متن مصاحبه شبكه CNN با نویسنده و سردبیر كمیك‌ های اسپایدرمن

(dan-slott-steve-wacker) دان اسلات

همین الان كه مشغول خواندن این خبر هستید، بسیاری از هواداران اسپایدرمن اینترنت را روی سرشان گذاشته‌اند و مدام به مارول به خاطر اتفاقاتی كه در شماره 700 كمیك‌  "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" رخ داد  بد وبیراه می‌گویند و حتی نویسنده آن را به مرگ تهدید كرده‌اند! (اگر نمی‌دانید قضیه از چه قرار است اینجا را بخوانید).

اكنون كار به جایی رسیده كه بسیاری از رسانه‌های جمعی و شبكه‌های خبری به این مساله می‌پردازند. برای نمونه شبكه معروف CNN چند روز پیش مصاحبه‌ای را با سردبیر كمیك‌ های اسپایدرمن یعنی آقای "استیو وكر" (Steve Wacker) و همچنین "دان اسلات" (نویسنده كمیك‌ های اسپایدرمن) انجام داد، كه ترجمه آن را می‌خوانید:


CNN: چرا "دكتر اختاپوس" را به عنوان جانشین "پیتر پاركر" برگزیدید؟

دان اسلات: در اولین كمیك‌  اسپایدرمن ( كه در سال 1962 منتشر شد)، وقتی برای نخستین بار با پیتر پاركر آشنا شدیم، او یك نوجوان عینكی، درس‌خوان و غیراجتماعی بود كه با بقیه هم‌كلاسی‌هایش نمی‌جوشید و از آنها نفرت داشت. یكی از اولین جملاتی كه از زبان او شنیدیم این بود: "یكروز به همشون نشون میدم! ... یكروز افسوس خواهند خورد كه چرا به من می‌خندیدند!". این جمله ای نیست كه آدم از زبان یك قهرمان بشنود، درست است؟ اما سپس او به نیروهای فوق‌بشری دست یافت و پس از مرگ عمویش یاد گرفت كه "قدرت زیاد، مسئولیت به همراه دارد".

(peter parker) پيتر پاركر نوجوان
از طرف دیگر ما "اتو اكتاویس" را داشتیم كه كودكی‌اش شبیه پیتر بود و از طرف جامعه طرد می‌شد. او نیز پس از حادثه‌ای، به مردی شرور و خبیث ملقب به "دكتر اختاپوس" تبدیل شد زیرا فردی مثل "عمو بن" در زندگی‌اش حضور نداشت تا به او یاد دهد چگونه از قدرت‌هایش به طور مسئولانه استفاده كند. به همین دلیل من همیشه دكتر اختاپوس را نیمه تاریك پیتر پاركر/اسپایدرمن محسوب كرده‌ام. یعنی پیتر میتوانست مثل او شود ولی نشد.

به همین دلیل در شماره 700 سعی كردم قضیه را برعكس كنم یعنی به خودم گفتم اگر به دكتر اختاپوس شانس دوباره‌ای داده شود، آیا می تواند به قهرمانی مثل اسپایدرمن بدل شود؟ ما در پایان شماره 700 دیدیم پیتر حافظه‌ و تجربیات‌اش را به دكتر اختاپوس داد تا شاید به مسیر درست هدایت شود. اما سوال اینجاست كه آیا ماهیت و ذات دكتر اختاپوس عوض شدنی است؟ پاسخ این سوال را در آینده پیدا خواهید كرد.

CNN: ایده جابجایی پیترپاركر با دكتر اختاپوس از كجا آمد؟

استیو وكر: این ایده دان اسلات بود و از وقتی نویسنده كمیك‌ های "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" شد، آن را مطرح میكرد. البته این ایده به مرور زمان شكل بهتری به خود گرفت. مثلاٌ قرار نبود در شماره 700 به اجرا درآید ولی با پیشرفت خطوط داستانی با خود فكر كردیم شاید زمان آن رسیده باشد تا ساختار و شالوده اسپایدرمن را برای همیشه عوض كنیم و یك تغییر دائمی در آن به وجود آوریم. در ضمن ما می دانستیم كه پنجاهمین سالگرد خلق شدن اسپایدرمن در دنیای كمیك‌  در حال نزدیك شدن است بنابراین تصمیم گرفتیم چنین تغییر بزرگی را در سال 2012 و در شماره مهمی مثل 700 به وجود آوریم.

pp doc ock

CNN: وقتی این ایده را با دیگر نویسندگان و سردبیران مارول در میان گذاشتید، چه واكنشی نشان دادند؟

استیو وكر: ما هر سال سه جلسه كاری داریم. در این جلسات همه نویسندگان و سردبیران مارول شركت میكنند. آنها میدانند كه هر وقت صحبت از اسپایدرمن به میان آید پس قرار است اتفاق مهمی بیافتد چون او محبوب‌ترین كاراكتر مارول است. البته باید اعتراف كنم كه برخی با شنیدن این ایده شروع كردند به انتقاد. سردبیر ارشد مارول یعنی آقای "اكسل آلونسو" (Axel Alonso) یكی از این افراد بود كه شدیداً مخالفت كرد. او نظرات خاص خودش را داشت و ما را وادار كرد تا ایده مان را تا حد زیادی تغییر دهیم. در نتیجه، این ایده در نهایت چیزی شد كه در شماره 700 دیدید.

CNN: به نظر شما واكنش آنها پیش‌ درآمدی بود بر واكنش امروز هواداران؟

استیو وكر: واكنش هواداران هرگز مرا متعجب نمیكند. ما هر وقت تغییری در هر یك از كاراكترهای خود به وجود می‌آوریم با واكنش آنها مواجه می‌شویم به خصوص در سطح اینترنت. البته واكنش هواداران اسپایدرمن همیشه شدیدتر و احساسی‌تر است. آنها اكثراً كسانی هستند كه سالهاست داستان‌های او را تعقیب می كنند و الان می‌گویند دیگرهیچ وقت  سراغ  مارول نخواهند آمد. البته واكنش‌های مثبت هم وجود داشته.

من تمام نامه‌های هواداران را نگه می دارم. به همین دلیل متوجه شده‌ام كه بسیاری از هواداران در نامه‌های خود مینویسند كه دیگر هیچ كمیكی از مارول نخواهند خرید ولی اندكی بعد دوباره نامه میفرستند! این نشان میدهد كه آنها دوباره شروع به خواندن كمیك‌ های ما كرده‌اند. من شخصاً لذت میبرم وقتی شاهد واكنش‌های سریع و فوری نسبت به یك داستان هستم. این موضوع بیانگر این نكته است كه مارول هواداران فراوانی دارد كه ارزش زیادی برای كاراكترهای مورد‌علاقه خود قایلند.

(spiderman vs dr octopus) اسپايدرمن بر عليه دكتر اختاپوس


دان اسلات: برخی از واكنش‌هایی كه من دریافت كرده‌ام مثبت بوده. بعض‌ها در تماس‌هایشان  میگویند: "شماره 700 فوق‌العاده (awesome) بود"! ولی قبول دارم كه انتقادات زیادی هم مطرح شده. به نظر میرسد شماره 700 هواداران اسپایدرمن را به دو قطب كاملاً متضاد بدل كرده. حد وسطی وجود ندارد. نقدها یا شدیداً مثبت بوده یا شدیداً منفی.

یكی به من توئیت زده بود و می گفت: "دوست ندارم ببینم اتفاقات بدی برای یك شخصیت خوب بیافتد". منم بهش گفتم: "پس برو آثار چارلز دیكنز و مارك تواین  را بخوان تا حالت جا بیاد!". بعضی‌ها هم میگویند: "چرا اینقدر پیتر را اذیت میكنی؟" منم در جواب میگویم: "این كارها برای بالا بردن درام در یك داستان لازم است".

CNN: واكنش هواداران برای شما نشانه چیست؟

استیو وكر: نشانه این است كه پرشورترین هواداران دنیا را داریم! نشانه این است كه همه اسپایدرمن را می‌شناسند و به سرنوشت او اهمیت می‌دهند. در دنیای كمیك‌  ، به خاطر مقالات آقای "جی جونا جیمسون" همه فكر میكنند اسپایدرمن تهدیدی برای جامعه است. اما در دنیای واقعی ما، همه به او عشق می‌ورزند. حالا می خواهیم قضیه را برعكس كنیم! میدانم با این كار بلوای عظیمی در اینترنت وشبكه‌های اجتماعی به پا خواهد شد ولی ما آمادگی داریم با هرگونه چالشی  روبرو شویم!

(dr octopus as spiderman) دكتر اختاپوس

نظر شما چیست؟ آیا فكر میكنید آقای "استیو وكر" راست میگوید و تغییرات ایجاد شده در اسپایدرمن دائمی خواهد بود؟ آیا با  "دان اسلات" موافق هستید كه كودكی پیتر پاركر و دكتر اختاپوس خیلی به هم شبیه بوده‌اند؟  منتظر خواندن نظرات شما هستیم!

 

مطالب مرتبط:

مارول امسال "پایان دنیای عنکبوتی" را منتشر میکند

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

شماره آخر از سری جدید کمیک "دنیای عنکبوتی" (SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی زنان و دختران عنکبوتی در کمیک بوک های مارول

20 لباس عجیب و غریب مرد عنکبوتی در دنیاهای مختلف!

کمیک "لبه قیامت عنکبوتی" (SPIDER-GEDDON) ترجمه شد

15 رویداد برتر مارول (TOP 15 MARVEL EVENTS)

مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

رتبه بندی فرزندان پیتر پارکر در دنیای کمیک

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

شماره آخر مرد عنکبوتی: تجدید عهد + لینک دانلود مستقیم

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم

7 شخصیت مونث برتر كمیك های مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

مهربد
+3 #1 مهربد 1391-10-11 20:44
من با نظر دان اسلات موافق هستم در اصل من تا به حال به این نقطه ی اشتراک بین دکتر اختاپوس و اسپایدرمن فکر نکرده بودم :lol: :lol: :lol:
نقل قول کردن
آرین
+2 #2 آرین 1391-10-11 20:48
به نظر من که تغیرات ایجاد شده در اسپایدرمن قطعی نیست و فشار طرفداران مارول را وادار به تغیر داستان میکند ... حالا چه به صورت زنده کردن قهرمان یا به صورت پر رنگ شدن حافظه پیتر و از بین رفتن حافظه دکتر اختاپوش و پس گرفتن بدن پیتر ...
در مورد کودکی پیتر پارکر و دکتر اختاپوس هم باید بگویم که شاید در نگاه اول شبیه به یکدیگر باشد ولی اگر آن را مورد تحلیل قرار دهیم فرق هایی اساسی بین این دو است مثلاً دان اسلات میگوید : او یک نوجوان عینکی ، درسخوان ، غیر اجتماعی و ... بود که وقتی همکلاسی هایش شروع به مسخره کردن پیتر کردن او گفت : یه روز به همشون نشون میدم ... خوب او جوان بود و بدون احساس وظیفه نسبت به دیگران پس عمو بن رو در زندگی نیاز داشت تا اونو راهنمایی کنه چون جوان بود ! چون بی فکر بود ! پس مرگ عمو بن هم لازم بود تا اون به خودش بیاد ... اما دکتر اختاپوس چی ؟! یک مرد بالغ و عاقل و یک دانشمند که هم سنش از پیتر بیشتر بود و هم تجربش ولی تبدیل به جنایتکار شد ! اون کسی مثل عمو بن رو نیاز نداشت چون میدونست که داره چیکار میکنه ! چون با تجربه تر بود ! مثل پیتر غیر اجتماعی و نوجوان نبود ... پس میتونست تصمیم بگیره و خودش راهشو انتخاب کنه ! از نظر من که این 2 تا شبیه هم نیستن !
نقل قول کردن
Shahin
+2 #3 Shahin 1391-10-11 22:36
به نظر من که این تغییر هویت اسپایدرمن هییچ توجیهی نداره. همه اسپایدرمن را همانطوری که بود شناخته بودن و دوست داشتند و دارن.
نقل قول کردن
amirali
+3 #4 amirali 1391-10-11 23:02
slenderman زدی تو هدف فکرکنم اونایی که گفتن (awesome) از طرفدارهای spider-man نبودن فقط دلشون خنک شده بود از نظر من مرگ پیتر عادلانه نبود یعنی در خستگی از بدن خودش ضربه سنگین بخوره. spider-man برتر شاید فقط سایت هایی که comic books هایی که میان میزارن تو سایتشون بخرن درضمن دکتر اختاپوس این قدر به spider-man بدی کرده بود که از نظر جسمی اینطور شده بود ولی peter parker که کار اشتباهی نکرده بود که اینطور بمیره. موفق باشید.
نقل قول کردن
Ehsan
+2 #5 Ehsan 1391-10-12 02:20
(آقای "اكسل آلونسو" (Axel Alonso) یكی از این افراد بود كه شدیداً مخالفت كرد. او نظرات خاص خودش را داشت و ما را وادار كرد تا ایده مان را تا حد زیادی تغییر دهیم. در نتیجه، این ایده در نهایت چیزی شد كه در شماره 700 دیدید.)
به شخصه رسما از همینجا از جناب آلونسو سپاسگزارم که با مخالفت های خودش نهایتا باعث به وجود آمدن این ایده شد،فقط خدا میدونه اگه ایشون نبود چه بلاهایی قرار بود سر پیتر بیاد(هرچند مگه بدتر از این هم هست!!!)
و واقعا به سلیقه ی کسانی که از این شماره خوششون اومد تبریک میگم!!!!
به فرض اینکه حرف های جناب اسلات درست، آیا شخصیت خبیثی همچون دکتر اختاپوس تنها با یادآوری خاطرات پیتر و جمله ی معروف "بن" 180 درجه تغییر شخصیت داده و به پیتر تبدیل میشه؟آیا خنده دار و مضحک نیست که چنین فرد خبیثی که در راه رسیدن به هدفهای شرورانه دست به هرکاری میزنه طی یه دوره و با یادآوری خاطرات دیگری به آدم دیگری تبدیل بشه؟!!!!
نقل قول کردن
آرین
+4 #6 آرین 1391-10-12 09:21
کاملاً با نظرت موافقم amirali ... اینایی که اسم طرفدار رو رو خودشون میذارن دارن خودشونو گول میزنن ! مرگ پیتر پارکر هم از نظر شخصی بنده بسیار پوچ ... بی معنی ... بی سر و ته ... و چرت بود !
نقل قول کردن
Arsalan
+3 #7 Arsalan 1391-10-12 09:57
جناب mtm فرق این وب با بقیه اینه که مطالب کهنه و قدیمی نیستند و تو سایتهای دیگه هم پیدا نمیشن. ازتون ممنون به خاطر مطالب خوبی که می نویسید
نقل قول کردن
Dr. Octopus
+3 #8 Dr. Octopus 1391-10-12 10:43
ممنون آقاي ترابي اون عكس آخر مقاله از شماره 700 هستش؟ چون به نظر ميرسه طراحي آقاي راموس نباشه.
ولي خيلي جالبه دكتر اختاپوس در قالب پيتر پاركر! از اين به بعد اسپايدرمن خفن تر ميشه. مثل بتمن :-)
نقل قول کردن
mtm
+3 #9 mtm 1391-10-12 13:45
نه اون عكس آخر از شماره 700 نيست از كميك avenging spider-man 15.1 گرفته شده. اين كميك رو اگه نخونديد حتما بخونيد چون داستانش بلافاصله پس از داستان شماره 700 اتفاق ميافته و نشون ميده كه دكتر اختاپوس چه برنامه هايي داره. لينك دانلودش تو "كميك هاي اسپايدرمن در ماه دسامبر" هست:

spidey.ir/.../
نقل قول کردن
mtm
+4 #10 mtm 1391-10-12 13:48
مرسي ! فكر ميكنم اين سايت فرقش با سايت هاي ديگه اينه كه توسط هواداراي سينه چاك اسپايدرمن ايجاد شده و مطالبش بيشتر "دل نوشته" است تا مقاله. به نظرم كاربرانش هم همين طور هستند
نقل قول کردن
مهربد
+5 #11 مهربد 1391-10-12 15:52
اصلا بی خیال :-) :-) :-)
نقل قول کردن
اشوزدنگهه
+2 #12 اشوزدنگهه 1391-10-13 16:13
سلام.
بابت قرار دادن اين مصاحبه در سايت ممنون. تلاش‌هاي مدير و كاربران سايت واقعاً جاي تحسين دارند و اطلاعات هم خيلي پرجزئيات و به روز هستند. باز هم ممنونم.
راستي... به نظر من اين تغييرات دائمي نخواهند بود و مارول مجبور مي‌شود تا دوباره پيتر پاركر را برگرداند. به هر حال، پيتر پاركر فردي نيست كه به اين سادگي‌ها بتوان او را ناديده گرفت!
دكتر اختاپوس هم كه در عكس آخر حسابي به خودش افتخار مي‌كند. (فكر نكنم هيچ‌كدام از طرفداران مرد عنكبوتي، حاضر بشوند به جاي دكتر اختاپوس، او را اسپايدرمن برتر بنامند!)
موفق باشيد.
نقل قول کردن
كيفردهنده
+2 #13 كيفردهنده 1391-10-13 19:21
سلام به همه ي هواداران و همچنين براي اقاي مهدي ترابي مهرباني :-)
من فكر ميكنم تغييرات دايمي خواهد بود و دكتر اختاپوس مدتي سعي ميكند اسپايدرمن باشد ولي از انجا كه ذاتش بدي است پس قدرتهاي خود را به فردي ديگر واگذار ميكند و نابود ميشود ! 8)
نقل قول کردن
mtm
+1 #14 mtm 1391-10-14 20:02
علیک سلام!
من فکر میکنم دان اسلات تو صحبت هاش یه سرنخی داده. او گفته که آیا ذات آدم ها عوض شدنی هست یا نه؟ به نظرم این مساله میتونه دو جور منتهی به بازگشت پیتر پارکر بشه:
1- دکتر اختاپوس علیرغم داشتن حافظه پیتر، هرگر آدم درستی نمیشه. سپس یکی از کارکترهای جادویی مارول مثل Dr. Strange متوجه تغییرات تو اسپایدرمن برتر میشه و زمینه رو برای بازگشت پیتر فراهم میکنه
2- ذکتر اختاپوس واقعا تحت تاثیر حافظه پیتر قرار میگیره و در پایان طی حزکتی قهرمانه و در دفاع از مثلا مری جین جان خودش رو فدا میکنه. بعدشم پیتر دوباره جاشو میگیره.

ولی با توجه به حرفی که اسلات زده گزینه اول محتمل تره
نقل قول کردن
اشوزدنگهه
#15 اشوزدنگهه 1391-10-14 23:15
سلام.
جناب mtm، منظورتان از «كاراكتر جادويي» چيست؟ مگر در اين كميك‌ها تمام شخصيت‌ها با دلايلي مثل آزمايش و جهش ژنتيكي و... به قدرت‌هاي مافوق بشري دست پيدا نكرده‌اند؟ (يعني مي‌توانيم اين دلايل را تا حدودي علمي حساب كنيم، نه جادويي.)
موفق باشيد.
نقل قول کردن
mtm
+2 #16 mtm 1391-10-15 21:49
کلا کاراکترهای مارول اکثراً در پی یک آزمایش خاص ابرقهرمان میشن (مثل اسپایدرمن یا کاپیتان آمریکا و چهار شگفت انگیز ، هالک و ...)
بعضی هاشون هم که میوتانت هستند (مثل مردان ایکس و ولورین و ...) یعنی تو ژن شون یه چیزی وجود داره که وقتی به سن بلوغ میرسن قدرت خاصی پیدا میکنند.
بعضی ها آدم معمولی هستند ولی به لطف تجهیزات خاص نیروی خاصی میابند (مثل آیرون من، Hawkeye، و ...)
یعضی ها هم کاراکترهای ماورا الطبیعه هستند یعنی به دلیل تماس با یک نیروی ماورالطبیعه قدرت پیدا میکنند (مثل گوست رایدر و ...)
بعضی ها هم قدرت های جادویی دارند (مثل دکتر استرنج) یعنی آدم معمولی هستن ولی میرند سالها در زمینه جادو و جمبل آموزش میبینند و نیروهای خاصی میابند.

اسپایدرمن خیلی با دکتر استرنج در تعامل بوده و باهاش خیلی دوسته. احتمال اینکه او ذهن اسپایدرمن رو با طلسم های مختلف بخونه و بفهمه که دکتر اختاپوس رفته تو ذهنش، خیلی زیاده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید