15 جنجال بزرگ در کمیک های مارول و دی سی در سال 2017

15 جنجال بزرگ در کمیک های  مارول و دی سی در سال 2017

در سالی که گذشت این داستان ها بیشترین حرف و حدیث را به وجود آوردند.

مقدمه: در سال 2017 هم کمیک های خوب و عالی داشتیم و هم کمیک های ضعیف و بد. اما از یه جهت سال منحصر به فردی بود چون تعداد جنجال های نسبتا زیادی برای دو ناشر بزرگ کمیک بوکی یعنی دی سی و مارول داشت. این مساله حتی روی برخی از شخصیت های بزرگ و مهم دنیای کمیک بوک نیز تاثیر گذاشت. به عبارتی دیگر در  طول 2017 مارول و دی سی کمیک هایی چاپ کردند که برخی از آنها از بازار جمع شدند، بایکوت شدند، مورد چالش قرار گرفتند یا اینکه سریعا کنسل شدند. در مجموع دی سی سال خوب و با ثبات تری داشت و با کمیک های ریبرث (Rebirth) به روند رو به رشد خودش ادامه داد اما مارول علیرغم اینکه همچون سالهای قبل فروش بیشتری برای خودش رقم زد ولی روی هم رفته سالی پر از فراز و نشیب و جنجال را پشت سر گذاشت. در هر حال این مقاله به 15 داستان واقعا جنجالی سال 2017 اختصاص داره که سایت CBR برامون نوشته.

 

15- شماره 31 از کمیک Deadpool

 شماره 31 از کمیک Deadpool

معمولا همه ددپول رو دوست دارند تا اینکه یه کار واقعا زشت و عجیب میکنه و آدم میمونه که آیا میشه او را بخشید یا نه؟ یعنی درسته که یک ماشین کشتار تمام عیار و مزدوری مرگبار به حساب میاد اما قلب مهربانی داره. اما امسال و در بحبوحه داستان جنجالی "امپراتوری مخفی" او از کاپیتان آمریکای خبیث شده دستور گرفت تا مامور «فیل کولسون» را بکشه! بنابراین در شماره 31 از کمیک Deadpool این کار را کرد (چون کاپیتان آمریکا بهش گفته بود کولسون به کشور خیانت کرده. اونم قبول کرد!). هواداران از خودشون میپرسیدند که آخه چرا شخصیت محبوبی مثل ددپول باید بیاد و همین جوری الکی یک شخصیت محبوب دیگه رو بکشه؟ البته الان در کمیک های The Despicable Deadpool انگار ددپول مثل سابق شده. کولسون هم بالاخره دیر یا زود باید برگرده چون میدونید که مرگ در دنیای کمیک بوک رو نباید جدی گرفت!

 

14- شماره 218 از کمیک Punisher

 شماره 218 از کمیک Punisher

وقتی عناوین مختلف مارول پس از رویداد Marvel Legacy#1 مشخص شد، خیلی ها تعحب کردند از اینکه قراره کمیک War Machine چاپ بشه چون حتما میدونید که داخل زره این شخصیت "رودی رودز" قرار داره که رفیق فابریک "تونی استارک"هستش و در رویداد جنگ داخلی 2 به دست ثانوس کشته شد (حتما یادتونه دیگه، درسته؟ اگه نیست برید اینجا و کمیک جنگ داخلی 2 را با ترجمه فارسی سایت ما بخونید). بنابراین خیلی ها از خودشون میپرسیدند آیا قراره رودز دوباره برگرده و ماشین جنگی بشه؟ تا اینکه مارول تایید کرد قرار پانیشر زره ماشین جنگی را بر تن کنه!!! در واقع ما در کمیک های جدید پانیشر دیدیم که وقتی یک مرد خطرناک کنترل یک سلاح خطرناکی رو به دست میگیره چه عواقب بدی میتونه داشته باشه. ولی خیلی ها شاکی بودند از اینکه مارول چرا میراث شخصیتی مثل ماشین جنگی رو اینجوری از بین برده. چون با این کارش سلاح های نظامی رودی رودز رو که برای مقاصد خیرخواهانه ازشون استفاده میکرد ، داده بود به کسی مثل پانیشر.

 

13- کمیک های کنسل شده پلنگ سیاه

 کمیک های کنسل شده پلنگ سیاه

در سالهای اخیر شاهد چاپ و انتشار کمیک بوک های عالی برای شخصیت «پلنگ سیاه» بوده ایم. با توجه به اینکه به زودی هم فیلم سینمایی این شخصیت اکران میشه پس طبیعیه که مارول در سال 2017 میخواست سعی کنه عناوین جدیدتری برای او منتشر کنه. در نتیجه از نویسندگانی سیاه پوست و برجسته به نام Ta-Nehisi Coates و «روکسان گیی» خواست تا کمیک های جدیدی درباره شخصیت «تچالا» و دیگر کاراکترهای کشور واکاندا خلق کنند. بنابراین کمیک بوک های "دنیای واکاندا" (World of Wakanda) و "پلنگ سیاه و دوستانش" (Black Panther and the Crew) به بازار آمدند که فقط 6 شماره دوام آوردند! خب ... شخصیت پلنگ سیاه اونقدر پتانسیل نداره که ازش در ماه سه تا کمیک بیرون بیاد. پس طبیعیه که کنسل بشه. اما مساله اینه که شما وقتی بعد از فقط چند ماه دو کمیک رو که درباره سیاه پوستان هستند رو کنسل میکنی اونوقت جنجال میشه و ممکنه بعضی ها فکر کنند با سیاه پوستا مشکل داری! اونم وقتی که قراره به زودی فیلم این شخصیت رو روی پرده سینما داشته باشی. در کل هواداران دوست داشتند مارول صبوری بیشتری از خودش به خرج میداد و این کمیک ها رو حداقل برای یک آرک دیگه نگه میداشت.

 

12- هر کمیکی که «ادی برگانزا» سردبیرش بود

ادی برگانزا - دی سی

در سالهای اخیر خیلی ها بودند که در دی سی از دست یکی از سردبیرها به نام «ادی برگانزا» (Eddie Berganza) ناراحت و عصبانی بودند چون خیلی بد و زشت با خانم ها رفتار میکرد. دی سی هم یک بار تنبیه اش کرد و مقامش رو تنزل داد اما اخراجش نکرد و در طول ریبوت های New 52 و Rebirth ازش به عنوان یکی از سردبیران اصلی استفاده کرد. تا اینکه دلایل و شواهد بیشتری دال بر آزار و اذیت های جنسی توسط او به بیرون درز کرد. همه میپرسیدند چرا  همچین آدمی هنوزم داره برای دی سی کار میکنه و سردبیر کمیک های مهمی مثل Superman، Green Lanterns و Justice League هستش؟ تا اینکه اونقدر شورش درآمد و اونقدر مدرک  علیه اش رو شد که ماه نوامبر 2017 از دی سی اخراجش کردند.

 

11- کاورهای واریانت شماره 1 Marvel Legacy

کاورهای واریانت شماره 1 Marvel Legacy

کاورهای واریانت (Variant) شگرد خوبی هستند برای فروش بیشتر.  در واقع ناشرین برای آنکه خوانندگان بیش از یک نسخه از کمیک بوک های آنان را بخرند، آنها را با چند کاور مختلف چاپ میکنند که بهشون میگن واریانت. مارول هم که دید دی سی با عناوین Rebirth و واریانت های خود به موفقیت دست یافته سعی کرد کلی واریانت برای رویداد خودش به نام "میراث مارول" خلق کنه. اما زیاده روی کرد. یعنی به فروشگاه های کمیک بوکی گفت که اگه مقدار زیادی از کمیک های  میراث مارول رو پیش خرید کنند بهشون کمیک هایی میده که روی جلد های سه بعدی (lenticular) دارند. کاور سه بعدی در واقع کاوری هستش که وقتی به یک جهت دیگر گرفته میشه تصویرش فرق میکنه (من براتون این ویدئو رو گذاشتم که قشنگ بهتون نشون میده چه جور کاورهایی هستند). اما صاحبان فروشگاه های کمیک بوکی اصلا از این شگرد مارول خوششون نیامد و زیر بار آن نرفتند چون به نظرشون مارول با این کار خودش میخواست مجبورشون کنه کمیک بیشتری بخرند.

  

10- کمیک های واندرومن به قلم «جیمز رابینسون»

کمیک های واندرومن به قلم «جیمز رابینسون»

سال 2017 شاهد حضور چشمگیر و معنا دار زنان در عرصه های مختلف سرگرمی بودیم و البته اکران فیلم Wonder Woman هم مزید بر علت شد. وقتی هم که «گرگ روکا» از نویسندگی کمیک های واندرومن کنار رفت خیلی ها ترجیج میدادند که دی سی نویسنده و طراح زن رو جانشین او بکنه. ولی اینطور نشد و آقای «جیمز رابینسون» نویسنده و «کارلو پاگولایان» هم طراح جدید کمیک بوک های Wonder Woman شدند. بدتر اینکه رابینسون برادر دوقلوی واندرومن رو وارد داستان ها کرد که به عقیده خیلی ها کاملا بیربط و غیر ضروری بود. یعنی میگفتند چرا باید کمیک یک قهرمان زن به دست نویسنده و طراح مرد خلق بشه و چرا اونا باید روی یک شخصیت تازه وارد مذکر تمرکز کنند؟!

 

9- ساعت قیامت (Doomsday Clock)

 دوزمدی کلاک (Doomsday Clock)

از وقتی کمیک های rebirth از سال 2016 منتشر شد، شخصیت «دکتر منهتن» (Doctor Manhattan) به عنوان بخشی از یونیورس دی سی (DCU) تایید شده است. درسته که حضور شخصیتی از کمیک برجسته و تحسین شده Watchmen در دنیای اصلی و امروزی دی سی به خودی خود جنجالی است اما از اون بدتر برای خیلی از هواداران این بود که دی سی اعلام کرد قراره رویداد بزرگ خودش در سال 2017 یعنی Doomsday Clock رو براساس Watchmen بنا کنه. قسمت اولش هم نشون میداد یه جورایی دنباله Watchmen هستش یعنی چند سال بعد از وقایع این کمیک ، دنیا داره به آخر میرسه، «ازیماندیاس» (Ozymandias) سرطان داره و یک «رورشاک» جدید داره با جنایت های خیابانی میجنگه. البته نمیشه به این زودی درباره این رویداد قضاوت کرد ولی اون طرفدارای purist که هیچ تغییری رو در شخصیت ها و داستان های محبوب خودشون برنمیتابند قطعا از اینکه دی سی به شاهکار «آلن مور» دست درازی کرده خوشحال نیستند.

 

8- ناانسان ها  علیه مردان ایکس

ناانسان ها بر علیه مردان ایکس

درسته که این داستان سال 2016 شروع شد ولی اکثرش در سال 2017 روایت شد. مارول امیدوار بود این کمیک بتونه به محبوبیت شخصیت های ناانسان ها کمک کنه ولی برعکس شد! چون هیچ چیزی که باعث بشه ما از این شخصیت ها بیشتر خوشمون بیاد نداشت! البته درسته که آخرش اونا یه کار خوب انجام دادند و اون غبار تریجن (Terrigen Mist) رو که باعث مرگ جهش یافته ها  میشد رو از بین بردند ولی دیگه دیر شده بود . در ضمن آخر داستان دو طرف با هم شدند تا یک «اما فراست» خبیث رو که میخواست انتقام مرگ «سایکلاپس» رو بگیره شکست بدهند! در مجموع کمیک بدی بود که ضررش بیشتر از منفعت بود.

 

7- شماره 978 از کمیک Action Comics

شماره 978 از کمیک Action Comics

این کمیک به دو دلیل جنجال به پا کرد. اولا اینکه خیلی از هواداران از برملا شدن هویت مخفی Mr. Oz ناامید شدند چون فکر میکردند همون «ازیماندیاس» از Watchmen باشه ولی پدر واقعی سوپرمن بود! آره، «جور ال» (Jor-El) ! هواداران سوپرمن اعتقاد داشتند این بی احترامیه که همچین شخصیت مهمی بعد از این همه سال  برگرده و زنده بشه (مثل این میمونه که «عمو بن» در کمیک های مرد عنکبوتی زنده بشه!). یه دلیل دیگه هم بود که این کمیک جنجالی شد. در جایی سوپرمن رو میبینیم که برخی از مهاجرین غیرقانونی رو نجات میده تا به قتل نرسند. برخی عقیده داشتند این یک عمل سیاسی در واکنش به اخباری بود که در جامعه وجود دارد . البته نجات دادن آدم های بیگناه کار همیشگی سوپرمنه مخصوصا اینکه خود سوپرمن رو هم میشه یک مهاجر غیر قانونی از سیاره ای دیگر دانست. بنابراین خود اینکه چنین چیزی جنجال محسوب شده، جنجالی شد!

 

6- مگنتو نازی شده است؟

مگنتو نازی شده است؟

کمیک و داستان "امپراتوری مخفی" خودش به قدر کافی جنجال داشت که باعث عصبانیت هواداران بشه. اما یک جنجال فرعی هم برایش پیش اومد. موضوع اینه که شماره 5 این کمیک با کاورهای واریانت عرضه شد که روی یکی از آنها دیدیم که «مگنتو» به یکی از افراد هایدرا تبدیل شده است!!! هایدرا هم که خودتون میدونید از طرفداران و حامیان نازی های در جنگ جهانی هستش. این کاور حسابی جنجالی شد چون مگنتو اصلیتی یهودی داره و در هلوکاست رنج دیده و بنابراین خیلی ها اعتراض کردن که چرا باید با هایدرا همراه بشه. البته خوشبختانه بعدا معلوم شد که این کاور برای رد گم کردن بوده چون مگنتو فقط واسه این با کاپیتان آمریکای هایدرایی شده بود که بتونه به جهش یافته ها کمک کنه. ولی متاسفانه دیگه زیاد فایده نداشت و کار از کار گذشته بود.

 

5- مارول دیگه از تنوع خوشش نمیاد؟!

 مارول دیگه از تنوع خوشش نمیاد؟!

مارول هر سال با صاحبان بزرگ فروشگاه ها و مغازه های کمیک بوک فروشی در آمریکا جلسه میذاره تا ببینه اوضاع چطوره و اینکه فروششون در چه حدی بوده. اما سال 2017 این جلسه با جنجال همراه بود. در واقع در این جلسه به مارول گفته شد که یکی از دلایل کاهش فروش کمیک بوک اینه که مارول اصرار داره شخصیت هایی با نژاد و رنگ پوست مختلف عرضه کنه! طبق گفته اونا هواداران دیگه دوست ندارند یک اسپایدرمن سیاه پوست، ثور مونث، کاپیتان آمریکای سیاه یا یک میز مارول مسلمان بخوانند! متاسفانه یا خوشبختانه انگار رئیس بخش فروش مارول به نام «دیوید گاربریل» حرف اونا رو قبول کرده چون در برخی از اظهار نظرهای خودش حرف اونا رو تایید کرد . ضمن اینکه به نظر میرسه مارول از این به بعد قراره دیگه روی شخصیت هایی که تنوع نژادی/فرهنگی دارند تمرکز نکنه. همچنین گفته میشه «برایان مایکل بندیس» به عنوان خالق شخصیت هایی مثل «مایلز مورالز» و «ریری ویلیامز« (که سمبل همین تنوع مارول هستند) نیز به همین دلیل بعد از این همه سال مارول رو ترک کرد تا به دی سی بره. همه اینها باعث شد تا خیلی ها به مارول اعتراض کنند که چرا صرفا به خاطر حرف صاحبان کمیک بوک فروشی ها تصمیم گرفته قید ابتکاری رو بزنه که در چند سال اخیر به غنی تر شدن کمیک بوک هایش کمک کرده بود؟

 

 4- مورد عجیب «آکیرا یوشیدا»!

آکیرا یوشیدا

حول و حوش سال 2004 و 2005 ناگهان یهویی یه نویسنده جدید به مارول پیوست به نام «آکیرا یوشیدا» (Akira Yoshida). نه کسی او را میشناخت و نه از سابقه اش خبر داشت. معلوم نبود از کجا آمده بود. عکسی هم ازش موجود نبود. کمیک های مهمی هم نوشت برای مارول، مثل Thor: Son Of Asgard، X-Men: Age Of Apocalypse، Wolverine: Soultaker و X-Men: Kitty Pryde: Shadow & Flame. بعدشم یهویی غیبش زد! کسی نفهمید از کجا اومده بود و کجا رفت! ایشون نشون داده بود که به فرهنگ ژاپن آشناست و نامش هم نشان میداد که اصلیتی ژاپنی داره. تا اینکه روز 17 نوامبر 2017 مارول اعلام کرد که آقای «سی. بی. سبالسکی» (C. B. Cebulski) که قبلا از سردبیرهای مارول بود به عنوان سردبیر ارشد مارول انتخاب شده. بعدش سبالسکی در مصاحبه ای اعلام کرد که اون آقای یوشیدا خودش بوده! یعنی یک اسم مستعار برای خودش خلق کرده بود و باهاش داستان مینوشته! بنابراین بعد از 15 سال هویت آکیرا یوشیدا فاش شد! همین اعتراف باعث بروز جنجال شد . چون بعضی ها گفتند این یعنی شیادی چون سبالسکی با این نام و نوع داستان هایی که نوشته داشته سعی میکرده خودش رو یک آدم آسیایی که با فرهنگ شرق آشنایی داره نشون بده. البته سبالسکی رسما به خاطر این کار عذرخواهی کرد و جنجال هم خاتمه یافت.

 

3- همکاری مارول با شرکت سازنده اسلحه!

 همکاری مارول با شرکت سازنده اسلحه!

"نورثروپ گرومن" (Northrop Grumman)  یک شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است، که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات جنگ‌افزاری، هواگردهای نظامی و هواپیماهای جنگنده، کشتی، شناور و ناوهای هواپیمابر، ماهواره، سیستم‌های دفاع موشکی، رادار و پدافند هوایی ، فعالیت می‌نماید. مارول در جشنواره کمیک کان 2017 اعلام کرد که قراره کمیکی مشترک با این شرکت تولید کنه به نام Start Your N.G.E.N.S!  . حتی قرار شد یک غرفه مختص این کمیک در کمیک کان باشه ولی فعالان ضد جنگ که از این شرکت به خاطر تولید سلاح دلخوشی ندارند ، جلوی این غرفه تجمع کردند. همین باعث شد مارول خیلی زود اون رو تعطیل کنه. بعدشم گفت که هرگز این کمیک رو منتشر نمیکنه! ولی خوش به حال اونایی که تو روزهای اولیه جشنواره تونستند قسمت  1 این کمیک رو به دست بیارن چون  بعدا میتونن به عنوان یک کمیک نایاب اون رو با قیمت گزافی تو حراجی ها بفروشن!


2- شماره 1 از کمیک  
X-men Gold

 کشور اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان در دنیا را دارد. سال 2016 و برای مدتی در پایتخت این کشور یعنی جاکارتا یک مشکل بزرگ به وجود آمد . دلیلش این بود که برای اولین بار یک فرماندار غیر مسلمان برای این شهر انتخاب شد به نام Basuki Purnama Tjahaja . اکثریت مسلمان اندونزی هم از همون اول به انتخاب این اقا اعتراض داشتند. خود اقای Basuki Purnama Tjahaja هم با  نقل قول کردن از یکی از سوره های قرآن سعی داشت اینطور القا کنه که مسلمان ها هیچ وقت حاضر نمیشوند یک غیر مسلمان را به میان خود راه دهند. او برای این حرف خودش آیه 51 از سوره شماره 5 قرآن کریم (سوره مبارکه "مائده") را مثال زد و به قرآن و مسلمانان انتقادی را وارد کرد. البته بعدا به خاطر حرف های غیر واقعی و غیر منصفانه خودش تلویحا معذرت خواهی کرد ولی در هر حال   در کشور اندونزی تظاهرات زیادی توسط مسلمانان  علیه آقای فرماندار برگزار شده در 2 دسامبر 2016 بود. 

 شماره 1 از کمیک  X-men Gold

چند ماه پیش (آوریل 2017) اولین شماره از کمیک X-men Gold منتشر شد که با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. طراح این کمیک یک آقای مسلمان به نام آردیان سیاف بود که اصلیتی اندونزیایی داره. ایشون داخل این کمیک شماره هایی نوشت که به قضیه فرماندار جاکارتا اشاره داشت . مثلا جایی که کلاسوس داشت بیس بال بازی میکرد دیدیم که روی تی شرتش نوشته بود: QS 5:51

منظور از QS همان قرآن کریم است و منظور از 5:51 هم سوره 5 (مائده)، آیه 51 هستش که اشاره به همان آیه سوره مائده دارد که در بالا بهش اشاره شد.

آقای سیاف یک جای دیگر هم در بالای یک ساختمان عدد 212 رو نوشت که اون هم اشاره داشت به تاریخ 2 دسامبر که تظاهرات علیه فرماندار جاکارتا برگزار شد. ضمن اینکه این عدد بالای سر «کیتی پراید» دیده میشود که از اعضای یهودی گروه مردان ایکس است. همچنین اون کنار مغازه جواهر فروشی (Jewelry) دیده میشد که اقای آردیان سیاف جوری بخش از این کلمه را پنهان کرده بود که Jew به معنی یهودی برجسته باشه:

 

پس از جنجال، خود اقای سیاف   هم اعتراف کرد که عمدا این اعداد را داخل کمیک گذاشته و میخواسته اینجوری علاقه خودش رو به اسلام نشان بده. حالا خیلی ها مارول را تحت فشار قرار دادند که چرا طراحش به خودش اجازه داده از اسلام یا جریان خاصی در داخل یکی از کمیک هایش حمایت کنه!  در نتیجه مارول اقای طراح را اخراج کرد و در بیانیه ای ضمن عذرخواهی، قول داد این پیام را از نسخه های بعدی کمیک حذف کنه.

 

1- امپراتوری مخفی (Secret Empire)

امپراتوری مخفی (Secret Empire)

بدون شک سال 2017 هیچ کمیک بوکی به اندازه امپراتوری مخفی (که اینجا به طور کامل ترجمه شده) جنجال ایجاد نکرد. همه چیز از سال 2016 و اون لحظه ای که معلوم شد کاپیتان آمریکا به گروه تروریستی هایدرا پیوسته شروع شد (این مقاله رو بخونید). در حقیقت «رد اسکال» بوسیله ی مکعب کیهانی موسوم به "کوبیک"، گذشته ی کاپیتان آمریکا را تغیر داد و طوری گذشته اش را دستکاری کرد که انگار از اول برای هایدرا کار میکرده است و جاسوس دوجانبه بوده است. کاپیتان آمریکا وطن پرست ترین قهرمانان کمیک است پس خودتون حدس بزنید چه جار و جنجالی صورت گرفت وقتی این اتفاق افتاد.حتی هواداران در شبکه های اجتماعی از مارول بخاطر همچین کاری انتقاد کردند بطوری که مارول از آنها خواست تا پایان داستان امپراطوری مخفی صبر کنند. خوشبختانه کاپیتان آمریکای اصلی برگشت و قضیه به خوبی و خوشی پایان یافت ولی در این بین به قدر کافی بر سر اینکه چرا شخصیت هایی مثل  «ثور» و «پانیشر» به رژیم فاشیستی استیو راجرز هایدرایی پیوسته بودند ایجاد شد. و اما شاید باید گفت بیشترین دلیل جنجالی شدن این داستان این بود که در بدترین زمان و موقعی که «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا بر سر کار آمد، منتشر شد. یعنی خیلی از هواداران حس میکردند در دوران احمقی بیشعور مثل ترامپ وقتشه که کاپیتان آمریکا یک قهرمان تمام عیار بشه، نه رهبر هایدرا !

  

 مهدی ترابی مهربانی

 

منبع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

20 دفعه ای که مارول و دی سی اینترنت را به آتش کشیدند

15 پیام مخفی که در کمیک بوک پنهان شده بودند!

بدترین داستان هایی که فرانک میلر برای دنیای کمیک خلق کرده

15 جنجال بزرگ در فیلم های سینمایی مارول (MCU)

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

15 جنجال بزرگ در فیلم های سینمایی دی سی (DC FILMS)

10 كمیكی كه با بیشترین جار و جنجال منتشر شدند!

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

15 اتفاق مهمی که سال 2016 در کمیک های مارول به وقوع پیوست

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

nightspider
#1 nightspider 1396-10-11 16:38
سلام و ممنون بابت مقاله ی خوبتون
چند هفته ای بود که وقت نمیشد به سایت سر بزنم(بخاطر امتحانات)و نظر بدم ولی با خوندن این مقاله گفتم بیام و اضهار نظری بکنم.
راستش می خوام بیشتر راجب به شماره ی 5 این لیست صحبت کنم چون واقعا بحث بزرگی است.نگاه کنید ما ثور مونث یا مردعنکبوتی و کاپیتان آمریکای سیاه و ... را دوست داریم و باهاشون حال میکنیم ولی کاری که مارول میکرد این بود که انگار سعی داشت آنها را با شخصیت های اصلی اش جایگزین کند یا مثلا بیشتر به آن ها بها دهد.مثلا همین کمیک امپراطوری مخفی را مثال میزنم.مایلز توی این کمیک یکی از نقش های اصلی و حیاتی را داشت و خیلی رویش مانور داده شد در حالی که پیتر فقط توی دو شماره حضور پیدا کرد که اون هم مثل کامئو بود.
یا مثلا مارول عمدا تونی استارک را میکشه تا شخصیتی که تازه در چند شماره معرفی شده را جایگزین او کند(ریری ویلیامز) که این کار ضربه ی بزرگی به فروش و کیفیت کمیک های ایرون من زد.
منی که کمیک خوان هستم از این کارها ناراحت میشوم.
تنوع چیز خوبی است ولی باید تنوع طوری باشد که خواننده از آن خوشش بیاید.مثلا شما فکر کنید چه داستان های عالی میشد با حضور مایلز و پیتر ساخت مثلا پیتر به مایلز نحوه تار زدن یا استفاده از فدرت هایش را یاده بده.ولی همچین کمیکی اصلا چاپ نشد چون شخصیت های که تازه خلق میشن ، شخصیت پردازی شون طوری نیست که بتونن با شخصیت اصلی رقبت کنند در نتیجه زیر سایه ی شخصیت اصلی قرار میگیرند بخاطر همین زیاد باهم تیم اپ نمیکنند(فقط هاک ای این طور شد)
یک چیز دیگه این است که خواننده زده میشود اینکه شخصیت های قدیمی الکی کشته میشوند.مثلا استیو راجر تا مدت ها پیر بود و سم ویلسون جایش را گرفته بود و حتی موقعی که نیز برگشت همین طور کاپیتان آمریکا ماند.حتی مردعنکبوتی و ولورین و سایکلاپس و پرفسور ایکس و .... نیز بخاطر همین دلیل کشته شدند.حتی مردان ایکس در کمیک ها براحتی توسط نا انسان ها جایگزین شدند و شخصت های اصلی مردان ایکس مردند(همان طور که آن بالا گفتم)
یک چیز دیگه که خیلی رو اعصابه اینه که هر شخصیت جدیدی که خلق میشه همشون نوجوان و سیاه پوست هستند.
من نژاد پرست نیستم ولی بالاخره نمیشه که همه ی قهرمانای جوان سیاه پوست باشن.
یک چیز دیگه بگم و بحثم را تمام میکنم:
نگاه کنین ما الان 5 تا ولورین در دنیای اصلی 4 یا 5 تا مردعنکبوتی در دنیای اصلی دو ثور و دو کاپیتان آمریکا و ...
آیا بنظرتون در کمیک های دی سی همچین اتفاقی افتاده آیا مثلا دیک گریسون با وجود بروس وین به خودش اجازه داده که نام بتمن را برای خودش انتخاب کنه معلومه که نه حالا مثلا من میخوام بگم مردعنکبوتی باید توی پرانتز بنویسم پیتر تا بقیه بفهمن که کدوم رو میگم.
تنوع خوبه ولی مارول دیگه داشت بیش از حد تنوع به خرج میداد.بخاطر همین بود که کمیک های مارول فروشش کمتر بود.در ضمن مغازه های کمیک فروشی که دروغ نمیگن دیگه از بس شخصیت جدید میدیم به شخصه خسته شده بودم و تازه توی همین سایت همه خدا خدا میکردن که شخصیت های اصلی برگردن دیگه بدون خارجی ها چی میکشیدن.
نقل قول کردن
red-spider
#2 red-spider 1396-10-11 18:15
خیلی ممنون استاد.
به نظر من نشان دادن مردعنکبوتی به عنوان مامور هایدرا توی یکی از کاور های امپراتوری مخفی هم می تونست توی مقاله باشه
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1396-10-11 18:51
به نقل از red-spider:

به نظر من نشان دادن مردعنکبوتی به عنوان مامور هایدرا توی یکی از کاور های امپراتوری مخفی هم می تونست توی مقاله باشه

نه.نمیتونست باشه چون سر اون جنجالی به پا نشد
نقل قول کردن
hassan91
#4 hassan91 1396-10-11 20:04
واقعا نازی شدن مگنتو حال من رو هم خراب کرد :-x چرا آدمی که گوشش به هیچکس بدهکار نیست و از نازیا متنفره باید با هایدارا همکاری کنه یا اصن خودش یه نازی بشه.
در دست گرفتن امور هایدارا توسط کاپیتان آمریکا که سالها خودش باهاش جنگیده و یه لحظه هم لغزش نکرده، هیچ دروغ و نیرنگی تو کارش نیست، حتی حرفشم واسه دشمنای درجه یکش سنده میتونه جنجالیترین رویداد کمیکی این دهه باشه و تا سالها از این سری یاد خواهد شد. بودن باقی قهرمانا مانند ثور کنار کپ واسم خیلی عجیب بود حتی بدتر از اون وقتیه که ثور تو این سری به هنک پیم میگه به خاطر آزگارد این کار میکنه :o ثوری که یکی از مشخصه های اصلش شرافتشه و تو داستانهاش آدم اینو حس میکنه.
#1
با نظرتون موافقم، تنوع مارول با بهانه خوبی همراه نبوده، آوردن جانشین های جوان برای شخصیت های اصلی مارول آدمو کلافه میکنه، آدم نمیتونه واسه کپ و مرد آهنی و مرد عنکبوتی و ثور جانشین تصور کنه مخصوصا اینکه تو زمان حیاتشون باشه. قهرمانای دی سی با عنوان family خیلی خوب شخصیتا رو توسعه دادن نمونه بارزشم بتمن و سوپرمن و فلش هستن، حالا هم که شخصیتای اصلی مارول خوشبختانه برمیگردن.

در ضمن سال جدید میلادی رو برای همه ی مدیران و اعضای سایت اسپایدی تبریک عرض میکنم، امیدوارم که سایت اسپایدی همینطور درخشان باقی بمونه و حتی درخشانتر از قبل باشه. :-)
نقل قول کردن
Marc Spector
#5 Marc Spector 1396-10-11 20:05
ببخشید بابت اسپم:
من یه جایی از امپراطوری مخفی رو متوجه نشدم،تو کمیک شماره25 کاپتان امریکا،وقتی سم ویلسون و تونی استارک نا انسان هارو ازاد میکنن برای اثبات قدرت استفراغ یه تیکه از مکعب رو بهش نشون میدن و اون دقیقا یکی مثل همونو(ببخشید :-x )بالا میاره،یعنی دو تیکه از مکعب دست گروه مقاومت بود که یکیش اصلی بود و اون یکی اضافی،من چیز دیگه ای تو شماره های بعدی ندیدم،سر اون یه تیکه اضافی چی اومد؟
به نقل از nightspider:
سلام و ممنون بابت مقاله ی خوبتون
چند هفته ای بود که وقت نمیشد به سایت سر بزنم(بخاطر امتحانات)و نظر بدم ولی با خوندن این مقاله گفتم بیام و اضهار نظری بکنم.
راستش می خوام بیشتر راجب به شماره ی 5 این لیست صحبت کنم چون واقعا بحث بزرگی است.نگاه کنید ما ثور مونث یا مردعنکبوتی و کاپیتان آمریکای سیاه و ... را دوست داریم و باهاشون حال میکنیم ولی کاری که مارول میکرد این بود که انگار سعی داشت آنها را با شخصیت های اصلی اش جایگزین کند یا مثلا بیشتر به آن ها بها دهد.مثلا همین کمیک امپراطوری مخفی را مثال میزنم.مایلز توی این کمیک یکی از نقش های اصلی و حیاتی را داشت و خیلی رویش مانور داده شد در حالی که پیتر فقط توی دو شماره حضور پیدا کرد که اون هم مثل کامئو بود.
یا مثلا مارول عمدا تونی استارک را میکشه تا شخصیتی که تازه در چند شماره معرفی شده را جایگزین او کند(ریری ویلیامز) که این کار ضربه ی بزرگی به فروش و کیفیت کمیک های ایرون من زد.
منی که کمیک خوان هستم از این کارها ناراحت میشوم.
تنوع چیز خوبی است ولی باید تنوع طوری باشد که خواننده از آن خوشش بیاید.مثلا شما فکر کنید چه داستان های عالی میشد با حضور مایلز و پیتر ساخت مثلا پیتر به مایلز نحوه تار زدن یا استفاده از فدرت هایش را یاده بده.ولی همچین کمیکی اصلا چاپ نشد چون شخصیت های که تازه خلق میشن ، شخصیت پردازی شون طوری نیست که بتونن با شخصیت اصلی رقبت کنند در نتیجه زیر سایه ی شخصیت اصلی قرار میگیرند بخاطر همین زیاد باهم تیم اپ نمیکنند(فقط هاک ای این طور شد)
یک چیز دیگه این است که خواننده زده میشود اینکه شخصیت های قدیمی الکی کشته میشوند.مثلا استیو راجر تا مدت ها پیر بود و سم ویلسون جایش را گرفته بود و حتی موقعی که نیز برگشت همین طور کاپیتان آمریکا ماند.حتی مردعنکبوتی و ولورین و سایکلاپس و پرفسور ایکس و .... نیز بخاطر همین دلیل کشته شدند.حتی مردان ایکس در کمیک ها براحتی توسط نا انسان ها جایگزین شدند و شخصت های اصلی مردان ایکس مردند(همان طور که آن بالا گفتم)
یک چیز دیگه که خیلی رو اعصابه اینه که هر شخصیت جدیدی که خلق میشه همشون نوجوان و سیاه پوست هستند.
من نژاد پرست نیستم ولی بالاخره نمیشه که همه ی قهرمانای جوان سیاه پوست باشن.
یک چیز دیگه بگم و بحثم را تمام میکنم:
نگاه کنین ما الان 5 تا ولورین در دنیای اصلی 4 یا 5 تا مردعنکبوتی در دنیای اصلی دو ثور و دو کاپیتان آمریکا و ...
آیا بنظرتون در کمیک های دی سی همچین اتفاقی افتاده آیا مثلا دیک گریسون با وجود بروس وین به خودش اجازه داده که نام بتمن را برای خودش انتخاب کنه معلومه که نه حالا مثلا من میخوام بگم مردعنکبوتی باید توی پرانتز بنویسم پیتر تا بقیه بفهمن که کدوم رو میگم.
تنوع خوبه ولی مارول دیگه داشت بیش از حد تنوع به خرج میداد.بخاطر همین بود که کمیک های مارول فروشش کمتر بود.در ضمن مغازه های کمیک فروشی که دروغ نمیگن دیگه از بس شخصیت جدید میدیم به شخصه خسته شده بودم و تازه توی همین سایت همه خدا خدا میکردن که شخصیت های اصلی برگردن دیگه بدون خارجی ها چی میکشیدن.

تا حدودی با نظر شما موافقم ولی کسی چه میدونه شاید تو سری کمیک های vanishing point اون اتفاقی که مد نظر شما هست بیفته(تیم اپ پیشکسوتا و تازه کارا)،ضمن اینکه قبول کنید همین دل زدگی شما از نسخه های جدید قهرمانا باعث این اشتیاقتون برای دیدن دوباره ی قدیمیا شده.
استاد شما هم خسته نباشید.
فقط یه نکته ای بگم اونم اینکه احساس میکنم مارول خودش هم برای پایان امپراطوری مخفی مشتاق بود چون تو شماره اخر نبرد دوتا استیو راجرز رو آشکارا جلوی همه ی قهرمانا نشون داد که مثلا برای داستان های بعدی قهرمانا بتونن به استیو اعتماد کنن و بگن اونکه این همه بلا سرشون اورده یکی دیگه بوده،وگرنه خیلی راحت اون فضای رویا مانند رو میتونستن ضمیر نا خودآگاه استیو راجرز نشون بدن و نبرد دوتا کاپتان امریکا رو به اونجا بکشن یعنی مثلا کوبیک برای اینکه اون شخصی که واقعا لایق تره تو جسم کاپیتان امریکا ظاهر بشه هردو تاشونو مقابل هم قرار میداد.
نقل قول کردن
AMIR.KASMAEE
#6 AMIR.KASMAEE 1396-10-11 20:26
آقا سوال من اینه که چطور وقتی تو یه مقاله ۱۵ کمیک رو نشون میده که دارای پیام مخفی هستند و طراحاشون هیچوقت بازخواست نشدند اما تا یه اندونزی مسلمان میاد و از علاقش به اسلام پیام مخفی در کمیک بوک میزاره باید اخراج شه؟!
نقل قول کردن
THEthinker
#7 THEthinker 1396-10-11 22:44
واقعا جنجال های جالبی به پا شد مخصوصا شماره 5 و 1 :o
درمورد شماره 5 بگم که تنوع در هیچ حیطه سرگرمی بد نیست چه در فیلم چه در سریال چه در کمیک چه در چیز های دیگه اما مسعله اینه که کارکتر هایی که میخوان جایگزین قهرمانان یا کارکتر های قبلی بشتن بتونن شخصیت پردازی بالاتر و متفاوت یا حداقل در سطح همون قبلی ها ولی با تفاوت هایی که ازشون یه شخصیت جدا و مستقل بسازه به همراه باشه نه صرفا به اسم تنوع و به هدف چاپلوسی و جلب توجه نژاد های دیگه بیایم شخصیت هایی رو بیرون بدیم که فقط انگار همون قهرمان های قبلی رو با یک رنگ پوست و ظاهر جدید بیرون بدن البته این قضیه چاپلوسی الکی نژاد های دیگه بدون رعایت اصول فقط در کمیک نیست متاسفانه در خیلی از ضمینه های دیگه نظاره گر همچین چیزی هستیم
نقل قول کردن
spiderspider
#8 spiderspider 1396-10-19 09:52
خسته نباشید اقای ترابی. در مورد شماره ۱۵ باید بگم مارول یک زمانی شورش یک چیزی رو در میاورد منظورم همین مرگ شخصیت ها است. شاید به این دلیل فیل کولسن تو رویداد امپراتوری مخفی کشته شد که در دنیای سینمایی مارول یا همون mcu مرده. البته از ددپول بعید بود به این سرعت تحت تاثیر کاپیتان آمریکا هایدرایی قرار بگیره و اینکار زشتو بکنه.
نقل قول کردن
spiderspider
#9 spiderspider 1396-10-19 09:59
شماره ۱۴. من واقعا با این موضوع موافقم که نباید این زره دست پانیشر بمونه. اینم یکی از کارهای بد مارول که شخصیت های مرده یا بازنشسته را میراث دارشون رو اشخاصی کنند که هیچ شباهتی به هم ندارند. نباید این زره دست کسی بمونه که بسیار انتقام جو و خشن و بی مسولیت باشه.
نقل قول کردن
spiderspider
#10 spiderspider 1396-10-22 12:22
شماره ۱۳. خب من از کمیک دنیای واکاندا خوشم اومد ولی از کمیک بلک پنتر و دوستانش زیاد خوشم نیومد. ولی آقای ترابی خیلی درست بود که گفت بلک پنتر پتانسیل زیاد برای دنیای کمیک نداره. اما مارول بدلیل اینکه نزدیک به فیلم سینمایش کمیک زیاد بیرون داده تا هواداران مشتاق و علاقه مند به فیلم سینمایی بلک پنتر بشن تا بیشتر فروش فیلم کنه. من واقعا متاسفم برای اشخاصی که فکر میکنند این یک حرکت نژاد پرستانه بود.
نقل قول کردن
spiderspider
#11 spiderspider 1396-10-22 12:24
شماره ۱۲. واقعا نباید هرگز آدم های مثل ادی برگانزا رو که یک بیمار است رو نباید تو هیچ جایی استخدام کرد. دیسی واقعا کار درست رو کرد.
نقل قول کردن
spiderspider
#12 spiderspider 1396-10-22 12:27
شماره ۱۱. واقعا کاور های خلاقانه ای بود. درسته که مارول به احتمال زیاد اونو برای فروش بیشتر بیرون داده ولی از حق نگزریم واقعا خلاقانه بودند.
نقل قول کردن
spiderspider
#13 spiderspider 1396-10-22 12:32
شماره ۱۰. واقعا این یارو با آوردن برادر دوقولو دایانا کار بیهوده ای کرد. واقعا من موافقم که یک زن باید کمیک های واندرومن رو بنویسه چون بهتر میتونه برای واندرومن شخصیت پردازی کنه.لابد رابینسون میخواست با آوردن برادر دایانا مردها رو هم به خوندن کمیک های واندرومن سوق بده.
نقل قول کردن
spiderspider
#14 spiderspider 1396-10-22 12:37
شماره ۹. دومزدی کلاک واقعا کمیک خوبیه اما از بسیتری از ایده هاش بدم اومد. مثلا رورشاک همون والتر کواکس نیست یا ازیماندیاس سرطان داره و جغد شب و سیلک اسپکتر در داستان غایب هستند. بنظرم آلن مور از این کار خوشحال نیست. ولی کمیک دومزدی کلاک کمیک خوبیه و ارزش خوندن داره ولی به پای واچمن نمیرسه.
نقل قول کردن
spiderspider
#15 spiderspider 1396-10-22 20:38
شماره ۸. بنظرم کمیک خوبی بود. این یکی از بهترین کمیک های ناانسان ها بود. من کلا از ناانسان ها خوشم نمیاد ولی بخاطر ایکس من این کمیک رو خوندم. کلا سال ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ یا بهتر بگم بعد از جنگ های پنهان بیشتر بروی ناانسان ها تمرکز شد تا میوتانت ها. ناانسان ها اصلا این پتانسیل رو نداشتن که اینقدر بهشون اهمیت داده بشه. در مجموع کمیک خوبیه.
نقل قول کردن
spiderspider
#16 spiderspider 1396-10-22 20:43
شماره ۷. واقعا دی‌سی کار بسیاربدی کرد که جور ال یا پدر واقعی سوپرمن رو زنده کرد. من قبل از این کمیک تردیدی نداشتم این اقای از همون آزماندیاس باشه. بدلیل اینکه در بسیاری از نقاط شبیه هم بودند واقعا برای دی سی متاسفم. در مورد نجات مهاجران غیر قانونی حرفی ندارم.
نقل قول کردن
spiderspider
#17 spiderspider 1396-10-22 20:50
شماره ۶. مانتو در حقیقت ادم بدی نیست و فقط میخواهد به میوتانت ها کمک کنه و به این دلیل که کمی از انسان ها متنفره همون هلوکاست هستش. اما واقعا مارول تو ایده پردازی شورش رو در میاره نمونش همین نازی شدن مگنتو است. البته من در اخر خیالم راحت شد که قضیه به همون که گفتید ختم شد. این نشون میده که مگنتو برای کمک به میوتانت ها از همه چیز میگذره. حتی حاضره نازی بشه.
نقل قول کردن
spiderspider
#18 spiderspider 1396-10-24 15:20
شماره ۵. دوستانی که نظر گزاشتند به حد کافی درباره این حرف زدند. پس برای همین گمون نکنم نظر من نیاز باشه. چون نظر اینها همون نظر من.
نقل قول کردن
spiderspider
#19 spiderspider 1396-10-24 15:26
شماره ۴. واقعا این اقای یوشیدا برای همه علل خصوص من معما بود. وقتی من فهمیدم که سبالسکی یوشیدا است بسیار متعجب شدم. ولی اصلا دلیل اینو نمی‌فهمم مثلاً میخواست مردم با فرهنگ ژاپنی اشنا بشند یا.... واقعا دلیلشو نمیدونم.
نقل قول کردن
spiderspider
#20 spiderspider 1396-10-24 15:38
شماره ۳. مارول با یک شرکت اسلحه سازی. مارول با این کار احتمالا بعضی از مخاطبانش رو از دست داد. خوشبختانه من تو جشنواره بودم و تونستم یکی از نسخه های رو بگیرم.
نقل قول کردن
spiderspider
#21 spiderspider 1396-10-24 15:43
شماره ۲. نباید هرگز دنیای سیاست رو تو دنیای سرگرمی پیاده کرد. این کمیک اینقدر جنجالی بود که حتی خبرگزاری های ایران هم بهش پرداختند. ولی مارول کار درستی کرد دنیای کمیک که جای این کارها نیست.
نقل قول کردن
spiderspider
#22 spiderspider 1396-10-24 15:46
شماره ۱. واقعا کمیک بسیار خوبی بود. کمی فلسفی بود فلسفه خیر علیه شر. واقعا امسال ایونت به این خوبی ندیده بودم. حتما مطالعه کنید.
نقل قول کردن
spiderspider
#23 spiderspider 1396-10-24 15:48
در اخر ممنون از اقای ترابی بخاطر این مقاله. حیفه این مقاله اینقدر کم نظر داشته باشه. امیدوارم اقای ترابی تمام مقالات مفید کم نظر شمارو پر نظر کنم. با تشکر فراوان.
نقل قول کردن
Thunder God
#24 Thunder God 1397-03-12 19:37
رودز باید از خداشم باشه زرهش به دست پانیشر مطهر بشه. D:
من بیشتر از این ناراحتم که فرانک کسل با رفتن توی یه زره یه مقداری حرکت چیپی زد و برا شخصیتش افت داشت که مثل تونی استارک زره تنش کنه.
در مورد پنج که منم مخالف این شخصیت هام.حالا یکی مثل میس مارول نه چون یه شخصیت جدیده با قدرتای جدید و به صورت کلی منحصر به فرده.
اما مثلا مورالز یا ویلیامز یا حتی آمادئوس چو تحت اسم اسپایدرمن و آیرون من و هالک فعالیت میکنن و خب ما دوست داریم پارکر و استارک و بنر رو در نقش خودشون ببینیم نه این شخصیتای تو دل نرو!
اگر هم میخواد تنوع فرهنگی و نژادی ایجاد کنه بهتره شخصیت جدید خلق کنه نه که افراد جدید رو بذاره تو‌ جلد شخصیتای اصیل.
ددپول هم این که رفت پیش کاپیتان آمریکا غیر منطقی بود یه مقدار اما اینکه مامور کالسون رو کشت به نظرم چیز بدی نبود.به هر حال ددپوله ها،اسپایدرمن که نیست.باید چند وقت یه بار نشون بده با قهرمان ها فرق داره.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45