15 پیام مخفی که در کمیک بوک پنهان شده بودند!

15 پیام مخفی که در کمیک بوک پنهان شده بودند!

این مقاله رو از دست ندهید!

مقدمه: در سال 2017 اینترنت برای چند روز به خاطر پیام مخفی که طراح اهل اندونزی کمیک های مارول در داخل کمیک ایکس من گذاشته بهم ریخت! اخراج او توسط مارول باعث شد خیلی از سایت های مختلف به قضیه بپردازند (سایت های ایرانی هم به این موضوع پرداختند. مثلا خبرگزاری مهر در اینجا) . این مقاله هم به خاطر همین جنجال تقدیم شما میشه.

توضیح: منبع اصلی این مقاله ، مقاله سایت CBR هستش که میتونید اینجا آن را به زبان انگلیسی بخونید. ولی مقاله این سایت مواردی داشت که غیر اخلاقی محسوب میشد . بنابراین مجبور شدم اونا رو حذف کنم و به جای آنها موارد دیگری که خودم ازشون مطلع بودم براتون بزارم. البته رتبه بندی تغییری نکرده.

 

15- شماره 1 از کمیک  X-men Gold

 کشور اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان در دنیا را دارد. سال 2016 و برای مدتی در پایتخت این کشور یعنی جاکارتا یک مشکل بزرگ به وجود آمد . دلیلش این بود که برای اولین بار یک فرماندار غیر مسلمان برای این شهر انتخاب شد به نام Basuki Purnama Tjahaja . اکثریت مسلمان اندونزی هم از همون اول به انتخاب این اقا اعتراض داشتند. خود اقای Basuki Purnama Tjahaja هم با  نقل قول کردن از یکی از سوره های قرآن سعی داشت اینطور القا کنه که مسلمان ها هیچ وقت حاضر نمیشوند یک غیر مسلمان را به میان خود راه دهند. او برای این حرف خودش آیه 51 از سوره شماره 5 قرآن کریم (سوره مبارکه "مائده") را مثال زد و به قرآن و مسلمانان انتقادی را وارد کرد. البته بعدا به خاطر حرف های غیر واقعی و غیر منصفانه خودش تلویحا معذرت خواهی کرد ولی در هر حال   در کشور اندونزی تظاهرات زیادی توسط مسلمانان علیه آقای فرماندار برگزار شده در 2 دسامبر 2016 بود. 

چند ماه پیش (آوریل 2017) اولین شماره از کمیک X-men Gold منتشر شد که با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. طراح این کمیک یک آقای مسلمان به نام آردیان سیاف  بود که اصلیتی اندونزیایی داره. ایشون داخل این کمیک شماره هایی نوشت که به قضیه فرماندار جاکارتا اشاره داشت . مثلا جایی که کلاسوس داشت بیس بال بازی میکرد دیدیم که روی تی شرتش نوشته بود: QS 5:51

کمیک ایکس من گولد

منظور از QS همان قرآن کریم است و منظور از 5:51 هم سوره 5 (مائده)، آیه 51 هستش که اشاره به همان آیه سوره مائده دارد که در بالا بهش اشاره شد.

آقای سیاف یک جای دیگر هم در بالای یک ساختمان عدد 212 رو نوشت که اون هم اشاره داشت به تاریخ 2 دسامبر که تظاهرات علیه فرماندار جاکارتا برگزار شد. ضمن اینکه این عدد بالای سر «کیتی پراید» دیده میشود که از اعضای یهودی گروه مردان ایکس است. همچنین اون کنار مغازه جواهر فروشی (Jewelry) دیده میشد که اقای آردیان سیاف جوری بخش از این کلمه را پنهان کرده بود که Jew به معنی یهودی برجسته باشه:

پس از جنجال، خود اقای سیاف   هم اعتراف کرد که عمدا این اعداد را داخل کمیک گذاشته و میخواسته اینجوری علاقه خودش رو به اسلام نشان بده. حالا خیلی ها مارول را تحت فشار قرار دادند که چرا طراحش به خودش اجازه داده از اسلام یا جریان خاصی در داخل یکی از کمیک هایش حمایت کنه!  در نتیجه مارول اقای طراح را اخراج کرد و در بیانیه ای ضمن عذرخواهی، قول داد این پیام را از نسخه های بعدی کمیک حذف کنه.

 

14- شماره 127 از کمیک Iron Man

این کمیک مربوط به داستان برتر آیرون من یعنی "شیطانی در بطری" میشه که در آن تونی تبدیل به یک دائم الخمر شد (میتونید در این مقاله راجع به این داستان بیشتر بدونید) . در جایی که «جارویس» دیگه از دست اعتیاد تونی جون به لب شده میاد پیش او و نامه استعفای خودش رو به تونی میده:

شماره 127 از کمیک Iron Man

اما اگه به متن نامه استعفا دقت کنیم میبینیم که همونیه که اون موقع «دیو کاکرام» از طراحان برجسته دنیای کمیک واقعا به عنوان استعفا به مارول داده بود! هنوز معلوم نیست که چه کسی متن این نامه را داخل کمیک گذاشته چون طراح و نویسنده گفتن که کار اونا نبوده. هنوز هم هویت کسی که این کار را کرده یک معمای بزرگ محسوب میشه.  ولی در هر حال نویسنده این کمیک در شماره 130 کمیک آیرون من بابت چاپ شدن این نامه عذرخواهی کرد.

 

13- شماره 50 از سری نخست کمیک های Aquaman

در این کمیک «آکوامن» توسط یک سری بیگانه  به یک دنیای دیگه برده و متوجه میشه که داره کشیده میشه  به سمت یک سیگنال تله پاتیک مرموز . این سیگنال به صورت حروف انگلیسی توسط طراح این کمیک یعنی «جیم آپارو» کبیر طراحی شد (من خیلی به آپارو ارادت دارم چون اولین کمیکی که تو عمرم به زبان انگلیسی خوندم کمیک آکوامنی بود که ایشون طراحی کرده بودند) . این حروف ربطی به داستان ندارند و اگر با دقت به اونا دقت کنید متوجه میشید که در واقع نام خانوادگی چندین طراح و نویسنده دنیای کمیک هستند:

کمیک aquaman

بنابراین اگه خوب بگردید اسامی Steve Skeates، Dick Giordano، Jack Sparling، Frank Robbins ، Brian Wood و ... را میتونید ببینید!

 

12- شماره 1 از کمیک Chrononauts

کمیک Chrononauts که توسط «مارک میلار» و «شان گوردون» خلق شد درباره سفرهای زمانی است و مثل همه کارهای میلار یک اثر خاص و متفاوته. روی جلد این کمیک و در قسمت بالای سمت چپ یک ساعت رو میبینیم که شیشه اش شکسته:

- شماره 1 از کمیک Chrononauts

اما از هر 15 نفر ، یکی میتونه داخل این ساعت ، یک ساعت شنی ببینه! یعنی اونایی که دچار " سینستزیا " هستند! 

 برای اینکه بفهمید سینستزیا یا Synesthesia دقیقا چیست بهتره اینجا را کلیک کنید ولی در کل گفته می شود حدود 3.7 % جمعیت جهان نوعی از سینستزیا را دارند . آقای گوردون (طراح این کمیک) در توئیتر خودش اعلام کرد که اونایی که سمت راست مغزشون بر سمت چپ غلبه داره (مثل هنرمندان ، نویسندگان و موسیقی دان ها و ...) احتمال بیشتری داره که بتونند ساعت شنی را تشخیص بدهند!

شما چی؟ تونستید ساعت شنی رو ببینید؟!

 

11- شماره 224 از کمیک Superman،  شماره 8 از کمیک Hawkman و شماره 165 از کمیک Flash

«کرت سوان» طراح بینظیری بود که سال 1996 درگذشت . اکثرا او را با کمیک های سوپرمن میشناسند چون از سال 1984 تا 1986 به نوعی سوپرمن را طراحی میکرد (او حتی بهترین داستان سوپرمن را که اینجا در سایت ترجمه شده را هم طراحی کرده) . متاسفانه در  گذشته رسم نبود که اسم طراح را روی جلد کمیک بیاورند . بنابراین او روی جلد شماره 224 از کمیک سوپرمن، اسم خودش رو روی بلوک های خانه سازی رنگی قرار داد!

کرت سوان

در شماره 8 از کمیک Hawkman هم میتوان در یک پانل عبارت URPHY را دید که روی یک مداد حک شده و به نام طراح این کمیک یعنی Murphy Anderson اشاره داره:

 

این طراح یک بار هم نام خانوادگی خودش یعنی اندرسون را روی جلد یکی از کمیک های فلش پنهان کرد:

کمیک فلش

اگر به حروفی که به صورت بزرگ (capital) در کتاب انجیلی  که جناب کشیش میخواند دقت کنید متوجه میشید که نام Anderson را میسازند:

 

 

10- شماره 3 از کمیک Superman Unchained

شماره 3 از کمیک Superman Unchained

«جیم لی» از اون طراحان بزرگ دنیای کمیکه که خیلی هم همسرش رو دوست داره! (اسم همسرش، Carla هستش). او چندین بار عشق خودش به همسرش رو به صورت پیام های مخفی در کمیک های خودش بروز داده. مثلا روی کاور واریانتی که برای شماره 3 از کمیک Superman Unchained خلق کرد:

 

9- شماره 217 از کمیک Superboy and the Legion of Super-Heroes

برخی از پیام های مخفی هدف خاصی ندارند . یعنی همین جوری قرار داده میشوند که به قول معروف "باحال " باشند یا ادای احترامی باشند به فرد یا چیز خاص! یکی از این نوع پیام ها در این کمیک (که توسط «جیم شوتر» و «مایک گرل» خلق شد) گذاشته شد. در جایی از کمیک اعضای لژیون ابرقهرمانان با Khunds در حال جنگ هستند که انفجاری رخ میده:

 شماره 217 از کمیک Superboy and the Legion of Super-Heroes

اون افکت صوتی که در نتیجه انفجار پدید میاد در واقع این جمله است:

Holy Cow! Dig the Fireworks!

(= وای خدا! آتش بازی رو دوست داریم!)

 

8- شماره 3 کمیک واچمن

کمیک تاریخی و تحسین شده "واچمن" اثر «آلن مور» و «دیو گیبونز» پر است از پیام های فلسفی و متافیزیکی . یکی از آنها روی جلد شماره 3 از این کمیک دیده میشود. یعنی جایی که طراح کلمه fallout shelter (به معنای پناهگاه اتمی) را با هوشمندی جوری با دود استتار کرده که دو معنی ازش استنباط بشه:

شماره 3 کمیک واچمن

یکی کلمه Allout Helter که هم وزن عبارت helter-skelter است که در زبان انگلیسی به معنای سردرگمی و بی نظمی است و کاملا به محتوای این شماره از داستان ربط داره چون داستان این شماره هم درباره سردرگمی و هرج و مرج و ترس است.

دومین عبارت هم All Hel هستش که اشاره به آخر الزمان و نابودی زمین و تبدیل شدن همه چیز به جهنم دارد.

 

7- شماره 75 از کمیک Creepy و شماره 215 از کمیک Strange Adventures

«والی وود» طراح اسطوره ای دنیای کمیک به زیبایی هر چه تمام در این کمیک یک جمجمه را برای خواننده تداعی کرد:

شماره 75 از کمیک Creepy و شماره 215 از کمیک Strange Adventures

و همچنین دیگر طراح بزرگ دنیای کمیک به نام «نیل آدامز» در این صفحه زیر به زیبایی جزئیات مختلف را با هم ترکیب کرد تا سر Deadman را نشان خواننده بدهد!

کمیک deadman 

 

6- شماره 42 از کمیک Lois Lane

شماره 42 از کمیک Lois Lane

در این کمیک «لوئیس لین» به قدرت های جادویی طلسمی به نام Monkey’s Paw دست یافت و بنابراین خیلی ها عاشق او شده و سعی کردند که بیان دنبالش! یکی از اونا کاپیتان مارول یا همان «شزم» هستش. ولی مساله اینه که اون موقع شزم هنوز متعلق به انتشارات Fawcett بود و دی سی رایتش رو به دست نیاورده بود. بنابراین برای اینکه مشکلی پیش نیاد طراح این کمیک جوری این پانل رو طراحی کرد که لوئیس علامت رعد و برق روی سینه شزم رو بپوشاند و دیگه کسی نتونه از دی سی شکایت کنه! ببینید:

 

 

5- شماره 325 از کمیک Uncanny X-men

«جو مادیوریرا» (Joe Madureira) از طراحان معروف و محبوب است که سبک منحصر به فردی داره که از روی انیمه الهام گرفته و  دهه 90 میلادی زیاد از روی آثارش تقلید میکردن. به خصوص یک طراحی بود به نام «راجر کروز» که به نظر میرسید خیلی به ایشون ارادت داره! (جالبه که مادیوریرا و کروز هردوشون اون موقع روی کمیک های ایکس من کار میکردند!) من چند نمونه از این کپی برداری ها رو براتون میزارم:

تا اینکه بلاخره صبر مادیوریرا تموم شد و در کمیک شماره 325 از Uncanny X-men یه جمله به صورت مخفیانه روی روزنامه ای که یک نفر داشت داخل اتوبوس میخوند، گذاشت:

کروز

Cruz Swipes again

(= کروز دوباره اسکی رفت)!!!

 

4- شماره 216 از کمیک Strange Adventures

سال 1969 طراح بزرگی همچون نیل آدامز روی کمیک های Strange Adventures کار میکرد. در همون موقع یک طراح افسانه ای دیگر به نام «جیم استرانکو» در اوج قرار داشت و در کمیک های "هالک" و "نیک فیوری" با کسانی مثل جک کربی و استن لی همکاری میکرد. آدامز از هواداران استرانکو بود و در یکی از پانل های شماره 12 کمیک Strange Tales به سبک استرانکو ادای احترام کرد و حتی یک افکت صوتی که به صورت شعله در آمده بود به استرانکو اشاره میکرد که اگه بهش خوب دقت کنید میبینید که نوشته:

 شماره 216 از کمیک Strange Adventures

HEY, A JIM STERANKO EFFECT

 

3- شماره 8 از کمیک Conan the Barbarian

«بری وینزور اسمیت» از اون طراحان و نویسندگان بی نظیر دنیای کمیک است که واقعا کارش درسته! یکی از نقاط قوت آثار او توجه به جزئیات است. شما میتونید در شماره 8 کمیک کونان (که باعث شهرت و محبوبیت بی سابقه او شد) ببینید که چطور کونان وارد مکانی سری میشه که پر از سکه های طلا هستش:

شماره 8 از کمیک Conan the Barbarian 

در قسمت سمت بالا، سمت چپ پانل مذکور اما یک جمله مخفی شده که خیلی باحاله و بری وینزور اسمیت داره با خودش شوخی میکنه:

کمیک کونن

"I must be mad to sit here drawing all these coins!"

(= باید دیوونه باشم که اینجا نشستم دارم اینهمه سکه نقاشی میکنم!)

 

2- شماره 17 از سری دوم کمیک های New Mutants

در این کمیک که توسط «زب ولز» خلق شد اعضای گروه میوتانت های جدید به جهنم میروند و در آنجا شاهد هستیم که دیوهای جهنم به زبان خاصی با هم حرف میزنند. دیالوگ های آنها به نظر مهم نمیاد و به جز یکی دوبار ترجمه نمیشوند ولی  به خواننده به قدر کافی سرنخ میدهد که بتوانند متوجه منظور دیوها بشوند!

شماره 17 از سری دوم کمیک های New Mutants

بنابراین خواننده  اگه زرنگ باشه زبان دیوها رو یاد میگیره . من براتون یک راهنما درست کردم:

 

بدین ترتیب از این به بعد خواننده که دیگه میفهمه که دیوها چه چرت و پرت های بامزه ای به هم میگن! مثلا به پانل زیر دقت کنید:

معنیش  به انگلیسی میشه:

"Did you see that guy's balls?"

"Yeah ... they were weird."

!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

1- شماره 1 از کمیک UNIVERSE X: SPIDEY

«ال میلگرام» (Al Milgrom) يكي از طراحان و نویسندگان قدیمی مارول و مرد عنكبوتی است ولی در دهه 90 میلادی سردبیر وقت مارول به نام «باب هرس» (Bob Harras) به او گفت كه مارول دیگر نمیتواند به طور تمام وقت استخدامش كند. بنابراین میلگرام از هرس كینه به دل گرفت. تا اینكه سال 2000 باب هرس هم از مارول رفت. چند ماه بعد كمیكی منتشر شد به نامUniverse X: Spidey (این كمیك یكی از كمیك های فرعی رویداد بزرگ مارول در سال 2000 به نام Earth X بود) . ال میلگرام  هم یكی از طراحان این كمیك بود. در یكی از صفحات این كمیك پانلی است كه در آن قفسه كتابی پشت سر شخصیت ها دیده میشود. میلگرام با زیركی روی بخش عطف كتاب  جمله ای توهین امیز برای باب هرس نوشته بود (در تصویر زیر ،  جمله  مورد نظر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است):

البته در نگاه اول نمیشد فهمید این جمله چیست ولی اگر  تصویر را برعكس كرده و  با دقت آن را نگاه میكردید متوجه این جمله میشدید:

“Harras, ha ha, he’s gone! Good riddance to bad rubbish, he was a nasty S.O.B.”

"ها ها، (باب) هرس رفته! شرت كم اشغال بد. او یك حرامزاده كثیف بود"

مارول بلافاصله متوجه شد كه میلگرام این جمله را مخفیانه داخل كمیك جاسازی كرده. بنابراین میلگرام را اخراج كرد . مارول در ضمن در نسخه های چاپ دوم این كمیك این جمله را حذف كرد. یعنی دیگر چیزی روی عطف كتاب های قفسه دیده نمیشد:

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 کمیک بوکی که از بازار جمع شدند

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

بدترین داستان هایی که فرانک میلر (FRANK MILLER) برای دنیای کمیک خلق کرده

دان اسلات" به مرگ تهدید شد!

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

amirparker11
#1 amirparker11 1396-01-28 16:04
عال بود دست آقای ترابی درد نکنه
من از اون ساعت شنیه و واچمن خیلی خوشم اومد
:lol: :lol: :lol:
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#2 Cap-Spider Potter 1396-01-28 16:22
مقاله خیلی لذت بخش بود...
از این مطالبی بود که دوست نداشتم تموم بشه...
این گزینه اول هم جنجالی درست کردا...
تمام گزینه ها خیلی جالب و زیرکانه بودن...
اون گزینه 12 هم واقعا جالب بود ! من که نتونستم پیداش کنم :D
ممنون بابت مقاله
عالی بود...
نقل قول کردن
Root
#3 Root 1396-01-28 16:44
ممنون آقای ترابی
مقاله خیلی جالبی بود.
من که نتونستم ساعت شنی رو پیدا کنم.سینستزیا ندارم :zzz
نقل قول کردن
spidercap
#4 spidercap 1396-01-28 16:44
داخل ساعته من تونستم اونو ببینم
نقل قول کردن
The Unique man
#5 The Unique man 1396-01-28 17:07
مقاله‌ی شفگت انگیزی بود
شماره‌ی ۳ و ۱۰ برام خیلی جالب بود
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#6 j.jonah jameson 1396-01-28 18:14
مورد 14 من رو یاد جریان مردعنکبوتی 2099 انداخت . اونجا هم یه نفر اومده بود و کاری کرده بود که برادر «میگل اوهارا » بشه گرین گابلین در صورتی که خود نویسنده میخواست گرین گابلین یه زن باشه .... بنظرم این اتفاقات هم ارزش یه مقاله رو داشته باشه استاد .
همشون از دم جالب بودند ولی فقط اون چیزی اون هیولا ها به هم میگفتند معرکه بود . :lol: :lol: :lol:
ممنون آقای ترابی
نقل قول کردن
THE END
#7 THE END 1396-01-28 18:40
كارلا خييلى باحال بود :P
واااى اون گفت و گوى غولا تو شماره دو كه منو داغون كرد :lol:
مرسى بابت مقاله خيلى جالب بود
نقل قول کردن
bodyguard
#8 bodyguard 1396-01-28 19:14
به نظرم مورد دو از همه عجیب تر و حیرت انگیز تر بود میتونست تو رتبه نخست قرار بگیره اما خب مورد یک هم جالب بود به نظرم کمیک جای این کارا نیست مورد یک،یک توحین به حساب میومد در کل نباید طراح ها این پیام های مخفی رو در کمیک جای بدن و البته کمتر کسی از همچین پیام هایی باخبر میشه راستی من ساعت شنی رو دیدم و مممون از شما اقای ترابی :-)
نقل قول کردن
Nightwatcher
#9 Nightwatcher 1396-01-28 20:14
Wow!
عجب مقاله ای!
دستتون درد نکنه.
خیلی جالب و جذاب بود!

اونی که اولین بار "love carla" رو فهمیده عجب دقتی داشته...!!!
شماره 1 و 2 هم خیلی باحال بودن... :lol:
در کل همشون جالب بودن.

بازم ممنون
نقل قول کردن
mehran spidey
#10 mehran spidey 1396-01-28 20:29
عجب مقاله ای بود ، واقعا چشم هاکای نیاز داشت :lol: گزینه ۲ خیلی بامزه بود ، در کل مقاله خوبی بود ممنون آقای ترابی
نقل قول کردن
LordLoss.Best
#11 LordLoss.Best 1396-01-28 20:53
تو شماره ۳ قشنگ معلومه بری اسمیت دیگه خسته بوده.خسته.ولی مقاله جالبی بود.دست استاد درد نکنه.زبان غول ها هم خیلی جالب بود
نقل قول کردن
The Unique man
#12 The Unique man 1396-01-28 23:06
مقاله عالی بود
نقل قول کردن
S. Mahdi
#13 S. Mahdi 1396-01-28 23:42
خیلی مقاله خوبی بود
میان اینا فقط مورد اول رو میدونستم. از همه جالب تر هم از نظرم موارد ۳،۵،۷،۸ و ۱۰ بود. مقاله واقعا جالبی بود و حسابی به معلوماتمون اضافه کرد. خیلی ممنون.
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#14 Captain Steve Lover 1396-01-29 00:50
آقا تایید شد محافظان کهکشان ۳ سریعا بعد اونجرز ۲۰۱۹ در سال بعدیش میاد و قطعا خود کارگردان و فیلمنامه نویسی جیمز گان هستش .
خود جیمز گان اینو تایید کرد...
همین الان
نقل قول کردن
Root
#15 Root 1396-01-29 01:08
به نقل از Captain Steve Lover:
آقا تایید شد محافظان کهکشان ۳ سریعا بعد اونجرز ۲۰۱۹ در سال بعدیش میاد و قطعا خود کارگردان و فیلمنامه نویسی جیمز گان هستش .
خود جیمز گان اینو تایید کرد...
همین الان

yessssssssssss 8)
نقل قول کردن
Armin2
#16 Armin2 1396-01-29 05:14
ممنون آقاي ترابي از اين مقاله عاليتون. واقعا من لذت بردم. از واچمن و ساعت شنيه و هيولاها كه باهم حرف ميزنم خيلي خوشم اومد. واقعا مقاليه جالبي بود.
نقل قول کردن
shayanspideylover
#17 shayanspideylover 1396-01-29 12:20
من واقعا کار ندارم با نویسنده دم اونی گرم که اینا رو پیدا کرده هاکای که چه عرض کنم چشماش اشعه ایکس داشته :lol:

مورد دو خفن بود خیلی حرفای غولا رو سه ساعت بهش خندیدم
they were wierdخخخخخخخخ
نقل قول کردن
the punisher
#18 the punisher 1396-10-13 17:08
ممنون از آقای ترابی بابت این مقاله
یه چیزی رو هم من به این داستان اضافه کنم

تو کمیکای سایت بعضی وقتا ادیتور ها و مترجما چیزی رو از خودشون به کمیک اضافه میکنن که یا برای درک بهتر کمیک تو زبون فارسیه و یا یه ایستر اگ یا چیز مخفی مربوط به سایت مدیران یا خودشونه
پیشنهاد میکنم بین خوندن کمیکاتون حتما دنبال این سرنخ ها بگردید
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#19 AmirhoseinJafari2005 1399-11-12 23:27
مورد های ۱۰ ، ۸ ، ۳ و ۱ خیلی باحال بودن :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45