10 فیلم ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده سینما

10 فیلم ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده سینما

بعیده اینا رو یادتون مونده باشه!

 

- کاپیتان آمریکا (Captain America)

کاپیتان آمریکا (Captain America)

خب .. این فیلم رو داخل لیست نمیاریم چون درسته فیلم سینماییه ولی هرگز اکران نشد! در واقع سال 1990 ساخته شد و قرار  بود به مناسبت 50 مین سالگرد خلقت کاپیتان آمریکا در دنیای کمیک اکران بشه ولی اونقدر بد بود که به اکران درنیامد! بعدشم دو سال بعد به صورت ویدئویی عرضه شد! دلیلش هم اینه که شرکت سازنده اش Cannon Group بود که به ساخت فیلم های ارزان قیمت شهرت داشت. داستان فیلم که خیلی آبکی بود. بازی ها هم افتضاح («مت سلینجر» نقش استیو راجرز/کاپیتان آمریکا را بازی میکرد که از دوران جنگ جهانی به زمان حال میاد) . از جلوه های ویژه و گریم «رد اسکال» هم هر چی کمتر بگیم بهتر است. میتونید تریلر این فیلم زیر خاکی (!) رو اینجا تماشا کنید.

 

- توراک: پسر حجر (Turok: Son of Stone)

 توراک: پسر حجر (Turok: Son of Stone)

این رو هم را هم داخل لیست نمیارم چون روی پرده سینماهای جهان نرفت و به صورت ویدئویی عرضه شد.  «توراک» شخصیتی هستش که همه به لطف اون بازی معروفش برای کنسول Nintendo 64 میشناسنش. ولی خیلی ها نمیدونند که یک شخصیت قدیمی کمیک بوکیه که داستان هایش توسط Western Publishing/Dell Comics چاپ میشد (میتونید روی جلد یکی از کمیک بوک های او را اینجا تماشا کنید). اما سال 1992 اپدیت شد تا المان های علمی - تخیلی و ماورا الطبیعه هم بهش اضافه بشه و شباهت بیشتری به کمیک بوک های دهه 90 میلادی پیدا کنه. در هر حال سال 2008 بازی جدیدی از Turok برای Xbox 360 و PS3 منتشر شد . در نتیجه به همین مناسبت یک انیمیشن بلند در قالب DVD عرضه شد به نام " توراک: پسر حجر" که در آن شاهد اریجین به روز شده ای برای این شخصیت بودیم. ولی نه هواداران از آن استقبال کردند و نه منتقدین. بنابراین  خیلی سریع به دست فراموشی سپرده شد.

 

10- استیل (Steel)

 استیل (Steel)

این فیلم افتضاح سال 1997 و براساس یکی از سوپرهیروهای گمنام دی سی ساخته شد. کارگردانش «کنت جانسون» بود و بازیگرش هم «شکیل اونیل» (آره، همون بسکتبالیسته!) خیلی ها میگن یکی از بدترین فیلم های کمیک بوکیه. با منبع اصلی هم تفاوت های زیادی داره. ضمن اینکه او در کمیک بوک های سوپرمن خلق شد و از متحدین او به حساب میاد ولی سوپرمن هیچ حضوری در فیلم نداره. به علاوه  ، شخصیت های خبیث و مکمل هم مختص فیلم خلق شد. شخصیت اصلی فیلم «جان هنری ایرونز» نام داره که وقتی دوستش به نام «اسپارکی» به طور تصادفی توسط شخصیت خبیثی فلج میشه شغلش رو ترک میکنه. بعدش با اسپارکی یک لباس زرهی برای خودش درست میکنه و به قهرمانی به نام Steel تبدیل میشه. همانطور که گفته شد این یکی از بدترین های سینماست و امتیازش در سایت راتن تومیتوز ، 12 از 100 هستش! نقش آفرینی های مزخرفی هم داره.

 

9- دکتر موردرید (Doctor Mordrid)

دکتر موردرید (Doctor Mordrid)

قصه ساخته شدن این فیلم از خودش جالب تره! «چارلز بند» یکی از تهیه کنندگان معروف هالیوود در دهه های 80 و 90 میلادی بود که یک عالمه فیلم کم بودجه در کارنامه اش داشت. او در اوایل دهه 90 میلادی به رایت سینمایی جادوگر مشهور مارول یعنی «دکتر استرنج» دست یافت. فیلمنامه ای برایش نوشته و مراحل پیش تولید شروع شد ولی قبل از اینکه فیلمبرداری آغاز بشه، مهلت رایت تموم شد! اما ایشون به جای اینکه پروژه رو کاملا رها کنه، فیلمنامه رو بازنویسی و سعی کرد اسم شخصیت ها رو تغییر بده. در نتیجه فیلم "دکتر موردرید" در سال 1992 ساخته شد (با شرکت «جفری کومز») که داستانش درباره جادوگری بود که به کره زمین ارسال میشه تا ازش دفاع کنه.  میگن فیلم بدی نیست و نقدهای نسبتا خوبی هم نصیبش شد ولی اونقدر از نظر فروش موفق نبود که دنباله ای برایش ساخته بشه.

 

8- مجازاتگر (The Punisher)

 مجازاتگر (The Punisher)

 سال 1989 و در اوج محبوبیت شخصیت Punisher ، این فیلم ساخته شد که اصلا موفق نبود. داستان اصلی و اریجین پانیشر را هم خیلی عوض کرد (پانیشر حتی اون لباس جمجمه ای معروف خودش رو بر تن نداشت!) . ولی در کل داستان همونی بود که باید باشه: «فرانک کسل» افسر سابق پلیس بوده که خانواده اش توسط گروه های مافیایی قتل عام شده اند و حالا در فاضلاب زندگی میکنه و اسم خودش رو گذاشته مجازاتگر چون شخصا به اعدام خلافکاران شهر اقدام میکنه.  نقدها عمدتا منفی بود. ولی برخی هم بودند که از بازی «دولف لاندگرن» در نقش فرانک کسل /پانیشر تعریف کردند (مخصوصا اینکه چهره اش هم خیلی به شخصیت پانیشر میخورد). نکته جالب اینه که در سیدنی استرالیا فیلمبرداری شد، نه در آمریکا. اینم جالبه بدونید که هرگز در آمریکا، سوئد و آفریقای جنوبی روی پرده سینماها نرفته است!

 

7- مردان مرموز (Mystery Men)

مردان مرموز (Mystery Men)

"مردان مرموز" فیلمی بود که شاید برای اولین بار در سینما دست به هجو ژانر ابرقهرمانی زد و ایده هایی داشت که از زمان خودش جلوتر بودند ولی بد موقعی اکران شد و شکست سختی در گیشه خورد. این فیلم که سال 1999 و توسط « کینکا آشر» ساخته شد، داستان یک عده ابرقهرمان خل و چل رو روایت میکنه. جالب اینه که شخصیت های این فیلم به طور آزادانه ای براساس کمیک بوک هایی که آقای «باب بردن» تحت عنوان The Flaming Carrot Comics از اواخر دهه 70 میلادی چاپ کرد اقتباس شدند   . شخصیت اصلی این کمیک، "هویج مشتعل" (The Flaming Carrot) نام داشت  که شخصیتی بود  که واقعا ماسک یک هویج رو بر صورت میزد! او عضو موسس گروه مردان مرموز بود ولی در کمال تعجب اصلا در فیلم حضور ندارد. بازیگران بزرگ و مشهوری در فیلم هستند. مثل «بن استیلر» در نقش Mr. Furious ، «ویلیام اچ میسی» در نقش The Shoveler و یا «جفری راش» در نقش خبیث داستان.

 

6- سایه (The Shadow)

سایه (The Shadow)

بعد از موفقیت بینظیر فیلم "بتمن" ساخته تیم برتون در سال 1989، نوعی هیجان در هالیوود به راه افتاد تا فیلم های کمیک بوکی ساخته شود. بنابراین سال 1994 فیلم "سایه" ساخته شد . سایه یکی از قدیمی ترین شخصیت های دنیای سرگرمی است که قدمتش به سال 1931 میرسد! او ستاره های داستان های عامه پسند (پالپ فیکشن) و برنامه های رادیویی بود و بعدا به دنیای کمیک بوک هم راه پیدا کرد (در فاصله سالهای 1937 و 1939 ، «ارسون ولز» معروف مسئول تامین صدای این شخصیت در برنامه رادیویی اش بود). کلا شخصیت دارکی هستش و فضای داستان هایش نیز مرموز است. او ضمنا شخصیتی بود که بسیار روی خلقت سوپر قهرمانان کمیک تاثیر گذاشته ، به خصوص روی بتمن (این مقاله را بخوانید). در هر حال،  فیلم سایه که توسط «راسل مالکاهی» ساخته شد فیلم خوبی بود . بازیگر برجسته ای همچون «آلک بالدیون» نقش سایه رو بازی کرد. ولی از نظر فروش خیلی موفق عمل نکرد و اثر گمنامی به حساب میاد. ولی هر وقت فرصت کردید حتما آن را تماشا کنید.

 

5- سوامپ ثینگ (Swamp Thing)

سوامپ ثینگ (Swamp Thing)

«وس کریون» (Wes Craven) از کارگردانان بسیار بزرگ ژانر وحشت بود که فرنچایزهای مهم و تاثیرگذاری همچون "کابوس در خیابان الم" و "جیغ" را پایه گذاری کرد. بنابراین سال 1982 دی سی تصمیم گرفت از وی بخواد از روی شخصیت مهم خودش به نام «سوامپ ثینگ» فیلم سینمایی بسازه (برای آشنایی با کمیک بوک این شخصیت، این مقاله را بخوانید). این فیلم با شرکت بدلکاری به نام «دیک دوراک» و دختر معروف دهه 80 میلادی هالیوود یعنی «آدرین باربو» ساخته شد و به موفقیت غیر منتظره ای هم رسید. در نتیجه این موفقیت،  سری کمیک های جدیدی از سوامپ ثینگ  توسط دی سی شروع شد و بعد از دو سال «آلن مور» نویسنده آن شد که شماری از تفکر برانگیز ترین داستان کمیک بوکی را برای سوامپ ثینگ نوشت. ادامه این فیلم هم به نام "بازگشت سوامپ ثینگ" در سال 1989 ساخته شد که چنگی به دل نزد. همچنین همانطور که در این مقاله و این مقاله نیز گفتیم، کارتون و بازی هم از روی این شخصیت در آن سالها ساخته شد. یک سریال 3 فصلی هم بین سالهای 1990 و 1993 از روی او ساخته شد. ولی بعدش دیگه سوامپ ثینگ به شخصیتی گمنام تبدیل شد که فقط هر از گاهی در کمیک بوک های "ورتیگو" دیده میشد.

 

4- فانتوم (Phantom)

 فانتوم (Phantom)

فانتوم یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین قهرمانان دنیای کمیک بوک است که سال 1936 توسط «لی فالک» در کمیک استریپ های روزنامه ای خلق شد . او اهمیت زیادی هم در تاریخ داره چون اولین قهرمان دارای لباس مخصوص (costume) در دنیای کمیک به حساب میاد. او قدرت فوق بشری نداره و روی زور بازو و هوش خودش تکیه میکنه تا با دشمنانش که اکثر دزدان دریایی هستند بجنگه. ضمنا گفته میشه که پدرش رو دزدان دریایی کشته اند. اولش شایعه شده بود که نامیرا است (چون نسخه های از او در قرن های گذشته دیده شده بود) اما معلوم شد هویت فانتوم نسل به نسل به افراد مختلفی منتقل میشود. ضمنا یک گرگ تعلیم دیده به نام Devil و اسبی به نام Hero هم دارد. سال 1996 فیلم سینمایی این شخصیت با حضور «بیلی زین» ساخته شد (به کارگردانی «سایمون وینسر»). جالبه که «کاترین زتا جونز» یکی از اولین نقش های هالیوودی خودش رو در این فیلم ایفا کرد. فیلم فانتوم فیلم خوبی بود ولی به همان سرنوشت فیلم های «مرد راکتی» و «سایه» در دهه 90 میلادی دچار شد (این فیلم ها هم براساس شخصیت های قدیمی و کلاسیک داستان های پالپ ساخته شده بودند و چون تماشاچیان باهاشون آشنایی کامل نداشتند موفقیتی در گیشه به دست نیاورند).

 

3-  مرد راکتی (The Rocketeer)

 مرد راکتی (The Rocketeer)

کمیک های "مرد راکتی" از سال 1982 تا به حال در حال چاپ شدن هستند و از هم ابتدا زمزمه های ساخته شدن فیلمی کم بودجه و سیاه و سفید از رویش به گوش میرسید ولی در نهایت سال 1991 دیزنی یک فیلم معرکه ازش ساخت. کارگردانش هم «جو جانستون» بود که سابقه همکاری با جورج لوکاس در فیلم های اولیه جنگ ستارگان رو داشت و همچنین این اواخر فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو" را برای مارول ساخت. درسته که تغییراتی نسبت به کمیک در آن به وجود آمد ولی لحنش دست نخورده باقی ماند و از خیلی از فیلم های سوپرهیرویی دهه 90 میلادی لایت تر و Fun تر بود. از اون فیلم های دلچسب و نوستالژیکی بود که داستانش در دوران جنگ جهانی رخ میداد و نازی ها رو با گانگسترها و ... ترکیب میکرد. داستان مردی را هم تعریف میکرد که یک jet pack  پیدا میکنه و با استفاده از اون به قهرمانی به نام "مرد راکتی" تبدیل میشه.  متاسفانه و با وجود آنکه هواداران و منتقدین خیلی از فیلم راضی بودند ولی آنقدر فروش نکرد که قسمت دومش هم ساخته شود. در ضمن در این فیلم میتوانید از تماشای یک «جنیفر کانلی» جوان لذت ببرید!!!

 

2- شکست ناپذیر (The Unbreakable)

شکست ناپذیر (The Unbreakable)

فیلمی محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» (اون موقعی ساخته شد که شیامالان بعد از ساختن فیلم تحسین شده "حس ششم" به عنوان یک پدیده جدید در هالیوود مطرح شده بود). در این فیلم «بروس ویلیس» نقش مردی عادی به نام «دیوید دان» را بازی میکند که متوجه میشه شاید یک ابرقهرمان در دنیای واقعی باشه. بعدش مردی مرموز به نام «الیجا» (با بازی «ساموئل ال جکسون») بهش نزدیک و باعث میشه تا متوجه بشه واقعا قدرتی فوق بشری داره که باعث میشه هرگز دچار شکستگی نشود. کلا این فیلم سبک خاص و نگرش تازه ای در ژانر ابرقهرمانی بود و مطمئن باشید تا به حال چیزی مثل آن ندیده اید. بسیار هم حالت رئالیستی دارد و پایانش هم به شدت غیر منتظره است. "شکست ناپذیر" یکی از متفاوت ترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینماست.

 

1- اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World)

 اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim vs. the World)

شاهکاری از کارگردانی صاحب سبک به نام «ادگار رایت» که سال 2010 براساس رمان های گرافیکی به همین نام خلق شده توسط «برایان لی اومالی»، ساخته شد . داستان فیلم پر است از ارجاعات و ادای احترام به دنیای کمیک و گیم و سینما و در آن جوانی به نام «اسکات پیلگرم» (با بازی «مایکل سرا») که موسیقیدان به حساب میاد باید برای به دست آوردن دل دختری به نام Ramona  ، هفت دوست پسر سابق و خبیث او  رو شکست بده! علیرغم اینکه فیلم با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبرو شد و همگان سبک بصری و شوخ طبعی آن را ستودند اما  فقط 47 میلیون دلار فروخت در حالی که نزدیک به 90 میلیون دلار صرف تولیدش شده بود. بنابراین اثری شکست خورده به حساب میاد. در هر حال این فیلم الان یک cult شده و هواداران پر و پا قرص خودش را دارد چون به طور شگفت انگیزی سبک کمیک بوکی رو با استایل انیمیشن و گیم ترکیب میکند . شخصیت های باحال و ضرباهنگ سریعی هم دارد. 

  

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 فیلم ابرقهرمانی عجیب دنیای سینما

20 سریال ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده تلویزیون

15 شخصیت دنیای کمیک که یادتون رفته قبلا هم در تلویزیون دیده شده بودند!

40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت اول

 40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت دوم

10 کارتون مارول که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

10 سریال برتر کمیک بوکی 

15 کارتون کمیک بوکی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

P.Constantine
#1 P.Constantine 1396-10-07 15:11
ادگار رایت :cry:
آدم هر فیلمی ازش میبینه کیف می کنه! وقتی فهمیدم دیگه کارگردان انت من نیست، خیلی ناراحت و عصبانی شدم!(من نمی دونم روی فیلمای قبلیش چقد وقت گذاشته ولی ۸ سال اصلا قابل چشم پوشی نیست!!!!!! ۸ سالللللل خیلیه!) بعدشم Baby Driver رو دیدم با این که فیلم فوق العاده ای بود ولی مثل نمک رو زخم بود!هی می گفتم ای کاش مارول از خر شیطون میومد پایین و می ذاشت کارشو بکنه! حیف!
راستی مثل این که قرار بوده پانیشر دولف لارن لوگوی جمجمه خودش رو تو فیلم داشته باشه ولی از فیلم حذف شده! کلا نمی دونم پیش خودشون چی فکر می کنن این صحنه ها رو حذف می کنن!(مثلا اون صحنه حذف شده از فیلم Wolverine که یوکیو لباس معروفش رو بهش می ده!!!!! نمیشد تو فیلم بعدی استفاده کنن!!!! عجیبه!)
نقل قول کردن
BoosterBatK
#2 BoosterBatK 1396-10-07 15:13
سلام. مقاله عالی بود. یادش بخیر...کاپیتان آمریکا. خوبه که تو لیست نیاوردین چون کامل از یاد نرفته . ماشالا چندین سریال و فیلم داشت ولی خداییش هیچکودومشون به کاپیتان آمریکای حال حاضرمون یعنی کریس ایوانز نمیرسه :lol:
نقل قول کردن
Mahyar361
#3 Mahyar361 1396-10-07 18:28
سلام
ببخشيد بابت اسپم. استاد من يه پيشنهاد دارم كه راجب اونجرز ٤ نظر كوتاهي بديد كه اگه سفرهاي زماني اتفاق بيفته چ خط داستاني قراره پيش بياد و يا مثلا دكتر استرنج ميخواد چجوري تو زمان هاي مختلف قهرمانارو با خبر كنه.بازم معذرت ميخوام بابت اسپم.
نقل قول کردن
Remi_GAMBIT
#4 Remi_GAMBIT 1396-10-07 22:15
فیلم man-thing چی پس؟
نقل قول کردن
Odyssey
#5 Odyssey 1396-10-07 22:29
مقاله خیلی خوبی بود
در ضمن شامیالان می خواد ادامه unbreakable رو بسازه که با فیلم آخر اش split هم ربط داره !
اسم شم glass هه که به همون الایجا اشاره داره
شنثامیالان کارگردان خوبیه من signs اش رو خیلی دوست دارم کلا این بشر ایده های فانتزی باحالی داره
نقل قول کردن
LEG3ND
#6 LEG3ND 1396-10-08 09:55
اسکات پیلگریم در برابر دنیا خیلی فیلم قشنگیه....اصلا سبک خفنی داره....ترکیبی از فيلم و انیمیشن و بازی های کامپیوتری مبارزه ای دو بعدی مثل استریت فایتر...معشوقه اسکات یه جورایی قبلا دوست دختر سابق 7 تا ویلین بوده...کریس ایوانز و برندون روث هم نقش های منفی رو دارن...بری لارسن "کاپیتان مارول" و آنا کندریک هم از دیگر بازیگران فیلم هستن...مبارزه با برندون روث یکی از بهترین صحنه های فیلمه...هر چند وقت یکبار تماشاش میکنم....خیلی عجیبه که فروشش پایین بوده....
نقل قول کردن
LEG3ND
#7 LEG3ND 1396-10-08 11:01
ببخشید اینو میگم اما فکر میکنم باید یه مقاله در مورد تعداد نقش های کمیک بوکی کریس ایوانز کار کنید...عشق بازی در نقش های کمیک بوکی رو داره این بشر
1.چهار شگفت انگیز 2005 در نقش مشعل انسانی
2.انیمیشن لاک پشت های نینجا 2007 صداپیشه نقش کیسی جونز
3.چهارشگفت انگیز:خیزش موج سوار نقره ای 2007 در نقش مشعل انسانی
4.پوش 2009 در نقش نیک گرانت "موور"
5.the Losers 2010 در نقش جنسن
6. اسکات پیگریم در برابر دنیا 2010 در نقش لوکاس لی "دوست پسر شیطانی"
7. کاپیتان آمریکا نخستین انتقامجو 2011 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
8. اونجرز 2012 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
9. کاپیتان آمریکا سرباز زمستان 2014 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
10. اونجرز عصر اولتران 2015 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
11. کاپیتان آمریکا جنگ داخلی 2016 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
12. اونجرز جنگ بینهایت 2018 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
13. اونجرز بدون نام 2019 در نقش استیو راجرز "کاپیتان آمریکا"
به علاوه نقش های خیلی کوچک در مرد عنکبوتی بازگشت به خانه و مرد مورچه ای
نقل قول کردن
علی قدیانی
#8 علی قدیانی 1396-10-09 13:27
استاد شما فیلم ذهن زیبا را که کانلی توش بازی کرده دیدید؟
به نظرم فیلم خوش ساختیه و زندگی نامه «جانش نش» ریاضی دان مشهوره ولی ظاهرا یه مشکلی که داره خود جانش نش از فیلم راضی نبوده و گفته این دقیقا من نیستم
این اسکالت پلگریم . فانتوم رو هم باید دانلود کنم ببینم چین!
نقل قول کردن
علی قدیانی
#9 علی قدیانی 1396-10-09 17:28
به نقل از Gobby:
استاد شما فیلم ذهن زیبا را که کانلی توش بازی کرده دیدید؟
به نظرم فیلم خوش ساختیه و زندگی نامه «جانش نش» ریاضی دان مشهوره ولی ظاهرا یه مشکلی که داره خود جانش نش از فیلم راضی نبوده و گفته این دقیقا من نیستم
این اسکالت پلگریم . فانتوم رو هم باید دانلود کنم ببینم چین!

جنیفر کانلی راستی یادم رفت بگم تو این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل تو همون سال 2001 شدش.
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1396-10-10 16:50
به نقل از Gobby:
استاد شما فیلم ذهن زیبا را که کانلی توش بازی کرده دیدید؟
به نظرم فیلم خوش ساختیه و زندگی نامه «جانش نش» ریاضی دان مشهوره ولی ظاهرا یه مشکلی که داره خود جانش نش از فیلم راضی نبوده و گفته این دقیقا من نیستم

بله من عاشق این فیلم هستم
ضمن اینکه شوهر واقعی خانم کانلی یعنی پل بیتانی (بازیگر نقش ویژن) هم تو این فیلم هست
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#11 AmirhoseinJafari2005 1399-10-20 16:25
عالی بود ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید