20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

واقعا ایا کسی فکرش رو هم میکرد که روزی این شخصیت ها در کنار هم در دنیای کمیک قرار بگیرند؟!

مقدمه: در سالهای اخیر شاهد کراس اورهای زیادی بین شخصیت های کمپانی های مختلف کمیک بوکی بوده ایم. به طور مثال بتمن در سال گذشته یک کراس اور با شخصیت «سایه» داشت یا کمیکی مشترک با «لاک پشت های نینجا» (که اینجا ترجمه شده است). در واقع به نظر میرسد که در دنیای کمیک احتمالش بیشتره که ما شاهد کراس اورهایی باشیم که شاید هرگز در دنیای سینما، گیم یا انیمیشن نتوانیم آنها را ببینیم! به طور مثال تقریبا محاله که بازی، فیلم یا کارتون مشترکی با حضور شخصیت های دی سی و مارول ساخته بشه ولی در دنیای کمیک بارها و بارها این اتفاق افتاده مثل کمیک Marvel Vs DC (که اینجا ترجمه شده) یا کمیک مشترک اسپایدرمن با بتمن و سوپرمن (بروید اینجا و اینجا). حتی در دهه 80 میلادی شاهد کمیک مشترکی با حضور "تایتان های نوجوان" و "ایکس من" بودیم (بروید اینجا). به همین بهانه میخواهیم در این مقاله به برخی از عجیب و غریب ترین کراس اورهایی که تا به حال در تاریخ دنیای کمیک بوک رخ داده اند بپردازیم.

 

20- سونیک و شخصیت های Image Comics

 سونیک و شخصیت های Image Comics

سال 1988 در شماره 7 از کمیک Sonic Super Special که توسط «کن پندرز» و «جیم والنتینو» خلق شد، شاهد ملاقاتی بین «سونیک خارپشته» (Sonic The Hedgehog) و «اسپان» (Spawn) بودیم (البته اسپان فقط در یک صفحه از این کمیک دیده شد!) دیگر شخصیت های Image هم بودند: «شادو هاک»، «ساوج دراگون» و قهرمان فراموش شده، Union! داستانش از این قرار بود: سونیک به نسخه کارتونیزه شده دنیای کمیک های Image میره و اونجا او به همراه Freedom Fighters با Dr. Droid و زنی مرموز به نام «پارتیکل» مبارزه کنند (پارتیکل مجبور شده بود جواهرات موسوم به Chaos Emeralds رو که منبع اصلی قدرت اون دنیا بودند بدزده). بنابراین سونیک و Freedom Fighters با قهرمانان شرکت Image همکاری کردند . لازم به ذکره که بعد از این داستان شرکت Image یک بار دیگر در سال 2000 از شخصیت پارتیکل و Dr. Droid در کمیک "گمشده ها" (The Lost Ones) استفاده کرد.

 

19- مردان ایکس و پیشتازان فضا (Star Trek)

مردان ایکس و پیشتازان فضا (Star Trek)

در دهه 90 میلادی مارول موفق شد رایت چاپ کمیک براساس شخصیت های فرنچایز محبوب و تاریخی "پیشتازان فضا" (Star Trek) رو به دست بیاره. بنابراین سال 1996 کمیکی مشترک با حضور شخصیت های این فرنچایز و "ایکس من" چاپ کرد . این کمیک وان شات را «اسکات لادبل» نوشت و طراحی برجسته به نام «مارک سیلوستری» طراحیش کرد. داستان هم جوری بود که در آن مردان ایکس به دنیای پیشتازان فضا میروند (از طریق یک شکاف بین بعدی). خبیث داستان «پروتئوس» بود که جهش یافته ای است که میتونه بدن دیگران رو تسخیر کنه و جسد یکی از دشمنان پیشتازان فضا به نام «گری میچل» رو زنده کرد. بعد از شکست دادن اونا، مردان ایکس به دنیای خود برگشتند. داستانش معمولی بود ولی لحظات باحال و ماندگاری هم داشت (مثلا هر وقت یکی میگفت "دکتر مک کوی" ، هم Beast برمیگشت تا جواب بده و هم مک کوی گروه پیشتازان فضا!) . ولی نکته عجیب این بود که اعضای پیشتازان فضا بیش از حد قوی به تصویر کشیده شده بودند. مثلا «اسپاک» با یک ضربه "نیشگون عصبی" (Nerve Pinch) ولورین رو نقش زمین کرد! (اسپاک تو این حرکت تخصص داره!)

اسپاک - ولورین

سال 1998 دنباله این کمیک به نام Star Trek: The Next Generation/X-Men چاپ شد و جالبه که همون سال یک رمانی هم چاپ شد به نام "سیاره ایکس" (Planet X) که اونم با حضور مشترک مردان ایکس و پیشتازان فضا بود (نسل جدید) و یکی از پرفروش ترین رمان های سال هم شد!

پیشتازان فضا: نسل بعدی"

نکته جالبه دیگه اینه که در داستان نوعی علاقه بین «استورم» و کاپیتان «پیکارد» میبینیم. نقش پیکارد رو در سریال "پیشتازان فضا: نسل بعدی" ، «پاتریک استوارت» بازی میکرد که بعدا نقش «پرفسور اگزاویر» رو در فیلم های مردان ایکس بازی کرد!!!

 

18- پیشتازان فضا و سیاره میمون ها

 پیشتازان فضا و سیاره میمون ها

سال 2014 شرکت IDW   و Boom Studios کمیک بوک 5 قسمتی Star Trek/Planet of the Apes: The Primate Directive را منتشر کردند که توسط اسکات و دیوید تیپتون نوشته و ریچل اسلات هم آن را طراحی کرد. این کمیک با استقبال گرمی مواجه شد و در آن دو نماد بزرگ دنیای علمی تخیلی دهه 60 میلادی یعنی "پیشتازان فضا" و "سیاره میمون ها" با هم دیدار داشتند. البته فضای داستان ها و ماجراهای آنها کاملا با هم فرق داره. یعنی پیشتازان فضا در محیطی خوش بینانه در آینده رخ میده در حالی که سیاره میمون ها در دنیایی نابود شده که هنوز هم از گناهان بشریت در رنج است. در این کمیک اعضای اریجینال سفینه "انترپرایز" موقع تعقیب یک قاچاقچی اسلحه از نژاد Klingon از طریق یک دریچه به بعد سیاره میمون ها وارد میشوند . این کمیک به خوبی اون حس و حال کلاسیک سریال کلاسیک پیشتازان فضا را در خواننده ایجاد میکنه و معلومه ایده خوبی پشتش بوده. لازم به ذکره که در سالهای اخیر پیشتازان فضا کراس اورهای جالبی هم با "دکتر هو"، "لژیون ابرقهرمانان" و "گرین لنترن" داشته.

کمیک STAR TREK

یک کمیک  هم Boom Studios داره چاپ میکنه به نام "تارزان در سیاره میمون ها"!

تارزان در سیاره میمون ها

  

17- دث کلوک و گون 

 دث کلاک و گون (Death)

Dethklok Versus The Goon را میتوان یکی از عجیب ترین کمیک بوک های تاریخ از نظر طراحی دانست. سال 2009 این کمیک توسط «اریک پاول» نوشته و طراحی شد که خالق شخصیت دوست داشتنی «گون» (The Goon) در دنیای کمیکه. در این کمیک تک قسمتی مخلوق او با اعضای گروه موسیقی هوی متال Dethklok که در کارتون Adult Swim خلق شدند یک کراس اور برگزار کرد. داستان اینجوریه که اعضای این گروه از طریق یک پورتال به دنیای گون میروند و  در آنجا با هم آشنا میشوند. درسته دنیای این شخصیت ها از نظر تماتیک به هم شبیه هستند (چون هر دو حال و هوای کمدی سیاه/خشن دارند) ولی ظاهرشون شبیه نیست. این تفاوت را به خوبی میتوان در طراحی های آقای پاول دید. سبک بصری کمیک های Goon حالتی مدرن و کارتونی دارند در حالی که ظاهر بصری Dethklok ساده تر و زمخت تر است . در نتیجه در کنار هم قرار گرفتن این دو سبک متضاد باعث شده تا ظاهر این کمیک بسیار عجیب به نظر برسد.

  

16- سوپرمن و هیمن (He-Man)

سوپرمن و هیمن (He-Man)

سال 1982 در شماره 47 از کمیک DC Comics Presents  شاهد حضور شخصیت های کارتون محبوب اون دوران یعنی "هیمن و اربابان عالم" (He-Man and the Masters of the Universe) بودیم!  (البته خود این کارتون براساس اسباب بازی هایی با این نام ساخته شده بود و تو این مقاله میتونید راجع بهش اطلاعات کسب کنید). نویسنده داستان «پل کوپربرگ» و طراحش هم «کرت سوان» (که به نظرم بهترین طراح تاریخ کمیک های سوپرمنه) بود. البته دی سی قبلا هم برای اسباب بازی های He-Man مینی کمیک بوک منتشر کرده بود ولی این اولین بار بود که هیمن و دیگر شخصیت ها را در دنیای دی سی میدیدیم. نکته جالب اینه که ما در واقع هیمن را برای اولین بار در این کمیک در قالب «پرنس آدام» دیدیم چون اون موقع هنوز کارتونش روی آنتن نرفته بود و  در اسباب بازی های قبلیش هم اشاره ای به هویت مخفی او یعنی پرنس آدام نشده بود! داستان البته خیلی معمولی و استاندارد بود: سوپرمن به "اترنیا" سفر میکنه تا به هیمن کمک کنه با دشمنش یعنی «اسکلتور» (Skeletor) مبارزه کنه (اسکلتور میخواست قلعه "گری اسکال" رو تسخیر کنه). اما نکته اصلی داستان این بود که سوپرمن وارد دنیایی شده بود که جادویی بود و همانطور که میدونید جادو یکی از نقاط ضعف سوپرمن به شمار میاد.

  

15- دارک من و اش ویلیامز (Ash Williams)

 دارک من و اش ویلیامز (Ash Williams)

سال 2006 دو مخلوق جاودانه آقای «سم ریمی» (کارگردان سری اول فیلم های اسپایدرمن) در کنار هم در کمیک چهار قسمتی Darkman Vs. Army of Darkness که توسط Dynamite Entertainment چاپ شد حضور یافتند: «دارک من» که آقای سم ریمی در سال 1990 فیلمش رو ساخت و «اش ویلیامز» از سری فیلم های معروف و ترسناک Evil Dead که ریمی در دهه 80 میلادی ساخت. اش (که نقشش رو «بروس کمبل» کبیر بازی میکرد)  یک شخصیت خل و چل و راحت طلب و خانم بازه  که یک دستش اره برقیه و با زامبی ها میجنگه و دارک من (که نقشش رو «لیام نیسون» بازی میکرد) یک شخصیت زجر کشیده است که صورتش از  ریخت افتاده و با ساختن ماسک های مصنوعی و موقتی به جنگ جنایت میره. جالبه که نویسندگان این کمیک از بزرگان بودند: «راجر استرن» و «کرت بیوزیک» .. داستان از این قرار بود که دوست دختر سابق دارک من به طور اتفاقی زامبی ها رو احضار میکنه. در نتیجه او  جنگجوی افسانه ای یعنی اش ویلیامز رو احضار میکنه تا باهاشون بجنگه. بعد از این کمیک شخصیت اش ویلیامز در کراس اورهایی دیگری با زامبی های مارول، «جیسون»، «فردی کروگر» و «زینا، پرنسس جنگجو» ظاهر شده است

کمیک EVIL DEAD

ولی عجیبه که چرا دارک من بعد از این کمیک در هیچ کراس اور دیگری مورد استفاده قرار نگرفته!

 

14- جک برتون و اسنیک پلیسکن

جک برتون و اسنیک پلیسکن

نمیدونم «جان کارپنتر» رو میشناسید یا نه ولی حتما باید فیلم هایش رو ببینید! از اون نوابغ ژانر فانتزی/وحشت هستش که هالیوود سالها بعد قدرش رو دونست! دو تا فیلم معروف داره که خیلی هوادار دو آتیشه دارند و تبدیل به آثار CULT شده اند: یکی "مشکل بزرگ در چین کوچک" (Big Trouble in Little China) و دیگری "فرار از نیویورک"  (Escape from New York) . در هردوی این فیلم ها آقای «کرت راسل» هنرپیشه معروف نقش اصلی رو بازی میکنه؛ در یکیش اسمش هست «جک برتون» و در دومی «اسنیک پلیسکن» (Snake Plissken). سال 2016 ، BOOM! Studios کراس اوری 6 قسمتی با حضور این دو شخصیت منتشر کرد! نویسنده کمیک هم کی بود؟ آقای «گرگ پک» که همه به خاطر داستان حماسی "سیاره هالک" ایشون رو میشناسیم. در این کمیک جک برتون ناگهان خودش رو در دنیای دیوانه وار و آینده نگرانه فیلم "فرار از نیویورک" میبینه. بعدشم اسنیک میاد سراغش تا ببینه اون کیه که میخواد هویتش رو بدزده. کلا داستان باحال و fun ای بود ولی تا حدی احمقانه!

 

 13- جوکر و ماسک

 جوکر و ماسک

«ماسک» از اون شخصیت های درجه یک دنیای کمیک هستش که به مارول و دی سی تعلق ندارند (برای آشنایی با این شخصیت بهتره این مقاله رو بخونید). این شخصیت با فیلم معروفی که با شرکت «جیم کری» در دهه 90 میلادی  ساخته شد، معروف شد. جالبه که بدونید کمیک بوک های ماسک اولش خیلی دارک و خفن بودند ولی فیلمش کمدی و fun بود. در هر حال، سال 2000 یک مینی سریز 4 قسمتی به نام Joker/Mask به طور مشترک توسط دی سی و شرکت دارک هورس (ناشر کمیک های Mask) منتشر شد که در آن «جوکر» و «هارلی کوئین» با ماسک تیم آپ میکنند (جالبه که نقش بتمن در این کمیک زیاده ولی اسمش رو نگذاشتند Batman/Mask!)  . درسته که ما معمولا شخصیتی خفن از جوکر سراغ داریم ولی در این سری او بامزه و لوده به تصویر کشیده شده! جوکر در واقع اون ماسک  معروف رو به صورت میزنه و به قدرت های شگفت انگیزش دست پیدا میکنه. سپس ستوان Kellaway به شهر گاتهام عزیمت میکنه و با کمسیر گوردون و بتمن ملاقات میکنه تا بتونند ماسک رو از جوکر جدا کنند. داستانش در کل fun بود و پایان هوشمندانه ای هم داشت. طراحی های کارتونی زیبایی هم داشت. کلا کمیک خوبی هستش که مدتهاست فراموش شده.

 

12- شخصیت های Image و مریخ حمله میکند!

 شخصیت های Image و مریخ حمله میکند!

سال 1962 و با الهام از آثار درخشان «والاس وود» برای شرکت "ای سی کامیکس"، شرکت دیگری به نام Topps Comics یک سری کارت به نام "مریخ حمله میکند" (Mars Attacks) منتشر کرد که تصاویرش توسط خود والاس وود خلق شده بودند. در داخل این کارت به تهاجم موجودات بیگانه مریخی به کره زمین اشاره شده بود و بسیار روی خلاقیت و تخیل کودکان و نوجوانان آن موقع تاثیر گذاشت (یکی از آنها ، «تیم برتون» بود که میدونید بعدا به چه کارگردان بزرگی تبدیل شد و حتی فیلم "مریخ حمله میکند!" را نیز براساس همین طراحی های نمادین ساخت). سال 1996 انتشارات Image Comics با مشارکت Topps Comics (که الان تعطیل شده ) کمیک هایی چاپ کردند که در آنها قهرمانان Image از کره زمین  علیه تهاجم مریخی ها محافظت میکردند. درسته که شخصیت هایی مثل «اسپان»، «ویچ بیلد» و WildC.A.T.s در داستان بودند اما شخصیت های کمیک «ساوج دراگون» (Savage Dragon) نقش کلیدی داشتند. اصلا بخشی از کراس اور در کمیک های اختصاصی ساوج دراگون چاپ شد که در آن او به مریخ رفت! ضمن اینکه وقایع این داستان روی این شخصیت  تاثیرات زیادی داشت چون وقتی در کره مریخ بود ، دشمنانش برخی از شخصیت های مکمل داستان هایش را کشتند. در ضمن ، ساوج دراگون به خاطر اینکه موقع حمله مریخی ها غیبت داشت، برای مدتی از شغل خودش به عنوان افسر پلیس اخراج شد! لازم به ذکره که در سال 2013 شرکت IDW کراس اورهایی را با شرکت شخصیت های مریخ حمله میکند و «قاضی درد»، «ترنسفرمرز»، «شکارچیان روح»، «پاپای» و گروه موسیقی KISS منتشر کرد!

کمیک مریخ حمله میکند

  

11- اسپایدرمن و سونیای قرمز (Red Sonja)

 اسپایدرمن و سونیای قرمز (Red Sonja)

اولا که من شرمنده ام بابت عکس این آیتم! ولی واقعا چاره ای نیست چون شما نمیتونید عکسی قابل پخش از شخصیت «سونیای قرمز» در اینترنت پیدا کنید! ثانیا، اجازه بدید من یه توضیحی راجع به سونیای قرمز بدم: او یک جنگجوی باستانی هستش که از سال 1973 حضور چشمگیر و مداومی در دنیای كمیك داشته و خیلی از ناشرین از جمله مارول از رویش كمیك چاپ كرده اند. سال 1985 هم یک فیلم بیخود از روی او و با شرکت «آرنولد شوارتزنگر» ساخته شد. گفته میشه اون سونیای قرمزی که ما الان شاهدش هستیم اولین بار در کمیک های مارول خلق شد (شماره 23 از کمیک "کونان بربر") ولی ایده اصلیش رو از دو شخصیت مشابه که در کتاب های «رابرت ای. هاوارد» (خالق کونان) وجود داشتند، گرفته اند. در هر حال ما تا الان چند بار شاهد کراس اور بین او و اسپایدرمن بوده ایم! سال 1979 و در شماره 79 از کمیک Marvel-Team-Up (که میتونید اینجا دانلودش کنید)، داستان زیبایی دیدیم که من اون رو  یکی از داستان های برتر اسپایدرمن میدونم و در آن روح و وجود سونیای قرمز از گذشته در جسم «مری جین» حلول میکنه و اینجوری او به زمان حال میاد  و با اسپایدرمن علیه یک جادوگر تیم اپ میکنه! واقعا داستان جالبیه و نوعی کشش هم بین اسپایدرمن و سونیای قرمز به چشم میخوره (مخصوصا که او هم مثل مری جین موهای قرمز آتشین داره!). همچنین سال 2007 مارول و شرکت Dynamite Entertainment (که رایت چاپ کمیک براساس سونیای قرمز رو در اختیار داره) براساس همین داستان یک مینی سریز چهار قسمتی چاپ کردند. یعنی در اون هم روح سونیای قرمز در وجود مری جین پدیدار شد . شخصیت های خبیث داستان «ونوم» و جادوگری به نام Kulan Gath بودند. به نظرم این کمیک هم در کل قشنگه و ارزش خوندن داره!

 

10- بتمن و لاک پشت های نینجا

بتمن و لاک پشت های نینجا

این یکی راستش رو بخواهید خیلی هم عجیب و غریب نیست چون ناسلامتی هم بتمن نینجا هستش و هم این لاک پشت های دوست داشتنی! فقط فرقشون اینه که بتمن شاید زیاد پیتزا دوست نداشته باشه! در هر حال سال 2015 دی سی و ناشر فعلی کمیک های لاک پشت های نینجا یعنی IDW تصمیم گرفتند این کراس اور 6 قسمتی رو مشترکا چاپ کنند که انصافا خیلی هم باحال بود و هواداران بهش لقب fun ترین کمیک سال رو دادند. در این کمیک لاک پشت های نینجا به همراه دشمن اصلی خودشون یعنی «شردر» توسط «کرنگ» به دنیای دیگری برده میشوند . اونا با بتمن در گاتهام ملاقات میکنند و باهاش تیم اپ میکنند تا با دشمنانش بجنگند و در عین حال سعی میکنند تا راهی برای بازگشت به دنیای خودشون پیدا کنند. همانطور که گفته شد این کراس اور اونقدر موفق بود که دنباله اش هم قراره چاپ بشه و حتی میگن شاید کارتون مشترک بتمن و لاک پشت های نینجا هم ساخته بشه! راستی یه خبر خوب .. سایت ما این کمیک رو اینجا ترجمه کرده! پس میتونید برید و رایگان دانلودش کنید و از خوندنش لذت ببرید....

 

9- هیمن و گربه های رعد آسا

 هیمن و گربه های رعد آسا

بدون شک دو تا از بهترین و خاطرات انگیز ترین کارتون های دهه 80 میلادی (که تقریبا مصادف شد با دهه 60 شمسی خودمون که امثال من خیلی باهاش خاطره داره) عبارت بودند از "هیمن" (He-Man) و "گربه های رعد آسا" (Thundercats) که ما اون موقع با هزار زور و زحمت روی نوار ویدئو (VHS) میدیدیم (البته خدا رو شکر زیاد به فیلم های کارتونی گیر نمیدادند!). من قبلا تو این مقاله به معرفی این دو کارتون پرداخته ام پس دیگه اینجا معرفی شون نمیکنم فقط میگم که اونا از نظر شخصیت ها و داستان و شرکت تولید کننده کاملا از هم متفاوت بودند ولی سال 2016 دی سی موفق شد یه کراس اور 6 قسمتی از روشون چاپ کنه! خلاصه داستانی که دی سی تو اینترنت براش منتشر کرد این بود: "هیمن و اربابان عالم با گربه های رعد آسا تیم آپ میکنند – کراس اور حماسی که 30 سال منتظرش بودید . "مام – را" (Mumm-Ra) که از هیچ چیزی برای کشتن گربه های رعد آسا چشم پوشی نمیکنه ، تصمیم گرفته شمشیر قدرت هیمن رو به دست بیاره! ولی نقشه ای که او کشیده باعث به وجود آمدن بحرانی میشه که برای همه شخصیت های خوب و بد داستان دردسرساز میشه". خوشبختانه این کمیک با واکنش ها و نقدهای عمدتا مثبتی هم روبرو شد.

 

8- سوپرمن و بیگانه ها

سوپرمن و بیگانه ها

"دارک هورس" و دی سی سال های 1995 و 2002 دو کراس اور بین سوپرمن و هیولاهای سری فیلم های بیگانه (Alien) که بهشون Xenomorphs گفته میشه، منتشر کردند . درسته که ممکنه بگید سوپرمن با قدرت های خودش اونا رو سوسک (!) میکنه ولی در داستان سوپرمن در محیطی قرار گرفته بود که در آن زیاد به نور زرد خورشید دسترسی نداشت و در نتیجه تا حد زیادی آسیب پذیر شده بود. در کل بهتره زیاد توضیح ندم چون دوست ندارم داستان جالب این کراس اورها رو براتون اسپویل کنم. مخصوصا در سری دوم که «دارک ساید» به تخم بیگانه ها دسترسی پیدا میکنه و سعی میکنه به عنوان سلاح ازشون علیه دشمنان خودش استفاده کنه. در پایان هم سوپرمن به سیاره "اپوکالیپس" سفر میکنه تا با ملکه بیگانه (Alien Queen)  مقابله کنه.

 

7- پلیس آهنی و نابودگر

 پلیس آهنی و نابودگر

خب اینم واقعا رویایی بود برای هواداران. انصافا اونایی که تو دهه 90 میلادی بزرگ شدن میدونند که فیلم های "پلیس آهنی" (Robocop) و "نابودگر" (Terminator) چه غوغایی به پا کرده بودند (من که شخصا فیلم "نابودگر 2" رو یکی از 10 فیلم برتر کل عمرم میدونم). یکیشون افسر پلیسی بود که به یک سایبورگ تبدیل شده بود و با خلافکاران شهر میجنگید و دیگری سایبورگ قاتلی بود که از آینده اومده بود و میخواست بشریت را نابود کند ولی آخرش راه و رسم انسانیت آموخت! سال 1992 انتشارات "دارک هورس" کراس اوری 4 قسمتی منتشر کرد به نام RoboCop Versus The Terminator که در کمال تعجب نویسنده  و طراحش خیلی سرشناس بودند: «فرانک میلر» و «والت سایمنسون» . در این کمیک دیدیم که پلیس آهنی متوجه میشه فن آوری به کار رفته در جسم سایبرنتیک او در نهایت برای ساخت شبکه خبیث "اسکای نت" و روبات های نابودگر به کار خواهد رفت. بنابراین با زنی از آینده (که فرستاده شده بود تا بکشتش) همکاری میکنه تا با نابودگر بجنگه. این سری واقعا fun و باحال بود. ضمن اینکه میلر قبلا سابقه نوشتن فیلمنامه برای فیلم "پلیس آهنی 2" رو هم داره و با این کاراکتر کاملا آشنا بود. یک سری بازی معرکه براساس این کمیک هم ساخته شده که برای آشنایی باهاشون بهتره این مقاله رو بخونید.

 

6- پانیشر و امینم!

 پانیشر و امینم

Eminem/The Punisher یک کمیک تک قسمتی بود که سال 2009 مارول آن را چاپ کرد. داستان توسط «فرد ون لنتی» نوشته و «سالوادور لاروکا» آن را طراحی کرد. اسم داستان هم بود Kill You! دیدیم که خواننده معروف، «امینم» ، داره کنسرت اجرا میکنه . در انتها پانیشر جلوی او و همکارانش رو میگیره و قتل عام راه میندازه! امینم فرار میکنه و سپس «باراکودا» (از دشمنان پانیشر که اینجا معرفی شده) میارتش داخل یه ساختمون و ظاهرا نجاتش میده. البته معلوم میشه پانیشر دنبال باراکودا بوده . آخرش امینم با یک اره برقی پانیشر رو نجات میده و در پایان این جمله رو میگه و در غروب آفتاب محو میشه: Do me a favor and tell ’em Shady sent you (= یه لطفی بهم بکن و بهشون بگو شیدی تو رو فرستاده)! حالا من که راستش امینم و کاراش رو نمیشناسم ولی این Shady حتما یه معنایی داره. پس هر کی میدونه تو بخش نظرات بهم بگه. در کل داستان عجیب ولی جالبی بود. ضمنا بد نیست بدونید که امینم از بچه گی عاشق کمیک بوک های مارول و به خصوص اسپایدرمن و پانیشر بوده!

 

5- بتمن و شرلوک هولمز

 بتمن و شرلوک هولمز

واقعا چه جالب! بزرگترین کارآگاه های جهان در کنار هم! واقعا مشخص بود که دیر یا زود بتمن و جناب «شرلوک هولمز» با هم دیدار خواهند کرد. بنابراین سال 1987 در شماره 572 از کمیک Detective Comics  (که به مناسبت پنجاهمین سالگرد کمیک های Detective Comics منتشر شده بود و کمیک ویژه ای محسوب میشد که تعدادی از طراحان و نویسندگان قدیمی بتمن هم رویش کار کردند) شاهد کراس اوری بین آنها بودیم. در واقع این کمیک از تعدادی داستان مختلف تشکیل شده بود درباره کارآگاهان بزرگ جهان ولی بتمن در نهایت با شرلوک افسانه ای ملاقات میکنه در حالی که  135 سالشه! یعنی سنش رو اینجوری کردند تا حضورش در زمان حال رو توجیه کنند! شرلوک خودش گفت که به خاطر رژیم غذایی خوب و آب و هوای خوب "تبت" (که در اونجا ساکن هستش!)  و یک عسل مقوی تونسته تا الان زنده بمونه! داستان درباره نقشه خبیث «ادگار موریارتی» بود که از نوادگان همون پروفسور «جیمز موریارتی» معروف محسوب میشد. ضمنا شرلوک هولمز در این داستان به راحتی هویت مخفی بتمن رو پیدا کرده بود!

 

4- آرچی و  پانیشر و غارتگر!

 آرچی و  پانیشر و غارتگر!

کمیک بوک های معروف "آرچی" (Archie) همیشه درباره ماجراهای نوجوانانه گروه موسوم به Riverdale بوده اند و فضای مثبت و بچه گانه ای داشته اند ولی نمیدونیم چرا در سال 1994 کمیک Archie Meets The Punisher چاپ شد! (آخه اینا چه ربطی به هم دارند؟!) در داستان میبینیم که «فرانک کسل» (پانیشر) از سوی دولت ماموریت پیدا میکنه تا خلافکاری به نام Red رو دستگیر کنه (البته به صورت مسالمت آمیز!). حالا این آقا کجا قایم شده؟ در شهر Riverdale (همون شهری که آرچی اندروز و دوستانش در آن زندگی میکنند). اما جالب اینه که Red دقیقا شبیه به آرچی اندروز میمونه! پس پانیشر اونو با ارچی اشتباه میگیره! در مجموع داستان خیلی جالبیه و خیلی هم پرفروش و موفق بود.

ولی این تنها کراس اور عجیب آرچی نیست چون از اون عجیب تر کراس اورش با هیولای فیلم های مشهور "غارتگر" (Predator) بود! مینی سریز چهار قسمتی Archie vs. Predator سال 2015 منتشر شد و جالبه که ایده اش از انتشارات آرچی شروع شد و بعد به "دارک هورس" (ناشر کمیک های غارتگر) پیشنهاد شد! در این کمیک غارتگر به کره زمین میاد و میفته دنبال آرچی اندروز و هم کلاسی هایش. بعد از اینکه برخی از بچه های مدرسه کشته میشوند ، ارچی و دوستانش تصمیم میگیرند با غارتگر مقابله کنند. ولی غارتگر موفق میشه آرچی رو بکشه (چون عاشق «بتی کوپر» بوده!). واقعا داستان عجیب و مضحکی بود ولی خیلی موفق و پرفروش از آب درآمد!

راستی، حالا که بحث غارتگر شد، بد نیست بدونید که بتمن و سوپرمن هم کمیک مشترک با ایشون داشته اند که اتفاقا خیلی هم کمیک های خوبی بودند و طراحان و نویسندگان بزرگی هم داشتند.

کمیک بتمن - سوپرمن predator

  

3- اسپایدرمن و رن و استیمپی

 اسپایدرمن و رن و استیمپی

The Ren & Stimpy Show یک کارتون معروفه که سال 1991 پخشش از شبکه Nickelodeon آغاز شد و خیلی هم جنجالی بود (به خاطر خشونتش، موضوعاتش ، کمدی سیاهش و شوخی های بزرگسالانه ای که داشت) اما خیلی طرفدار پیدا کرد. سال 1993 مارول یک کمیک براساس این کارتون چاپ کرد که در کمال تعجب 44 شماره هم ادامه یافت. در شماره 6 این کمیک مرد عنکبوتی حضور افتخاری داشت ! حالا نویسنده این کمیک کی بود؟ «دن اسلات»! آره همون اسلاتی که الان 10 سال داره کمیک های مرد عنکبوتی رو مینویسه ولی اون موقع اصلا شناخته شده نبود. پس میبینید که از اون موقع به اسپایدرمن ارادت داشته! در این داستان، «رن» و «استیمپی» قهرمان مورد علاقه خودشون یعنی  Powdered Toast Man رو احضار میکنند تا مشکلشون رو حل کنه ولی اسپایدرمن ظاهر میشه! بعدش معلوم میشه Powdered Toast Man تحت کنترل ذهنی دکتر  Dough-Naughtخبیث قرار گرفته! بنابراین با هم میجنگند و کلی شوخی بامزه خلق میشه. این داستان خیلی fun هستش و اصلا هم بیجا به نظر نمیاد چون خودش و شخصیت ها رو جدی نمیگیره!

 

2- سوپرمن و محمد علی کلی

 سوپرمن و محمد علی کلی

بله درست شنیدید .. سوپرمن یک بار در سال 1978 و در کمیک تک قسمتی که صفحات بیشتری هم داشت (به این نوع کمیک ها میگن Giant-Size) با اسطوره بی همتای دنیای بوکس جهان یعنی «محمد علی کلی» مبارزه کرده است! نویسنده داستان «دنیس اونیل» و طراحش نیز «نیل آدامز» کبیر بود. در این کمیک سوپرمن متوجه میشه که نژادی از بیگانه های فضایی به نام Scrubb آماده است تا به زمین حمله کنه و شرط گذاشته که زمینی ها باید بزرگترین قهرمان خودشون رو معرفی کنند. محمد علی به عنوان قهرمان کره زمین خودش رو معرفی میکنه؛ سوپرمن هم همینطور. ولی محمد علی میگه سوپرمن خودش هم یک بیگانه است و نمیتونه قهرمان زمینی های محسوب بشه. در نتیجه رهبر Scrubb ها به نام Rat’Lar، تصمیم میگیره مسابقه ای بین اونا برگزار کنه تا در کل کهکشان پخش بشه و قهرمان زمین رو تعیین کنه. نگران نباشید چون قبل از مسابقه سوپرمن قدرت های فوق بشری خودش رو در مقر خودش (Fortress of Solitude) غیر فعال میکنه و بنابراین تقریبا از یک قدرت یکسان برخوردار میشوند. ولی در کل محمد علی مبارز بهتریه. دیگه بیشتر از این نمیخوام از داستان چیزی رو لو بدم. کلا داستان fun ای هستش و کمیک مهمی به حساب میاد. روی کاورش هم کلی ایستراگ هستش و آدم های سرشناسی به عنوان تماشاچی در اون به چشم میخورند.

راستی حالا که بحث سوپرمنه، بد نیست به یک کراس اور عجیب دیگه هم اشاره کنم به نام Superman & Bugs Bunny که البته زیاد هم عجیب نیست چون «باگزبانی» و سوپرمن هر دو مال وارنر هستند ولی در هر حال در کنار هم قرار گرفتن اونا جالب بود. این اتفاق سال 2000 و در کمیکی 4 قسمتی رخ داد:

سوپرمن باگزبانی 

برخلاف تصور اولیه، کمیک خوب و fun ای بودش و در اون دشمن معروف سوپرمن یعنی Mr. Mxyzptlk دنیای دی سی رو با دنیای کارتونی Looney Tunes ترکیب میکنه!

 

1- گودزیلا و چارلز بارکلی!

 گودزیلا و چارلز بارکلی!

سال 1992 شرکت Nike یک آگهی تلویزیونی پخش کرد که در آن «چارلز بارکلی» (Charles Barkley) به عنوان بسکتبالیست معروف NBA در حالی که سایزش بزرگ شده بود در شهر توکیو با «گودزیلا» بسکتبال بازی میکرد!!! این آگهی خیلی معروف شد و یک سال بعد شرکت دارک هورس از رویش کمیک منتشر کرد! داستانش به جای توکیو در شهر کالیفرنیا جریان داشت و بارکلی با پادشاه هیولاها بازی کرد. این کمیک رو «مایک بارون» نوشت و طراحش هم «جف باتلر» بود و در آن بارکلی با پسر بچه ای ملاقات میکنه که بهش یک دلار جادویی نقره ای میده که باعث میشه بزرگ بشه و از کالیفرنیا علیه طغیان گودزیلا دفاع کنه. بعدشم گودزیلا رو به چالش بازی بسکتبال دعوت میکنه و ....! اره واقعا همچین کمیکی چاپ شده!

  

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 رویداد برتر مارول (TOP 15 MARVEL EVENTS)

15 رویداد برتر دی سی (TOP 15 DC EVENTS)

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند 

بدترین رویدادهای دنیای کمیک (THE WORST COMIC BOOK EVENTS)

10 داستان برتر MARVEL TEAM-UP

15 داستان و کراس اور برتری که میخواهیم پس از توافق دیزنی و فاکس در دنیای سینمایی مارول (MCU) ببینیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Frank castle
#1 Frank castle 1396-10-19 16:08
ممنون از مقاله که عالی بود و هیچکدومشو نمی دونستم .
شماره یازده فکر میکردم شما از روی اشتباه که سونجا هست نه سونیا نوشتید.اما گفتم برم توی اینترنت بگردم تا بحال این اسم رو نشنیده بودم یعنی چی؟ .اما وقتی توی ویکی پدیا خوندم که به چندیدن مدل نوشته و تلفظهای مختلفی بنا به منطقه داره(المان سويد و صربستان و غیره این جوری مینویسن که اصلا نمی دونستم). و شما هم اسمی رو انتخاب کردید که به گوش ماها اشنا هست واقعا جا خوردم از این دانشی که دارید در زبان انگلیسی. هرکی دیگه ای بود برای اسم زحمت نمی داد و تنها مینوشت سونجا اما شما نه .واقعا کار شما قابل تحسین هست و دانشتون شایسته تقدیر .
پیروز باشید.
نقل قول کردن
mmh112
#2 mmh112 1396-10-19 16:15
آقای ترابی درباره شماره ی باید بگم راست میگید اصلا طراح هاش خجالت نمیدونستن چی هست :-*
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#3 Cap-Spider Potter 1396-10-19 16:22
مقاله عالی بود... و همینطور سنگین و موثر...
خیلی لذت بردیم...
استار ترک و ایکس من رو هنوز باور نمیکنم !!
مگه داریم ؟! جوکر و ماسک ؟!
ولی دارک من و اش ویلیامز ترکیب شگفت انگیزی از دو شخصیت برای یه داستانه... کراس اور جوکر و ماسک هم والا من نخوندم اما باید جالب باشه...



من یه سری حدس عجیب غریب (!) برای قسمت دوم بزنم :

کراس اور جاستیس لیگ و اونجرز شاید باشه (این عجیب نی اما عظیم هست !)
کراس اور اسکوبی دو با شخصیت های دی سی شاید باشه...
کراس اور شخصیت های دی سی با Masters of Universe شاید باشه... جری لوئیس با بعضی شخصیت های دی سی کراس اور داشته شاید باشه... کراس اور کراس اور سوپرمن و باگز بانی شاید باشه... شخصیت های شو کارتونی رن و استیمپی هم با مرد عنکبوتی داشتن شاید باشه...



ممنون بابت مقاله
بی صبرانه منتظر قسمت دوم هستیم...
نقل قول کردن
mimsadgim
#4 mimsadgim 1396-10-19 16:56
تشکری دیگر از استاد ترابی
با هیچکدوم از داستان ها اشنا نبودم ولی خوب الان اشنا شدم به نظرم این کراس اوور ها که بین شخصیت های معروف رخ میده زیاد جالب به نظر نمیاد و بیشتر جنبه فان دارن
قسمت دوم مقاله هم به احتمال زیاد داستان سوپرمن و اسپایدرمن باشه و شاید یکی از تاپ فایو باشه
حدس می زنم که رتبه اول مربوط به دنیا دی سی و واچمن باشه :-*
نقل قول کردن
Richard Grayson
#5 Richard Grayson 1396-10-19 22:54
احتمالا تو قسمت دوم Spider Man و Ren And Stimpy به نویسندگی دن اسلات ، سوپرمن و باگزبانی ، جری لوییس و شخصیت های اصلی دی سی رو داشته باشیم.
خیلی دوست دارم اشاره به کراس اور بتمن و شرلوکم میشد اول لیست! البته زیاد شبیه کراس اور نبود بیشتر شبیه کامئو بود :lol:
کراس اور پانیشر و امینم هم خیلی خنده دار بود :lol: البته اصلا کمیک خوبی نبود...
یه کراس اور یکی از شخصیت های بسکتبال با گودزیلا هم احتمالا تو لیست باشه!
#4
شخصیت های واچمن که تو دنیای دی سی هستند :| دنیای 4 مال شخصیت های واچمن بود.
نقل قول کردن
hassan91
#6 hassan91 1396-10-19 23:33
بیشتر از همه ماسک و جوکر منو به وجد آورد :o
ولی خدایی سیاره میمون ها و تارزان خدایی واقعا عجیبن، عجیبتر از اون اینه که این مقاله بازم ادامه داره و من منتظرشم :-)
نقل قول کردن
V.A.A
#7 V.A.A 1396-10-20 02:44
تارزان در سیاره میمون ها باید خیلی جالب باشه
قشنگ نقطه ی مقابل همدیگه هستن
نقل قول کردن
mimsadgim
#8 mimsadgim 1396-10-20 11:20
به نقل از Richard Grayson:
احتمالا تو قسمت دوم Spider Man و Ren And Stimpy به نویسندگی دن اسلات ، سوپرمن و باگزبانی ، جری لوییس و شخصیت های اصلی دی سی رو داشته باشیم.
خیلی دوست دارم اشاره به کراس اور بتمن و شرلوکم میشد اول لیست! البته زیاد شبیه کراس اور نبود بیشتر شبیه کامئو بود :lol:
کراس اور پانیشر و امینم هم خیلی خنده دار بود :lol: البته اصلا کمیک خوبی نبود...
یه کراس اور یکی از شخصیت های بسکتبال با گودزیلا هم احتمالا تو لیست باشه!
#4
شخصیت های واچمن که تو دنیای دی سی هستند :| دنیای 4 مال شخصیت های واچمن بود.

خبر نداشتم :oops:
نقل قول کردن
venomi
#9 venomi 1396-10-20 12:19
ببخشید گوست رایدر قهرمان یا خبیثه؟
نقل قول کردن
red-spider
#10 red-spider 1396-10-20 14:11
به نقل از venomi:
ببخشید گوست رایدر قهرمان یا خبیثه؟

ابر قهرمانی هستش که یه شیطان تو وجودش گیر افتاده و ماموریت داره که از بی گناها حفاظت کنه
نقل قول کردن
Marc Spector
#11 Marc Spector 1396-10-20 18:25
خسته نباشید استاد
اینجور مقاله ها خیلی خوبن،اطلاعاتمون و خیلی بالا میبرن،ممنون.برا ی قسمت دوم فک کنم یه سری بود که شخصیت های آرچی و دوستان با غارتگر کراس اور داشتن،با اینکه تو مقاله هم اسم برده شد ولی به صورت مورد مستقل نبود پس طبیعتا بتمن و لاک پشت های نینجا هم هست،این شخصیت های باگز بانیم که کراس اورشون با شخصیت های دیسی قطعا هست چون عکسشونو رو مقالس:))،کراس اور رپ گاد (امینم کبیر)هم با پانیشر باید باشه،اون کراس اور محمد علی(کلی)با سوپر من هم که فک کنم یه بار تو سایت راجع بهش بحث شد باید باشه،یه کراس اور هم اگر اشتباه نکنم انتقام جویان با دیوید لتر من که از اسطوره های قدیمی late night show یا همون شوی اخر شب خودمونه داشتن، دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه بقیه رو هم که دوستان گفتن.با سپاس
نقل قول کردن
Marc Spector
#12 Marc Spector 1396-10-20 18:27
(ببخشید نظرم دوبار ارسال شده بود)
نقل قول کردن
P.Constantine
#13 P.Constantine 1396-10-20 22:22
كراس اور جوكر و ماسك!!! يكم عجيبه! آخه جوكر خودش يه جور ماسكه! بعد بياد ماسكم بزنم!
استارترك هم خيلى جالب ميشد اگه با استاروارز يه كراس اورى چيزى مى داشت!
سونيكم كه كلا چسبيده به اين choas emrald تقريبا تو همه بازياش هست يا بهش اشاره ميشه! آخر سرم تبديل ميشه به سوپرسونيك و با ويلن مى جنگه تمام!(خلاصه داستان بازياى سونيك)
هر چى از مرى جين مى شنويم بيشتر دلتنگش مى شيم آخه دن اسلات اين چه كارى بود با ما كردى! اون از مرى جين :sad: اونم از بلك كت! از يه ضدقهرمان (طور)تبديل به يه خبيث شد! حيف!(البته اصلا نويسنده بدى نيست ايشون)
نقل قول کردن
best of the best
#14 best of the best 1396-10-26 11:43
خیلی مقاله جالبی بود که واقعا به اطلاعات و معلومات ما اضافه کرد . ممنون استاد ترابی
نقل قول کردن
the amazing deadpool
#15 the amazing deadpool 1396-10-26 13:06
سلام
مقاله عالی بود آقای ترابی طبق معمول همیشه مقاله ای عالی نوشتیم
خواستم راجه به اون جمله امینم بگم که slim shady لقب دیگه امینم هستش که معمولا ورژن بدتر و شیطانی امینم هستش و موهاش هم زرد هست در این حالت
ولی امینم روی دیگه سکه هستش که آدم بهتریه و موهاش هم سیاهه
و اینکه خیلی خوبه که بعد مدت ها برگشتم :-)
نقل قول کردن
Richard Grayson
#16 Richard Grayson 1396-10-26 13:12
استاد راستی اون کمیکی که IDW چاپ کرد و شخصیت های Star Trek, Transformers, Ghostbusters, and G.I. Joe رو به مبارزه با زامبی ها فرستاد ، کراس اور نبود؟ چون کمیک عظیمی بوده با این همه شخصیت !
نقل قول کردن
fbs
#17 fbs 1396-10-26 13:19
استاد دستتان درد نکنه خسته نباشید عالی بود راستی قسمت دوم کمیک بتمن و لاک پشت ها اومده
نقل قول کردن
mtm
#18 mtm 1396-10-26 14:26
به نقل از Richard Grayson:
استاد راستی اون کمیکی که IDW چاپ کرد و شخصیت های Star Trek, Transformers, Ghostbusters, and G.I. Joe رو به مبارزه با زامبی ها فرستاد ، کراس اور نبود؟ چون کمیک عظیمی بوده با این همه شخصیت !

چرا اونم بود. یادم نبود و گرنه تو مقاله میاوردمش
نقل قول کردن
mersad
#19 mersad 1396-10-26 15:35
خسته نباشید آقای ترابی مقاله بسیار جالب و شگفت انگیزی بود واقعا برام سواله که کی به ذهنش رسید بارکلی و با گودزیلا تو یه کمیک بزاره!!!!!

درمورد شیدی بگم که اسم حالت عصبانی و طغیانگر امینم هست که در وجودش هست و بخوام یه مثال بزنم مثل هالک تو وجود بنر که برخلاف بنر بسیار خشمگین و عصبانیه شیدی هم اون روی امینم هست.
نقل قول کردن
alianse
#20 alianse 1396-10-28 08:33
سلام
شیدی اسم دیگه امنم هستش یعنی امنم دوتا اسم داره اولیش اسلم شیدی هست با موهای نارنجی و درمورد مواد س.ک.س ش.ی.ط.ا.ن پرستی میخونه و دیگری امنم با موهای سیاه که دقیقا برخلاف موارد بالا رپ میکنه
نقل قول کردن
Pouriya Ahmadi
#21 Pouriya Ahmadi 1397-03-14 19:33
خسته نباشید.واقعا عجیب و البته جالب بودند اما جالب تر از بقیه کراس اور بین سوپرمن و بیگانگانه.خیلی دوست دارم بخونمش.حیف که اینجا ترجمه نشده
نقل قول کردن
MAN-THING
#22 MAN-THING 1397-11-15 21:47
سلام شیدی دختر امینمه منم اول باورم نمیشد ولی بعدش فهمیدم راسته :o به نقل از MAN-THING:
سلام شیدی دختر امینمه منم اول باورم نمیشد ولی بعدش فهمیدم راسته :o

ببخشید اشتباه گفتم اون شیلی بود :-*
نقل قول کردن
spider flash
#23 spider flash 1399-08-07 20:36
مقاله ی خیلی باحال و فانی بود من که خیلی خوشم اومد. موارد ۲،۳و۴خیلی عجیب بودن :o
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#24 AmirhoseinJafari2005 1399-11-19 23:36
خیلی باحال بود :lol:
نقل قول کردن
رض
#25 رض 1402-12-12 20:29
سلام فکر کنم شیدی (کاملش هم اسلیم شیدی هست ) یه اسم مستعار واسه امینم هست که وقتی موهاش زرد بود به خودش میگفت
نقل قول کردن
sirmgamer
#26 sirmgamer 1402-12-20 20:31
به نقل از MAN-THING:
سلام شیدی دختر امینمه منم اول باورم نمیشد ولی بعدش فهمیدم راسته :o به نقل از MAN-THING:
سلام شیدی دختر امینمه منم اول باورم نمیشد ولی بعدش فهمیدم راسته :o

ببخشید اشتباه گفتم اون شیلی بود :-*

خیر اسم دخترش هِیلی جِید (hailie jade) هست

به نقل از the amazing deadpool:
سلام
مقاله عالی بود آقای ترابی طبق معمول همیشه مقاله ای عالی نوشتیم
خواستم راجه به اون جمله امینم بگم که slim shady لقب دیگه امینم هستش که معمولا ورژن بدتر و شیطانی امینم هستش و موهاش هم زرد هست در این حالت
ولی امینم روی دیگه سکه هستش که آدم بهتریه و موهاش هم سیاهه
و اینکه خیلی خوبه که بعد مدت ها برگشتم :-)

البته نه آن چندان شیطانی در اصل خودش امینمه(که منظورش M&M به خاظر کپی رایت گذاشته Eminem)
شیدی کلا یکی دیگست که راحت و آزاد به همه تیکه میندازه و امینم در هیبت شیدی به راحتی به ده نفر توی یک آهنگ دیس میده/تیکه میندازه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید