10 فیلم تلویزیونی کمیک بوکی/ابرقهرمانی فراموش شده

10 فیلم تلویزیونی کمیک بوکی/ابرقهرمانی فراموش شده

اینا هم دیگه واقعا گمنام هستند!

مقدمه: بارها شده که شبکه های تلویزیونی بیان و یک پایلوت از روی شخصیت های کمیک بوکی بسازن تا اگه موفق بود سریالش رو بسازن. یعنی اولش میان یه فیلم تلویزیونی حدود 1 ساعت و نیم ساعته براساس فلان شخصیت کمیک بوکی میسازن تا ببینند چقدر بیننده داره. بعدش اگه تعداد بیننده اش زیاد بود، سریال هفتگی اش رو میسازن. بارها شده که شخصیت های کمیک بوکی فقط در حد همین پایلوت پیش رفتن یا حتی همین پایلوت هم روی آنتن نرفته! در این مقاله سعی میکنیم به 10 تا از این فیلم های تلویزیونی اشاره کنیم. فقط بازم تکرار میکنم که اینا فیلم "سینمایی" نیستند، فیلم "تلویزیونی" هستند! یعنی فقط از تلویزیون پخش شدند.

  

1- جین ضد درد (Painkiller Jane)

 جین ضد درد (Painkiller Jane)

سال 1995 «جو کسادا» (که الان سالهاست از کله گنده های ماروله ولی اون موقع فقط یک طراح برجسته بود) به همراه «جیمی پالمیوتی» کمیک بوکی خلق کردند به نام "جین ضد درد". او را میتوان یک جور نسخه ارتقا یافته از «ولورین» نامید چون خیلی خیلی سریع از هر نوع زخمی خوب میشد. او اولش افسر پلیسی بود که به طور مخفیانه وارد یک گروه مواد مخدر میشه تا ازشون اطلاعات کسب کنه ولی لو میره و به طرز وحشیانه ای شکنجه میشه اما به طور معجزه آسایی نجات پیدا میکنه و قدرت های فوق بشری مثل شفا پیدا کردن زخم ها هم به دست میاره. بنابراین به نوعی ضدگلوله میشه. سال 2005 یک فیلم تلویزیونی از این شخصیت برای شبکه Sci Fi ساخته شد که در آن « امانوئل ووگیر» ،بازیگر معروف سریال "اسمال ویل»، نقش اصلی رو بازی میکرد . سال بعد هم سریال Painkiller Jane ساخته شد. منتهی در آن بازیگرش را عوض کردند و خانم «کریستینا لوکن» نقشش رو بازی کرد. گفته میشه فیلم جدیدی از روی او میخواد ساخته بشه و خانم «جسیکا چستن» به این نقش علاقمنده.

 

2- پاور پک (Power Pack)

 پاور پک (Power Pack)

Power Pack    نام یک کمیک کلاسیک ماروله که سال 1984 توسط «لوئی سایمسنون» خلق شد. در این کمیک الکس 12 ساله به همراه جولی (10 ساله)، جک (8 ساله) و کتی پاور (5 ساله) با یک بیگانه فضایی آشنا میشوند که قبل از مرگش به آنها نیروهای فوق بشری میدهد. بنابراین آنها به جوان ترین تیم ابرقهرمانی تیم تاریخ تبدیل شدند! الان مدتیه که شایعه شده مارول میخواد فیلمی از روشون بسازه. اما جالبه که بدونید سال 1991 شبکه NBC سفارش ساخت یک پایلوت  براساس "پاور پک" رو داد که فقط نیم ساعت زمان داشت . در هر حال، این پایلوت اونقدر چشمگیر نبود که سران NBC رو مجاب کنه یک سریال کامل از رویش بسازند.

 

3- اسپریت (The Spirit)

 اسپریت (The Spirit)

همانطور که در این مقاله گفته شد اسپریت شخصیتی بسیار مهم و تاثیرگذار در عالم كمیك است كه سالها پیش توسط نابغه ای به نام «ویل ایزنر» خلق شد. او در اصل مرد جوانی به نام «دنی كولت» است كه مرده پنداشته میشد ولی توسط شخصیت خبیثی به نام Dr. Cobra در حالت زیست تعویقی  (suspended animation) نگه داشته شده بود. وقتی از این حالت خارج شد از مزیت بی نام و نشان بودن خویش استفاده كرد تا با جرم و جنایت مبارزه  كند. سال 2008 فیلمی براساس او ساخته شد که بازیگران معروفی مثل «اوا مندز»، «اسكارلت جوهانسن» و «ساموئل ال جكسون» در آن حضور داشتند. ولی متاسفانه این فیلم كه توسط «فرانک میلر» معروف ساخته شده بود یكی از بدترین فیلم های تاریخ سینماست! اما احتمالا نمیدانید که سال 1987 فیلم تلویزیونی اسپریت از شبکه ABC پخش شد . «سم جونز» (بازیگر فیلم معروف "فلش گوردون") نقش اسپریت و خانم «نانا ویزیتور» (بازیگر سریال Star Trek: Deep Space Nine) نیز نقش معشوقه او را بازی کرد. انصافا هم چیز بدی نبود و به روح و ذات شخصیت اسپریت هم وفادار بود ولی اونقدر جذاب از آب درنیامد که به یک سریال تبدیل بشه.

 

4- نیک فیوری مامور شیلد (Nick Fury: Agent of S.H.I.E.L.D.)

 نیک فیوری مامور شیلد (Nick Fury: Agent of S.H.I.E.L.D.)

«دیوید هسلهاف» رو که یادتون هست؟ همان ستاره دهه 80 و 90 میلادی که در سریال هایی مثل "بی واچ" و "نایت رایدر" بازی کرده و اخیرا هم در فیلم "محافظین کهکشان 2" نقش افتخاری داشت (همونی که «استار لرد» وقتی بچه بود دوست داشت باباش باشه!!!). ایشون در سال 1988 نقش «نیک فیوری» را در فیلم تلویزیونی "نیک فیوری: مامور شیلد" بازی کرد. در این فیلم فیوری بازنشسته شده بود ولی به دلیل تهدید سازمان تروریستی "هایدرا" دوباره به عرصه برمیگرده. واکنش ها به این فیلم متوسط بود ولی ظاهر و تیپ و هیکل هسلهاف انصافا به نیک فیوری میخورد. «استن لی» هم اون موقع گفت که هسلهاف برترین نیک فیوری تاریخه! براتون تریلرش رو اینجا گذاشتم. برید ببینید.

 

5- واندرومن (Wonder Woman)

 واندرومن (Wonder Woman)

كمیك های واندر ومن در انتهای دهه 60   میلادی و ابتدای دهه 70 میلادی خیلی فرق کرده بودند. یعنی با افزایش محبوبیت سریالها و فیلمهای جاسوسی واندر ومن معروف هم بی نصیب نماند! او قدرت هایش را تسلیم كرد و تصمیم گرفت یك زن عادی باشد كه صاحب یك بوتیك است!  سپس سعی كرد هنرهای رزمی یاد بگیرد و ... ولی هوادارانش میگفتند شخصیت او دارد از شخصیت Emma Peel در سریال تلویزیونی "اونجرز" تقلید میكند و خیلی دلشان برای داستان های كلاسیك واندر ومن تنگ شده بود. در هر حال، اولین فیلم  تلویزیونی  واندر ومن سال 1974 ساخته شد كه از كانالABC پخش شد و در آن «كتی لی كراسبی» نقش واند رومن را بازی كرد. این فیلم از همان کمیک بوک هایی که گفتم الهام گرفته بود. بنابراین واندرومن قدرت ها و لباس همیشگی خودش را نداشت و به یك جاسوس تبدیل شده بود كه در واقع دستیار «استیو ترور» بود و كمك میكرد تا او با كسانی كه میخواستند اسرار دولتی را بدزدند، مقابله كند

 

6- دکتر استرنج (Dr. Strange)

دکتر استرنج (Dr. Strange)

سالها قبل از آنکه «بندیکت کامبربچ» در نقش «دکتر استرنج» ظاهر بشه، آقای «پتیر هوتن» (Peter Hooten) این نقش را بازی کرد! در واقع سال 1978 شبکه CBS میخواست یک سریال براساس جادوگر معروف مارول بسازه . بنابراین اولش این فیلم تلویزیونی را ساخت. متاسفانه موقع پخش بدبیاری آورد و خورد به سریال محبوب Roots . بنابراین زیاد دیده نشد و CBS از خیر ساختن سریال دکتر استرنج گذشت. درسته بودجه کمی داشت و افکت ها و گریم های بیخودی نصیبش شد ولی در کل فیلم جالبی بود. دکتر استرنج در این فیلم یک روانپزشک هستش که وقتی یکی از بیمارانش به نام Clea توسط خبیثی شیطانی به نام «مورگان لی فی» به تسخیر درمیاد، وارد دنیای جادو و جمبل میشه. او سپس از جادوگر اعظم دیگری (که نقشش را «جان میلز» بازی میکرد) راه و رسم جادوگری یاد میگیره. بعدشم «لی فی» رو شکست میده و به جادوگر اعظم جدید تبدیل میشه. به نظرم به یه بار دیدنش می ارزه . براتون تریلرش رو اینجا گذاشتم. برید ببینید.

 

7- نسل ایکس (Generation X)

 نسل ایکس (Generation X)

این فیلم تلویزیونی با مشاركت فاكس و مارول در سال 1996 ساخته شد و در آن دو تن از شخصیت های معروف مردان ایكس یعنی «بنشی» و «اما فراست» به عنوان رهبران مدرسه میوتانت های «پرفسور اگزاویر» ظاهر شدند. ولی متاسفانه از آنجاییكه برای ساختن فیلم یا سریالی بر اساس میوتانت ها به بودجه نسبتا زیادی نیاز هست (چون آنها قدرت های متنوعی دارند) این فیلم هم با اقبال چندانی مواجه نشد. البته فیلمنامه هم چنگی به دل نمیزد و در نتیجه این فیلم هرگز به صورت سریال تلویزیونی ادامه پیدا نكرد. اما نسبتا وفاداری خوبی به منبع اصلی را در این فیلم شاهد بودیم.

 

 

8- وامپیرلا  (Vampirella)

 وامپیرلا  (Vampirella)

همانطور كه اسمش پیداست، «وامپیرلا» یك خون آشام است ولی برخلاف اكثر خون اشام ها یك ابرقهرمان است. او اولین بار سال 1969 در كمیك های سیاه و سفید و ترسناك شركت Warren Publishing  خلق شد. از آن موقع تا به حال شركت هایی مثل Harris Publications و Dynamite Entertainment كمیك هایی از او چاپ كرده اند. اریجین او چند بار تغییر كرده ولی اریجین كلاسیك او اینگونه است كه از سیاره Drakulon آمده كه ساكنین آن  نژادی از خون آشامان هستند. نیروهای او هم مثل همه خون اشامان است یعنی میتواند به شكل خفاش درآید، قدرت فیزیكی بالایی دارد و البته خون هم میخورد.  سیاره او از كمبود ذخایر خونی رنج میبرد . سپس سفینه ای از كره زمین در سیاره اش سقوط كرد . وقتی وامپیرلا سراغ سفینه رفت، خدمه بهش حمله كردند و مجبور شد اونا رو بكشه و خونش رو بخوره. سپس با اون سفینه به كره زمین آمد و در اینجا یك قهرمان شد. میگن از اواخر دهه 60 میلادی که شاهد موفقیت غیر منتظره فیلم Barbarella بودیم، میخواستن فیلم یا سریال وامپیرلا  را هم بسازند ولی نشد. تا اینکه سال 1996 شبکه Showtime فیلم تلویزیونی این شخصیت را ساخت که  خانم «تلیسا سوتو» (بازیگر فیلم های "جیمز باند" و Mortal Kombat) نقش اصلی رو بازی میکرد. وامپیرلا  به زمین آمده بود تا قاتل پدرش را پیدا کند. در هر حال این فیلم 86 دقیقه ای با اون بودجه کم خودش واقعا گند زد و شباهتی هم به کمیک بوک های وامپیرلا   نداشت. میگن قرار بود قسمت دومش هم ساخته بشه که نشد.

 

9- من ثینگ (Man-Thing)

 من ثینگ (Man-Thing)

«من ثینگ» قطعا یكی از عجیب ترین و غیر متعارف ترین شخصیت های مارول كامیكس است. او یك بیوشیمیدان به نام «تد سالیس» بود كه برای آنكه سرمی كه اختراع كرده دست جاسوسان نیافتد ، آن را به خودش تزریق میكند ولی ماشین اش داخل یك باتلاق می افتد و به موجودی ترسناك تبدیل میشود ،برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شخصیت، این مقاله را بخوانید. سال 2005 یك فیلم تلویزیونی از روی این شخصیت گمنام ساخته و از كانال Sci Fi پخش شد و البته خیلی از بخش های origin این شخصیت را عوض كردند . به طور مثال تد سالیس به جای اینكه یك دانشمند باشد ، رئیس قبیله بود!، ضمن اینكه من ثینگ به جای اینكه مثل كمیك ها یك محافظ محیط زیست باشد، یك هیولای قاتل شده بود! در هر حال این فیلم كه میتوانست یك B-movie جمع و جور و fun باشد تبدیل شد به یك فیلم ترسناك تلویزیونی كم بودجه كه هیچ تشابهی با سری كمیك های مارول نداشت.

 

10- لیگ عدالت آمریکا (Justice League of America)

 لیگ عدالت آمریکا (Justice League of America)

سالها قبل از اینکه دی سی بتونه با بودجه نسبتا محدود سریال هایی همچون "افسانه های فردا" و "اسمال ویل" رو بسازه و در آنها ابرقهرمان های خودش رو به صورت یک تیم نشان بده، یک فیلم تلویزیونی کمدی توسط شبکه CBS ساخته شد که اقتباس آزادانه ای بود از کمیک های Justice League International  . اعضای جاستیس لیگ عبارت بودند از فلش، گرین لنترن، اتم، فایر و مارشن منهانتر. شخصیت خبیث هم Weatherman نام داشت! این فیلم تلویزیونی هرگز رسما روی آنتن شبکه های آمریکا نرفته (ببینید چقدر مزخرف بوده!) ولی میگن در برخی کشورها دیده شده . کلا انگار به جای آنکه از کمیک بوک الهام بگیره از سریال هایی نظیر The Real World و Friends الهام گرفته بود. شخصیت ها هم که کوچک ترین شباهتی به همتایان کمیک بوکی خود نداشتند. 

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2017

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 فیلم ابرقهرمانی عجیب دنیای سینما

10 فیلم ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده سینما

20 سریال ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده تلویزیون

15 شخصیت دنیای کمیک که یادتون رفته قبلا هم در تلویزیون دیده شده بودند!

40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت اول

 40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت دوم

10 کارتون مارول که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

10 سریال برتر کمیک بوکی 

15 کارتون کمیک بوکی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

BoosterBatK
#1 BoosterBatK 1396-10-08 14:17
مقاله عالی بود، عالی. با سریال جاستیس لیگ اصلا آشنایی نداشتم. عکس اتمش رو در اینترنت دیده بودم ولی هیچوقت نمیدونستم واسه سریال بوده. دکتر استرنج رو ولی میدونستم. بازم ممنون بخاطر مقاله :-)
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1396-10-08 23:52
خوب به حق چیزای ندیده :-* ، مخصوصا لیگ عدالت آمریکا، داستان واندروومن چقد متفاوته :o ، حالا که حرف سریالای کمیک بوکی شد، سریال دردویل فصل اولش به نظرم بهترین سریاله، از سریالای دی سی فصل اول فلش یکم خوب بود ولی باقیش خیلی لوسه، هنوز پانیشرم ندیدم :sad:
نقل قول کردن
AmirM. IX9
#3 AmirM. IX9 1396-10-11 07:57
واقعا مقاله هاتون فوق العادس آقای ترابی. من قبل از خوندن این مطالب، همه این فیلمها رو پیدا کرده بودم و قصدم اینه همه رو دانلود کنم. برام جالبه که شما مقاله ای در این رابطه نوشتید، البته اینا برای شما عادیه. ولی وقتی من دنبال این فیلمها بودم، فکر نمیکردم موضوع با اهمیتی باشه. هم چنین به نظرم، فیلم نیک فیوری از کیفیت بهتری نسبت به بقیه برخورداره.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#4 AmirhoseinJafari2005 1402-05-10 22:51
سلام و خسته نباشید... مقاله عالی بود.. هیچ کدومش رو نمی‌دونستم به جز یکی دوتا...
آقای ترابی در آیتم ۸، خط ۷ از آخر سال انتشار این فیلم رو نوشتید ۱۹۶۶ درحالی که سال ۱۹۹۶ منتشر شده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید