که نشان میدهد که درک بالای جف جانز از شخصیت بتمن را نشان میدهد و همچنین بعضی از انها ممکن است پتانسیل استفاده شدن در فیلم بعدی بتمن را داشته باشند یا حداقل عناصری از انها در فیلم های بعدی بتمن نشان داده شود.

 

1-فانوس سبز

بتمن - فانوس سبز

هنگامی که در سال 2004 اعلام شد که هقرار است کمیک های فانوس سبز توسط جف جانز ریلانچ بشن و اینکه هال جوردن را بازگردانند، طرفداران متعصب فانوس سبز به شدت خشمگین شدن؛ اعلام حضور بتمن در این کمیک ها نیز چیزی از خشم ان‌ها کم نکرد، ولی نتیجه‌ی کار حیرت انگیز بود.  جانز در مجموعه کوتاه فانوس سبز: تولد دوباره نشان داده شد بتمن به ندرت به هل جوردن اعتماد میکرد به خاطر کارهایی که زمانی که پارالاکس ( Parallax) بود انجام داد و از او زیاد خوشش نمی‌امد. کلا بتمن به هیچ کس که قدرت خدا مانند دارد اعتماد نمیکند مگر اینکه ان فرد تسلط کامل بر قدرت خود نداشته باشد. دقیقا این همان تمی است که ما انتظار داریم در فیلم بعدی بتمن(یعنی فیلم بتمن علیه سوپرمن)شاهد ان باشیم.

در ران جف جانز کمیک مدام بهتر و بهتر میشد و در آن، کم کم بتمن به بازگشت هل جوردن عادت کرد و ما با یک روند روبه رو بودیم. حین تیم اپ های این دو شخصیت بتمن خیلی کوتاه هم حلقه سبز و هم حلقه زرد را به دست خود کرد و خب این کاملا منطقی که فردی مثل بتمن لایق این دو حلقه باشه و از طرف دیگر استاد این عناصر(یعنی اراده و ترس) نیز باشد!

خب به شدت امیدوارم که در فیلم های بتمن، بن افلک را ببینم که حتی برای چند دقیقه یکی از این حلقه های رنگی را به دستش کند که باعث میشود لحظه بسیار جالب و البته ماندگار به وجود اید.

 

2- بحران بینهایت (Infinite Crisis)

كميك  infinite crisis

دی سی کل سال 2005 را برای به وجود اوردن پیش زمینه‌ای برای این کراس اور که  تمامی زوایای دی سی کامیکس را به هم مرتبط میکند استفاده کرد. این رویداد ادامه‌ای برای رویدادی با نام  بحران در زمین های نامحدود که در سال 1985 منتشر شد بود و در ان برای اولین بار در یکی از داستان های جانز، بتمن و سوپرمن و واندرومن جلودارهای این کمیک بودند.

نقش بتمن در این کمیک کاملا متفاوت است و اینکه ما در این کمیک با یک بتمنی شکسته و اسیب پذیر رو به رو هستیم.این رویداد براساس لحظاتی از رویداد بحران هویت (Identity Crisis) است از جمله از جمله تویستی که در ان جاستیس لیگ مجبور شد قسمت هایی از خاطرات بتمن را پاک کند. تا داستان شروع میشود کم کم رابطه بین بتمن و لیگ عدالت شکسته میشود. همچینین در این کمیک بتمن با نتایج اینکه یک ماهوارده دیده بانی به نام "چشمان برادر" بسازد رو به رو میشود. در این کمیک این ماهواره به دست سربازان OMAC  می‌افته و او برای اهداف شومش از ان استفاده میکند.

داستان این رویداد زمانی به اوج میرسد که بتمن الکساندر لوتر را به خاطر خیانتش به لیگ عدالت میزند و نزدیک بود با تفنگ به او تیر بزند!  بعد از اینکه بتمن اروم شد، او به مدت یک سال شنل خود را کنار گذاشت و دوباره به سفر یکساله به دور دنیا رفت تا دوباره تا بتواند دوباره توانایی های خود را بازیابد و به بتمن همیشگی تبدیل شود. اوردن چشمان برادر به فیلم های اتی بتمن کار ساده‌ای است  و اینکه خب چون که ما با یک بتمن میانسال در فیلم های اتی دنیای سینمایی دی سی روبه‌روییم پس باید منتظر باشیم تا عناصری از این کمیک در فیلم های اتی بتمن استفاده شود.

 

3- لیگ عدالت

كميك justice league

در سال 2011 و اغاز new 52  کمیک‌های لیگ عدالت گل سرسبد کمیک‌های دی سی بودند و خب یقینا، جف جانز سکان این کمیک‌ها را به دست داشت. در این مجموعه جانز رابطه‌ی بین بتمن و سایر اعضای لیگ عدالت را از زاویه دیگری نشان می‌دهد که تا حالا در دوره‌ی شوالیه‌ی شنل پوش دیده نشده بود.در اولین داستان این کمیک با عنوان "سرمنشا" اعضای لیگ عدالت برای اولین بار به خاطر تهاجم دارکساید دور هم جمع می‌شوند.مثل همیشه در این کمیک ما بتمنی را میبینیم که به سختی به بقیه قهرمان‌ها اعتماد می‌کند. و همیطوری نشان می‌دهد که یک انسان عادی هنگام مواجه شدن با دشمنان غول پیکر چه قدر می‌تواند صدمه ببیند. در این کمیک با صحنات جالبی هم روبه‌رو میشویم مثل لحظه‌ای که بتمن حلقه هل جوردن را بدون اینکه او بفهمد از او می‌دزدد یا اینکه صحناتی که به بقیه اعضای تیم روحیه می‌دهد. در هر حال در داستان"سرمنشا" دقیقا بتمن بین بقیه اعضای تیم قهرمانان طوری به تصویر کشیده شده که باید در دنیای سینمایی نشان داده شود.

در ادامه‌ی این مجموعه بی نظیر رابطه بتمن با بقیه اعضا لیگ تازه می‌شود و به مرور زمان تغییر می‌کند و در این بین اعضای تیم احترام و اعتماد بتمن را به دست می‌اورند و از طرف او مورد تحسین قرار می‌گیرند به طور مثال فلش و سایبرگ که با آنها مشورت می‌کند و تیم تفکر لیگ عدالت را تشکیل می‌دهند. و از همه مهمتر رابطه بسیار گرم و صمیمی و البته بی نظیری که بین بتمن و سوپرمن سالیان سال برقرار است نیز در این کمیک ها به نحو احسن به تصویر کشیده شده. و تازگی‌ها، جانز به رقابت بین لکس لوتر و بروس وین خیلی توجه کرده. لوتر هم اکنون یکی از اعضای لیگ عدالت است و از طرف دیگر به هویت بتمن پی برده است. بدیهی است که خیلی زود است که این اتفاقات در دنیای سینمایی دی سی بیافتد و ما هم همچنین انتظاری نداریم، ولی امید میره که ما شاهد رقابت بین بروس وین و لکس لوتر در دنیای سینمایی دی سی باشیم.

 

4- بتمن: زمین یک

كميك batman earth one

شاید سخت باشه که باور کنید، ولی جف جانزتا سال 2012 هیچ کمیک تکی بتمن را ننوشته است! وحتی به غیر از این، او تا حالا نویسندگی یکی از سری های آنگویینگ(ongoing) دی سی را به عهده نگرفته ولی به جای آن او با کمک طراحی به نام گری فرانک یک گرافیک نول جدا برای بتمن نوشت. کمیک‌های زمین یک دی سی میتواند به دنیای "نهایی" مارول مقایسه شود. این دنیا  خاکی تر، ملموس تر و رویداد های آن دنباله کمیک دیگری نیست و برای خواننده‌های تازه کار انتخاب بسیار مناسبی برای شروع است.

جف جانز از همان ابتدا ورژن بتمن خودش را به ما ارئه داد و آن‌را تازه کرد، او دیگر کسی بود که به شدت در معرض شکست بود و با آن ورژن بتمن که ما ها به آن عادت داریم فرق دارد. در این دنیا، تمرین، گجت ها و پول خود به خود یک قهرمان نمی‌سازد. جالب ترین چیزی که در این دنیا به بتمن اضافه شد این بود که نام وسط مارتا وین ،آرکهام است!  بروس وین این دنیا جزیی از خاندان آرکهام است و اینکه این احتمال را زیاد می‎‌کرد که بتمن ناگهانی کنترل خودرا از دست بدهد و دیوانه شود، همانطور که خیلی از اجداد او به این وضع مبتلا شدند!

بقیه شخصیت های فرعی بتمن هم دوباره وارسی شدن و ورژن جدیدی از آن‌ها را در این کمیک‌ها مشاهده کردیم. از بین این افراد کسی که تغییراتش به شدت قابل اشاره است الفرد است که در این کمیک‌ها به شدت خشن تر و بد اخلاق تر از انی است که همه‌ی خواننده کمیک های بتمن تا حالا دیده بودند. الفرد یکی از کسانی بود که در تمرینات بتمن به او کمک کرد و اصلا هم از این نمیترسید که در فعالیت های شبانه شاگردش به او ملحق شود.  این ورژن خشن تر الفرد را ما در رسانه های دیگر مثل انیمیشن بتمن حراس انگیز دیده‌ایم و حدس میزنیم در فیلم بتمن علیه سوپرمن نیز با همچنین الفردی روبه‌رو باشیم. پس اگه قرار باشه در فیلم های تکی بتمن گذشته اورا و روند حرفه ای شدنش را ببینیم، پس به احتمال زیاد باید منتظر باشیم که بن افلک و جف جانز از این کمیک اقتباس کنند.

 

5- تا ابد اهریمن

تا ابد اهريمن forver evil

رویداد تا ابد اهریمن بر پایه کارهای جف جانز در کمیک های لیگ عدالت زمینه اش ساخته شد. داستان از آن جا شروع میشود که سندیکای جرم و جنایت (ورژن خبیث و منفی لیگ عدالت) به زمین حمله میکنند وبه سرعت کنترل زمین را به دست می‌گیرند. از دو لیک عدالت، تنها بتمن و کتومن باقی می‌مانند و از خشم سندیکای جنایت در امان می‌مانند، آنها مجبور می‌شوند با لکس لوتر همکاری کنند و برای شکست سندیکای جنایت گروهی از ابرشورها برای مقابله با انها استفاده کنند.( از جمله سینسترو(Sinestro)، کاپیتان کلد(Captain Cold)، بلک مانتا(Black Manta ) و بلک ادام (Black Adam)) در مبارزه نهایی بتمن حواسش از مبارزه پرت می‌شود و با بقیه اعضای گروه سر قانون "کشتن ممنوع" بحث می‌کند. تا ابد اهریمن تاثیرات زیادی بر دنیای بتمن داشت. به طور مثال دیک گریسون به خاطر اتفاقاتی که در این رویداد افتاد دیگر نایتوینگ نیست و هم اکنون در مجموعه مخصوص خودش یک جاسوس برای تشکیلات اسپایرل(Spyral) است. و در طی همین رویداد بود که لکس به هویت بتمن پی برد که باعث تغییر شدید بین رابطه بین این دو نفر شد.

از طرف دیگر این کمیک به جانز این فرصت را داد که به سمت تاریک بتمن نیز بپردازد. یعنی اولمن) Owlman)  جانز برای گذشته این شخصیت یک گذشته به شدت جذاب مینویسد که در این گذشته، خیلی چیزهایش با گذشته و اورجین بتمن معکوس است. او تمایل داشت که از دیک گریسون این دنیا به عنوان دستیار خود استفاده کند به خاطر این که ورژن دنیای خودش توسط جوکر کشته شده بود. سرنوشت اولمن به طور کامل در این کمیک مشخص نشد و این امید را برای طرفدار ها گذاشت که ممکن است دوباره شاهد رویارویی بتمن با این شخصیت باشیم.

 

نويسنده:

محمد علي رضايي (taichi)

All rights reserved © Spidey.ir 2015

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه:

همه چیز درباره بتمن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

spider jok
#1 spider jok 1394-07-21 14:05
سلام مقاله عالی ای بود
کاش بتونید لینک دانلود کمیک هارو هم قرار بدین
اولین کامنت :o
نقل قول کردن
Amazing Spidey
#2 Amazing Spidey 1394-07-21 14:08
ممنون عالی بود
فقط من همیشه این بتمن که انگشتر داره عجیب بود که امروز قضیه اش رو فهمیدم
نقل قول کردن
spider raya
#3 spider raya 1394-07-21 15:55
به نقل از spider jok:
سلام مقاله عالی ای بود
کاش بتونید لینک دانلود کمیک هارو هم قرار بدین
:o

من هم موافقم
بهتره هم لینکشون قرار بگیره و هم اسپایدی برای ترجمه شون اقدام کنه ...
نقل قول کردن
2m-had
#4 2m-had 1394-07-21 16:29
به شخصه میتونم بگم که تا ابد اهریمن یکی از بهترین یا بهترین کمیکیه که خوندم و بتمن توش حضور داره!
پ .ن:فعلا کلی کمیک مهم تری هستند که تو اولویت قرار دارن! من شاید بتونم لینک هارو بزارم...
نقل قول کردن
حميد رضا فرهادي
#5 حميد رضا فرهادي 1394-07-21 16:48
وای خدا مقاله به شدت عالی و کاملی بود و فقط دریک کلمه:Wow!!!
واقعا خیلی عالی شد که نویسنده دی سی فن هم وارد سایت شد واقعا نویسنده دی سی فن نعمت بزرگیه و این نعمت نصیب ما هم شد
نقل قول کردن
taichi
+1 #6 taichi 1394-07-22 19:39
ممنون از همه دوستان
یک خورده درباره قصدم در باره نوشتن این مقاله بگم: جف جانز الان حدودا مغز متفکر کمیکی دنیای سینمایی دیسی حساب میشه و مثلا تو همین فیلم بتمن علیه سوپرمن هم یکی از تهیه کنندگان بود و خب با کارگردان ها هم در مورد شخصیتی که در موردش دارن فیلم میسازن حرف میزنه و جزییات کامل شخصیتیشون رو بهشون میگه(مثلا اون اولاش که کارگردان واندرومن عوض شد کارگردان جدید توییت کرد که عاشق اینه که با جانز در مورد واندرومن حرف بزنه) برای همین به احتمال زیاد خیلی از عناصر کمیک هاشو تو فیلمل ببینیم
حالا دلیل اینی که این مقاله این شد این بود که به طور کلی بگم فیلم بعدی بتمن اگه شایعه ها درست باشن توش چه عناصری استفاده میشه
------
استقبال یک کمی نا امید کنندست، امیدوارم از بعدی بیشتر استقبال بشه
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1394-07-22 19:43
#6:
مهر ماه همیشه امار نظرات کم میشه
ولی نگران نباش ، تعداد کلیک های مقالت وحشتناک بالاست
به کارت ادامه بده ;-)
نقل قول کردن
حميد رضا فرهادي
#8 حميد رضا فرهادي 1394-07-23 23:14
ولی واقعا خیلی زشته که چنین مقاله فوق العاده ای فقط هفت تا نظر داشته باشه
نویسنده این مقاله با این نظرات خستگی توی بدنش باقی می مانه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید