نقد و بررسی قسمت آخر کمیک توطئه کلونی

نقد و بررسی شماره 5 از کمیک توطئه کلونی

آیا قسمت آخر توقعات ما رو برآورده میکنه؟

هشدار! این مطلب پر از اسپویل درباره شماره آخر کمیک توطئه کلونی است!

 

 

از همون ابتدا تا آخرش، کمیک "دیگر مرده نیستند: توطئه کلونی" با پیچش های جذاب خودش ما رو سرگرم کرد. البته این وسط یک سری تناقضات یا به قول عمو مختار "سوتی" هایی هم وجود داشت (که اینجا بهشون اشاره شده). شماره آخر چند دقیقه پیش با ترجمه و ادیت حیرت انگیر اقایان ترابی و امیری روی سایت قرار گرفت . چیزی که در وهله اول به نظر میاد اینه که شماره پایانی بر خلاف خیلی از رویدادهای بزرگ سالهای اخیر مرد عنکبوتی مثل دنیای عنکبوتی، Ends of Earth و ملت گابلین، تونست یک فینال خوب و بیاد ماندنی رو خلق کنه (البته فینال دنیای عنکبوتی هم خوب بود ولی شاید توقع ما خیلی بالاتر بود). البته نه اینکه پایانشون بد بوده باشه. نه. ولی نوعی حالت محتاطانه  و کلیشه ای داشتند و آدم انتظار داشت پایان شون متفاوت تر و جسورانه تر باشه.

کلون اسپایدرمن

 اما خوشبختانه شماره آخر توطئه کلونی از روند اخیر رویدادهای مرد عنکبوتی فاصله گرفت و پایانی رضایت بخش را رقم زد. البته perfect نیست و هنوزم سئوالات زیادی باقی مونده ولی به نظر میرسه این رویداد بعد از رویداد سال 2011 دن اسلات یعنی "جزیره عنکبوتی"، بهترین اجرا و پایان رو داشت.

نکته شگفت انگیز درباره شماره آخر اینه که هم میتونه چندین و چندین داستانک رو به سرانجام برسونه و هم اینکه لحظات ماندگار خلق کنه و اکشن بینظیری هم داشته باشه. در حالی که معمولا رویدادهایی که اسلات نوشته همیشه بیشتر روی فقط یکی از این المان ها تاکید میکردند  ولی توطئه کلونی همه اونا رو داشت. یعنی لحظات عاطفی و ماندگار، اکشن عالی و پایانی قانع کننده. (البته کمیک شاهکار "مرد عنکبوتی  هیومن تورچ" هم همه چیز تموم بود) شاید دلیلش این باشه که اسلات داره به پایان کار خودش در کمیک های مرد عنکبوتی نزدیک میشه و با نزدیک شدن کمیک جدید spectacular spiderman، سعی داشت به جای زمینه سازی برای آینده، داستان رو تمام و کمال روایت کنه.

گوئن کلون

در این شماره دیدیم که ویروس کاریون داشت  کل دنیا رو تهدید میکرد و اسپایدرمن با قلب و مغز خودش جلوش رو گرفت. نکته جالب اینه که تمام شخصیت اصلی در این آرک به نوعی درخشیدند و هر کدوم نقش خودشون رو ایفا کردند. یعنی هم گوئن احیا شده نقش داشت و هم بن رایلی و پراولر و آنا ماریا و دکتر اختاپوس! هر کدوم از این شخصیت ها لحظه درخشانی داشتند و این واقعا عالیه. اما مهم تر از همه اینکه این اسپایدرمنه ستاره اصلی باقی میمونه و در لحظه آخر دیدیم که حاضر شد بزرگترین دستاورد شرکت خودش رو فدا کنه تا دنیا نجات پیدا کنه.

 طراحی های پویای «چیونگ» در کل این سری واقعا عالی بود و انگار هر صفحه از این کمیک سناریوی متفاوتی رو عرضه میکرد . این واقعا کار طراح رو سخت میکنه. منظورم اینه که در یه صفحه کلون های در حال تجزیه شدن رو میبینیم و بعد میریم سراغ زد و خورد مرد عنکبوتی با دشمنانش. بعد مردم شهر رو میبینیم و بعد لحظه عاطفی بین پیتر و گوئن و .... همه اینها یعنی سناریو و context متفاوت که نشون میده طراح در خلق شرایط مختلف تبحر ویژه ای داره. در نتیجه یکی از بهترین طراحی های سالهای اخیر مرد عنکبوتی را شاهد هستیم.

 

شخصا اعتقاد دارم نقطه قوت توطئه کلونی و مخصوصا قسمت آخر این بود که باعث شد شخصیت هایی که اینهمه مدت میشناختیم دچار بلوغ شخصیتی شوند. اسلات با نبوغ خاص خود سناریوی زنده شدن امثال گوئن و پدرش رو ریخت تا برگردند و شخصیت شون به بلوغ بیشتری برسه. به طور مثال شماره آخر واقعا شخصیت پردازی گوئن را ارتقا داد و با اون فداکاری که کرد دیگه در ذهن ما اون دختری که در دنیای کمیک همش گریه میکرد و به محافظت نیاز داشت، نیست. به لطف دن اسلات، گوئن فرصت کرد یک قهرمان از دنیا بره و نشون بده شخصیت قدرتمندی داره.

به لطف دن اسلات گوئن فرصت یافت لحظه مرگ پدرش بالای سرش باشه و ایندفعه پدرش بهش بگه از "پیتر مراقبت کن".

واقعا چقدر خوب شد که اسلات گوئن رو زنده کرد تا اولا یک قهرمان بمیره و دوما پیتر رو ببخشه و دیگه به خاطر مرگ پدرش اون رو مقصر ندونه. الان دیگه روحش در عذاب نیست.

دکتر اختاپوس هم لحظه ماندگاری در این شماره داشت . جانفشانی که به خاطر آنا ماریا کرد واقعا تحسین برانگیز و اون لحظات ماندگار بود که نشون داد قضیه مرد عنکبوتی برتر چقدر باعث شده آدم بهتری بشه.

من با شخصیت خبیث داستان هم همذات پنداری کردم. بن رایلی واقعا انگیزه قابل توجیهی برای خباثت داشت. او نقش یک کلون عقده ای رو بازی کرد که دوست داره همه دنیا مثل خودش باشن و دیگه برای کلون بودنش مورد تبعیض قرار نگیره. شکنجه های شغال و کشتن مرتب او به فجیع ترین اشکال ممکن واقعا میتونه هر کسی رو خبیث کنه و باعث بشه عقده هاش بزنه بیرون.

تنها مشکل من اینه مارول چطور میخواد سری جدید بن رایلی رو چاپ کنه؟ این شخصیت واقعا آیا لیاقتش رو داره که سری جدیدی از روش چاپ بشه؟ آیا کسی که اینهمه جنایت کرد و نزدیک بود دنیا رو نابود کنه باید سری جدید داشته باشه؟!

 در شماره آخر از پیتر هم خیلی خوشم آمد. اگر در شماره 23 مرد عنکبوتی شگفت انگیز از دستش حرص خوردم که چرا با کلون گوئن اونطور برخورد میکنه اما این شماره وقتی به گوئن نگاه کرد و بهش  گفت: "فقط یک گوئن در عالم هست که هر جا ببینتش ، اون رو میشناسه" ، واقعا اشک در چشمانم جمع شد ...

ضمن اینکه پانل آخر رو هم خیلی دوست داشتم. پیتر جوری با جری سالترز حرف میزنه که قشنگ معلومه فهمیده نمیتونه همه رو نجات بده. این یعنی به بلوغ شخصیتی رسیده و دیگه او شعار احمقانه no one dies رو بهش اعتقاد نداره.

 و اما میرسیم به تنها نقطه ضعف این شماره: باز هم عدم جسارت کافی از سوی اسلات! در صفحات پایانی میبینیم که همین جوری الکی پراولر زنده میمونه! چرا؟ چون سری اختصاصی پراولر داره منتشر میشه و مارول بهش نیاز داره. ولی بقیه باید بمیرن. چرا؟ چون مارول بهشون نیاز نداره. این قضیه که معلوم نیست کدوم یک از احیا شده ها زنده موندن و کدوم یکی از اونا خیلی ادم رو اذیت میکنه. به نظرم باید اسلات همه اونا رو میکشت. الان واقعا کلی سئوال هست . مثلا اینکه احیا شده هایی که زنده موندن هنوزم به قرص نیاز دارن ؟ کیا زنده موندن؟ بن رایلی و دکتر اختاپوس چی شدن؟

 البته معلومه که بن و دکتر اختاپوس برمیگردن مخصوصا اینکه دیدیم اون نمونه اولیه بدن perfcet کلونی دیگه تو محفظه خودش نیست. پس یا بن رایلی اون رو برداشته یا دکتر اختاپوس.

ضمن اینکه هنوز شماره 24 مرد عنکبوتی شگفت انگیز و توطئه کلونی امگا هم موندن و میتونن به سئوالات پاسخ بدن.

کمیک امگا

در هر حال توطئه کلونی واقعا رویداد خوب و سرگرم کننده ای بود . از سایت spidey.ir هم تشکر میکنم که به بهترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان اون رو ترجمه کرد تا همه ازش لذت ببرن. 

 

نویسنده: سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

زندگی، مرگ و بازگشت بن رایلی

چه کسی زیر ماسک شغال قرار داره؟

 كمیك "دیگر مرده نیستند: توطئه کلونی " ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

كلون ساگا (Clone Saga)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

North-wolf
#1 North-wolf 1395-11-29 17:37
توطئه کلونی امگا چند شماره ازش اومده تا الان؟
نقل قول کردن
Goblin King
#2 Goblin King 1395-11-29 17:43
به نقل از North-wolf:
توطئه کلونی امگا چند شماره ازش اومده تا الان؟


هیچی. کلا یه قسمته.
این هفته شماره 24 امیزینگ میاد
دو هفته بعد هم امگا میاد
نقل قول کردن
shayanspideylover
#3 shayanspideylover 1395-11-29 17:46
اول بازگشت خانوم ساداتی فر رو تبریک میگم به سایت فک کنم بیشتر از دو ماه از آخرین مقالتون میگذشت
مقالتون هم مثل همیشه عالی بود
منم برم نقدمو بنویسم.
1#
omega اسم شماره اضافی از همین توطئه کلونیه
نقل قول کردن
mehran spidey
#4 mehran spidey 1395-11-29 17:59
به به عجب نقدی ! ;-) دست شما درد نکنه خانم ساداتی فر واقعا نقد بسیار خوبی بود و همه چیز با دقت بررسی شده
فعلا باید موند و دید تو امگا و امیزینگ 24 چی میشه و آیا حقایق رو میشه یا نه
نقل قول کردن
بن رایلی
#5 بن رایلی 1395-11-29 18:55
واقعا چه داستان های جالبی هستند
نقل قول کردن
Arya.M
#6 Arya.M 1395-11-29 19:44
ممنون بابت نقد زیباتون خانم ساداتی فر. با همش موافقم به جز یه جا. به نظرم نمی شه زنده ماندن پراولر رو یه نقطه ضعف دونست. اگه قرار بود اونم بمیره خیلی ماتم می شد.
نقل قول کردن
dc fan
#7 dc fan 1395-11-29 20:24
به این میگن نقد 8)
نقل قول کردن
comic-born
#8 comic-born 1395-11-30 19:13
سرکار خانم ساداتی فر نقدتون عالی بود
شما به همراه استاد ترابی و عمو مختار از نویسندگانی هستید که همیشه از نوشته هاشون استفاده میکنم
نقل قول کردن
shayanspideylover
#9 shayanspideylover 1395-11-30 19:40
بچه ها یه خبر تو شماره 24 amazing مایلز وارن بازمیگردد
نقل قول کردن
comic-born
#10 comic-born 1395-11-30 20:02
به نقل از shayanspideylover:
بچه ها یه خبر تو شماره 24 amazing مایلز وارن بازمیگردد

برنمیگرده. فقط معلوم میشه کدوم یکی از بین اونهمه مایلز وارن واقعی بوده
نقل قول کردن
mahsa520
#11 mahsa520 1395-11-30 23:52
مرسی سونیا جون. عالی بود. تو الگوی منی. کاش یه روز برسه مثل تو بتونم اینقدر با معلومات بشم و خوب بنویسم
نقل قول کردن
shayanspideylover
#12 shayanspideylover 1395-12-01 01:45
به نقل از comic-born:
به نقل از shayanspideylover:
بچه ها یه خبر تو شماره 24 amazing مایلز وارن بازمیگردد

برنمیگرده. فقط معلوم میشه کدوم یکی از بین اونهمه مایلز وارن واقعی بوده

نه بر میگرده اونجا که میره پیش لباسش و میگه فقط یه مایلز وارن هست و بزودی فقط یک شغال خواهد بود(البته انگلیسی میگه :lol: )
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید