15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

به بهانه اکران فیلم "شزم" و ناشر اصلی شخصیت شزم به نام "فاست کامیکس" ، این مقاله دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیره چون درباره شرکت هایی هستش که قبلا کمیک بوک چاپ میکردند ولی الان دیگر تعطیل شده اند.

مقدمه: الان صنعت کمیک بوک آمریکا در دست دو غول بزرگ یعنی مارول و دی سی است . البته هنوز هم ناشرینی مثل Image، دارک هورس یا IDW هستند ولی در مقابل مارول و دی سی فرصتی برای عرض اندام پیدا نمیکنند. بنابراین خیلی ها شاید فراموش کرده باشند که در گذشته اوضاع به این شکل نبود. یعنی شرکت ها و ناشرینی بودند که شاید از مارول و دی سی کوچک تر بودند ولی فروش خاص خودشان را داشتند و خیلی از طراحان و نویسندگان بزرگ هم برای آنها کار میکردند. برخی از آنها حتی فروششان از مارول و دی سی هم جلو میزد!  در این مقاله  15 تا از این ناشرین که متاسفانه الان دیگه تعطیل شده اند و در عرصه چاپ و انتشار کمیک بوک حضور ندارند، معرفی میشوند.

 

15- وایلد استورم (Wildstorm)

 وایلد استورم (Wildstorm)

البته «وایلد استورم» رو نمیشه مرده دانست چون یه جورایی هنوز هم زنده است ولی شاید بشه ادعا کرد که معروف ترین ناشری بود که تعطیل شد. وایلد استورم سال 1992 توسط طراح سوپراستار «جیم لی» و دوست نویسنده اش «براندون چوی» تاسیس شد و یکی از 8 استودیوی مستقلی بود که شرکت Image Comics را تشکیل میدادند. مهم ترین کمیک های این شرکت، «گربه های وحشی» (WildCats) و «استورم واچ» (Stormwatch) بودند . ضمنا وایلد استورم کمیک هایی هم چاپ میکرد که رایت آنها کاملا در اختیار خالقین آنها بود. مثل Ex Machina که توسط «برایان کی. وان» خلق شد یا کمیک هایی که از ویدئو گیم ها یا فیلم های ترسناک مثل StarCraft یا "کابوس در خیابان الم" اقتباس شده بودند.

کمیک وایلد استورم

تا اینکه در اواسط دهه 90 میلادی از فروش کمیک های این شرکت کم شد . جیم لی هم میخواست دوباره روی طراحی تمرکز کنه. بنابراین سال 1998 تمام شخصیت هایش را به دی سی فروخت. البته قرار بود اگر دی سی کمیکی از روی آنها چاپ میکنه در دنیای خودشان باشند. جیم لی حتی تا سال 2010 دفتر این شرکت را در کالیفرنیا  حفظ کرد ولی در این سال دی سی کاملا وایلد استورم رو تعطیل  و شخصیت هایش را وارد دنیای خودش کرد. 

 

14- کمیک های حیرت انگیز (Awesome Comics)

 کمیک های حیرت انگیز (Awesome Comics)

یکی دیگر از موسسین سابق شرکت Image، «راب لیفیلد» نام دارد. او هم صاحب استودیوی خاص خودش بود به نام Extreme Studios and Maximum Press . تا اینکه سال 1996 از Image جدا شد و به " کمیک های حیرت انگیز (Awesome Comics)" تغییر نام داد. نویسنده معروفی مثل «جف لوب» هم به او پیوست. این شرکت عناوین  های محبوب سابق Extreme Studios را ادامه داد . حتی «الن مور» معروف هم استخدام شد تا بسیاری از شخصیت های قبلی شرکت را احیا کند که مهم ترین آنها، Supreme نام داشت.

کمیک های awesome

Awesome Comics اولش فروش خوبی داشت ولی سال 2000 تعطیل شد چون الکی تعداد زیادی کمیک چاپ کرد که کاور واریانت های زیادی داشتند ولی آخرش روی دستش موند و کسی آنها را نخرید (به طور مثال سری جدید کمیک Youngblood که  راب لیفیلد آن را شخصا خلق کرده ، با 11 کاور مختلف چاپ شد!) . همچنین روسای این شرکت با هم اختلاف نظر پیدا کردند و در ضمن یکی از سرمایه گذاران اصلی نیز کنار کشید . بنابراین کمیک ها رفته رفته با تاخیر فراوان به بازار میرسیدند . در نتیجه از کیفیت آنها کاسته و شرکت Awesome Comics هم ورشکسته شد.

 

13- اکلیپس کامیکس (Eclipse Comics)

 اکلیپس کامیکس (Eclipse Comics)

" اکلیپس کامیکس" یکی از اولین ناشرین مستقل دنیای کمیک بود که سال 1977 توسط دو برادر به نام های «دین مولانی» و  «جن مولانی» تاسیس شد. آن موقع یک جور "بازار مستقیم" (Direct Market) در آمریکا به راه افتاده بود. یعنی مغازه های کمیک بوک فروشی باز شده بودند که مستقیم کمیک رو به دست هواداران میرسوندند (قبلا ولی دکه های روزنامه فروشی این کار رو میکردند). اکلیپس هم از این فرصت نهایت استفاده رو کرد و تونست با کمیک هایی مثل Sabre خودش رو مطرح کنه. در واقع Sabre نه تنها یکی از نخستین رمان های گرافیکی تاریخ بلکه یکی از نخستین کمیک هایی بود که در مغازه های کمیک بوک فروشی به فروش رسید.

کمیک بوک

همسر «دین مولانی» به نام «کت یران وود» نقش زیادی در رهبری "اکلیپس کامیکس" داشت و این شرکت چندین کمیک ابرقهرمانی چاپ کرد که یکی از مهم ترین آنها Marvelman/Miracleman بود که اولش توسط «الن مور» نوشته شد و بعدشم توسط «نیل گیمن» (برای کسی اطلاعات بیشتر درباره این کمیک، این مقاله را بخوانید). اکلیپس در کل خیلی به حق و حقوق نویسندگان و طراحان کمیک اهمیت میداد و در دروان اوج خود در اواسط دهه 80 میلادی هر ماه چیزی در حدود نیم میلیون نسخه کمیک میفروخت! بنابراین پس از مارول و دی سی در رتبه سوم پرفروش ترین ها بود. اما متاسفانه سال 1986 سیل بزرگی آمد و اکثر کمیک های اکلیپس را با خودش برد . همچنین دین مولانی از همسرش جدا شد و در نتیجه سال 1994 تعطیل و یک سال بعد نیز اعلام ورشکستگی کرد.

 

12- کالیبر کامیکس (Caliber Comics)

 کالیبر کامیکس (Caliber Comics)

سال 1989 یکی از صاحبان متمول کمیک بوک فروشی های آمریکا به نام «گری رید» شرکتی به نام "کالیبر کامیکس» را راه اندازی کرد. البته او پیشتر رایت کمیک های Deadworld و The Realm را از یک شرکت ورشکسته به نام Arrow Comics خریده بود. او میخواست تمرکزش را بگذارد روی عناوین مستقل . شخصیت معروف «کلاغ» (The Crow) که اینجا راجع بهش توضیح داده شده، اولین بار در شماره 1 از کمیک Caliber Presents خلق شد. این شرکت در اوایل دهه 90 میلادی به سه بخش تقسیم شد: Toms Press که کمیک های تاریخی و زندگی نامه ای منتشر میکرد، Gauntlet که کمیک های اکشن کار میکرد و Icongrafix که بیشتر روی کمیک های تجربی و جدید تمرکز میکرد.

کمیک caliber

کالیبر کامیکس همچنان به موفقیت خود ادامه داد تا اینکه در اواسط دهه 90 میلادی با همان بحران معروف فروپاشی شرکت های کمیک بوکی به دلیل اشباع بازار روبرو شد. البته با شرکتی هم قرار داد بست که برایش کارت های بازی چاپ کند که  آخرش کارشان به شکایت کشید! سال 2000 آخرین عناوین این شرکت به چاپ رسید و البته محبوب ترین عناوینش یعنی Deadworld و Manman T به ناشرین دیگری فروخته شدند. سال 2015، آقای «گری رید» اعلام کرد که دوباره میخواد کالیبر کامیکس رو احیا کنه ولی سال 2016 به طور ناگهانی فوت کرد.

 

11- کامیکو (Comico)

 کامیکو (Comico)

"کامیکو" یکی از ناشرین کوچکی بود که در اوایل دهه 80 میلادی و پس از به راه افتادن سیستم بازار مستقیم در دنیای کمیک تاسیس شد. اولین کمیکش ، Primer بود که شخصیت های مختلفی در آن خلق شدند . هدفش این بود که بعدش تعداد زیادی کمیک اریجینال سیاه و سفید از روی این شخصیت ها منتشر کنه. یکی از آنها کمیک معروف The Maxx بود که توسط «سم کیث» خلق شد (برای آشنایی با این شخصیت، این مقاله را بخوانید) و به شخصیت شماره یک کامیکو تبدیل شد. البته شخصیت Grendel هم به قول معروف خیلی گل کرد. سال 1984 این شرکت عناوین سیاه و سفید خودش رو متوقف کرد تا کمیک های رنگی چاپ کنه. از مهم ترین عناوین رنگی کامیکو میشه به Mage اشاره کرد (برای آشنایی با شخصیت Mage، این مقاله را بخوانید).

کومیکو

همین موقع بود که کامیکو تونست رایت چاپ کمیک براساس اثار محبوبی مثل Robotech یا «جانی کوئست» رو به دست بیاره . ولی یک اشتباه مالی بزرگی مرتکب شدند و آن این بود که  تصمیم گرفت خودش عناوینش رو به دکه های روزنامه فروشی توزیع کنه. بعدش سعی کرد برای تصحیح این اشتباه  با دی سی برای توزیع کمیک شریک بشه. ولی هرگز نتونست به وضعیت سابق برگرده و سال 1990 تعطیل شد . بعدشم به تاجری به نام «اندرو رو» فروخته شد که سعی کرد کامیکو را احیا کنه ولی موفق نبود و تا سال 1997 به صورت جسته و گریخته کمیک چاپ کرد و بعدشم که دیگه پرونده کامیکو برای همیشه بسته شد.

 

10- دیفاینت کامیکس (Defiant Comics)

دیفاینت کامیکس (Defiant Comics)

"دیفاینت کامیکس" ثابت کرد که داشتن آدم های بااستعداد برای موفقیت کافی نیست! این شرکت سال 1993 و توسط «جیم شوتر» که سابقه سردبیری برای مارول و "والیانت کامیکس" را داشت، تاسیس شد (البته او را به زور از والیانت کنار گذاشتند و حقش را خوردند!). او به همراه برخی از کارکنان سابق والیانت، شرکت دیفاینت کامیکس را تاسیس کرد.

کمیک defiant

دیفاینت  اولش به موفقیت نسبی دست یافت و حتی قرار بود یک دنیای در هم تنیده و جاه طلبانه داشته باشه ولی با شکایتی از سوی مارول روبرو شد چون یکی از کمیک هایش به نام Plasm رایت اختصاصی شخصیت Plasmer را نقض کرده بود. جیم شوتر و همکارانش نام کمیک رو به Warriors of Plasm تغییر دادند ولی دیگه دیر شده بود و دیفاینت کامیکس مجبور شد چیزی در حدود 300 هزار دلار خرج امور دادگاه بکنه و همین باعث شد که ورشکسته و بعد از تنها 13 ماه تعطیل بشه.

 

9- مالیبو کامیکس (Malibu Comics)

 مالیبو کامیکس (Malibu Comics)

"مالیبو کامیکس" سال 1986 تاسیس شد و اولش کمیک های مستقل و ارجینال به صورت سیاه و سفید چاپ میکرد تا اینکه شروع کرد به چاپ کمیک از روی شخصیت های معروف مثل «شرلوک هولمز» و معروف شد. سال 1989 هم تونست سه ناشر کوچک تر به نام های Eternity Comics، Aircel Comics و Adventure Publications را زیر مجموعه خودش بکنه. بنابراین خیلی سریع  رشد کرد و گسترش یافت. سال 1992 کمیک های جدیدی براساس ابرقهرمانان عصر طلایی کمیک بوک که متعلق به شرکت Centaur Publications بودند چاپ کرد. همچنین عناوینی براساس ویدئو گیم های کمپانی Acme Interactive .

کمیک ملیبو

این موقع بود که مالیبو به عنوان ناشر Image هم عمل کرد و به همین دلیل برای مدت کوتاهی فروشش از دی سی هم جلو زد! تا اینکه Image به ثبات رسید و کمیک هایش را خودش چاپ کرد. مالیبو هم در عوض شروع کرد به چاپ کمیک های محبوب Ultraverse و همچنین با عناوین Rock-It (که درباره گروه های موسیقی راک بود) حسابی ترکوند. اما متاسفانه مالیبو هم در دهه 90 میلادی گرفتار اون حباب کاذب و دروغین بازار کمیک بوک در آمریکا شد و بیش از حد کمیک چاپ کرد در حالی که مشتری به قدر کافی منتظرشون نبود. در نتیجه اعلام ورشکستگی کرد. مارول رایت شخصیت هایش را خرید و حتی سعی کرد Ultraverse را نیز احیا کنه ولی موفق نبود . در نتیجه شخصیت هایش فراموش شدند. نکته جالب اینه که همانطور که قبلا در این مقاله هم گفته شده بود، سری فیلم های معروف "مردان سیاه پوش" (Men in Black) از روی کمیک های شرکت مالیبو ساخته شدند!

 

8- پاسفیک کامیکس (Pacific Comics)

 پاسفیک کامیکس (Pacific Comics)

"پاسفیک کامیکس" سال 1971 توسط برادران استیو و بیل شونس تاسیس شد. آنها یک کمپانی بودند که از طریق سفارش پستی کمیک به فروش میرساندند و در کمیک های مارول و دی سی هم زیاد تبلیغ میکردند. سال 1974 صاحب یک مغازه کمیک بوک فروشی شدند و یک سیستم توزیع محلی هم راه اندازی کردند . آنها در اواخر دهه 70 میلادی چهار مغازه کمیک بوک فروشی خود را در  شهر سان دیه گو فروختند تا سیستم توزیع خود را سراسری کنند. بعدش هم تبدیل شدند به ناشر کمیک بوکی! بنابراین سال 1981 کمیکی از «جک کربی» کبیر به نام Captain Victory and the Galactic Rangers چاپ کردند.

کمیک جک کربی

موفقیت این کمیک باعث شد تا دیگر استعدادهای برجسته دنیای کمیک هم با پاسفیک کامیکس همکاری کنند. خوبی این شرکت این بود که به خالقین کمیک بوک اجازه میداد بدون قوانین دست و پا گیر اداره نظارت بر محتوای کمیک بوک ، کار کنند. تا اینکه به سرشون زد کمیک های سه بعدی کار کنند که ناموفق بودند. همچنین برخی از طراحان و نویسندگان پاسفیک به شرکت رقیب یعنی First Comics پیوستند. در اواسط دهه 80 میلادی، پاسفیک با مشکل نقدینگی مواجه بود و سیستم توزیع اش نیز دچار مشکل شد. بنابراین چون خیلی پول بدهکار بود، سال 1984  تعطیل شد و بسیاری از شخصیت هایش هم به شرکت Eclipse رفتند.

 

7- هاروی کامیکس (Harvey Comics)

 هاروی کامیکس (Harvey Comics)

"هاروی کامیکس" از اون ناشرین مهم و قدیمی بود که سال 1941 توسط «آلفرد هاروی» تاسیس شد. اولش سعی کرد شخصیت های اریجینال خلق کنه ولی چندان موفق نبود بنابراین رفت سراغ شخصیت های معروف و رایت چاپ کمیک از روی شخصیت رادیویی Green Hornet را به دست آورد. موفقیت خوبی هم کسب کرد. بنابراین  سعی کرد از روی شخصیت های محبوب کمیک استریپ های روزنامه ای مثل «دیک تریسی» و «بلوندی» کمیک بوک چاپ کنه. اما در دهه 50 میلادی بود که هاروی تونست رایت شخصیت کارتونی استودیو پارامونت مثل «کاسپر، روح مهربان» را به دست بیاره و اینگونه بود که به موفقیت زیادی دست یافت.

کمیک کاسپر روح مهربان

در سال 1960 نیز هاروی کامیکس ماندگار ترین شخصیت خودش یعنی «ریچی ریچ» را خلق کرد . اما در دهه 80 میلادی از فروش کمیک هایش کاسته و مجبور شد با مارول به توافق برسه  تا بتونه همچنان به چاپ برخی از عناوین خودش ادامه بده. اما در آخرین لحظه تصمیم روسای هاروی کامیکس عوض شد و  تصمیم گرفتند به جای شراکت با مارول، شرکت رو در سال 1982 تعطیل کنند!

 

6- چارلتون کامیکس (Charlton Comics)

چارلتون کامیکس (Charlton Comics)

درسته که میگن "چارلتون کامیکس" کم ترین دستمزد رو به کارمندان خودش میداده و از کاغذهای نامرغوب هم برای چاپ کمیک های خودش استفاده میکرده ولی یکی از مهم ترین ناشرین تاریخ کمیک بوک بود و بسیاری از بهترین طراحان و نویسندگان کمیک برایش کار میکردند. این شرکت سال 1944 تاسیس شد و پنج تا اسم عوض کرد تا بالاخره در سال 1946 شد، چارلتون! به لطف آثار نوابغ دنیای کمیک مثل «جو گیل» و «استیو دیتکو» (که خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج و ..  است) ، چارلتون کامیکس به مخاطبین زیادی دست یافت.

قهرمانان چارلتون کمیکس

در دهه 60 میلادی که مصادف شد با عصر نقره ای کمیک بوک، چارلتون توانست با شخصیت هایی مثل «کاپیتان اتم» (که توسط دیتکو خلق شد) و یا نسخه احیا شده «بلو بیتل» (که توسط جو گیل خلق شد) به موفقیت زیادی برسه. ولی در دهه 80 میلادی از فروش کمیک های چارلتون (که اون موقع بیشتر به انتشار کمیک از روی شخصیت های غیر اریجینال مشغول بود) کاسته شد . ضمن اینکه سیستم چاپ قدیمی هم داشت و همانطور که گفته شد از کاغذ مرغوبی هم استفاده نمیکرد. چند بار سعی شد که چارلتون کمیک مالی بشه ولی در نهایت تعطیل شد . همانطور که در این مقاله گفته شد، اکثر شخصیت های چارلتون سال 1983 به دی سی فروخته شدند.

 

5- فاکس کامیکس (Fox Comics)

 فاکس کامیکس (Fox Comics)

"فاکس کامیکس" سال 1939 توسط «ویکتور فاکس» تاسیس شد و بنابراین در دوره موسوم به "عصر طلایی ابرقهرمانان" (Golden Age of Superheroes) فعالیت میکرد. اولش این شرکت هیچ طراح یا نویسنده ای نداشت بنابراین با شرکتی Eisner & Iger قرارداد بست که وظیفه داشت برایش کمیک تولید بکنه. Eisner & Iger توسط طراح بزرگ دنیای کمیک یعنی «ویل آیزنر» و «جری ایگر» تشکیل شده بود و سفارش قبول میکرد تا برای ناشرین مختلف کمیک بوک خلق کنه. این شرکت به درخواست آقای فاکس ابرقهرمانی به نام Wonder Man خلق کرد تا با محبوبیت سوپرمن رقابت کنه.

کمیک واندرمن

اما دی سی (که اون موقع National Periodical Publications نام داشت) ازش شکایت کرد (این اولین شکایت بر سر کپی رایت در تاریخ کمیک بوک بود) در نتیجه  آقای فاکس هم تصمیم گرفت همکاری خودش رو با Eisner & Iger قطع و خالقین اختصاصی خودش رو استخدام کنه. یکی از این افراد «جک کربی» بود که اون موقع جوان و پرانرژی بود  و روی مهم ترین شخصیت فاکس کامیکس یعنی «بلو بیتل» کار کرد (بلو بیتل بعدا به چارلتون کامیکس فروخته شد . بعدشم به دی سی!) . بعد از پایان جنگ جهانی دوم و افول محبوبیت ابرقهرمانان، فاکس به چاپ کمیک های ترسناک و جنایی روی آورد ولی با تشکیل اداره نظارت بر محتوای کمیک در دهه 50 میلادی که خیلی به کمیک های ترسناک و جنایی گیر میداد، از فروش عناوینش کاسته و  همانطور که اشاره شد، رایت بلو بیتل را به چارلتون کامیکس فروخت و تعطیل شد.

 

4- ای سی کامیکس (EC Comics)

ای سی کامیکس (EC Comics) 

در نیمه اول دهه 50 میلادی فقط یک نام بود که در عرصه کمیک میدرخشید: EC Comics. پس از افول محبوبیت ابرقهرمانان در این دهه ، کمیک های ترسناک این شرکت جانشین آنها شدند. ای سی کامیکس سه کمیک چاپ کرد که همه چیز را تغییر داد:Vault of Horror، Haunt of Fear و البته Tales from the Crypt. داستان های ترسناکی که در این عناوین چاپ شدند هنوز بعد از 65 سال همچون کابوس هایی دهشتناک روی ذهن مخاطب جولان میدهند. اغلب هم به  شکل و فرمت قصه های عبرت آموز یا انتقام جویانه عرضه میشدند  که در آن شخصیتی که مرتکب خطایی بزرگ شده بود در نهایت به سرنوشتی چندش آور دچار میشد.

قصه های سرداب (Tales from The Crypt)  غار وحشت (Vault of Horror)  پاتوق ترس (Haunt of Fear)

تعدادی از بزرگان تاریخ کمیک روی این عناوین کار میکردند: والی وود، ال فلدستاین، هری هریسون، هاروی کرتزمن، جک دیویس، جو ارلاندو، و ... آنها به راستی شماری از خلاقانه ترین قصه های ترسناک تاریخ بشریت را خلق کردند که روی کارگردانان و نویسندگان بزرگی همچون استیون اسپیلبرگ، استفن کینگ، جان کارپنتر و جان لندیس تاثیر گذاشتند. کمیک های EC اونقدر محبوب و فراگیر شدند که جنبشی تحت رهبری روانشناسی به نام فردریک ورثام علیه دنیای کمیک شکل گرفت. ورثام در دادگاه کمیک های ترسناک EC کامیکس را مسئول خشونت و بزه کاری نوجوان دانست و عنوان کرد که خیلی از خلافکاران آمریکایی با خواندن این کمیک ها به جنایت روی آورده اند! همین باعث شد که اون Comics Code Authority که قبلا در این مقاله بهش اشاره شد شکل بگیره . بنابراین EC ورشکسته و تعطیل شد

 

3- کوآلیتی کامیکس (Quality Comics)

 کوآلیتی کامیکس (Quality Comics)

اقای «اورت آرنولد» که متوجه محبوبیت کمیک بوک در اواخر دهه 30 میلادی شده بود، شرکت "کوآلیتی کامیکس" را در سال 1937 تاسیس کرد . البته بیشتر اوقات به تجدید چاپ کمیک استریپ های روزنامه ای محبوب به صورت رنگی میپرداخت ولی مقدار کمی هم کمیک اریجینال چاپ میکرد که آن را هم به شرکت Eisner & Iger سفارش میداد. تا اینکه در سال 1939 کاملا شروع کرد به چاپ کمیک های اریجینال و شخصیت های مهمی مثل «مرد پلاستیکی» و  «شاهین سیاه» خلق شدند. 

کمیک با کیفیت

اما احتمالا بزرگترین دستاورد کوآلیتی برای دنیای کمیک این بود که «ویل آیزنر» را از Eisner & Iger جدا کرد و باعث شد به صورت تمام وقت روی مخلوق جاودانه اش یعنی «اسپریت» کار کنه (برای کسب اطلاعات درباره اسپریت، این مقاله را بخوانید). اقای آرنولد با روزنامه ها قرارداد بسته بود که کمیک های اسپریت رو چاپ کنند. بعدش همان ها را جمع میکرد و به صورت کمیک بوک منتشر میساخت. اما در هر حال در دهه 50 میلادی و با ظهور تلویزیون از محبوبیت کمیک بوک کاسته شد و کوآلیتی هم دوران سختی داشت. سعی هم کرد که وارد ژانر های کمدی، رومانس و ترسناک بشه ولی سال 1956 تعطیل و مهم ترین شخصیت هایش  توسط دی سی خریداری شد (کلا خیلی دوست داره شخصیت های شرکتهای تعطیل شده رو بخره!)

 

2- فاست کامیکس (Fawcett Comics)

 فاست کامیکس (Fawcett Comics)

"فاست" یک ناشر بسیار قدیمی است که سال 1919 کار خودش رو با انتشار کتاب های کودکان آغاز نمود. سپس با عنوانی به نام Thrill Comics که توسط نویسنده ای به نام «بیل پارکر» و طراحی به نام « سی. سی. بک» خلق شد، وارد صنعت کمیک بوک شد . سپس با شماره 2 از Whiz Comics یکی از معروف ترین و تاریخی ترین شخصیت های دنیای کمیک را خلق کرد: کاپیتان مارول! البته این شرکت با کمیک Sweethearts که در ژانر رومانتیک بود نیز بسیار خوش درخشید. بیشتر ابرقهرمانان فاست هم در کمیک Master Comics حضور پیدا میکردند.

کمیک شزم

کاپیتان مارول بسیار محبوب شد، حتی محبوب تر از سوپرمن! و همین باعث شد که دی سی از فاست شکایت کنه چون عقیده داشت  از سوپرمن تقلید  کرده (در کل دی سی نمیدونست که بعدها هر چی "مارول" نامیده میشه برایش شاخ میشه!!!). در این مقاله درباره این شکایت نوشته ایم. البته فاست تونست در دادگاه پیروز بشه ولی متوجه شد که هزینه های دادگاه و پول وکیل و ...  داره خیلی زیاد میشه. ضمن اینکه در دهه 50 میلادی  دیگه کمیک بوک های ابرقهرمانی مثل سابق نمیفروختند. بنابراین ترجیح داد تعطیل بشه و اکثر عناوین غیر ابرقهرمانی خودش مثل Sweethearts یا Strange Suspense Stories را به به چارلتون کامیکس فروخت. البته در دهه 70 میلادی برای مدت کوتاهی دوباره برگشت و کمیک های "دنیس شیطونه" (Dennis the Menace) را منتشر کرد ولی در نهایت برای همیشه تعطیل شد و رایت شخصیت کاپیتان مارول و دیگر ابرقهرمانان خودش را به دی سی فروخت.

 

1- دل کامیکس (Dell Comics)

 دل کامیکس (Dell Comics)

"دل کامیکس" قطعا مهم ترین ناشر کمیک بوکی جهان است که الان دیگر وجود ندارد. این شرکت سال 1929 تاسیس شد و اولین ناشری بود که کمیک بوک های اریجینال تولید کرد و در دوران اوج خودش پرفروش ترین و پرکارترین ناشر کمیک بوکی آمریکا بود. The Funnies نام اولین کمیک اریجینال آمریکایی هستش که توسط دل چاپ شد ولی  قطع نامتعارفی داشت. بنابراین کمیک Famous Funnies: A Carnival of Comics را که دل در سال 1934 چاپ کرد را اولین کمیک بوک آمریکایی میدانند. پس میبینید که از چه اهمیتی زیادی در تاریخ کمیک برخوردار است.

کمیک بوک دیزنی

اما موفقیت اصلی این شرکت وقتی صورت گرفت که با Western Publishing شریک شد . از این موقع به بعد بود که دل ماهیانه میلیون ها نسخه کمیک چاپ میکرد . در اواسط دهه 50 میلادی نیز یک سوم فروش کمیک بوک در آمریکا در دستش بود در حالی که تنها 15 درصد از میزان کمیک های سابق خودش رو چاپ میکرد! اما سال 1968 شراکتش با gWestern Publishin بهم خورد و این یعنی بسیاری از استعدادهایش رفتند و خیلی از شخصیت هایش را نیز از دست داد (به ویژه شخصیت های کارتونی اش را که رایتشون رو از دیزنی و وارنر و هانا – باربارا به دست آورده بود). اما تونست تا 11 سال و با چاپ کمیک براساس سریال ها و فرنچایزهای محبوب عمر بکنه ولی سرانجام سال 1974 به پایان خط رسید.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2017

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مقالات مشابه:

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

10 ابرقهرمان برتر دنیای كمیك كه به مارول یا دی سی تعلق ندارند

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 ابرقهرمانی كه بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند

10 شخصیت قدیمی کمیک بوک که هم نام کاراکترهای معروف مارول و دی سی هستند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Cap-Spider Potter
#1 Cap-Spider Potter 1396-07-28 11:36
حیف بودنا ! از تعطیل شدن بعضیاشون واقعا دلم گرفت !...
دو مورد اول مخصوصا... قضیه فاست کامیکس و دی سی چقد جدی شده بودا ! شکایت و دادگاه ؟ :o این دی سی عجب آب زیر کاهی بوده !

ممنون بابت مقاله
خیلی جالب بود...
نقل قول کردن
Unknown
#2 Unknown 1396-07-28 11:46
واو واقعا لذت بردم از این مقاله،مثل همیشه عالی بود،فکر نمی کردم که بعضی از شخصیت هایی که الان میشناسیم قبلا در شرکت های دیگه ساخته شدن،واقعا حیف که ورشکسته شدن وگرنه الان رقابت های کمیکی بیشتر بود . ولی این نشون میده که چقدر مارول و دی سی چه قدر سختی تحمل کردن و چه قدر تلاش کردند که به اینجا رسیدند و هنوز برپا هستند
شاید کمیک نوشتن راحت باشه(که قطعا کار سختیه)ولی مهم تر از آن مقاومت در برابر سختی ها و مشکلاتی که ممکنه در طول کار آدم پیش بیاد مثل مشکلات مالی و شکایت و ...مقاوت کنه.
نقل قول کردن
The Red Spider Skull
#3 The Red Spider Skull 1396-07-28 14:23
به نقل از Unknown:
واو واقعا لذت بردم از این مقاله،مثل همیشه عالی بود،فکر نمی کردم که بعضی از شخصیت هایی که الان میشناسیم قبلا در شرکت های دیگه ساخته شدن،واقعا حیف که ورشکسته شدن وگرنه الان رقابت های کمیکی بیشتر بود . ولی این نشون میده که چقدر مارول و دی سی چه قدر سختی تحمل کردن و چه قدر تلاش کردند که به اینجا رسیدند و هنوز برپا هستند
شاید کمیک نوشتن راحت باشه(که قطعا کار سختیه)ولی مهم تر از آن مقاومت در برابر سختی ها و مشکلاتی که ممکنه در طول کار آدم پیش بیاد مثل مشکلات مالی و شکایت و ...مقاوت کنه.

با حرفت موافقم ولی به نظرم زیادم ربطی به امور مالی نداره . بیشتر مربوط به داشتن شخصیت خوب و عالی میشه. اگه شخصیت خوب و نویسنده و طراح خوب داشته باشی موفقیت مالی هم تضمین شده است. الان ببین اینا هدایی شخصیت برتر در حد دی سی و مارول ندارن (مخصوصا دی سی و مارول). اگر هم داشتن تک و توک بوده. اکثرا هم کمیک licensed خلق میکردند. یعنی شخصیت اریجینال خودشون نبوده.
نقل قول کردن
The Red Spider Skull
#4 The Red Spider Skull 1396-07-28 14:25
و البته دی سی هم یه بار دهه80 داشت ورشکسته میشد. مارول قرار شد بخترش ولی دی سی گفت همه رو میفروشم به جز بتمن و سوپرمن. مارول هم گفت میخوام چیکار؟! همون بتمن و سوپرمن رو میخواستم دیگه!
ولی خوب شد این کار رو نکرد. رقابت بین مارول و دی سی به نفع طرفدارا تموم میشه.
نقل قول کردن
BARY.SPIDEY
#5 BARY.SPIDEY 1396-07-28 19:48
خیلی ممنون
این مقاله واقعا لذت بخش بود
نقل قول کردن
spidey noir
#6 spidey noir 1396-07-29 21:46
  • اینم یکی از اون مقاله هایی هستش که خیلی با خوندنشون لذت میبرم.اقای ترابی چطوره مقاله ای بنویسید که مارو با روش کار شرکت های کمیک اشنا کنه(یعنی چطوری داستان مینویسن طراحی میکنن چاپ میکنن میفروشن و....)
نقل قول کردن
old man omid
#7 old man omid 1397-08-15 17:40
به نقل از spidey noir:
  • اینم یکی از اون مقاله هایی هستش که خیلی با خوندنشون لذت میبرم.اقای ترابی چطوره مقاله ای بنویسید که مارو با روش کار شرکت های کمیک اشنا کنه(یعنی چطوری داستان مینویسن طراحی میکنن چاپ میکنن میفروشن و....)


بله من هم خیلیییی موافقم لطفا بنویسید!
این مقاله هم خیلی عالی بود.
ایا دارک هورس کامیکس هم هنوز هست یا نه ؟
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1398-01-18 14:32
به نقل از old man omid:

ایا دارک هورس کامیکس هم هنوز هست یا نه ؟

بله هست
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#9 AmirhoseinJafari2005 1399-12-12 03:09
خیلی ممنون :-) مقاله مفیدی بود ;-)
نقل قول کردن
بهداد
#10 بهداد 1401-08-02 02:05
به نقل از spidey noir:
  • اینم یکی از اون مقاله هایی هستش که خیلی با خوندنشون لذت میبرم.اقای ترابی چطوره مقاله ای بنویسید که مارو با روش کار شرکت های کمیک اشنا کنه(یعنی چطوری داستان مینویسن طراحی میکنن چاپ میکنن میفروشن و....)

ساخت یه کمیک مراحل پیچیده‌ای داره مثلا اول یه ادیتور هست که باید هم با طراح درتماس باشه هم با نویسنده هم با رنگ‌آمیز اینا یک تیم‌ان نویسنده با ادیتور صحبت میکنه ادیتور مسائل رو به طراح میگه طراح کمیک رو طراحی میکنه و می‌فرسته برای ادیتور و اونم می‌فرسته برای رنگ‌آمیز درواقع طراح فقط طرح رو میکشه و سایه هارو میزنه در آخر شرکت اون کمیک رو تایید یا رد میکنه (برای انتشار مثلا اینکه انتشارش رو بندازه برای بعد یا نه) مثلا یه کمیک هست لوک‌کیج که آقای کرمی برای مارول طراحی کرده اونو هنوز منتشر نکردن اما نایت گوئن یا وات‌این مایلز مورالس ۲ رو منتشر کردن امیدوارم اسپایدی ترجمه کنه
نقل قول کردن
بهداد
#11 بهداد 1401-08-02 02:07
به نقل از The Red Spider Skull:
به نقل از Unknown:
واو واقعا لذت بردم از این مقاله،مثل همیشه عالی بود،فکر نمی کردم که بعضی از شخصیت هایی که الان میشناسیم قبلا در شرکت های دیگه ساخته شدن،واقعا حیف که ورشکسته شدن وگرنه الان رقابت های کمیکی بیشتر بود . ولی این نشون میده که چقدر مارول و دی سی چه قدر سختی تحمل کردن و چه قدر تلاش کردند که به اینجا رسیدند و هنوز برپا هستند
شاید کمیک نوشتن راحت باشه(که قطعا کار سختیه)ولی مهم تر از آن مقاومت در برابر سختی ها و مشکلاتی که ممکنه در طول کار آدم پیش بیاد مثل مشکلات مالی و شکایت و ...مقاوت کنه.

با حرفت موافقم ولی به نظرم زیادم ربطی به امور مالی نداره . بیشتر مربوط به داشتن شخصیت خوب و عالی میشه. اگه شخصیت خوب و نویسنده و طراح خوب داشته باشی موفقیت مالی هم تضمین شده است. الان ببین اینا هدایی شخصیت برتر در حد دی سی و مارول ندارن (مخصوصا دی سی و مارول). اگر هم داشتن تک و توک بوده. اکثرا هم کمیک licensed خلق میکردند. یعنی شخصیت اریجینال خودشون نبوده.

برای اینکه بتونن کمیک طراحی و چاپ کنن مایه تیله (پول) لازمه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45