20 كمیك برتر ترسناك (Horror Comics)

20 كمیك برتر ترسناك (Horror Comics)

به مناسبت هالووین این مقاله تقدیم شما میشود!

مقدمه: میتوان ادعا کرد که پس از ابرقهرمانان، محبوب ترین ژانر و سبک در تاریخ دنیای کمیک ، وحشت یا همان horror بوده است که هنوز هم به اشکال مختلف چاپ میشود و محبوبیت نسبی هم دارد. تا به حال کمیک های بسیار زیادی در این ژانر خلق شده اند که باعث شگفتی  و البته وحشت خوانندگان گردیده اند و الهام بخش خیلی ها شده اند و البته از یاد نبریم که بسیاری از برترین طراحان تاریخ کمیک های ابرقهرمانی هم ابتدا از این ژانر شروع کردند .

در مجموع مدیوم کمیک بوک برای سبک Horror عالی است و با نگاهی به تاریخچه مجلات مصور متوجه  اهمیت آنها میشویم . ضمن اینکه سیر تکاملی آنها نیز قابل توجه است چون میبینیم که در دهه 50 میلادی و با افول ابرقهرمانان انتشاراتی مثل EC پدید آمد که یک عالمه کمیک ترسناک معرکه خلق کرد. متاسفانه خشونت افسار گسیخته در این کمیک ها باعث شد تا کمیک ها سانسور شوند و مقررات سخت گیرانه ای بر آنها وضع شود. سپس در دهه 60 میلادی بیشتر شاهد کمیک های هیولایی بودیم که در این زمینه مارول واقعا پیشتاز بود . بعدش هم در دهه 70 میلادی و با آسان تر شدن قوانین شاهد رونق مجدد اما آهسته ژانر ترسناک و ماورالطبیعه بودیم  و ....

 

20- فتاله (Fatale)

20- فتاله (Fatale)

چطور میشه سبک کلاسیک نوآر جرم و جنایت رو با درام و وحشت "لاو کرافتی" ترکیب کرد و هر ماه کمیکی بیرون داد که هم ترسناک هستش و هم سرگرم کننده؟ سخته، نه؟ ولی «اد بروبیکر» به همراه طراحی به نام «شان فیلیپس» بین سالهای 2012 تا 2014 این کار را کردند. آنها قبلا با کمیک Criminal شاهکاری در ژانر جرم و جنایت خلق نمودند و با Fatale پا در عرصه ترسناک گذاشتند در حالی که هنوز به همون  تم های بینظیر جنایی سری قبلی وفادار بودند. ماجراهای این کمیک حول و حوش یک زن که به نظر میاد هرگز نمیمیره میچرخه . اسم او Jo هستش و دهه های زیادی هستش که زنده است . Jo میتونه کاری بکنه که مردها شیفته اش بشوند. در عین حال یک فرقه مخوف هم هست که به دنبال Jo هستش و میخواد ازش برای مقاصد نفرت انگیز خودش سو استفاده کنه. مردهایی هم که عاشق Jo میشوند به محافظین او تبدیل میشوند و اغلب هم پایان وحشتناکی در انتظار آنها است! داستان های این کمیک مو را بر تن خواننده سیخ میکند و آنچنان وحشت ظریف و جذابی در بین صفحاتش یافت میشه که خواننده نمیتونه حتی برای یک لحظه کمیک رو زمین بزاره!

 

19- ویک (Wake)

 ویک (Wake)

"ویك" تركیبی است از فیلم "دنیای آب" (Waterworld) و سری فیلم های "بیگانه" (Alien)! این كمیك در واقع برداشتی ترسناك از پریان دریایی است كه  «اسكات اسنایدر» برایمان خلق كرده. (اسكات اسنایدر قبل از انكه نویسنده كمیك های بتمن بشود، كمیك های ترسناك مینوشت). داستان اینجوریه كه وقتی یكی از پریان دریایی توسط انسان های دستگیر میشود شاهد تهاجم آنها به دنیای انسان ها هستیم. در این كمیك پریان دریایی نژادی باستانی هستند كه همواره رقیب بشریت محسوب میشده اند. "ویك" به دو بخش تقسیم شده بود: بخش اول در یك پایگاه  زیر دریا جریان داشت كه در آن پری دریایی مذكور زندانی شده بود و بخش دوم هم 200 سال بعد در آينده رخ میدهد یعنی زماني كه پریان دریایی به تلافی زنداني شدن همنوع خود به بشریت حمله میكنند. طراحی این كمیك كه توسط «شان پاتریك» مورفی انجام شده بسیار زیباست . او پریان دریایی را طوری به تصویر كشیده كه هم ترسناك هستند و هم مسحور كننده. در ضمن بهتون اخطار میكنم كه اگه این كمیك رو بخونید دیگر جرات نخواهید كرد به دریا و اقیانوس بروید!!!

 

18- زامبی های مارول (Marvel Zombies)

 زامبی های مارول (Marvel Zombies)

در حال حاضر ژانر زامبی ها بسیار در عالم سینما، تلویزیون و گیم را فرار گرفته اند. "زامبی های مارول" هم یك داستان زامبی مانند با حضور ابرقهرمانان است! در این كمیك با دنیایی دیگر آشنا میشویم كه توسط "چهار شگفت انگیز التمیت" مورد كاوش قرار میگیرد. در اين دنیا نسخه زامبی شده شخصیت های مارول حكومت میكنند و از گوشت عده معدودی كه باقی مانده اند تغذیه میکنند. بر خلاف خیلی از داستان های زامبی در این كمیك شاهد هستیم كه ابرقهرمانان مارول حتی پس از زامبی شدن هوش و شعور خود را حفظ كرده اند ولی مجبورند تسلیم میل درونی خود برای خوردن دیگران شوند. جالبه كه بدونید «رابرت كركمن» (نابغه دنیا كمیك و خالق كمیك های Walking Dead) دو سری اول از این كمیك را نوشت . برخی از عناصر این كميك ضمنا در یكی از كمیك های فرعی جنگ های پنهان به كار رفته و در آن پروردگار «دووم» زامبی های مارول را پشت دیواری عظیم زندانی كرده تا به دیگر قلمروهای دنیای او آسیب نزنند. وحشتی که این کمیک در دل خواننده ایجاد میکند بیشتر به این دلیل است که با سابقه خوبی که از ابرقهرمانان مارول حضور آنها در چنین داستانی بسیار غیر منتظره است و همین مساله این کمیک رو شوکه کننده تر میکند. در ضمن  میتوانید  ترجمه این داستان را در لینك زیر بخوانید :

 كمیك "زامبی های مارول" (MARVEL ZOMBIES) ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

شماره آخر از کمیک "بازگشت زامبی های مارول" (MARVEL ZOMBIES RETURN) ترجمه شد + لینک دانلود

اینهم یک کمیک دیگر از این سری که در سایت ما ترجمه شده:

كميك فارسی:  زامبی های مارول  علیه التران + لینک دانلود مستقیم

 

17- کمیک های ماجراجویی: اسپکتر (Adventure Comics: Spectre)

کمیک های ماجراجویی: اسپکتر (Adventure Comics: Spectre)

«اسپکتر» از شخصیت های بسیار نیرومند و قدیمی دنیای کمیک های دی سی هستش که در عصر طلایی دوران کمیک خلق شد (اینجا میتونید تاریخچه او را بخوانید). کلا خیلی داستان های خارق العاده ای ازش چاپ نشده ولی سال 1974 تا 1975، ده کمیک با حضور این شخصیت در شماره های 431 تا 440 از عنوان Adventure Comics چاپ شد که فوق العاده بود و ژانر ابرقهرمانی ترسناک را از نو تعریف کرد. گفته میشه اون موقع سردبیر دی سی به نام «جو اورلاندو» واقعا مورد زور گیری در خیابان واقع شد و بنابراین تصمیم گرفت شخصیت اسپکتر را بعد از سالها دوباره احیا و به عنوان سمبل یک شخصیت انتقام جوی جهنمی ارائه کند. اورلاندو خودش خط اصلی این 10 شماره را طرح ریزی کرد و اونا رو به دست نویسنده ای به نام «مایکل فلیشر» و «جیم آپارو» داد . در این کمیک ها اسپکتر شکست ناپذیر، به تعقیب، شکار و مجازات دزدان و قاتلان و متجاوزین به عنف میپرداخت و اغلب هم اونا رو به اشیا بی جان تبدیل میکرد. کی میتونه اون صحنه ای را که اسپکتر یک خلافکار را به کاغد تبدیل کرد و بعدش خودش هم به قیچی تبدیل شد یادش بره؟! یا اون جایی که یکی رو تبدیل به شمع و بعدش ذوبش کرد؟!! میگن خیلی از این صحنه الهام بخش «فردی کروگر» شخصیت ترسناک معروف فیلم های "کابوس در خیابان الم" بوده است. طراحی های جیم اپاروی کبیر با اون لی آوت های هوشمندانه اش باعث شد این کمیک ها ماندگار شوند. در واقع قبل از این سری، اسپکتر شخصیتی فراموش شده به حساب می آمد  ولی بعدش خوانندگان فهمیدند که کمیک های ابرقهرمانی هم میتونند تا چه حد ترسناک باشند!

 

16- هارو كانتی  (Harrow County)

هارو كانتی  (Harrow County)

اگر میخواهید كمیكی بخوانید كه از ترس شما را زهره ترك كند، Harrow County را پیشنهاد میدهیم. این كمیك جدید انتشارات "دارك هورس" توسط «كالن بان» و «تایلر كروك» خلق شده. در آن دختری را میبینیم به نام «امی» كه شاید روح جادوگری كه 18 سال پیش توسط اهالی یك دهكده كشته است، در وی حلول كرده باشد. پدر و دیگر اهالی روستا تصمیم میگيرند امی را قبل از اينكه قدرت های جادوگر در او رشد كند، به قتل برسانند. به همین دلیل امی فرار میكند و به داخل جنگل نفرین شده نزدیك روستا میرود. امی كم كم متوجه میشود كه تاریكی بی سابقه ای دارد در روستا پا میگیرد. در ضمن او یك خواهر دوقلوی خبیث هم دارد كه خیلی دلش میخواهد قدرت های جادوگر كشته شده را داشته باشد. "هارو كانتی" یك داستان ارواح فوق العاده است كه در جامعه ای رخ میدهد كه شاید خیلی هم با جوامع امروزی فرقی نداشته باشد. این كمیك باعث میشود كه به فكر بیافتید چه چیزهایی در اعماق جنگل های نزدیك خانه تان یا در گذشته جوامع شما نهفته هستند.

 

15- انیمال من  (Animal Man)

 انیمال من  (Animal Man)

انتشارات دی سی تاریخچه طولانی در تركیب ابرقهرمانان با موضوعات ماورالطبیعه دارد و شما میتوانید مثال هایی زیادی از این قبیل در كمیك تحسین شده «موجودی از باتلاق» ( Swamp Thing) نوشته «الن مور» بیابید. در سال 2011 و در جریان ریبوت جدید این شركت تحت عنوان New 52 كمیك ترسناكی تحت عنوان Animal Man هم به بازار آمد. در این كمیك شاهد ایده های غریبی بودیم، مثل Red (نیرویی كه تمام حیات حیوانات را به هم وصل میكند) و Rot (نیرویی شیطانی كه نماینده قدرت های پوسیدگی و ویرانی در جهان است) . سپس «انیمال من» میفهمد كه دخترش در واقع آواتاری از Rot است و مجبور به فرار میشود چون Rot در به در دنبال اوست تا با بلعیدن دخترش بتواند موجودات زمین را تحت سلطه  خودش بگیرد. لحن حزن انگیزی در این كمیك موج میزند و انگار قهرمان داستان توانایی نجات خود و دخترش را ندارد. Animal Man بسیار دارك و تكان دهنده است و نشان میدهد كه حتی ابرقهرمانان هم میتوانند بترسند.

 

14- Hack/Slash

 Hack/Slash

چه بر سر نجات یافتگان وحشی گری های یك قاتل سریالی می آید؟ این تم اصلی كمیك Hack/Slash است، كمیكی كه سالهاست توسط «تیم سیلی» نوشته میشود. در این كمیك دختری به نام «كیسی هك» (Cassie Hack) مادر خودش را (كه زمانی یك قاتل سریالی بوده و دوباره زنده شده) ميكشد. او سپس به نقاط مختلف كشورش سفر میكند تا با اجساد قاتلین بالفطره و قاتلین سریالی كه زنده شده اند مبارزه كند (این اجساد زنده شده " slashers " نامیده میشوند) . كیسی را مردی قوی هیكل به نام «ولد» (Vlad) همراهی میكند كه صورتش به شدت آسیب دیده و از ریخت افتاده است. این كمیك بسیاری از ساختارهای شناخته شده فیلم های معروف ژانر وحشت را میشكند و خیلی از شخصیت های معروف سینمای ترسناك را به هجو میكشد. كیسی سمبل شخصیت های مونثی هستند كه معمولا در پایان فیلم های ترسناك زنده میمانند. برخی از شخصیت های معروف فیلم های ترسناك مثل «چاكی» یا «اش» (Ash) از سری "كلبه وحشت"   (Evil Dead) ، در این كمیك حضور پیدا كرده اند. این كمیك به علاقمندان به فیلم های ترسناك توصیه میشود.

 

13- ویژن (Vision)

ویژن (Vision)

«ویژن» رو دیگه همه به لطف فیلم های سینمایی مارول میشناسند (اگه نمیشناسید بهتره  این مقاله رو بخونید) ولی کی فکرش رو میکرد که مارول بتونه کمیک های این شخصیت رو تبدیل کنه به یکی از بهترین های سالهای اخیر در ژانر ترسناک؟ اما مارول از سال 2016 این کار رو کرد و ما هر ماه شاهد داستان های فوق العاده بودیم. ویژن در این سری دور از اونجرز و در حومه شهر واشنگتن دی سی به همراه خانواده اش زندگی میکرد ؛ خانواده ای که خودش خلق کرده بود تا بهتر معنی و مفهوم بشریت را درک کند. آنها سعی میکردند تا جای ممکن خودشون رو با زندگی انسان ها ترکیب کنند. تا اینکه یک روز وقتی ویژن در خانه نبود یک ابرشرور رفت به خونه اش و اونجا همسرش به طرز فجیعی اون رو به قتل رساند و از اینجا به بعد بود که داستان ها واقعا ترسناک و دارک شدند. ویژن قطعا یکی از مبتکرانه ترین ، هوشمندانه ترین و عمیق ترین کمیک های سالهای اخیر ماروله. در این موضوع شک نکنید. فقط حیف که 12 شماره بیشتر دوام نیاورد ....

 

12- آخرت با آرچی  (Afterlife with Archie)

 آخرت با آرچی  (Afterlife with Archie)

كمیك های "آرچی" همواره به عنوان عناوینی كارتونی و تا حدی بچه گانه شناخته میشدند ولی در كمیك" آخرت با آرچی " شاهد هستیم كه «سابرینا، جادوگر نوجوان» و «جاگهد» (Jughead) به طور تصادفی باعث به وجود آمدن دنیایی آخر الزمانی با حضور زامبی ها شده اند . این كمیك توسط «ربورتو اگوئره ساكاسا» نوشته شده و طراحش هم «فرنچسكو فرانكاویلا» است (او یكی از برجسته ترین طراحان حال حاضر دنیای كميك به شمار میرود) . " آخرت با آرچی " با هنرمندی المان های كلاسیك و شناخته شده كمیك های آرچی و دنیای زامبی ها را واژگون میكند و ماجراهايي ترسناك و دلهره آور خلق میكند.  نه تنها در این كمیك برخی از شخصیت های محبوب سری آرچی به صورت سيستماتيك و چندش آوری كشته شده اند بلكه بازماندگان هم انگار دارند به تدریج دیوانه میشوند چون آرچی كه داره با ارواح حرف میزنه، سابرینا مجبور شده با  Cthulhu ازدواج كنه و «چریل بلاسم» هم برادر دوقلوی خودش را كشت (البته در دفاع از خودش) . از شماره 8 به بعد هم   مثلث عشقی آرچی/بتی/ورونیكا با پایان خونینی حل و فصل شد.

 

11- واعظ (Preacher)

واعظ (Preacher)

الان به لطف پخش شدن سریال "واعظ" از شبکه AMC دیگر خیلی ها با این شخصیت آشنا شده اند ولی این سریال اصلا به گرد پای اون خباثتی که در دل کمیکش هست نمیرسه. در این کمیک ها که از سال 1995 تا 2000 به دست «گارث انیس» و «استیو دیلون» خلق شدند، میشد وحشت های متافیزیکی به شکل فرشتگان و دیوها را دید یا وحشت کلاسیک را در قالب خون آشام ها یا بخش های چندش آور در قالب Meat Man یا حتی وحشت سیاه و  طنز آمیز که آدم را به یاد شاهکار جاودان «سم ریمی» یعنی Evil Dead می انداخت. در ضمن شخصیتی به نام  «ماری لانگل» ملقب به Grandma Custer را میتوان بهش لقب کثافت ترین شخصیت دنیای کمیک داد! (اینجا درباره اش توضیحاتی داده شده). ولی در زیر همه این موارد قلبی مملو از یک ماجراجویی تمام آمریکایی عاشقانه میتپید که باعث میشد خواننده واقعا به شخصیت های داستان اهمیت بده. به همین دلیل این کمیک از معدود سری هایی هستش که میتونه هم آدم رو بخندونه و هم حالمون رو بهم بریزه و هم اشکمون رو دربیاره ...

  

10- پسر جهنمی (Hellboy)

 پسر جهنمی (Hellboy)

آیا شخصیتی بوده که بیش از «هل بوی» این مخلوق جاودانه «مایک مینولا» اینچنین حضور مستمری در کمیک های ترسناک داشته باشد؟ رمز موفقیت این شخصیت چیست و چرا بعد از گذشت این همه سال هنوز هم خوانندگان برای خواندن کمیک های او مشتاق هستند. دلیلش در بطن شخصیت پردازی او نهفته است. چون در دنیای کمیک های هل بوی ، او از یک طرف بزرگترین هیولا است و از طرفی دیگر بزرگترین امید بشریت در مقابل دنیای تاریک. هل بوی سال 1993 خلق شد . مادر او یك ساحره بود به نام «سارا هیوز» كه در جهنم او را به دنیا آورد. وقتی به دنیا آمد دست راستش توسط دیوی به نام Azazel قطع شد و به جای آن یك شی قدرتمند به نام "دست راست نابودی" (Right Hand of Doom) قرار گرفت. سپس زمانی كه نازی ها در جنگ جهانی دوم میخواستند دریچه ای به دنیاهای تاریك باز كنند، پسر جهنمی به دنیای ما آمد ولی در نهایت توسط پرفسور «باتنهولم» بزرگ شد و به عضویت "اداره تحقیقات درباره و  دفاع از پدیده های فراهنجار" (كه به صورت مخفف BPRD نامیده میشود) درآمد. او بزرگ شد و در كنار همكاران عجیب و غریب خود یاد گرفت تا با تهدیدات باستانی و ماورالطبیعه مبارزه كند.  در کمیک های هل بوی باید احتمال هر چیزی را داد، از نوزادان شیطان گرفته تا خون آشام ها و فرقه های عجیب و غریب ، هیولاهای باستانی ، قاتلین مادرزادی و ....

مطالب مرتبط:

10 دشمن برتر هِل بوی (HELLBOY)

10 کمیک برتر "پسر جهنمی" (HELLBOY)

15 حقیقت مهمی که باید درباره "پسر جهنمی" (HELLBOY) بدانید

 

9- لوک و کی (Locke and Key)

 لوک و کی (Locke and Key)

میشد در این مقاله Top 20 کمیک ترسناک و محشر دیگری به نام  30 Days of Night را هم گنجاند ولی متاسفانه بیش از حد کوتاه بود و دنباله هایش هم به خوبی قسمت اول نبودند. ولی این کمیک پایه قدرتمندی شد برای خلق دیگر کمیک های ژانر ترسناک توسط شرکت IDW . در نتیجه کمیک شگفت انگیزی بین سالهای 2008 تا 2013 توسط جو هیل و گابریل رودریگز خلق گردید که از هر نظر یک شاهکار بود: Locke and Key . این کمیک از تمام دوره های وحشت الهام گرفته یعنی از ریشه  های گوتیک تا دوران لاوکرفت و داستان های ادگار آلن پو. حتی میتوان ردپای سبک های جدیدتر ترسناک مثل slasher را نیز در آن یافت. سبک روایی آن هم بسیار منحصر به فرد است و دوره های زمانی متنوعی را در بر میگیرد. داستان درباره یک عمارت قدیمی ترسناک و پر رمز و راز  است که تاریخچه عجیبی دارد و هر کسی را که واردش میشود به اشکال مختلف تغییر میکند.  کسانی که وارد عمارت میشوند با باز کردن هر کدام از درها با دنیایی وحشتناک روبرو میشوند که از آن خلاصی نیست. و تازه با باز کردن در بعدی، وحشتی جدیدی شروع میشود!

 

8- هل بلیزر (Hellblazer)

هل بلیزر (Hellblazer)

«جان کنستانتین» از زمانی که در کمیک موجودی از باتلاق (Swamp Thing) خلق شد همواره راهنمای دیگران در گوشه های تاریک دنیای ورتیگو/دیسی بوده است. او در کمیک های Hellblazer کارآگاهی است که  به عنوان متخصص پرونده های ماورالطبیعه یا supernatural مدام با ماجراهای ترسناک و عجیب و غریب دست و پنجه نرم میکند. از سال 1988 که کمیک های Hellblazer توسط ورتیگو چاپ شد، نویسندگان مختلفی دنیای جان کنستانتین را شکل داده اند. کافیه فقط به اسم نویسندگانی که روی این کمیک کار کرده اند دقت کنید تا مختون سوت بکشه! : آلن مور، جیمی دلانو، نیل گیمن، گرنت موریسون، گارث انیس، پیتر میلیگان، وارن الیس، برایان آزارالو، مایک کری، پل جنکینز و ...! اینها برخی از بزرگترین مغزهای حال حاضر دنیای کمیک هستند که روی ماجراهای جان کنستانتین کار کرده اند. در این کمیک ها خوانندگان به جهنم رفته اند و برگشته اند و شاهد مبارزه کنستانتین با هر نوع قاتل  و هیولا و دیوی که تصورش را بکنید بوده اند. البته کارشناسان اعتقاد دارند از وقتی این شخصیت به دنیای دی سی پیوسته دیگر آن حس و حال گذشته را ندارد . در هر حال کمیک های Hellblazer به راستی آغازگر عصری مدرن در ژانر وحشت بوده اند.

مطالب مرتبط:

15 کمیک برتر "کنستانتین" (CONSTANTINE)

کمیک "کنستانتین: نیوکسل" (HELLBLAZER NEWCASTLE) ترجمه شد + لینک دانلود

 

7- از جهنم (From Hell)

از جهنم (From Hell)

این یکی از تفکر برانگیز ترین و دلهره آور ترین کمیک های تاریخ است. در "از جهنم" که چاپ آن سال 1989 شروع شد، آلن مور معروف با وسواس خاصی به اریجین قاتل سریالی معروف انگلستان یعنی «جک قصاب» (Jack the Ripper) پرداخت و داستان کارآگاهی را روایت کرد که سعی داشت قاتل را پیدا کنه و اونقدر جلو رفت که فهمید پای خاندان سلطنتی هم در میان است. ضمن اینکه این کمیک به لطف طراحی های دقیق اقای ادی کمبل یکی از بهترین کمیک های تاریخی میباشد چون به طور دقیقی دورانی که جک قصاب قتل های زنجیره های خودش را مرتکب شد را به تصویر میکشید. در حقیقت توجه موشکافانه به جزئیات باعث میشه که این کمیک ترسناک تر هم بشه. چون خواننده میدونه که همه این قتل ها واقعا رخ داده و همین موضوع وحشتی که در دل داستان هست را رئالیستی تر جلوه میده. From Hell کمیکی است که هم درس تاریخ به خواننده میده و هم شدیدا او رو میترسونه.

 

6- سندمن (Sandman)

 سندمن (Sandman)

دلیل اینکه این شاهکار در این لیست در رتبه بهتری قرار نداره اینه که بیشتر در ژانر فانتزی هستش تا وحشت. ولی هر جا صحبت از خواب و ارباب رویاها باشه پس قطها پای کابوس هم در میان است. مثلا 6# Sandman  رو بخونید تا بفهمید چه مایه های قدرتمندی از وحشت در آن یافت میشه. بنابراین در این کمیک اونقدر لحظات ترسناک ماندگار هست که تو همچین لیستی باید حتما باشه. در واقع نیل گیمن به همراه گروهی از مستعدترین طراحان تاریخ کمیک در کمیک های سندمن به مکان های واقعا تاریکی سرک کشیدند. همون شماره 6 Sandman و داستانی که مربوط به Doctor Destiny میشه انصافا یکی از برترین کمیک های ترسناک تاریخ هستش. نیل گیمن با شاهکار خود به طور همزمان  ژانر فانتزی و وحشت را از نو تعریف کرد. در هر حال، شخصیت اصلی این کمیک ، Dream نام دارد که بهش مورفیوس و دیگر القاب هم داده شده. او یکی از هفت موجود موسوم به  Endless به شمار میاد. کمیک سندمن درباره این است که چطور مورفیوس به عنوان ارباب رویاها گیر میفته   و در نهایت میفهمه که "تغییر" اجتناب ناپذیر است.

 

5- چندش آور (Creepy)

هراس انگیز (Eerie)

چندش آور (Creepy)    هراس انگیز (Eerie)

پس از انتشارات EC که سالها در عرصه کمیک های ترسناک حکمرانی میکرد، انتشارات دیگری به نام Warren Publishing ظهور کرد که در این زمینه بسیار معروف و محبوب شد. دو تا از کمیک های این ناشر به نام های Creepy و Eerie بودند که از اهمیت بسیار بالایی در ژانر وحشت برخوردار هستند و از اواسط دهه 60 میلادی تا اوایل دهه 80 میلادی چاپ آنها ادامه یافت. هر دوی این کمیک های سیاه و سفید  از رویکردی که گاهی  مبتنی بر طنز سیاه بودند تبعیت میکردند. تعدادی از برترین و نابغه ترین طراحان کل تاریخ کمیک داستان های آنها را خلق میکردند: نیل آدامز، گری مارو، جان سورین، آنجلو تورس، الکس تاث، دن اتکینز، رید کراندال، جانی کریگ، فرانک فرازتا، ال ویلیامسون، والی وود و البته استیو دیتکو! به طور مثال شما میتونید در شماره 13 از کمیک Creepy یکی از بهترین داستان های ترسناک تاریخ کمیک را که توسط استیو دیتکو طراحی شده بخونید (یکی از صفحات شاهکار آن اینجاست). آن موقع دیتکو که به خاطر اختلاف با استن لی از کمیک های مرد عنکبوتی جدا شده و به Warren  پیوسته بود. استیو که سابقه خلق کمیک هایی مثل دکتر استرنج را در کارنامه خودش داشت از تمام استعداد خودش استفاده کرد تا اثار ماندگاری در ژانر وحشت خلق کند.

در واقع تمام این طراحان مذکور آن موقع در بهترین و خلاقانه ترین دوران هنری خود قرار داشتند و به قول معروف حسابی در اوج بودند. موفقیت بی چون و چرای این کمیک ها باعث شد حتی مارول نیز در دهه 70 میلادی به چاپ کمیک های بزرگسالانه به صورت سیاه و سفید روی بیاورد.

 

4- مقبره دراکولا (Tomb of Dracula)

مقبره دراکولا (Tomb of Dracula)

مارول رو بیشتر به خاطر ابرقهرمانانش میشناسند ولی در سال 1972 سر و کله  یک شخصیت شنل پوش کاملا متفاوت در مارول یونیورس پیدا شد. در واقع برای سالها دنیای کمیک مجبور بود تحت قوانین سفت و سخت  Comics Code Authority فعالیت کنه . به همین دلیل هرگونه چاپ یا حتی اشاره به موجودات undead مثل زامبی ها، خون آشام ها یا گرگ نماها و ... ممنوع بود. اما اوایل دهه 70 میلادی این قوانین به قول معروف شل شد و مارول هم تونست شروع به چاپ کمیک های ترسناک بکنه. یکی از این کمیک ها "مقبره دراکولا" نام داشت که به تاریخ پیوسته. اولش این کمیک کمی سرگردان و بیهدف به نظر میرسید. چندین نویسنده روش کار کردند و رفتند ولی از وقتی «مارو ولفمن » و «جین کولان» به عنوان نویسنده و طراح این سری به کار گرفته شدند واقعا داستان های جذابی خلق شد. آنها در 60 شماره پشت سر هم دنیایی خونین و شگفت انگیز از خون آشامان که مملو از سایه های گوتیک، وحشت کلاسیک و حتی رومانس بود خلق نمودند. و جالب اینکه تمام داستان های آنها به خوبی در محدوده مارول یونیورس روایت میشد. شخصیت های فرعی این کمیک هم به شدت جذاب و مهم بودند: ریچل ون هلسینگ (نوه ون هلسینگ ، شکارچی مشهور خون آشامان)، فرانک دریک (معشوقه ریچل که خودش هم در شکار خون آشامان تبحر داشت) ، هانیبال کینگ (یک کارآگاه خصوصی که درگیر نفرین خون آشامان شده بود) و البته «بلید» که حتما قبلا در این مقاله باهاش آشنا شده اید. ولی شخصیت برتر و اصلی این کمیک خود دراکولا بود که به طور فوق العاده ای شخصیتی شیطانی، ترسناک و در عین حال سمپاتیک و کاریزماتیک داشت. در مجموع این کمیک شاهکاری منحصر به فرد بود که خواننده را تشنه خواندن شماره های بعدی نگه میداشت و همه چیز در آن یافت میشد. طراحی های جین کولان هم که یک کلاس درس حسابی برای اونایی هستش که میخوان در ژانر وحشت طراح بشوند. کلا این کمیک جون میده برای اقتباس سینمایی (البته همانطور که در این مقاله گفته شد، قبلا یک بار از روش کارتون ساخته شده).

مطالب مرتبط:

15 شخصیت برتر کمیک های ترسناک مارول

 

3- موجودی از باتلاق (Swamp Thing)

 موجودی از باتلاق (Swamp Thing)

در اوایل دهه 70 میلادی و با رونق گرفتن دوباره ژانر وحشت در دنیای کمیک که به خاطر اسان تر شدن قوانین نظارت بر محتوای کمیک بود، خیلی از ناشرین شروع به چاپ این جور کمیک ها کردند. موجودی از باتلاق هم توسط نویسنده و طراح برجسته ای به نام های «لین وین» و «برنی رایتسون« برای دی سی خلق شد. در آن گیاه‌شناسی به نام  دکتر الک هالند، پس از مرگش که حاصل یک اتفاق وحشتناک و ناگهانی در باتلاق بود، تبدیل هیولایی سبز رنگ شد. او با توانایی کنترل تمامی اشکال زندگی گیاهی، از قدرت خود برای محافظت از انسان‌ها، دنیای گیاهان و به طور کلی محیط زیست در برابر تهدیدهای مختلف فراطبیعی و تروریستی استفاده میکرد.  انصافا چیز خارق العاده ای در این شخصیت دیده نمیشد. ولی این تازه شروع این قضیه بود چون در دهه 80 میلادی دی سی این کمیک را احیا کرد و برای این کار از نویسنده ای به نام آلن مور استفاده کرد. او هم در دورانی که هنوز کارتون های بچه گانه ای مثل Super Friends  روی آنتن بود، به مضامین ممنوعه ای همچون س.ک.س، مواد مخدر و تابوهای دیگر پرداخت. آلن مور مرزهای مرسوم دنیای کمیک را درنوردید و عصری جدید از تاریکی فکورانه را به ارمغان آورد که پایه گذار اثار بعدی انتشارات ورتیگو شد.  صفحات این کمیک مملو از لحظات هولناک خلاقانه ای بود که خواننده قبلا نظیرش را نه دیده بود و نه خوانده.

 

2- مردگان متحرک (The Walking Dead)

 مردگان متحرک (The Walking Dead)

شاید بتوان "مردگان متحرک" را موفق ترین کمیک قرن بیست و یکم لقب داد . وقتی در سال 2003 رابرت کرکمن و تونی مور این کمیک سیاه و سفید را منتشر کردند کمتر کسی فکرش را میکرد که تا این حد موفقیت کسب کند. این کمیک به یکی از بزرگترین منابع تاثیرگذار روی فرهنگ جهان تبدیل شده است . قصه آن بر روی شخصیت ریک گرایمز افسر پلیسی متمرکز است که در هنگام انجام وظیفه مجروح شده و به کما رفته است. او در حالی به هوش می‌آید که ایالت جورجیا در قرنطینه است و موفق می‌شود همسر و فرزندش را به همراه سایر نجات یافتگان پیدا کند و به تدریج رهبری گروهی را که بعدها به یک جامعه کوچک تبدیل می‌شود را بر عهده بگیرد. مردگان متحرک ژانر کمیک های ترسناک را از نو خلق کرد و ارائه گر قصه ای شد که در آن هر چیزی و هر بلایی ممکن است بر سر کسی در هر جایی بیاید! فرمول این کمیک خیلی ساده است: شخصیت ها را معرفی کن، کاری که هواداران عاشق آنها شوند و بعد به طور بیرحمانه ای شخصیت ها را از خوانندگان بگیر! و البته از یاد نبریم که برخی از چندش آور ترین صحنه های تاریخ دنیای کمیک هم در مردگان متحرک خلق شده است.

مطالب مرتبط:

10 شخصیت برتر سریال مردگان متحرک (WALKING DEAD)

16 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

برترین صحنه های سریال WALKING DEAD

 

1- قصه های سرداب (Tales from The Crypt)

غار وحشت (Vault of Horror)

پاتوق ترس (Haunt of Fear)

قصه های سرداب (Tales from The Crypt)  غار وحشت (Vault of Horror)  پاتوق ترس (Haunt of Fear)

در نیمه اول دهه 50 میلادی فقط یک نام بود که در عرصه کمیک میدرخشید: EC Comics. پس از افول محبوبیت ابرقهرمانان در این دهه ، کمیک های ترسناک این شرکت جانشین آنها شدند. ای سی کامیکس سه کمیک چاپ کرد که همه چیز را تغییر داد: Vault of Horror، Haunt of Fear و البته Tales from the Crypt. داستان های ترسناکی که در این عناوین چاپ شدند هنوز بعد از 65 سال همچون کابوس هایی دهشتناک روی ذهن مخاطب جولان میدهند. اغلب هم به  شکل و فرمت قصه های عبرت آموز یا انتقام جویانه عرضه میشدند  که در آن شخصیتی که مرتکب خطایی بزرگ شده بود در نهایت به سرنوشتی چندش آور دچار میشد. تعدادی از بزرگان تاریخ کمیک روی این عناوین کار میکردند: والی وود، ال فلدستاین، هری هریسون، هاروی کرتزمن، جک دیویس، جو ارلاندو، و ... آنها به راستی شماری از خلاقانه ترین قصه های ترسناک تاریخ بشریت را خلق کردند که روی کارگردانان و نویسندگان بزرگی همچون استیون اسپیلبرگ، استفن کینگ، جان کارپنتر و جان لندیس تاثیر گذاشتند. کمیک های EC اونقدر محبوب و فراگیر شدند که جنبشی تحت رهبری روانشناسی به نام فردریک ورثام علیه دنیای کمیک شکل گرفت. ورثام در دادگاه کمیک های ترسناک EC کامیکس را مسئول خشونت و بزه کاری نوجوان دانست و عنوان کرد که خیلی از خلافکاران آمریکایی با خواندن این کمیک ها به جنایت روی آورده اند! همین باعث شد که اون Comics Code Authority که قبلا هم در این مقاله بهش اشاره شد شکل بگیره . بنابراین EC ورشکسته و تعطیل شد و دی سی و مارول و دیگر ناشرین مجبور شدند قبل از اینکه کمیکشون رو چاپ کنند اون رو به اداره نظارت بر محتوای کمیک بفرستند تا تایید شون کنه! این اداره هر چیزی را که حس میکرد برای نوجوانان مناسب نیست، سانسور میکرد.

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

5 مبارزه برتر شخصیت های نمادین سینمای وحشت با قهرمانان دنیای کمیک بوک

20 ضد قهرمان (ANTI-HERO) برتر در دنیای کمیک بوک

10 شخصیت برتر ژانر وحشت در کمیک های ابرقهرمانی

20 كمیك برتر ترسناك (HORROR COMICS)

15 شخصیت برتر کمیک های ترسناک مارول

10 شخصیت برتری که جک کربی برای دی سی خلق کرد

20 كمیك برتر ترسناك (HORROR COMICS)

10 خون آشام (VAMPIRE) برتر دنیای کمیک بوک

20 رفاقت برتر در دنیای کمیک بوک

10 شخصیت برتر ژانر وحشت در کمیک های ابرقهرمانی

10 تغییر وحشتناک در شخصیت های کمیک بوکی

سه داستان ترسناک منتشر شده در کمیک بوک های دکتر استرنج + لینک دانلود

10 کمیک گمنام که باید به فیلم سینمایی تبدیل شوند

10 کمیک برتر انتشارات ورتیگو (VERTIGO)

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

web head
#1 web head 1394-08-10 13:51
دستتون در نکنه واقعا عالی بود اسناید رو نمیدونستم کمیک ترسناک می نوشت انیمال من هم انگار قهرمان داستان قهرمان نیست
نقل قول کردن
spider-sonic
#2 spider-sonic 1394-08-10 13:53
وای گرخیدم
میشه از این مقاله ها ننویسید ما میگرخیم :sad:
نقل قول کردن
mirabilis
+1 #3 mirabilis 1394-08-10 14:30
کمیک the wake که ورتیگو هم چاپش کرده ، یه مینی سری خیلی خوبه ، اسنایدر به خوبی دنیا سازی میکنه و داستانش رو هم در این دنیا به خوبی روایت میکنه ، ایده و پایان داستان هم از دستش در نمیره که کشش مخاطب از بین بره .
تو کمیک یعنی با طراحی های شان میتونید ترس رو به خوبی تو وجود آدم ها حس کنید و همینطور تلاش سرسختانه برای نجات خودشون .
یه صفحه تو این کمیک بود که یکی از کاراکتر ها زیر آب بود و با بیچارگی خودش رو رسوند سطح آب ، بعد تو یه پانل ، یه دفعه یکی از اون موجودات ظاهر میشه و شروع میکنه به تعقیب کردنش ، یعنی اگه شما از اونایی باشید که وقتی کمیک رو میخونید ، عین فیلم برای خودتون توی ذهنتون بازسازیش میکنین ، معنی ترس و هیجان پیدا کردن از یه کمیک رو به خوبی متوجه میشید ... !!
نقل قول کردن
Agent Marvel
+1 #4 Agent Marvel 1394-08-10 22:46
خیلی ممنون استاد.کمیک های آرچی بعضی وقت ها ایده های عالی ای دارن و در کل خیلی Fun و مفرح هستند.

The Wake رو هم خوندم و عاشقشم ! از سبک داستانش خوشم میاد و طراحی های بی همتایی هم داره.Hack/Slash هم به زودی قراره سریالی ازش تولید بشه که ظاهرا جالب باشه.
نقل قول کردن
the punisher
+1 #5 the punisher 1394-08-12 01:08
متأسفانه کلا نمیتونم ژانر وحشت چیزی ببینم در حالی که به شدت بهش علاقه دارم
نقل قول کردن
ADC
#6 ADC 1395-04-26 20:45
الان دیگه کمیک های ترسناک زیاد روی بورس نیست ولی توی دهه ی 50 بیشتری ها کمیک های ترسنهک رو میپسندیدن و بهترین انها برای انتشارات ای سی کامیکس بود که البته بعد از داستان ایین نامه ی کمیک ها یا همون ای سی سی تقریبا ورشکست شد .
نقل قول کردن
mehran spidey
#7 mehran spidey 1396-01-27 18:13
راستش من با کمیک های ترسناک خیلی حال میکنم آدم یه احساس عجیبی پیدا میکنه وقتی میخونتش اما از نظر من زامبی های مارول ترسناک نبود بلکه چندش آور بود :-x راستش یه چیزی در حدود سری فیلم های اره من وقتی اره رو میدیدم اصلا نمیترسیدم بلکه چندشم میشد :-x شایدم ترسش برای همون چندش بودنشه :sigh: اما تنها چیزی که برام عجیب بود اینه که ویژن هم داستان ترسناک داره :o سری جدید ویژن خیلی فوق العاده بود و من چند قسمتشو که خوندم ازش خوشم اومد ولی نتونستم دنبالش کنم :sad:
کمیک wake هم ظاهرا کمیک خوبی هستش منو یاد فیلم rise of the plant of the apes میندازه .
در کل این مقاله خیلی خوب بود و بی صبرانه منتظر قسمت دومش هستم
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#8 Cap-Spider Potter 1396-01-27 20:38
سایت تو میدون های ترسناک هم حالا دیگه مطالب سنگینی داره...این مقاله هم مثل شخصیت های ترسناک برتر فوق العاده بود...داستان هایی با ژانر ترسناک یه پودر جادوی عجیبی توشون هست که آدمو جذب می کنه...یعنی هروقت سراغ یه سری ترسناک برید و استارت کار رو بزنید، دل کندنش ازش دشوار میشه ! :o :D
داستان هایی مثل Hack/Slash که جزئیات دلهره آور زیادی دارن از یه دسته ترسناک کلیدی هستند... اما سری wake تفاوتی در نحوه به اجرا گزاشتن سبک ترس داره و این بخش باعث خاص شدنش میشه که صدالبته کاملا هم در کارش موفق واقع شده....راستش از جنبه های ترس کمیک واعظ خوشم نمیاد اما مجموعه های دیگه مثل فتاله و ویژن و اسپکتر واقعا به سلیقم میخورن و جذابن...
ممنون و تشکر بابت مقاله
عالی بود
نقل قول کردن
S. Mahdi
#9 S. Mahdi 1396-01-27 21:30
خیلی ممنون بابت این مقاله عالی و مفید
راستش من خیلی اهل کمیک های ترسناک نیستم. ولی از ایده The wake خیلی خوشم اومد (کلا ایده های اسکات اسنایدر همیشه تازگی داره و در اکثر مواقع خیلی هم ایده عالیه ای هست)
The vision هم ایده جالبی داشت و سعی میکنم اگه وقت کنم بخونمش. Preacher هم به نظر خیلی خوب میاد. اما بهترین داستان ترسناکی که من تا الان خوندم Batman gothic بوده. واقعاً عالیه. هم داستان خیلی خوب (که ترکیبی از داستان های ترسناک و کارآگاهی هست) هم طراحی های خوب و...
بازم ممنون از شما آقای ترابی بابت این مقاله عالی. خسته نباشید :-)
نقل قول کردن
Mister J
#10 Mister J 1396-01-27 22:14
دستتون درد نکنه آقای ترابی مقاله خیلی خوبیه

به شخصه عاشق ژانر وحشتم چه تو دنیای کمیک چه سینما...
the wake و harrow county رو خوندم و باید بگم harrow county فوق العاده کمیک خوبیه... فضای داستانش دارک و سایکوئه و طراحیش بسیار زیباست...

منتظر قسمت دوم این مقاله هستیم
خیلی ممنون
نقل قول کردن
bodyguard
#11 bodyguard 1396-01-27 22:24
یه لحظه مو به تنم سیخ شد و ترسیدم معمولا اینجور کمیک ها روی ذهن تاثیر میزاره و زیاد از ژانر ترسناک خوشم نمیاد کمیک های ترسناک خیلی معمایی و راز الود هستن ولی به نظر من کمیک های ترسناک بیشتر از فیلم ادمو میترسونه چون کمیک بر زمینه تصور تاثیر میزاره مثل فیلم نمیتونیم با بستن چشم هامون از دیدن صحنه جلوگیری کنیم کلا دنیای کمیک با فیلم متفاوته
ممنون از شما
منتظر قسمت دومم
نقل قول کردن
BatsyP3
#12 BatsyP3 1396-01-27 22:48
مقاله جالبی بود
اون روحی که داره از داخل گوی تو شماره 17 بیرون میاد شبیه شخصیت کلاغ تایتان های نوجوان دی سی هستش :eek:
راستی یه سوال! : من ثینگ مارول قوی تره یا سوامپ ثینگ دی سی؟؟ خیلی شبیه هم هستن :-*
نقل قول کردن
shayanspideylover
+1 #13 shayanspideylover 1396-01-28 01:35
خیلی ممنون بابت مقاله واقعا عالی بود.

به قول میرابليس بیشتر کسایی از کميکا ترسناک لذت میبرم که قدرت تخيلشون قوی باشه اگه اینطوری باشین یه کمیک حتی از فیلم ترسناکم براتون ترسناک تر ميشه.

بزاریم یه دلیل خوب بیارم مثلا شما فیلم conjuring رو در نظر بگیرین که یکی از ترسناک ترین فیلمه دهه اخيره شما فیلمو نگاه میکنین اما هیچ تسلطی روی روایت داستان و پیشروی اون ندارین لحظه های غافلگیر کننده ای مثل اون صحنه دست زدن ميانو گیرن و بعضياشونم آدمو واقعا زهره ترک میکنن اما فاز کمیک ترسناک خوندن خیلی باحال تره.

مثلا شما دارین کميکو میخونين به یه صفحه ميرسين که اتفاق بعدش نميدونين چیه دستاتون بازه تا تجسم کنین چه اتفاقی قراره بيوفته به اتفاقات مختلفی که میتونه بيوفته فک کنین و غیره خلاصه این تحت کنترل بودن پیشروی داستان تو کميکا ترسناک به من یکی که خيلي حال میده.

از بین کميکا بالا من فقط پريچرو چند تا شمارشو خوندم و ویژن رو پريچر به سلیقه من نخورد ولی ويژن.....

واقعا کمیک فوق العاده ای بود اصلا یه درصد نمیخوام داستانشو تعریف کنم یا اسپويلش کنم فقط بخونيدش و بدونيد این کميکو سایت cbr به عنوان بهترین کمیک سال2016 معرفی کرد!
نقل قول کردن
THE END
#14 THE END 1396-01-28 18:48
واقن با خوندن اين مقاله مشتاق شدم پريچر و ويژن رو بخونم :-)
نقل قول کردن
ultron
#15 ultron 1396-01-30 15:45
من کمیک زامبی های مارول را خونده بودم و واقعا ازش لذت بردم و فکر نمیکردم کمیک های ترسناک دیگه ای وجود داشته باشه که بخواد جذاب باشه ولی با خوندن این مقاله واقعا ترغیب شدم که همه این کمیک ها را تک به تک بخونم و اول هم از کمیک ویژن شروع میکنم واقعا مقاله خیلی خوبی بود ممنون
نقل قول کردن
the p.a
#16 the p.a 1396-01-31 18:50
خیلی مقاله خوبی بود
کلا من با خوندن و دیدن چیزهای ترسناک یه هیجانی بهم وارد میشه که هیچ چیز دیگه ای نمیتونه این کارو بکنه
کمیک ویک رو تا یه جایی خوندم و خیلی جذاب بود و الان دوباره مشتاق شدم که ادامشو بخونم
کمیک زامبی های مارول هم با ترجمه سایت خوندم که به نظرم بیشتر چندش آور بود تا ترسناک
کمیک هک اسلش هم که اصلا یه جلدشو که خوندم دیدم چقدر خشنه دیگه انقدر هم خوب نیست!
ویژن رو هم قطعا میخونم
در کل خیلی مقاله خوبی بود ممنون آقای ترابی
نقل قول کردن
shayanspideylover
#17 shayanspideylover 1396-02-12 17:46
واقعا کیف کردم مرسی استاد
swamp thing و tomb of dracula حقیقتا کمیکا خیلی عالی هستن به خصو swampthing با اون تم دارک خفنش.

در مورد walking dead هم بگم اونایی که سریالشو دیدن چقد خون و خونریزی داره کمیکش صحنه هایی داره که تو سریالش حتی بهشون اشاره هم نمیشه کرد.واقعا بعضیاشون خیلی بدن که نمیشه راجع بهشون حرف زد.

اگه عشق خون و خونریزی هستید خیلی خوبه من که نیستم از کمیکش خوشم نمیاد :-*

بقیه رو هم کسایی که خوندن توضیح بدن من که نخوندم :lol:
نقل قول کردن
Nightwatcher
#18 Nightwatcher 1396-02-12 20:11
خیلی ممنون
فوق العاده بود!

اول بگم که عکسی که برای این مقاله انتخاب شده خیلی مشمئز کننده س! :-|

واقعا این کمیکا خوندن دارن...
واکینگ دد که گل سرسبد داستانهای زامبیه و رو دست نداره...
شاهکارهای منحصر به فرد ورتیگو مثل پریچر و هل بلیزر و سندمن که خیلی هم سنگین هستن...
سوامپ ثینگ آلن مور با اون داستان و طراحی عالی...
هل بوی مایک مینیولا که آمیخته ای از ابرقهرمانی و ماوراء الطبیعه و horror و adventure هستش...
کمیکهای ترسناک دهه هفتاد مارول مثل مقبره دراکولا که زمینه رو برای حضور خون آشام ها در دنیای مارول فراهم کرد...
از جهنم که واقعا هیجان انگیز و مرموزه و اگه اشتباه نکنم فیلمش هم با بازی جانی دپ ساخته شد...

واقعا کمیکهای ترسناک خودش دنیایی داره...

بازم مممنون از جناب ترابی
نقل قول کردن
mehran spidey
#19 mehran spidey 1396-02-12 20:36
این قسمت هم مثل قسمت قبلیش محشر بود ;-) حالا که اینا رو دیدم حس میکنم قدیما داستان ها و کمیک های ترسناک خیلی رواج بیشتری داشتند اما از حق نگذریم واکینگ دد خیلی کمیک جذابی بود و هنوز هم وقتی میخونمش لذت میبرم، به نظرم کمیک های ترسناک رو طوری بخونید که پانل به پانل برین جلو یعنی موقعی که دارین یه پانل رو میخونید ، به پانل بعدیش اصلا نگاه نکنید اینجوری ترس آدم چند برابر میشه
نقل قول کردن
Rock star
#20 Rock star 1396-02-12 20:45
باید یه تشکر ویژه از استاد خوب مون آقای ترابی بکنم که اینقدر مقاله شون گیرا و زیبا بود و آدم رو ترغیب میکنه تک تک این کمیک ها رو بخونه و ترس تو دلش رخنه کنه!

من خودم عاشق سری سندمن و The Wake هستم. سندمن هم همونطور که استاد گفتن بیشتر توی ژانر "دارک فانتزی" تمرکز داره تا اینکه سری کمیک ترنساکی باشه ولی به مواردی که استاد توی مقاله اشاره کردن اگه دقت کنید ترس رو توی همون شماره های گفته شده در وجودتون می بینید. شکی نیست این کمیک شاهکار، کمیکی هست که هر کمیک فنی باید حداقل یه قسمتش رو خونده باشه. مسلماً اگه بخوایم بگیم برترین "سری کمیک قرن" چه سری ای هست مطمئناً هر کی که کمیک فن باشه میگه سندمن و شکی هم تو این مورد نیست. (مگر اینکه بگیم برترین کمیک قرن که یه پله افت میکنه و نگهبانان آلن مور جایگاه اولو از آن خودش میکنه.)

سری های دوزخ افروز جیمی دلانو و گارث انیس هم در عین اینکه چندش آور هستن، ترسناک و پر محتوا هم هستن. جیمی دلانو که توی اون شلوغی و درگیری بین جان کنستانتین و اجنه و... به یه نکته هایی توی داستانش اشاره میکنه که آدم متحیر میشه از ذهنیت این بشر! گارث انیس هم که با ایده هاش همیشه آدم رو به جنون میرسونه!
از سری سوامپ ثینگ هم من به شخصه سری آلن مور عاشقشم و این سری همیشه جز پایه های اصلی ژانر ترسناک و یکی از برترین های ورتیگو حساب میشه.

در آخر دوباره خیلی متشکرم از استاد ترابی که واقعاً مقاله ی تاریخی و محشری نوشتید. ایشاا... سایت مون هم توی این ژانر بتونه پیشرفت چشمگیری داشته باشه. به امید موفقیت بیشتر...
نقل قول کردن
Rock star
#21 Rock star 1396-02-12 22:05
راستی من از اسکات اسنایدر، سری American Vampire (خون آشام آمریکایی) رو خیلی می پسندم که به همراهی استفن کینگ کبیر این سری رو نوشت و اتفاقاً جایزه ی آیزنر هم برد برای First Cycle این سری که واقعآً میشه گفت یکی از برترین های فانتزی و ترسناک هستش و این عنوان هم از اسکات اسنایدر می تونست توی لیست قرار بگیره.
دوستانی که از کار های اسکات اسنایدر حیرت زده میشن حتماً سری خون آشام آمریکایی رو بخونن که با روح و روان شون بازی میکنه. طراحی های خوبی هم داره مطمئناً پشیمون نمیشید.
نقل قول کردن
mokhtar
+1 #22 mokhtar 1396-02-12 22:06
مقاله که حرف نداشت
البته من شخصا نمیدونم چرا هیچ وقت با کمیک های ورتیگو حال نکردم
از هیچ کدومشون. البته تو بینشون hellblazer رو بیشتر میپسندم
یه نکته هم درباره عکس ابتدای مطلب بگم
این تصویر مربوط به شماره 1 کمیک colder میشه که پل توبین برای دارک هورس نوشته



این کمیک کاورهای عجیبی داره که امکان نداره جذبتون نکنه
همین رو هم اگه دقت کنید متوجه نکته انحرافی جالبی میشید
ادم در نگاه اول حس میکنه طرف انگشتش رو کرده تو دماغش ولی بعد معلوم میشه که قضیه چیز دیگست
کلا همه کاورهای این کمیک یه همچین خاصیتی دارن:
نقل قول کردن
Arya.M
#23 Arya.M 1396-02-12 22:37
ممنون آقای ترابی بابت مقاله عالیتون. تو بین اینها از جهنم برام از همه جالب تر بود. از بین این موارد13، 18،2،3،4،7،10،11
رو می دونستم وجود دارن.
#22
عکس اول خیلی چندشه.
نقل قول کردن
Devilsnake
#24 Devilsnake 1396-02-12 22:57
مقاله عالی بود واقعا کمیک های جالبی هستند ولی کمیک به نظرمن چون نه صدا داره نه تصویر محرک داره نه جامپ اسکیر نمیتونه ادم رو بترسونه نهایتا کسایی که چندششون میشه یه خورده بترسن
نقل قول کردن
Ultimate Comic Fan
#25 Ultimate Comic Fan 1396-02-12 22:57
تشکر آقای ترابی برای این مقاله ی بسیار مفید من راستش در بین تمام این کمیک ها فقط swamp thing، the walking dead و marvel zombies رو خوندم ولی با این مقاله جذب بقیه شدم.
ولی واقعا فکر نمیکردم که این سری ویژن انقدر دارک باشه!
نقل قول کردن
mani s.h
#26 mani s.h 1396-02-13 22:14
عالی بود ولی پسرجهنمی تو رتبه های 2 و3 عالی تر میشد زیرا هر کاریش کنی قدیمی نمیشه تقریبا ده سال تو سینما نیست اما از هرکی میپرسم میگه هم(اول میگه میشناسم) باحال و هم ترسناک :-* راستی روح سوار کو رتبه اول حقشه سهمشه اینا همه از ترسناکی :P شه
نقل قول کردن
raha
#27 raha 1398-08-09 16:21
ممنون مقاله خیلی خوب بود
ببخشید استاد یه سوال داشتم توی یکی از مقاله های سایت نوشته بود که سنگ های ابدیت نمی تونن خودشونو از بین ببرن پس تانوس چجوری این کار رو کرد؟
نقل قول کردن
raha
#28 raha 1398-08-09 16:38
#22
اگه یه مقاله بنویسن با عنوان"ترسناک ترین ترین کاور های کمیک"این اول میشد
نقل قول کردن
sonicamir13
#29 sonicamir13 1398-09-13 19:30
به نقل از Arya.M:
ممنون آقای ترابی بابت مقاله عالیتون. تو بین اینها از جهنم برام از همه جالب تر بود. از بین این موارد13، 18،2،3،4،7،10،11
رو می دونستم وجود دارن.
#22
عکس اول خیلی چندشه.

خدایی عمو مختار این کاورا خیلی ترسناکن :sad:
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#30 M.ALI.S.S 1399-02-26 16:52
به نقل از the punisher:
متأسفانه کلا نمیتونم ژانر وحشت چیزی ببینم در حالی که به شدت بهش علاقه دارم

شما واکینگ دد رو ببین ، چون چیزی نیست که آدم بترسه ( منظور اونجوری نیست که شب بگی : اوه ، یهو زامبی میاد منو میخوره) :-|
نقل قول کردن
mani34521
#31 mani34521 1399-08-10 12:18
درسته که این مقاله قدیمی هستش ولی تا حالا تو سایتتون ندیده بودم برام تازه گی داشت با این حال مقاله خوبی بود :-)
نقل قول کردن
s.ch
#32 s.ch 1399-08-10 13:07
اقای ترابی ممنون بابت مقاله اما من که جرات خوندن اینارو ندارم یعنی به زور زامبی مارول و سندمن رو تا حالا خوندم :lol:
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#33 Kia Iron Man 1399-08-10 14:12
عالی بود واقعا برای هالووین گل کاشتین هر چند مقاله ها قدیمین ولی واقعا جذابن خسته نباشید
نقل قول کردن
ehs_spidey
#34 ehs_spidey 1399-08-10 21:30
به نقل از mokhtar:
مقاله که حرف نداشت
البته من شخصا نمیدونم چرا هیچ وقت با کمیک های ورتیگو حال نکردم
از هیچ کدومشون. البته تو بینشون hellblazer رو بیشتر میپسندم
یه نکته هم درباره عکس ابتدای مطلب بگم
این تصویر مربوط به شماره 1 کمیک colder میشه که پل توبین برای دارک هورس نوشته

spidey.ir/.../colder.jpg

این کمیک کاورهای عجیبی داره که امکان نداره جذبتون نکنه
همین رو هم اگه دقت کنید متوجه نکته انحرافی جالبی میشید
ادم در نگاه اول حس میکنه طرف انگشتش رو کرده تو دماغش ولی بعد معلوم میشه که قضیه چیز دیگست
کلا همه کاورهای این کمیک یه همچین خاصیتی دارن:
spidey.ir/.../colder-comic.jpg

وای دوباره عمو مختار رو دیدم :cry: حیف که رفتند واقعا عالی بودن :cry: :cry: :cry: :cry:
نقل قول کردن
M.H.A
#35 M.H.A 1399-09-12 19:17
استاد ترابي يه سوال شماره ٧ كميك از جهنم ربطي به كميك گاتهام باي گازلايت نداره؟ چون تو هر جفتشون جك قصاب هست
نقل قول کردن
mtm
#36 mtm 1399-09-12 19:23
به نقل از M.H.A:
استاد ترابي يه سوال شماره ٧ كميك از جهنم ربطي به كميك گاتهام باي گازلايت نداره؟ چون تو هر جفتشون جك قصاب هست

تو خیلی چیزا چک قصاب هست، به بتمن ربط دارن؟ :-*
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#37 AmirhoseinJafari2005 1399-11-19 23:34
کمیک های هل بوی خیلی خوبن :-)
نقل قول کردن
Doc Ata
#38 Doc Ata 1401-08-11 15:28
این مقاله حتی قبل از اینکه بخوانیش هم باعث میشه ادم درجا از ترس سکته قلبی بزنه!من که واقعا عاشق و شیفته ی همچین مقالات ترسناکی هستم که خیلی کامل به همه چیز پرداخته8)
20: من واقعا دلم برای کسایی که عاشق شدن میسوزه! درسته خوبه ولی همیشه یه بهایی داره. اینجا بهاشو اصلا نمیشه تصور کرد ;-)
19-واقعا هنر زیادی میخواد که همچین کمیکی رو نوشت، طراحی کرد و تحویل مردم داد. چون اکثر مردم تصور رنگارنگی از پری های دریایی دارن در صورتی که در خیلی جاها و نقاشی های قدیمی، پری های دریایی عین شیطان های دریایی به تصویر کشیده شدن ( :-x )که بعدها کارتون ها و انیمیشن ها و ... شکل زیباتر و مردمی تری رو بهشون اختصاص دادن.مثلا در داستان اصلی پیتر پن، دقیقا پری های دریایی به شکلی زشت چهره به تصویر کشیده شدن.
18-الکی نیست که زامبی های مارول در یکی از قسمت های انیمیشن وات ایف حضور دارن :-* اینکه تو قهرمان های موردعلاقه ات رو طوری ببینی که دارن مثل همیشه با غریزه ی غیر انسانیت خودشون میجنگن اما به طرز یه ذره متفاوت( :lol: ) ممکنه چندش باشه ولی واقعا خلاقانه است.
17- اسپکتر ثابت میکنه که درسته که بیشتر قهرمان های قدیمی محبوبیت قهرمان های مدرن دنیای امروزی رو ندارن، اما میتونن به طرز غیرقابل باوری (اگر درست احیا بشن)جالب و دارای شهرتی بشن( مثل کاپیتان آمریکا).
13-اتفاقا من همیشه درباره ی این سری کنجکاو بودم! به نظرم واقعا ویژن حقش نیست که همچین بلاهایی سرش بیاد.
12-آرچی به نظرم کمیک بدی نیست ولی دقیقا حکایت قسمت اول انیمیشن وات ایف بود! قسمت اول انگار دقیقا انگار کپی شده از روی استیو راجرز بود فقط بجاش پگی کارتر رو گذاشته بودن. من خیلی انتظار داشتم که اون قسمت پیچیدگی های بیشتری داشته باشه چرا که پگی به طور دقیق طرز فکرش مثل استیو نیست یا حرکاتش و رفتارش ... میتونستن خیلی متفاوت باشن و قهرمان جالبی رو خلق کنن! (مثل اسپایدر گوئن). آرچی میتونست یکم... چطور بگم متفاوت تر باشه.در سریال واکینگ دد و حتی کمیکش خیلی از اعضاش به مرور به طرز عجیبی کشته میشن،در سریالش ریک مجبور شد بعضی ادم هایی که فکر میکرد خطرناکن( ولی نبودن!) رو بکشه و حتی پسر ریک ، شین(بهترین دوست ریک) رو کشت! و ما در داستان شاهد مثلث عشقی بین اندرو لینکلن،جان برنثال و سارا کالیز بودن(در دنیای کمیک هم همینطور بود) پس نتیجه میگیریم که کمیک آرچی یه تقلید ناجوانمردانه بود نه اقتباس!
11- مطمئنا کمیک محشریه! اما من مطئنم مادربزرگه هنوز زندس :-)
10-توی فیلمش هم به این صورت بود و تنها تفاوتش این بود که هل بوی جز نوادگان شاه آرتور بود و میتونست اکسکالیبر رو بلند کنه! :o
8- جان کنستانتین یکی از اون شخصیت هایی هستش که بقیه معمولا درباره ی اینجور مسائل ازش مشاوره و کمک میخوان(مثل دکتر استرنج و بلید). متاسفانه سریالش کنسل شد اما واقعا شخصیت محبوب و به اصطلاحcool هستش.
4-شخصیت دراکولا واقعا زبانزده و حالتی دلهره انگیز داره.
2-واکینگ دد چیزه ی که نظیری در تاریخ نداره! حتی سریالش هم نتونست به درستی دینش رو به کمیکش عطا کنه. به نظرم اونایی که ژانر وحشت رو دوست دارن و از این صحنه های وحشتناک فوبیا نمگیرن حتما برن بخوننش!البته مرگ های دردناک آدم های داخل این داستان به طوری دردناکه قلب آدمو به درد میاره.مخصوصا اونی که زامبی شده بود و بقیه رهاش کردن به حال خودش که دنبال پادزهر بگردن که در نهایت پادزهری هم پیدا نشد ...
1-به نظرم اصلا منصفانه نیست که اینجور سانسور ها بشه، مگه اینکه واقعا صحنه ی بدی برای نوجوان ها باشه.به هرحال روی کاور احتمالا میزنن برای چند سال که هرکسی در هر سنی نیاد بخوانه و در حق کسایی که این کمیک هارو میخوانن واقعا نامردی میشه.
ممنون از شما :D امیدوارم نظرم حذف نشه چون خیلی سرش زحمت کشیدم و اگر مشکلی درش وجود داره گفته بشه که اصلاح کنم :-)
نقل قول کردن
Vibranium Man
#39 Vibranium Man 1402-08-08 19:50
واقعا فکر نمی کردم ویژن هم داستان ترسناک داشته باشه!
فقط آقای ترابی تو مورد ۱۳ خانواده رو نوشتید خوانده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید