15 لباس برتر سوپرمن در دنیای کمیک

15 لباس برتر سوپرمن در دنیای کمیک

این مقاله به مناسبت پخش نسخه بلوری فیلم جاستیس لیگ دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیرد ...

مقدمه: سوپرمن قدیمی ترین و بادوام ترین ابرقهرمان تاریخ دنیای کمیک بوک است بنابراین طبیعیه که در طول سالهای زیادی که از خلق شدنش میگذره از نظر ظاهر و لباس دچار تغییراتی هم شده باشد. در این مقاله به رتبه بندی 15 لباس برتر او میپردازیم.

نکته مهم: در این مقاله فقط لباس هایی لحاظ شده اند که در دنیا یا تایم لاین اصلی دی سی بر تن مرد پولادین دیده ایم. بنابراین لباس های سوپرمن در دنیاهای موازی (مثل لباس Red Son) یا لباس هایی که در آینده های احتمالی (مثل Kingdom Come) پوشیده در این مقاله رتبه بندی نشده اند.

 

15- لباس GodFall

لباس GodFall

سال 2004 در داستانی به نام Godfall این لباس و ظاهر عجیب را برای سوپرمن دیدیم. سوپرمن در شهری از کریپتون بیدار شد بدون اینکه حافظه یا خاطراتی از گذشته خودش داشته باشه (بعدا معلوم شد این همون شهر Kandor از سیاره کریپتون هستش که توسط دشمن معروف سوپرمن، «برینیاک» به اندازه کوچکی در آمده بود).   . او همچنین تصور میکرد که اسمش Kal هستش و زن و بچه داره. در واقع این داستان الهام گرفته از اون داستان معروف «آلن مور»  که اینجا هم تو سایت ما ترجمه شده است. تا اینکه Kal با گروهی خلافکار و موتورسوار روبرو میشه و اتفاقات دیگه ای میفته (درست مثل مانگای مشهور Akira) و ... در هر حال ظاهر نامتعارف و متفاوت سوپرمن را در این داستان «مایکل ترنر» معروف خلق کرد که بیشتر به خاطر خلق کاورهای زیبا در دنیای کمیک شناخته میشه.  لباسش زیاد به دل هوادارای قدیمی سوپرمن نمیشینه (مخصوصا رنگ بندی آن) ولی در هر حال متفاوت بود.

 

14- لباس Hunter

 لباس Hunter

در کمیک Superman/Doomsday: Hunter/Prey، سوپرمن به سیاره Apokolips میره تا با دشمنش «دومزدی» مبارزه کنه (وقتی سوپرمن سایبورگ ، دومزدی را به آنجا فرستاده بود داشت نابودش میکرد). سوپرمن در این داستان یک "مادر باکس" (Mother Box) داشت (اگه نمیدونید مادرباکس چیه این مقاله رو بخونید). مادرباکس برای اینکه سوپرمن را آماده نبرد با دومزدی بکنه این لباس را برایش درست کرد. این لباس واقعا نشان دهنده طراحی های غلو آمیز و عمدتا بی ربط دهه 90 میلادی است (واقعا سوپرمن زره و شمشیر میخواد برای چی؟!) ولی در هر حال در یاد هواداران مونده.

 

13- لباس آبی و الكتریكی 

- لباس آبی و الكتریكی سوپرمن 

سال 1998 داستانی از سوپرمن چاپ شد كه در آن منشا نیروهای او الكتریكی  شد و بنابراین لباسی پوشید تا از انتشار آن جلوگیری كند.  البته سوپرمن هنوز قدرت های فوق بشری خودش را داشت ولی حالا میتوانست انرژی های مختلفی كه در پیرامون اش بودند را حس كند، مثل رادیواكتیو، الكتریسیته، نیروهای مغناطیسی و .... ضمن اینكه لحظات مضحكی هم برایش پیش می آمد مثلا اگر زياد به دستگاه تست نان نزدیك میشد، منفجرش ميكرد !!!  در هر حال در آن دوره فضای مناسبی برای روایت داستان های متفاوت از سوپرمن به وجود آمد چون بعد از مدتی سوپرمن به دو شخصیت متضاد تقسیم شد: یكی سوپرمن آبی رنگ كه آرام و منطقی تر بود و دیگری سوپرمن قرمز رنگ كه خشن و جسور تر بود.

سوپرمن قرمز

هواداران از این ایده زیاد استقبال نكردند و در نهایت آنها با هم جنگیدند و بار دیگر با تركیب سوپرمن آبی با قرمز همان سوپرمن همیشگی شكل گرفت.

 

12- لباس New 52

 لباس New 52

سال 2011 دی سی کل کمیک بوک های خودش را با رویدادی به نام The New 52 ریبوت کرد. وقتی هم که این ریبوت انجام شد مسلمه که لباس های جدیدی نیز در راهه. اکثر این لباس های جدید را طراح و هنرمند معروف «جیم لی» انجام داد . البته جیم لی به جز لباس هایی که در اوایل دهه 90 میلادی برای ایکس من طراحی کرد و عالی بودند دیگه هرگز نتونسته خودش رو به عنوان یک طراح بزرگ لباس نشان بده. اما در هر حال دی سی او را مسئول دیزاین لباس جدید سوپرمن کرد. این لباس احتمالا از لباس سوپرمن در فیلم "مرد پولادین" الهام گرفته بود و حالتی زرهی و متالیک و  یقه هفت (V-Neck Collar) داشت و البته جزئیات زیادی هم روی لباس دیده میشد. و برای اولین بار در تاریخ سوپرمن، شورت او قرمز نبود! (البته چکمه هاش بود). در هر حال لباس جالبی بود ولی رتبه اش تو این مقاله بهتر این نمیتونه باشه.

 

11- لباس طراحی شده توسط جان رومیتا جونیور

 لباس طراحی شده توسط جان رومیتا جونیور

سال 2014 و پس از اینکه تقریبا 35 سال برای مارول کار کرد، « رومیتا جونیور» سرانجام به انتشارات دی سی کوچ کرد و دی سی هم سریعا او را در کنار نویسنده ستاره اش یعنی «جف جانز» گذاشت تا سری جدید سوپرمن را با هم خلق کنند. بعد از چند شماره قرار شد قدرت های سوپرمن بیشتر بشه و او به نیروی "ابرشعله" (Super Flare) دست یافت که در واقع چیزی شبیه به نیروی Super Nova هستش که «هیومن تورچ» (عضو آتشین گروه "چهار شگفت انگیز") داره چون میتونست باهاش اشعه ای از انرژی خورشیدی شلیک کنه. ولی مساله اینجا بود که وقتی سوپرمن ازش استفاده میکرد از انرژی خورشیدی تهی میشد و بنابراین باید دوباره خودش رو شارژ میکرد. رومیتا همچنین لباس جدیدی برای سوپرمن خلق کرد. او رنگ  بیشتری به کمربند سوپرمن داد و البته دستکش هایی که روی انگشتان او را نمیپوشاندند! تغییر بزرگ این بود که تاثیر بصری متالیک اون لباس قبلی که جیم لی برای New 52 خلق کرده بود را کم کرد . خطوط کمتری هم روی لباس به کار برد (کلا خانواده رومیتا به خلق لباس های ساده معروف هستند).

 

10- لباس New  Krypton

 لباس World Of Krypton

سال 2009 و در ادامه داستان "دنیای کریپتون" ، شهر قدیمی سیاره کریپتون (زادگاه سوپرمن) که توسط «برینیاک» در یک بطری قرار داده شده بود به سایز اصلی خودش برگشت . بنابراین الان چیزی در حدود 10 هزار کریپتونی روی زمین بودند! انها اولش سعی کردند روی زمین زندگی کنند ولی در نهایت تصمیم گرفتند تا این شهر را به یک سیاره در کهکشان راه شیری تبدیل کنند. بنابراین سوپرمن با شرایط سختی روبرو شد چون باید هویت زمینی خودش را رها میکرد و به هم نوعان خودش در سیاره جدید که New Krypton نامیده میشد ملحق میشد. البته او ظاهرا وانمود کرد این کار رو میکنه . ضمن اینکه میخواست  حواسش به برخی از اهالی کریپتون جدید باشه. در هر حال همسرش «لوئیس لین» هم به کریپتون جدید رفت و خود سوپرمن یک لباس جدید پیدا کرد که طراح معروف «گری فرانک» آن را خلق کرد. این لباس در واقع یک یونیفرم کریپتونی بود. درسته شباهتی به لباس کلاسیک سوپرمن نداره ولی واقعا به کلارک میومد!

 

9- لباس Truth

 لباس Truth

پس از run جف جانز و جان  رومیتا جونیور برای سوپرمن که در بالا بهش اشاره شد، دیدیم که قدرت های سوپرمن خیلی تغییر کرد (به خاطر همون Super Flare بود). یعنی فیزیولوژی بدنش خیلی عوض شد ، تا حدی که زره کریپتونی او که به عنوان لباس ازش استفاده میکرد دیگر او را به عنوان یک کریپتونی نمیشناخت! بدون قدرت هایش به شدت تنزل کرد. همچنین لوئیس لین به دنیا اعلام کرد که سوپرمن همون کلارک کنته . بنابراین همه از هویت مخفی او باخبر شدند و سوپرمن از هر طرف تحت فشار قرار گرفت. در نتیجه تصمیم گرفت یک لباس ساده تنش کنه که شبیه به اولین لباسی بود که در New 52 تنش کرد (و در ادامه همین مقاله بهش اشاره میشه) . این لباس شنل نداشت و پس زمینه آرم سوپرمن نیز سیاه بود. تی شرت و شلوار جین هم پاش بود. دوران عجیبی بود برای سوپرمن! ظاهرش با فیزیک جدیدش همخوانی داشت چون مثل یک انسان معمولی آسیب میدید و خونریزی میکرد!

 

8- لباس ریبرث (Rebirth)

 لباس ریبرث (Rebirth)

پس از مرگ سوپرمن New 52، در کمیک های ریبرث دی سی شاهد سوپرمن دیگری از دنیای دیگر بودیم که با لوئیس ازدواج کرده و بچه هم داشت. او ریش خودش را زد و لباس سیاهی که بر تن داشت را کنار گذاشت و لباس جدیدی بر تن کرد. این لباس به لباس New 52 شبیه بود (مثلا آستین های مچ دستش که حالت نوک تیز داشت) ولی زرهی نبود. اون یقه ها هم دیگه نبودند و در عضو چکمه های آبی بهش اضافه شده بودند که باعث میشد لباس کلا از بالا تا پایین یکسره به نظر برسه! کمربندش هم فرق کرده بود. در مجموع این لباس آدم رو به یاد ظاهر «هنری کویل» در نقش دنیای سینمایی دی سی میندازه.

 

7- لباس اولیه New 52

 لباس اولیه New 52

خب ما در آیتم شماره 12 این مقاله به لباس New 52 سوپرمن که توسط «جیم لی» خلق شد پرداختیم. ولی لازم به ذکره که قبل از اون هم به مناسبت ریبوت New 52  لباس جدیدی بر تن سوپرمن دیدیم که قرار بود نشان دهنده دوران ابتدایی حرفه ابرقهرمانی او باشه. بنابراین ظاهری معمولی و خیابانی داره. سوپرمن تی شرت و جین بر تن داشت اما شنل هم داشت . همانطور که گفته شد میتوان شباهت هایی بین این لباس و لباس Truth دید. ولی یکی از فرق های آنها اینه که پس زمینه حرف S، زرد بود، نه سیاه. و البته شنل هم داشت که کوتاه بود.

 

6- لباس بازگشت سوپرمن

 لباس بازگشت سوپرمن

بعد از مرگ سوپرمن به دست «دومزدی» که در دهه 90 میلادی رخ داد، شاهد بودیم که چهار نفر ادعا کردند سوپرمن واقعی هستند: یک نسخه سایبورگ از سوپرمن (که معلوم شد خبیثه)، یک موجود یا سلاح کریپتونی به نام Eradicator که توسط جد سوپرمن خلق شده بود تا حافظ عصاره پاکی سیاره کریپتون باشد و خودش را جای سوپرمن جا زده بود و البته در نهایت خبیث شد ، یک کلون جوان که از خون سوپرمن به وجود آمد و اسمش بود Superboy، و مهندسی که جانش  وقتی دومزدی حمله کرد توسط سوپرمن نجات داده شد و بعدا لقب Steel را برای خودش انتخاب کرد. شما میتونید تصویر این چهار نفر را در زیر ببینید:

جانشینان سوپرمن

 با این حال اون نسخه کریپتونی سوپرمن که Eradicator نام داشت در واقع در بدن سوپرمن جا گرفته بود و سپس با استفاده از ماشین الات خاص کریپتونی و یک محفظه و لباس شفادهی ویژه تونست سوپرمن واقعی را احیا کنه . وقتی هم که سوپرمن از آن محفظه بیرون آمد آن لباس تنش بود که واقعا هم باحال بود و آدم را با آن رنگ سیاه و نقره ای خودش به یاد مرگ می انداخت. کلا خیلی شیک بود . شنل هم نداشت. بعد از اینکه سوپرمن نقشه های سوپرمن سایبورگ (که موجود خبیثی بود) را خنثی کرد یکی از دوستان بیگانه سوپرمن از قدرت های تله کنتیک خودش استفاده کرد تا این لباس سیاه را به لباس کلاسیک سوپرمن تغییر بده.

 

5- اولین لباس سوپرمن

اولین لباس سوپرمن

واقعا اولین لباس سوپرمن بسیار نمادین و تاریخی هستش و از قدرت بصری خاصی هم برخورداره. در واقع این لباس در طول سالهای طولانی گذشته چندان فرقی نکرده و هنوز هم همونه! واقعیت اینه که اونقدر برامون ظاهر سوپرمن عادی شده که برامون سخته باور کنیم وقتی مردم اولین بار آن را دیدند چقدر ذوق زده شدند. اما این را هم  باید بدونیم که چرا سوپرمن به عنوان اولین ابرقهرمان تاریخ به قول  معروف شورتش را روی شلوارش تن میکرد؟! چون خالقش جو شوستر و جری سیگل اون موقع تحت تاثیر دو چیز قرار داشتند یکی آدم های قوی یا وزنه بردارهایی که بهشون Strongman میگفتند و در سیرک نمایش اجرا میکردند و یکی هم شخصیت «فلش گوردون» که اون موقع خیلی محبوب بود.

فلش گوردون - سوپرمن

هر دوی آنها اینجوری لباس میپوشیدند و بنابراین روی ظاهر سوپرمن تاثیر گذاشتند. ولی همچنان باید گفت که ظاهر سوپرمن و اون المان هایی که در لباسش به کار رفته  منحصر به فرد و اونقدر تماشایی و جذابه که تا الان باقی مونده.

 

4- لباس عصر طلایی (Golden Age)

 لباس عصر طلایی (Golden Age)

عصر طلایی همانطور که در این مقاله هم گفته شده به دوران ابتدایی کمیک بوک های ابرقهرمانی گفته میشه که از اواخر دهه 30 میلادی شروع و تا دهه 40 میلادی ادامه داشت. چیزی که مسلمه سوپرمن حضور پررنگی در این دوران داشت چون به نوعی آغازگر آن بود و بسیار هم محبوب و تاثیرگذار شد. اما مساله اینجا بود که تقاضا برای سوپرمن آنقدر زیاد شد که خالقانش نمیتوانستند همه آنها را انجام دهند . بنابراین دی سی از طراحان دیگر خواست تا هر ماه کمیک های زیادی از سوپرمن خلق کنند. به همین دلیل کنترل سوپرمن تا حد زیادی از دست جو شوستر و جری سیگل خارج شد  و خیلی چیزها بود که خارج از دنیای کمیک برای سوپرمن خلق شد (مثل شخصیت «جیمی اولسن» که در برنامه رادیویی سوپرمن خلق شد یا پرواز کردن سوپرمن که در کارتون های سوپرمن که استودیو "فلیشر" خلق میکرد، ابداع و به قدرت های او اضافه شد و ...). طراحان دیگری هم که بهشون اشاره شد هر کدوم به نوعی لباس سوپرمن را متفاوت تر میکشیدند. بنابراین ظاهر سوپرمن رفته رفته از اون حالت Strongman های سیرک که بهش اشاره شد خارج و حالتی ابرقهرمانی و spandex پیدا کرد. اون لوگوی سوپرمن هم دست به دست چرخید تا بالاخره طراحی به نام «پل کسدی» در شماره 26 از کمیک Action Comics اون رو به شکل S ای که ما الان باهاش آشنا هستیم درآورد.

 

3- جدیدترین لباس سوپرمن

 لباس جدید سوپرمن

در بالا گفته شد سوپرمن برای سری جدید Rebirth صاحب لباس جدیدی شد که نسبت به لباس New 52 بهتر شده بود ولی هنوز کاملا ایراداتش برطرف نشده بود. به همین دلیل دی سی چندی پیش دوباره اون لباس ریبرث را از نو طراحی کرد! این بار «پاتریک گلیسون» مسئول خلق لباس جدید سوپرمن شد و سعی کرد ایرادات را بر طرف کنه. مثلا لبه آستین ها به حالت عادی و کلاسیک خودشون برگشتند. چکمه ها هم قرمز شدند و ... این واقعا کلاسیک ترین ظاهر سوپرمنه که در سالهای اخیر از او دیده ایم. البته هنوز هم خبری از اون شورت قرمز  نیست ولی به نظرم چون تصمیم برای اینکه شورت سوپرمن حذف بشه تصمیم بزرگی بود بنابراین دی سی احتمالا دیگه قصد نداره ازش استفاده کنه. به طور مثال الان «هاکای» در کمیک های مارول دیگه سالهاست که اون ماسک کلاسیک خودش رو نداره و خیلی ها بهش عادت کرده اند. بنابراین نمیاد یهویی دوباره ظاهرش رو مثل سابق بکنه. ولی در هر حال این لباس خیلی قشنگه و از بهترین های سوپرمن محسوب میشه.

 

2- لباس الهام گرفته شده از داستان Kingdom Come

2- لباس الهام گرفته شده از داستان Kingdom Come

داستان Kingdom Come یکی از بهترین داستان های دی سی و سوپرمنه که در این مقاله راجع بهش توضیحاتی داده شده است. در این داستان که توسط «الکس راس» و «مارک وید» خلق شد، سوپرمن به دلیل از دست دادن همسرش حرفه ابرقهرمانی را کنار گذاشته است . ولی وقتی که دوباره به عرصه برمیگرده لباسی میپوشه که در آن پس زمینه لوگوی روی سینه اش سیاه رنگ شده تا نشان دهنده غمی باشه که در دل داره. حرف S روی سینه اش هم بزرگتر از قبل شده بود. البته قبل از الکس راس هم هنرمند بزرگ دیگری به نام «نیل آدامز» نیز دوست داشت S بزرگی روی سینه سوپرمن بکشه.  در هر حال سال 2001 و پس از کراس اور Our Worlds at War که در آن بسیاری از مردم کره زمین به خاطر تهاجم بیگانه های فضایی مردند ، سوپرمن تصمیم گرفت برای ادی احترام به کشته شده گان پس زمینه لوگوی روی سینه اش رو سیاه بکنه. این لباس شباهت های زیادی به اون لباس معرکه سوپرمن در داستان Kingdom Come داشت.

 

1- لباس کلاسیک

 لباس کلاسیک

حتی پس از اینکه «پل کسدی« در دهه 40 میلادی  ظاهر حرف S روی سینه روی سوپرمن را به روز کرد ولی باز هم طراحان دیگری بودند که حس میکردند لوگوی سوپرمن هنوز کمی کار داره. با این حال تا پایان دهه 40 میلادی دیگه ظاهر سوپرمن ثابت شده بود و ما به چیزی رسیدیم که بهش میگن لباس کلاسیک سوپرمن و سالهای سال هستش که به نوعی میشه گفت دست نخورده باقی مونده و فقط گاهی ممکنه تغییرات یا جزئیات نسبتا جزئی بهش اضافه شده یا ازش کم شده باشه. مثلا ممکنه شانه های سوپرمن پهن تر شده باشند یا آبی به کار رفته در لباس او تیره تر شده باشه ولی در مجموع ترکیب همون ترکیب کلاسیکه.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

سوپرمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

کمیک بوک های سوپرمن به زبان فارسی

10 كمیك برتر سوپرمن (SUPERMAN)

سوپرمن، امام حسین (ع) و واقعه عاشورا

 رتبه بندی قوی ترین اعضای گروه جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE)

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

معرفی 10 دشمن برتر سوپرمن (SUPERMAN VILLAINS)

10 نسخه عجیب و غریب از سوپرمن در دنیای کمیک!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mr.zaad
#1 mr.zaad 1396-09-08 19:25
از همون اول با اون لباس زیر قرمزرنگی که سوپرمن روی شلوارش می‌پوشید مشکل داشتم! خوشحالم که تصمیم به حذفش گرفتند!!!
آقای ترابی من جزء هم‌نسلان شما هستم و قطعا به خاطر دارید انیمیشن فدیمی سوپرمن که روی نوار VHS می‌دیدیم و اولش می‌گفت اون یه پرنده‌س؟ نه یه هواپیماس... و توی تیتراژش هم جلوی ریزش پل رو می‌گیره... من اون موقع خیلی کوچیک بودم و همیشه واسم عجیب بود که چرا یه نفر باید لباس زیرش رو روی شلوارش بپوشه! :-*
نقل قول کردن
Marc Spector
#2 Marc Spector 1396-09-08 21:47
مقاله جالبی بود،طرح کلی لباس سوپرمن معمولا همیشه یکیه و فقط جزییات تغییر میکنه،لباس ریبرث هم عالی بود.
سپاس استاد.
نقل قول کردن
best of the best
#3 best of the best 1396-09-22 16:14
به نقل از mr.zaad:
از همون اول با اون لباس زیر قرمزرنگی که سوپرمن روی شلوارش می‌پوشید مشکل داشتم! خوشحالم که تصمیم به حذفش گرفتند!!!
آقای ترابی من جزء هم‌نسلان شما هستم و قطعا به خاطر دارید انیمیشن فدیمی سوپرمن که روی نوار VHS می‌دیدیم و اولش می‌گفت اون یه پرنده‌س؟ نه یه هواپیماس... و توی تیتراژش هم جلوی ریزش پل رو می‌گیره... من اون موقع خیلی کوچیک بودم و همیشه واسم عجیب بود که چرا یه نفر باید لباس زیرش رو روی شلوارش بپوشه! :-*

ولی جالبه که من اصلا هیج وقت به این قضیه شورت سوپرمن فکر نکردم و باهاش هیچ مشکلی نداشتم. از اولش برام کاملا عاید بود. نمیدونم چرا الان بهش انقدر گیر میدن
نقل قول کردن
alireza123456789
#4 alireza123456789 1399-12-17 12:29
بسیار عالی :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید