15 سپر برتر کاپیتان آمریکا

15 سپر برتر کاپیتان آمریکا

این مقاله به مناسبت انتشار نسخه بلوری فیلم "اونجرز: پایان بازی" و حضور شخصیت "کاپیتان آمریکا" در این فیلم دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

مقدمه: شخصیت کاپیتان امریکا از بدو تولد خودش با "سپر" (Shield) خودش شناخته شده و خواهد شد. این سپر جزو لاینفک شخصیت پردازی او هم هست چون در واقع سمبلی است برای اینکه او باهاش از مظلومان دفاع کنه. ضمن اینکه اگر خاطرتون باشه در این مقاله گفته شده که این سپر از قوی ترین فلز ممکن در عالم کمیک ساخته شده. بنابراین بسیار حائز اهمیت است. و البته در طول سالهای گذشته و در نسخه های مختلف شخصیت کاپیتان آمریکا یا اقتباس های مختلفی که از روی این شخصیت در گونه های دیگر سرگرمی مثل سینما و انیمیشن و ... انجام شده شاهد تغییراتی در شکل ظاهری این سپر بوده ایم. بنابراین در این مقاله سعی میشه برترین سپرهای این شخصیت رتبه بندی شوند.

 

(برای آشنایی بیشتر با شخصیت کاپیتان آمریکا این مقاله و برای آشنایی با داستان برتر او این مقاله را مطالعه کنید).

 

15- سپر شفاف (Transparent Shield)

سپر شفاف (Transparent Shield)

در دهه 70 میلادی دو فیلم تلویزیونی مزخرف برای کاپیتان آمریکا ساخته شدند. بازی ها و فیلمنامه ها افتضاح بودند. ضمن اینکه شخصیت ها کمترین ربط رو به کمیک های کاپیتان آمریکا داشتند. شاید تنها نقطه قوت در برخی بدل کاری های موتور سواران بود. لباس Cap هم که از همه بدتر! او به جای اینکه اون ماسک دنیای کمیک رو داشته باشه یک کلاه ایمنی موتور سواری داشت و اون بال های معروف روی این کلاه چاپ شده بودند. سپرش هم بزرگ و شفاف بود و  مثل یک کاسه میموند! کاملا هم مشخصه از پلاستیک ساخته شده و اصلا هم تهدید آمیز به نظر نمیومد! واقعا هرگز این فیلم ها رو تماشا نکنید!

 

14- سپر کاپیتان آمریکای خون آشام!

 سپر کاپیتان آمریکای خون آشام!

خب همونطور که میدونید مارول دنیاهای مختلفی داره . بنابراین نسخه های مختلفی هم از کاپیتان آمریکا وجود داره. همین پریروز در این مقاله به معرفی برخی از نسخه های مختلف و عجیب کاپیتان آمریکا پرداختم. یکی دیگر از این دنیاها ، دنیای شماره 3931 هستش که در شماره 31 از کمیک معرکه Exiles ازش رونمایی شد. در این دنیا شخصیت خبیثی به نام « بارون بلاد» کاپیتان آمریکا را شکست داده و تبدیلش کرده به یک خون آشام! بقیه اعضای اونجرز هم بعدا خون آشام شدند. کاپیتان آمریکای این دنیا سپری داره شبیه به سپرش در دنیای اصلی ولی رنگ آبی از رویش برداشته شده و یک ستاره بزرگ هم وسطشه. ولی خب به نظر میرسید خالقین این سپر باید ایده جذاب تری برای به تصویر کشیدن سپر یک خون اشام به ذهنشون میرسید! (مثلا قطرات خون رویش میکشیدند و ....)

 

13- سپرهایی که تونی استارک برای کاپیتان آمریکا ساخته

سپرهایی که تونی استارک برای کاپیتان آمریکا ساخته

«تونی استارک» به عنوان مغز گروه انتقام جویان بارها سعی کرده با آنالیز فلز به کار رفته در سپر کاپیتان آمریکا از روی اونا کپی کنه. در برخی موارد هم که کاپیتان آمریکا به دلایلی سپر اصلی خودش رو نداشته به تونی مراجعه کرده تا بهش سپری جایگزین بده. ولی خب مشخصا جنس این سپرها به خوبی سپر اصلی خود Cap نبوده و نخواهند بود . بنابراین بارها در میدان نبرد دچار آسیب شده اند. پس اگر مثلا شما یک کمیک قدیمی از اونجرز دارید میخونید و در طی نبرد سپر کاپیتان آمریکا آسیب میبینه، پس بدونید که به احتمال زیاد توسط تونی استارک ساخته شده بوده!

ضمنا اواخر دهه 80 میلادی رو میتوان دوران جالبی برای کاپیتان آمریکا دانست. در این دوران دولت آمریکا کسی رو میخواست که در استخدامش باشه. بنابراین دوست داشت استیو راجرز رو کاملا در خدمت خودش داشته باشه و کاراش رو انجام بده. در نتیجه استیو هم تصمیم گرفت دیگه کاپیتان آمریکا نباشه. همانطور که در این مقاله گفته شد، او لباس و سپرش رو تحویل داد و لباسی سیاه ، قرمز و سفید رو پوشید. هویت خودش رو هم گذاشت: The Captain. سپر جدیدش هم توسط تونی استارک و از فلز "آدامانتیوم" ساخته شده بود.

سپر جدید کاپیتان امریکا

البته بعد از چند شماره او دوباره کاپیتان آمریکا شد و سپر سابقش رو به دست گرفت.

 

12- سپر گلادیاتوری!

 سپر گلادیاتوری!

در شماره 9 از کمیک Exiles (که کلا به دنیاهای موازی مارول اختصاص داشت) دنیای شماره 5692 را دیدیم . در این دنیا «اسکرال ها» (Skrulls) جهان رو به تسخیر خود در آورده اند (برای آشنایی با بیگانه های فضایی موسوم به اسکرال میتونید این مقاله رو بخونید). در واقع اونا در قرن نوزدهم میلادی به زمین حمله کرده بودند و در اون زمان هم زمینی ها به قدر کافی تجهیزات برای دفاع از خود نداشتند. در هر حال این دنیا الان چهره خاصی به خودش گرفته و تحت تاثیر فن آوری های اسکرال ها هستش. ضمن اینکه اسکرال ها از مسابقات و نبردهای گلادیاتوری لذت میبرند و باهاش سرگرم میشوند. یکی از اعضای گروه Exiles به نام Mimic وارد این مسابقات میشه و با کاپیتان آمریکا مبارزه میکنه! این نسخه از کاپیتان آمریکا فقط به دنبال بقا هستش و سرگرم کردن دیگران! سپرش هم خاکستری و بنفشه تا نشون دهنده رگ و ریشه اسکرال ها باشه. جالب اینه که این کاپیتان آمریکا نه به خاطر سرم ابرسرباز بلکه به دلیل آزمایشاتی که اسکرال ها روی او انجام داده بودند، به قدرت های خودش دست یافته بود.

 

11- سپر اساطیری!

سپر قدیمی کاپیتان امریکا

دنیای مارول اونقدر وسیع و بزرگ است که آدم به سختی میتونه همه اجزای اون رو به خاطر بسپاره! خوشبختانه کمیک های Exiles ما رو به اکثر نقاط و دنیاهای جالب مارول برده. برای مثال دنیای شماره 37072 را در شماره 55 این کمیک دیدیم . این دنیا براساس جادو بنا شده است و آدم رو یاد قرون وسطی میندازه! «زاراثوس» (همان شیطانی که در وجود «گوست رایدر» حضور داره) تونسته اکثر قهرمانان و خبیث ها رو به تسخیر خودش دربیاره تا به عنوان نگهبانان او عمل کنند. یکی از نگهبانان او کاپیتان آمریکاست که ظاهری اساطیری هم داره! زره و سپر او هم آدم رو یاد گلادیاتورهای روم باستان میندازه! هیچ ستاره یا نواری روی سپرش مشاهده نمیشه و انگار از چوب و طلا ساخته شده.

 

10- سپر مثلثی شکل

 سپر مثلثی شکل

اولین سپری که کاپیتان آمریکا بر دست گرفت رو میشه روی کاور تاریخی شماره 1 کمیک بوک های او دید. دیزاین مثلثی داره و قرار بود شبیه به سپری که در " نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا" موجوده، باشه. ولی رنگ هایش جوریه که بعدا در سپر دایره ای کاپیتان آمریکا هم دیده شد. اما بعد از چند شماره به حالت دایره ای که ما الان میشناسیم تبدیل شد. در یکی از داستان های مارول هم دیدیم که این سپر در طول جنگ جهانی دوم به عنوان نشانی از حسن نیت به پادشاه واکاندا داده شد.

در دنیای سینمایی مارول (MCU) هم این سپر در فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو" به کار رفت .

البته نسخه سینمایی بهتر و قشنگ تر هم بود چون رنگ آبی از راه راه های عمودی حذف شده بود و رنگ های باقی مانده قرمز و سفید خیلی تمیز تر به نظر میومدن. ضمن اینکه اون رنگ آبی بالای سپر، تیره تر بود و قشنگ تر به نظر میومد. این سپر برای نمایش های تبلیغاتی کاپیتان آمریکا به کار میرفت و البته اون رو با خودش میبره تا «باکی» رو نجات بده ولی این سپر قابلیت استفاده شدن در نبرد رو نداره و وقتی «رد اسکال» بهش مشت میزنه کاملا معلومه که این کاره نیست!

 

9- سپر جادویی  !

سپر اساطیری!

یکی از تم های مشترک در دنیاهای موازی مارول این است که یک دشمن یا شخصیت خبیث تونسته دنیا رو به تسخیر خودش دربیاره. مثلا در دنیای شماره 5113 ، «دورمامو» (دشمن شماره 1 دکتر استرنج) دنیا رو تسخیر و از قدرت های نامحدود جادویی خودش استفاده کرده تا ابرقهرمانان رو فاسد و تبدیلشون کنه به دستیاران و خدمتکاران خودش. ما این دنیا رو در سری سوم کمیک بوک های Defenders دیدیم. سپری که در دست کاپیتان آمریکای این دنیا مشاهده میشه ظاهر بسیار خفن و خصمانه ای داره و آدم رو یاد اره برقی میندازه. واقعا مشخصه که این سپر میتونه به حریف صدمه وارد کنه! ولی سئوال اینه که کاپیتان آمریکا وقتی سپر رو پرتاب میکنه بعدش چطوری اون رو میگیره؟!!! دستش اوف نمیشه؟!!!

 

8- سپر کاپیتان آمریکای شوالیه ای!

سپر کاپیتان آمریکای شوالیه ای!

سال 1998 مارول به نویسنده ای باتجربه به نام «كرت بیوزیك» و طراحی خارق العاده به نام «جورج پرز» (كه هر تعداد شخصیت را كه بخواهید میتواند در یك پانل جا دهد!) ماموریت داد تا كمیك های از رمق افتاده انتقام جویان را احیا كنند و اونا هم الحق که داستانهای شگفت انگیزی خلق کردند. در ابتدا داستانی را شاهد هستیم كه چطور تمام اعضای ثابت و غیر ثابت گروه اونجرز و حتی آنهایی كه شاید فقط یكی دو بار به صورت نیم بند عضو این گروه بوده اند (یعنی امثال مرد عنكبوتی و مرد شنی!!!) گرد هم می آیند تا با تهدیدی مواجه شوند كه معلوم میشود زیر سر جادوگری به نام Morgan le Fey بوده است (او میخواسته با این كار «اسكارلت ویچ» را طعمه قرار دهد). سپس Morgan Le Fey با استفاده ار قدرت های اسكارلت ویچ و سنگ های جادویی جهان را به صورت دنیایی قرون وسطایی در می آورد تا بر آن سلطنت كند (این دنیا رو بهش دنیای شماره 398 مارول میگن). کاپیتان آمریکا هم به صورت یک شوالیه به تصویر کشیده شد که اسمش بود Yeoman America و جزو جنگجویان نخبه و برگزیده پادشاه بود. لباسی هم داشت که واقعا جالب بود. سپر Cap هم به قدر کافی به سپر کلاسیک او شباهت داشت. عقابی هم که وسطش بود در نوع خودش جالب بود!

 

7- سپر ساخت واکاندا!

سپر پلنگ سیاه برای کاپیتان آمریکا

در فیلم "جنگ بینهایت" دیدیم که کاپیتان آمریکا از سپرهایی استفاده میکنه که در "واکاندا" ساخته شده و پلنگ سیاه بهش میده (چون او در فیلم "جنگ داخلی" سپرش رو به تونی استارک تحویل داد) اونا بیشتر حالت دستکش دارند و در هر دو دست به کار میروند. نوعی حالت زرهی و چنگال هم دارند. بنابراین هم برای دفاع مناسب هستند و هم برای حمله. ضمن اینکه به نظر میرسه میشه اونا رو با هم ترکیب کرد تا یک سپر کامل ساخت. دیزاین این سپرها خیلی واکاندایی است ولی در عین حال خیلی ساده و سرراسته. ضمن اینکه با لباس جدیدی که استیو در این فیلم بر تن داره هم همخوانی دارند.

 

6- سپر کاپیتان آمریکای دنیای سرطان!

 سپر کاپیتان آمریکای دنیای سرطان!

دنیای شماره 10011 مارول خیلی باحاله! بهش میگن دنیای "سرطان" (Cancerverse). در این دنیا «کاپیتان مارول» مرگ رو از بین برده (در مراسمی با شرکت خدایانی به نام Many-Angled ones) بنابراین وقتی مرگ نابود میشه، Many-Angled ones راه میفتند تا تمام عالم رو تسخیر کنند. در این دنیا گروه اونجرز رو بهشون میگن: The Revengers (جالبه که ثور در فیلم "رگناورک" از همین اسم برای گروه خودش استفاده کرد!). رهبرشون هم کاپیتان آمریکاست که به جای حرف A رو پیشانی، یک ستاره پنج پر (pentagram) داره. این علامت روی سپر او هم هست. در کل ظاهر خفنی داره (سپرش هم همین طوره). خودشون هم خیلی خفن بودن (مثلا قلب «بروس بنر» رو از جا در آوردن تا دیگه به هالک تبدیل نشه!!!).

 

5- سپر کاپیتان آمریکا در دنیای عصر ایکس

"عصر ایکس" (Age of X) به دنیای شماره 11326 مارول اطلاق میشه که در آن نسل جهش یافته (Mutant) ها تقریبا منقرض شده و هر جهش یافته ای هم که پیدا بشه مورد شکنجه و قتل قرار میگیره چون در این دنیا یک دختر جهش یافته باعث مرگ و تخریب خیلی ها شده . متاسفانه گروه اونجرز هم جهش یافته ها رو شکار میکنند. رهبر این گروه کاپیتان آمریکا بود. ماموریت آخر کاپیتان آمریکا و گروهش این بود که عده ای از کودکان جهش یافته را نابود کنند ولی ناگهان به خودش میاد و متوجه اشتباه خودش میشه و از هم تیمی های خودش میخواد تا به کودکان کمک کنند ولی در نهایت در مبارزه با «هالک» کشته میشه. سپر او بسیار جالب بود: یک سپر متالیک که ستاره و بخش های سیاه مانند داره ولی بهترین بخشش اون لبه هایی هستند که از انرژی آبی رنگی ساخته شده اند. این بخش قطعا به قدرت سپر هنگامی که پرتاب میشه اضافه میکنه.

 

4- سپر ساخته شده از انرژی

 سپر ساخته شده از انرژی

کاپیتان آمریکا تا به حال چند بار از سپر ساخته شده از انرژی استفاده کرده. مثلا در شماره 451 از کمیک کاپیتان آمریکا ، «شارون کارتر» به استیو یک سپر انرژی میده که از پلاسمای قابل انعطاف ساخته شده و میتونه تغییر شکل هم بده. ولی این سپر شباهتی به سپر کلاسیک Cap نداشت . در شماره 9 از سری بعدی کمیک های کاپیتان آمریکا ، شارون کارتر یک سپر انرژی جدید بهش میده که این دفعه ظاهرش شبیه به سپر همیشگی Cap بود. یعنی انگار خودش بود منتهی به صورت شفاف. ولی نقطه ضعفش این بود که نمیشد برای پرتاب کردن ازش استفاده کرد و فقط جنبه دفاعی داشت (انصافا هم برای دفاع عالی بود).

 

3- سپر هایدرایی

 سپر هایدرایی

این سپر به Hydra Shield معروفه چون اکثرا آن را موقعی دست کاپیتان آمریکا دیدیم که عضو گروه تروریستی "هایدرا" شده بود! (آره، درست شنیدید. ایشون رهبر هایدرا هم شده. قضیه اش مفصله. بهتره این مقاله رو بخونید). حالت مثلثی داشت و اون سپر اولیه Cap رو در ذهن تداعی میکرد ولی یک فرق اساسی داشت و اونم این بود که لبه هاش از انرژی ساخته شده بود که باعث میشد خیلی خطرناک تر بشه!

 

2- سپر دنیای سینمایی (MCU)

سپر دنیای سینمایی (MCU)

سپر کاپیتان آمریکا در دنیای سینمایی توسط «هاوارد استارک» (پدر تونی استارک) ساخته شد . جنسش هم از فلز مهم «وایبرینیوم» بود. ظاهرش فرق چندانی با سپر کلاسیک او در دنیای کمیک نداره. فقط میشه گفت رنگ سفیدش با رنگ نقره ای متالیک عوض شده و در کل دیزاین و الگوی سپر مثل دنیای کمیکه. در فیلم "سرباز زمستانی" انگار رنگ جدید بهش زده بودند . یعنی آبی کدرتری به کار رفته بود تا برای ماموریت های مخفی کاری (stealth) مناسبت تر باشه. چند وقت پیش هم که «پلنگ سیاه» رویش خط انداخت (در فیلم "جنگ داخلی"). بعدشم که دادش به تونی استارک. ضمن اینکه تونی کابوس دیده که این سپر قراره منهدم بشه. در "جنگ بینهایت" که این اتفاق نیفتاد ولی احتمالا در "اونجرز 4" رخ بده!

 

1- سپر کلاسیک

 سپر کلاسیک

این همون سپری هستش که همه ما باهاش آشنا هستیم و دوستش داریم. گفته میشه سال 1941 و توسط رئیس جمهور وقت آمریکا به نام «فرانکلین روزولت» بهش داده شده. در این مقاله هم گفتیم که قوی ترین و سخت ترین فلزی که در دنیای کمیک یافت میشه در سپر کاپیتان آمریکا به کار رفته! اونقدر قویه که دانشمندان سالها سعی کرده اند از رویش کپی کنند ولی نتونسته اند . در واقع همین تلاش ها بود که در نهایت منتهی شد به خلق فلز آدامانتیوم. یعنی وقتی دیدند نمیتونند اون رو کپی کنند آدامانتیوم رو ساختند!  نکته اصلی درباره سپر کاپیتان آمریکا اینه که از آلیاژی که از ترکیب چند فلز نشکن پدید آمده، ساخته شده. این سپر اولین بار در سال 1941 و شماره 2 از کمیک Captain America Comics خلق شد . دیدیم که دانشمندی داره روی ترکیب فلز وایبرینیوم و ماده ای دیگر کار میکنه که خوابش میبره و وقتی بیدار میشه میبینه که ترکیب صورت گرفته . بعدشم دیگه هرگز نتونست این فرمول رو دوباره تکرار کنه. این آلیاژ در سپر cap به کار رفت. البته فکر نکنید که هرگز سپر cap شکسته نشده ولی هر بار که این اتفاق افتاده به دست یک نیروی عظیم کیهانی و سیاره منهدم کن بوده! (این مقاله رو بخونید) بنابراین اگر چیزی بتونه سپر کاپیتان آمریکا رو نابود کنه پس هر چیز دیگه ای رو هم میتونه! راستی این رو هم باید بدونید که «استن لی» بود که باعث شد کاپیتان آمریکا سپر خودش رو پرتاب کنه! یعنی اولش Cap از سپرش برای پرتاب شدن به سمت دشمن استفاده نمیکرد. بهتره برای کسب اطلاعات کافی درباره جزئیات این قضیه حتما این مقاله رو بخونید.

  

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی قوی ترین فلزات در دنیای کمیک

آیا چنگال های ولورین میتونه سپر کاپیتان آمریکا را بشکنه؟

15 لباس برتر کاپیتان آمریکا

10 کاور برتر "کاپیتان آمریکا" (CAPTAIN AMERICA)

برترین و بدترین لباس های ابرقهرمانان در سینما

10 لباس برتر ابرقهرمانان در دنیای کمیک بوک

 اولین حضور کاپیتان آمریکا در دنیای کمیک ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

10 كمیك برتر كاپیتان آمریكا (CAPTAIN AMERICA)

معرفی 10 دشمن برتر کاپیتان آمریکا (CAPTAIN AMERICA)

10 نسخه عجیب و غریب از کاپیتان آمریکا در دنیای کمیک !

معرفی شخصیت: جانشینان کاپیتان آمریکا

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mobin.md
#1 mobin.md 1397-02-20 16:12
مقاله عالی بود.من از شماره 5 خیلی خوشم اومد
نقل قول کردن
seyedalisheykhi
#2 seyedalisheykhi 1397-02-20 16:56
مقاله ی بسیار خوبی بود. من از 9 و 5 و 2 خیلی خوشم اومد.
نقل قول کردن
spidey force
#3 spidey force 1397-02-20 20:57
  • بسیار عالی اقای ترابی.واقعا سپر کپ جزو لاینفک شخصیتشه.سپرش هم بسیار زیبا و نمادین ساخته شده و همچنین نسخه های مختلفش هم خیلی خوبن.ولی اقای ترابی بهتر نیست بجای کلمه (برتر)در تایتل مقاله از کلمه "رتبه بندی"استفاده کنید؟چون معمولا در مورد های ۱۵و...اصلا برتر نیستن و فقط رتبه بندی شدن.
نقل قول کردن
spidey force
#4 spidey force 1397-02-20 21:03
[*]سری جدید کمیک "Exiles"رو که در مقاله گفته شد رو مارول داره منتشر میکنه و در شماره سه ان ما با کاپیتان امریکایی جدید روبه رو هستیم:پگی کارتر!سپرش هم مثل دنیای اصلیه و لباسشم انگار از رو دنیای سینمایی برداشته شده و داستانش هم انگار همینطور!
نقل قول کردن
a.v.s
#5 a.v.s 1400-02-01 11:15
این مقاله تو سال 97 فقط 4 تا کامنت داشته؟
پس اون هوادارانی که کشته مرده کاپیتان بودند، اون موقع کجا بودند؟

منی که کشته مرده کاپیتان نیستم و فکر میکنم کاپیتان خیلی احمقه که میاد از آمریکایی که در اصل مال سرخ پوستا بوده و اروپایی ها به زور فتحش کردند دفاع میکنه (درکل باید اسمش کاپیتان مهاجران باشه، نه کاپیتان آمریکا)، میام چیکار میکنم؟ میام به این شخصیت احترام میزارم و میدونم کاپیتان آدم خوب و محبوبیه و اگر چیزی بدونم و درنظر داشته باشم میام کامنت میزارم.

حالا خوبه بعضی از شماها که در پاراگراف اول اشاره کردم، وقتی هم که دوباره این مقاله روی سایت نیومد، نمیومدید کامنت بزارید. تا حالا میگم کاپیتان فلان بیسار الان بنده رو به بار انتقاد میگیرید :lol: به خدا همچین طرفداری نباشید.

من خودم یه مقاله از اسکارلت ویچ میاد، در سریع ترین حالت ممکن انقدر اسکارلت ویچ رو ستایش میکنم که نگو. (البته فکر کنم بیشتر بانو الیزابت عزیز ولی خب من خودم کلا عاشق شخصیت اسکارلت ویچ هستم)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید