20 وسیله نقلیه برتر در دنیای کمیک

20 وسیله نقلیه برتر در دنیای کمیک

از اون مقالاتیه که نوشتنش برای سایتمون واقعا لازم و مفید بود...

مقدمه: شاید در نگاه اول به نظر برسه که همه ابرقهرمانان در دنیای کمیک میتونند پرواز کنند ولی در واقع اکثر اونا فاقد چنین نیرویی هستند. بنابراین برای تردد و حمل و نقل نیازمند وسیله و تجهیزات هستند. میتوان با قاطعیت گفت که تقریبا تمام ابرقهرمانانی که قدرت پرواز ندارند در طول حرفه خود یک وسیله حمل و نقل (Vehicle) داشته اند. البته خیلی از اونا را میتوان موتور سیکلت یا جت های معمولی توصیف کرد ولی برخی هم هستند که کاملا بارز و شناخته شده شده اند. در این لیست به معرفی 20 تا از برترین ها میپردازیم.

 

- ماشین عنکبوتی (Spider-Mobile)

ماشین عنکبوتی

این ماشین رو نباید زیاد جدی گرفت چون نه به اون صورت حضور خاصی در دنیای کمیک های مرد عنکبوتی داشته و نه اینکه مرد عنکبوتی ازش استفاده خاصی کرده باشه. بیشتر شبیه به یک شوخی بوده . ولی در هر حال در شماره 130 Amazing Spider-Man   خلق شد. در این كمیك دیدیم كه شركت Corona Motors  برای  اینكه برای موتور جدید و غیر آلاینده خودش تبلیغ كنه به شركت تبلیغاتی Carter & Lombardo مراجعه كرد تا نزد اسپایدرمن برود و از او بخواهد ماشین عنكبوتی برای خودش  بسازد تا در ازاي آن پول خوبي دريافت كند. اسپایدرمن اولش این پیشنهاد رو رد كرد چون به نظرش خیلی احمقانه میرسید ولی بعدش چون خیلی به پول نیاز داشت قبول كرد. بنابراین با كمك دوستش جانی استورم «هیومن تورچ) این ماشین رو ساخت . سپس اسپایدی رانندگی یاد گرفت. ولي پس از گذشت تنها چند شماره مرد عنكبوتي ماشین عنكبوتی را به شركت تبلیغاتی Carter & Lombardo  پس داد و برای همیشه از شرش خلاص شد! (من خودم چند وقت پيش مقاله مفصلي درباره تاريخچه اين ماشين نوشتم. براي خوندنش اينجا را كليك كنيد(.

 

20- بشقاب استاتیک (Static’s Saucer)

استاتیک

(این وسیله رو در لیست نمیارم چون قدرت خودش رو از «استاتیک» میگیره. یعنی از خودش نیرویی نداره)

ما درباره شخصیت «استاتیک» در این مقاله و این مقاله توضیح داده ایم. بنابراین من دیگه نمیخوام درباره اش صحبت کنم . او یک وسیله ای داره به نام Saucer (بشقاب) که روش پرواز میکنه. همانطور که گفته شد این وسیله انرژی اش رو از خود استاتیک دریافت میکنه ولی جوری ساخته شده که به شدت سبک و سریعه و مانور دادن و ویراژ دادن باهاش خیلی راحته. ضمن اینکه از بخش های کوچک تری هم ساخته شده. یعنی استاتیک میتونه آن را از هم جدا و در موقع لزوم پنهانش کنه.

استتیک

میتونه از خودش سپر دفاعی هم تولید کنه. همچنین استاتیک بارها شده که اون رو به سمت دیگران پرتاب کرده.

 

19- استارجمر (Starjammer)

استارجمر (Starjammer)

این لیست را با 3 سفینه فضایی آغاز میکنیم که نقاط مشترک زیادی با هم دارند. به طور مثال همه آنها توسط هوش مصنوعی هدایت میشوند! "استارجمر" که زیاد در کمیک های "مردان ایکس" دیده شده ، یک سفینه متعلق به نژاد فضایی Shi’ar است که توسط یک سیستم هوش مصنوعی عمل میکند. این سفینه به دست گروهی از زندانیان فراری به سرقت رفت. اونا خودشون رو Starjammers نامیدند و اسم سفینه را هم استارجمر گذاشتند (برای دیدن عکس گروه استار جمرز، اینجا را کلیک کنید)  همچنین اسم سیستم هوش مصنوعی سفینه را «والدو» (Waldo) گذاشتند. گروه Starjammers به دزدان فضایی تبدیل شدند و سفینه استارجمر برای حملات سریع عالیه و پناهگاه خوبی برای گروه به حساب میاد. البته در نهایت این گروه برای امپراتوری Shi’ar کار کرد؛ یعنی همونی که اولش علیه آن شورش کرده بود. دلیلش هم این بود که وقتی Lilandra به ریاست امپراتوری Shi’ar انتخاب شد، سعی کرد ظلم نکنه. نکته جالب درباره گروه Starjemmers اینه که رهبرش آقای Corsair هستش که در واقع پدر «اسکات سامرز» ملقب به «سایکلاپس» به حساب میاد!  «پرفسور اگزاویر» (رهبر مردان ایکس) یک بار وقتی در این سفینه بود شخصیت پردازی والدو را عوض کرد تا انسانی تر شود . متاسفانه سفینه استارجمر در ماموریتی که در آن پناهجویان نژاد فضایی «کری» (Kree) حضور داشتند بدجوری آسیب دید و والدو هم پاک شد!

 

18- اسکاتل بات (Skuttlebutt)

19- اسکاتل بات (Skuttlebutt)

"اسکاتل بات" یک سفینه عظیم است که بیگانگان فضایی به نام Korbinites ازش استفاده میکردند و دارای سیستم هدایت هوشمند است. شخصیت معروف داستان های ثور یعنی «بتا ری بیل» از این نژاد هستش (برای آشنایی با این شخصیت ، این مقاله را بخوانید). در کمیک های مارول سیاره آنها نابود شده بود و کل جمعیت Korbinites در این سفینه بزرگ گرد هم آمده بودند تا جایی را برای سکونت پیدا کنند.  البته چون ذخیره غذایی نداشتند سرنشینان آن به حالت حیات تعلیقی در آمده بودند. ولی یکی از آنها به صورت ژنتیکی دستکاری شده بود تا بتواند بیدار بماند و از سفینه دفاع کند. این فرد کسی نبود جز «بتا ری بیل». سفینه اسکاتل بات به طور اتفاقی راهش به زمین افتاد و سازمان "شیلد" از ثور خواست تا بره و سفینه رو مورد بررسی قرار بده. اینجا بود که نبردی بین ثور و بتا ری بیل در گرفت و در کمال تعجب فهمیدیم که بتا ری بیل هم میتونه چکش ثور (میولنیر) را بلند کنه! البته همانطور که در این مقاله گفتیم سریعا بین آنها آشتی شد و «اودین» (پدر ثور) چکش مختص بتا ری بیل را بهش اهدا کرد. بعدش Korbinites سیاره جدیدی برای سکونت یافتند و بتا ری بیل هم با سفینه اسکاتل بات به دنبال ماجراجویی های جدید رفت.

 

17- فرایدی (Friday)

- فرایدی (Friday)

آخرین سفینه در لیست ما که دارای هوش مصنوعی هستش اسمش هست "فرایدی" که مربوط به گروه "پاور پک" (Power Pack) میشه. برای اشنایی با این گروه میتونید این مقاله را مطالعه کنید. فرایدی متعلق بود به بیگانه ای از نژاد Kymellian  به نام «وایت مین» (Whitemane). او به کره زمین آمد تا  با نژاد فضایی خبیثی به نام Snarks مقابله کنه. در واقع Snarks میخواستند دانشمندی زمینی که فن آوری مهمی را کشف کرده بود، بدزدند. اما «وایت مین» دیر رسید و نتوانست به موقع  این دانشمند و همسرش رو نجات بده. با این حال تونست 4 فرزند کوچک آنها را نجات بده . قبل از مرگ هم قدرت های خودش رو به اونا داد تا بتونند پدر و مادر خود را نجات دهند. این 4 بچه تبدیل شدند به گروه "پاور پک" و والدین خود را نجات دادند و از سفینه فرایدی هم استفاده کردند برای سفر به دور دنیا و ماجراجویی. ضمن اینکه فرایدی به عنوان مقر سری عملیاتی پاور پک هم عمل میکرد. یک بار هم تخریب شد ولی دوباره آن را تعمیر کردند. همیشه هم به کمک گروه پاور پک آمده. همانطور که گفته شد فرایدی سیستم هوشمند دارد و یک "سفینه هوشمند" (smartship) به حساب میاد که میتونه از خودش تصمیم بگیره و قدرت تعقل داره.

 

16- مون کاپتر (Mooncopter)

مون کاپتر (Mooncopter)

" مون کاپتر " وسیله نقلیه ای است که مربوط به شخصیت معروف و خفن مارول به نام «مون نایت» (Moon Knight) میشود . برای اشنایی با مون نایت، این مقاله را بخوانید. بسیار هم پیشرفته است و فن آوری خیلی پیچیده ای دارد. قابلیت های عجیبی در فرود آمدن و بلند شدن افقی داره و البته سلاح هم داره! اما مهم ترین قابلیتش اینه که کاملا بی صدا عمل میکنه. یعنی موقع پرواز صدایی ازش به گوش نمیرسه . بسیار هم سریع هستش. بنابراین برای قهرمانی همچون «مون نایت» که استاد مخفی کاری هستش خیلی بدرد میخوره. از اونجایی که مون نایت از یک طناب به عنوان نردبان برای ورود و خارج شدن از مون کاپتر استفاده میکرد، نیاز داشت که خلبانی باشه تا اون رو هدایت کنه. سالها این خلبان «فرنچی» (Frenchie) نام داشت . نام واقعی  فرنچی ، «ژان – پل دو شامپ» بود که سالها با «مارک اسپکتور» (مون نایت) به عنوان یک مزدور ماجراجو در آفریقا همراه بود. چند وقت پیش دچار حادثه ای شد و پاهایش رو از دست داد . بنابراین این روزها مون کاپتر به صورت کنترل از راه دور توسط خود مون نایت هدایت میشه.

 

15- ای. وی. ای (E.V.A)

ای. وی. ای (E.V.A)

"ای. وی. ای" از جسم جهش یافته ای به نام «فانتومکس» (Fantomex) خلق شده و در واقع مثل سیستم عصبی خارجی فانتومکس عمل میکنه. یعنی فانتومکس تا وقتی  ای. وی. ای مورد حمله قرار نگیره، در مقابل درد آسیب ناپذیره . او ضمنا مثل یک سفینه هم عمل میکنه و در این حالت بیشتر شبیه به یک بشقاب پرنده است. نکته جالب اینه که فانتومکس و  ای. وی. مدام در حال تماس با همدیگر هستند و این موضوع تعاملات جالبی رو خلق میکنه. به طور مثال اگر فانتومکس تمرکز کنه میتونه از طریق چشم ها و اسکنرهای ای . وی. ای ببینه. بعدا که فانتومکس به نظر میومد مرده باشه، ای. وی. ای سعی کرد به حالت مستقل و انسانی دربیاد . بعدشم سعی کرد از روی فانتومکس کلون بسازه تا دوباره زنده بشه ولی نمیدونست که بیولوژی منحصر به فرد فانتومکس باعث میشه به سه نسخه تبدیل بشه! (چون فانتومکس سه تا مغز داره!).

 

14- اسکای سایکل/مرکب اتمی (Sky-Cycle/Atomic Steed)

 اسکای سایکل/مرکب اتمی (Sky-Cycle/Atomic Steed)

ما این دو وسیله نقلیه رو با هم میاریم چون در واقعی یکی هستند! "مرکب اتمی" توسط فردی نیرومند به نام High Evolutionary ساخته شد که در ترکیب ژن انسان و حیوان تخصص داره. او آن را برای افراد خودش به نام New Men خلق کرد و چون شبیه به شوالیه بودند آن را "مرکب" نامید (مرکب یا steed در واقع واژه ای ادبی است که در زبان انگلیسی برای اسب به کار میرود). «وحشی» (Beast) به عنوان یکی از اعضای گروه "اونجرز" یکی از نسخه های قدیمی "مرکب اتمی" را پیدا کرد و با خودش آورد . سپس «شوالیه سیاه» (که اینجا راجع بهش توضیح داده شده) نیاز به یک وسیله نقلیه  پیدا کرد (چون اسب بالدار خودش رو از دست داده بود).

موتور هاکای

از سوی دیگر «هاکای» مدتی را برای کمپانی Cross Technological Enterprises کار میکرد و از یکی از همکارانش در آنجا خواست تا وسیله ای نقلیه برایش بسازد به نام "اسکای سایکل" . این وسیله بسیار به مرکب اتمی شباهت داشت ولی گفته شده از اون سریع تره . سپس دیگر اعضای گروه اونجرز نیز شروع کردند به استفاده از اسکای سایکل. یعنی برای ماموریت های نه چندان مهمی که احتیاج به پرواز دارن ازشون استفاده میکنند.

 

13- باگ (The Bug)

 باگ (The Bug)

«بلو بیتل» اریجینال به نام «دن گرت» قدرت های فوق بشری خودش رو از سوسک سیاه مرموزی  از نوع scarab  (که مصریان باستان آنها را مقدس میدانستند) میگرفت (برای آشنایی با شخصیت «بلو بیتل»، این مقاله را بخوانید). وقتی او و شاگردش به نام «تد کورد» داشتند درباره آدم خبیثی تحقیق میکردند، کشته شد . سپس تد کورد برای ادای احترام به استاد خودش به بلو بیتل جدید تبدیل شد. ولی مساله اینجا بود که سوسک مرموز گرت برای تد جواب نمیداد . پس او باید راه دیگری برای ابرقهرمان شدن پیدا میکرد. او ورزشکار خوبی بود و در مبارزه مهارت داشت . ضمن اینکه مخترع باهوشی هم بود و پول هم زیاد داشت! بنابراین یک سلاح قوی برای خودش ساخت و همچنین وسیله ای نقلیه به نام «باگ» که بهش اجازه میداد به جاهای مختلف بره و با جرم و جنایت مبارزه کنه. در کمیک های New 52 دی سی، تد با «بلو بیتل» جدیدی داره همکاری میکنه به نام «جیمی ریس» که تونسته به قدرت های اون سوسک سیاه مرموز دسترسی پیدا کنه . اونا البته هنوز هم از باگ استفاده میکنند (تد  اون رو هدایت میکنه). نکته مهم درباره باگ اینه که در کمیک های "واچمن" (Watchmen) شخصیت «نایت آول» وسیله نقلیه ای داره به نام  Archimedes که دقیقا از روی اون الهام گرفته:

وسیله نقلیه واچمن

 

12- اسپیس هاگ (Spacehog)

 اسپس هاگ (Spacehog)

«لوبو» (Lobo) شخصیتی است که سال 1983 توسط «میث گیفن» و «راجز سیلفر« خلق شد. او ابتدا یک شخصیت خبیث بود ولی در دهه 90 به هجویه ای بر شخصیت های خشن مارول تبدیل شد و به محبوبیت زیادی دست یافت (البته همانطور که در این مقاله هم گفته شد، از ولورین خیلی الهام گرفته!). او را یک جایزه بگیر کهکشانی میدانند! البته دی سی در New 52 تصمیم به ریبوت کردن شخصیت لوبو گرفت و از او شخصیتی مثبت تر ساخت که با استقبال خوبی مواجه نشد. در هر حال، او  سوار موتوری میشه به نام  "اسپیس هاگ" (البته بهش SpazFrag666 هم گفته میشه). ادعا میشه سریع ترین موتور سیکلت در کل دنیای دی سی هستش . میتونه در فضا حرکت کنه و چند میلیون کیلومتر را طی کنه. ظاهر خفنی هم داره و میتونه شعله آتش از خودش شلیک کنه. ضمن اینکه فضای زیادی داره تا لوبو سلاح های خفن خودش رو داخلشون بذاره . این موتور از سوخت غیر سربی استفاده میکنه و موتور توربو داره.

 

11- هل شارژر (Hell Charger)

هل شارژر (Hell Charger)

«الی مارو» (Eli Morrow) یک گانگستر شیطان پرست بود . وقتی مرد تونست با شیطان معامله کنه تا دوباره به زمین برگرده و یک انسان رو تسخیر کنه. در نهایت برادر زاده خودش «رابی ریس» (Robbie Reyes) را انتخاب کرد و باعث شد تا به «گوست رایدر» جدیدی تبدیل بشه (برای اشنایی با او بهتره این مقاله را بخوانید). ضمن اینکه ماشین رابی ریس که مدل Dodge Charger سال 1969 بود نیز به "هل شارژر" تبدیل شد. این ماشین جادویی و جهنمی بسیار قدرتمند است . ضمن اینکه میتواند به صورت خودکار هرگونه آسیب دیده گی را تعمیر کنه. همچنین قادره مثل شبح از میان اجسام رد بشه. در صندوق عقب آن نیز وسایل و ایتم های جادویی نگهداری میشه. همچنین به رابی ریس اجازه میده تا قدرت تله پورت کردن پیدا کنه. و البته خیلی خیلی هم ماشین باحالیه!

 

10- جت نامرئی (Invisible Jet)

 جت نامرئی (Invisible Jet)

لابد از خودتون میپرسید که شخصیتی مثل «واندر وومن» که میتونه پرواز کنه جت میخواد چیکار، اونم یه جت نامرئی! راستی رو بخواهید الان داشتن این وسیله برای ایشون خیلی احمقانه و بی معنی هستش ولی از سوی دیگر این رو هم باید در نظر بگیرید که وقتی در کمیک های واندر وومن خلق شد او هنوز نمیتونست پرواز کنه. یعنی در اواسط دهه 80 میلادی و پس از رویداد معروف "بحران در دنیاهای نامحدود" بود که تاریخچه واندروومن ریبوت شد و قدرت پرواز کردن به دست آورد. در هر حال گفته میشه اولش یک هواپیمای نامرئی بوده که بعدا به جت تبدیل شده. دلیلی هم که برای نامرئی بودنش ذکر کردند این بود که مادر واندروومن این هواپیما رو داشت ولی هر وقت که میخواست به دنیای خارج بره، شناسایی میشد و مورد هدف قرار میگرفت. این هواپیما بعدا به واندروومن رسید و او آن را نامرئی کرد تا وقتی به دنیای انسان ها میره کسی او را نشناسه (!)

 

9- ون نبرد (Battle Van)

ماشین پانیشر

یکی از سلاح های برتر «پانیشر» در مبارزه با جرم و جنایت ، "ون نبرد" هستش. این خودرو را بلافاصله بعد از خلق شدن شخصیت پانیشر در دنیای کمیک دیدیم ولی نسخه های بعدی و اپگرید شده آن توسط دوست و همکار پانیشر به نام «مایکرو چیپ» (Microchip) ساخته شدند. این خودرو کلی تجهیزات ردیابی و کنترل از راه دور داره و جوری ساخته شده که پانیشر بتونه از راه دور اون رو هدایت کنه. ضمن اینکه زرهی هم هست و سلاح و تفنگ هم بهش وصله . همچنین میتونه در راه های سخت و کوهستانی بدون مشکلی تردد کنه. ضمن اینکه رنگش جوریه که میتونه تغییر ظاهر بده و شبیه به خودروی دیگری بشه!

 

8- هلی کریر شیلد (S.H.I.E.L.D Helicarrier)

 هلی کریر شیلد (S.H.I.E.L.D Helicarrier)

هلی کریر نام یک ناو هواپیمابر در کمیک های مارول است که قابلیت پرواز داشته و توسط سازمان اطلاعاتی/دفاعی شیلد به عنوان کشتی فرماندهی اسفاده می‌شود. این ناو اولین بار توسط «جک کربی» و به طور اختصاصی برای «نیک فیوری»، مأمور شیلد در شماره 135 کمیک Strange Tales (آگوست 1965) خلق شد و تاکنون چندین بار در شکل کلی آن تغییر به وجود آمده اما همیشه به عنوان مقر فرماندهی شیلد از آن استفاده شده است. گفته شده که تونی استارک در طراحی اولیه هلی کریر نقش داشته است . همچنین جهش یافته ای به نام Forge (که در ساخت اشیا و اختراعات تخصص دارد) و «رید ریچاردز» (رهبر گروه چهار شگفت انگیز) در ساخت نهایی آن نقش داشته اند. طی چندین دهه، بیش از دو جین هلی کریر ساخته شده که اسامی مختلفی هم داشته اند مثل بهیموث (هلی کریری با طراحی مخصوص برای مقابله با «گودزیلا»!) یا شاهین سیاه (که برای مقابله با اتحادی بین سازمان تروریستی هایدرا و نینجاهای Hand درست شد) و یا پرومتیوس (که وقتی «نورمن آزبورن» رئیس شیلد شد و نام آن را به "همر" تغییر داد، مورد استفاده قرار گرفت).

 

7- ون لاک پشتی (Turtle Van)

 ون لاک پشتی (Turtle Van)

خودرویی که گروه "لاک پشت های نینجا" با اون در ترافیک سنگین نیویورک تردد میکنند! اکتبر 1988 در کمیک های TMNT خلق شد ولی مردم اون رو بیشتر با کارتون های لاک پشت های نینجا میشناسند. «دوناتلو» به عنوان مغز اصلی گروه مدام در حال ارتقای این خودرو است. اولش یک ون معمولی بود که آن را تغییر کاربری دادند . تجهیزات زیادی هم نداشت ولی آنقدر بزرگ بود که تمام اعضای گروه سوارش شوند. سپس خودروی دیگری پیدا کردند به نام "لاک نبرد" (Battle Shell) که در واقع از گروه خبیث "اژدهای بنفش" مصادره اش کردند! دوناتلو دوباره به این ماشین تجهیزات جدیدی اضافه کرد که باعث شد به جز حمل و نقل، قابلیتهای هجومی هم پیدا کنه.

 

6- کوئین جت (Quinjet)

 کوئین جت (Quinjet)

وسیله نقلیه ای که گروه "انتقام جویان" بیشتر اوقات در ماموریت های خود ازش استفاده میکنند، "کوئین جت" نام داره . دلیل نامگذاری اش این است که از 5 موتور استفاده میکنه (quin به معنی 5 در زبان انگلیسی میباشد). میتونه به صورت افقی فرود بیاد یا بلند بشه. تمام اعضای گروه اونجرز آموزش دیده اند تا بتوانند آن را هدایت کنند. ضمنا باید بدانید که طراحی کوئین جت توسط «پلنگ سیاه» در واکاندا انجام و به عنوان هدیه به اونجرز داده شد. اما مساله اینه که کوئین جت زیاد دچار سانحه میشه ! در دنیای مارول هم به شوخی گفته میشه که کوئین جت آخرش حتما باید نابود بشه! با این حال همانطور که گفته شد این هواپیما وسیله نقلیه اصلی گروه اونجرزه و حتی در فیلم های سینمایی مارول هم به کار رفته است.

 

5- ماشین شگفت انگیز (Fantasticar)

ماشین شگفت انگیز (Fantasticar)

همانطور که از اسمش هم معلومه این وسیله نقلیه توسط گروه چهار شگفت انگیز مورد استفاده قرار میگیرد و رید ریچاردز نابغه آن را ساخته. ماشین شگفت انگیز اریجینال در شماره 3 از کمیک Fantastic Four (1962) خلق شد و یه جور ماشین پرنده بیضی شکل بود که میتونست به 4 قسمت تقسیم بشه تا اعضای گروه اون رو هدایت کنند . از این وسیله وقتی گروه در ساختمان بکستر سکونت داشت استفاده میشد و در آشیانه ای که در پشت بام ساختمان بود نگهداری میشد. این ماشین شبیه به یه جور وان حمام پرنده بود و به همین دلیل گاهی مورد تمسخر قرار میگرفت! در نتیجه در شماره 12 از کمیک Fantastic Four مدل بعدی عرضه شد که بهش مدل کلاسیک گفته میشه .

ماشین شگفت انگیز (Fantasticar)

این رو میگن به صورت اشتراکی توسط رید ریچاردز و جانی استورم ساخته شده . توربین های جت و فن های الکتریکی داره . ضمن اینکه شیشه جلویی آن ضد گلوله است و در شرایط خطرناک میتونه دارای اعضای گروه رو پوشش بده. در طول سالها البته تغییراتی در آن به وجود آمده است ولی شکل ظاهری آن تقریبا همیشه ثابت بوده.

 

4- گلایدر گابلین/تخته موج سوار نقره ای/آسترو هارنس

(Goblin Glider/Silver Surfer's Board/Astro Harness)

گلایدر گابلین

در این رتبه سه وسیله نقلیه تک نفره و باحال رو قرار میدهم! اولین آنها گلایدر گابلین است.گلایدر گابلین که در اولین حضور گرین گابلین یعنی "شماره 14 مرد عنکبوتی شگفت انگیز" خلق شد. البته اون موقع شکل این گلایدر خیلی فرق داشت و مثل یک جادوگر که سوار جاروی پرندش میشه، گرین گابلین هم سوار یک وسلیه موشکی فولادی بدون بال می شد که شبیه به دسته جاروی جادوگران بود! او بعدا توی شماره 17 همین سری با گلایدری که همتون میشناسین ظاهر شد، یعنی همون گلایدر خفاشی شکل. میگن حداکثر سرعت گلایدر 144 کیلومتر بر ساعته که میتونه حداکثر 180 کیلوگرم وزن رو حمل کنه و اگر یک فرد 140 کیلویی بخواد با حداکثر سرعت از گلایدر استفاده کنه، سوخت داخل گلایدر پس از یک ساعت تموم میشه. و البته که گرین گابلین آپدیت هایی رو به گلایدرش اضافه کرده مثل قابلیت هایی مثل پرتاب موشک های هوشمند، شعله افکن و پرتابگر بمب های کدویی، دود استتار، مسلسل، پدال های الکترو مغناظیسی و ... پیشنهاد میشه برای آشنایی کامل با گابلین گلایدر حتما این مقاله را بخوانید.

تخته موج سوار نقره ای

همانطور که در این مقاله گفته شد از همان وقتی که «موج سوار نقره ای» (Silver Surfer) در سال 1966 خلق شد رنگش بوده .. خب ... نقره ای! (بیخود نیست که بهش میگن silver!) ولی چرا نقره ای هستش؟ این به خاطر فلزی است به نام "لعاب کهکشانی" است. در واقع این فلز کل بدن و اون تخته ای که رویش سوار میشه رو فرا گرفته و توسط اربابش «گالاکتوس» بهش داده شده (موج سوار نقره ای قدرت های کیهانی خودش رو نیز از گالاکتوس دریافت کرد تا دستیار او بشه). این فلز در ضمن باعث میشه این شخصیت در فضا یخ نزنه و همچنین اندام درونی او را محافظت میکنه. یعنی به خاطر "لعاب کهکشانی" بوده که رفته داخل دل ستاره ها و سیاه چاله های فضایی ولی آسیبی ندیده. تخته ای که رویش سوار میشود نیز همین خاصیت ها را دارد و بارها شده که توسط امثال «دکتر دووم» به سرقت رفته ولی دوباره نزد صاحب خودش برگشته.

استرو هارنس 

و در نهایت میرسیم به «آسترو هارنس» که یک وسیله نقلیه تک نفره بیگانه است که منشا و اریجین نامعلومی دارد (حتی New Gods هم نمیدانند دقیقا از کجا اومده) . همیشه هم «اوراین» (Orion) ازش استفاده میکنه. یعنی مثل طناب دور مچ دست ، شانه ها و پاهای او پیچیده میشه . چندین توانایی هم داره. مثلا خیلی سریع حرکت میکنه (چیزی در حدود 150 هزار مایل در ساعت!) یا مثلا درست مثل اکثر فن آوری های سیاره "نیو جنسیس" میتونه خودش رو تعمیر کنه . همچنین انرژی های مختلفی از خودش ساطع میکنه.

 

3- بلک بِرد (Blackbird)

 بلک برد (Blackbird)

هواپیمای معروف گروه مردان ایکس ! نکته جالب اینه که «کریس کلرمانت» به عنوان نویسنده نابغه ای که نویسنده کمیک های ایکس من بود ، مادری داشت که خلبان بود . بنابراین کریس همیشه عاشق هواپیما بود و دوست داشت مردان ایکس با هواپیما به ماموریت های خود بروند. مردان ایکس اولش هواپیمایی داشتند به نام Stratojet که در نبرد با خبیثی به نام «کنت نفاریا» نابود شد. بعد پرفسور اگزاویر به عنوان رهبر مردان ایکس نسخه ای از «بلک برد» را از سازمان "شیلد" گرفت . اما بعدا اگزاویر آن را به طرق مختلف اپگرید کرد. یعنی از جهش یافته ای به نام Forge (که میتونه وسایل مکانیکی اختراع کنه) خواست با استفاده از فن آوری Shi’ar اون رو ارتقا بده. در نتیجه دارای سیستمی شد که میتونست از چشم رادار مخفی بمونه. اگزاویر همچنین دستگاه معروف خودش یعنی «سریبرو» (Cerebro) که باهاش محل جهش یافته ها را شناسایی میکنه، در داخل بلک برد نصب کرده.

 

2- موتور جهنمی (Hellcycle)

موتور گوست رایدر، هل سایکل، موتور جهنمی

این اولین موتور «گوست رایدر» است که «جانی بلیز» آن را سوار میشد. او یک بدل کار بود که با موتور سیکلت نمایش های خطرناک و مهیج اجرا میکرد. مدیر و مسئول این نمایش آقای «کرش سیمپسون» (Crash Simpson) بود .. تا اینکه جانی عاشق دختر کرش سیمپسون به نام «راکسن» (Roxanne) شد . سپس معلوم شد کرش سرطان داره و جانی به سوی علوم غیبی و ماورا الطبیعه رفت تا شاید بتونه او را مداوا کنه و با شیطان در دنیای مارول به نام «مفیستو» معامله کرد تا شفا پیدا کنه (البته در برخی نسخه ها این پدر جانی بود که سرطان میگیره و جانی به خاطر جان پدرش با مفیستو معامله میکنه). در هر حال، مفیستو این کار رو کرد (چون میدونست که کرش بدون سرطان هم قرار نیست زیاد زنده بمونه!) . بعد نوبت این شد که مفیستو بیاد و چیزی رو که با جانی معامله کرده، طلب کنه. ولی خلوص و پاکی عشقی که راکسن نسبت به جانی داشت مانع از این کار شد . در عوض مفیستو روح و جسم جانی بلیز رو با دیوی به نام «زاراثوس» پیوند زد تا به موجودی به نام گوست رایدر تبدیل بشه. ضمن اینکه موتور سیکلت او نیز به "موتور جهنمی" بدل گشت . البته بعدها جانی تونست خودش نیز از آتش جهنمی خالص این موتور رو خلق کنه. موتور جهنمی شکل و ظاهر شگفت انگیز و باحالی داره و لاستیک هاش آتشین هستند و میتونه از دیوار ساختمان ها نیز بالا بره و هر وقتی که حرکت میکنه در پشت سرش مسیری از آتش بر جای میمونه! همچنین روی هر سطحی که فکرش رو بکنید حرکت میکنه، به خصوص استخوان های دشمنان گوست رایدر! این رو هم بدونید که گوست رایدر میتونه این موتور رو با ذهن خودش کنترل کنه.

 

1- بت پلین (Batplane) و بتموبیل (Batmobile)

"بت پلین" یا هواپیمای خفاشی وسیله ای است که بسیار در طول سالها تغییر کرده و نسخه های مختلفی ازش موجوده. اولین باری که بتمن یک وسیله پرنده داشت مربوط میشه به شماره 31 از کمیک Detective Comics که سال 1939 منتشر شد و در آن هلی کوپتر کوچکی به نام Bat-Gyro را دیدیم (او در این داستان برای اولین بار صاحب اون کمربند چند کاره معروف خودش و همچنین سلاح «بترنگ» نیز شد).

سپس شاهد هواپیمای بتمن یا "بت پلین" بودیم که در نهایت به یک جت تبدیل شد و سالها نیز در دنیای کمیک توسط بتمن مورد استفاده قرار میگرفت (البته با تغییراتی جزئی).

بت پلین (Batplane)

او ازش در ماموریت های گروه "جاستیس لیگ" هم استفاده میکرد. سپس شاهد بودیم که در فیلم بتمن ساخته «تیم برتون» از نسخه جدیدی از بت پلین استفاده شد که بهش میگفتن Bat-Wing   که روی دیزاین بت پلین در دنیای کمیک هم تاثیر گذاشت . یعنی شبیه به نوعی هواپیمای بزرگ بود که در واقع یادآور آرم خفاشی بتمن بود.

بت وینگ

و حالا میرسیم به برترین و شناخته شده ترین وسیله نقلیه در دنیای کمیک که انصافا خیلی معروف هستش: بتموبیل! این ماشین از سال 1939 و موقع خلق شدن بتمن در دنیای کمیک حضور داشته. البته اون زمان فقط یک ماشین معمولی بود و چند سالی طول کشید که به بتموبیلی که ما میشناسیمش تبدیل بشه .

بت موبیل

در طول سالها این خودرو به طور مداومی آپگرید شده تا بیانگر اوج طراحی و فن آوری دوره خودش باشه . معروف ترین بتموبیل در سریال تلویزیونی بتمن در دهه 60 میلادی به کار رفت. محبوبیت این سریال انقدر زیاد بود که سالها در دنیای کمیک از آن الهام گرفته میشد .

ماشین بتمن

اما در سالهای اخیر بتموبیل حالتی زرهی و تانک مانند گرفته است که به خاطر ظاهر آن در فیلم های بتمن به کارگردانی اقای «نولان» بوده .

خودروی بتمن batmobile

قابلیت های زیادی هم دارد که شاید براتون عجیب باشه. مثلا برای حمل و نقل زندانیان به کار میره ، در جنگ های نظامی کاربرد داره، در سرکوب شورش و ناآرامی به کار میره و حتی میتونه به عنوان یکی آزمایشگاه سیار عمل کنه. در برخی از نسخه ها هم دیده ایم که به صورت کنترل از راه دور عمل میکنه. در تمام اقتباس های صورت گرفته از بتمن نیز به کار رفته، از فیلم و کارتون و ویدیو گیم گرفته تا عالم سینما!

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره گلایدر گابلینی بدانید

معرفی 5 وسیله ی نقلیه مهم در کمیک بوک های مردعنکبوتی

رتبه بندی مهم ترین وسایل نقلیه در دنیای سینمایی مارول

آشنایی با تجهیزات و اختراعات پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی

15 پایگاه (BASE) برتر در دنیای کمیک!

10 مدرسه برتر ابرقهرمانی در دنیای کمیک

10 گروه ابرقهرمانی برتر دنیای کمیک

5 ایده کمیک بوکی که خارج از دنیای کمیک خلق شدند!

معرفی وسایل و ابزارآلات جادویی دکتر استرنج

10 حقیقتی که احتمالاً درباره‌ی "برج انتقام جویان"نمی‌دانستید!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

phantom
#1 phantom 1396-11-23 16:56
فکر کنم رتبه اول Goblin Glider و رتبه دوم هم تخته موج سوار باشه
نقل قول کردن
alihdz
#2 alihdz 1396-11-23 17:15
به نقل از phantom:
فکر کنم رتبه اول Goblin Glider و رتبه دوم هم تخته موج سوار باشه

نه به نظرم گابلین گلایدر رتبه دوم تخته موج سوار رتبه سوم و رتبه اول هم چیزی نباشه جز بتموبیل (batmobile)
(حالا شاید ممکنه گلایدر و تخته رو اشتباه گفته باشم و مطمئنم اولی بتموبیله)
نقل قول کردن
tab
#3 tab 1396-11-23 17:28
مقاله جذابی بود
نقل قول کردن
Spider-Fan
#4 Spider-Fan 1396-11-23 18:31
سلام
خسته نباشین
از اون مقاله هایی بود که یه کمی احساس نیاز بهش میشد.
احتمالا ادامه تاپ لیست شامل : گابلین گلایدر، موتور گوست رایدر، بتموبیل، حتی کویینجت باشه.
نقل قول کردن
Hossien79
#5 Hossien79 1396-11-23 19:55
سلام به همه دوستان .من از 13و16 خیلی خوشم اومد .
درواقع از شخصیت مون نایت خیلی خوشم میاد وبلوبیتل هم برام خیلی جالب بود.

اگه کسی از دوستان کمیک های ترجمه شده مون نایت رو داره لطفا برام بفرسته
نقل قول کردن
amazing VENOM
#6 amazing VENOM 1396-11-23 22:12
من توقع داشتم Astro Harness که متعلق به Orion هست هم در این مقاله باشه ولی خب شاید تو قسمت یک بود ولی امیدوارم که این وسیله نقلیه که میشه گفت با شحصیت اوریون پیوند خورده رو یادتون نرفته باشه. توی سری کارتونی جاستیس لیگ هم اوریون بود و حتی اونجام سوار این وسیله میشده، کلا فکر کنم تا حالا ازش پیاده نشده. :P
نقل قول کردن
Marc Spector
#7 Marc Spector 1396-11-23 22:27
عجب مقاله ای.من عاشق وسیله نقلیه های ابر قهرمانام برای همین خیلی حال کردم.دمتون گرم استاد ترابی خسته نباشید.
(mooncopter) 8)
نقل قول کردن
Hamed_5887528
#8 Hamed_5887528 1396-11-24 17:26
سلام آقای ترابی من یک نظر داشتم :-) اونم اینکه مخاطبین سایت با هر یک از شخصیت های مارول یا دی سی که دوست دارند یه چارچوپ داستان رو بگن یا به صورت ویس بفرستند آخر سر هم یه جایزه که اونم خودتون میدونید چیه رو به برنده بدیدی مثلا اگه می خواین مخاطبین خسته نشن بگیم کمتر از یک صفحه یا به صورت ویس در تلگرام و فقط باید از خودشون باشه امید وارم استقبال زیاد باشه تا بفهمن فیلم سازی چقدر سخته ممنون :-)
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1396-11-24 21:18
به نقل از Hamed_5887528:
سلام آقای ترابی من یک نظر داشتم :-) اونم اینکه مخاطبین سایت با هر یک از شخصیت های مارول یا دی سی که دوست دارند یه چارچوپ داستان رو بگن یا به صورت ویس بفرستند آخر سر هم یه جایزه که اونم خودتون میدونید چیه رو به برنده بدیدی مثلا اگه می خواین مخاطبین خسته نشن بگیم کمتر از یک صفحه یا به صورت ویس در تلگرام و فقط باید از خودشون باشه امید وارم استقبال زیاد باشه تا بفهمن فیلم سازی چقدر سخته ممنون :-)

ممنون از نظر شما
نقل قول کردن
Bowman
#10 Bowman 1396-12-14 16:12
وقتی بچه بودم یادم میاد یه مردعنکبوتی داشتم ماشینش دقیقا همین شکلی بود! دقیقا یادمه!
هیچوقت فکر نمیکردم واقعا ریشه کمیک بوکی داشته باشه!
نقل قول کردن
a.v.s
#11 a.v.s 1396-12-14 18:00
با سلام،
ممنون آقای ترابی بابت مقاله های زیبا تون!
واینکه جالبه!
بنده قبلا فکر میکردم همه اسامی وسایل نقلیه بتمن را مسخره میکردند.
اکنون فهمیدم که این اسامی برای افراد حکم نوستالژی داره و به هیچ وجه براشون مسخره نیست.

بنظرم هیچ وقت نمیشه این رو انکار کرد که بت موبیل برترین وسیله نقلیه کمیک هاست. خودم بچگی ها خیلی با بتمن و ماشینش حال میکردم. و به نوعی برام cool بود.
خودم خیلی با بتمن و سوپرمن ومرد عنکبوتی خاطره داشتم. باهاشون زندگی کردم. حالا اینکه از خودم بروز نمیدم بخاطر اینه که اومدم به این سایت و چیز های مختلف از ابرقهرمانان یاد گرفتم و درضمن اینکه بخاطر علاقه هام سرکوب میشدم برای همین اون حس و حال هیجانی که به ابرقهرمانان داشتم از بین رفته. البته هنوز هم اون علاقه را دارم. منتها به شکلی متفاوت. الان مثلا چندین شخصیت در مدرسه ساختم و همیشه دارم برای بچه ها داستان هاشون رو تعریف میکنم. بچه ها هم انقدر از دست این شخصیت ها حرص میخورند (چون هردفعه میام مدرسه اسمشون رو بر زبان میارم) که فحششون میدهند! خودم که هردفعه میخندم.
حالا از اینا گذشته، با تمام موارد این لیست حال میکنم. بنظرم این وسایل حقشونه که در این لیست باشند.

آقای ترابی یه مشکلی هست: هروقت که میخواهم نظر بدهم، وقتی تصویر امنیتی را هم در فیلد آن می نویسم، یه وقتایی اخطار میده "لطفا تصویر امنیتی را در فیلد آن بنویسید !". هردفعه میخواهم نظر بدهم این مشکل هست. حالا درسته مشکل اعصاب خوردکنی نیست ولی بعدا اگر توانستید بهش رسیدگی کنید. ممنون میشم
نقل قول کردن
علی قدیانی
#12 علی قدیانی 1396-12-14 18:25
من واقعا از fantasticar خوشم میاد. شاید perfect و خفن نباشه ولی واقعا برام جذابه از همون کمیک های اولیه بنظرم باحال بودش و برام اصلا مسخره نیست
ون لاکپشتی هم لامصب یه تانکه با کلی تجهیزات فقط ظاهر ون داره :lol:
مرسی
نقل قول کردن
M.NAYYERI
#13 M.NAYYERI 1396-12-14 20:37
زره آیرون من هم میتونه یه جور وسیله نقلیه به حساب بیاد، درسته؟ :-?
نقل قول کردن
hassan91
#14 hassan91 1396-12-14 22:00
بتموبیل واقعا حرف نداره! تو همه جا هم ازش استفاده میشه، بتموبیل فیلم نولان هم عالی بود که تو اون گیر و دار تبدیل به موتور شد حرف نداشت واقعا!
ماشین پانیشر :o چه باحال بود. گلایدر گرین گابلین هم خیلی باحاله که توی دنیای واقعی هم ازش هست.
نقل قول کردن
a.v.s
#15 a.v.s 1396-12-15 00:10
به نقل از M.NAYYERI:
زره آیرون من هم میتونه یه جور وسیله نقلیه به حساب بیاد، درسته؟ :-?

نمیشه گفت.
درواقع لباس به حساب میاد. چون تونی استارک بیشتر تنش میکنه تا اینکه سوارش بشه! اگه سوارش شده هیچ وقت توی دنیای کمیک این لحظه دیده نشده! یا حداقل بنده ندیدم! اگر کسی روش سوار شده به شماره تلفن 78877878 زنگ بزنه، یا اینجا اعلام کنه. با تشکر.
نقل قول کردن
a.v.s
#16 a.v.s 1396-12-15 17:10
به نقل از Hossien79:
سلام به همه دوستان .من از 13و16 خیلی خوشم اومد .
درواقع از شخصیت مون نایت خیلی خوشم میاد وبلوبیتل هم برام خیلی جالب بود.

اگه کسی از دوستان کمیک های ترجمه شده مون نایت رو داره لطفا برام بفرسته

کمیک مون نایت - ترجمه و ادیت شده توسط سایت spidey.ir:
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1396-12-15 17:59
به نقل از M.NAYYERI:
زره آیرون من هم میتونه یه جور وسیله نقلیه به حساب بیاد، درسته؟ :-?

اینا چه ربطی بهم دارن اخه؟
وسیله نقلیه رو سوارش میشن ولی زره رو میپوشن!
نقل قول کردن
king_navid
#18 king_navid 1398-12-26 13:35
توی شماره های اولیه کمیک پیر مردی به نام لوگان
هاکای و ولورین سوار یه ماشین بودن که خیلی شبیه ماشن
اسپایدرمن هست میخواستم بدونم این همون ماشینه؟
نقل قول کردن
mtm
#19 mtm 1398-12-26 14:12
به نقل از king_navid:
توی شماره های اولیه کمیک پیر مردی به نام لوگان
هاکای و ولورین سوار یه ماشین بودن که خیلی شبیه ماشن
اسپایدرمن هست میخواستم بدونم این همون ماشینه؟

bit.ly/2IRRoIw
نقل قول کردن
F_comic fan
#20 F_comic fan 1399-01-18 15:23
فقط بتموبیل بتمن عالیه!
به نظر من بهترین بتموبیل سینما،مال بتمن بن افلک بود!
نقل قول کردن
Captain-Parsa
#21 Captain-Parsa 1399-03-20 17:21
از سینما و کمیک که بگذریم از نظر من بهترین بتموبیل در بازی آرخام نایت هستش.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#22 AmirhoseinJafari2005 1399-11-19 23:37
بتموبیل و هل سایکل و اسپیس هاگ خیلی خوب بودن همینطور اسپایدرموبیل :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید