آپدیت: یكی از دوستان و كاربران خوب ما به نام "محمد سبحانی"، راهنمای یافته لباس های مختلف اسپایدرمن در این بازی را در بخش نظرات قرار داده است.
مشخصات بازی:
سبك: اكشن، محیط باز (open world)
كنسولها: (Xbox360/3DS/Wii/PS3/PC)
ناشر: Activision
سازنده: Beenox
درجه سنی: +12
مقدمه: «اسپایدرمن شگفتانگیز» یا The Amazing Spider-Man (كه در این مقاله به اختصار TASM نامیده خواهد شد) یك بازی رایانهای سوم شخص اكشن، ماجراجویی و محیط باز (open world) است كه از روی فیلم سینمایی موفقی به همین نام كه چندی پیش توسط كمپانی سونی به اكران درآمد، ساخته شده است. TASM طبق معمول توسط Activision منتشر شده و سازندهاش نیز شركت كانادایی Beenox میباشد كه اخیراً عناوین اسپایدرمن را تحت عنوان Shattered Dimensions و Edge of Time را ساخته بود. داستان و دیالوگهای بازی هم توسط آقایان «شیموس كوین» (از نویسندگان سریال تلویزیونی معروف Battlestar Galactica ) و «جان زورهلن» به رشته تحریر درآمده.
در واقع از زمان انتشار Spider-Man 2: The Game برای كنسولهای PS2 و Xbox در سال 2004، هواداران پرشمار اسپایدرمن در حسرت انجام یك بازی محیط باز مشابه و معركه به سر میبردند زیرا Activision هر بار به نوعی آنان را ناامید كرده بود تا اینكه سال گذشته این ناشر اعلام كرد كه میخواهد با ساختن TASM خاطرات خوش گذشته را تكرار كند.
داستان: بازی درست از همان جایی آغاز میشود كه فیلم به پایان میرسد: پس از گرد و خاكی كه «لیزارد» در شهر به پا كرده، فردی به نام «آلیستار اسمایت» كه به دانشمند شماره یك شركت «آزكورپ» تبدیل شده و در رشته نانو تكنولوژی تخصص دارد، دستور تعطیلی دپارتمان تحقیقات روی نحوه تركیب ژنهای گونههای مختلف جانوری را میدهد (یعنی همان دپارتمانی كه مسبب به وجود آمدن لیزارد است). اسمایت همچنین درصدد بر میآید تا تمام موجوداتی كه توسط این دپارتمان خلق شدهاند را نابود كند. «گوئن استیسی» (معشوقه پیتر پاركر/اسپایدرمن) یكی از كارآموزان شركت آزكورپ است و از پیتر پاركر دعوت مینماید تا به او در اجرای دستورات اسمایت كمك كند. همان طور كه حدس میزنید خیلی زود اوضاع خراب میشود و نمونههای آزمایشگاهی به نامهای «كرگدن»، «ایگوآنا»، «عقرب» و «ورمین» از كنترل خارج شده و علاوه بر كاركنان آزكورپ، مردم شهر را نیز به ویروسی مهلك آلوده میكنند (لازم به ذكر است تمام این موجودات از دشمنان قدیمی اسپایدرمن محسوب میشوند ولی در بازی ظاهری جدید و جالب پیدا كردهاند تا با حال و هوای فیلم تطابق داشته باشند).
اسمایت برای یافتن موجوداتی كه از آزمایشگاه فرار كردهاند به روباتهای پیشرفتهای متوسل میشود ولی مشكل این جاست كه اسپایدرمن هم توسط این روباتها مورد هدف قرار میگیرد! داستان بازی به مرور جذابتر میشود و معلوم است كه روی آن فكر شده است. به همین دلیل بازی موفق میشود به طور قانعكنندهای خود را به فیلم وصل كند و خطوط داستانی آن را به پیش ببرد. در ضمن بخش داستانی مربوط به «فلیشیا هاردی» (یا همان Black Cat معروف كمیك های اسپایدرمن) بسیار جذاب از آب درآمده و قطعاً برای هواداران جالب خواهد بود. در واقع، Beenox با منتقل كردن داستان بازی به پس از وقایع فیلم تصمیم جالبی گرفته زیرا دیگر مجبور نیست داستان فیلم را از نو روایت و خودش را به كاراكترهای فیلم محدود كند. البته این شیوه باعث شده تا خطوط اصلی داستانی فیلم لو برود (به طور مثال اگر زبان انگلیسی تان خوب باشد و به یكی از مكالمه های بین پیتر و گوئن توجه كنید، آنوقت با جملهای روبرو میشوید كه تمام پایان دراماتیك و تراژیك فیلم را لو میدهد!). به همین دلیل و با در نظر گرفتن این نكته كه TASM اندكی قبل از اكران فیلم وارد بازار شد، شاید لازم باشد كمی به صحت عقل سونی و Activision شك كنیم! بنابراین پیشنهاد میشود اول فیلم را ببینید و بعد بازی را انجام دهید.
البته باید اذعان داشت كه دیالوگهای بازی استادانه نوشته شده، به خصوص دیالوگهای بامزهای كه از زبان اسپایدرمن به گوش میرسند. به طور مثال در فاضلاب شهر اسپایدرمن هنگام تعقیب ورمین (موجودی كه از تركیب موش با ژن انسان ایجاد شده)، به او میگويد: " كجا داری میری؟ نكنه میخواهی بری با لاكپشتهایی كه به فرزندی قبول كردهای پیتزا بخوری؟!!". واقعاً با شنیدن این جمله (كه به كاراكتر «اسپیلنتر» استاد و مرشد «لاك پشت های نینجا» اشاره دارد)، از خنده روده بر شدم. نكته جالب دیگر درباره دیالوگها این است كه در موقع لزوم و بسته به حال و هوای داستان، جدی یا بامزه میشوند.
گرافیك: دو بازی كه Beenox پیشتر تحت عنوان اسپایدرمن ساخته بود، گرافیك خوبی داشتند ولی در مقایسه با TASM بیشتر به عناوین نسل قبل شباهت پیدا میكنند. به طور مثال، مدل و دیزاین اسپایدرمن در TASM بسیار پرجزئیات است و او تا به حال چنین بینقص در دنیای بازیهای رایانهای به تصویر كشیده نشده بود. تازه، هر چه بازی جلوتر میرود و اسپایدرمن مورد اصابت حملات دشمنان خود قرار میگیرد، لباسش داغانتر میشود (به همین دلیل برای عوض كردن آن باید به آپارتمان پیتر پاركر بروید!) نیویورك هم بسیار خوب و بادقت طراحی شده و تداعیگر شهری درندشت، وسیع، رنگارنگ و مملو از جزئیات جورواجور است. در ضمن، مراحل داخل محیطهای بسته نیز گرافیک خوبی دارند.
از سوی دیگر TASM نخستین بازی اسپایدرمن میباشد كه از shoulder camera استفاده میكند. به عبارتی دیگر، دوربین بسیار به كاراكتر اصلی نزدیك است تا حس كنید واقعاً خود اسپایدرمن هستید! انیمیشن كاراكترها خارقالعاده نیست اما در سطح قابلقبولی قرار دارد و نحوه حركت اسپایدرمن یا نحوهای كه او ضربات خود را به اجرا در میآورد، بسیار روان و سیال از آب درآمده. در حقیقت اسپایدرمن چه در حین مبارزه و چه در هنگام گردش آزاد و انجام ماموریتهای مختلف همان گونه كه از او انتظار میرود عمل میكند و به همین دلیل بازیباز كاملاً قانع میشود كه در جلد قهرمان داستان فرو رفته. البته TASM از نظر گرافیكی از ضعفهایی هم رنج میبرد. مثلاً هنگام تارزدن و تاب خوردن در سطح شهر (web-swinging)، با پدیده screen tearing مواجه میشوید، به ویژه در جاهای شلوغ و پرجزئیات.
ضمناً، برخی از بافتها تو ذوق میزنند و باگهایی هم در بازی به چشم میخورند (مانند زمانی كه دشمنان بیهوش روی زمین افتادهاند ولی میتوان به راحتی از میان آنها عبور كرد). دوربین بازی نیز گاهی گیج كننده میشود به ویژه وقتی اسپایدرمن روی در و دیوار مشغول خزیدن است (البته فكر كنم بازیبازان دیگر كاملاً به این نقیصه همیشگی در عناوین اسپایدرمن عادت كرده باشند!).
گیمپلی: TASM نخستین تجربه Beenox در ساخت یك بازی محیط باز اسپایدرمن است. با وجود آنكه برخی از ماموریتها مجبورتان میكنند تا به محیطهای بسته بروید و ماموریتهایی را انجام دهید، اما همواره این امكان وجود دارد تا با چرخ زدن در سطح شهر با جرم و جنایت بجنگید. درست مثل عناوین پیشین اسپایدرمن، هر چه بیشتر در ماموریتهای اصلی و فرعی پیشرفت كنید، آیتمها و ماموریتهای بیشتری در شهر پیدا میشود. البته باید قبول كرد مراحلی كه داخل محیطهای بسته جریان دارند در مقایسه با مراحل بیرونی چندان جذاب نیستند و خوب طراحی نشدهاند.
ماموریت های فرعی نیز معمولاً به سرعت تكراری و خسته كننده میشوند (مثل رساندن بیماران آلوده شده به ویروس به درمانگاه یا برگرداندن زندانیان فراری به دست پلیس) البته ماموریت هایی نیز وجود دارد كه در آنها اسپایدرمن به درخواست یك خانم خبرنگار در طول مراحل یا در سطح شهر از سوژه های خاصی عكسبرداری میكند. این نوع ماموریت ها جالب هستند و حتی به غنی تر شدن داستان بازی كمك میكنند زیرا در آنها ارجاعات هوشمندانه ای به برخی از دشمنان معروف كمیك های اسپایدرمن میشود. در كل باید گفت كه بازی آنقدر مفرح (fun) است كه بازیباز دوست دارد اكثر ماموریتها را تكمیل كند.
ناگفته پیداست كه اولین و مهمترین شرط موفقیت یك بازی محیط باز اسپایدرمن این است كه مكانیزم تاب خوردن در سطح شهر یا همان web-swinging مطلوبی داشته باشد بنابراین خیلیها امیدوار بودند كه در این بازی از همان مكانیزم فوقالعاده به كار رفته در Spider-Man 2: The Game استفاده شود. اما Beenox از مكانیزم دیگری بهره جسته است. به عبارتی دیگر، در هنگام تاب خوردن در سطح شهر لازم نیست كه تارهای اسپایدرمن حتماً به ساختمان ها اصابت كند. شاید چنین مكانیزمی در نگاه نخست ساده و غیر واقعی به نظر آید و برخی از هواداران اسپایدرمن را ناراحت كند ولی باعث شده تا تاب خوردن در سطح شهر به باحالترین و هیجانانگیزترین بخش بازی تبدیل شده و حسی نابی را ایجاد كند، طوری که یقیناً مایل خواهید بود ساعتها در شهر تاب بخورید. از سوی دیگر، نحوه حركت اسپایدرمن و پیچ و تاب خوردنهای او در آسمان بسیار زیبا است و بیننده را به یاد بندبازان حرفهای میاندازد. همچنین، نزدیك بودن دوربین به اسپایدرمن، تاب خوردن در سطح شهر را بسیار سینماتیك كرده و موجب شده تا هنگام عبور از میان آسمانخراشهای شهر حسی آكنده از هیجان، سرعت و سرگیجه را تجربه كنید.
نوآوری دیگر بازی، web rush نام دارد. این ویژگی اسپایدرمن را قادر میسازد تا با كند كردن زمان از میان جهتها و گزینههای موجود، یكی را انتخاب كند. به عنوان مثال اگر هنگام تاب خوردن در سطح شهر دكمه web rush را فشار دهید میتوانید یكی از لوكیشنهایی را كه در دسترس اسپایدرمن قرار دارند (مثل میله پرچم، تیر چراغ برق، ستونهای نصب شده در خیابان و ...) برگزینید و به شیوهای دیدنی به آن برسید. web rush در مبارزه هم كاربرد دارد و مثلاً بهتان امكان میدهد تا از اشیا فیزیكی موجود در محیط بر علیه دشمنان خود استفاده كنید. روی هم رفته web rush ویژگی نبوغآسایی است و به احتمال زیاد در عناوین بعدی اسپایدرمن هم بهكار گرفته خواهد شد. البته تا یادم نرفته اشاره كنم كه خزیدن روی دیوار (wall-crawling) گاهی اوقات دردسرساز میشود زیرا اگر به دیوار برسید آنوقت به طور ناخواسته به آن میچسبید و شروع میكنید به خزیدن روی آن!
باید اعتراف كنم كه سیستم مبارزه خیلی از Batman: Arkham City تقلید كرده! البته سبك و فنونی كه اسپایدرمن اجرا میكند تركیبی است از سبك كشتی كجكاران مكزیكی و حركات آكروباتیك و به همین دلیل سیستم مبارزه موفق میشود خودش را از بازی بتمن متمایز سازد. مهمتر اینكه، در هنگام مبارزه حس میكنید در قالب یك ابرقهرمان قرار گرفتهاید و میتوانید دمار از روزگار آدم بدهای شهر دربیاورید! بنابراین و با وجود آنكه ممكن است مبارزات بسیار ساده به نظر برسند اما همیشه مفرح (fun) هستند. البته نحوه ارتقای كامبوها و تجهیزات نسبت به عناوین قبلی اسپایدرمن افت كرده ولی هنوز قابل قبول است. نكته دیگر بهرهگیری مناسب بازی از توانایی تارافكنی (webbing) اسپایدرمن است. به طور مثال میتوانید از آن برای كشاندن خود به سمت حریف استفاده كنید و یا حریف را بگیرید و پرتاب كنید كه خیلی در مبارزات موثر است!
به علاوه و با وجود آنكه غولهای بازی همگی از دشمنان درجه دو و سه اسپایدرمن محسوب میشوند اما مبارزه با غولها نسبتاً تماشایی و در برخی موارد حماسی از كار درآمده به خصوص وقتی كه در آسمان با روباتهای غولپیكر درگیر میشوید. البته همانطور كه قبلاً نیز به آن اشاره شد، TASM كلاً بازی آسانی است و غولهایش را میتوان با اندكی دقت و ممارست شكست داد.
مشكل دیگر این است كه پس از پایان بخش داستانی كار خاصی برای انجام دادن وجود ندارد. این مشكل كه در اغلب عناوین قبلی اسپایدرمن نیز وجود داشت، باعث میشود تا بازی بی معنا شود. نكته قابل توجه دیگر، امكان مخفی كاری (stealth) در مراحل داخل محیطهای بسته است. این قابلیت كه پیشتر نیز توسط Beenox در بخش موسوم به نوآر (Noir) بازی Spider-Man: Shattered Dimensions گنجانده شده بود، باعث میشود تا در صورت تمایل به طور مخفیانه روی دیوار سطوح عمودی و افقی بخزید و دشمنان را یك به یك از پای درآورید. مخفیكاری نه تنها به بازیباز امكان میدهد تا شاهد اجراهای takedownهای زیبا باشد بلكه تنوع ایجاد میكند زیرا شیوه مبارزه متفاوتی را در اختیار او میگذارد.
اما شاید جالبترین ویژگی جدید گیمپلی این باشد كه در طول بازی میتوانید 700 صفحه از كمیك های مهم اسپایدرمن را كه در سطح شهر پخش هستند جمع آوری كرده و سر فرصت بخوانید. البته یافتن همه آنها سخت است و به پشتكار فراوانی نیاز دارد ولی لااقل بهانه خوبی است برای سرك كشیدن به نقاط مختلف و این یعنی فرصتی تازه برای تاب خوردن در سطح شهر! در ضمن با یافتن و عكس گرفتن از spider symbolها، میتوانید لباس(costume)های مختلفی را آزاد (unlock) نمایید. این لباسها اكثراً از داستانهای كمیكبوکی اخیر اسپایدرمن یا فیلمهای ریمی گرفته شدهاند ولی قطعاً جالبترینشان یك كلاه جشن تولد است كه به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد اسپایدرمن در بازی قرار داده شده! بخشهای اضافی یا bonusهای ویژه هم برای صاحبان PS3 و Xbox360 وجود دارد. مثلاً اگر بازی را از Amazon.com پیش خرید كرده باشید میتوانید در قالب آقای«استن لی» (یكی از دو خالق اسپایدرمن) ظاهر شوید كه جذابیتهای خاص خودش را دارد!
موسیقی و صداپیشهگیها: از آنجاییكه TASM براساس فیلم سینمایی موفق "اسپایدرمن شگفت انگیز" ساخته شده، انتظار میرفت كه «اندرو گارفیلد» و «اما استون» مسئولیت تامین كاراكترهای خویش را بر عهده بگیرند. با این حال این اتفاق رخ نداده است و در بازی صداپیشه دیگری به نام «سام ریگل» (كه عمدتاً به خاطر حضورش در سریال های كارتونی "ناروتو" و "لاكپشتهای نینجا" شهرت دارد) برای اولین بار در طول حرفه خود به جای اسپایدرمن/پیتر پاركر حرف زده و اتفاقاً عملكرد خیرهكنندهای هم دارد. در واقع، صدای او كاملاً برای كاركتری بذلهگو و انرژیك مثل اسپایدرمن مناسب به نظر میرسد و به دل مینشیند. صداپیشهای كار كشته به نام «نولان نورث» نیز به جای كاراكتر آلیستار اسمایت حرف میزند. او نیز همانند صداپیشگان دیگر بازی عملكرد قابل قبولی دارد. به علاوه، هواداران اسپایدرمن یقیناً از شنیدن دوباره صدای آقای «بروس كمبل» (كه بار دیگر در نقش كاراكتری حراف ظاهر شده و دیالوگهای بامزهای را بر زبان میآورد) خیلی ذوق خواهند كرد! موسیقی و افكتهای صوتی هم بد نیستند و به خوبی با محیطهای مختلف بازی در هم میآمیزند ولی چندان در ذهن نمیمانند.
نتیجه گیری: TASM را به هیچ وجه نمیتوان یك عنوان جریانساز یا بی عیب و نقص قلمداد كرد ولی قطعاً یك بازی مفرح و fun است كه سیستم تاب خوردن در سطح شهر (web-swinging) اعتیادآوری دارد و با اتكا با داستان خوب و دیالوگهای بامزهاش لحظات لذتبخش فراوانی برای بازیباز میآفریند و او را تا حدود زیادی به یاد تاریخ پرافتخار اسپایدرمن در عالم بازیهای رایانهای میاندازد. پس اگر دلتان لك زده برای یك بازی ابرقهرمانی باحال و دلچسب، آن را از دست ندهید.
نكات مثبت: كنترلهای روان، داستان و دیالوگهای جالب، صداپیشگیهای قابل قبول، سیستم web-swinging معركه، مبارزات هیجان انگیز با روبات های عظیم الجثه در سطح شهر
نكات منفی: دوربین گیجكننده، سیستم مبارزه تقلیدی، مراحل ملالآور داخل محیطهای بسته، مبارزات آسان، ماموریت های فرعی تكراری
امتیاز: 7 از 10
مهدی ترابی مهربانی
All rights reserved © Spidey.ir 2012
(هرگونه كپیبرداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز میباشد)
مطالب مرتبط:
لینک دانلود بازی های مرد عنکبوتی
بازی های اندروید مرد عنكبوتی (Spider-Man) + لینك دانلود اختصاصی
نقد بازی "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"
نقد بازی Spider-Man: Web of Shadows
نقد و بررسی بازی "مرد عنكبوتی بر لبه زمان"
نقد و بررسی بازی "اسپایدرمن" (2000)
معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی
نقد بازی "اسپایدرمن: دنیاهای از هم گسیخته" (Shattered Dimensions)
تاریخچه بازی های رایانه ای /ویدئویی اسپایدرمن
نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی شگفتانگیز" (2012)
نقد و بررسی بازی " ابرقهرمانان مارول لگویی"