رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

بسیاری از شخصیت های خبیث و دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی در فیلم ها و انیمیشن های سینمایی مورد استفاده و اقتباس قرار گرفته اند و در آینده نیز قطعا دشمنان دیگری را بر پرده عریض سینما خواهیم دید و در این مقاله میخواهیم آنها را رتبه بندی کنیم (مقاله به روز رسانی شده است).

برخی از این شخصیت ها به طور وفادارانه ای به تصویر کشیده شده اند و ماندگار و قدرتمند بوده اند برخی هم به معنای واقعی کلمه گند بودند (حداقل میشه این عبارت رو برای اون شخصیتی که «توفر گریس» نقشش رو بازی کرد، به کار برد!). در کل مجموعه دشمنان مرد عنکبوتی (Spider-Man’s rogues gallery) بسیار درخشان هستش و برخی از بهترین و نمادین ترین شخصیت ها را شامل میشود (این مقاله را بخوانید). برخی از مهم ترین و بزرگترین دشمنان مرد عنکبوتی تا به حال در فیلم های ظاهر شده اند (حتی بیش از یک بار) و این سئوال مطرح میشه که دیگه کی مونده ازش استفاده بشه؟ اما همانطور که در این مقاله خواندیم مرد عنکبوتی اونقدر دشمن جذاب داره که حالا حالا ها میتونند در سینما بدرخشند. در هر حال این مقاله را شما میکنیم که در آن ویلن های سینمایی اسپایدرمن رتبه بندی شده اند.

نکته مهم: این مقاله را با کمک گرفتن از مقالات استاد ترابی نوشته ام.

مقالات زیر را هم بخوانید:

رتبه بندی لباس های شخصیت های خبیث فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بدترین شخصیت های خبیث فیلم های کمیک بوکی

رتبه بندی قوی ترین خبیث های دنیای سینمایی مارول

20 خبیث برتر دنیای سینما به انتخاب مجله امپایر

برترین خبیثان فیلم های کمیک بوکی

10 شخصیت خبیث برتر سریال های کمیک بوکی!

رتبه بندی شخصیت های خبیث فیلم های اسپایدرمن براساس ثروت!

20 خبیث برتر فیلم های کمیک بوکی مارول

 

18- ونوم (Venom)

 ونوم (Venom)

آه .. مرد عنکبوتی 3. واقعا حیف که فرنچایز شگفت انگیز استاد ریمی باید با چنین فیلمی خاتمه پیدا میکرد. اشتباهات زیادی در این فیلم رخ داد. شاید مهم ترین اشتباه این بود که «توفر گریس» برای نقش «ونوم/ادی براک» برگزیده شد. این در حالیه که این فیلم دو شخصیت منفی دیگر نیز داره و همچنین یک عشق دوم برای پیتر پارکر و البته یک سکانس زجر آور از پیتر emo که در خیابان های نیویورک میرقصه! ونوم را به زور در یک سوم نهایی داستان چپانده اند؛ داستانی که همین جوری هم خیلی شلوغه. او کار و انگیزه خاصی هم نداره جز اینکه از پیتر متنفر باشه. سونی واقعا ریمی را مجبور کرد از ونوم استفاده کنه (ریمی بارها اعلام کرده بود که از این شخصیت تنفر داره). البته ریمی سعی کرد که از ادی براک یک شخصیت قابل قبول بسازه تا به قول خودش نقطه مقابل اسپایدرمن یا anti-spiderman باشه ولی این مساله هم به مذاق تماشاچی ها خوش نیامد. توصیه میشه این مقاله را بخوانید تا بهتر متوجه شوید چرا ونوم در "مرد عنکبوتی 3" اینقدر بد بود!

 

17- گرین گابلین در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2

 گرین گابلین در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2

در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 شاهد بودیم که هری آزبورن به عنوان بهترین دوست پیتر پارکر، وارد زندگی اش شد. هری برگشت به منهتن نیویورک و دید که پدرش، نورمن، به خاطر یک بیماری ژنتیکی داره میمیره. این بیماری به سرعت در هری هم  بروز کرد. بعدش او به این نتیجه میرسه که فقط خون اسپایدرمن میتونه جونش رو نجات بده. ولی وقتی اسپایدرمن میگه نه، هری ازش متنفر میشه! بعدشم به سرعت میره زره نورمن رو پیدا میکنه، گرین گابلین میشه، گوئن رو میدزده و زندگی پیتر را کاملا نابود میکنه و آخر فیلم هم معلوم میشه برای اینده هم نقشه داره. مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 نیز یکی دیگر از فیلم هایی بود که از تکثر شخصیت های خبیث رنج میبرد. ضمن اینکه بر خلاف فیلم های قبلی که اختلاف پیتر و هری ظرف سه فیلم به اوج خودش رسید ولی اینجا در طول فقط یک فیلم همه چیز به سرانجام میرسه. یعنی "دنیا سازی" (world building) یا بهتره بگیم فرنچایز سازی سونی از درام و قصه پیشی میگیره. و البته شخصیت پردازی هری از بیخ و بن غلطه. چون او هرگز در دنیای کمیک چنین شخصیت خبیث و بدذاتی نبود که گوئن رو بکشه.

 

16- راینو (The Rhino)

راینو (The Rhino)

راینو یا کرگدن با اسم اصلی «الکسی سیستوویچ» که نقشش را «پل جیاماتی» در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 بازی کرد، تقریبا فقط حضور داره تا داد و فریاد بزنه و نابود کنه و البته اسپایدرمن هم ضایعش بکنه! فقط همین. خود بازیگرش در مصاحبه ها گفته بود که از بچه گی عاشق این شخصیت بوده ولی نقش رو قبول کرده تا اینکه فرصت بکنه تا جای ممکنه به صورت اغراق آمیز و بامزه راینو را به تصویر بکشه. به همین خاطره که یک بار هر دو دستش رو از فرمان کامیونش برمیداره تا با مسلسل به اسپایدرمن شلیک کنه! مبارزات مرد عنکبوتی در ابتدا و انتهای فیلم بسیار فان و جالب هستند ولی داستان را پیش نمیبرند یا باعث رشد شخصیت نمیشوند. برای فیلمی که خبیث زیاد داشت به نظر میرسه راینو دیگه واقعا زیادی بود. ولی در عین حال ایده وصل كردن او به پایان فیلم در قالب راینو را تحسین كردم. او كاملا مختصر و مفید است و همان كاركردی را دارد كه  «مترسك» در فیلم "شوالیه تاریكی" داشت یا «لیپر» در فیلم "كاپیتان آمریكا: سرباز زمستانی". «جیاماتی» هم نقش راینو رو همانطوری بازی میكند كه باید بازی كند. کلا زیاد نباید راینو را جدی گرفت و جیاماتی هم دقیقا همین کار را کرده!

 

15- شوکر (The Shocker)

 شوکر (The Shocker)

در واقع "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" دو تا شوکر داره که نقش آنها را لوگان مارشال گرین و بوکیم وودباین بازی میکنند. والچر میزنه و اولین شوکر رو که «جکسون برایس» نام داره میکشه (البته به نظر نمیاد واقعا میخواست این کار رو بکنه) چون وقتی به برایس گفت از گروه اخراجه، تهدید کرد میره لوش میده. بعدش تجهیزات شوکر به هرمان شولتز سیاه پوست میرسه و شوکر جدید میشه. شولتز و اسپایدی با هم نبرد میکنند . مثلا در انتهای فیلم که آخرش اسپایدی او را به اتوبوس مدرسه تارمالی میکنه. این در حالی هستش که شوکر نزدیک بود مرد عنکبوتی رو بکشه و اگه «ند» به موقع نرسیده بود شاید این کار رو میکرد. در مجموع شوکر به هدفی که سازندگان این فیلم برایش در نظر داشتند میرسه. واقعا جالب بود که خبیث هایی مثل آدریان تومز، هرمان شولتز و مک گارگن رو به صورت خلافکاران خیابانی (street-level criminals) به تصویر کشیدند چون با دنیای جدید این فرنچایز کاملا همخوانی داره.

 

14- بونسا مَک گرا (Bone Saw McGraw)

بون سا مک گرا (Bone Saw McGraw)

«رندی ساوج» ملقب به Macho Man از بزرگترین کشتی کج کاران تاریخ است که یک نقش آفرینی ماندگار در قالب حریف پیتر پارکر در مرد عنکبوتی 1 به نام «بون سا مک گرا» از خودش به یادگار گذاشت. خدا رحمتش کند ... انگیزه او مشخصه. کسی هستش که به خاطر پول در مسابقات احتمالا غیر قانونی کشتی کج شرکت میکنه و همه حریفان خودش رو هم لت و پار کرده تا اینکه این پسر از راه  میرسه و باعث میشه خجالت بکشه. حضور این شخصیت اولا دقیقا با اریجین مرد عنکبوتی مطابقت داره (چون او در اولین کمیک خودش با کشتی گیری به نام «کراشر هوگان» مبارزه کرد) . ضمن اینکه  به ما به عنوان تماشاچی نشون میده مرد عنکبوتی چه قدرت هایی داره. صحنه هایی که مک گرا در آن هست ساده و موثر هستند و نوعی تنش دراماتیک در حال افزایش هم در آنها هستند. و البته خود اسپایدرمن فکر میکنه مثل اب خوردن میمونه ولی ناگهان میترسه چون باید در مسابقه قفس (cage match) حاضر بشه. بون سا مک گرا یک حریف fun و موثره که دشمن خوبی برای قهرمان ماست چون هم اریجین او را پیش میبره و هم اینکه باعث بلوغ شخصیتی او میشه.

 

13-قاتل عمو بن (Uncle Ben’s Killer)

   قاتل عمو بن (Uncle Ben’s Killer)

قاتل عمو بن در دنیای کمیک اسمش هست «دنیس کارادین» که اینجا میتونید راجع بهش اطلاعات کسب کنید. او در سه گانه مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی هم قاتل عمو بن بود البته تا مرد عنکبوتی 3! چون تو اون فیلم معلوم شد در واقع مرد شنی قاتل عمو بنه (البته به طور غیر عمدی). در هر حال این شخصیت همیشه نقش کوچک ولی بزرگی در دنیای مرد عنکبوتی داره چون باعث میشه پیتر پارکر به یک قهرمان تبدیل بشه. بعد از اینکه پیتر مسابقه خودش رو با «مک گرا» برنده میشه،  متوجه میشه که مدیر این مسابقات نمیخواد بهش پولی که وعده داده بود رو بده.  پس برای تلافی وقتی دزد میاد اونجا جلویش را نمیگیرد و همین اقا هم باعث مرگ عمویش میشود. پیتر رفت دنبالش و تا مرز کشتنش هم پیش رفت ولی او خودش سقوط کرد از ارتفاع و مرد . در نتیجه این اتفاقات، پیتر باارزش ترین درس خودش می آموزد: قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد. این لحظه و همچنین لحظه مرگ عمو بن از قدرتمند ترین و عاطفی ترین لحظات در فیلم های مرد عنکبوتی هستند.

 

12- لیزارد (The Lizard)

 لیزارد (The Lizard)

دکتر «کرتیس کانرز» ملقب به «لیزادر» به عنوان خبیث اصلی فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز برگزیده شد. درست مثل دنیای کمیک، لیزارد که نقشش رو «ریس ایفانز» بازی میکرد، به نوعی پدر یا بهتره بگیم مرشد برای پیتر پارکر تبدیل میشه. ضمن اینکه یک دست هم بیشتر نداشت و روی باز رشد اعضای بدن ازمایش و تحقیقات انجام میداد و ... ولی ایندفعه این کارها رو برای شرکت "آزکورپ" میکرد. متاسفانه به جز چند صحنه نبرد هیجان انگیز بین مرد عنکبوتی و لیزارد ، مواد و خوراک زیادی برای ساختن یک ویلن عالی در شخصیت لیزارد یافت نمیشود و به همین دلیل او رتبه بهتری ندارد. آرک کانرز و شخصیت او به نظر خیلی شبیه به نورمن ازبورن در فیلم مرد عنکبوتی 1 است . او هم مثل نورمن، آزمایشات عجله ای و خطرناک انجام میده در حالی که تحت فشاره تا زودتر به نتیجه برسه. و درست مثل نورمن روی خودش امتحان میکنه و تبدیل به شخصیت خبیثی میشه و البته سعی داره برای پیتر هم الگو باشه. بنابراین او نسخه کم رمق نورمن آزبورن است. استاد ترابی هم در نقد خود برای فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز درباره لیزارد چنین نوشت:

همانطور كه حدس می‌زدم «لیزارد» نتوانسته دشمنی تمام عیار برای اسپایدرمن باشد و به یكی از نقاط ضعف فیلم تبدیل شده. البته خدا وكیلی «ریس ایفانز» بازیگر خوبی است ولی نقشی كه به او سپرده شده به قدر كافی عمق و كشش ندارد. در واقع لیزارد هرگز یكی از دشمنان درجه یك اسپایدرمن در كمیك  هایش نبوده و در فیلم هم به نظر می‌رسد به محض آنكه دكتر كانرز به لیزارد تبدیل می‌شود دیگر از انگیزه كافی و جالبی برای خبیث بودن برخوردار نیست. نكته دیگر این است كه از آنجائیكه لیزارد كاملاً توسط رایانه و CGI خلق شده، در تضادی آشكار با محیط جدی و واقع گرایانه فیلم قرار می‌گیرد.

لیزارد

در اقدامی غیر منتظره لیزارد در کنار برخی دیگر از ویلن های قبلی فیلم های اسپایدرمن در شاهکاری به نام "راهی به خانه نیست" برگشت ولی باز هم چیزی خاصی از او ندیدیم و شاید او و مردشنی تنها نقطه ضعف این فیلم بودند. البته آنها چیز های زیادی را برای فیلم به ارمغان می‌آورند و مطمئنا در صحنه های اکشن نقش دارند، اما مشکل اینجاست که جلوه های بصری آنها بی‌نقص نیستند. برای مثال، با توجه به اینکه چندین سال از فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" میگذرد ما انتظار داشتیم که ظاهر لیزارد خیلی بهتر از قبل شده باشد اما متاسفانه اصلا این طور نیست. تقریبا در کل زمان فیلم، لیزارد و مرد شنی هرگز در هیبت انسانی خود ظاهر نمیشوند و این  یک فرصت از دست رفته است. با وجود اینکه «ریس ایفانز» (Rhys Ifans) و ‌«توماس هیدن چرچ» (Thomas Haden Church) وظیفه صداپیشگی نسخه رایانه‌ای شخصیت های شرور خودشان را به عهده دارند، اما ظاهرا ویروس کرونا باعث شده که آنها خیلی در ظاهر انسانی‌شان حضور نداشته باشند ("مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست" در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا فیلمبرداری شد). این دو شخصیت به طرز غیرقابل انکاری سرگرم کننده اند ولی ما دوست داشتیم که آنها screentime بیشتری داشته باشند.

 

11- الکترو (Electro)

 الکترو (Electro)

خیلی از منتقدین او را كاراكتری ضعیف با انگیزه هایی كلیشه ای در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 نامیدند و با شخصیت هایی مثل «ریدلر» در فیلم "بتمن برای همیشه" و ... مقایسه اش میکنند. خیلی ها هم میگویند كه او فقط چون مرد عنكبوتی اسمش را در میدان تایمز فراموش كرد، دشمنش شد! در حالیكه اصلا اینطور نیست و برای من الكترو و انگیزه هایش برای خباثت كاملاً منطقی و باور پذیر هستند چون مكس یك آدم سرخورده و به قول  معروف "عقده ای" است. كاملاً معلومه مکس از كمبود محبت رنج میبرد و هیچ کس آدم حسابش نمیکند. كافی است به صحنه برداشتن كیك از داخل یخچال و حرف زدن های او با خودش توجه كنید تا متوجه عمق مشکلات روحی - روانی او بشوید. ولی مساله اینه که به مرد عنکبوتی امیدوار میشود اما بعدش حس میکنه بهش خیانت کرده. با این حال فكر میكنم حضور الكترو در فیلم اضافی است و ای كاش فقط «گرین گابلین» را به عنوان شخصیت خبیث داشتیم. دیالوگ هایی كه هم از زبان الكترو میشنویم عمدتاً كلیشه ای و کارتونی هستند . انصافا «جیمی فاكس» خیلی سعی كرده از الكترو یك خبیث قابل ترحم بسازد ولی او هرگز از سطح یک ویلن متوسط فراتر نمیرود.

مطمئنم بسیاری از شما هوش مکس دیلون رو دست کم گرفتید و اون رو خیلی باهوش نمیدونید، خب باید بگم فکر شما اشتباهه و به الکترو واقعا بی مهری شده. هرگز نباید فراموش کنید که توی «مردعنکبوتی شگفت انگیز 2» مکس توی آزکورپ کار میکرد. تنها مشکل اینجاست که مکس اعتماد به نفس نداشت و خودش رو کس خاصی نمیدونست. من می‌خوام نتیجه بگیرم که الکترو بسیار باهوش‌تر از اون چیزیه که مردم فکرش رو میکنن. این امر تا حدودی توی «راهی به خانه نیست» هم به چشم اومد چون شاهد بازگشت الکترو در این فیلم بودیم که به نوعی با مرد عنکبوتی اندرو گارفیلد آشتی کرد! ظاهر و لباسش هم خیلی بیشتر به دنیای کمیک بوک های اصلی اسپایدرمن نزدیک شد.

 

10- کامئوهای بروس کمبل (Bruce Campbell Cameos)

 کامئوهای بروس کمبل (Bruce Campbell Cameos)

رفیق فابریک سم ریمی کسی نیست جز بروس کمبل بزرگ که با سری فیلم های Evil Dead ریمی مشهور شد  و از آن موقع به حالتی مقدس و Cult در بین علاقمندان به آثار ترسناک و فانتزی  دست یافته. پس دلیلی نداشت ریمی از او برای فیلم های مرد عنکبوتی استفاده نکنه. بروس در مرد عنکبوتی 1 نقش اون جارچی مسابقه کشتی کج رو بازی کرد که اتفاقا خودش هم بود که نام مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو به پیتر پارکر داد و گرنه ممکن بود تا آخر عمر Human Fly نامیده میشد! در قسمت دوم هم که در نقش آن  دربان اعصاب خرد کن،  پدر پیتر را درآورد! و در قسمت سوم هم که مسئول اون رستورانی بود که پیتر داخلش از مری جین میخواست خواستگاری کنه. چیزی که مهمه اینه که تک تک این کامئو ها واقعا لذت بخش و fun بود.حالا چرا من ایشون را وارد این لیست کردم؟ چون به نظرم در کل پیتر را اذیت کرد و دوما به خاطر اینکه این کامئو ها قرار بود در مرد عنکبوتی 4 به این نتیجه برسه که بروس کمبل در تمام این مدت یکی از دشمنان معروف مرد عنکبوتی به نام  «میستریو» بوده!

 

9- جی. جونا جیمسون (J. Jonah Jameson)

جیمز جونا جیمسون jjj

«جی کی سیمونز» در نقش سردبیر بداخلاق و خسیس دیلی بیوگل که البته رئیس پیتر پارکر هم هست واقعا perfect بود. او بهترین و کامل ترین نمونه اقتباس از یک شخصیت کمیک بوکی به شمار می آید. در طول فیلم های سم ریمی، جیمسون مانع اصلی بر سر وجهه مثبت مرد عنکبوتی در جامعه و همچنین موفقیت های پیتر پارکر است. هر چی اسپایدی کار خوب میکنه ولی باز فایده نداره و او مقالات انتقادی بیشتری راجع بهش مینویسه. فقط کاش درست مثل دنیای کمیک شاهد بودیم که جیمسون در خلق شخصیت «عقرب» یا روبات های "قاتل عنکبوت" هم دست دارد! درسته که او لحظه های شاد و کمدی زیادی خلق میکند ولی همیشه زندگی پیتر را زهر مار کرده.

جیمسون

پس از اشاره ای که به جی جونا جیمسون در صحنه نخست پس از تیتراژ فیلم Spider-man Far From Home شد، جی.کی. سیمونز با مدت زمان حضور بیشتری در فیلم Spider-man No Way Home بازگشت و دیدیم که با طرفداری از میستریو و قهرمان خواندن او سعی دارد مرد عنکبوتی را بدنام کند. سیمونز کماکان ثابت کرد که بهترین شخص برای بازی در نقش مسئول رسانه دیلی بیوگل است. در واقع نسخه ی MCU این کاراکتر، شخصیت پردازی جذاب همانند سه گانه ی سم ریمی دارد. جیمسون MCU برداشتی مدرن از یک روزنامه نگار جنجال درست کن و هجویه ای از وب سایت InfoWars است که سعی میکند تا حای ممکن در رسانه خود به مرد عنکبوتی که حالا هویتش کاملا لو رفته ضربه بزند. (InfoWars.COM یک تئوری توطئه افراطی و راستگرای آمریکایی است و وب سایت خبری جعلی متعلق به الکس جونز است. این شرکت در سال 199 تاسیس شد و تحت Free Speech Systems LLC فعالیت می کند. نمایش های بحث و گفتگو و سایر محتواهای سایت در استودیوهایی که در یک مکان نامعلوم قرار دارند ، تولید میشوند. این وب سایت تقریباً 10 میلیون بازدیدکننده ماهانه دارد و مخاطبین آن گاهی اوقات بعضی از وب سایت های خبری اصلی مانند "اکونومیست" و "نیوزویک" بیشتر است!).

 

8- مرد شنی (The Sandman)

سندمن - مرد شنی - مرد عنکبوتی 3

فیلم مرد عنکبوتی 3 با اون تصمیمی که گرفت تا مرد شنی رو به عنوان قاتل اصلی عمو بن معرفی کنه واقعا گند زد. درسته که این تصمیم باعث شد تا پیتر پارکر ازش متنفر بشه و دلیلی برای مبارزه باهاش پیدا کنه ولی آیا نمیشد دلیل دیگری برای این موضوع انتخاب کرد؟ اونا این همه سال تو دنیای کمیک واسه چی دارند با هم میجنگند؟! ولی از این مساله که بگذریم باید قبول کرد که مرد شنی با بازی «کریس هیدن چرچ» یک خبیث عالی بود. او قدرت های شگفت انگیزی داره و با توجه به بودجه بالا و زحمت های فراوانی که برای ساخت جلوه های ویژه این فیلم کشیده شد، واقعا صحنه های شگفت انگیزی با حضور مرد شنی خلق شد. ضمن اینکه شخصیت او هم  مثلا با دکتر اختاپوس یا گرین گابلین که بیشتر به سمت تکنولوژی تمایل داشتند فرق داشت. داستان غم انگیز تبدیل شدن او به شخصیتی خبیث و عشقی که به دخترش بیمارش داشت نیز باعث شد خبیث ماندگاری بشه. البته کاش در پایان فیلم به اون هیولای بزرگ تبدیل نمیشد!

درست مثل لیزارد و الکترو، مرد شنی هم در فیلم شاهکار «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» برگشت. بدون شک کسی که از لحاظ هوشی در سطح پایین تر از بقیه قرار داشت، فلینت مارکو معروف به سندمن است. در حالی که بقیه ویلن ها هرکدوم تجربه ای در زمینه علمی داشتند، مرد شنی قبل از تبدیل شدن به اینی که هست فقط یک جنایتکار خیابانی معمولی بود. این مسئله توی فیلم هم بسیار مشهود بود. ابتدا ما شاهد بودیم که هدف سندمن بسیار متفاوت تر از ویلن های دیگه هستش و فلینت فقط میخواد برگرده پیش دخترش، واسه همین هم اوایل طرف اسپایدی بود. اما بعدش او ثابت کرد که از لحاظ هوشی سطحش پایین تر از بقیه شخصیت ها است، چرا که با رو شدن با پیچیدگی های مولتیورسی او به جای کمک به پیتر، با ویلن های دیگه هم پیمان شد. ضمنا نکات دیگری هم در خصوص ندیدن او در هیبت انسانی هست که در آیتم مربوط به لیزارد بهشان اشاره شد.

 

7- اسپات (Spot)

اسپات انیمیشن

اسپات یکی از دشمنان گمنام مردعنکبوتی است که در این مقاله معرفی شده است. او در قسمت دوم انیمیشن موفق سفر به دنیای عنکبوتی به نام Across the Spider-Verse حضور دارد (با صداپیشگی «جیسون شوارتزمن»). همانطور که دیدید ظاهرش بیشتر شبیه به نسخه کمیک های Ultimate Spider-Man است. جالب اینه که در این انیمیشن متوجه شدیم عنکبوتی که مایلز مورالز رو در قسمت اول نیش زد از یک دنیای موازی به نام دنیای شماره 42 اومده بود. ولی چطور؟ جاناتان اوهن که حالا تبدیل به اسپات شده تعریف میکنه که برای شرکت الکمکس کار میکرده تا کینگ پین بتونه به دنیاهای دیگه دسترسی پیدا کنه و این آزمایشات بودن که پای اون عنکبوت رو به دنیای مایلز باز کردند. او همچنین تعریف میکنه که همون دانشمندی بوده که تو فیلم قبل مایلز اون پیراشکی را پرتاب کرد و خورد تو صورتش! (وقتی مایلز و پیتر بی. پارکر داشتن از الکمکس فرار میکردن). در انتها هم مایلز، کینگ پین رو شکست داد و اون انفجار در دستگاه super-collider رخ داد که باعث شد اوهن به اسپات تبدیل بشه! (در حقیقت اسپات، مردعنکبوتی رو خلق کرد و مرد عنکبوتی هم اسپات را!). به همین دلیل اسپات از مایلز کینه به دل گرفته چون وقتی به اسپات تبدیل شد همه چیزش رو از دست داد و حالا میخواد ازش انتقام بگیره. شخصیت پردازی او ابتدا بسیار به دنیای کمیک شباهت داشت. یعنی بسیار لوده و ناشی به تصویر کشیده شد که در استفاده از قدرت های خودش مهارت نداشت و کسی او را جدی نمیگرفت. ولی با سفر به دنیاهای مختلف قدرت عظیمی بدست آورد و قراره که در قسمت بعدی پدرِ مایلز رو بکشه!

 

 6- هری آزبورن (Harry Osborn)

هری آزبورن (Harry Osborn)

«جیمز فرانکو» بازیگر بزرگیه ولی وقتی در فیلم های مرد عنکبوتی نقش «هری آزبورن» را بازی میکرد چندان شناخته شده نبود. شخصیت پردازی کارکتر هری ازبورن بسیار دقیق و وفادار به دنیای کمیک بود. او اسپایدرمن رو به خاطر مرگ پدرش ملامت میکنه و از پیتر هم دلخور میشه چون هویت اسپایدرمن رو بهش لو نمیده و ازش محافظت میکنه. و در نهایت وقتی میفهمه پدرش گرین گابلین بوده، خودش هم خبیث میشه و با اسپایدرمن میجنگه. البته انصافا لباسی که در مرد عنکبوتی 3 بر تن کرد و باهاش به اسپایدرمن حمله کرد واقعا بیخود بود (درست مثل لباس پدرش). اما تصمیمی که در پایان فیلم میگیره و به یاری پیتر میاد تا با ونوم و مرد شنی بجنگه بسیار درسته . و البته  مرگ او نه تنها بسیار سوزناك است (به خصوص به لطف موسیقی معركه اقای «كریستوفر یانگ») بلكه به بهترین شكل به كمیك های  مرد عنكبوتی هم وفادار است (به عبارتی دیگر، هری در نتیجه عملی فداکارانه جان خود را از دست میدهد) . بدون شک پایانی كه برای هری ازبورن در سه گانه ریمی در نظر گرفته شد، با وجود اینكه قابل پیش بینی بودن ، اما منطقی ترین و بهترین پایان ممكن برای این شخصیت مهم است.

 

5- کینگ پین

https://www.spidey.ir/images/img/content/cartoon-spiderverse/into-spider-verse/into-spiderverse-kingpin.jpg

سال 2018 مصادف شد با اکران  انیمیشن سینمایی و اسکار گرفته Spider-Man: Into Spider-Verse که در آن برای اولین بار شاهد حضور سینمایی مایلز مورالز و تعدادی دیگر از عنکبوتی ها بودیم.کینگ پین در این انیمیشن در واقع خبیث اصلی به شمار میاد که صاحب شرکت الکمکس میباشد و از یک دستگاه شتاب دهنده ذرات استفاده میکند تا به بعدها و دنیاهای دیگر دسترسی پیدا کند که خیلی هم خطرناکه و میتونه شهر را نابود کنه (یک سری خبیث دیگر هم هستند که برای او کار میکنند و در اینجا معرفی شده اند). او زن و پسرش را از دست داده (در یک حادثه رانندگی بعد از اینکه دیدن داره با اسپایدرمن میجنگه و از خانه فرار کردند). بنابراین میخواهد نسخه مشابه آنها را در دنیاهای موازی پیدا کند و جالبه که بدونید در کمیک "مردان عنکبوتی 2" (که اینجا به طور کامل در سایت ما ترجمه شده است) ویلسون فیسک دنبال انجام همچین کاری بود! پس میبینید که این انیمیشن چقدر به دنیای کمیک وفادار بوده.کینگ پین در این انیمیشن هیکل بزرگی هم داره و در واقع اوست که به طور تصادفی با برنامه هایی که داره باعث میشه دیگر قهرمانان از دنیاهای خودشون به دنیای مایلز مورالز بیان. او همچنین نقش اساسی در اُریجین و تبدیل شدن مایلز مورالز به یک قهرمان رو ایفا میکنه چون اوست که پیتر پارکر دنیای مایلز را جلوی چشمان او میکشه و البته اوست که عموی مایلز (آرون) را با گلوله میکشه. کینگ پین در پایان فیلم زنده میمونه. نکته جالب اینه که در آخر فیلم میبینیم مایلز او را تار مالی کرده و بالای ساختمون آویزون مونده.صداپیشه کینگ پین بازیگر مشهوری به نام «لیو شرایبر» (Liev Schreiber)است که حتما میدونید در فیلم "ریشه های مردان ایکس: وُلورین" نقش خبیث «سیبرتوث» را بازی کرده بود.

 

4- والچر (The Vulture)

 والچر (The Vulture)

مرد عنکبوتی : بازگشت به خانه دو مشکل رو به طور همزمان حل میکنه. یعنی نه تنها برای دنیای سینمایی مارول (MCU) یک خبیث عالی که میشه باهاش ارتباط برقرار کرد، خلق میکنه بلکه  یکی از دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی را که سالها بود زمزمه حضورش را در دنیای سینمایی میشندیم را وارد عرصه میکنه. این شخصیت را که نقشش را «مایکل کیتون» بازی میکنه بر خلاف خیلی از دشمنان MCU قصد حکومت بر جهان یا تسخیر آن را ندارد. او یک مرد دوستدار خانواده است که به خاطر بی عدالتی اجتماعی به یک خبیث تبدیل میشود. به قول خودش دنیا دیگه عوض شده و او هم باید عوض میشد. خبیث شدن او از یک منظر دیگر نیز منطقی است چون واقعا آدم از خودش میپرسه وقتی اونجرز یا دیگر قهرمانان مارول با دشمنان خودشون جنگ میکنند، چه بر سر تجهیزات بر جای مانده میاد؟ واقعا کسی نیست پیداشون کنه و ازشون سلاح درست کنه؟ همچنین والچر به قدر کافی قوی، تهدید آمیز و خطرناک است که برای مرد عنکبوتی نوجوان ما دشمنی قابل توجه باشد. با این حال او هنوز هم به یک سری اصول عقیده دارد و با اینکه میتونست مرد عنکبوتی رو در چندین مورد بکشه ولی چون جون دخترش رو نجات داده بود از این کار صرف نظر کرد یا در زندان هویتش رو لو نداد. همه اینها باعث شده خبیثی جذاب از والچر در فیلم بازگشت به خانه ببینیم که حتی از دنیای کمیک هم پیشی میگیره.

 

3- میستریو (Mysterio)

میستریو (Mysterio)

میخواهم این بخش را عیناً از روی نقد استاد ترابی برای فیلم "اسپایدرمن: دور از خانه" براتون نقل کنم چون به بهترین نحو ممکن درباره میستریو توضیح داده است:

آقا این میستریو حرف نداره! بارها و بارها تو سایتم گفته بودم که میستریو یکی از سه خبیث محبوب من تو دنیای اسپایدرمنه. ولی همیشه نگران بودم که چطور میخوان تو عالم سینما به تصویر بکشنش. میدونید ظاهرش جوریه که اگه دقت نشه کارتونی و مسخره به نظر میرسه ولی اصلا غمتون نباشه چون میستریو عالی به تصویر کشیده شده. اصلا من نمیدونم مارول این ایده ها رو از کجا میاره. لامصب حتی اون گوی شیشه ای روی سرش رو هم براش یه دلیل آوردن. این نشون دهنده پختگی فیلمنامه است. در واقع این فیلم شاید کمیک بوکی ترین فیلم اسپایدرمن باشه ولی جالبه که فیلمنامه سعی کرده برای همه چیز دلیل منطقی بیاره (مخصوصا لباس های جدید اسپایدرمن). شخصیت پردازی میستریو هم بی نظیره. خوشم اومد اولش تونست نظر مثبت و اعتماد پیتر رو به خودش جلب کنه و بعدش بهش نارو زد. جیک جیلنهال نقش رو مال خود کرده. تا اینجا که اسپایدی از نظر داشتن ویلن درست درمون در MCU از بقیه بهتر بوده چون دو تا فیلم داشته که هر دو ویلنش عالی بودن.  و من چقدر خوشحالم که نه قضیه مالتی ورس و دنیاهای موازی  صحت داشت و نه قضیه اون غول های آب و آتش و خاک و هوا! اصلا با دنیای اسپایدرمن جور درنمیومد. اسپایدرمن همیشه تو فیلم هاش با ویلن هایی جنگیده که ریشه علمی داشته اند و زمینی هستند ، نه اسطوره ای و جادویی. البته وقتی مارول کلیپی نشون داد که میستریو  میگفت از دنیای دیگه ای اومده یه خورده ترسیدم. گفتم نکنه که واقعا اینطور باشه؟ اما با دیدن فیلم نفسی به راحتی کشیدم. چون این دقیقا همون میستریویی هستش که باید باشه.

 

2- گرین گابلین (Green Goblin)

 گرین گابلین (Green Goblin)

هر چند برخی از دیالوگ هایی كه از زبان گرین گابلین به گوش میرسند تا حدی كلیشه ای و كارتونی هستند اما نقش آفرینی «ویلم دفو» استثنایی است. صدا، نحوه بازی، زبان بدن (body language) و حضور قدرتمندانه دفو در جلد گرین گابلین باعث میشود تا لباس مسخره ای كه بر تن دارد فراموش كنیم. قطعاً اوج هنرنمایی او در صحنه ای متجلی میشود كه روبروی آینه با خودش حرف میزند و به بهترین شكل ممكن شخصیت دوگانه اش را به نمایش میگذارد. در حقیقت، او كاری كرده تا این صحنه كه میتوانست به راحتی مضحك از آب در بیاید، فراموش نشدنی و حتی ترسناك شود. در کل در فیلم نخست سم ریمی تعادل مناسبی بین پیچیدگی ها و انگیزه های نورمن آزبورن و سقوط او به ورطه جنون و خشونت مشاهده میکنیم. و البته رابطه اش با پسرش هری هم از نقاط قوت اصلی شخصیت پردازی اوست. کلا او یک چالش همه جانبه برای اسپایدرمن بود: فیزیکی، عاطفی و ذهنی.

این فیلم به طور موثری سقوط، مرگ و میراث نورمن آزبورن را که در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی بسیار غنی و عمیق هستند مورد اقتباس قرار  میدهد و در داخل یک فیلم جذاب جا میدهد و در عین حال پایه و اساس دنیای مرد عنکبوتی را هم بنا میکند چون گرین گابلین به پیتر درس باارزشی میدهد و آن درس این است که اگه همینطور به مرد عنکبوتی بودن ادامه بدهد عزیزانش ممکن است آسیب ببینند. و این اساس و شالوده مرد عنکبوتی است.

گابلین مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

گرین گابلین پس از 19 سال با نقش آفرینی در حد جایزه اسکار آقای ویلم دفو در فیلم موفق و پرفروش "راهی به خانه نیست" برمیگردد و آدم بد اصلی داستان است. او بدون ماسک حتی ترسناک تر جلوه میکند و ویلم دفو در آن صحنه ای که مشت میخورد ولی همچنان میخندد حقیقتا اعصاب خرد کن و در عین حال به طور تاریکی بامزه است. او درست مثل دیگر نقش های برجسته خود، خودش را به طور کامل غرق در نقش میکند. شاید تنها جمله ای که خودش از آن راضی نباشد اونجایی باشد که جمله معروفش از فیلم اول مرد عنکبوتی را عینا تکرار کرد و گفت "منم یه جورایی یه دانشمندم" (I’m something of a scientist myself) چون تا حد زیادی لوس جلوه کرد. اما در بقیه لحظات خودش را با جون و دل وقف شخصیتی خبیث کرد که نماینده همه آن چیزهایی است اسپایدرمنِ تام هالند مخالفشه. او همچنین حرکات سادیستی زیادی را علیه پیتر پارکر (تام هالند) انجام داد. اولا، او وانمود کرد که در قالب نورمن آزبورن یک متحد و دوست برای اوست و اینکه میخواهد خبیث های دیگر را معالجه کند و برگرداند به دنیای خودشان. با این حال او به شیوه های شریرانه اش بازگشت و زن عمو می را کشت و اتفاقات دومینو واری را شروع کرد که زندگی پیتر را بیش از پیش به خاک سیاه نشاند. در واقع گابلین پیتر را با طعنه های خود به نقطه ای هُل داد که این نوجوان در بخش فینال فیلم خیلی به قتل او با گلایدر گابلینی نورمن نزدیک شد. اگر اسپایدرمنِ توبی مگوآیر از راه نرسیده بود، پیتر او را کشته بود. ولی این چیزی از شاهکار گابلین کم نمیکنه چون سَمی را وارد جسم و جان این قهرمان نوجوان وارد کرد که حالا حالا ها دست از سرش برنخواهد داشت و از وجودش ناپدید نخواهد شد. از اون مهم تر اینکه، کاری که گابلین کرد سبب شد تا پیتر التماس دکتر استرنج را بکند تا روی ذهن مولتی ورس تاثیر بگذارد تا دیگر کسی هویت مخفی اش را به یاد نداشته باشد. پس در نتیجه پیتر فقط زن عمویش را که مثل مادر برایش بود را از دست نداد بلکه به خاطر کاری که او کرد، ام.جی و ند و هپی هوگان و البته دوستانش در اونجرز را نیز از دست داد و این یعنی که گابلین تونست "همه دنیای پیتر پارکر" رو ازش بگیره. در پایان پیتر تهی و سرگشته شد؛ به هویتی که دیگر آن قلب و روحی که پیشتر باهاش میدرخشید را نداشت. یعنی این پیتر کم و بیش الان شکست خورده است، هم در زیر ماسک و هم در خارج از آن. "راهی به خانه نیست" نشان داد که گابلین چقدر میتونه بی رحم باشه، حتی وقتی نورمن آزبورن او را از ذهنش پاک کرده بود. و تا به اینجا، پیتر قادر نبوده سلامتی روح و روانش را به دست بیاره زیرا دیدیم که نتونست در لحظات پایانی فیلم با ام جی و ند روبرو بشه. او در حقیقت فهمید که زندگی قدیمی اش در MCU در هم شکسته و گابلین برنده شده است.

 

1- دکتر اختاپوس (Dr. Octopus)

دکتر اختاپوس (Dr. Octopus)

همه می دانند "مرد عنکبوتی 2" بهترین فیلم های کمیک بوکی است (این مقاله را بخوانید). فیلم پر بود از نقاط قوت ، بازی های خوب ، اکشن فوق العاده ، دیالوگ های قوی ، موسیقی عالی ، شخصیت و پردازی عالی و مثال های فراوان دیگر . اما قسمت بزرگی از موفقیت فیلم زیر سایه شرور فیلم شکل می گیرد که آن کسی نیست جز دکتر اختاپوس . شخصیت او بسیار عالی به تصویر کشیده شد(طوری که در بیشتر مواقع حتی از کمیک ها بهتر بود) و تبدیل شدنش از آن دکتر آرام به یک خبیث تمام عیار کاملا قوی دیده شد .  بازی خوب آلفرد مولینا و صحنه های اکشنی که در آن ها حضور داشت و سکانس پایانی حضورش ، همه و همه باعث شدند که بتوان به جرات گفت :"این همون چیزی هست که می خواستم".

«آلفرد مولینا» با تمام قدرت به این كاراكتر جان بخشیده. او دكتر اختاپوسی را تحویلمان میدهد كه ابتدا یك مرد حرفه ای مصمم و همچنین یك همسر مهربان است. واكنش او نسبت به شور و شوق پیتر كاملاً حقیقی جلوه میكند زیرا پیتر او را یاد جوانی های خودش میاندازد. در ضمن، او نوعی رابطه استاد شاگردی میان خود و پیتر ایجاد میكند كه در نوع خود بسیار جالب است (اين رابطه بعداً روی رابطه اش با اسپایدرمن تاثیر میگذارد و دشمنی اش را با او عمیق تر، شخصی تر و ملموس تر میكند). سپس وقتی اكتاویس دچار حادثه میشود و تحت كنترل آن بازوهای مكانیكی قرار میگیرد، مولینا همان هیولایی میشود كه در كمیك های اسپایدرمن از دكتر اختاپوس سراغ داریم. همین تضاد شخصیتی باعث شده تا دكتر اختاپوس در دام كلیشه هاي مرسوم هاليوودي نیافتد و شخصیتي خبیث جذاب و باورپذیری در طول فیلم باشد.

8- لباس دکتر اختاپوس

و البته لباس و شخصیت پردازی معرکه دکتر اختاپوس در فیلم "راهی به خانه نیست" دست نخورده باقی ماند. این نشان میدهد او در "مرد عنکبوتی 2" چقدر موثر و خوب بود و اینکه چرا دکتر اختاپوس تا الان به عنوان یکی از نمادین ترین خبیث های مارول شناخته میشود.

 

نظر شما چیست؟ با این رتبه بندی موافق هستید؟

 

سارا عفتی

سارا عفتی

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد) 

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی لباس های شخصیت های خبیث فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بدترین شخصیت های خبیث فیلم های کمیک بوکی

رتبه بندی قوی ترین خبیث های دنیای سینمایی مارول

برترین خبیثان فیلم های کمیک بوکی

رتبه بندی اقتباس های «کینگ پین» (KINGPIN) در دنیای سینما، انیمیشن، تلویزیون و بازی

تمام دفعاتی که جی. کی. سیمونز در نقش آقای جی. جونا جیمسون ظاهر شده!

20 خبیث برتر دنیای سینما به انتخاب مجله امپایر

10 ابرقهرمان دنیای کمیک که دارای برترین دشمنان هستند

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

10 شخصیت خبیث برتر سریال های کمیک بوکی!

رتبه بندی اقتباس های «گرین گابلین» (GREEN GOBLIN) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

رتبه بندی اقتباس های «کینگ پین» (KINGPIN) در دنیای سینما، انیمیشن، تلویزیون و بازی

رتبه بندی اقتباس های «دکتر اختاپوس» (DOCTOR OCTOPUS) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

رتبه بندی شخصیت های خبیث فیلم های اسپایدرمن براساس ثروت!

20 خبیث برتر فیلم های کمیک بوکی مارول

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

چرا ونومِ "مرد عنکبوتی 3" آنقدر بد بود؟!

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی

5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS)

بیخود ترين دشمنان مرد عنكبوتی !

15 شخصیت مارول که توسط دیگر استودیوهای هالیوودی نابود شدند!

صحنه های برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت اول

صحنه های برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Ultimate Comic Fan
#1 Ultimate Comic Fan 1396-07-14 15:44
اولش بگم که من امروز Homecoming رو دیدم، باید بگم عالی بود! نقش آفرینی همه ی بازیگرا عالی بود، مخصوصا جیکوب باتالون و مایکل کیتون که من خیلی خوشم اومد ازشون. (مگه میشه از کیتون خوشم نیاد؟!)
خب حالا بریم سر مقاله...
قطعا که داک آک بهترین ویلن اسپایدی توی سینما بوده و احتمالا حالا حالا ها کسی قرار نیست جاشو بگیره؛ گرین گابلین هم خوب بود ولی از نظر من والچر بهتر بود، به هرحال هر دو خوب بودن؛ با هری و سندمن هم موافقم مخصوصا سندمن که بیشتر به خاطر نقش آفرینی خود توماس چرچ خوشم میاد ازش؛ جی جونا جیمسون...مرد بدخلاق مورد علاقه همه!‌ نقش آفرینی سیمونز هم حرف نداشت و انگار خود جیمسون بود که از پانل یه کمیک اسپایدرمن زده بود بیرون! واقعا امید وارم در نقش کمیسر گوردون توی جاستیس لیگ هم بدرخشه؛ الکترو و لیزارد هم در نوع خودشون خوب بودن مخصوصا لیزارد، البته من واقعا با شکل و قیافه لیزارد مشکل داشتم ولی به هرحال خوب بود؛ شوکر یا بهتره بگم شوکر ها هم توی Homecoming خوب بودن و من یکی که راضی بودم، البته لوگان مارشال گرین شوکر بهتری بود؛ سه ویلن آخر هم که...اصلا بیخیالشون!
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#2 Captain Steve Lover 1396-07-14 16:10
مقاله كامل و عالى ...اين مقاله رو انگار جايي خونده بودم و شما ترجمه كرديد...
بهرحال هركس نظرى داره به شخصه ادريان تومز رو بيشتر از نورمن ازبورن دوست داشتم چون ادريان تومز "هيچ ايرادى نداشت" ولى نورمن ازبورن "كاستومش" افتضاح بود...ولى بقيه مواردش عالى بود...
داك آك هم كه بهترينه...جاي بحث نداره...در مورد الكترو و ونوم هم كه واقعاً حيف شدن...چه لحظاتى ميشد با اينا خلق كرد اگر درست و به وقتش ازشون اقتباس ميشد...
ليزارد هم بد نبود ولى بنظرم پتانسيل اينو نداشت كه ويلين اصلى يك فيلم اختصاصى مرد عنكبوتى باشه...هرى ازبورن تو فيلم tasm عالى بود ولى گرين گابلينى كه ارائه داده شد بد بود...
مرد شنى هم بخاطر بازيگر فوقالعادش واقعاً عالى بود...ولى برخى ايرادات در فيلمنامه ي مَرد عنكبوتى ٣ روش تاثير گذاشت...
.......
فقط اون قسمت مقاله كه گفت ((مشكل ويلين Mcu رو حل كرد...))
راستش اصلاً فاز بعضيا كه ميگن Mcuمشكل ويلين داره رو درك نميكنم...
همونطور كه
Mandarin
Ronan
Ultron
Whiplash
Malekith
رو ميبينيد بايد
Ego
Vulture
Loki
Zemo
Winter Soldier
Red Skull
Alexander Pierce
Iron Monger
رو هم ببينيد لطفاً...بعضيا واقعا از بي ايراد بودن Mcuرنج ميبرن...يه طورى ميگن Mcuمشكل ويلين داره انگار همه بدن...از ١٦ فيلم شايد ٦ فيلم ويلين بد داشته باشن...همه يا عالى يا خوب و قانع كننده بودن...

(خانم عفتى در جمله ي بالا اصلاً منظورم شما نبوديد چون ميدونم شما اين مقاله رو ترجمه كرديد)
نقل قول کردن
m.k.t
#3 m.k.t 1396-07-14 16:13
دکتر اختاپوس بهترین خبیث مرد عنکبوتی بوده و هست
با ۱تا۹موافقم ولی نمیشد به جای قاتل عمو بن مخترع مخوف بیارید بهتر نمیشد
نقل قول کردن
mehran spidey
#4 mehran spidey 1396-07-14 16:20
مقاله ی خیلی خوبی بود ، حدس میزدم که دکتر اختاپوس رتبه ی اول رو داشته باشه چون واقعا بازی آقاب مولینا خیلی خوب بود در اون نقش مخصوصا جایی که دکتر اختاپوس میگه :( من به عنوان یک هیولا نمیمیرم ) واقعا دیالوگ خوبی بود ، من بیشتر علاقم به کمیک رو مدیون مرد عنکبوتی ۱ و ۲ استاد ریمی هستم حتی این دو تا فیلم رو بهتر از Homecoming میدونم . باید بگم از والچر هم خیلی خوشم اومد یه جورایی خبیث سمپاتیک بود .
نقل قول کردن
hassan91
#5 hassan91 1396-07-14 16:41
ویلین های مرد عنکبوتی شگفت انگیز واقن خیلی بد بودن، منم اون موقع دقیقا همین سوال رو میکردم که چرا لیزارد به یک شرور تبدیل شد. یا همون الکترو یا هری آزبورن :-x
گرین گابلین و دکتر اختاپوس واقعا عالی بودن، هم با پیتر ارتباط داشتن و هم با اسپایدرمن محشر بود.
والچر هم ویلن خوبی بود واقن درست یه ساعت پیش فیلمش رو دیدم :lol: ولی واقعا کف کردم وقتی دیدم پدر لیز هم هس :eek:
نقل قول کردن
a.v.s
#6 a.v.s 1396-07-14 17:01
ممنونم از شما
من که خودم از اسپایدرمن های سم ریمی لذت بردم (البته مرد عنکبوتی 3 رو نه چون واقعا از ضعف های زیادی رنج می برد)
مرد عنکبوتی بازگشت به خانه هم که واقعا عالی بود. ولی خب بنظرم والچر ذاتا خبیث نبود و برای اینکه زن و بچه اش رو تامین کنه و جلوشون سرافکنده نشه دست به این خباثت ها میزد ولی خب به هر حال بعدها ذاتش خبیث تر شد
لباس گرین گابلین هم از یه نظر بهش دقت میکنم انگار از لاستیک و تایر ساخته شده. البته ماسکش یه ذره آبرومندانه است. ونوم هم که هیچی نداشت. ولی مرد شنی از ونوم بهتر ظاهر شد و بهتر میشد باهاش همزاد پنداری کرد (مردی که بخاطر عشق به دخترش دست به خباثت میزنه چون مجبوره)
دکتر اختاپوس که عالی بود. خودش غیر مستقیم باعث خلق لحظه های نابی میشد (مثلا باعث شد که ترمز اون قطار خراب بشه و مرد عنکبوتی بخواد سعی کنه با تمام نیروش اون قطار رو نگه داره)
مقاله بسیار خوبی بود. ممنونم از شما
نقل قول کردن
T.H.O.R
#7 T.H.O.R 1396-07-14 20:02
مقاله بسیار زیبا و جذابی بود
در بازگشت به خانه والچر نقش آفرینی بسیار زیبایی داشت
شخصیت های خوبی درون مقاله حضور داشتن مثل گرین گابلین(نورمن ازبورن) یا والچر یا دکتر اختاپوس کلا شخصیت هایی که سم ریمی خلق کرد خیلی خوب بودن ولی من با والچر بیشتر از همشون تو فیلم هایی مرد عنکبوتی حال میکنم
مرسی بابت مقاله
نقل قول کردن
Jordan
#8 Jordan 1396-07-14 20:37
با تشكر از خانم عفتي بابت تهيه مقاله
جالب بود بنده در مورد بروس كمبل و ميستريو بودنش چيزي نميدونستم.
من هم به شخصه نتونستم خيلي با ويلين هاي سري tasm ارتباط برقرار كنم.
ولي گرين گابلين و دكتر اختاپوس در سري اسپايدرمن سم ريمي و همينطور والچر در هومكامينگ رو واقعا دوست داشتم.
گابلين و دكتر اختاپوس كه جدا از شخصيت پردازي عاليشون هميشه حس نوستالژي خاصي برام داشتن و والچر هم يكي از معدود ويلين هاي MCU بود كه واقعا در حد و اندازه ي فيلم و ابرقهرمانش بود و همينطور دو دليلي كه در مقاله بهشون اشاره شد هم تاثير زيادي داشتن.
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#9 j.jonah jameson 1396-07-14 20:46
مقاله ی خوبی بود،خانم عفتی !
به تمام جزئیات اشاره شد و دلایل قابل قبولی هم براش آورده شد.فقط نکته ای که هست اینه که ......جیمسون اصلا و ابدا جزو دشمنان مردعنکبوتی نیست! بیشتر حکم یه «ترمز» برای مردعنکبوتیه! اون تا میاد در دل مردم جا باز کنه جیمسون نمیذاره.بنظرم طولانی ترین کل کل در دوران کمیک های مارول بین این دونفره! چون تا آلان باوجود محبوبیت فراوان مردعنکبوتی بین مردم شهر ولی همچنان حرف جیمسون برو داره. و یه جورایی این دو مثل دو سر همنام آهن ربا میمونند که مدام دارند همدیگه رو دفع میکنند.
اینکه بخوایم این شخصیت رو جزو گروه شرور ها یا ویلن ها قرار دهیم چندان جایز نیست!
درسته باباش رو آورده جلوی چشش! و باعث شده دو تا دشمن برای مرعنکبوتی درست بشه ( الیستر اسمایت و عقرب ) ولی بار ها هم دیده شده که از کارهای خودش پشیمون شده و به این نتیجه رسیده که مردعنکبوتی شخصیت مهمی برای نیویورک هست ولی همچنان به کار هاش ادامه میده. ( بلاخره مطبوعات خرج داره )
از این رو شاید بگید خب مردشنی هم هیمنطوریه که ! بله ولی مردشنی بارها و بارها در تیم آپ هایی با دیگر شرور ها برای کشتن مردعنکبوتی تلاش کرده اما این بنده خدا ( جیمسون ) چند بار اومد یه حرکت بزنه کل زندگیش از این رو به اون رو شد و تهش هم به هیچ نتیجه ای نرسید .
خلاصه اینکه شخصیت کار درستیه ! هواش رو داشته باشید.
نقل قول کردن
a.v.s
#10 a.v.s 1396-07-14 21:15
10#
به به آقای جی جونا جیمسون چند مدت بود که نبودید
میبینم که مثل همیشه از جی جونا جیمسون دفاع میکنید (خب بالاخره هر چی باشه شما خودتون هم جی جونا جیمسون هستید)
ولی خب شما به نوعی راست میگید، جیمسون بیشتر حکم یک ترمز رو داره تا دشمن. ولی خب کلی بلا سر مرد عنکبوتی آورده پس بنابراین میتونه دشمن به حساب بیاد ولی نه یک به عنوان شخصیت خبیث یا یک حریف برای نبرد بلکه به عنوان یک کسی که میخواد خرابش کنه چون به قول خودش خدا میدونه که چقدر بهش حسودیش میشه
ولی به هر حال هم آدم دلش برای جیمسون میسوزه چون هرچی باشه ولی از درون بامعرفته و شریف
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#11 Samwel Tarly 1396-07-14 22:37
ممنون بابت مقاله فوق العاده و مواردی رو در این مقاله دیدم که خیلی برام عجیب بود و توقع نداشتم امثال جیمسون یا بروس کمبل تو لیست باشن ولی باز جالب بود.
راجع به حضور جیمسون هم تو این لیست مخالفم ولی اقای مسیح نیا به اندازه کافی توضیح دادن و احتیاجی به حرف های من نیست.
دکتر اختاپوس هم همه میدونن که تو فیلم شاهکار مردعنکبوتی 2 چقدر خوب بود و همه ازش راضی بودن و بدون شک بهترین ویلن فیلم های مردعنکبوتیه و جذاب ترین سکانس دکتر اختاپوس مال قسمت بیمارستان بود که چقدر ترسناک درستش کردن و خیلی خیلی به یاد ماندنی بود.
به نظر من والچر از گرین گابلین ویلیام دفو بهتر بود و هم لباس قشنگی داشت و همینطور انگیزه های خوبی برای خبیث شدن و با خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که اگه جای ادریان تومز بودم شاید من هم ادم بدی میشدم اگه اون اتفاقات برام می افتاد و به نظرم قشنگترین سکانس والچر تو فیلم مال زمانی بود که میخواست پیتر و لیز رو به مهمونی ببره و خیلی خوب شد که به این نتیجه رسید که پیتر مردعنکبوتیه چون تمام مدارک رو داشت و به قول استاد ترابی باید به شعور تماشاچی احترام گذاشت!!
بازم ممنون به خاطر مقاله واقعا لذت بخش بود.
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#12 Samwel Tarly 1396-07-14 22:42
#11
البته شما هم خیلی وقت بود خبری ازتون تو سایت نبود و تا دو سه سال پیش شما هم خیلی تو سایت فعال بودید و کامنت میزاشتید ولی الان دیگه خیلی خوب شدید و نظراتتون خیلی تخصصیه و مثل اون قدیما فقط اسپم نمیدید.
در کل باید بگم خیلی خوشحال میشم وقتی کاربرهای قدیمی سایت رو میبینم و من خودم هم سرم با دانشگاه و ترجمه شلوغه وگرنه بیشتر از این کامنت میزاشتم.
نقل قول کردن
a.v.s
#13 a.v.s 1396-07-14 23:22
به نقل از agh:
#11
البته شما هم خیلی وقت بود خبری ازتون تو سایت نبود و تا دو سه سال پیش شما هم خیلی تو سایت فعال بودید و کامنت میزاشتید ولی الان دیگه خیلی خوب شدید و نظراتتون خیلی تخصصیه و مثل اون قدیما فقط اسپم نمیدید.
در کل باید بگم خیلی خوشحال میشم وقتی کاربرهای قدیمی سایت رو میبینم و من خودم هم سرم با دانشگاه و ترجمه شلوغه وگرنه بیشتر از این کامنت میزاشتم.

نمیخوام اسپم بدم ولی شما لطف دارید جناب آقای غفاری
من کامنت نمیذاشتم چون خجالت میکشیدم ولی با خودم گفتم که گذشته دیگه مرده و من باید برگردم و جبران کنم که الان در خدمت شما عزیزان دل هستم. من زندگیمو مدیون شما دوستان هستم
راستی شما قبلا با نام کاربری agent marvel توی سایت فعالیت نمیکردید؟
نقل قول کردن
Samwel Tarly
#14 Samwel Tarly 1396-07-15 09:47
#14
اخه برای چی خجالت میکشیدید و کامنت نمیزاشتید؟!
باید زودتر از این ها برمیگشتید و کامنت میزاشتید. مرتکب قتل که نشده بودید که خجالت میکشیدید :-)
راجع به سوالتون هم باید بگم که نه, اسم کاربری من همیشه agh بوده و اون عزیزی که گفتید ارشیا حبیب زادگانه ولی من ارشیا غفاری ام.(کلا ارشیاهای کمیک فن زیادن :-* )
نقل قول کردن
Unknown
#15 Unknown 1396-07-15 17:32
خیلی خیلی عالی بود دستتون درد نکنه واقعا اما چرا جیمسون و بروس کمبل ؟؟اونا که دشمنه مرد عنکبوتی نبودند که تو این لیست باشن؟
بعد به نظرم مقام الکترو یکم مقامش بالاتره(یعنی به یک نزدیک تره و به نظرم یکم باید بالاتر بود) چون به نظرم قاتل عمو بن میتونست مقامش بالاتر از الکترو باشه .
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#16 j.jonah jameson 1396-07-15 17:34
#11
سلام عزیز!
والا از کم سعادتی ماست که شما رو نتونستیم زیارت کنیم!
ولی واقعا از اینکه میبینم فعالیتتون توی سایت کم شده واقعا ناراحت شدم!شما از کاربرای خیلی خوب اسپایدی هستی.یادت میاد یه داستانی توی چنتا کامنت نوشتی ؟ از همونجا بود که فهمیدم کارت درسته! آلان هم که دیدم بعد از مدت ها برگشتی خیلی خوشحالم. البته ایندفعه حضور خودم خیلی کم رنگ تر شده توی نظرات ولی هرجا سخن از جیمسون باید منم نیز همچون سیمرغ بر فراز این پست های گران، فرا خواهم رسید همی و سخن حق بر زبان خواهم آورد که جیمسون تو عشق منی . ( از تاثیرات تست های زبان فارسی)
#12
ممنون از شما.
:lol:
نقل قول کردن
a.v.s
#17 a.v.s 1396-07-16 20:45
به نقل از j.jonah jameson:
#11
سلام عزیز!
والا از کم سعادتی ماست که شما رو نتونستیم زیارت کنیم!
ولی واقعا از اینکه میبینم فعالیتتون توی سایت کم شده واقعا ناراحت شدم!شما از کاربرای خیلی خوب اسپایدی هستی.یادت میاد یه داستانی توی چنتا کامنت نوشتی ؟ از همونجا بود که فهمیدم کارت درسته! آلان هم که دیدم بعد از مدت ها برگشتی خیلی خوشحالم. البته ایندفعه حضور خودم خیلی کم رنگ تر شده توی نظرات ولی هرجا سخن از جیمسون باید منم نیز همچون سیمرغ بر فراز این پست های گران، فرا خواهم رسید همی و سخن حق بر زبان خواهم آورد که جیمسون تو عشق منی . ( از تاثیرات تست های زبان فارسی)
#12
ممنون از شما.
:lol:

ممنون آقای مسیح نیا. شما لطف دارید
میدونید من در اون لحظه ها که تازه عضو سایت شده بودم و حتی لحظه های بعد از اون که در سایت فعال بودم توی خودم کمبودی میدیدم، خواستم مثل بقیه بچه های سایت نظر بدم و سرسری حرفای چرت و پرتی که پدرم درباره ابرقهرمان هارو میزد رو توی سایت مینوشتم (مثلا هی اندرو گارفیلد رو میکوبیدم) اون موقع ها هم بود که مدیران سایت بهم گیر میدادند. من توی سایت فعال نبودم چون میترسیدم دوباره اخراج بشم (نمیدونم میدونی یا نه ولی دوبار از سایت اخراج شدم). ترس داشتم. چیزی من رو همیشه اذیت میکرد
بعد دیدم که باید کار خودمو بکنم، هرحرفی که بقیه درباره من میزنند و عیبی که روی من میزارند برای خودشون میگن
بعد یه حسی به من گفت که باید به سایت برگردم. این حس در من ایجاد شد که باید نظر بقیه رو در مورد خودم تغییر بدم ولی الان دارم میبینم که انگار کسی اونقدر از من ناراضی نیست و انگار الکی خودمو ناراحت میکردم. حتی دوست خوبمون آقای صادقی (Doc Strange) میگفت که علی آقا دلش برای من تنگ شده بود (یادش بخیر وقتایی که علی آقا توی سایت بود)
فکر کنم دلیلی هم که اونقدر کامنت راضی کننده نمیذاشتم این بوده: الکی ناراحت بودم
ممنونم از آقای ترابی که مرد بودن رو به ما یاد دادی. اگه به چیزی به اسم کمیک بوک جذب نمیشدم از زندگیم لذت نمی بردم با تمام داشته ها و نداشته هایی که دارم. اگه به چیزی به اسم کمیک بوک جذب نمیشدم الان توی این دنیا حضور نداشتم. آقای ترابی تو از ما مردتری و مردترین در بین همه خواهی بود. این کامنت رو با عشق تقدیم شما و بقیه دوستان میکنم و اگر هم دوست داشتید که این کامنت رو پاک کنید من مشکلی ندارم (به هر حال این کامنت نوعی اسپم محسوب میشه) اگرهم قدیما کامنتی دادم که شمارو آزرده خاطر کرد منو ببخشید. من این کامنت رو دادم که با خیلی ها چه از من ناراضی بودند و چه راضی، درد و دل کنم چون اینجا مثل خانواده من میمونه
نقل قول کردن
a.v.s
#18 a.v.s 1396-07-16 22:02
به نقل از j.jonah jameson:

یادت میاد یه داستانی توی چنتا کامنت نوشتی ؟ از همونجا بود که فهمیدم کارت درسته!

آره توی این مقاله بود (کامنت های 67# و 76# و 77#)
spidey.ir/.../...
چند دقیقه پیش خوندمش. جالبه خودم خوندمش ازت لذت بردم
یادش بخیر
تازه دارم می فهمم که چه دوران خوشی بود
الان که یادش میوفتم میخوام گریه کنم
اون موقع ها الکی خودم رو ناراحت می کردم
الان تازه دارم می فهمم که بخشی از میراث سایت، منم. چون نیمی از شخصیتم رو spidey.ir ساخت. تازه دارم می فهمم که spidey.ir برای من پدر بوده و به قول استارلرد پدر باحالی داشتم (البته دارم، و بهش افتخار میکنم)
نقل قول کردن
Arsham
#19 Arsham 1398-08-28 22:43
ممنون که مقاله رو آپدیت کردید.میستریو واقعا عالی بود چه از لحاظ شخصیت پردازی و چه از لحاظ جلوه های بصری مخصوصا اون لباسش که برعکس لباس کمیکیش حالت کارتونی و مسخره نداشت و خیلی شیک و با ابهت بود و اون ایده هولوگرام ساختنش هم عالی بود چون یه دلیل منطقی که با عقل جور درمیاد واسه توهماش اورده بودن.خدا کنه مرگش الکی باشه که دوباره برگرده.
من خودم میستریو رو بیشتر از والچر دوست داشتم با این وجود که قبول دارم که والچر یه مقدار شخصیت پردازی عمیق تری داشت ولی والچر نقشش تو داستان فیلم یه مقدار کم بود و هر از گاهی یه دفعه میومد پیتر رو پرت میکرد این ور و اون ور و بعدش میرفت و یه نبرد درست و حسابی بین والچر و اسپایدرمن ندیدیم ولی میستریو نقش مهمی تو داستان داشت و صحنه توهما و نبرد پایانی فوق العاده بودن و به نظرم کار درستی کردین که میستریو رو بالاتر از والچر گذاشتین.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#20 AmirhoseinJafari2005 1399-11-10 20:58
دشمنای فیلم های سم ریمی بسیار ماندگار شدند :-)
نقل قول کردن
mtm
#21 mtm 1400-11-11 14:53
فکر کنم بعد از نو وی هوم باید جای رتبه 1 و 2 رو با هم عوض کنیم :-*
کلا این فیلم خیلی از تاپ لیست های قبلی سایت رو بهم میریزه
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#22 Ehsan Nissan 1400-11-11 19:37
به نقل از mtm:
فکر کنم بعد از نو وی هوم باید جای رتبه 1 و 2 رو با هم عوض کنیم :-*
کلا این فیلم خیلی از تاپ لیست های قبلی سایت رو بهم میریزه

موافقم آقای ترابی، دقیقا باید به این فیلم گفت:
"کلیشه شکن"
ببخشید که نمی‌تونم درباره خود مقاله نظر بدم. انشالله تو فرصتی دیگه
نقل قول کردن
mjkp
#23 mjkp 1400-11-12 11:41
به نقل از mtm:
فکر کنم بعد از نو وی هوم باید جای رتبه 1 و 2 رو با هم عوض کنیم :-*
کلا این فیلم خیلی از تاپ لیست های قبلی سایت رو بهم میریزه

سلام‌ منم موافقم
کارهای زیادی کرد
تام رو تا میتونست کتک زد
زن عموی مرد عنکبوتی رو توی دنیای موازی کشت
به خود مرد عنکبوتی دنیای خودش خنجر زد
و کلا دشمن سر سختی بود
به نظرم الکترو هم میتونه جایگاه بهتری پیدا کنه اگر مثل مستریو و والچر مال دنیای اونجرز بود میتونست خیلی قدرمند تر باشه
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#24 The Spectacular Burmun 1402-11-02 13:09
بله با رتبه بندی موافقم.فقط یه سری رتبه ها باید جابه جا میشدن.مثلا اسپات با اینکه چیز زیادی ازش ندیدیم ولی یه سر و گردن از کینگ پین بهتر بود.شاهکاریه واسه خودش و بیصبرانه منتظرم ببینم تو فیلم بعدی مایلز رو چجوری میخواد نابود کنه.
با بقیه هم موافقم.دکتر اختاپوس فقط از یه نظر از گرین گابلین پایین تره:اینکه نتونست پیتر پارکر(حالا با هر بازیگری)رو به معنای کلمه نابود کنه.اما همونطور که تو متن خوندیم،ویلم دفو در هر دوفیلم زندگی پیتر رو تباه کرد(راهی به خانه نیست که مشخصه.تو فیلم اول هم رفاقت پیتر و هری و ترس رو تو دل پیتر کاشت)و احساس کردم باید هری آزبورن از رتبه ششم برداشته بشه.چون هری آزبورنی که سم ریمی تحویلمون داد،قلبا آدم بدی نبود.آخرشم که خوب شد.اون فقط پیتر رو نمیتونست ببخشه و درکش کنه یا حقیقت رو بپذیره که تو فاینال فیلم این اتفاق افتاد و مرگ تاثیر گذار تری رو به ارمغان آورد.
اما با کلیت مقاله موافقم و فوق‌العاده بود.تشکر میکنم از خانم عفتی که چنین توضیحات جامع و خارق‌العاده ای دادن.
نقل قول کردن
حسام
#25 حسام 1402-11-02 15:34
واقعا مقاله و رتبه بندی غیر معمول و عجیبی بود!
همین طور که مقاله رو میخوندم دیدم چن تا خبیث مث الکترو رد شدن و بعدش قطعا انتظار نداشتم کامئو های بروس کمبل رو وسط خبیثا ببینم! :D
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45