مطالب برگزیده

ارجاعات، اشارات، نکات مخفی و ایستراگ (Easter Egg) های فیلم "مادام وب" (Madame Web)
ارجاعات، اشارات، نکات مخفی و ایستراگ (Easter Egg) های فیلم "مادام وب" (Madame...
نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
نقد و بررسی فیلم "مادام وب" (Madame Web)
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
چرا مردعنکبوتیِ تام هالند به دنیای کمیک وفادار است
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
رتبه بندی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی 2023
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's...
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – بخش دوم
ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان...

10 كمیك مهم و تاثیرگذار شوالیه تاریكی (Dark Knight) + لینک دانلود

فقط توجه داشته باشید كه این مقاله 10 داستان كمیك بوكی بتمن را مورد اشاره قرار میده كه بیشترین تاثیر را روی او ، خالقانش ، انتشارات دی سی و حتی عالم کمیک داشته اند. بنابراین خواندن تمام این كمیك ها برای هواداران شوالیه تاریكی شهر گاتام ضروری هستش. اینا مهم ترین داستان های بتمن هستند!

 

1-   Detective Comics #27

اولين كميك بتمن

تاریخ انتشار: ماه می سال 1939

بیل فینگر و باب كین 75 سال پیش با انتشار این كمیك یكی از محبوب ترین شخصیت های دنیای كمیك را خلق كردند. در شماره نخست نام او Bat-Man بود كه پس از مدتی به Batman تغییر كرد.

این كمیك در دوران طلایی كمیك عرضه شد ولی داستانی به شدت دارك داشت: بتمن در حالیكه دارد قتلی را در یك كارخانه شیمیایی مورد بررسی قرار میدهد آنچنان مشتی به یك خلافكار میزند كه داخل بشكه ای از اسيد می افتد و میمیرد و با خودش میگه: "حقش بود چنین مرگی نصیبش بشه". در شماره های بعدی بتمن با خودش اسلحه حمل میكرد (از استفاده از اسلحه هم هیچ ابایی نداشت) . ولی بعد از دو سال شخصیت او عوض شد و به قول معروف شعار "من نمیكشم" (I don’t kill) سرلوحه كارش قرار گرفت.

در ضمن در این كمیك با «كمیسر گوردون» آشنا شدیم كه یكی از بهترین شخصیت های مكمل دنیای كمیك است. در پایان این كمیك میبینیم كه گوردون با خود میگوید : "زندگی فرد ثروتمندی مثل «بروس وین» چقدر خسته كننده است"، تا اینكه برای خواننده فاش میشود بروس وین همان بتمن است. 

در هر حال این اولین كمیك بتمن است و احتمالا مهم ترین كمیك تاریخ او.

مطالب مرتبط:

لینک دانلود این کمیک به زبان فارسی

 

2-  Detective Comics #38

كميك بتمن - رابين

تاریخ انتشار: آوریل سال 1940

كمتر از یكسال از خلق بتمن گذشته بود كه فینگر و كین یكی از مهم ترین و مشهورترین دستیار (sidekick) های دنیای كمیك را نیز خلق كردند: رابین (Robin). این شخصیت در اصل خلق شد تا نظر مخاطبین نوجوان را به سوی كمیك های بتمن جلب كند. رابین به راستی یكی از ستون های اصلی دنیای بتمن بوده و در تعداد بیشماری فیلم، كارتون، گیم و ... حاضر شده است.

ما در این كمیك با رابین اصلی آشنا میشویم: نوجوانی به نام «دیك گریسون». پدر و مادر او در سیرك كار میكنند و توسط گروهی از خلافكاران به قتل میرسند. بروس وین (كه شاهد مرگ آنهاست) این نوجوان را زیر بال و پر خود میگیرد و او هم تبدیل میشود به دستیار بتمن به نام رابین (ملقب به پسر اعجوبه یا the Boy Wonder)

این رابین در نهایت بتمن را ترك و هویت مستقل خود به نام «نایت وینگ» (Nightwing) را شكل داد. این در حالی است كه در طول سالها 5 شخصیت دیگر نقش رابین را در كمیك  های بتمن ایفا نموده اند.

لازم به ذكر است كه در سال 2008 در جریان Final Crisis بتمن كشته شد و دیك گریسون جای او را گرفت (پسر بتمن به نام «دیمین» هم رابین شد) دیمین چند وقت پیش كشته شد ولی بتمن دوباره در Robin Rises: Omega  یك رابین جدید پیدا كرد.

 

3-  Batman #1

كميك batman

تاریخ انتشار: ژوئن سال 1940

محبوبیت بتمن باعث شد تا پس از تقریبا یك سال در كمیك مختص خودش حضور یابد . این كمیك Batman نام داشت. در این كمیك ابتدا شاهد روایت مجدد منشا (origin) بتمن هستیم . این كمیك اما بیش از هر چیز با این خاطر شهرت و اهمیت دارد چون بزرگترین دشمن بتمن یعنی «جوكر» در آن خلق شد.

با وجود ظاهر دلقك مانند خود، جوكر در اولین حضورش در عالم كمیك بسیار تهدید آمیز به نظر میرسد. او تهدید میكند كه میخواهد مرد ثروتمند شهر یعنی «هنری كلاریج» را به قتل برساند تا الماسی را بدزدد. او در این كار موفق میشود (علیرغم اینكه كلاریج تحت مراقبت پلیس است) . كلاریج با لبخندی روی لبانش میمیرد (این نوع لبخند روی صورت قربانیان بعدا به علامت اختصاصی جوكر تبدیل شد)

جوكر به عنوان  سمبل هرج و مرج و آنارشیسم و یكی از ابرشروران برتر تاریخ كمیك بوك شناخته میشود هیچ وقت به طور كامل منشا و انگیزه هایش برای خباثت شرح داده نشده است. او در ضمن در دو فیلم سینمایی بتمن و در بسیاری از كارتون ها و بازی های او  نقش اصلی را داشته است.

 

4-  “The Original Demon Saga

عكس راز الغول

چاپ شده در شمار هاي 232 تا 244 كميك Batman

تاریخ انتشار: از ژوئن سال 1971 تا سپتامبر سال 1972

ده های 50 و 60 میلادی را باید بدترین دوران بتمن نامید. در این دوران سخت گیری ها نسبت به شخصیت های كمیك به طرز فزاینده ای بیشتر و بیشتر شد و آنها با محدودیت های فراوانی روبرو بودند. در دهه 60 هم سریال تلویزیونی بتمن روی آنتن رفت كه بسیار لوس (و البته خاطره انگیز) بود . در نتیجه تاثیر این موارد روی دنیای كمیك های بتمن باعث شد تا برخی از بچه گانه ترین داستان های بتمن به چاپ برسد كه مطمئنا هنوز هم هواداران بتمن از آنها شرمسار هستند. تا اینكه نویسنده ای توانمند به نام «دنیس اونیل» (Dennis O’Neil) در دهه 70 میلادی وارد كمیك های بتمن شد و او را طراحی بسیار زبردست و ماهر به نام «نیل آدامز» (Neal Adams) همراهی كرد. آنها با كمك یكدیگر داستان های بسیار خوبی برای بتمن خلق كردند كه پایه و اساس محكمی برای كمیك های مهمی از بتمن در دهه های 80 و 90 شد . از بین آنها اما شاید هیچ كدام بهتر از شماره های 232 تا 244 كمیك Batman نبود چون برای اولین بار سر  و كله یكی از مشهورترین دشمنان به نام «راز الغول» (Ra’s al Ghul) در آنها پیدا شد.

این ارك طولانی (كه با نبرد نمادین بتمن و الغول در بیابان به اوج میرسد) شخصیت الغول را تثبیت میكند (از یاد نبریم كه الغول مهم ترین دشمنی است كه در 45 سال گذشته در دنیای بتمن خلق شده است) این شخصیت ضمنا نقش كلیدی در فیلم های بتمن كریستوفر نولان داشت.

 

5- The Dark Knight Returns

بازگشت شواليه سياه پوش

تاریخ انتشار : فوریه تا ژوئن سال 1986

پس از آنكه «فرانك میلر» در دهه 80 میلادی در كمیك های «دردویل» (Daredevil)غوغا به پا كرد و حال و هوایی دارك و نوآر (Noir) گونه به آنها داد، سراغ بتمن رفت. او سعی كرد در سال 1986 با خلق كمیك چهار قسمتی "بازگشت شوالیه سیاه پوش" (The Dark Knight Returns) بتمن را كاملا به ریشه های دارك خود برگرداند. این داستان تاثیر زیادی روی بتمن و هم روی صنعت كمیك بوك داشت. به طور مثال تمام 4 قسمت این كمیك در قالب یك كتاب جمع آوری و به بازار عرضه شد و بدین ترتیب نقش بسیار مهمی در شكل گیری "رمان های گرافیكی" (graphic novels) ایفا كرد. "بازگشت شوالیه سیاه پوش" در آینده ای درب و داغان یا اصطلاحا در یك كابوس آباد (dystopia) جریان دارد و در آن بتمن بازنشسته شده ولی بلاخره به عرصه برمیگردد. این داستان بسیار روی برخی از نویسندگان و طراحان دنیای كمیك تاثیر گذاشته و نبرد نهایی آن كه بین بتمن و سوپرمن است بارها و بارها به نوعی در كمیك های دی سی تكرار شده  و  الهام بخش  فیلم "بتمن علیه سوپرمن" نیز شد. این نبرد وقتی شروع شد که دولت به سوپرمن دستور داد تا بتمن را دستگیر کنه ولی بروس وین قصد نداشت تسلیم بشه. در نتیجه بتمن و سوپرمن با هم نبرد کردند؛ نبردی خشن و وحشیانه چون بتمن زرهی برای خودش ساخته بود مختص مبارزه با سوپرمن که باعث شد نبردشان بسیار تنش آلود شود. این دو قهرمان نمادین دی سی یکدیگر را شدیدا مورد عنایت قرار دادند (!) ولی در نهایت بتمن بود که به لطف هوش بالا و آماده سازی خودش  پیروز  میدان لقب گرفت (البته او در این راه از گرین اروو و تیر آغشته به کریپتونایتی او هم کمک گرفت). همین نبرد بود که آینده رابطه و دینامیک این دو شخصیت را تا ابد تحت الاشعاع خودش قرار داد.  

 

6- Batman: Year One

Batman: Year One

چاپ شده در شمار هاي 404 تا 407 كميك Batman

تاریخ انتشار : فوریه تا می  سال 1987

درسته كه The Dark Knight Returns بسیار مهم و تاثیرگذار بود ولی به عقیده همه كارشناسان فرانك میلر یك سال بعد داستانی بهتر برای بتمن نوشت به نام :بتمن: سال نخست" (Batman Year one) (من خودم شخصا این کمیک را به همراه کمیک Gothic، بهترین داستان تاریخ بتمن میدانم) . این داستان 4 قسمتی (كه توسط هنرمند بزرگی به نام «دیوید مازوچلی» طراحی شد) ، به سالهای اولیه بروس وین /بتمن نقب میزند و اكثر كارشناسان آن را روایتگر بهترین Origin بتمن میدانند. در واقع این Origin بارها و بارها به نوعی در عالم سینما، تلویزیون و انیمیشن تكرار شده است.

جالبه كه در این داستان به طور موازی شاهد به قدرت رسیدن بتمن و كمسیر گوردون در شهر گاتام (آنها هر یك به شیوه خود سعی میكنند خانواده تبهكار «فالكونه» را سرنگون كنند) . این داستان به صورت كاملا دراماتیكی به پایان میرسد چون میبینیم كه بتمن (كه ماسك از صورتش افتاده) پسر گوردون را نجات میدهد. سپس گوردون میگوید كه بدون عینك اصلا چیزی را نمیتواند ببیند! و بدین ترتیب او وانمود میكند كه صورت بتمن رو بدون ماسك ندیده.

موفقیت این داستان باعث شد تا  پس از دهه ها عنوان جدیدی از بتمن در اواخر دهه 80 میلادی به نام Legends of the Dark Knight چاپ شود. كریستوفر نولان هم اعتراف كرده برای خلق سه گانه بتمن خود بسیار از این داستان الهام گرفته.

(البته لازم به ذکره برخی از هواداران بتمن از این داستان دل خوشی ندارند چون در آن «سلینا کایل» یک روسپی است!)
لینک دانلود این کمیک به زبان فارسی

 

7-  Batman: The Killing Joke

كميك batman the killing joke

تاریخ انتشار : مارس  سال 1988

اكثر كارشناسان و هواداران بتمن، این كمیك را برترین داستانی كه جوكر در آن حضور داشته میدانند. این داستان تك قسمتی توسط اسطوره صاحب نام دنیای كمیك یعنی «الن مور» نوشته و «برایان بولاند» هم طراحش بود و تاثیر شگرفی روی بتمن و دی سی گذاشت.

از نظر داستانی ، The Killing Joke را بیشتر به خاطر شلیك جوكر به «باربارا گوردون» (بت گرل) كه منجر به فلج شدن او شد، میشناسند . البته باربارا بعدا به شخصیت جدیدی به نام Oracle تبدیل شد . اما از این موارد كه بگذریم این كمیك برای اولین بار نشان داد كه چرا بتمن و جوكر مثل دو روی یك سكه هستند. و از ان موقع بود كه رابطه جوكر و بتمن دچار دگرگونی جالبی شد.

البته این داستان دارای یكی از جنجالی ترین پایان های تاریخ بتمن هم هست. یعنی پس از اینكه بتمن جوكر را دستگیر میكند و با هم درباره ماهیت چرخه ای (cyclical) رابطه خود بحث میكنند . جوكر جوكی میگوید كه باعث خنده هر دوی آنها میشود. برخی از نویسندگان مثل «گرانت موریسون» اعتقاد دارد كه این صحنه به طور استعاری و غیر مستقیم  میخواهد نشان دهد  كه بتمن در پایان داستان جوكر را میكشد (به خاطر همینه که نام داستان "killing joke" است). برخی دیگر هم اعتقاد دارند كه این صحنه مبهم و ناقص است.

گفته میشه كه The Killing Joke یكی از منابع الهام بخش اصلی «تیم برتون» (كارگردان فیلم بتمن) بوده . «هیث لجر» (بازیگر مرحوم نقش جوكر در فیلم "شوالیه تاریكی") هم در مصاحبه ای اعلام كرد كه نسخه ای از آن را خوانده تا خودش  را برای نقش جوكر اماده كند.

مطالب مرتبط:

لینک دانلود این کمیک به زبان فارسی

 

8-  “Knightfall” (Part I)

كميك knightfall

تاریخ انتشار : آوریل تا اكتبر سال 1993  

"سقوط شوالیه" (Knightfall) شاید تنها كمیك این مقاله باشد كه خیلی از هواداران بتمن از آن خوششان نمی آید. ریشه این مسئله را باید در رقابت بین  مارول و دی سی در اوایل دهه 90 میلادی جستجو كرد . به عبارتی دیگر آنها مدام سعی میكردند با رو كردن ترفندهای جدید بر فروش كمیك های خود بیافزایند. به هیمن دلیل گاهی اوقات تصمیماتی میگرفتند كه به بهای تضعیف شخصیت های درجه یك آنها تمام میشد. مثلا دی سی در این دوران سوپرمن را كشت ، «هال جوردن» (گرین لنترن) دیوانه و به یك ابرشرور تبدیل شد و البته شخصیت خبیثی به نام «بین» (Bane) كمر بتمن را شكست و باعث شد تا برای مدتی بازنشسته شود.

سپس شخصیتی دیگر به نام «ژان پل والی» (ملقب به Azrael) كه از نظر ذهنی دچار آشفتگی های بسیاری بود ، جای بتمن را گرفت. ولی شیوه های خشن او در مبارزه با جنایت باعث شد تا بروس وین دوباره لباس خودش را از وی پس بگیرد.

در هر حال این داستان باعث شد یك دشمن جالب جدید به جرگه دشمنان معروف بتمن اضافه شود. سكانس شكسته شدن كمر بتمن (كه در شماره 497 كمیك Batman به چاپ رسید) یكی از تصاویر مشهور و نمادین تاریخ كمیك های بتمن است. ضمن اینكه این كمیك منبع الهام بخش اقای نولان در ساخت فیلم "شوالیه تاریكی برمیخیزد" بود. به علاوه ایده جایگزینی قهرمان با یك شخصیت خشن تر، بعدا در كمیك های دیگر ابرقهرمانان نیز به نوعی تكرار شد.

 

9-  Batman: The Long Halloween

كميك long halloween

تاریخ انتشار : دسامبر 1996 تا دسامبر 1997 

«هالووین طولانی» در كنار" بتمن: سال نخست" بهترین داستانی محسوب میشود كه به روایت ماجراهای سالهای آغازین حرفه بروس وین در هیبت بتمن اختصاص دارد. این كمیك هم یكی از منابعی بود كه بسیار به نولان در ساخت فیلم های بتمن اش كمك كرد (به خصوص در زمینه شخصیت پردازی «هاروی دنت/دو چهره»)

در این داستان (كه توسط زوج خلاق و مشهور «جف لوب» و «تیم سیل» خلق شد) بتمن در كنار گوردون و هاروی دنت سعی میكند پرده از راز یك قاتل سریالی بردارد. این قاتل اكثرا اعضای خانواده تبهكاران گاتهام را هدف قرار میدهد . سپس هر چه داستان جلو میرود انگار ارتباط هاروی دنت با قتل ها بیشتر میشود (هاروی بسیار از بی كفایتی سیستم قضایی كشورش ناامید شده).

در ضمن این داستان به نولان كمك كرد تا خانواده های تبهكاری خودش در فیلم Batman Begins  را سر و شكل دهد. این كمیك آنقدر محبوب و موفق شد كه خالقانش دو دنباله بر آن به نام های Batman: Dark Victory و Catwoman: When in Rome خلق كردند كه البته به خوبی قسمت اول نبودند.

مطالب مرتبط:

لینک دانلود این کمیک به زبان فارسی

 

10-  “The Court of Owls”

The Court of Owls كميك

منتشر شده در شماره های 1 تا 7 از سری دوم كمیك  Batman

تاریخ انتشار : نوامبر سال 2011  تا آوریل سال 2012  

این یك داستانی هستش كه نسبتا این اواخر در كمیك های بتمن منتشر شده. "دربار جغدها" (The Court of Owls) در واقع شروعی بود بر دوران بتمن در New 52. «اسکات اسنایدر» و «گرگ كاپولو» به بهترین نحو ممكن دوره ای جدید را برای بتمن رقم زدند و شخصیت های جدیدی را هم معرفی كردند.

در این داستان با فرقه ای باستانی آشنا میشویم كه اعضایش برخی از بانفوذ ترین و ثروتمندترین خانواده های گاتهام هستند . آنها از قدرت و ثروت خود برای قتل و كارهای غیرقانونی استفاده میکنند. ابتدا بتمن نسبت به وجود این فرقه شك دارد ولی وقتی به او حمله میشود دیگر تردیدی برایش باقی نمیماند.

با وجود اینكه سری New 52 چنگی به دل نزد و موفقیت خاصی برای دی سی به ارمغان نیاورد ولی این كمیك بسیار موفق بود . مطمئن باشید این داستان پایه ای است برای یونیورس جدید بتمن در آینده.

 

مهدی ترابی مهربانی 

All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی بازیگران نقش بتمن (BATMAN)

10 جوکر برتر دنیای سینما، گیم و انیمیشن

معرفی 10 دشمن برتر بتمن (TOP 10 BATMAN VILLAINS)

كمیك بوك های بتمن (BATMAN) به زبان فارسی

5 ورژن عجیب برتر بتمن!

5 داستان تاثیرگذار بتمن و جوکر

10 لباس برتر بتمن!

5 داستان مهمی که جف جانز نوشته و در ان بتمن حضور دارد!

کپی برداری بی شرمانه "ماورای بتمن" (BATMAN BEYOND) از مرد عنکبوتی !

تاریخچه بتمن و بترنگ (BATARANG)!

بتمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

amin Hajati
#91 amin Hajati 1401-02-16 01:25
به نقل از mtm:
شما چرا فکر میکنی مرد عنکبوتی دنیاش فقط fun هستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثالثا، اگه مستند "در جستجوی استیو دیتکو" رو ببینی ، متوجه میشی که یه جاش با الن مور مصاحبه میکنن و اونم میگه که عاشق داستان های مرد عنکبوتی هستش که استیو دیتکو مینوشت
من مطمئنم اگه بهش پیشنهاد کنن با کله قبول میکنن
فکرش رو بکن... اگر مثلا یه سری فلش بکی بنویسه درباره همون دوره اسپایدرمن که استن لی و استیو دیتکو خلق میکردن (یه چیزی مثل untold tales of spiderman)
واقعا معرکه نمیشه؟

اقای ترابی به نظر شما چه مستند هایی (علاوه بر کتاب ها و مقاله ها) ببینیم که اطلاعاتمون در مورد طراحان و نویسندگان قدیمی و معروف زیاد بشه؟ و چه مستند هایی ببینیم که در مورد تاریخچه شخصیت ها و کمیک ها و وضعیت فروش و انتشار کمیک های قدیمی زیاد بشه؟
مقاله فیلم های مستند داخل سایت برای شخصیت ها کافیه اطلاعاتشون یا ضرری ندارند مستند های دیگری در مورد اون شخصیت ها ببینیم؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

پروفایل کاربر

افراد آنلاین

We have 1651 guests and 2 members online

  • AMERETAT83
  • mtm

آخرین نظرات