اگر شما در جمع آن گروهی هستید که این تریلوژی را یک شاهکار سینمایی میدانند پس خود را آماده کنید تا جور دیگری فکر کنید.
مقدمه: سه گانه "شوالیه تاریکی" (Dark Knight Trilogy)! تشکیل شده از سه فیلم خوش ساخت ، با کارگردانی خوب و بازی های عالی. بعد از سالها دیدن نسخه های مختلف از بتمن در دنیای سینما، کریستوفر نولان تصمیم گرفت رنگ و بویی واقعی و رئالیستی به فیلم های بتمن بدهد . همه چیز از بتموبیل گرفته تا جوکر دارای فضا و حال و هوای جدی تر و واقع گرایانه تری شدند. در هر حال خیلی ها هستند که این سه گانه را به عنوان یکی از برترین های ژانر ابرقهرمانی محسوب میکنند و آنها را شاهکار میدانند. با این حال ما از اونایی نیستیم که کورکورانه به چیزی نگاه کنیم و آن را بی عیب و نقص بدانیم. این سه گانه هم همین طور . یعنی وقتی دوباره و دوباره فیلم های بتمن نولان را نگاه میکنیم متوجه میشیم که برخی موارد هستند که ما را آزار میدهند و باعث میشوند از خود بپرسیم: چرا همه این مشکلات را نادیده میگیرند؟ اگر شما در جمع آن گروهی هستید که این تریلوژی را یک شاهکار سینمایی میدانند پس خود را آماده کنید تا جور دیگری فکر کنید. ما عاشق کار شگفت انگیز کریستوفر نولان هستیم و ما عاشق تریلوژی دارک نایت هستیم ولی این 16 مورد هر روز برامون مساله ایجاد میکنند در حالی که انگار برخی از دی سی فن های متعصب باهاشون مشکلی ندارند. باورتون نمیشه؟ پس به خواندن این مقاله ادامه دهید!
- صدای بتمن (Batman’s Voice)
ما لیست رو با مورد آسان شروع میکنیم! این مشکلی هست که وقتی فیلم "بتمن آغاز میکند" بیرون آمد خیلی ها نسبت بهش شکایت کردند ولی وقتی "شوالیه تاریکی" اومد دیگه یاد گرفته بودیم چطور بهش عادت کنیم. درسته که بروس وین باید راهی پیدا کنه تا صدای خودش رو پنهان کنه تا کسی نفهمه که هویت واقعیش کیه ولی معلوم نیست چرا این سه گانه روش عجیبی رو برای این کار انتخاب کرده. در این فیلم ها بتمن صداش اونقدر جدی و خفنه که انگار سنگ در گلویش گیر کرده (یا شایدم یه گلو درد عظیم داره!). برخی ممکنه بگن معرکه است ولی خیلی وقتها نمیشه متوجه حرف هاش شد. جالبه که سریال های Arrow و فیلم "بتمن علیه سوپرمن" از روش بهتری به نام "تغییر دهنده صدا" (voice modulators) استفاده کردند تا بر این مشکل چیره شوند. چرا نولان هم این کار رو نکرد؟
15- نقطه اوج عجله ای (Rushed Climax)
فقط "شوالیه تاریکی برمیخیزد" نیست که مشکل نقطه اوج (Climax) داره بلکه "شوالیه تاریکی" هم این مشکل رو داشت. در این فیلم بتمن و جوکر مبارزه عالی خود را دارند که میتونست بهترین نقطه برای پایان فیلم باشه ولی این فیلم اینجا تموم نمیشه. چون باید با عجله موضوع «هاروی دنت» رو هم خاتمه میدادند تا بتونه به "دوچهره" تبدیل بشه و در اینجا هستش که فیلم با عجله به سوی نقطه اوج حرکت میکنه . در حالی که خیلی بهتر بود که این داستانک حذف میشد و دو چهره برای فیلم سوم باقی میموند. در شوالیه تاریکی برمیخیزد ، ما کلی آماده سازی و زمینه چینی (build up) داریم برای نبرد نهایی ولی خیلی سریع و شلخته رخ میده : بروس وین از زندان بیرون میاد ، میره به گاتهام و فورا میره سراغ جنگ. بعدشم که همه چیز اونقدر سریع انجام میشه که ما به سختی یادمون میمونه نبرد نهایی چی بود و چی شد.
14- فلج شدن بروس وین (Bruce Wayne Crippled)
در ابتدای شوالیه تاریکی برمیخیزد ما بروس وین را میبینیم که 8 سال پیر تر شده و تجربیات مختلف هم او را شکل داده. او یک آدم فلجه و فقط سایه ای از اون انتقام جویی که قبلا بوده ازش باقی مونده. او آنقدر علیل شده که هر کی عصایش رو ازش بگیره بر او پیروز میشه. با این حال وظیفه دوباره خبر میکنه و او دوباره باید بتمن بشه. ولی مشکل اینجاست که فلج شدن بروس وین هیج هدفی نداره و ما سریعا میبینیم که با گجت های جدید این مشکل رو رفع کرده . از اون نقطه به بعد دیگه قضیه فلج بودن او مورد اشاره قرار نمیگیره. البته شکسته شدن کمر او کمی بهتر انجام شد ولی باز هم اونقدر وزن و اهمیت نداره که آدم رو کاملا به دل داستان مهم "سقوط شوالیه" که ازش الهام گرفته، ببره.
13- نقشه های پیچیده (Complicated Schemes)
ما عاشق شخصیت های خبیث این سه گانه هستیم ولی بیایید قبول کنیم که اونا نقشه هایی دارند که بیخودی و بدون اینکه ضرورتی داشته داشته باشه پیچیده هستند. اول بریم سراغ "راس الغول". او تصمیم گرفت اون دستگاه مایکرو ویو را از شرکت وین بدزده و بعدشم با مترسک همکاری کنه تا سم ترس آفرینی را وارد سیستم آب شهری بکنند. بعدش دستگاه، آب رو تبخیر میکرد تا سم بتونه وارد هوا بشه. ولی قبلا نشان داده شده بود که این سم به عنوان یک گاز خیلی موثر عمل میکنه . پس آیا راه بهتری نبود که آن را در شهر گاتهام پخش کرد؟ و بعد میرسیم به نقشه درخشان جوکر در "شوالیه تاریکی"! درسته که دیدن این نقشه fun و جالب بود ولی باید گفت که نقشه او به خیلی موارد بستگی داشت که جوکر هرگز نمیتونست اونا رو پیش بینی کنه تا در نهایت به انفجار پاسگاه پلیس منجر بشه.
12- صدای بین (Bane’s Voice)
و بار دیگر مشکلی با صدای یکی از شخصیت های اصلی! صدای منفور «تام هاردی» در نقش «بین» (Bane). حالا انگار صدای بتمن به قدر کافی برای فهمیدن سخت نبود که نولان صدای بین را هم همین جوری کرد! ضمن اینکه قضیه بین به مراتب بدتر بود چون هم لهجه داشت و هم اینکه ماسکی بر صورت. البته میگن اولش خیلی بدتر بوده و اونایی که نمایش آزمایشی فیلم شوالیه تاریکی برمیخیزد را دیدند شکایت داشتند که اصلا نمیفهمند بین چی میگه! بعدشم نولان مجبور شد تغییراتی به وجود بیاره تا صداش قابل فهم تر بشه. ولی مشکل همچنان پابرجاست. یعنی برای تماشاچی که زبان مادریش انگلیسیه هم تقریبا غیر ممکنه که اون صحنه مربوط به فوتبال آمریکایی رو بدون زیرنویس ببینه و متوجه بشه!
11- قضیه تالیا (Talia’s Backstory)
اولش قرار بود که بین پسر راس الغول باشه که از اون چاه "جهنم روی زمین" بیرون میاد و میاد به گاتهام تا از بتمن و این شهر انتقام بگیره. این میتونست روش درخشانی باشه برای پایان دادن به سه گانه چون به نوعی نشون میداد اعمال بروس وین عواقبی داره که حالا باید باهاشون مواجه بشه. ولی یک پیچش غیر منتظره وارد داستان شد که ناگهان تالیا به شخصیت خبیث اصلی فیلم تبدیل شد . این پیچش هیچ وزنی نداشت چون ما به عنوان تماشاچی ارتباطی با شخصیت تالیا برقرار نکرده بودیم به جز اینکه به طور غیر قابل توجیهی وارد یک رابطه رومانتیک با بتمن شده بود. بعدشم که از فرصت استفاده کردند تا به رابطه عجیب تالیا و بین در فیلم اشاره کنند که واقعا خیلی بیخود بود.
10- مرگ بین (Bane’s Death)
مشکل دیگر درباره نقطه اوج فیلم "شوالیه تاریکی برمیخیزد" مربوط به نحوه مردن بین میشود. در طول فیلم او به عنوان خبیثی به تصویر کشیده شد که همیشه سه قدم از بتمن جلوتره و خیلی راحت هم میتونه در مبارزه شکستش بده (اون قضیه شکستن کمر بروس رو یادتون بیاد). و حالا بریم سراغ مبارزه نهایی که در آن نیروهای بین با بتمن و مردم گاتهام درگیر میشن. یه کمی مشت کاری میکنن و بتمن یهو دارای اراده لازم برای شکست دادن این خبیث میشه. بعد از اینکه فاش میشه او خبیث اصلی نیست ، میبینیم که چیزی نمونده که شوالیه تاریکی رو شکست بده که زن گربه ای بهش ضربه میزنه. بعدشم دیگه دیده نمیشه. واقعا او لیاقت مرگ بهتری رو داشت.
9- تثبیت عجله ای بتمن (Rushed Batman Development)
فیلم "بتمن آغاز میکند" مورد انتقاداتی قرار میگیره درباره اینکه چرا اینقدر سریع به بتمن میرسه. البته فیلم به خوبی به پیشینه بروس وین و انگیزه های او برای بتمن شدن میپردازه ولی درست بلافاصله بعد از یک سوم ابتدایی، بروس لباس برای خودش درست میکنه و میره به شهر برای مبارزه با جنایت. یعنی میخوام بگم او زود به عنوان بتمن خودش رو تثبیت کرد. در حالی که بهتر بود به مرور این کار انجام بشه. و خیلی هم بهتر میشد اگر پس از پیروزی در نبرد نهایی بر راس الغول ، به یک بتمن درست و حسابی و تمام عیار تبدیل میشد. ولی قطعا وارنر میدونسته که فیلمی که ما در آن بتمن را فقط در انتها ببینیم زیاد فروش نمیکنه. بنابراین از همون اوایل تماشاچی با بتمن ملاقات میکنه.
8- صحنه های اکشن (The Action)
خیلی ها از نبود صحنه های اکشن ماندگار و خاطره انگیز در این سه گانه شکایت کرده اند. مخصوصا در فیلم اول که صحنه های اکشن گیج کننده هم هستند. یعنی به سختی میشه فهمید چه اتفاقی داره میفته. بهترین مثال برای این قضیه اولین نبرد بتمن در اسکله است . او به آرامی به خلافکاران حمله میکنه تا اینکه وسطشون ظاهر میشه. بعد با همشون مبارزه میکنه ولی ما هرگز به خوبی این نبرد را نمیبینیم. دوربین مدام داره تکون میخوره و حتی برای یک ثانیه روی چیزی متمرکز نمیمونه. مبارزه با راس الغول هم همین طوره (البته این مبارزه از اون قبلیه که گفتم بهتره). خوشبختانه در فیلم های بعدی، نولان سبک خودش رو بهتر کرد و برداشت های طولانی تری رو گرفت که در آنها شات هایی که مدام از زاویه ای به زاویه ای دیگر میپرند، کمتر شد (حتی «زک اسنایدر» هم میدونه که صحنه های نبرد در فیلم های ابرقهرمانی باید متمرکز باشند ولی نولان اولش نمیدونست!).
7- گجت های مضحک (Ridiculous Gadgets)
اینکه بتمن گجت های مضجک داشته باشه تا ابد با این شخصیت عجین شده است . ما هم مشکلی نداریم که همچین وسایلی داشته باشه چون دیگه بهشون عادت کرده ایم. ولی در فضا و محیط واقع گرایانه ای که نولان برای فیلم های بتمن خودش درست کرده همچین چیزی اصلا صحیح نیست. یعنی اصلا با عقل جور درنمیاد که چطور تونسته اینهمه وسایل با چنین سطح بالایی از پیشرفتگی تولید کنه. شخصا یک مشکل هم دارم با بتمن که چرا دولت و پلیس با اینهمه دستگاه های پیشرفته ردیابی مثل GPS ، هنوز قادر نیست که بفهمه بتمن با اون ماشینش به کجا میره و از کدوم مسیر استفاده میکنه. امیدوار بودیم نولان جواب قانع کننده ای به این سئوال بده که نداد. این مساله گجت ها مخصوصا در "شوالیه تاریکی برمیخیزد" بیشتر به چشم میاد و باعث شده تا این فیلم بیشتر شبیبه به یک اکشن علمی – تخیلی شباهت پیدا کنه تا یک فیلم خفن و جدی بتمن.
6- بروس وین مغرور است (Bruce Wayne is Arrogant)
وقتی بروس وین شاهد به قتل رسیدن پدر و مادرش بود زندگی اش تا ابد دچار تغییر شد . بنابراین با عقل جور درمیاد که همچین کسی از یک سری مشکلات و نقایص ذهنی/روحی در رنج باشه. ولی این موضوه دلیل و بهانه خوبی برای نوع رفتار او در این سه گانه نیست. اگر هنوز دوزاری تون نیفتاده پس اجازه بدید توضیح بدم . بعد از اینکه بروس توسط "لیگ سایه ها" (the League of Shadows) تعلیم میبینه، تصمیم میگیره کل دم و دستگاه اونا رو نابود کنه چون ازش خواسته بودن یه کشاورز رو اعدام کنه! متوجه منظورم میشید؟ یعنی بروس هم اونجا رو فرستاد رو هوا و مرتکب قتل شد و این دقیقا همون کاریه که اونا از بروس میخواستن! به عبارتی دیگر، بروس به حرفشون گوش نمیده چون غیر اخلاقیه و سپس خونه شون رو به آتیش میکشه! به علاوه در فیلم "شوالیه تاریکی برمیخیزد" بروس پنهان میشه چون نمیتونه دیده بشه ولی بعدش ناگهان تصمیم میگیره به عرصه برگرده (اونم بعد از 8 سال غیبت!). اینا همه یعنی غرور.
و اینجاست که بخشی که من (یعنی مترجم این مقاله) خیلی باهاش مشکل دارم مطرح میشه: یعنی اصلا من با بازنشسته شدن بتمن مشکل دارم. تو فیلم میگه جرایم سازمان یافته تو گاتهام پایان یافته پس به وجود بتمن نیاز نبوده! حتی اگه قبول کنیم که تو شهر فاسد و جرم خیزی مثل گاتهام که تو کمیک ها هر روز یه خبیث خوش آب و رنگ توش ظاهر میشه دیگه جنایت بزرگ رخ نمیده پس جنایات کوچک و خرد چی؟ مگه یه دزد بی سر و پا و غیر سازمان یافته نبود که والدین بروس رو کشت? آیا بتمن سوگند یاد نکرده نذاره فرد دیگری مثل خودش یتیم بشه؟ آیا او در برابر جامعه وظیفه نداره؟ ایا کمک به مردم فقط از طریق مبارزه با دم کلفت هایی مثل جوکر و دو چهره انجام میشه؟ به نظرم فرق بتمن و اسپایدرمن در همینه. پیتر هرگز دست از مبارزه نمیکشه و هرگز بازنشسته نمیشه چون میدونه همیشه بهش نیازه. "اسپایدرمن 2" رو یادتونه؟ وقتی برای مدتی کوتاه حرفه اش رو گذاشت کنار چون قدرتی نداشت، ولی بازم دلش طاقت نیاورد و رفت داخل اون ساختمان آتش گرفته و اون بچه رو نجات داد. اما نولان فقط میخواسته یک وضعیت دراماتیک تو قصه فیلم خلق کنه: بتمن بازنشسته به عرصه برمیگرده!
5- دیالوگ ضعیف (Cringeworthy Dialogue)
بسیاری از دیالوگ های تریلوژی بتمن نولان عالی هستند و بسیار خوب هم لحن و پیام فیلم رو منتقل میکنند. چنین جملاتی اکثرا از زبان شخصتی های مهم فیلم به گوش میرسند ولی مشکل اون شخصیت های فرعی و به قول معروف اون سیاهی لشگر ها میباشند . به ویژه در فیلم "شوالیه تاریکی" که آدم عباراتی میشنوه همچون "دیگه پلیس مرده نباشه!" (No more dead cops!”) یا "سفر خوبی داشته باشی. در پاییز (سقوط) بعدی میبینمت" (Have a nice trip, see you next fall) و ... این مساله وقتی نمود بیشتری پیدا میکنه که آدم میبینه بقیه دیالوگ ها چقدر خوب هستن و این چند نمونه خیلی تو ذوق میزنه. خود بتمن هم چند باری اون جمله ریچل رو تکرار میکنه که "این مهم نیست که من کی هستم بلکه کاری که میکنم من را میسازه (It’s not who I am, but what I do that defines me). از نظر تماتیک بسیاری از این جملات موثر واقع میشوند ولی نحوه ارائه و بیان اوناست که آدم با شنیدنشون یه جوری میشه.
4- معشوقه های بروس وین (Bruce Wayne’s Lovers)
واقعا اگه بشه یه نقطه ضعف عمده از این تریلوژی پیدا کرد زنان هستند ، مخصوصا معشوقه های بروس وین. روی «ریچل داز» خیلی کار میشه تا یک دوست قابل اتکا از دوران بچه گی باشه ولی شخصیتش هرگز به قدر کافی تعریف نمیشه تا ما دقیقا به شخصیت پردازی و خصوصیاتش پی ببریم. در قسمت سوم هم که «میراندا تیت» و «سلینا کایل» را داریم. کل شخصیت پردازی میراندا خلاصه میشه در "من دارم سعی میکنم شرکت وین را نجات دهم". راستش ما که اصلا نمیفهمیم که چی میشه که بروس میره با میراندا! نولان فقط این رابطه را ایجاد میکنه تا بعدا اون پیچش تالیا الغول را تحویل ما بده. البته سلینا در این میان از بقیه بهتره ولی باز هم هرگز به اون حدی نمیرسه که آدم به عنوان یک عشق قابل قبول او را بپذیره. از این خوشمون میاد که او در پایان خوش بروس وین سهیم است ولی رابطه اونا هرگز به قدر کافی مورد پرداخت قرار نمیگیره تا قابل باور باشه. بدون شک رومانس ، پاشنه آشیل فیلم های نولانه.
3- تغییر گاتهام (Change of Gotham)
از همون اول شهر گاتهام مثل یک شخصیت مستقل عمل کرد . یعنی روح داشت و آدم باهاش ارتباط برقرار میکرد. مکان های نمادین همچون شرکت وین از همان اول در شهر گنجانده شدند و دیدیم که مردم شهر با مشکلات اقتصادی روبرو هستند . یعنی آدم هایی را میدیدیم که در زندگی روزمره خود با مشکلات روبرو هستند و شاهد بودیم که وضعیت شهر چطور زندگی آنان را تحت تاثیر خود قرار داده. این موضوع در قسمت های اول و دوم کاملا مشهود بود. اما در قسمت سوم (شوالیه تاریکی برمیخیزد) یک لحن کاملا متفاوتی را شاهد هستیم . گاتهام توسط بین و افراد او تسخیر میشه . این شهر دیگه تهی شده از اون تصاویر نمادین دو فیلم قبلی و به جای آن انگار شاهد یک بیایان بی آب و علف هستیم. گاتهام دیگه انگار از خودش روح و شخصیت نداره. فقط یک لوکیشن شده برای اینکه در آن نزاعی رخ بده. فقط همین.
2- مترسک بعد از بتمن آغاز میکند (Scarecrow after Batman Begins)
ما نمیخواهیم «مترسک» رو بکوبیم . در واقع ، شخصیت پردازی او یک جور پیچش جالب بود که در این کاراکتر کلاسیک ایجاد شده بود. حضور او در "بتمن آغاز میکند" کاملا درست و به جا بود و در نبرد نهایی هم هدف داشت (البته خیلی سریع و راحت شکست خورد). ولی در قسمت های بعدی اینطور نبود. یعنی حضورش اونقدر کم بود که آدم یاد کامئوهای استن لی در فیلم های مارول میفتاد! به طور مثال در ابتدای "شوالیه تاریکی" ظاهر میشه و خیلی سریع هم شکست میخوره . یک حضور مشابه هم در قسمت سوم داره . تمام این نقش را میشد داد به یک شخصیت دیگر و معلوم نیست چرا نولان اصرار داشته از این شخصیت استفاده کنه. مخصوصا که از اون ترفند یا سلاح اصلی خودش یعنی "سم ترس آفرین" استفاده نمیکنه.
1- جان بلیک (John Blake)
«جان بلیک» یک شخصیت مکمل قوی در فیلم "شوالیه تاریکی برمیخیزد" بود و اصلا هم شخصیت بدی نبود . ولی دو نقطه ضعف عمده داشت. اولا اینکه خیلی راحت فهمید که بتمن و بروس وین یکی هستند (انگار فقط با یه نگاه این رو فهمید ! ) دوما اینکه در هر کاری که سعی میکنه انجام بده شکست میخوره . مثلا سعی میکنه جلوی مواد منفجره ای که بین و افرادش در سطح شهر گذاشته اند را بگیره ولی دیر میکنه. یا سعی میکنه گوردون را از بیمارستان نجات بده ولی باز هم دیر میکنه (گوردون خودش این کار رو قبلا انجام داده). یا سعی میکنه پلیس ها را در فاضلاب نجات بده ولی رفیقش کشته میشه و این بتمنه که باید سر برسه و همه رو نجات بده. و در آخر اینکه بچه ها را از یتیم خانه برمیداره و سعی میکنه از روی پل عبور کنه ولی پل منفجر میشه و او هم هیچ غلطی نمیکنه. خب اگه این آقا قراره جانشین بتمن باشه پس لااقل یه کمی او را لایق نشون میدادید!
نویسنده: جاشوآ الیوری
مترجم: عمو مختار
منبع: سایت CBR
آدرس مقاله زبان انگلیسی:
Things Wrong With The Dark Knight Trilogy We All Choose To Ignore
All rights reserved © Spidey.ir 2018
(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)
مطالب مرتبط:
همه چیز درباره بتمن
10 اشتباهی که دنیای سینما در مورد بتمن مرتکب شده است!
15 مشکل سری فیلم های "شوالیه تاریکی"
رتبه بندی بازیگران نقش بتمن (BATMAN)
15 اشتباه بزرگی که کریستوفر نولان در فیلم های بتمن مرتکب شد
دیدگاهها
ببينيد اقاي محترم من ديسي فن نيستم ، پس فكر نكنيد با يه من تعصب دارم اين نظرو ميدم ، اين از اين
كاريم ندارم كه فيلم هاي نولان چه مشكلاتي دارن
ولي شما با اين كارتون با اين مقاله ، بيشتر سعي كردين همين دوسه تا فيلمي كه بعضيا بهش مينازتو خرد و خاك كنيد.
شما ميتونستيد با يك مقاله كاملا مفيد و به درد بخور برگردي
اونجور يه بازگشت شكوه مندانه داشتيد ، با اين حركت كه من واقعا نميدونم مشكلتون با اين كمپانيو قهراماناش چيه
فقط براي خودتون دشمن تراشي ميكنيد،
وگرنه من خودم اصلا از اين فيلما خوشم نمياد به هيچ وجه من الوجه
سعي كنيد يه جور ديگه مجسمه سازي كنيد
خیلی ممنون
به خدا ۴ تا شخصیت تخیلی ارزش دعوا کردن و اختلاف بین دو تا انسان واقعی رو نداره...عمو مختار هم ایراد های این سه گانه موفق رو از یه سایت خارجی ترجمه کردن کار بدی نکردن که
دوما :عمو مختار welcome back
سوما:واقعا مقاله جالبی بود این نشون میده هیچ فیلیمی هر چه قدر هم که خوب باشه کامل نیست و جا برای انتقادکردن وجود داره من خودم با ماسک بتمن هم خیلی مشکل داشتم به نظرم خیلی مصنوعی بود حتی ماسک بن افلاک به نظرم خفن تر بود.
اما درمورد مقاله تو اون قسمت ک دستگاه تبخیر اب استفاده میکنند به یکنکته ریز هم میشه توجه کرد اینکه اون دستگاه همه نوع اب رو تبخیر میکنه درسته؟یه سوال میمونه اینکه مگ ۷۰ درصد بدن انسان اب نیس؟پس طبیعتا بدن انسان با اون فشار تبخیر باید یه اتفاقی براش میوفتاد .
و خدایی تمام دلایل منطقی هستن ک تا نخونه ادم متوجهنمیشه گاهی نولان میتونست از مترسک بهتر استفاده کنه گیمر های عزیز اگ سری بازی های ارکام بتمن رو بازی کرده باشن میدونن این بازی خیلی داستان محکمی داره حتی من فکر نمیکردم مترسک انقدر قوی باشه چون تو فیلم انقدر قوی نبود اما تو بازی مترسک کاری کرد کبتمن کم اورد حتی خودشوتسلیم کرد و مترسک هویت واقعی بتمن یعنی بروس وین رو به صورت زنده همجا پخش کرد ویک پایان عالی برای داستان های بتمن دیدم ک خیلی کیف کردم در مورد فضای گاتهام واقعا کم کاری شده واقعا روح وانسجام کافی توش نیس ومن این روح رو تو سریال گاتهام دیدم با اینکه اونم نقژه ضعف داره اما سریال گاتهامخدایی خیلی رو کاراکتر ها داره کار میکنه یعنی بروس وینی رو حتی نشون میده ادم درکش میکنه از دردش غرورش و... حتی اون ذات کنجکاوی و کاراگاهی بتمن رومیشه توش دید ک من در حد توانم این سریالو نقد کردم تو پیج اینستاگرام ولی متاسفانه هیچ کدوم رو تو بتمن جدید اقای زک اسنایدر ندیدیم امیدواریم ک این مشکلات ربز و درشت حل بشه وحداقل از نظر بنده یک سری فیلم از بتمن ببینیم ک کم کم حداقل شبیه به سری بازی های ارکام باشه و ادمو میخکوب کنه
دوست عزیز این لحن تند اصلا خوب نیس شما اگ دقت کنید این مقاله ترجمه شدس و حتی استاد زیر مقاله نام نویسنده رو ذکر کرده و همه این ها به کنار خدایی چیز غیر منطقی تو مقاله نیس پ همه چی با ذکر دلیلیه حالا برا مارول هم همینه برا همهفیلم ها همینه مشکل مشکله وچبزیه کحرف یک نفر نیس این ها حرف منتقد هاییی هستش ک خیلی حرفشون برو داره
عمو مختار خیلی خوشحال شدم برگشتین
با صدای بتمن و بین خیلی موافقم ولی همه درست بودن
متاسفانه بعضی ها اونقدر محو تماشای جوکر در دارک نایت شده بودن که اصلا مشکلات دیگر فیلم به چشم شون نیومده بود
مثلا دو چهره خیلی ضعیف بود و گریمش هم خیلی مسخره بود
و ای کاش به شخصیت پردازی غلط بتمن هم اشاره میکردید که به خودش اجازه داد استراق سمع کنه و حتی لوشس فاکس از دستش ناراحت شد و رفت
اتفاقا بازگشت از این شکوهمندانه تر نمیشد دیگه
خیلی دل و جیگر لازمه درباره این سه گانه اینجوری مطلب نوشت
نولان شده مثل هلوکاست که هر کی ازش انتقاد کنه باید بره زندان
دمت عمو مختار گرم. به خاطر همین کاراشه که اینقدر اسم در کرده
اتفاقا بایدم با همچین مقاله ای برمیگشت و گرنه دیگه عمو مختار نبود
فقط کافیه تو گوگل مثلا سرچ کنید :
dark knight rises that make no sense
ده ها مقاله میاد درباره چیزهایی که تو این فیلم هست و با عقل جور در نمیاد
کاش یکیشون رو ترجمه میکردید
لطفا ترجمه بشه تا حقایق روشن بشه
برای همه آشکاره که انسان جایز الخطاست آقای نولان هر قدر هم کارگردان خوبی باشه بازم ایراداتی توی کارش هست جدا از برای اون دسته از هوادارهایی که معتقد هستند این سایت مارول فن هست باید خدمتشون بگم که این سایت سایت اختصاصی مردعنکبوتی که عضوی از شخصیت های ماروله ولی خوب من به شخصه به عمو مختار یه مقاله هم در مورد مشکل های دنیای سینمایی مارول بزارند چون دنیای سینمایی مارول هم کم مشکل نداره
برای همین مشکلاته که نمرشون کامل نیست
من یک دیسی فن نیستم ولی جا داره بگم اگه قرار باشه هر فیلمی رو اینجوری مورد نقد قرار بدن خب همه فیلم ها سرتاسر دارای اشکال و ایراد میشن من مقاله رو کامل خوندم و تا حدودی اون رو قبول دارم اما محاسن و برتری های این فیلم خیلی بیشتر از ایرادات اون بودن
ولی باز از ترجمه این مقاله از عمو مختار تشکر میکنم
مساله این نیست
مساله اینه که بعضی ها میگن سه گانه نولان هیج عیبی نداره
این مقاله در حواب به اوناست
والا معلومه هیج فیلمی نیست که بی عیب باشه
دوست عزیز این چه لحنی ـه؟! مگه حرف بی منطق یا بی دلیلی بوده تو این مقاله؟!
اولا که این مقاله ترجه شدست. من یادمه عمو مختار یه مقاله تاپ لیست ویلین های کمیک بوکی نوشته بودن که توش جوکر اول و گرین گابلین دوم بود!!! با اینکه توی یک مقاله دیگر با استدلال و منطق اثبات کردن که گرین گابلین بهتره.
بعد هم دیگه همه میدونن عمو فن متعصبی نیست. هر چه تابحال گفته با دلیل و منطق بوده.
Wow ! Not Good, Brilliant !!
میگفتین یه گوسفندی چیزی قربونی کنیم..!
با یه مقاله فوق العاده، فعالیت دوباره ماشین مجسمه سازی اعلام شد...!
اما درباره مقاله، این چهار تا گزینه پایین بیشتر از بقیه گزینه ها منو آزار میدن :
- صدای افتضاح بت من ! والا ما وقتی صداش رو میشنویم خودمون گلو درد میگیریم !!
- با عجله جمع کردن داستان هاروی دنت
- مرگ ماندگار بین !! حقیقتا مرگ شخصیت درجه دو "عصر التران" (کوئیک سیلور) از خبیث اصلی اثر "شوالیه تاریکی برمیخیزد" ماندگار تر و اثرگذار تر بود...! (اثر گذار ؟!!!! مرگ بین ؟!! ..)
- اکشن ! تمام پانل های اکشن سه گانه نولان روی هم، ربع نبرد توی آسانسور استیو راجرز (قسمت سرباز زمستان) نمیشه..!
ممنون بابت مقاله
و واقعا خوش برگشتید...
منتظر مقاله های بیشتر و انشالله نظرات شما توی سایت هستیم...!
Be Yourself..! (به افتخار عمو )
ولی مورد 9 رو قبول ندارم. چون بنظرم اتفاقا خیلی هم در زمان نسبتا خوبی بروس تبدیل به بتمن شد ، البته طبیعی هم هست چون شاید برای بیننده خسته کننده بشه هی بروس وین رو ببینه به نظر منم حتی اولین بار که فیلمو دیدم پرداختن به بروس وین خیلی طولانی بود هی میخواستم بتمنو ببینم ،پس لازم بود
یا مثلا مورد 15 رو همینطور. اتفاقا جالب بود که هاروی دنت تا این حد به یک سوم پایانی فیلم ربط پیدا کرد و دو چهره شد در واقع بنظرم حضور هاروی دنت برای این بود که یکی از اهداف جوکر رو یعنی از بین بردن خط قرمز های اخلاقی و رفتاری یه آدم خوب و به زیر کشیدن او رو به نمایش بذاره
هرچند یکی از مشکل های من با دارک نایت این بود که به جای اینکه بیشتر به بتمن بپردازه به جوکر و هاروی دنت پرداخته شد
مورد 13 در مورد جوکر راستش من مشکلی نداشتم و نقشه ای که کشیده بود خارق العاده بود
البته من خودم واقعا عاشق بگینز و دارک نایت هستم
اینطور هم که من متوجه شدم ایراد هایی که گرفته شد بیشتر بر پایه سینما بود نه کمیک وگرنه شاید ایراد های بیشتری هم داشتند
حاج مختار دمت گرم خیلی هم خوب بود
البته اسم کاملش هست "ریچارد جان دیک گریسون"
Richard John "Dick" Grayson
گفتم بهت بگم که بدونی. چون یه جا دیدم یه سوتی داده بودی. خدا رو شکر نظرت حذف شد
از شما که ادعای دی سی فنی داری بعیده
من خودم بتمن اغاز میکند خیلی دوست دارم و بنظرم از بین فیلم های دیگه "بتمنی" ترینشونه. ولی بنظرم از پتانسیل بالایی که مترسک داشت بهره نبردن ، برای همین به عقیده خیلی ها اون مترسک سری ارکهام خیلی بهتر بوده البته شاید به خاطر محدودیت هایی بوده که نولان وضع کرده و خواسته بیشتر رئالیستی باشه
جیم گوردون هم احساس میکنم یه خورده زیادی اومد تو حاشیه تو فیلم دوم اما همچنان عاشقشم
برمیخیزد هم که سراسر ایراد بود و تا حدی گنگ بخاطر ضعف فیلمنامه
بازنشستگی بتمن منم مخالفم بتمنی که میشناسم تا جای ممکن همیشه با جرم جنایت مبارزه میکرد و بنظرم حالا که نمیتونست ظاهر بشه با اون همه امکاناتی که داشت با یه هویت ناشناس با جرم و جنایت بجنگه و بقیه هم تصور کنن که یه ویجلنتی جدیده
البته شاید ریشه این موضوع از خود شخصیت بتمن باشه
یه مشکل دیگه هم بنظرم نولان خیلی نتونست مخصوصا تو رایسز صحنه های نمادین خلق کنه مثلا شکستن کمر بتمن توسط بین واقعا واقعا جا داشت بهتر باشه ، مطمئنم اگه حتی اسنایدر بود خیلی بهتر میتونست این بخشو نمایش بده
11-10-4- من که کلا با تالیا الغول تو این سری مشکل دارم ، یکی اون حفره ای که تو داستان قسمت سوم ایجاد کرد...اصلا همچی داشت بین تقابل بتمن و بین عالی پیش میرفت ، چه اصراری به این بود ، به عنوان معشوقه بروس هم افتضاح ازش استفاده کردن ولی بقیه چیزا دیگه چه مشکل حساب بشن یا نه همه عالی بودن ، البته ای کاش دیک گریسونم تو این سری بود
تقریبا تمام موارد بجز اون مورد صدای بتمن که توی Top 15 هم نزاشتیدش ایراد این سه گانه بود...
اوکی؛ خب سه گانه بتمن یه سه گانه سینمایی عالی هست؛ یک سه گانه ابرقهرمانی ضعیف...اینجوری توصیفش میکنم...
ژانر ابرقهرمانی یه شناسنامه داره؛اکشن های با عظمت و ماندگار؛جلوه های ویژه خفن؛سکانس های تخیلی؛شخصیت پردازی کمیک بوکی و...
متاسفانه این موارد هیچکدوم در سه گانه نولان نبود؛(من به شخصه تا حدودی برخی از این مشکلات رو با فیلم سرباز زمستان هم داشتم و از اون فیلم هم در مقایسه با سایر فیلم هایMcu اصلا خوشم نمیاد)...
شخصیت های مونث در سه گانه نولان هم واقعا سطح پایین هستند؛کاملا درست...
تغییر گاتهام رو شاید بشه بزرگ ترین ایراد قسمت سوم دونست که اصلا به لحن کلی فیلم ضربه ی بدی میزد...
یه مورد دیگه؛ نه تنها جان بلیک؛بلکه کلا دولت در سه گانه نولان ضعیف نشون داده میشه...
خودتون هم اشاره کردید ؛”چرا دولت با اون همه دستگاه پیشرفته نمی اونه بفهمه بتمن کجا میره و چکار میکنه و...”
گجت های بتمن هم در قالب سه گانه ی نولان ایراد محسوب میشن ولی مثلا اگرتوی یه فیلم “ابرقهرمانی” از بتمن استفاده بشن نمیشه گفت ایراد هستن ولی توی اون سه گانه قطعا ایراد های ضایع ای بودند...
در مجموع با تمام گزینه های لیست موافقم(با موارد “تغییر گاتهام؛صحنات اکشن؛نقشه های پیچیده بیخود خیلی خیلی موافقم)
..........
عمو مختار خوش اومدی به خونه خودت
با تمام گزینه ها موافقم
بازگشت شکوهمند عمو مختار به عرصه کمیک!
(حیف آقای جیمسون (مسیح نیا) نیست روی تیتر روزنامه اش کار کنه .)
درباره مختار این چنین میخوانیم (البته ببخشید اگر یک سری حرف های زیر 13 سال توش داشت آخه میدونید عمو مختار زبونش چه جوریه ) :
نقل قول: حالا داستان عمو مختار:
عمو مختار فردی محترم بود که در سن 13 سالگی سنتور زدن را یاد گرفت. اون هزاران باغ نخلستان دارد و یک بار در جنگ تحمیلی، انگشت کرد تو چشم راننده قطار و توطئه انگلیس شکست خورد. همین باعث شد تا جنگ چالدران II برگزار شود. نبردی که بین حاج غلام، استاد مصطفی، و عمو مختار بود. ولی عمو مختار یک تنه تمام آن ها را به خاک سیاه نشاند!!! او سه برادر دارد که یکی از آنها ناتنی است. یکی از همکلاسی های قدیمی او، خسرو پلشمترن، با مافیای ایتالیا همکاری کرد تا عمو مختار را به قتل برسانند ولی یک دفعه شمشیر اودین در حمام عمو مختار سقوط کرد و انرژی اش باعث شد تا خسرو پلشمترن خرد و خاکشیر شود. عمو مختار یک بار کل دنیا را با استفاده از دستکش بینهایت گرفت ولی دید سودی برایش نداشت و فرمانروایی دنیا را رها کرد.
تمام، و پایان.
ببخشید نظرم ربطی به مقاله نداشت. آخه به عمو مختار خیلی ارادت خاصی دارم. درضمن بنده فقط شوالیه تاریکی را یادم میاد که اونم برایم به نوعی گیج و مبهم بود!
راستی، استودیوی مارول از خواننده سبک کوچه بازاری و محبوب دلها، عباس قادری در فیلم انتقام جویان: جنگ بی نهایت استفاده کرده!!!
ولی نه دیگه در این حد که همچین ایرادای بنی اسرائیلی از بهترین فیلمای کمیک بوکی تاریخ بگیرم
درسته دیسی داره گند میزنه ولی دیگه نباید شاهکاراشو الکی خراب کنید
این حرف هارو عمو مختار نمیزنه.
جاشوآ الیوری میزنه.
اگر کسی قراره مورد انتقاد قرار بگیره باید نویسنده اصلی مقاله مورد انتقاد قرار بگیره. نه کسی که کتابی نوشته تحت عنوان: چگونه پوزه دی سی فن های متعصب را به خاک بمالیم؟
عمو مختار فقط ترجمه کرده. گناهش که گردن ایشون نیست!!! گناهش گردن نویسنده است.
این مقاله بیشتر از دیدگاه علم و منطق و کمیک بوک بررسی شده بود که خیلی هم دقیق و جالب و عالی بود
ولی من میخوام چند نمونه خصوصیات مثبت فیلم رو بگم که میشه گفت این سه گانه مثل یک معجزه عمل کرد
تو این سه گانه نکات الهام بخش زیادی وجود داشت تم قسمت اول که مربوط به مفاهیمی مثل ترس،شجاعت،عدالت و مسئولیت بود تم فیلم دوم براساس مفاهیمی مثل ایثار و دورویی و ارزش انسانیت بود و تم فیلم سوم بر اساس امیدواری و خیزش و جبران و مسئولیت بود...سکانس های ماندگار زیادی داشت مثل سکانس های مربوط به برخورد با ترس در فیلم اول یا سکانس های مربوط به امید و خیزش که درفیلم سوم بودن که میدونم برای من و خیلی افراد الهام بخش بودن و تاثیرات مثبتی روی ذهن و ناخودآگاه داشتن...
این سه گانه فراتر از انتظار ما ازفیلمی راجع به بتمن بود و بنظرم حتی اگر نولان بجای پرداختن به بتمن از عناصر فیلمش برای خلق شخصیت جدیدی استفاده میکرد میتونست بازم خیلی موفق باشه
من خودم دلم میخواست راجع به نکات مثبت این سه گانه مقاله ای بنویسم. امیدوارم یک مقاله راجع به این موضوع هم در سایت قرار بدید.ممنونم
خب اینا نظر من هست
-.من والا با صدای بتمن خیلی مشکلی نداشتم.
15.هاروی دنت و نحوه تبدیل شدنش به دو چهره زمانش مناسب بود و برای من که دلیل تغییر شخصیتش مناسب بود
14.اره اینو قبول دارم
13.اینو اصلا قبول ندارم.خب اینجوری بخوایم گیر بدیم باید صد تا فیلم خیلی خوب دیگه هم اینجوری نگاه کنیم
12.موافقم
11.یجورایی درسته من موافق بودم که تالیا خبیث اصلی باید باشه ولی هدفش برای من قابل درک نیست و به انگیزه و گذشتش به اندازه کافی نپرداختن
10.قبول
9.بنظر من یکی از قشنگترین انیمیشن قهرمانی ای که دیدم batman year one بود الان شاید بالای 6-7 بار دیدمش.بنظر منم فیلم اول خیلی خوب پیش رفت درسته نتونست مثل کارتونش بشه (شایدم باشه من خیلی با کارتونه حال کردم)ولی بنظر من که کافی و مناسب بود
8.من خدایی از جلوههای ویژه اغراق شده خوشم نمیاد.بنظر من نولان بخاطر اینکه میخواسته واقع گرایانه باشه از اکشن های خفن خیلی استفاده نکرده.دقیقا همون چیزی که من خیلی دوست دارم.اکشن که نباید حتما مثل فیلم های علمی و تخیلی مثل صد گانه سریع و خشن باشه( )
7.تنها گجت مزحک توی این سه گانه برای من اون بالونه بود که هواپیما میاد با قلاب میگرتش و میبرتش توی قسمت دوم.خیلی دیگه تخیلی بود من خندم گرفت
6.چی بگم یجورایی قانع شدم که درسته
5.دیگه ادم که نباید توقع داشته باشه سخنان سیاهی لشکرهاهم فیلسوفانه باشه.خلاصه بد هم نبود
4.قبول
3.تمرکز داستان روی چیز دیگه ای بوده من خیلی ایراد بزرگی نمیدونم اینو که بخواد ذکر بشه
2.اره خدایی توی قسمت دوم و سوم واقعا بودنش مسخره و بی دلیل بود
1.میشه به این قضیه خورده گرفت که رابین بی عرضه بوده اما خب از یه جهت دیگه هم میشه نشونش داد که بتمن یه شخصیت تکامل یافته شده اما بلیک هنوز راه برای تجربه زیاد داره.بنظر من که این رو حتی یه نقطه مثبت میدونم که قدرت بتمن رو در برابر مشکلات نشون میده
بعد یه مسیله دیگه من میخواستم بگم .من اصلا مشکلی ندارم یه چی نقد بشه حتی اگر اون چیز برات خیلی مهم و بهش تعصب داشته باشی.یجورایی نقد ادم رو به تامل وا میداره که فکر کنه الان خدایی من سر جریان غرور بتمن خیلی خوب قانع شدم بقیشم هم تا حدودی حرف حق هست ولی دیگه نباید که یه فیلم بی نقص باشه یعنی اصلا میشه گفت محال هست .
کسی که یه متن رو ترجمه میکنه ناچار هست که به متنی که ارایه داده پاسخگو باشه.منظور من نیست اقا مختار باید بیان بگن چرا اینو گفتی نه اصلا .گفتم بالا دلایلمو مشکل من اونایی هستند که میگن عمو فقط ترجمه کردن و از هرگونه پاسخی مبرا هستند .خب یکی نیست بهتون بگه اگر عمو مختار با این متن30 درصد هم موافق نباشه چرا ترجمش کرده؟بازم میگم بحث من اقا مختار نیست بحث سر کسایی هست که ترجمه کردن رو فقط کافی میدونن و از دفاعیه مبرا هستند
خلاصه مقاله خوبی بود مرسی .تا حدودی موافقم و و یسری چیز ها هم ذکر شد که واقعا درسته یا نظرم رو عوض کرد اما خب بنظرم ایرادات بنی اسراییلی هم کم نداشت
بریم سراغ نظر.دوستان اگه اشکالی تو نظراتم هست خیلی ممنون میشم بهم بگید.
باید اعتراف کنم صدای بتمن توی سه گانه نولان بهتر از بتمن افلک هستش.یه جورایی طبیعی تر و خفن تره.صدای بتمن افلک روباتی و مثل صدای التران شده بود.(مخصوصا با اون لباس پیشرفته ).و من زیاد با این مورد موافق نیستم .پیشنهاد میکنم ویدئو های college humor در مورد بتمن رو ببینید.
15_بهتر بود که دوچهره رو برای فیلم سوم نگه میداشتند
14_ظاهرا خیلی طول کشیده که خوب بشه
13_نقشه بین باز از بقیه بهتر بود .نقشه جوکر هم خوب بود و من دوست داشتم جوکر منطقی تر و بهتر نقشه میکشید جوری که نه پیروز بشه و نه بازنده و جوکر یجوری به بتمن نشون بده که حق باهاش بوده.(مقایسه بین اتفاقی که برای هاروی دنت افتاد و قضیه کشتی زیاد خوب صورت نگرفت ).ولی در کل خوب بود. و این رو میشه در مورد خیلییی از فیلم ها گفت .
12_صدای بین واقعا افتضاح بود .
11_داستان بهتر بود همونطور که تو مقاله گفته شد پیش بره .و در ضمن گفته شده بود که کلید بمب دست یکی از شهروند های عادی و کلا دست مردمه.خداییش تالیا یه فرد عادی محسوب میشه؟
10_تمرین های زیر زمینی بتمنو قوی کرد و زد بین که از قوی ترین دشمنان بتمن (از نظر عضله ) هستش رو شکست داد ...
9_من با این مورد موافق نیستم . اورجین بتمن به خوبی توی فیلم نشون داده میشه . و اروم اروم و مرحله مرحله (شایسته یک فیلم )لباسش ساخته میشه .چون فیلم هستش زیاد نمیشه انتظار داشت که مثل دردویل توی قسمت های اخر سریال تازه لباس اصلیش ساخته بشه .
8_صحنه های اکشن توی فیلم اول که خیلی ضعیف هستن . مخصوصا قسمت اتش سوزی خیلی روی اعصاب ادمه .در حالی که میشد از این نقطه ضعف به عنوان یه نقطه قوت استفاده کرد .توی فیلم های بعدی بهتر و بهتر شد و توی فیلم سوم قابل قبول تر شد.
7_تقریبا. بتوموبیل خیلی خفن بود ولی من انتظار داشتم از دود (smoke) و اون نشانه بتمن (اسمشو یادم نمیاد ) بیشتر استفاده کنه .
6_راستش اصلا به این نکته توجه نکرده بودم . در واقع بتمن ادم کشته .ولی نشون داده نمیشه که کسی اونجا کشته بشه .من که به ذهنم نمیرسه ولی ای کاش بروس هوشمندانه تر عمل میکرد.من خودم طرفدار عقیده ی افرادی مثل پانیشر هستم و اینکه بتمن بخواد به خاطر کشتن فردی گناهکار کل اون خونه رو به اتیش بکشه دیگه خیلی زیادیه.(البته برای فرار یجورایی مجبور بود)
5_موافق نیستم . اگه قراره حرف مهمی بزنه میشه شخصیت اصلی ،اگه قرار نیست میشه فرعی . دیگه از شخصیت های فرعی انتظار زیادی که نباید داشت .
ولی این جمله از بتمن خیلی روم تاثیر گذاشت وقتی که گوردون بهش گفت که مردم نمیدونند که این قهرمان کیه و اون گفت : A hero can be any one even a man donig something as simple and ressuring as putting a coat around a young boy's shoulders to let him know that the world hadnt ended. (ببخشید که طولانی شد ) . من عاشق این دیالوگم.
4_درسته که بتمن هم مثل تونی استارک هر لحظه با یه معشوقه هستش ولی در این مورد ... معشوقه های بروس رو نه میشه گفت به زندگیش وارد شدن و نه میشه گفت وارد نشدن (به جز ریچل ).بنده مارول فن هم هستم ترجیح میدم بگم به این موضوع در فیلم های مرد اهنی بهتر پرداخته شده .
3_دیگه خداییش بی خیال
2_موافقم . مترسک باید بهتر از این بهش پرداخته میشد . بهر حال دو راه برای کنترل افراد وجود داره و یکی از اون ها ترسه واین سلاح قدرتمند چیزی (نباید باشه) نیست که راحت شکست بخوره.
1_باهاش مخالفم .صحنه ای بود که بتمن بهش نارنجک داد
و اون هم از حق نگذریم خوب پرتاب کرد . اسم اول جان بلیک رابین بود و من بیشتر دلم میخواست که به عنوان رابین و بتمن (بروس وین ) دیده بشند. این هم از اون سری شخصیت ها هست که به طور کامل وارد فیلم نشد و زیاد بهش پرداخته نشد . فقط در این حد که پلیس خوبیه و ....
این اشکالات کم هستند و تعدادی شون هم کاملا درست نیست و کلا این سه گانه هرچی که باشه بهتر از بتمن افلک هستش .این مقاله اگر 10 تایی میبود قابل قبول تر میشد .
بعضی از ایرادات وارد هست به خصوص درمورد معشوقه های بتمن...که خودم به شخصه نتونستم رمانس بین بروس و سلینا رو درک کنم در حالیکه تویه کامیک واقعا لذت بخشه...
ولی بدون هیچ تعصبی(چون خودم به مارول بیشتر از دی سی علاقه مندم)اینو میگم که هیچکدوم از ایرادات بالا باعث نشد که ذره ای از علاقه ام به این سه گانه کم بشه...واقعا بهترین فیم های ابرقهرمانی که دیدم همین سه تا بوده...هرچند که کاپیتان آمریکا سرباز زمستان و جنگ داخلی هم خیلی خوب بود....
همچنین این نکته رو هم بگم که نباید با دید کامیک و فیلم ابرقهرمانی به این سه گانه نگاه کرد...
بتمن بیگینز از نظر من بهترین فیلم بتمنه که تا به حال ساخته شده
من برای اولین بار در طول عمرم با بروس وین در این فیلم همراه شدم و باهاش همذات پنداری کردم
بهترین فیلم های کمیک بوکی تاریخ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناموسا؟ اولا که خیلی ها میگن اینا رو اصلا نباید کمیک بوکی در نظر گرفت . ثانیا الان خیلی فیلم ها و سه گان ها هستن که از این سری بهتر هستن. همین تریلوژی کاپیتان امریکا از این بهتره و کمیک بوکی تره
به نظرم فقط بتمن بیگینز شاهکاره. دارک نایت هم فیلم خوبیه که البته اصلا کمیک بوکی نیست. دارک نای راییزز که یک فیلم احمقانه است با ده ها حفره فیلمنامه و خطوط داستانی مضحک
به نظرم از اولش هم این سه گانه رو بیخود گنده اش کردید و کردند
همه اش هم به خاطر نولان بود که بعضی ها میپرستنش. همین
و در پایان : اره جون عمه ات . تو دی سی فن نیستی! اتفاقا خوبم هستی . از اون متعصب های دو اتیشه
اقا welcome back
دلم واسه نظراتت تنگ شده بود
بیشتر نظر بده لطفا
اقا باهات موافقم
اینی که گفتی من باهاش کاملا موافقم
به نظرم بتمن آغاز میکند بهترین فیلم بتمنه
اولین باری بود که در این فیلم حس کردم واقعا میخوام بروس وین رو ببینم و اولین باری بود که حس نکردم بتمن زیر سایه شخصیت منفی فیلم قرار نگرفته
واقعا هم رابین یک مشکل بزرگ بود، همون اولین باری که دیدم با خودم گفتم این چطور تونست بفهمه وین بتمنه.
از بین فقط اون صحنه نبرد زیبا بود دیگه چیز خاصی نداشت البته تا اواسط فیلم بین خوب بود ولی اون پیچش داستان...
خیلی از شخصیتا یک ضعفی تو خودشون داشتن الا جوکر و جیمز گوردون که واقعا هر دو بهترین بودند. البته فاکس آقای مورگان فریمن هم عالی بود.
ممنون استاد ترابی ، لطف دارین ؛ راستش یه چندوقتی بود نمیرسیدم زیاد تو سایت فعال باشم ولی خب دیگه الان برگشتم
شما به نظرم فراموشی داری یا خودت رو زدی به اون راه
ما بارها و بارها و بارها از مارول هم ایراد گرفته ایم
خودمنقد منفی نوشتم درباره اسپایدرمن 3، درباره سریال کارتونی جدید مرد عنکبوتی 2017، درباره کارتون مرد عنکبوتی نهایی، درباره فیلم کاپیتان مارول و ...
این مقاله هم ترجمه شده است. نه من نوشتم و من عمو مختار / از یه سایت دیگه ترجمه شده. دلایل آورده. شما هم دلیل بیار و بگو به این دلیل اشتباهه
منتهی شما فقط عضو سایت شدی که این نظر رو بدی و قطعا حرف حق رو نمیتونی درک کنی چون تعصب داری
ولی مهم نیست. اگه قرار بود که به این حرفا پشیزی ارزش قایل بشیم که 8 ساله نامبر وان نبودیم
نویسنده جاشوا الیوری مترجم عمو مختار شما که مقاله نخوندی و همینطور الکی میگی با مارول مشکل ندارن مقاله بدترین داستان های اسپایدرمنو بخون که استاد ترابی عزیز اوایل مقاله گفت اسپایدی از نوشتن هیچ مقاله ای نمیترسه یادمه ۲۴ فروردین سال ۹۶ اینو نوشت و چقدر درست بود بله استادید ما تعصبی نیستن این همه مقاله قانع کننده نوشتن اما شما نولان فنا فقط میگین این فیلم مشکل نداره عمو مختار و استاد ترابی تنها آدمهایی بودن که با دلیل و مدرک گفتن دارک نایت فیلم خوبیه ولی بهترین نیست وقتی دارک نایت اومد ایران همه جو برشون داشت و به هر شخصیته کمیک بوکیه توهین کردن اما اسپایدی چیز هایی نوشت که دسشون رو شد
امم در مورد شخصیت های خبیث میشه گفت پتانسیل که داشتن تقریبا به هدر رفت به جز جوکر و تا حدی راس الغول
در مورد مغرور بودن بتمن بالاخره آدم یه جا مغرور میشه
شخصا از بتمن آغاز میکند تا دو فیلم دیگر واقعا لذت بیشتری بردم(البته منکر خوب و سرگرم کننده بودن دو فیلم دیگه نیستم) ولی متاسفانه دو فیلم دیگر بتمن تحت الشعاع دشمنانش قرار گرفت و نتونست همچون سابق مارو با خود همراه کنه
ولی این سه گانه یه ایراد خیلی بزرگ داشته باشه بحث کمیک بوکی بودنه
درسته که نباید حتما همون کمیک رو به طور مستقیم به پرده سینما اورد ولی میشه علاوه بر حفظ ماهیت کمیک بوکی، فیلم سینمایی خیلی خوبی هم ساخت؛ چون ما داریم فیلم کمیک بوکی میسازیم و علاوه بر توجه به بخش "فیلم"، باید به کمیک بوک و منبع اقتباسش هم توجه کرد(مثلا فکر کنین پیتر جکسون میرفت دیدگاه خودش از ارباب حلقه ها رو پیاده میکرد! و دلیل اینکه چرا همین فیلما بهترین های تاریخن اینه که علاوه بر مشخصه های سینمایی که به بهترین نحو دارن، تونستن عصاره داستانهای تالکین رو پیاده سازی درست کنن و "وفادار" باشن)
مورد 15 درسته که جوکر میخواست با تغییر انگیزه هاروی دنت نقشه ای که داره رو عملی کنه(اینکه همه ذاتا یه روی بدی در درون خود دارن و فقط کافیه اون رو فعال کرد) ولی به قول نویسنده مطلب(که عمومختار زحمت ترجمه کشیدن) یجوریه. اگه مثلا فیلم دو پارت بود خیلی عالی میشد و شرح و بسط حتی بیشتری هم داد
مورد 9 رو تا حدی منظور نویسنده رو میفهمم که مثلا بخواد بگه بتمن بعد شکست راس الغول بتمن حسابی مقتدر و محبوب بشه ولی بازم ایراد حساب نمیشه به نظرم
مورد 8 که واقعا حیفه؛ بتمن به عنوان یکی از بهترین رزمی کاران کمیک میشد صحنه های اکشن واقعا جذابی خلق کرد
پیشتر گفتم که از بتمن آغاز میکند لذت بیشتری بردم و به نظرم واقعا بهترین فیلم بتمنه ولی یه نقطه ضعفی که داره و باعث میشه نتونیم بهش لقب شاهکار بدیم(فارغ از بقیه عیبها) همینه؛ درسته که نمیخواد جلادی کنه و خودش عدالت رو در گاتهام اجرا کنه ولی عینا اونجارو نابود کرد و همه هم کشته شدن و فقط جون راس الغول رو نجات داد! که واقعا این بخش دوم، خیلی بی منطقه
یه نکته ای که خیلی جالبه اینه که از این 16 مورد، 8 مورد به طور مستقیم مربوط به فیلم سوم یعنی خیزش شوالیه تاریکی میشه!
در کل این سه گانه خیلی خوبن و سرگرم کننده
ولی باعث نمیشه که ایراداتش رو نادیده بگیریم
و منم موافقم که اگر هیث لجر(که واقعا هم بازی بی نظیری انجام داد) فوت نمیکرد شاید هیچوقت نه تنها این سه گانه، بلکه خود جوکر و حتی بعضا دنیای دی سی به این محبوبیت نمیرسیدند
ممنون از عمو مختار بابت ترجمه چنین مقاله ای و امیدوارم که یه روز برگردن به سایت
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا