15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

یکی از بهترین مقالات این چند وقت اخیر را براتون ترجمه کرده ام (هرچند خودمون تو سایت spidey.ir به خیلی از این موارد اشاره کرده بودیم!).

مقدمه: واقعا سخته که آدم باورش بشه دنیای سینمایی مارول 10 ساله شده است. الان دیگه همه دنیا با شخصیت های بزرگ و کوچک مارول آشنا هستند و موفقیت MCU به عنوان بزرگترین فرنچایز سینمایی تاریخ بار دیگر ثابت میکنه که چقدر منبع اصلی (یعنی دنیای کمیک بوک های مارول) غنی هستش که همچنان با قدرت دارند پیش میروند! در واقع مارول موفق شده حتی از شخصیت های درجه 2 و 3 خودش هم فیلم و سریال موفق بسازه و کارشناسان اعتقاد دارند حتی برای 50 سال آینده هم به قدر کافی داستان و شخصیت جذاب داره که بخواهد از روی آنها فیلم و سریال بسازد! اما چیزی که برای هواداران مارول بیش از هر چیز دیگری مهمه این است که به ذات شخصیت ها پایبند باشه که انصافا همین کار را هم کرده . ضمن اینکه شاهد بوده ایم که بارها و بارها به اشکال مختلفی به دنیای کمیک و تاریخچه شخصیت های مارول ادای احترام کرده اند که یکی از آنها باز خلق پانل های کلاسیک و نمادین دنیای کمیک روی پرده سینما بوده. در این مقاله بسیار زیبا که توسط سایت CBR نوشته شده است، به معرفی 15 موردی که در آن به پانل های کمیک بوکی مارول در MCU ادای احترام شد، پرداخته میشود.

هشدار: این مقاله حاوی اسپویلر برای فیلم "پلنگ سیاه" است!

 

15- «پلنگ سیاه» علیه یک کرگدن!

«پلنگ سیاه» بر علیه یک کرگدن

یقینا یکی از چشم گیرترین صحنه های اکشن فیلم ابرموفق مارول یعنی "پلنگ سیاه" مربوط به جایی میشه که در بخش پایانی فیلم او با کرگدن زرهی درگیر میشه. در واقع این «واکابی» (W’Kabi) هستش که کرگدن های خودش رو وارد نبرد میکنه تا با کودتای صورت گرفته توسط محافظین شخصی تچالا یعنی Dora Milaje مقابله کنه. پلنگ سیاه (تچالا) هم به موقع وارد عمل میشه و سعی میکنه جلوی کرگدن رو بگیره. جالبه که بدونید این صحنه دقیقا در شماره 9 از کمیک Jungle Action هم وجود داشته! جایی که تچالا سعی میکنه جان یک بچه را از یک کرگدن در حال حمله نجات بده. البته فرقش اینه که در این کمیک تچالا بیشتر از دانش خودش درباره جنگل و حیوانات جنگلی استفاده کرد تا این حیوان را رام کنه، در حالی که در فیلم او بیشتر روی قابلیت های لباس خودش تکیه میکنه!

 

14- «ایبانی ماو» و «دکتر استرنج»

 «ایبانی ماو» و «دکتر استرنج»

در تریلری آخری که از فیلم "انتقام جویان: جنگ بینهایت" پخش شد (و ما در اینجا آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم)، هواداران صحنه آشنایی را دیدند. یعنی در یک شات دیدیم که دکتر استرنج داره شکنجه میشه و بعد «ایبانی ماو» (از اعضای گروه «فرقه سیاه» ثانوس) را دیدیم. علیرغم اینکه ممکنه این صحنه ها در فیلم اصلی مربوط به دو لوکیشن متفاوت باشه ولی تقریبا مطمئن هستیم که شکنجه استرنج به دست ایبانی ماو در حال انجام است. چرا؟ چون دنیای سینمایی مارول و به خصوص برادران روسو (سازندگان فیلم جنگ بینهایت) عادت دارند به اینکه صحنه ها و پانل های معروف کمیک بوکی را عینا تکرار کنند. ما در دنیای کمیک و در رویداد Infinity، صحنه ای را دیدیم که ایبانی ماو داره دکتر استرنج رو شکنجه و مجبورش میکنه که برای فرقه سیاه جاسوسی بکنه. این صحنه به احتمال خیلی زیاد در فیلم جنگ بینهایت هم تکرار خواهد شد و ثانوس او را میفرسته تا بره سراغ استرنج تا سنگ بینهایت زمان را به دست بیاره.

 

13- «سورتور» آزگارد را نابود میکند

سرتور - ازگارد

"ثور: راگنوراک" فیلم جسوری است ، چه از نظر لحنی که برای خودش انتخاب کرد و چه از نظر تغییراتی که در شخصیت ها و مکان های مختلف ایجاد نمود. به طور مثال ثور یک چشم خودش را از دست داد، «اسکرج» و همچنین خیلی از اهالی آزگارد مردند و ... («مت دیمون» هم یک حضور افتخاری بامزه داشت!). ولی احتمالا شوکه کننده ترین بخش فیلم مربوط میشه به اینکه واقعا اون قولی را که در عنوان خودش داده بود را عملی کرد (منظورم همون راگنوراک هستش که به معنی نابودی آزگارد میباشد). در داستان راگناروک در دنیای کمیک نیز تقریبا همین اتفاقات افتاد (البته به شکل ها و دلایل دیگری). «سورتور» نقش کلیدی در نابودی آزگارد و کشتن تمامی اهالی آن داشت. بله درست شنیدید : همه اهالی ازگارد! که شامل ثور و لوکی هم میشد! خب، انتظار نداشتید که در MCU شاهد کشته شدن لوکی و ثور باشیم، داشتید؟! پس همون نابودی ازگارد کفایت میکند!

 

12- اسپایدرمن خودش رو از زیر آوار خلاص میکنه

مرد عنکبوتی اوار

یقینا یکی از ماندگار ترین و نمادین ترین لحظات در طول تاریخ مرد عنکبوتی وقتی است که او خودش را در دنیای کمیک از زیر آوار خلاص کرد تا سمبل اراده آهنین او باشد. قبلا یک مقاله مختص این لحظه نوشته بودم که میتونید اینجا آن را مطالعه کنید. بارها و بارها در فیلم ها، کارتون ها و دنیای کمیک به این لحظه تاریخی ادای احترام شده. در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" هم حتما دیدید که وقتی والچر با لباس خودش ستون ها را روی سر مرد عنکبوتی خراب میکنه، به بهترین و زیباترین شکل بهش ادای احترام شد. پیتر وقتی دید نمیتونه آوار رو بلند کنه وحشت زده شد و درخواست کمک کرد ولی بعدش خودش روی پای خودش ایستاد و تونست بلندش کنه. صحنه به شدت زیبایی بودچون نشان داد پیتر پارکر برخلاف اون چیزیه که اکثر ابرقهرمانان هستند. او یک نوجوان است و بنابراین ترس ها و ناامنی های خاص خودش رو داره که همه کسانی که هم سن و سالش هستند دچارش هستند.

اگه باز هم به دنال دیدن نکات جالبی در این فیلم هستید حتما این مقاله رو بخونید.

 

11- هالک گلادیاتوری!

هالک گلادیاتوری!

فیلم "ثور: راگنوراک" همانطور که در این مقاله گفتیم، پر بود از ارجاعات کمیک بوکی. از چندین داستان کمیک بوکی مثل " راگنوراک " ، "سیاره هالک" و "ثور نالایق" هم الهام گرفته بود. بنابراین هالک را دیدیم که در سیاره ای به نام ساکار گیر افتاده و مجبور شده تا در مسابقاتی گلادیاتوری شرکت کنه. در کمیک "سیاره هالک"، ما ثور را نداشتیم و خود هالک بود که تصمیم میگیره فرمانروای ساکار را سرنگون کنه. ولی در هر حال درست مثل این فیلم هالک رو با لباس و زره گلادیاتوری میبینیم و در همین لباس هم هست که با ثور نبرد میکنه.

 

10- پلنگ سیاه از آبشار پرت میشه پایین

 پلنگ سیاه ار آبشار پرت میشه پایین

یکی از شوکه کننده ترین لحظات فیلم "پلنگ سیاه" مربوط میشه به جایی که «اریک کیل مانگر» موفق میشه تچالا را در دوئل شکست بده و به تاج و تخت "واکاندا" برسه. دوئل آنها بالای یک آبشار برگزار شد و از همون اولش به آدم این حس رو میداد که یکی قراره از لبه آبشار پرت بشه پایین! و خیلی ها تعجب کردند که این یک نفر، تچالا است! این صحنه دقیقا از شماره 6 کمیک Jungle Action گرفته شده . در اونجا هم کیل مانگر سعی میکنه پادشاه بشه و در نتیجه با تچالا در آبشارهای "جنگجویان" وارد مبارزه میشه. درست مثل فیلم، تچالا هم به دست کیل مانگر شکست میخوره و از آبشار به پایین پرتاب میشه. البته بعدش دیدیم که تچالا توسط یکی از دوستان آمریکایی خودش نجات پیدا میکنه ولی در فیلم این قبلیه "جاباری" هستش که او را پیدا میکنه.

 

9- ارتش مرد آهنی

 ارتش مرد آهنی

خیلی ها شاید از فیلم "مرد آهنی 3" متنفر باشند به خاطر اون پیچش داستانی غیر منتظره ای که درباره «ماندارین» انجام داد (و در این مقاله بهش اشاره شده) ، ولی انصافا لحظات و ارجاعات باحالی داشت. یکی از اونا مربوط میشه به جایی که تمام زره های تونی استارک رو به صف کشیده شده میبینیم. در انتهای فیلم هم شاهد هستیم که چطور وارد نبرد میشوند. یعنی ارتش کوچک مرد آهنی که تحت کنترل «جارویس» هستند ، بهش کمک میکنند تا بتونه «آلدریک کیلیان» رو شکست بده. در دنیای کمیک هم بارها شده که زره های مرد آهنی را در کنار هم یا در موقع نبرد ببینیم. شاید معروف ترین آنها مربوط بشه به شماره 153 از کمیک Ultimate Spider-Man که در آن مرد آهنی مقر خودش رو به اسپایدرمن معرفی میکنه. بعدشم شاهد زره های مختلفی هستیم از دوره های مختلف حرفه ابرقهرمانی تونی استارک!

  

8- «آرنیم زولا» رایانه ای شده!

«آرنیم زولا» رایانه ای شده!

بعد از وقایع فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو" خیلی از هواداران فکر میکردند که دیگر اثری از شخصیت «آرنیم زولا» در فیلم های بعدی MCU نخواهد بود. این دانشمند هایدرا، مربوط به دوره زمانی جنگ جهانی میشد و طبیعیه که در فیلم های زمان حال مارول نباشه. ولی برادران روسو او را برگرداندند و به دنیای کمیک های مارول هم ادای احترام بزرگی نمودند! در فیلم "سرباز زمستانی" فاش شد که کمی بعد از جنگ جهانی دوم ، "شیلد" تصمیم گرفت زولا را استخدام کنه و سپس او  از این فرصت استفاده کرد و به طور مخفیانه ای هایدرا را در این سازمان از نو تاسیس کرد! او که در دهه 70 میلادی با خطر مرگ روبرو بود تصمیم گرفت ذهن خودش رو به داخل رایانه منتقل کنه. ایده موجودیت دیجیتالی زولا از دنیای کمیک آمده. یعنی او به عنوان یک دانشمند نازی، روی بی گناهان آزمایشات وحشتناکی انجام میداد. در طول یکی از این آزمایشات ، دچار عفونت و مجبور شد ذهن خودش رو به یک رایانه منتقل کنه.

 

7- «هالک» علیه اونجرز

«هالک» بر علیه اونجرز

چندین بار شده که در دنیای کمیک، هالک با گروه انتقام جویان جنگیده باشه . در MCU هم این اتفاق چند بار افتاده. حالا چه تحت کنترل ذهنی قرار گرفته باشه یا نه، او در اکثر مواقع به طور غیر قابل کنترلی عصبانیه و نویسندگان همیشه بهانه ای برای اینکه با قهرمانان دیگر بجنگه پیدا میکنند! یکی از اشارات مستقیم به این قضیه در فیلم "اونجرز" رخ داد. در این فیلم لوکی باعث میشه تا بروس بنر روی "هلی کریر" به هالک تبدیل بشه و در نتیجه نبردی بین هالک و ثور شروع میشه. این حادثه شبیه اتفاقی هستش که در اولین کمیک اونجرز هم دیده بودیم. اونجا هم لوکی روی ذهن هالک تاثیر میذاره تا با ثور بجنگه.

 

6- لوکی بر تخت پادشاهی آزگارد!

 لوکی بر تخت پادشاهی آزگارد!

برخلاف دنیای کمیک، لوکی زیاد مجبور نشد انتظار بکشه تا به تاج و تخت آزگارد برسه! او در فیلم "ثور" نقشه ای کشید تا خانواده اش رو نابود کنه و به پادشاهی برسه (البته برای مدت خیلی کوتاهی). ثور از آزگارد تبعید شد و اودین هم به خواب عمیق خودش رفت و در نتیجه لوکی برای مدت کوتاهی بر تخت آزگارد تکیه زد. اما در دنیای کمیک و در مینی سریز Loki که سال 2004 چاپ شد، شاهد این اتفاق و این صحنه بودیم. به خاطر همینه که گفتم در دنیای کمیک این اتفاق با تاخیر افتاد!

 

5- رفیق اسپایدرمن، لگو و فاش شدن هویت مخفی!

رفیق اسپایدرمن، لگو و فاش شدن هویت مخفی!

"اسپایدرمن: بازگشت به خانه" با خودش برخی از جوان ترین شخصیت ها را وارد MCU کرد. یک از اونا که خیلی هم خوش درخشید، «ند لیدز» نام داشت. ند که در واقع هم نام یکی از شخصیت های مهم و مکمل کمیک های مرد عنکبوتی است (که در اینجا معرفی شده)، در واقع از نظر شخصیتی شباهت دارد به «گانکه لی» که یکی از کاراکترهای کمیک های Ultimate Spider-Man است و دوست صمیمی «مایلز مورالز» به حساب میاد. در حقیقت اون صحنه ای که در آن ند متوجه میشود پیتر همون مرد عنکبوتیه، دقیقا شبیه به صحنه ای است که در آن گانکه میفهمه مورالز قدرت های عنکبوتی داره! ضمن اینکه در هر دو صحنه یک شاهکار لگویی خراب میشه. البته در دنیای کمیک کمی ماجرا فرق داشت . چون این مایلزه که وارد اتفاق گانکه میشه تا بهش هویت مخفی خودش رو لو بده!

  

4- همكاری مشترك انت من و هاكای

نحوه همكاری هاكای با انت من در سكانس نبرد فرودگاه فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" و نشستن انت من روی تیر هاكای ، اشاره ای دارد به كمیك The Avengers #223! این صحنه واقعا به دل هواداران قدیمی مارول نشست. در کمیک مذکور، انت من و هاکای با «تسک مستر» میجنگند و هاکای به اون شکل، انت من رو شلیک میکنه تا او بتونه سلاح تسک مستر رو غیر فعال کنه. این تاکتیک برای منظور مشابه ای در فیلم "جنگ داخلی" نیز به کار رفت : برای غیر فعال کردن زره مرد آهنی!

  

3- سر نوشت «اسکرج»

اسکرج - ثور

«اسکرج» (ملقب به Executioner) شخصیتی است که در فیلم "ثور: راگنوراک" اولش با «هلا» دیده میشه ولی بعدش آدم خوبی میشه. صحنه فداکاری او دقیقا اشاره داره به صحنه های ماندگار در کمیک های مارول که تو این مقاله بهش اشاره شده است. بله .. در شماره 362 از کمیک The Mighty Thor صحنه ای را دیدیم که در آن اسکرج به سمت لشگر هلا یورش میبرد. در این داستان ماندگار وقتی ثور و نیروهای ازگارد به جهنم میروند تا تا تعدادی از ارواح زمینی را نجات دهند به فردی نیاز پیدا میكنند تا از پل ارتباطی با زمین محافظت كند. در كمال تعجب اسكرج برای این كار داوطلب میشود و در نهایت جان خودش را فدا میكند. او با این كار خودش را در ذهن خوانندگان و اهالی ازگارد به یك قهرمان تبدیل كرد. در فیلم هم همین اتفاق برای او میفته.

 

2- روبرو شدن تونی استارک با مادر یکی از قربانیان

 روبرو شدن تونی استارک با مادر یکی از قربانیان

برادران روسو وقتی تصمیم گرفتند رویداد تاریخی مارول در دنیای کمیک یعنی "جنگ داخلی" را مورد اقتباس سینمایی قرار دهند واقعا دست به ریسک بزرگی زدند. خیلی چیزها را هم به دلایل مختلف باید عوض میکردند و در عین حال باید به ذات داستان هم وفادار میماندند. در این رویداد خبیثی به نام «نایترو» خودش رو منفجر میکنه (در حالی که داره از دست یک عده ابرقهرمان فرار میکنه) و باعث مرگ تعدادی از بچه ها میشه. بعدش تونی استارک رو میبینیم که با مادر یکی از قربانیان این انفجار روبرو میشه. او به تونی میگه اگر نظارت روی فعالیت های ابرقهرمانی بیشتر بود این اتفاق نمیفتاد. همین باعث عذاب وجدان تونی میشه تا بره دنبال وضع قانون ثبت نام از قهرمانان که در نهایت به بروز اختلاف شدید بین قهرمانان مارول منتهی میشه. در فیلم جنگ داخلی هم صحنه مشابه ای میبینیم که در آن زنی میاد سراغ تونی و بهش درباره پسر کشته شده اش میگه . و این باز هم انگیزه ای میشه برای موضعی که او در این فیلم اتخاذ میکنه.

 

1- اداي احترام بصری به كميك های مارول در فیلم جنگ داخلی

برادران روسو واقعا با فیلم "جنگ داخلی" گل کاشتند و تا میتونستند به رویداد "جنگ داخلی" در دنیای کمیک ادای احترام کردند. به طور مثال در طی نبرد نهایی بین مرد آهنی و كاپیتان آمریكا صحنه ای را میبینیم كه عینا از كمیك جنگ داخلی برداشته شده:

 فیلم جنگ داخلی

کمیک جنگ داخلی مارول 

این صحنه رو هم یادتون هست؟

 

از این الهام گرفتنش:

 

این یكی رو چطور؟

 

اینم از این یكی الهام گرفتن:

 

جالب بود ، نه؟ حالا میفهمید که چرا مارول اینقدر از رقیبش جلوتره؟ چون به تاریخچه غنی خودش احترام میگذاره ...

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

منبع: سایت cbr

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

ایستراگ (EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "ثور: راگناورک"

35 ایستراگ (EASTER EGG) فیلم كاپیتان آمریكا: جنگ داخلی

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

15 صحنه برتر فیلم های کمیک بوکی سال 2017

15 رویداد برتر مارول (TOP 15 MARVEL EVENTS)

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

بررسی و تحلیل سومین تریلر فیلم "انتقام جویان : جنگ بینهایت"

معرفی اعضای فرقه سیاه "ثانوس"

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spider-Fan
#1 Spider-Fan 1397-02-02 18:42
خسته نباشین
واقعا مقاله زیبایی بود.
نوابغی مثل استیو دیتکو خالق برخی از اون پانل های قدیمی و ماندگار بودن و از نبوغ خالص شون برای به نوعی روح دادن به داستان استفاده کردن.
مثل پانل 《مرد عنکبوتی خودش را از زیر آوار خلاص میکند》؛ پیتر بیشتر و بیشتر تقلا میکنه و پانل ها هم بزرگ و بزرگتر میشن و در انتها پیتر خودش رو خلاص میکنه که یک پانل یک صفحه ای میشه.
پس چرا نباید ادای احترام بصری مستقیم بهشون کرد.
نقل قول کردن
saeidkhaphan
#2 saeidkhaphan 1397-02-02 19:14
مقاله خوبی بود
اون وقت می گن چرا فیلم های دیسی خوب نیس خوب معلومه دیگه
نقل قول کردن
mobin.md
#3 mobin.md 1397-02-02 20:24
مقاله بسیار بسیار عالی بود

فیلم جنگ داخلی که اصن یه شاهکاره به نظرمن و من خیلی باهاش حال کردم
حالا اگه bvs بود شاید یکی هم نداشته باشه
نقل قول کردن
alihdz
#4 alihdz 1397-02-02 21:07
عالی بود
فک کنم اگه همین مقاله برا دیسی نوشته بشه عنوانش این میشه:
15 صحنه کمیک بوکی دیسی که مستقیما کمیک را دور زدند و خلاف آن عمل کردند :D :D :D :D


رتبه اولش هم حتما تعلق میگیره به اخلاق سوپرمن یا ظاهر لکس لوثر :lol:



راستی استاد این عکسای بلک پنترو رو از کجا گرفتین آخه کیفیتشون خوبه
نکنه وب دی ال اومده من خبر ندارم؟؟
نقل قول کردن
hassan91
#5 hassan91 1397-02-02 22:48
‌چه مقاله ای خیلی خوبی بود و هست. چه صحنه های خوبی.
بنظرم شاید بیش از ۱۵ تا بشه! شاید که نه حتما!
برادران روسو واقعا خیلی عالی بهش اشاره میکنن.
تازه افتادن هالک به اون معبد دکتر استرنج شبیه صحنه ی افتادن سیلور سرفر بود.
یکیشم اون چهره ی ایگو که خیلی شبیه اون چهره خودش تو کمیک بود.
واقعا مارول و دیزنی عالی انجام میدن اینکارو.
همچین مقاله ای برای فیلمای مرد عنکبوتی نیست؟! خیلی جالب میشه اونا رو هم بدونم.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#6 AmirhoseinJafari2005 1400-01-09 22:15
خیلی عالی بود ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید