نقد و بررسی فیلم "مرد عنكبوتی 2" (2004)

نقد و بررسی فیلم "مرد عنكبوتی 2" (2004)

با خواندن این نقد متوجه میشوید كه چرا "مرد عنكبوتی 2" بهترین فیلم كمیك بوكی كل تاریخ سینما است!

شناسنامه فیلم:

كارگردان: سام ريمي

تهیه‌كنندگان: لورا زیسكین، اوی آراد

فیلمنامه‌نویسان: آلفرد گاگ، مایلز میلار، مایكل شیبون (براساس كمیك بوک و كاراكترهای خلق شده توسط «استن لی» و «استیو دیتكو»)

بازیگران: توبی مگوآیر، آلفرد مولینا، کرستن دانست، جیمز فرانکو، ، رزمری هریس، جی. کی. سیمونز، دانا مورفی

موسیقی: دنی الفمن

فیلمبردار: بیل پوپ

محصول: كلمبیا پیكچرز (سونی)

مدت زمان: 127 دقیقه

تاریخ اكران: 3 می 2002

بودجه: 200 میلیون دلار

میزان فروش در سراسر جهان: 784 میلیون دلار

لينك دانلود صحنه هاي حذف شده: Download

لينك دانلود نسخه كامل فيلم: Download

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

 

خلاصه داستان:

پیتر پارکر هم اکنون در دانشگاه مشغول تحصیل است . او شغل خود را از دست داده، نمراتش افت كرده و از سوی دیگر درگیر مسئله عشقی اش با مری جین می‌باشد. مشكل اينجاست كه پیتر از طرفی عاشق مری است و از سوی دیگر نمی تواند هویت مرد عنکبوتی بودن خود را برای او فاش کند زیرا در اینصورت جان او بخطر می افتد. بدین ترتیب پیتر مری را از دست می دهد و مری در شرف ازدواج با یک فضانورد قرار می گیرد. پیتر سرانجام تصمیم می گیرد دست از مبارزه با جرم و جنایت برداشته و زندگی عادی را شروع نماید. تصمیم او همزمان میشود با از دست دادن نیروهای فوق بشری اش. در همین زمان یک استاد نابغه فیزیک به اسم دکتر «اتو اكتاویس»  مشغول کار بر روی یک راکتور اتمی است. او چند بازوی مکانیکی هوشمندي به ستون فقراتش متصل کرده تا با آن بتواند روی راکتور کار کند اما در اثر سانحه ای همه چیز بهم می ریزد و او به شخصیت خبیثی ملقب به «دكتر اختاپوس» بدل میشود. تا اینكه ...

spider-man 2 movie poster

 خوب، از كجا باید شروع كنم؟ اول اجازه بدهید همین ابتدا عرض كنم كه "مرد عنكبوتی 2" نسبت به قسمت قبل از هر نظر و در همه جهات پیشرفت كرده و سازندگانش هر آن چیزی كه هواداران فیلم اول را مجذوب خود ساخت، حفظ كرده و یك عالمه نكته مثبت جدید را نیز به آنها هدیه داده اند. پس بنا به دلایلی كه در ادامه ذكر خواهم كرد،"مرد عنكبوتی 2"  را نه تنها بهترین فیلم اسپایدرمن بلكه  بهترین فیلمی كه تا به حال (یعنی تا سال 2013) از روی یك كاراكتر كمیك بوکی ساخته شده میدانم.    (مقاله مرتبط: "بهترين فيلم هاي كميك بوكي")

"مرد عنکبوتی 2" از همان دقیقه نخست ببیننده را درگیر خود میكند یعنی از همان لحظه ای كه تیتراژ و سكانس ابتدایی به نمایش در می آید و شاهد نمایش تصاویری بی نهایت زیبا هستیم كه توسط طراح بزرگ دنیای كمیك بوک یعنی «الكس راس» نقاشی شده اند و به موثرترین شكل ممكن وقایع مهم و برجسته فیلم اول را یادآوری میكنند. سپس با «پیتر پاركر» ملاقات میكنیم: او در یك پیتزا فروشی كار میكند و با وجود آنكه از نیروهای اسپایدرمنی اش برای هر چه سریع تر تحویل دادن پیتزا بهره میگیرد اما چون مدام مجبور است به مسئولیت های ابرقهرمانی اش عمل كند، دیر به مقصد میرسد و شغلش را از دست میدهد.

 spiderman-2-2004

در واقع، ریمی و فیلمنامه نویسان "مرد عنكبوتی 2" از همان دقایق ابتدایی به مخاطب گوشزد میکنند كه قرار است بیش از هر چیز به تماشای زندگي فلاكت بار و مشكلات ریز و درشت زندگی پیتر پاركر بنشینند. در نتيجه آنها به طور پی در پی بدبیاری های پيتر و حتي ظلم هايي كه به او ميشود را به ما نشان ميدهند.  اوج بدبختی پیتر را در سكانسی میبینیم كه مجبور است از میهمانی كه به افتخار پسر فضانورد «جی جونا جیمسون» برگزار شده عكس بگیرد. در سكانس مذكور شاهديم كه چطور   گفتگوی او با «مری جین» و يا تلاش هايش برای پیدا كردن یك نوشیدنی ناموفق ميماند. در ادامه شاهد سیلی خوردن های دردناكی كه بهترین دوستش بر صورتش میزند و او را به جانبداری از قاتل پدرش متهم میكند و در نهایت جواب مثبت مری جین به خواستگاری پسر جیمسون، هستيم.

spiderman-2004

این سكانس آنقدر دلخراش است كه انگار تماشاچی صدای خرد شدن قلب پیتر را میشنود و دلش از صمیم قلب برای او میسوزد. اما تمام این بدبختی ها به این خاطر است كه پیتر باید به مسئولیت های خویش در قالب اسپایدرمن پایبند باشد. در حقیقت، اگرشالوده و اساس قسمت اول این بود كه "قهرمان شدن چه سخت است"، پس تم اصلی قسمت دوم این است: "قهرمان بودن و قهرمان ماندن چه سخت است". اما از آن مهم تر پرسش عمیقی است كه فیلم مطرح میكند و ذهن تماشاچی را تا لحظه آخر به خود مشغول میكند: آیا پیتر  حق ندارد هویت اسپایدرمن را رها کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد؟ پس مسئولیت او در قبال خودش نزدیكانش چه می‌شود؟

spider-man-2-2004

ریمی با استادی تمام صحنه های مربوط به بدبختی های پیتر را به تصویر میكشد و در تمام اوقات لحن فیلم را طوری نگه دارد كه هرگز بیش از حد غم زده و كسل كننده نباشد. در كل  در قسمت اول حس میشد كه سونی تا حدی دست و بال سام ریمی را بسته و او مجبور بوده در برخی موارد از خواست استودیو تبعیت كند، اما در "مرد عنكبوتی 2" او آزاد و رها به نظر می رسد و به همین دلیل توانسته پتانسیل عظیم و غریبی را كه همیشه میدانستم در وجودش به عنوان كارگردانی مستعد و صاحب سبك نهفته است، فعال كند. فقط كافیست به سكانس بیدار شدن دكتر «اكتاویس» در اتاق عمل پس از اتفاق هولناكی كه برایش افتاده توجه كنید تا متوجه شوید  ريمی چقدر به ریشه اش در ژانر فیلم های ترسناك برگشته. اين سكانس  بیینده را كاملاً به یاد سه گانه مشهور او یعنی "كلبه وحشت" (Evil Dead) می اندازد زیرا سرشار از شیطنت و ترفندهای منحصر به فردی است كه فقط از ریمی سراغ داریم. ریمی در ضمن كار خوبی كرده كه فیلمبردارش را عوض كرده. نتیجه این شده كه برخلاف قسمت اول كه رنگ هایی غلیظ و مصنوعی فیلم را احاطه كرده و ظاهری كارتونی به آن داده بودند، ایندفعه با حال و هوایی واقعی تر روبرو هستیم كه با لحن جدی تر فیلم هماهنگ است.

spiderman-2-movie

در ضمن، ریمی به خوبی از پس صحنه های اكشن فیلم برآمده  و سكانس های مبارزه میان اسپایدرمن و دكتر اختاپوس عالی از آب درآمده اند. اولاً شاید به خاطر اینكه كلاً دكتر اختاپوس از نظر بصری و شكل ظاهری از دیگر شخصیت های منفي عالم كمیك بوک مثل «جوكر»، «مگنتو» و حتی «گرین گابلین» جذاب تر است. دوماً، «آلفرد مولینا» با تمام قدرت به این كاراكتر جان بخشیده. او دكتر اختاپوسی را تحویلمان میدهد كه ابتدا یك مرد حرفه ای مصمم و همچنین یك همسر مهربان است. واكنش او نسبت به شور و شوق پیتر كاملاً حقیقی جلوه میكند زیرا پیتر او را یاد جوانی های خودش می اندازد. در ضمن، او نوعی رابطه استاد شاگردی میان خود و پیتر ایجاد میكند كه در نوع خود بسیار جالب است (اين رابطه بعداً روی رابطه اش با اسپایدرمن تاثیر میگذارد و دشمنی اش را با او عمیق تر، شخصی تر و ملموس تر میكند). سپس وقتی اكتاویس دچار حادثه میشود و تحت كنترل آن بازوهای مكانیكی قرار میگیرد، مولینا همان هیولایی میشود كه در كمیك بوک های اسپایدرمن از دكتر اختاپوس سراغ داریم. همین تضاد شخصیتی باعث شده تا دكتر اختاپوس در دام كلیشه هاي مرسوم هاليوودي نیافتد و شخصیتي خبیث جذاب و باورپذیری در طول فیلم باشد.

spiderman-2-molina

 قبل از اكران فیلم شایع شده بود كه «توبی مگوایر» به دلیل كمردرد نمیخواهد در قسمت دوم حضور داشته باشد (اتفاقاً در یكی دو صحنه با مساله كمر درد او شوخی میشود) بعضی ها هم میگفتند كه او دستمزد بیشتری میخواهد و این ها همه بهانه است. ولی در هر حال باید خدا را شكر كرد كه توبی بار دیگر در نقش پیتر پاركر/اسپایدرمن ظاهر شده چون فيلم با اوست كه معنا مي يابد. او نه تنها یكی از بهترین بازیگران جوان هالیوود است بلكه حس شوخ طبعی فراوانی دارد كه تماماً در نقش اش تزریق شده و سبب گردیده تا اسپایدرمن درست مثل كمیك بوک هایش از دیگر ابرقهرمانان متمایز شود. توبی در ضمن توبي توانسته شخصیتی بسیار آسیب پذیر از پیتر بسازد. با بدتر شدن اوضاع و احوال او به مخاطب یادآوری میكند چرا پیتر پاركر را تا این حد دوست دارد: او پسر باهوشی است که همواره سعی میكند كاری را كه درست است انجام دهد و با تمام وجود برای دیگران ارزش قایل است حتی وقتی او را درك نمیكنند. رابطه پيتر با مری جین و هری آزبورن نسبت به قسمت قبلی متزلزل تر شده ولی او میداند كه این ها همه بهایی است كه بابت مسئولیت پذیری اش میدهد. البته او در طول فیلم دچار تردید میشود ولی بار دیگر تصمیم میگیرد تمام تلاشش را برای انجام وظایف اش به خرج دهد.

spiderman-2-dunst

«كرستن دانست» و «جیمز فرانكو» نقش آفرینی های به مراتب بهتری نسبت به قبل دارند و از هر نظر پخته تر به نظر میرسند. نكته جالب درباره كاراكترهای  مری جین و هری آزبورن این است كه هريك دغدغه ها و تردیدهای خاص خودشان را دارند: مری جین درباره رابطه اش با پیتر دودل است و هری مدام بر سر تعیین مسیر زندگی آینده و وفاداری به آرمان های پدر با خود كلنجار میرود. همین باعث شده تا آنها به كاراكترهای مكمل جذابی تبدیل شوند. از طرفی، هر دوی آنها کاراکترهای در حال رشد هستند. به عبارتی دیگر، "مرد عنكبوتی 2" بر خلاف بسیاری از آثار مشابه، روی ایده های قسمت قبلی تكیه میكند و ویژگی های شخصیتی كاراكترها را در راستای اتفاقاتی كه پيشتر بر سرشان آمده، شرح و بسط میدهد، طوری كه بیینده متقاعد میشود هر اتفاقی كه برای آنها می افتند مهم است و روی داستان و شخصیت اصلی تاثیر میگذارد.

spiderman-2-james-franco

«رزمی هریس» در نقش زن عمو می بی نقص است (هرچند صحنه ای كه در آن با پیتر صحبت میكند و در نتیجه او مجاب میشود بار دیگر اسپایدرمن شود، كمی بیش از حد طولانی شده). اوج هنرنمایی  او را میتوان در یكی از صحنه های ابتدایی فیلم یعنی جایی كه ملتمسانه از پیتر میخواهد تا آن 20 دلاری را به عنوان كادوی روز تولدش قبول كند، ملاحظه کرد. زن عمو می در این فیلم درست مثل كمیك بوک های اسپایدرمن، زنی است كه علیرغم سن بالا یا مشكلات مالی فراوان، شخصیت محكم و عزت نفس بالايي دارد. «جی. كی. سیمونز» هم همچنان در نقش جی جونا جیمسون ميدرخشد و كاش لحظات بیشتری به وی اختصاص داده میشد.

spiderman-2-aunt-may

همانطور كه قبلاً هم اشاره كردم، سكانس های اكشن فیلم فوق العاده هستند. در این میان سكانس مبارزه میان اسپایدرمن و دكتر اختاپوس روی قطار شهری بینظیر است زیرا هم عالی ایده پردازی، اجرا و تدوین شده   و هم اینكه به مدد جلوه های ویژه مبهوت كننده فیلم خیلی واقعی به نظر میرسد. قطعاً این سكانس هر بیینده ای را در سالن سینما میخكوب كرده و كاری میكند كه چشم از پرده برندارد. اما در ادامه  به خوبی نشان میدهد پیتر پاركر به چه بلوغ شخصیتی دست یافته: او هنوز خیلی جوان است و بی تجربه  ولی تمام مسئولیت های بزرگ اش را پذیرفته و حاضر است جانش را برای مسافرانی كه هیچ كدامشان را نمیشناسد، فدا كند. تمام این موارد سكانس مذكور را بیش از حد درگیركننده، پرتنش و نفس گیر كرده است.

spiderman-2-the-train-sequence

متخصصین جلوه های ویژه عملكرد درخشانی داشته اند (بیخود نیست كه به خاطر این فیلم جایزه اسكار بهترین جلوه های ویژ سال 2004 را از آن خود كردند). در ضمن معلوم است كه برخلاف قسمت اول، سونی سركیسه را شل كرده و بودجه كافی در اختیارشان قرار داده. سكانس رویارویی اسپایدرمن با دكتر اختاپوس در بانك و یا جدال آنها روی ساختمان هاي شهر بسیار دیدنی از آب درآمده اند و مطمئناً در ذهن ها باقی خواهند ماند.  تاب خوردن های اسپایدرمن نيز نسبت به قسمت اول بهتر شده طوری كه انگار موقع حركت میان آسمان خراش های شهر از وزن بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر، انگار تیم ساخت  جلوه های ویژه از قسمت اول درس گرفته و تا حدود زیادی از جلوه های طبیعی استفاده كرده اند (مثلاً بازوان دكتر اختاپوس تركیبی هستند از جلوه های واقعی و كامپیوتری). بدل كاری هم زیاد مورد استفاده قرار گرفته (مثل صحنه جالب پریدن پیتر از روی پشت بام و كه با سقوط  آزاد او روی خودروهای پارك همراه ميشود) و باعث شده تا فیلم رئالیستی تر به نظر برسد.

spiderman-2-spidey-fights-doc-ock

واقعاً میتوانم  چندین پاراگراف دیگر درباره چیزهایی كه در این فیلم وجود دارد و مرا بدجوری شیفته خود  كرده اند، برایتان بنویسم (مثل دویدن های مری جین در خیابان با لباس عروسی و رفتن به آپارتمان پیتر، یا لحظه ای كه جیمسون اعتراف میكند اسپایدرمن یك قهرمان واقعی است و بعد بلافاصله حرفش را پس میگیرد و او را یك دزد و راهزن میخواند (!)، یا جایی كه مسافران قطار با دستان خود اسپایدرمن را در حالیكه از فرط خستگی غش كرده از پشت سر میگیرند و به داخل میكشانند، یا حركات اعجاب انگیز بازوان دكتر اختاپوس، یا نامگذاری بامزه دكتر اختاپوس توسط دستیار جیمسون، یا صحنه ای كه پیتر لباس اسپایدرمنی اش را درون كوچه ای تنگ و تاريك داخل سطل آشغال می اندازد و وقايع شماره 50 كمیك  "اسپایدرمن شگفت انگیز" را بازآفريني میكند، یا جایی كه آن دربان سمج جلوی در تئاتر (كه نقشش را «بروس كمبل» دوست داشتنی ایفا میكند) سد راه پیتر میشود، یا فرار كردن های پیتر از دست صاحب خانه اش، یا شوخی های بامزه آن آقایی كه با اسپایدرمن در آسانسور انجام میدهد، یا آن صحنه ماندگاری كه پیتر بدون آنكه نیروی فوق بشری دادشته باشد به درون ساختمان آتش گرفته ای میشتاید  و آن دختر بچه را نجات میدهد تا ثابت كند قهرمان بودن به داشتن توانایی خاص نیست، یا تاب خوردن اسپایدرمن با زن عمو می و یا ده ها صحنه یا نكته دیگر كه تا ابد در ذهنم replay خواهم كرد).

spider-man-2004

... ولی در پایان میخواهم بگویم كه درست است كه فیلمنامه نویسان "مرد عنكبوتی 2" كولاك كرده اند و تمام و كمال به ذات و جوهره پیتر پاركر/اسپایدرمن وفادار بوده اند و شخصیت ها و موقعیت های داستانی را طوری طراحی كرده اند كه ببینده برای تماشای قسمت بعدی لحظه شماری كند  ولی در نهایت باید موفقیت عظيم فیلم را به پای سام ریمی عزیز نوشت. او با بهره گیری از تمام توان و استعداد های كارگردانی اش توانسته دنیای قهرمان محبوب كودكی اش را به به مطلوب ترین شكل ممكن به تصویر بكشد. ریمی روی كاراكترها وقت گذاشته و به همه آنها ژرفای بیشتری بخشیده. او به جای آنكه بخواهد فقط یك دنباله پر سر صدا با جلوه های ویژه بزرگتر بسازد، در وهله اول روایتگر داستانی شده كه قلب و روح دارد و در عین حال مملو از لحظات پرهیجان و به یاد ماندنی است. او شاهكاری خلق كرده كه  از لحظه اول تا آخر یك تجربه خالص "عنكبوتی" است...

امتیاز: 10 از 10

business stars 10

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2013

 (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

لینك دانلود نسخه بلو ری فیلم های مرد عنكبوتی

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

صحنه های حذف شده از فیلم "مرد عنکبوتی 2" + لینک دانلود!

مروری بر موسیقی فیلم های مرد عنكبوتی

طراحی‌های اولیه "لیزارد" در "اسپایدرمن 2"!

10 فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

مقایسه مردعنکبوتی«سام ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

بیوگرافی "توبی مگوایر" (Tobey Maguire)

بیوگرافی "كرستن دانست" (Kirsten Dunst)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mehrbod jp
+13 #1 mehrbod jp 1392-02-10 17:03
اول.واقعا بهترین فیلم کمیک بوکیه :lol:
نقل قول کردن
amin ghorbani
+11 #2 amin ghorbani 1392-02-10 18:12
نقد خوبی بود ممنون!(دوم!انگا ر در نقد فیلم های اسپایدرمن همش من دوم هستم!!!!!!!! ;-) )
نقل قول کردن
کیارش گراف
+10 #3 کیارش گراف 1392-02-10 19:52
هرچی گفتین رو قبول دارم اونم بدجور دقیقا روی همون صحنه هایی تاکید کردید که منم باهاشون درگیرم.باورتون نمیشه تمام مدت خوندن نقد بالا پایین می پریدم آخه بنده یکمی زیادی احساساتی تشریف دارم خصوصا دررابطه با توبی مگوایر ای کاش درباره توبی مگوایر بیشتر مطلب می نوشتید اصلا می دونید چیه؟اگه دست من بود می گفتم سایت رو از ماهیت اسپایدرمنی بگیریم و به ماهیت توبی مگوایری تغییر بدیم چون از نظر من اسپایدی دیگه واسه همیشه از صحنه نمایش خارج شده چون دیگه توبی درکار نیست تا اسپایدی هم در کار باشه راستشو بخواین با اینکه توبی مگوایر با کمال جوانمردی رویاروی خود اندرو اون رو موفق و عالی در نقش برشمرد اما به نظر من که البته مطمئنم نظر خیلی های دیگه هم هست اسپایدرمن در هر زمان در هر کتاب و در هر نمایشی ایفاگری مگر توبی نداره بقیه همه کشکه :P خواهش می کنم از توبی بیشتر بنویسید. مرسی دمتونم گرم. :cry:
نقل قول کردن
کیارش گراف
+6 #4 کیارش گراف 1392-02-10 19:58
راستی یه مطلب جالب دیگه ای که می تونم بهش در این باره اشاره کنم ابتکار جالب شماست جناب ترابی نمی دونم شاید اشتباه برداشت کرده باشم ولی اون نوار مشکی رنگی که بالای عکس گوشه سمت چپ تصویر اسپایدی رو سر در زدین واسه من ینی مرگ اسپایدی.اما من می گم اسپایدی نمرده بلکه توبی اسپایدی رو برای همیشه از صفحه نمایش و روایتگری های زجر آور کمیکی خارج کرده اون دیگه حالا دور از چشم بیننده ها قهرمانی می کنه :cry:
نقل قول کردن
mtm
+9 #5 mtm 1392-02-10 20:20
خیلی ممنون از ابراز لطف شما
انشاله مطالبی درباره توبی خواهیم داشت
اون نوار مشکی رو هم به درستی بهش اشاره کردید. امشاله هر وقت پیتر پارکر برگشت و جسمش رو از دکتر اختاپوس پس گرفت، نوار مشکی رو هم برمیداریم ;-)

اينم از پوستر خارق العاده فيلم:

نقل قول کردن
HsRCH
+7 #6 HsRCH 1392-02-10 20:31
:eek: :o :sad: :cry: ;-) من هیچی نمیگم فیلم خوبیه خیلی خوب جلوه های ویژه فیلم شاهکاره (بهترین :-* )
نقل قول کردن
AIDA
+9 #7 AIDA 1392-02-11 15:23
باسلام
من این مطلب شما رو خوندم و باید بگم با تک تک اون سخنانی که گفتید موافقم و همین کلمات شما رو منم تایید میکنم مثل آقای " کیارش گراف " عاشق توبی ام و اسپایدرمن بدون توبی مزه نداره در واقع مسخره میشه حتی فیلم spider-man 3 هم با اون کارهایی که باعث افتش شد از فیلمی که مارک وب ساخته بهتره... :-*
لطفا اگه میشه از توبی مگوایر یه کم بیشتر بنویسید ممنون و سپاسگذار :roll:
نقل قول کردن
AIDA
+7 #8 AIDA 1392-02-11 15:32
راستی باید به بقیه بازدید کننده ها هم بگم که این نظر شخصی منه شاید کسی دیگر با نظر من مخالف باشه و ساخته ی مارک وب رو هم بیشتر دوست داشته باشه ولی فقط میخواستم بگم که من قصد توهین به آقای وب و گارفیلد رو ندارم :oops:
نقل قول کردن
سارا
+5 #9 سارا 1392-02-16 20:29
نقد عالی بود :lol:
خیلی ممنونم :roll:
نقل قول کردن
سیاوش
+5 #10 سیاوش 1392-02-21 18:20
ممنون از این نقد زیبا!
نقل قول کردن
سارا
+3 #11 سارا 1392-02-31 11:14
نقد خیلی خوبی بود 8)
من مرد عنکبوتی 2 را از مرد عنکبوتی 1و3 یه کم بیشتر دوست دارم :roll:
نقل قول کردن
fantom
+1 #12 fantom 1392-06-13 22:03
این فیلم یه چیزه دیگست ;-) من که عاشقشم :oops: هروقت این فیلمومیبینم ناخوداگاه تب میکنم!!صحنه ی قطارعالی بود :cry:
نقل قول کردن
بهار
+1 #13 بهار 1392-06-25 18:42
چرا دروغ من زمانی که فیلم را دیدم عاشق اکتاویوس شدم وهنوز به عشقم پایبندم :oops:
نقل قول کردن
بهار
+2 #14 بهار 1392-06-27 15:26
این بهترین فیلم مردعنکبوتی بود وزمانی که من نظر سنجی کردم بیشتر بچه های 8 9 و 10سال اولین فیلم مردعنکبوتی را که دیده بودن مردعنکبوتی 2 بود :-) :-) :-)
نقل قول کردن
بهار
+1 #15 بهار 1392-07-10 13:14
نظرتون چیه
نقل قول کردن
mmehrantajik128
+1 #16 mmehrantajik128 1392-07-18 18:58
این یکی از تیکه های حذف شده تو مترو هستش....
به مقاله دانلود صحنه های حذف شده ی اسپیدرمن2 برو...
نقل قول کردن
Amir Ab
+1 #17 Amir Ab 1393-05-04 18:01
عاليه ;-) ;-) :-) :-)
من همين دو روز پيش اين فيلم را ديدم واقعا عالي بود :D :D :D
نقل قول کردن
Spider-Mard
+1 #18 Spider-Mard 1393-06-21 19:24
کاشک باز هم سام ریمی فیلم های اسپایدی رو کارگردانی میکرد وتوبی نقش اسپایدی رو ایفا میکرد! :cry:
نقل قول کردن
spider boy77
+5 #20 spider boy77 1393-10-15 10:53
کانسپت آرت های جالبی بودن ممنون ;-)
نقل قول کردن
black phantom
+3 #21 black phantom 1393-10-15 10:55
قسمت دومش خیلی باحال بود مخصوصا مترو
;-) :P
نقل قول کردن
mtm
+5 #22 mtm 1393-10-15 11:23
من جديدا هر وقت از دست مارك وب و سوني عصباني ميشم ميشينم "مرد عنكبوتي 2" رو ميبينم. احساس ارامش بهم دست ميده. لامصب perfect هستش. همه چيز سر جاي خودش
نقل قول کردن
spider boy77
#23 spider boy77 1393-10-15 12:00
ولی انصافا توبی مگوایر بهتر از اندرو گارفیلده :sigh:
نقل قول کردن
mtm
+8 #24 mtm 1393-10-15 12:05
به نقل از spider boy77:
ولی انصافا توبی مگوایر بهتر از اندرو گارفیلده :sigh:


حالا منتظر باش طرفداراي متعصب اندرو بريزن سرت ... :-*
نقل قول کردن
Soheil spidey
+6 #25 Soheil spidey 1393-10-15 12:31
#27
جانم ؟ :-|
هوادارای اندرو اعلام آماده باش میکنم.
برا حمله شیمیاییی ماسکاتون رو بزنین. 8)
5
4
3
2
1
بوووووووووممممممم
بازم کسی هست بخواد این حرفو بزنه :
به نقل از spider boy77:
ولی انصافا توبی مگوایر بهتر از اندرو گارفیلده :sigh:

این دفعه حمله شش خبیثه ها گفته باشم.
نقل قول کردن
blackspidey
+5 #26 blackspidey 1393-10-15 12:32
به نقل از کیارش گراف:
هرچی گفتین رو قبول دارم اونم بدجور دقیقا روی همون صحنه هایی تاکید کردید که منم باهاشون درگیرم.باورتون نمیشه تمام مدت خوندن نقد بالا پایین می پریدم آخه بنده یکمی زیادی احساساتی تشریف دارم خصوصا دررابطه با توبی مگوایر ای کاش درباره توبی مگوایر بیشتر مطلب می نوشتید اصلا می دونید چیه؟اگه دست من بود می گفتم سایت رو از ماهیت اسپایدرمنی بگیریم و به ماهیت توبی مگوایری تغییر بدیم چون از نظر من اسپایدی دیگه واسه همیشه از صحنه نمایش خارج شده چون دیگه توبی درکار نیست تا اسپایدی هم در کار باشه راستشو بخواین با اینکه توبی مگوایر با کمال جوانمردی رویاروی خود اندرو اون رو موفق و عالی در نقش برشمرد اما به نظر من که البته مطمئنم نظر خیلی های دیگه هم هست اسپایدرمن در هر زمان در هر کتاب و در هر نمایشی ایفاگری مگر توبی نداره بقیه همه کشکه :P خواهش می کنم از توبی بیشتر بنویسید. مرسی دمتونم گرم. :cry:

ولی بنظر من اندرو گافیلد بهتر از توبی بازی کرد.توبی حالتاش خیلی مصنوعی بودن مخصوصااااا گریه کردناش!!
نقل قول کردن
blackspidey
+5 #27 blackspidey 1393-10-15 12:34
به نقل از mtm:
من جديدا هر وقت از دست مارك وب و سوني عصباني ميشم ميشينم "مرد عنكبوتي 2" رو ميبينم. احساس ارامش بهم دست ميده. لامصب perfect هستش. همه چيز سر جاي خودش

آخ گغتی....ولی بنظر من مارول تقصیری نداره سونی گند زد ب فیلم...
نقل قول کردن
The Assassin
+4 #28 The Assassin 1393-10-15 12:51
به نقل از spider boy77:
ولی انصافا توبی مگوایر بهتر از اندرو گارفیلده :sigh:

اندرو خیلی از توبی بهتره البته هر کسی یه نظری داره اما به نظر من اندرو قشنگ تر بازی میکنه
نقل قول کردن
sobhani
+3 #29 sobhani 1393-10-15 13:31
کانسپت آرت های جالبی بودند.
ممنون
نقل قول کردن
black venom
+4 #30 black venom 1393-10-15 13:53
به نقل از spider boy77:
ولی انصافا توبی مگوایر بهتر از اندرو گارفیلده :sigh:

کی گفته اندرو خیلی بهتره هم هیکلش بیشتر به اسپایدی میخوره هم سنش
نقل قول کردن
As Responsible As Spider-Man
+2 #31 As Responsible As Spider-Man 1393-10-15 15:02
اقای ترابی واقعا ممنون. با ابن مقاله ای که نوشتید مجاب شدم یه باره دیگه فیلم رو ببینم!!!!!!!!!!
نقل قول کردن
spider boy77
+2 #32 spider boy77 1393-10-15 19:18
من طرفدار متعصب مردعنکبوتیم و فقط نظر شخصیمو گفتم وگرنه هر کس یه نظر داره و توبی و اندرو هر دو بازیگرهای خوبین و هرکدومشون نقطه قوت و ضعف دارن
نقل قول کردن
DC vs Marvel
+3 #33 DC vs Marvel 1393-10-15 23:30
ولی چی می شد اگه سم ریمی کارگردان بود و اندرو گارفیلد نقش پیتر پارکر رو بازی می کرد! :cry:
نقل قول کردن
mabt
+1 #34 mabt 1393-10-16 18:51
اندرو برای اسپایدی آفریده شده...
من هنوز دلیل مقایسه کردن اندرو با توبی رو نفهمیدم
این قضیه ای بود که بعد از اکران مردعنکبوتی شگفت انگیز 1 به پایان رسید و به همه اثبات شد که اندرو بسیار بهتر از توبی چاق و کوتاه و بی روح بازی میکنه.
( به شخصه در کودکی وقتی با لباس مردعنکبوتی اینور و اونور میپریدم قشنگتر از توبی بازی میکردم)
نقل قول کردن
Agent Marvel
#35 Agent Marvel 1394-03-09 22:53
به نقل از mabt:
اندرو برای اسپایدی آفریده شده...
من هنوز دلیل مقایسه کردن اندرو با توبی رو نفهمیدم
این قضیه ای بود که بعد از اکران مردعنکبوتی شگفت انگیز 1 به پایان رسید و به همه اثبات شد که اندرو بسیار بهتر از توبی چاق و کوتاه و بی روح بازی میکنه.
( به شخصه در کودکی وقتی با لباس مردعنکبوتی اینور و اونور میپریدم قشنگتر از توبی بازی میکردم)

بیشین بینیم بابا!چرت و پرت نگو!گوشیتم بفروش شارژ حروم نکن با این نظرات!
نقل قول کردن
Agent Marvel
#36 Agent Marvel 1394-03-09 23:16
آخه داره به توبی توهین میکنه آقا محمد!خوبه منم هرچی میخام به اندرو بگم؟
نقل قول کردن
Artemis
+1 #37 Artemis 1394-03-09 23:26
ممنون اقای ترابی عالی بود

مقایسه ی اندرو و توبی باور ناپذیره.مثل اینه که مایکل جکسون و خواننده های ایرانی رو مقایسه کنی با هم
توبی از هر لحاظ از اندرو برتر بود و بهترین پیتر تاریخ رو به ما تحویل داد و احتمالا هیچکس دیگه ای نمیتونه پیتر پارکر به این خوبی باشه.با اینکه در نقش اسپایدرمن زیاد شوخی نمیکرد در مبارزات ولی حرکاتش فوق العاده و سبک مبارزش هم عالی بود.
اندرو گارفیلد برای من اصلا پیتر پارکر نبود.چه از لحاظ قیافش و چه از لحاظ شخصیتی،من حتی یک لحظه هم احساس نکردم که دارم به پیتر پارکر نگاه میکنم.موقع دیدن فیلم دایم این جمله تو ذهن میومد که:این که پیتر نیست!پیتر هرگز چنین کاری نمیکنه!و...
در کل با اینکه هواداران اندرو تو ایران بیشترن اما تو همه سایت های خارجی قبول دارن که توبی مگوایر خیلی بهتر از اندرو بوده و هست
فقط بازی عالی اما استون در نقش گوءن باعث میشه فیلم های مارک وب رو در حد کت وومن 2004 یا فنتستیک فور 2015 یا بتمن و رابین 1997 ندونم
نقل قول کردن
Agent Marvel
+1 #38 Agent Marvel 1394-03-09 23:30
دمت گرم آرتمیس!مارول از هشت میلیارد نفر کره زمین هم تست بگیره یه توبی پیدا نمیکنه! اندرو.......... ........استغفر الله!
نقل قول کردن
Artemis
#39 Artemis 1394-03-09 23:37
به نقل از Agent Marvel:
دمت گرم آرتمیس!مارول از هشت میلیارد نفر کره زمین هم تست بگیره یه توبی پیدا نمیکنه! اندرو..................استغفر الله!

ممنون
من فکر میکنم طرفداران اندرو بیشتر به خاطر بازی اما استون طرفدار اندرو شدن تا خود اندرو.بازی عالی اما استون باعث شده ضعف های اندرو به چشم نیاد
اندرو کاملا مشخصه که داره نقش بازی میکنه و خودشو به ساده لوحی میزنه.اما ساده لوحی از قیافه ی توبی کاملا پیداست
نقل قول کردن
Agent Marvel
#40 Agent Marvel 1394-03-09 23:40
بازم دمت گرم!ولی با این حرفت مخالفم.طرفدارای توبی تو ایران دو برابر اندرو هستند.همه به یاد توبی هستند.منم تا ابد دلم برای توبی پارکر! و مری جین دانست!تنگ میشه!
نقل قول کردن
Agent Marvel
#41 Agent Marvel 1394-03-09 23:42
واقعا منطقی حساب کنیم بازی خانم دانست در برابر اما هیچ بود ولی من مری جین دانست رو به گوین اما ترجیح میدهم.
نقل قول کردن
captain spidey
#42 captain spidey 1395-01-12 19:28
توبی خیلی قشنگتر از اندرو بازی می کنه
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#43 Cap-Spider Potter 1395-03-21 19:08
امشب قسمت دوم این فیلمو نقد میکنم
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
+1 #44 Cap-Spider Potter 1395-03-22 00:18
قسمت اول این فیلمو در پست نقد فیلم مرد عنکبوتی ۱ اقای ترابی نقد کردم


حالا نوبت قسمت دوم





نقد فیلم Spider Man 2004 :




خب

راستش بعد از دیدن فیلم دیدنی مرد عنکبوتی ۱ که از محدود فیلم های موفق اون دوره بود امید ها برای این فیلم زیاد شد

من هم به این فیلم خیلی امید داشتم و قسمت اول این فیلمو بدست اوردن تجربه ای برای سازندگان فیلم میدونستم



این فیلم هم اکران شد و با توجه به پیش بینی ها موفق از آب دراومد !




اوتو اکتابیوس نقش منفی این فیلم است که به خوبی تونسته اون چهره واقعی این شخصیت رو به نمایش بزاره


توبی مگوایر واقعا به نقش خود نسبت به قسمت اول مسلط تر شدن


لباس مرد عنکبوتی تغییری نکرده اما به نظر من اون صحنه های تاب خوردن تو شهر این فیلم فوق العاده بود


خب درسته


همونطور که همگی میدونیم طراحی بی نظیر اول فیلم که خلاصه ای از قسمت اول است واقعا تاثیر کزار و عالیه




اصلا بازی خانم دانست برام لذت نداره و هیج گونه توجهی بهش ندارم

صحنه های اکشن فیلم خیلی خوبه


نبرد روی قطار میشه گفت بهترین نبرد فیلمه


فیلم صحنه های غم انگیز زیاد داره و هر لحظه احتمال غمگین شدن و دلسوزی برای یکی از شخصیت های فیلم رو باید بدیم



صحنه های ماندگار در فیلم زیاد هست مانند :


(( دیکر مرد عنکبوتی نیست ))

خب این صحنه واقعا یاد اور مستقیمی به شماره 50 کمکی مرد عنکبوتی شگفت انگیز است



یا اخر فیلم جایی که مرد عنکبوتی سقف رو نگه میداره که روی مری جین نیفته

این صحنه میتونست خیلی بهتر باشه ولی به هر حال بازم اشاره ای به یکی از برترین کمیک های مرد عنکبوتی است



مری جین جالبی در فیلم ندیدیم اما در حد جلو بردن فیلم بود
هری فوق العاده بود اما اگه حضور پر رنگ تری داشت لذت فیلم بیشتر میشد






خب در آخر بگم که بازم سم ریمی تونست یک اقتباس عالی دیگه از کمیک و یک فیلم موفق دیگه از اسپایدرمن تحویلمون بده و همین باعث میشه که موقع دیدن فیلم سم ریمی رو بار حرف نکنیم :o

و بعد از فیلم قطعا خنده ای از رضایت بر روی لباس بیننده قرار میگیره .













رتبه من به این فیلم : 9.8


















پایان .
نقل قول کردن
j.jonah jameson
+1 #45 j.jonah jameson 1395-03-22 00:50
سلام !
فکر کنم شما تازه وارد سایت شده باشی . درسته ؟
من جیمسونم ( جونا هم بگی راحت ترم )

اجازه هست یکم نصیحتت کنم ؟ ( فرضا گفتی بله )

1) فاصله هایی که میان جملاتت میدی خیلی زیاده ! بهتره که نهایتا 2 بار اینتر رو بزنی

2) نقد شما خیلی خوب بود البته 50% اش ، چرا ؟ خب توی نقد بهتره شما چیزی که کاملا فهمیدی و درکش کردی و فک و فکر میکنی یکی مثل من ازش سر در نمیاره رو به زبان ساده ( همونطوری که میخای یکی راحت موضوع رو بفهمه ) بگی !

3) اطلاعات کمیک بوکی شما در حد خوبیه و این واقعا دلگرمی بزرگی برای خواندن نقد های شما میشه ( هر چی آدم اطلاعاتش در ضمینه ای بیشتر باشه آدم بیشتر مشتاق مقالات یا نقد هاشون میشه ) مثلا همین علی آقا ، تمامی مقالاتی که راجب به مردان ایکس و ... داده واقعا ارزش خوندن رو داره و مطمئنا دوباره و دوباره هم اونها رو میخوانید .

4) بدون که داری چی مینویسی !
اینو دارم از روی تجربه میگم ( چون خودم توی شرایط اینچنینی بودم ) در نوع نوشتار شما حس میشه که کمی از موضوعی که داشتتید مینوشتید دور شدید ولی دوباره به هر زحمتی بود بهش بر گشتید !
2 راه داری
1- شروع کنی به خواندن و تمرین کردن ( راه سومند )
2- موقعی که داری مینویسی جملاتی که میخوای ذکر کنی رو در ذهنت مرور کن و از جملاتی که خواننده دوستداره بشنوههم استفاده کن ( راه کار راه بنداز )

در کل برای شروع کردن واقعا قدم بزرگیه ! آفرین .
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#46 Cap-Spider Potter 1395-03-22 02:04
جالب بود... مرسی


من چهارده سالمه و انتظار زیاد ازم نداشته باش ..! :D

ولی ممنون که نقدمو خوندی و بگم که برا اسپایدرمن ۱ هم نقد نوشتم در قسمت نظرات نقدی که اقای ترابی نوشته





بازم میگم ممنون



فقط یه لطفی بکن :




اقای جیمسون انقد سر پیتر غر نزن ؟! :P
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#47 Cap-Spider Potter 1395-03-22 02:07
راستی برا فاصله بین جمله ها هم بگم که من خودم وقتی نقدیو میخونم یا مقاله ای جیزی

وقتی نزدیک هم باشه زیاد برام جالب نیست و اینحوری بیشتر میپسندم

گفتم شاید بقیه هم اینطور باشن
نقل قول کردن
علی قدیانی
#48 علی قدیانی 1395-06-13 22:35
فیلم spider-man 2 فیلمی بود که دیگه هرگز تکرار نمیشه وپنجاه درصد هم فیلم اسپایدرمن هوم کامینگ نمیتونه جاشو بگیره ، به
این فیلم برخلاف فیلم های دیگه تمرکز کمتری روی داستان اسپایدرمن داره و بیشتر روی زندگی پر مشقت پیتر تمرکز داره حتی مبارزه آخرش هم با دکتر اختاپوس قهرمان داستان ما به عنوان "پیتر پارکر" تونست بر دکتر اکتاویوس غلبه کنه که یکی از بزرگترین نکات مثبت این فیلم به حساب میاد. و همچنین بسیاری از جمله های تاثیر گذار در فیلم بود، حتی افرادی که طرفدار فیلم های کمیکی نبودند را جذب خود کرد. و مارول محبوبیت بسیار زیاد این شخصیت رو مدیون این فیلم و بازیگران و دست اندرکارانشه.
نقل قول کردن
kia spider
#49 kia spider 1395-06-13 22:43
تک تک این حرفاتون بارها اثبات شده دوست عزیز
ولی ارزش 100بار تکرار شدن هم داره
بزن کف قشنگرو به افتخار مرد عنکبوتی 2
نقل قول کردن
کاکلی
#50 کاکلی 1400-03-23 23:49
سلام
خیلی ممنون بابت مقاله
متاسفانه بابت کنکور، فعلا نمی تونم یادداشت بنویسم و البته فیلم رو هم کامل ندیدم و نسخه یک رو هم هنوز ندیدم.
ولی به جرات میگم این فیلم با اختلاف بسیار زیاد بهترین فیلم کمیک بوکیه ( البته هنوز سوپرمن قدیمی ها رو ندیدم ولی فکر نکنم نظرم تغییر کنه)
انشالله بعد از کنکور نظرم رو مفصل عرض خواهم کرد
نقل قول کردن
RETEPILA
#51 RETEPILA 1400-11-20 13:15
الحق که بهترین فیلم کمیک بوکی است
به جرئت شاید بشه گفت تنها فیلم ابرقهرمانیه که تونست اون دنیای کمیک بوک رو که خب خیلی از ماها دوست داریم تجربه کنیم و آنرا تجربه ای لذت بخش میدونیم به شکل واقعی به تصویر بکشه و نشون بده که اونقدرا هم که فکر میکنیم راحت و بی دردسر نیستش و همچنین اینکه ابرقهرمان بودن و نجات دادن مردم هم تاوانهای خاص خودش رو داره(مثل از دست دادن شغل یا نامزد و...) که اوجش در نبرد قطار بود
دکتر اختاپوس هم که بهترین ویلن ممکن برای این فیلم بود و با اون سرگذشت جالب و تراژیکش و با بازی عالی آلفرد مولینا نقطه عکس پیتر بود
اینکه پیتر میخواست در عین داشتن زندگی ابرقهرمانی خود، زندگی شخصی هم داشته باشه اما به مشکل خورد که تم اصلی فیلم بود ولی دکتر اختاپوس میخواست تحت هرشرایطی به خواسته خود(یعنی ساخت دستگاهش) یا بهتر بگیم(طبق دیالوگ فیلم) رویای خود برسه
که در نبرد آخر هم دیدیم که پیتر چه درسی بهش میده و میگه که آدم باید تحت شرایطی از رویا و چیزهایی که دوست داره بگذره و همیشه نمیتونه بدستشون بیاره
شاید خیلی طول بکشه تا دوباره چنین فیلمی رو ببینیم
نقل قول کردن
Spider-Bro
#52 Spider-Bro 1402-11-25 23:18
سلام جدا از این شاهکار.
من واقعا بعضی هارو درک نمیکنم که میگن توبی از اندرو بهتره یا اندرو از توبی بهتره.جفتشون بازیگران خوبی هستند و در نقش اسپایدرمن/پیتر پارکر درخشیدند. مشکل طرفداران اسپایدرمن دقیقا همین هست که میان مقایسه میکنن. همه ما قبول داریم که سری فیلم های tasm که سونی عزیز گند زد داخلشون چطور هستند. اما اندرو گارفیلد واقعا درخشید و پیتر پارکر و اسپایدرمن عالی بود (دلیل من برای حمایت از اندرو underrated بودنش هست وگرنه توبی مگوایر که GOAT هستش و سلطان دیگه نیاز به تعریف کردن نداره) شاید اندرو بدترین فیلم های اسپایدرمن رو داشته باشه اما دلیل بر بد بازی کردن اون نمیشه. به تنهایی ۱۰ از ۱۰ هستش. حقیقت این هست که نباید رو تعصب فکر کنیم (توبی مگوایر بهتره) ( نه اندرو گارفیلد بهتره) ( نه اشتباه میکنید تام هالند بهتره) همه این ها اشتباه هستند باید این جمله رو بگیم که (اسپایدرمن/پیتر پارکر بهتره). یک طرفدار واقعی اسپایدرمن،
پیتر پارکر رو دوست داره( و همه بازیگران اسپایدرمن هم همچنین)... اینجاست که باید از بحث تعصب بیاییم بیرون. تازه سلیقه ها هم فرق میکند.
به هر حال فکر نکنید از مقاله دور شدیم.
1) فیلم بیانگر این بود که زندگی پیتر پارکر چقدر سخت و پیچیده است.(نسبت به فیلم قبلی)
2) بازنگری جمله کلیدی "قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد"
3) وفاداری شدید به کمیک ها. مخصوصا شماره 50 امیزینگ
کلا عالی بود هم مقاله و هم این شاهکار ممنون :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord