10 ابرقهرمان برتر کمیک بوکی که میتونند تغییر اندازه بدهند!

10 ابرقهرمان برتر کمیک بوکی که میتونند تغییر اندازه بدهند!

این مقاله به مناسبت اکران قسمت سوم فیلم مرد مورچه ای و واسپ تقدیم شما میشود. 

مقدمه: بزرگ و کوچک شدن در عالم سرگرمی همیشه وجود داشته و این ایده جذاب حتی در دنیای ادبیات به اشکال مختلف مثل رمان معروف "سفرهای گالیور" مطرح شده. تغییر سایز جسم و اشیا  در داستانهای علمی - تخیلی و به خصوص دنیای کمیک همیشه یکی از قدرت های جالب بوده و این مقاله به بهانه اکران قسمت دوم فیلم "انت من " تقدیم شما میشود.

 

- تاینی من (Tinyman)

تاینی من (Tinyman)

«تاینی من» (که میشه به فارسی به «ریز مرد» اون رو ترجمه کرد!) ، شخصیت گمنامی است که سال 1966 و در شماره 2 از کمیک Captain Marvel   خلق شد . البته این کاپیتان مارول نه به مارول ربط داشت و نه به دی سی و «شزم»! بلکه قهرمانی بود که میتونست با گفتن کلمه ای اعضای بدنش رو قطع کنه و به سمت دشمنانش بفرسته ! «تاینی من» هم اولش خبیث و یکی از دشمنان این کاپیتان مارول بود و من او را با فلش سیاه روی جلد کمیک براتون مشخصش کرده ام:

اما بعدش تبدیل شد به یک دادستان و با جرم و جنایت مبارزه میکرد! آخرش هم معلوم نشد که دقیقا چطور میتونست خودش رو کوچک کنه (البته میگفتن با قدرت اراده خودش این کار رو میکنه!!).

 

10- دال من (Doll Man)

دال من (Doll Man)

«دال من» اولین قهرمان دنیای کمیک بود که میتونست سایزش رو کوچک کنه. اسم واقعی اش بود «درل دین» (Darrel Dane) و فرمولی پیدا کرد که باهاش میتونست سایز خودش رو کوچک کنه. البته بر خلاف بسیاری از ابرقهرمانی که میتونند سایز خودشون رو کاهش دهند ایشون فقط میتونست دو کار انجام بده: سایزش رو به 6 اینچ برسونه و بعدش به سایز عادی خودش برگرده! او دو دستیار هم داشت به نام های «دال گرل» (Doll Girl) و سگی به نام Elmo که اونا هم میتونستند سایز خودشون رو به 6 اینچ کاهش دهند (دال گرل در واقع نامزد آقای دال من بود).

دال گرل

این شخصیت به شرکت "کوآلیتی کامیکس" (Quality Comics) تعلق داشت ولی دی سی بعدا که شخصیت های این کمپانی را خرید ، دال من را عضو گروه "مبارزین آزادی" (Freedom Fighters) کرد (این مقاله را بخوانید). دی سی بارها شخصیت دال من را ریبوت کرده و در نسخه آخری که ازش دیدیم با شخصیتی به نام «فانتوم گرل» در سری کمیک های New 52 دیده شد.

 

9- پسر عظیم الجثه (Colossal Boy)

پسر عظیم الجثه

نام واقعی اش هست «گیم آلون» (Gim Allon) و در طول سالها القاب زیادی داشته مثل «پسر عظیم الجثه» (Colossal Boy) ، «لوایاتان» (Leviathan) و «مایکرو لد» (Micro Lad). او قدرت هایش را از یک شهاب سنگ رادیو اکتیو گرفت و تونست سایز خودش رو بزرگ کنه و با اجازه پدر و مادرش (!) به گروه "لژیون ابرقهرمانان" پیوست. او توسط یکی از خالقین سوپرمن یعنی «جری سیگل» خلق شد. در سال 1994 دی سی این شخصیت را ریبوت کرد . در نسخه جدید او یک افسر پلیس شده بود که اهل مریخ بود و قدرت های خودش رو از یک شهاب سنگ گرفت (در این نسخه لقبش شد «لوایاتان»). دی سی یک بار دیگر در سال 2004 او را ریبوت کرد و این دفعه دیدیم که از نژاد غول هایی است که میتونند سایز خودشون رو به 6 فوت کاهش دهند! (در این نسخه لقبش شد «مایکرو لد»). اما بعد از رویداد Infinite Crisis دوباره به نسخه «پسر عظیم الجثه» برگشت! یک نکته مهم درباره «گیم آلون» اینه که عاشق یکی از هم تیمی های خودش به نام «سالو دیگبی» بود که بهش لقب Shrinking Violet داده بودند و میتونست سایز خودش رو بسیار کوچیک کنه. ولی این عشق یک طرفه بود و «سالو» علاقه ای بهش نداشت. تا اینکه شخصیتی به نام Yera (که از نژاد فضایی Durlan بود و میتونست ظاهرش رو تغییر بده) خودش رو به جای «سالو» جا زد و به «گیم آلون» ابراز علاقه کرد! پس با هم ازدواج کردند ولی بعدا معلوم شد که قضیه چیه و سالوی واقعی نیست! منتهی «گیم آلون» به Yera علاقه مند شده بود و همچنان به زندگی مشترک خودشون ادامه دادند.

و حالا که صحبت از «سالو دیگبی» شد باید بگم ایشون هم از شخصیت های معروف دنیای کمیک است که گفتم میتونه سایز خودش رو کوچک کنه و اعضای گروه "لژیون ابرقهرمان ها" بوده و با لقب Shrinking Violet صدایش میکردند. ولی به نام «اتم گرل» (Atom Girl) هم شناخته میشه.

سالو دیگبی

او اهل سیاره Imsk هستش و کلا هر کی اهل این سیاره باشه میتونه خودش رو کوچک کنه . و نکته آخر اینکه به جنس مخالف علاقه ای نداره! (پس بیخود نبود به «گیم آلون» محل نمیذاشت!!!)

  

8- ری کوچک شونده (Shrinking Ray)

 ری کوچک شونده (Shrinking Ray)

«ری کوچک شونده» از شخصیت های فرعی کمیک بوک های "شکست ناپذیر" (Invincible) است که توسط کمپانی Image چاپ میشه (برای آشنایی با این کمیک، این مقاله را بخوانید). او عضو گروه "نگهبانان کره زمین" (Guardians of the Globe) بود و قدرت اش این بود که سایزش رو کوچک کنه و موقع نبرد هم خیلی به درد میخورد! اطلاعات زیادی ازش موجود نیست و حتی اسم واقعی او را هم نمیدانیم! البته حدس زده میشه که کارمند شرکت Microrganics که در انفجاری نابود شد، بود و احتمالا در نتیجه همین انفجار به قدرت های خودش دست یافت. لباس اولیه او خیلی شبیه به لباس های "چهار شگفت انگیز" بود و به همین دلیل از نو طراحی شد.

  

7- الستی گرل (Elasti-Girl)

 الستی گرل (Elasti-Girl)

نباید ایشون رو با خانم «الستی گرل» در کارتون "شگفت انگیزان" (The Incredibles) اشتباه بگیرید! اسمش واقعی است «ریتا فار دیتون» (Rita Farr Dayton) و یکی از اعضای اصلی گروه «دووم پاترول» (Doom Patrol) دی سی بوده. سال 1963 خلق شد و گفته میشه در رشته شنا مدال طلای المپیک داشت و بعدا بازیگر هم شد! ولی وقتی در آفریقا بود یک گاز مرموز آتشفشانی باعث شد بتونه بدنش رو کش بده یا بزرگ و کوچک کنه! اولش ترسید چون فکر میکرد از این به بعد دنیا بهش به چشم یک موجود عجیب الخلقه نگاه خواهد کرد تا اینکه رئیس «دووم پاترول» به نام «دکتر کالدر» (Dr. Caulder) او را به جمع دیگر اعضای گروه راه داد. او حرفه موفقی در این گروه داشت و عاشق هم تیمی خودش به نام «منتو» (Mento) شد و بعد با هم ازدواج کردند و حتی «گار لوگان» ملقب به Beast Boy (از اعضای "تایتان های نوجوان") را به فرزند خواندگی قبول نمودند! الستی گرل میتونه سایز خودش رو به اندازه یک اسمان خراش تغییر بده یا به چند اینچ کوچک بشه. حتی میتونه برخی از اعضایش رو به میل خودش تغییر سایز بده یا اینکه به اشیا دست بزنه و باعث تغییر سایز اونا بشه.

   

6- بلند قامت (Stature)

 بلند قامت (Stature)

«کسی لانگ» دختر مرد مورچه ای دوم یعنی «اسکات لانگ» هستش (تو این مقاله راجع به اسکات لانگ توضیح داده شده). او بچه که بود دچار بیماری قلبی بود و پدرش هم به همین خاطر مجبور شد لباس مرد مورچه ای را بدزده تا جونش رو نجات بده. بعدا مادر کسی از پدرش طلاق گرفت و حضانت او را هم به دست آورد (چون حس میکرد زندگی کردن کسی در کنار پدرش میتونه خطرناک باشه). سپس کسی که خیلی احساس تنهایی میکرد ، مقداری ذرات پیم را از تجهیزات باباش دزدید تا مثل او یه قهرمان باشه. اما الان دیگه به ذرات پیم نیازی نداره و قدرت هاش معمولا به احساسات و عواطف او بستگی دارند. یعنی اگه خیلی عصبانی یا ناراحت بشه بدنش شروع میکنه به بزرگ شدن یا کوچک شدن. او در دنیای کمیک چندین لقب داشته ، مثل "انت گرل" (Ant-Girl) ، "جاینت گرل" (Giant Girl) و "بلند قامت" (Stature) . او پس از مرگ پدرش  به گروه Young Avengers ملحق شد و بعدشم عضو دیگر گروه های اونجرز شده. همانطور که قبلا هم گفتم، در سفر به گذشته پدرش (اسکات لانگ) را به دقایقی بعد از مرگش انتقال داد و اینجوری او دوباره زنده شد! ولی متاسفانه اونا خیلی پیش هم نبودن و کسی توسط «دکتر دووم» کشته شد (عکسش اینجاست). ولی در داستان Axis ، دکتر دووم که شخصیت اش مثبت شده بود به کمک نیروهای «اسکارلت ویچ»، کسی را زنده کرد تا به نوعی اشتباه خود را جبران کرده باشد.

  

5- اتم اسمشر (Atom Smasher)

 اتم اسمشر (Atom Smasher)

اسمش هست «آلبرت راثتاین» (Albert Rothstein) و بعضی ها شاید این قهرمان را با «اتم» اشتباه  بگیرند ولی علیرغم تشابه اسمی و شباهت ظاهری  ، اونا دو تا شخصیت مجزا هستند. او قدرت خودش رو از پدر بزرگ خودش دریافت کرد که اسمش بود Cyclotron  و یک ابرخبیث قدیمی بود. ولی آلبرت سعی کرد یه قهرمان باشه و لقب Nuklon  را برای خودش انتخاب کرد و در نهایت اسم خودش رو گذاشت «اتم اسمشر». او ضمنا از کودکی شیفته گروه JSA بود و وقتی دوباره تشکیل شد تونست به آرزوی خودش برسه و عضو این گروه بشه (برای آشنایی با JSA، این مقاله را بخونید). او شیفته شخصیت «اتم» اریجینال در دوران طلایی کمیک است و سعی میکنه نام او را زنده نگه داره. در هر حال اتم اسمشر میتونه تا 60 فوت خودش رو بزرگ کنه.

 

4- گولیات (Goliath)

 گولیات (Goliath)

«بیل فاستر» دوست و دستیار هنک پیم در امور آزمایشگاهی بود (البته فاستر اولش از کارمندان «تونی استارک» بود). او به ذرات پیم دسترسی پیدا کرد و یک ابرقهرمان شد به نام «گولیات » (Goliath) که البته بعدا تبدیل شد به «گولیات سیاه» (در این مقاله گفتم که «گولیات» در اصل یکی از القاب و هویت های «هنک پیم» بود). او اولش به تنهایی فعالیت میکرد ولی بعدش به گروه های Champions و "مدافعین" پیوست و دست آخر هم به گروه West Coast Avengers. جالبه که بیل فاستر هم چند بار اسم خودش رو عوض کرد و در نهایت بازنشسته شد. تا اینکه در رویداد "جنگ داخلی" برگشت و رفت طرف گروه کاپیتان آمریکا. او متاسفانه به دست کلون ثور (که توسط هنک پیم، تونی استارک و رید ریچاردز» ساخته شده بود) کشته شد (در این مقاله راجع به مرگ او توضیحاتی داده شده است). مرگ بیل فاستر نقطه عطفی در رویداد جنگ داخلی بود و باعث شد خیلی ها به گروه کاپیتان آمریکا ملحق بشوند. در دنیای سینمایی مارول نقش آقای بیل فاستر را «لارنس فیشبورن» بازی میکنه.

 

3- واسپ (Wasp)

واسپ (Wasp)

«ژانت ون داین» ملقب به «زنبور» یا «واسپ» (Wasp) از شخصیت های بسیار مهم ماروله که ما در اینجا او را به عنوان یکی از 100 کاراکتر برتر این شرکت معرفی کرده ایم. واسپ معشوقه و همسر «هنک پیم» ملقب به مرد مورچه ای بوده و قدرت های خودش رو از او گرفته . یعنی میتونه سایز خودش رو بزرگ و کوچک کنه (البته دوست داره بیشتر کوچک بشه تا بزرگ!). دو تا بال ویژه هم داره که اجازه میدن پرواز کنه). در طول سالها او در مقایسه با مرد مورچه ای، نزدیكی بیشتری با انتقام جویان پیدا كرد. وقتی از مرد مورچه ای طلاق گرفت، واسپ همچنان عضو اونجرز باقی ماند و برای مدتی آن را رهبری كرد. این دوره باعث شد تا با ثبات شخصیتی بیشتری دست یابد. در طول رویداد مهم "تهاجم مخفی" (Secret Invasion) ، پس از اینكه «اسكرال» ها بدنش را بمب گذاری كردند، ظاهرا خودش را قربانی كرد و کشته شد. ولی در نهایت برگشت و از اعضای كلیدی گروه Uncanny Avengers شد. حتما این مقاله را بخونید تا با نکات مهم زندگی او آشنا بشوید.

  

2- اتم (Atom)

اتم (Atom)

قطعا شناخته شده ترین قهرمان دی سی در عرصه کوچک و بزرگ شدن ، «اتم» نام داره. البته دی سی تا به حال چند تا اتم داشته ولی  اصلی ترین و شناخته شده ترین اونا «ری پالمر» (Ray Palmer) نام داره که در عصر نقره ای دنیای کمیک (دهه 60 میلادی) خلق شد. او قدرت های خودش رو به شکلی واقعا عجیب و غریب به دست آورد. یعنی اصلا جوری بود که کل قوانین فیزیک رو نقض میکرد و این در حالیه که ری پالمر خودش یک فیزیکدان بود! او یک کپه از ستاره کوتوله سفید رنگ رو دید که روی زمین افتاده. بعدش  اون رو برداشت (این در حالیه که اجرام ستاره ای شدیدا سنگین هستند) بعدش اون رو تبدیلش کرد به یک لباس مخصوص. روی این لباس دکمه هایی بود که بهش اجازه میداد خودش رو کوچیک کنه. یکی از نقاط قوت این شخصیت اینه که از قدرت های خودش به شکلی بسیار خلاقانه و بدیع استفاده میکنه.

و اما جالبه که بدونید «اتم» اریجینال دی سی ، «ال پرت» (Al Pratt) نام داشت و از اون جالب تر اینه که اولش هیچ قدرت های فوق بشری نداشت و فقط جثه اش کوچک بود ولی زور بازوی خوبی داشت!

«ال پرت» (Al Pratt)

و باز هم از همه جالب تر اینه که وقتی قدرت فوق بشری به دست آورد این قدرت ها ربطی به کوچک و بزرگ شدن نداشت! در هر حال او اعضای موسس گروه JSA بود.

سومین اتم دی سی هم «آدام کری» (Adam Cray) نام داشت که توسط «ری پالمر» به قدرت های خودش رسید و در مبارزه با "جوخه خودکشی" کشته شد:

«آدام کری» (Adam Cray)

سپس «رایان چوی» (Ryan Choi) که از دانشجویان باهوش «ری پالمر» در دانشگاه بود برای مدتی اتم شد:

«رایان چوی» (Ryan Choi) 

در سال 2012 هم یک خانم مونث با قابلیت های کوچک شدن در دنیای دی سی خلق شد به نام «روندا پیندا» ملقب به «اتومیکا» (Atomica) که برای گروه "سندیکای جنایتکاری" کار میکرد و به "جاستیس لیگ" نفوذ کرد تا ازشون جاسوسی کنه:

اتمیکا

 

1- مرد مورچه ای (Ant-Man)

 مرد مورچه ای (Ant-Man)

«هنک پیم» ملقب به مرد مورچه ای قطعا برترین و شناخته شده ترین قهرمانی است که در دنیای کمیک میتونه سایز خودش رو کوچک کنه. در این مقاله راجع بهش توضیح دادیم و من نمیخوام دوباره تکرار کنم. فقط این رو میگم که او بسیار در تاریخ مارول مهمه چون قدمت زیادی داره و از اعضای موسس گروه اونجرزه. همچنین در برخی از اتفاقات  مهم مارول نقش داشته. مثلا باعث خلق شدن روباتی بسیار خبیث به نام «الترون» شده که در این مقاله گفتم بزرگترین و خطرناک ترین دشمن گروه اونجرزه. یه مساله دیگه هم هست و اونم اینه که بسیار از بحران هویت رنج میبره و در این مقاله گفته شده که بارها اسم و ظاهرش رو عوض کرده!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

چند تا مرد مورچه ای داریم؟

10 چیز مهمی که باید درباره واسپ (WASP) بدانید

معرفی هویت های مختلف «هنک پیم» (مرد مورچه ای) در دنیای کمیک

10 دشمن برتر مرد مورچه ای (ANT-MAN)

شماره آخر کمیک مقدمه فیلم "مرد مورچه ای و واسپ" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی 10 دشمن برتر "انتقام جویان" (THE AVENGERS)

10 کمیک مهم "مرد مورچه ای" (ANT-MAN)

معرفی کمیک بوک های مهم "مرد مورچه ای" (ANT-MAN)

معرفی شخصیت: مرد مورچه ای

معرفی شخصیت: واسپ

قسمت آخر از کمیک "مقدمه جنگ بینهایت" (INFINITY WAR) ترجمه شد + لینک دانلود

بررسی و تحلیل اولین تریلر منتشر شده از فیلم "مرد مورچه ای و واسپ"

نقد و بررسی فیلم مرد مورچه ای (ANT-MAN)

ایستراگ (EASTER EGG) های جالب فیلم انت من

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

arsalan-goblin
#1 arsalan-goblin 1394-05-14 13:16
عالی بود عکسی که ماله دال منه مال دوران انسانهای اولیه هستش :P
نقل قول کردن
DAREDEVIL
#2 DAREDEVIL 1394-05-14 13:28
به نظرم شخصیت هایی که میتوانند تغییر اندازه دهند بسیار جالب هستند تو این لیست اتم و انت من و واسپ را میشناسم و دوتا گزینه ی دیگر را اولین باره که اسمشون به گوشم میخوره!
نقل قول کردن
amirreza_f79
#3 amirreza_f79 1394-05-14 13:48
مقاله خیلی خوب و فوق العاده ای بود من که به شدت لذت بردم
نقل قول کردن
Arian94
#4 Arian94 1394-05-14 13:54
واقعا عالی بود مثل همیشه
نقل قول کردن
sobhani
#5 sobhani 1394-05-14 14:02
خیلی ممنون بابت مقاله.
از بین این قهرمان ها از انت من و واسپ بیشتر خوشم میاد
نقل قول کردن
j.parker
#6 j.parker 1394-05-14 15:12
مقاله ی جالبی بود
نقل قول کردن
Mehrad Davaii
#7 Mehrad Davaii 1394-05-14 19:48
جالب بود ممنون
انت من و واسپ و اتم رو خیلی دوست دارم..
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1397-04-24 16:07
مثل همیشه با دقت این مقاله رو بخونید و اگه غلط تایپی پیدا کردید اطلاع بدید تا درست بشه
نقل قول کردن
mehran spidey
#9 mehran spidey 1397-04-24 19:54
عجب مقاله ای بود :eek: خیلی به معلوماتم اضافه شد ، به غیر از سه تای اول بقیه رو اصلا نمی دونستم ممنون بابت این مقاله ;-)
نقل قول کردن
mmh112
#10 mmh112 1397-04-24 20:36
ممنون واقعا مقاله خوبی بود و من رو با خیلی شخصیت جدید آشنا کرد.
استاد جواب منو تو مقاله چند تا مرد مورچه ای داریم نمیدید؟
ببخشید بابت اسپم
نقل قول کردن
red-spider
#11 red-spider 1397-04-24 22:47
دستتان درد نکند. بیشترشون رو اصلا نمیشناختم و مقاله مفیدی برام شد.
درضمن به نظرم میز مارول یا همان کامالا خان هم می تونست توی مقاله باشه چون قدرت هاش شبیه الاستی گرل هست و به تازگی معروف شده
نقل قول کردن
ali.stark
#12 ali.stark 1397-04-24 22:55
استاد ترابیmissmarvel هم میتونست حضور داشته باشه
نقل قول کردن
امیر رضا
#13 امیر رضا 1397-04-24 23:45
ممنون بابت مقاله
این دفعه غلط املایی من ندیدم ولی چرا یکی دیدم
مورد 7:خط اول اسمش واقعی است باید بنویسید اسم واقعیش هست
نقل قول کردن
Sardar
#14 Sardar 1397-04-25 00:26
خیلی جالب بود
نقل قول کردن
hassan91
#15 hassan91 1397-04-25 01:01
تاینی من و کاپیتان مارول عجیب غریب :o :D
جدا چقده تلاش کردن همچین آدمایی رو وارد کنن تو دل داستانا ولی مارول موفق تر بوده.
فقط این هویت نامعلوم هنک پیم خیلی رو مخه.
جالب تو عالم سینما هم خودشو مقصر بوجود آمدن یلوجکت میدونست.
نقل قول کردن
Wolverine Odin son
#16 Wolverine Odin son 1397-04-25 03:12
سلام...
من عضو جدید سایت هستم. :oops:
.
.
.
مقاله جالبی بود واقعا. راستش همه مقاله های سایت جالبن.
مورد نهم رو که میخوندم یاد سوزان مورفی تو انیمیشن هیولا ها علیه بیگانگان افتادم که اونم قدرتاش اینجوری بدست اومدن :-*

قدرتای الستی گرل هم باحال بود... م همیشه عاشق اوناییم که میتونن با قدرتاشون دیگرانو تغییر بدن.
و خیلی خیلی ممنون از شما که این مفاله رو نوشتید. :lol:
نقل قول کردن
darwinseyf
#17 darwinseyf 1398-01-02 04:37
مردونه مگه "خنم غیر مونث" هم داریم مگه استاد ترابی؟
#forfun
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید