مرد عنکبوتی از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

مرد عنکبوتی از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

اینها شخصیت هایی هستند که قبل از اسپایدرمن خلق شدند و تم عنکبوتی داشتند.

مقدمه: پارسال تقریبا در همین روزها مقاله ای برای سایت نوشتم تحت عنوان "بتمن از شخصیت هایی تقلید کرده است؟". آن موقع آقای ترابی  سفر بود و تنها  به یک شرط اجازه داد تا این مقاله روی سایت قرار بگیرد و آنهم این بود که روزی همین مقاله را برای  مرد عنکبوتی هم بنویسم! منم از پارسال تا به حال دنبال نوشتن همچین مقاله ای بودم تا اینکه چند روز پیش در یک سایت مرتبط با مرد عنکبوتی مقاله خوبی در این باره پیدا کردم که البته اسمش بود "شخصیت های عصر طلایی ابرقهرمانان که تم عنکبوت داشتند" . البته این مقاله با مقاله بتمن تفاوت های اساسی  دارد. اولا اگر خودتان مقاله را خوب بخوانید متوجه میشوید که بین این شخصیت ها و مرد عنکبوتی شباهت خاصی حس نمیشود. در حقیقت، اینها بیشتر شخصیت هایی بودند که به نوعی تم یا المان عنکبوتی در آنها به کار رفته بود و از نظر شخصیت پردازی حداقل شباهت را با اسپایدرمن ما دارند. بنابراین حتی اصلا معلوم نیست که استن لی و استیو دیتکو (خالقان مرد عنکبوتی) چنین شخصیت هایی را حتی یادشان بوده که بخواهند ار آنها الهام بگیرند! ولی من برای اینکه به بعضی ها ثابت کنم سایت spidey.ir از زدن چنین تیترهایی برای قهرمان محبوب خودش ترسی نداره و همیشه به دنبال حقیقته، از کلمه "تقلید" در عنوان مقاله استفاده کردم.  دوما اینکه بر خلاف بتمن که از روی شخصیت های معروف دنیای سرگرمی مثل «زورو»، «سایه»، «شرلوک هولمز» و فیلم های مطرحی همچون "خفاش نجوا میکند" و ... "الهام" (!) گرفته بود که کارتون ها و فیلم های سینمایی زیادی از رویشان تولید شده و میشود،  ولی شخصیت های این مقاله هایی بسیار گمنام و کم اهمیتی هستند که خیلی زود هم از عرصه کمیک ناپدید شدند و امروزه هیچ اثری از آنها نیست . بنابریان اصلا بعیده استن لی یا استیو دیتکو حتی برای یک بار هم آنها را دیده باشند! سوما، تقریبا بین 15 تا 20 سال بین خلق شدن مرد عنکبوتی و این شخصیت ها فاصله است و همین باعث میشود فرضیه کپی برداری کردن استن لی و استیو دیتکو از روی آنها ملغی شود و این در حالی است که فاصله خلق شدن بتمن با آن شخصیت هایی که در آن مقاله گفتم، بسیار اندک است و قطعا «باب کین» فقید آنها را در حافظه اش داشته.

سالهای پیش و در دهه 40 میلادی قرن بیستم دوره جالبی وجود داشت که بهش "عصر طلایی ابرقهرمانان"  گفته میشد. شرکت های کمیک بوکی سعی میکردند تا میتونند ایده های مختلفی درباره ابرقهرمانان داشته باشند و هر چیزی که فکرش را میکردند امتحان میکردند و ما شاهد ابرقهرمانانی با اسم های عجیب و مسخره ای مثل lady Satan، Doll Man، دکتر هورمون (!)، پسر رنگین کمانی و .. بودیم . این یکی هم که واقعا نوبره : Mother Hubbard که یک جادوگر بود و روی چوب مینشست!!! ولی ازش خوشم میاد و دوست داشتم ننه بزرگ گرین گابلین باشه چون گرین گابلین هم ظاهر ترسناک داره و روی گلایدر میشینه!!!

عکس جادوگر

از شوخی که بگذریم باید بگم که خود استن لی در یک کمیکی که چند سال قبل از مرد عنکبوتی برای مارول  خلق شد، از اسم "اسپایدرمن" در شماره 26 کمیک Uncanny Tales استفاده کرده بود که البته این کمیک و شخصیت های آن هیچ ربطی به اسپایدرمنی که ما میشناسیم نداشت (لازم به ذکره که اون موقع اسم مارول، "اطلس کامیکس" بود):

کمیک uncanny tales

در هر حال همانطور که گفته شد در عصر طلایی ابرقهرمانان چند شخصیت بودند که تم عنکبوتی داشتند:

- «لئونر بلک» (Leonore Black): خانمی که میتونست خودش رو تبدیل کنه به عنکبوت بیوه سیاه . از قدرت های خودش استفاده میکرد تا از مردهایی که به عنکبوت ها آسیب میزنند، انتقام بگیره!

لئونر بلک

- «عنکبوت سیاه» (Black Spider): قهرمانی با نام اصلی «رالف نلسون» که یک وکیل بود و  نیروی فوق بشری نداشت. او  از عنکبوت های تعلیم دیده استفاده میکرد تا با جرم و جنایت بجنگه!

عنکبوت سیاه

- «وب» (Web): کسی  که ابتدا یک استاد دانشگاه و نویسنده کتابهای جنایی بود ولی به  قهرمانی تبدیل شد که شبها با جنایتکارات میجنگید و فقط اسمش و کمی هم لباسش یه جورایی به عنکبوت ها میخورد!

کمیک web

- «زن عنکبوتی» (Spider-woman): زنی خبیث که در واقع یک دانشمند بود ولی به صورت مخفیانه رهبر فرقه ای بود که یکی از خدایان عنکبوتی هندوها را میپرستیدند . او ماده ای درست کرده بود که خون حریفانش  را به زهر عنکبوتی تبدیل میکرد! گفته میشه که او میتونست تار عنکبوتی هم تولید کنه. او عاشق این بود که دیگران را به چندش آور ترین شکل ممکن بکشه!

زن عنکبوتی - spiderwoman

- «فاکس» (The Fox): این قهرمان هیچ تم عنکبوتی نداشت ولی فقط دوربینی در کمربند خود داشت که هنگام مبارزه به او اجازه میداد از بقیه عکسبرداری کند!

فاکس

حالا میرسیم به چند شخصیت دیگر که مجبورم بیشتر درباره آنها توضیح دهم.

 

دکتر بایو و مردان عنکبوتی او (Dr. Bio and His Spidermen)

او یک شخصیت خبیث بود که در سال 1945 خلق شد (در کمیک های Captain Future) و سعی کرد با مردان عنکبوتی خود آمریکا را بگیرد. مردان عنکبوتی در واقع عنکبوت های بزرگی بودند که سر انسان داشتند تا بر دل دیگران ترس بیاندازند. اما Captain Future فهمید که قضیه چیز دیگری است و آنها فقط ماسک انسان بر صورت دارند. همین !

کمیک captain future

شباهتی بین آنها و اسپایدرمن  حس میکنید؟!!!

 

 اسپایدر ویدو (The Spider Widow)

اسپایدر ویدو (The Spider Widow )

در سال 1942 خانمی به نام «داین گریتون» (Diane Grayton) یک ماسک ترسناک هالووین بر صورت میزد و از قدرت های خودش استفاده میکرد تا عنکبوت ها را کنترل کند و با جنایتکاران مبارزه کند! او معمولا دستیاری به نام «ریون» (Raven) داشت، کسی که از چنگ نازی ها نجاتش داده بود. او در ضمن گاهی اوقات با «فانتوم لیدی» (Phantom Lady) همکاری میکرد ولی معمولا ایده خوبی ازش درنمیومد چون فانتوم لیدی بدجوری میرفت تو نخ ریون! در ضمن این خانم یک دشمن پلید داشت به نام SpiderMan که دیوونه ای بود که روی روبات های عنکبوتی شکل حرکت میکرد ! بازم هیچ شباهتی بین او پیتر پارکر دیده نمیشود.

  

رتیل (The Trantula)

رتیل (The Tarantula ) کمیک

این شخصیت دی سی کامیکس میتونست با استفاده از وسیله ای تلمبه ای  از دیوار بالا برود و از یک تفنگ تار پرت کن استفاده میکرد تا جنایتکاران را به دام بیاندازد. او لباس بسیار زشت به رنگ زرد و بنفش بر تن میکرد و آنقدر بیخود بود که دی سی بعد از 19 شماره جای او را در کمیک های Star Spangled به شخصیت دیگری به نام Liberty Belle داد. البته سالها بعد به نوعی به عالم دی سی برگشت و برای مدتی در همان ساختمانی زندگی میکرد که «نایت وینگ» زندگی میکرد ولی ظاهرا در آتش سوزی ساختمان کشته شد و «رتیل» جدید دی سی موفق به نجات او نشد.

 و حالا میرسیم به تنها شخصیتی که شاید بتوان گفت تا حدی میتوان او را  به مرد عنکبوتی/پیتر پارکر شبیه دانست:

 

«شارون کین» (Sharon Kane) ملقب به «ملکه عنکبوتی» 

عکس ملکه عنکبوتی

این شخصیت سال 1941 و توسط Elsa Lesau در شماره 1 از کمیک The Eagle خلق شد (شرکت Fox Feature Syndicate  آن را چاپ میکرد) و فقط 3 شماره دوام آورد و حتی در این 3 شماره هم به عنوان شخصیت ثانویه و در داستان های فرعی (Back up story) ظاهر شد! او خانمی بود که لباسش هیچ شباهتی به مرد عنکبوتی نداشت (فقط رنگش ابی و قرمز بود!) البته علاقمند به علم و دانش بود و دستیار تحقیقاتی به شمار می آمد. در ضمن او به خاطر مرگ تراژیک یکی از عزیزانش (یعنی همسرش) سوگند یاد کرد با خلافکاران بجنگند (مثل پیتر که به خاطر مرگ عمویش قهرمان شد). همچنین پلیس ها به او اعتماد نداشتند و یک کارآگاه به نام «اوبرایان» کمر به دستگیری او بسته بود ولی در دل بهش علاقمند بود (یه چیزی مثل نسخه مذکر «جین دی ولف»در کمیک های مرد عنکبوتی). اما شاید بیشترین شباهت او به مرد عنکبوتی این بود از دستبندهایی استفاده میکرد که از آن تار شلیک میشد (یعنی چیزی شبیه به وب شوتر مرد عنکبوتی):

وب شوتر

جالب اینه که در سال 1993 انتشارات مارول به نوعی ملکه عنکبوتی را در کمیک چهار قسمتی Invaders احیا کرد . از اون جالب تر اینکه ملکه عنکبوتی در این داستان توسط نازی ها فریب خورده بود چون فکر میکرد نازی ها میخواهند با کمونیسم مبارزه کنند . او در نهایت توسط «نیک فیوری» سازمان "شیلد" دستگیر شد!

 

خوب نظر شما چیست؟ این بود از شخصیت های دنیای کمیک که قبل از مرد عنکبوتی خلق شدند و تم یا المان عنکبوتی داشتند. شما آیا متوجه شباهت هایی بین آنها و مرد عنکبوتی شدید؟ آیا این شخصیت ها میتوانسته اند منبع الهام بخش استیو دیتکو و استن لی در خلق مرد عنکبوتی باشند؟ آیا شما در شخصیت پردازی پیتر پارکر اثری از این شخصیت ها میبینید؟

  

مترجم و نویسنده: عمو مختار

All rights reserved © Spidey.ir 2015

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

تقلید در دنیای کمیک بوک، سینما، تلویزیون و انیمیشن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
+5 #1 mtm 1394-06-27 02:20
مرسی مختار که بلاخره به قولت وفا کردی! هر چند همانطور که خودت هم گفتی انصافا شخصیت پردازی و قدرت های پیتر پارکر/اسپایدرمن ، دنیای کمیک هاش، شعاری که بهش عقیده داره، خصوصیات پیتر پارکر (یعنی nerd بودن و خجالتی بودنش)، دشمن هاش، origin اش (یعنی نیش زده شدن توسط عنکبوت رادیو اکتیو، نگرفتن جلوی اون سارق و ...) ، شخصیت های مکمل داستان هاش و ... کاملا منحصر به فرده و معلومه که ربطی به این شخصیت ها نداشته.

و البته اسپایدرمن در میان همه یک استثنا هستش چون شخصیت اش واقعا هم ان زمان منحصر به فرد بود و هم الان. یک ویژگی منحصر به فرد دیگر اسپایدرمن اینه که تمام شخصیت پردازی که ما الان ازش داریم در همون چند سال اول توسط استن لی و دیتکو شکل گرفت و تا ان الان دست نخورده باقی مونده. به همین خاطر هم هست که بر خلاف مثلا سوپرمن و بتمن که origin یا حتی شخصیت پردازی و لحن داستان هاشون خیلی اوقات تغییر کردن ولی اسپایدرمن هنوز همون ادمه با همون origin چون از اول perfect بوده و هیچ نیازی به تغییر نداشته

اینی که گفتم تعصب نیست واقعا اسپایدرمن از این نظر از همه برتره اصلا شک نکنید ...

شاید بهتر بود عنوان مقاله رو میزاشتی "شخصیت هایی که قبل مرد عنکبوتی خلق شدند و تم عنکبوتی داشتند" ولی میفهمم که میخواستی به بقیه بفهمونی از نوشتن چنین تیتری برای شخصیت محبوبت هراسی نداری. و همیشه به دنبال حقیقتی . منم به احترام تو تیتر رو تغییری ندادم

در هر حال ...

اجازه بده که منم یه چیزی به مقاله اضافه کنم. الان مدتیه که عکسی پیدا شده که یک لباس هالووین مختص کودکانه و توسط شرکت Ben Cooper در دهه 50 میلادی خلق شده:



البته این لباس زرد و مشکی بوده و همونطور که میبینی تارهایی که روی لباس هست دیزاین خاصی ندارند وانگار همینجوری بیهدف روی لباس قرار داده شده اند:



ولی در هر حال بعضی ها ادعا میکنند که استن لی ابتدا از جک کربی خواست که لباس مرد عنکبوتی رو خلق کنه و اونم اینو خلق کرد:



ولی استن خوشش نیومد و به دیتکو ماموریت داد اینکار رو بکنه. بنابراین بعضی ها میگن شاید دیتکو کاتالوگ این شرکت رو دیده و ازش برای خلق لباس اسپایدرمن الهام گرفته!
نقل قول کردن
Agent Marvel
+1 #2 Agent Marvel 1394-06-27 02:44
در نهایت احترام عنوان این مقاله اشتباهه و مرد عنکبوتی از هیچکدوم این ها تقلید نکرده،نه خود این قهرمان ها شبیه به اسپایدی هستن، و نه شهصیت زبر ماسکشون شبیه به شخصیت پردازی منحصر به فرد پیتر پارکره !

استن لی و استیو دیتکو قهرمانی قهرمانی خلق کردن که شبیه به هیچ کس دیگه ای نبود و سرشار از ایده های خلاقانه و واقع گرایانه بود که باعث میشد مخاطب باهاش همزاد پنداری کنه،و هرگز شبیه به قهرمان دیگه ای نبوده و کاملا منحصر به فرط بوده (در زمان خودش)

ولی اگه تیتر مقاله این بود که "کدام شخصیت های دنیای کمیک حداقل شباهت و ریزترین شباهت رو با مرد عنکبوتی دارن" اون وقت درست میشد.


با این حال مرسی برای این مقاله.

پیتر پارکر/ اسپایدرمن نظیر نداشته
نقل قول کردن
Imperial King
#3 Imperial King 1394-06-27 03:40
با سلام خدمت عمو مختار گل
من از بین همه ی اینا فقط اسپایدر کویین رو انتخاب میکنم البته نمیگم تقلید شده فقط میگم کمی بهش شبیه ولی بقیه :-x ....
با تشکر
نقل قول کردن
deadpool.ps
#4 deadpool.ps 1394-06-27 03:50
خیلی ممنون خیلی به اطلاعات ام اضافه کرد :roll:
اون ملکه عنکبوتی هم کمی شبیه اسپایدی بود پس ممکنه اسپایدی ازش کمی الهام گرفته
اون موقع که نقد تمام کمیک های آینده رونوشتم دیگه نابود شدم پس شرمنده برای اینا بعدا نقد مینویسم
به خاطر این که نبود من در این مدت جبران بشه
با تشکر از عمو عزیز :-*
نقل قول کردن
deadpool.ps
#5 deadpool.ps 1394-06-27 03:53
#1:
والا لباس قشنگی هست این پایینی!
ولی بیشتر به شخصیت گانگستر میخوره
کی میدونه شاید یه شخصیت اومد به اسم Spider Gangster که این لباس رو داشته باشه :lol:
کمیک جالبی میشه
مرسی بابت اطلاع
نقل قول کردن
mtm
+4 #6 mtm 1394-06-27 08:34
یک نکته دیگه که خیلی مهمه
مختار گفت ملکه عنکبوتی هم مثل پیتر یکی از عزیزانش رو از دست داده و این انگیزه اش شده واسه قهرمان شدن
ولی یادمون نره که خیلی از شخصیت های دیگه همچین اتفاقی براشون پیش اومده که قهرمان شدن (مثلا بتمن) ولی مورد اسپایدرمن فرق داره چون این وسط قضیه "تقصیر" مطرحه . یعنی پیتر بود که اشتباهی مرتکب شد و به خاطر غرورش اون سارق رو دستگیر نکرد و بعدش اونم رفت عموش رو کشت. این نکته خیلی منحصر به فرده .

در کل به نظرم فقط قضیه اون دستگاه تار اندازی ملکه عنکبوتی مشکوکه و شاید بهتر بود عنوان مقاله میشد: "ایا وب شوتر های مرد عنکبوتی از دستبند ملکه عنکبوتی تقلید کرده اند؟"
نقل قول کردن
arsalan-goblin
+2 #7 arsalan-goblin 1394-06-27 08:40
بازم عالی خان عمو
ملکه عنکبوتی همانطور که گفته شد شاید تنها فرد این لیست باشه که اسپایدی تا حدودی بهش شبیه ولی بنظر من شخصیت کامل و پر روحی مثل مردعنکبوتی نمیتونه از جایی تقلید شده باشه و فقط ایده نویسنده خلاقی مثل استن هستش
لیونر بلک که منو یاد بلک ویدو انداخ
(وب) هم که یک شنل بشکل تار عنکبوت داره و هیچ چیز دیگه
دکتر چی چی و مردان عنکبوتی هم که فقط باعث شدن یاد چند تا فیلم ترسناک بیفتم

ولی بازم دمت گرم خان عمو :lol:
نقل قول کردن
pedramEP.the.Joker.Vendetta
+1 #8 pedramEP.the.Joker.Vendetta 1394-06-27 08:49
واقعا عالی بود.
ما میایم از ابرقهرمان موردعلاقه امون مقاله در مورد شخصیت هایی که از روش تقلید داشته ولی بعضیا فقط میان از ابرقهرمانان خودشون تعریف می کنم.
همین واسه بهتر بودن سایت ما بسه...
نقل قول کردن
parker
+2 #9 parker 1394-06-27 10:22
عمو مختار خیلی خوب بود.
در واقع به جز وب شوتر ملکه عنکبوتی هیچ شباهتی بین این ها و مرد عنکبوتی نیست (البته اون موردی که آقای ترابی ذکر کردند جای تامل داره)
در ضمن اون خفاشی که بتمن از روش تقلید کرده بود خیلی ضایع تر از اینا بود.
نقل قول کردن
j.jonah jameson
+2 #10 j.jonah jameson 1394-06-27 12:19
از اولشم میدونستم مرد عنکبوتی از یکی تقلید کرده
(مثلا واقعا جیمسونم) :lol:
ولی جدا از شوخی اگر جک کربی اون طراحی رو برای مرد عنکبوتی انجام داه بود و استن لی خوشش اومده بود
شده بود یه چیز تو مایه های سوسک آبی (Blue Beetle) تو کمیک های DC همون بهتر که قبول نکرد
واقعا خسته نباشید الان که دارم نیگا میکنم میفهمم چه قدر سختی کشیدید ممنون عمو مختار عزیز :-)
نقل قول کردن
Victor
#11 Victor 1394-06-27 12:24
#10
میگم این بازیگر که برای ایفای نقشش انتخاب شده خیلی به این پاینشر تو تصویر شبیه ها
هم مدل موش هم دماغش کلا هرچیش
نقل قول کردن
mtm
#12 mtm 1394-06-27 12:29
علی اقا چه خبر؟
کم پیدایی؟
فامیلتون تحویل گرفت؟
:-*
نقل قول کردن
amir bartar
#13 amir bartar 1394-06-27 12:42
این Raven که توی متن نوشته شده،هیچ ربطی به اون زنه ک دنیای دی سی وجود داره نداره؟
نقل قول کردن
young spider
+4 #14 young spider 1394-06-27 12:51
حالا میرسیم به بخش، کدام کارکتر از روی اسپایدرمن تقلید شده؟؟

در کمیک های شرکت DC هم مردعنکبوتی مخصوص خود را دارد. این شخصیت برای اولین بار در کمیک های batman حضآر پیدا کرد. نام این شخصیت بلک اسپایدر - عنکبوت سیاه است ولی جالبیه موضوع اینجاست که لباسش بنفش هست و حتی از دستگاه هم مانند وب شوتر اسپایدرمن استفاده می کند. باید گفت این شخصیت جزئ از شخصیت های درجه ۳ یا ۴ دی سی کامیکس هست و زیاد بهش اهمیت ندهید. باید اشاره کرد که بلک اسپایدر قدرت های فرابشری ندارد و یک قاتل است :







در انیمیشن عدالت جویان جوان / young justice نیز حضور داشت.


نقل قول کردن
j.parker
#15 j.parker 1394-06-27 14:36
عمو واقعا عالی بود من برام تنها سوالی که پیش اومد و واقعا بی ربطه اینه که اسم مارول که قبلا اطلس کمیک بود پس اسم dcقبل سری کمیک ها detective comicsچی بود؟

خدایی عمو چجوری این شخصیتارو پیدا کردی؟؟؟؟جان من حواب بده :o :o :o :o
نقل قول کردن
Victor
#16 Victor 1394-06-27 17:08
قبل دی سی یراست ددکتیو کمیکس بود قبل اون هم نشنال کمیکس
نقل قول کردن
arsalan-goblin
#17 arsalan-goblin 1394-06-27 17:21
به نقل از j.parker:


خدایی عمو چجوری این شخصیتارو پیدا کردی؟؟؟؟جان من حواب بده :o :o :o :o

یکم دقت کنی میبنی نوشته مترجم و نویسنده: عمو مختار
عمو این مقاله رو ترجمه کرده ننوشته از خودش
نقل قول کردن
a.v.s
#18 a.v.s 1394-06-27 17:49
ممنون
واقعا شماها چجوری اینارو پیدا میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟ :o
نقل قول کردن
Dark spidey
+1 #19 Dark spidey 1394-06-27 20:10
باید بگم که اسپایدی منحصر به فرده
این شخصیتا فقط اسم اسپایدرو دارن و هیچ شباهتی به اسپایدی ندارن که بگیم در خلق اسپایدی از اینا الهام گرفتن
تازه بعضیاشون خلافکار بودن
من فکر میکنم بعضی از این شخصیتا انقدر بی اهمیت بودن که استن لی و استیو دیتکو اصلا به اونا فکر نمیکردند
اگه اسپایدی میخواست از اونا الهام بگیره محبوب ترین قهرمان کمیک بوکی نمیشد
نقل قول کردن
shervin 2
#20 shervin 2 1394-06-28 07:33
با تشکر از عمو مختار
من خودمم دنبال این موضوع بودم وبi بعضی از این ها هم رسیده بودم اما اونی که نظرمو جلب کرد همون لباسی بود که آقای ترابی بهش اشاره کرد کلی هم فکvمو به خودش مشغول کرده بود.
خداییشم شباهت دان دسته کم ولی شبیهن
نقل قول کردن
امیرحسین مارول
#21 امیرحسین مارول 1394-06-28 14:18
شما منو ضایع نکنید شب خوابتون نمیبره ها :lol:
ولی منم بهتون جواب دادم
گفتم مثل شخصیتایی مثل virtueکه کپی برابر اصل سوپرمن تو دنیای ماروله دی سی هم ممکنه از رو قهرمانان مارول کپی بزنه مثلا یادمه تو کمیک های دی سی Mr mxyzptlkو jokerیه گروه ابرقهرمان برای مبارزه با بتمن و سوپرمن ساختند که از عمد از روی اونجرز کپی شده بودند
اینم احتمالا از عمد برای مسخره کردن و نقد کردن اسپایدرمن ساختند
فکر کنم بهش میگنpastiche
نقل قول کردن
mirabilis
+1 #22 mirabilis 1394-06-29 01:44
مقاله خیلی جالبی بود ، با تشکر از مختار عزیز بابت ترجمه و تالیف این مقاله و شرمنده که زودتر فرصت نشد اینجا نظر بدیم حاج مختار .
راستش قرار بود یه سال پیش ، در مورد همون موضوعی که آقا مهدی توی کامنت شماره 1 بهش اشاره کردن ، مقاله ای بنویسیم ، یه ویدئو جالب هم بود که به نوعی میخواست نشون بده احتمال داره دیتکو و استن لی ، از اون لباس برای خلق اسپایدرمن ، خیلی الهام گرفته باشن .
در هرصورت نشد که تالیفش کنیم ولی الان خیلی خوشحالیم که همچین مقاله ای با همچین تیتری ، در سایتی که منحصرا برای اسپایدیه قرار داده شده و این نشان دهنده ی مسیر درستیه که این سایت درش قرار داره . دم مختار هم گرم .
جایی برای صحبت اضافه نیست ، هر آنچکه باید رو مختار کامل در مقاله شرح داده و این کاراکترها صرفا تم عنکبوتی دارن ( fox که دیگه اصلا حتی تم عنکبوتی هم نداره ، فقط عین پیتر از نبردهاش عکس میگرفته به نوعی ولی حتی اون هم در مقاله قرار داده شده که همه جوره به خواننده تشابه ها ارائه بشه و قضاوت کنه خودش و ببینه واقعیت چیه ، واقعا جای تقدیر داره ) و داستان ها و کاراکترهایی هستن که قبل از خلق پیتر پارکر ، ساخته و ارائه گشتن .
ولی انصافا خودمونیم ، این وسیله ای که اسپایدر کوئین داره برای پرتاب تار ، خیلی شبیه به وب شوتره ، حتی از لحاظ ظاهری و فیزیکی ، نکنه این استن لی ، از این کمیک ایده گرفته ، رو نکرده ولی ؟! ;-) :-)
نقل قول کردن
Odyssey
+1 #23 Odyssey 1394-06-29 03:17
یه سوال داشتم !
اسم رالف نلسون خیلی برای من آشناست !
آقای مختار !
شما می دونید که غیر از اون بازم داریم ؟!
فکر کنم هم تو کمیک های spectacular دیدم !
نقل قول کردن
crash
#24 crash 1394-06-29 14:18
ای بابا مرد عنکبوتی هم؟!!! :lol: :lol: :lol:
خیلی مقاله مغز داری بود عمو جان تشکر!
نقل قول کردن
BARY.SPIDEY
+1 #25 BARY.SPIDEY 1394-06-29 14:57
خیلی مقاله ی خوبی من خودم که اصلا نمی دونستم که قبل مردعنکبوتی شخصیت هایی هم بودن که از عنکبوت و اینها اسفاده می کردن
یه تشکر هم می کنم از عمو مختار که این مقاله رو ترجمه کرد چون حتی ترجمه یه همچین مقاله ای با این عنوان برای یک طرفدار مرد عنکبوتی شجاعت می خواست واقعا ممنون


البته اینو بگم که باز هم ثابت شد که مرد عنکبوتی از شخصیتی تقلید نکرده چه از طرف ظاهر و چه از طرف شخصیت پردازی
نقل قول کردن
Bad joke
+1 #26 Bad joke 1394-06-29 15:37
یه مقاله عالی دیگه از مختار
به نظرم این مقاله یه چیز دیگه هم داشت این حس چگونه شکل گیری کمیک از ابتدای شکل گیری ایش تا دوران نقره ای که به یه استاندارد رسید خیلی لذت بردم
فقط من موندم چرا موجوداتی که ادم ازشون بیشتر متنفره اسم قهرمانهان
همین مثلا موش و گربه 90 درصد مردم از موش متنفرن ولی تو کارتونه ادم خوبس
نقل قول کردن
SLH Hero
+1 #27 SLH Hero 1394-06-29 20:23
عمو مقاله مثل همیشه فوق العاده بود.
از تیتر خرد کنندش خیلی خوشم اومد. یک تو دهنی بزرگ به این "جوجه فن" ها بود ;-) .

خوشم میاد مردعنکبوتی برخلاف شخصیت های دیگه دنیای سرگرمی تکه و برای خودش یک شخصیت پیچیده و قابل باور داره. (نمیخوام بحث راه بندازم فقط نظر شخصیه) برخلاف بعضی شخصیتهای دیگه جهان کمیک که کاملاً تک بعدی هستن و نویسندگانشون سعی می کنن از هر چیزی که بقیه دوست دارن تقلید کنن.
نقل قول کردن
David Bosony
#28 David Bosony 1394-06-31 01:44
واقعا چجوری میگین بت موبیل کاملا مثل اسب زورو هست
ولی وب شوتر اسپایدر کویین یه چیزی شبیه به وب شوتر اسپایدرمنه؟
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
#29 amir a. ghaderi 1394-11-09 16:25
:o
اینا چه ربطی به مرد عنکبوتی/پیتر پارکر داشتن؟ :o فقط اون آخریه وب شوترهاش شبیه به وب شوتر مرد عنکبوتی بود. اونم که فقط سه شماره ازش چاپ شده و خیلی گمنامه پس بعیده دیتکو حتی دیده باشد او را ، چه برسه که بخواد ازش تقلید کنه.
ولی عمو مختار جسارتا باید عنوان مقاله رو میزاشتید "معرفی شخصیت هایی که در انها المان یا تم عنکبوتی به کار رفته است" . اینجوری مناسب تر بود.
نقل قول کردن
Master Equality
#30 Master Equality 1394-11-09 16:31
با سلام
ممنون آقا مختار برای مقاله.واقعاً دستتون درد نکنه.
نه خدا وکیلی نمی شه گفت اسپایدرمن رو از این الهام گیری کردن؛چه برسه بگیم تقلید یا کپی کردن.اصلا شباهت ندارن بهم.آقا مختار حرف درستی زدی.اینا فقط تم عنکبوتی دارن!البته یکم این اسپایدر-کوئین شباهت بیشتری نسبت به بقیه داره.اون لباس هالووین هم بگی نگی آره!
اینم بگم که طبق سخنان بزرگان(آقای ترابی و بقیه)واقعا اسپایدرمن تکه.میشه گفت جذاب ترین،قابل درک ترین(با اغراق خیلی کم)وبهترین(DC دورنم نمیزاره اینو بگم ولی یه حقیقته)ابر قهرمان هست.همین بزرگان به طور غیر مستقیم بهم گفتن که هیچی ازش نمیدونم(با اغراق)؛به خاطر همین بیشتر مطالعه میکنم.
درباره بلک اسپایدر هم بگم که این کپی با یکی از کپی ها مارول از DC پَر.
فقط من یه چیری درک نمیکنم که کلا DC چه هیزم تَری به بعضی بعضی از دوستان فروخته که اینطور به خونِ DC و دی سی جماعت تشنه هستن!؟البته نمیشه بهشون گیر داد.شاید اگه ما دی سی جماعت تو دهه 50و60و70(تا وسطاش)آمریکا بودیم همین کارو میکردیم که بعضی از دوستان باما میکنن.این هم بگم که بعضی از دی سی جماعت که میبینن زورشون نمیرسه؛میزنن تو جاده خاکی و بی فرهنگ بازی درمیارن و عوض بهتر کردن حال DC،بدتر میکنن این وضیعت رو.ولی لطفاً دوستان یکم آروم برن که ما هم خودمونو برسونیم.البته اگه میخوان.
من خودمو جزو دی سی جماعت حساب کردم ولی به این معنا نیست که مارولی نیستم.از زمانی که وارد این سایت شدم کم کم دارم به مارول نزدیک تر میشم.شاید چند ماه دیگه تمام مارولی شدم.
امیدوارم بلایی سرم نیاد با این کامنت و بی ربط هم نباشه!الهی آمین
باتشکر
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
+1 #31 amir a. ghaderi 1394-11-09 16:49
#30:
دوست عزیز من یک چیزی به شما میگویم که شاید متوجه بشوید. ببینید دی سی هیچ هیزم تری به من یا امثال من نفروخته. اتفاقا کیست که به کمیک علاقه داشته باشد و از بتمن و سوپرمن خوشش نیاید؟ و کیست که بتمن و سوپرمن رو دوست داشته باشه ولی از اسپایدرمن و مردان ایکس و اونجرز و ... نتواند خوشش بیاید؟
ولی به قول عمو مختار این بحث های فن بازی از وقتی شروع شد که در ایران یک جماعتی کم خرد و نا آشنا با کمیک و فقط صرف دیدن فیلم های بتمن نولان و انجام بازی های ارکام شروع کردند به توهین به طرفداران دیگر شخصیت های کمیک بوکی و به خصوص مرد عنکبوتی. من خودم در بسیاری از فروم های گیم و سینمایی در ایران شاهد بودم که بدترین توهین ها را میکردند. اینجا بود که آقای ترابی به عنوان یک پیشکسوت لازم دید این سایت را تاسیس کند تا به چنین افرادی ثابت کند که مرد عنکبوتی چه ریشه های قدرتمندی در عالم کمیک دارد. ایشون در این 3، 4 گذشته مرد عنکبوتی را واقعا در ایران احیا کردند و به بقیه شناساندند ولی در این رهگذر چون علاقه وافری به کل دنیای کمیک دارند ، این سایت را محفلی برای علاقمندان کل کمیک کردند و شما ببینید مثلا همین امروز عم مختار عزیز مقاله 10 کمیک darkseid را در سایت گذاشت که شما حتی در متعصب ترین سایت های دی سی هم نمیتوانید چنین مقالات تخصصی درباره دی سی را بخوانید. یادم هست که عمو مختار یک بار حرف خوبی را زدند. ایشان گفتند که من را همین هواداران کم خرد بتمن به وجود آوردند . اگر توهین های آنها نبود من هم نبودم. من هستم تا بهشون ثابت کنم اشتباه میکنند . بارها یادم هست که در ابن سایت به عمو مختار میگفتند که بهشون راهنمایی کنند جواب کسانی که مرد عنکبوتی را بچه گانه میدانند بدهند. ایشان هم نکاتی را متذکر میشدند و مقالاتی مینوشتند.
در پایان هم بگویم که ایشان بارها گفته اند که اگر هواداران متعصب دی سی دست از توهین بردارند دیگر مقالات افشاگرانه علیه دی سی و بتمن نمینویسد. من خودم بارها شاهد بوده ام که هر وقت توهین ها بیشتر شده ، مقالات ایشان هم بیشتر شده است.
امیدوارم پاسخ سئوال خود را گرفته باشید دوست عزیز
نقل قول کردن
Master Equality
#32 Master Equality 1394-11-09 17:36
به نقل از amir a. ghaderi:
#30:
دوست عزیز من یک چیزی به شما میگویم که شاید متوجه بشوید. ببینید دی سی هیچ هیزم تری به من یا امثال من نفروخته. اتفاقا کیست که به کمیک علاقه داشته باشد و از بتمن و سوپرمن خوشش نیاید؟ و کیست که بتمن و سوپرمن رو دوست داشته باشه ولی از اسپایدرمن و مردان ایکس و اونجرز و ... نتواند خوشش بیاید؟
ولی به قول عمو مختار این بحث های فن بازی از وقتی شروع شد که در ایران یک جماعتی کم خرد و نا آشنا با کمیک و فقط صرف دیدن فیلم های بتمن نولان و انجام بازی های ارکام شروع کردند به توهین به طرفداران دیگر شخصیت های کمیک بوکی و به خصوص مرد عنکبوتی. من خودم در بسیاری از فروم های گیم و سینمایی در ایران شاهد بودم که بدترین توهین ها را میکردند. اینجا بود که آقای ترابی به عنوان یک پیشکسوت لازم دید این سایت را تاسیس کند تا به چنین افرادی ثابت کند که مرد عنکبوتی چه ریشه های قدرتمندی در عالم کمیک دارد. ایشون در این 3، 4 گذشته مرد عنکبوتی را واقعا در ایران احیا کردند و به بقیه شناساندند ولی در این رهگذر چون علاقه وافری به کل دنیای کمیک دارند ، این سایت را محفلی برای علاقمندان کل کمیک کردند و شما ببینید مثلا همین امروز عم مختار عزیز مقاله 10 کمیک darkseid را در سایت گذاشت که شما حتی در متعصب ترین سایت های دی سی هم نمیتوانید چنین مقالات تخصصی درباره دی سی را بخوانید. یادم هست که عمو مختار یک بار حرف خوبی را زدند. ایشان گفتند که من را همین هواداران کم خرد بتمن به وجود آوردند . اگر توهین های آنها نبود من هم نبودم. من هستم تا بهشون ثابت کنم اشتباه میکنند . بارها یادم هست که در ابن سایت به عمو مختار میگفتند که بهشون راهنمایی کنند جواب کسانی که مرد عنکبوتی را بچه گانه میدانند بدهند. ایشان هم نکاتی را متذکر میشدند و مقالاتی مینوشتند.
در پایان هم بگویم که ایشان بارها گفته اند که اگر هواداران متعصب دی سی دست از توهین بردارند دیگر مقالات افشاگرانه علیه دی سی و بتمن نمینویسد. من خودم بارها شاهد بوده ام که هر وقت توهین ها بیشتر شده ، مقالات ایشان هم بیشتر شده است.
امیدوارم پاسخ سئوال خود را گرفته باشید دوست عزیز

با سلام
جوابم رو گرفتم؛اونم چه جورم.به قول معروف گفتی و کردی خرابم دوست عزیز.من هم همینو میگم.متاسفانه این شکلی شده روزگار.من راستشو بخواهید اصلا جزو اون دسته از اشخاص نیستم(تعریف از خود نمیکنم)ولی نمیدونم آقای ترابی چه حرکتی کرده که مارول فن های سوپر تعصبی که اونا هم با فیلم های مارول تازه فهمیدن مارول چیه؛تو این سایت نیستم.البته چه بهتر که نیستن.
درباره حرکت و جنبش آقای مختار هم بگم که اولا که وارد سایت شدم؛ببخشیدا فک کردم ایشون یه ... هستن ولی بعدا که پست ها و مقالات شونو خوندم؛نظرم عوض شد.با اینکه هنوز فک میکنم کارشون غایتی نداره ولی از کارشون صرفاً برای باحق بودنش؛خوشم میاد و در مواقع که ببینم میتونم به عنوان یه دی سی فن دفاع کنم؛دفاع خواهم کرد.البته من به کار هاشون از دید آموزشی نگاه میکنم و نه توهینی!
درباره اسپایدرمن هم که قبلا گفتم به عنوان به دی سی فن میگم عالیه ولی این برتری متاسفانه وسیله ای شده برای سرکوفت زدن به امثال من و برانگیختن دی سی فن های تعصبی که آقای مختار حال اونا رو جا میاره ولی آیا من و امثال من باید با اونها بسوزیم!؟به خاطر همین من اومد در این سایت عضو شدم که با مارول و مارول جماعت پیشتر آشنا شم و کمتر بسوزم.
از پاسخ گویی و احترام گذاری شما ممنونم دوست عزیز.
با تشکر
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
#33 amir a. ghaderi 1394-11-09 17:45
با حرفات موافقم. به نظرم برخی از هواداران مارول هم دارن همون اشتباه اونایی که بهت گفتم رو تکرار میکنند. یعنی اونا هم دارن یک سری "مختار" هایی در دنیای دی سی خلق میکنند.
نقل قول کردن
Light Spidey
#34 Light Spidey 1394-11-09 17:47
ببینید طبق تجربه ای که من داشتم کسایی که از مرد عنکبوتی و امثال این جور ابر قهرمان ها مثل فلش یا سوپر من خوششون نمیاد بخاطر اینه که اینجور ادم ها فقط سه تا از فیلم ها بتمن ساخته نولان رو دیدن و فکر می کنند فقط شخصیت باید داستان های دارک داشته باشه و به غیر از اون شخصیت حساب نمیشه. بدون دلیل بتمن رو برترین شخصیت می دونند و حتی یک کمیک اش هم نخوندن. ولی مرد عنکبوتی رو همه میگن برترین ابر قهرمان جهانه و این همه دلیل برای برتریش هست قبول نمی کنن. کلا اینجور ادم هارو باید بزارین تو حال خودشون باشن. مثلا من تو یک فروم میدیدم که صحبت از سریال فلش می شد همه میگفتن مزخرفه چون اصلا اکشنی نداره. اون همه داستان زیبا و شخصیت پردازی رو ول کردن اومدن به بحث نبودن اکشن رسیدن با اینکه اکشنش سر جاش هست باز هم میگن مزخرفه. بعد میرن یه دونه فیلم دارک میبینن روزشون میشه دارک غذاشون دارک همه چیزشون دارک. اون همه بتمن از شخصیت ها معروف تقلید کرده به چشم نمیاد ولی مرد عنکبوتی یک تقلید هم نکرده بد می دونند!!
کلا دعوای فن های مارول با دی سی مثل فن های مایکروسافت و سونی هستش. گاهی میشه این دو گروه کنار هم دوست باشن ولی گاهی میشه که بینشون یه جنگ داخلی اتفاق بیفته :-|
نقل قول کردن
amir a. ghaderi
#35 amir a. ghaderi 1394-11-09 18:02
به نقل از Light Spidey:
ببینید طبق تجربه ای که من داشتم کسایی که از مرد عنکبوتی و امثال این جور ابر قهرمان ها مثل فلش یا سوپر من خوششون نمیاد بخاطر اینه که اینجور ادم ها فقط سه تا از فیلم ها بتمن ساخته نولان رو دیدن و فکر می کنند فقط شخصیت باید داستان های دارک داشته باشه و به غیر از اون شخصیت حساب نمیشه. بدون دلیل بتمن رو برترین شخصیت می دونند و حتی یک کمیک اش هم نخوندن. ولی مرد عنکبوتی رو همه میگن برترین ابر قهرمان جهانه و این همه دلیل برای برتریش هست قبول نمی کنن. کلا اینجور ادم هارو باید بزارین تو حال خودشون باشن. مثلا من تو یک فروم میدیدم که صحبت از سریال فلش می شد همه میگفتن مزخرفه چون اصلا اکشنی نداره. اون همه داستان زیبا و شخصیت پردازی رو ول کردن اومدن به بحث نبودن اکشن رسیدن با اینکه اکشنش سر جاش هست باز هم میگن مزخرفه. بعد میرن یه دونه فیلم دارک میبینن روزشون میشه دارک غذاشون دارک همه چیزشون دارک. اون همه بتمن از شخصیت ها معروف تقلید کرده به چشم نمیاد ولی مرد عنکبوتی یک تقلید هم نکرده بد می دونند!!
کلا دعوای فن های مارول با دی سی مثل فن های مایکروسافت و سونی هستش. گاهی میشه این دو گروه کنار هم دوست باشن ولی گاهی میشه که بینشون یه جنگ داخلی اتفاق بیفته :-|

دقیقا با حرفات موافقم. یک سری هستند که اصلا تو عمرشون حتی یک کمیک بتمن هم نخوندند ولی چون دارک نایت رو دیدن یا ارکام بازی کردند میگن بتمن بهترینه. من خودم ولی نمیگم بتمن بده یا خوبه. بلاخره بتمن هم مثل اسپایدرمن هم نقاط ضعف داره و هم نقاط منفی. خود استاد ترابی بدترین داستان های مرد عنکبوتی رو مقاله برایش نوشتند با مقاله "بیخود ترین دشمنان مرد عنکبوتی" ولی در عین حال نقاط قوت رو هم میگویند و دلایل خوبی برای دوست داشتن این شخصیت مطرح میکنند. ولی از آن طرف خیلی ها را هم دیده ام که بتمن و نولان را بت کره اند و میپرستند! کوچک ترین مقاله ای بنویسی و به بتمن انتقاد کنی یا نقاط ضعف اش رو بگی و دلیل مستند بیاری فورا میگن : این توهینه. تو انتی دی سی هستی ، تو آنتی بتمن هستی و ..."
به نظرم این جور آدمها دنیای محدودی دارند و در کل آدم وقتش را نباید برای بحث باهاشون تلف کنه. من که همیشه از استادم آقای ترابی یاد گرفته ام حرف خودم را در قالب مقاله نوشتن بزنم و بحث های خاله زنکی و پوچ خودداری کنم. ضمن اینکه خدا را شکر در این چند سال به لطف نکات و مقالات افشاگرانه عمو مختار، دیگه یک عالمه حرف داریم تا بهشون بزنیم و ببریمشون تو حالت تدافعی ...
نقل قول کردن
parsa asadi
#36 parsa asadi 1395-10-25 16:04
خیلی مقاله خوبی بود
ممنون عمو مختار :-)
فقط همون ملکه عنکبوتی یکم شبیه اسپایدی بو وگرنه هیچ شباهت نداشتند
نقل قول کردن
funnyspidey
#37 funnyspidey 1395-10-25 18:30
مقاله خوبی ولی عده کمی شبیه اسپایدرمن بود.
و بنظرم اسپایدرمن تقلیدی نکرده اگرم کرده کم بوده.
نقل قول کردن
H.B.2102
#38 H.B.2102 1395-10-26 11:27
دستتون درد نکنه .ولی اسپایدی همیشه پرچمش بالاست.فقط همون اسپایدر کویین یه ذره شباهت داشت(فقط وب شوتر هاش)
ولی ممنون بابت زحماتتون واقعا که بهترینید.
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#39 Miguel-OHara 1399-05-13 22:37
خیلی دلم میخواد عکس این مقاله نوشته بشه.یعنی اینکه بدونیم چه شخصیتایی از روی مرد عنکبوتی تقلید کردن
نقل قول کردن
Death_master
#40 Death_master 1399-12-20 22:37
سلام عمو چطوری گل کاشتی واقعا
استاد ترابی شما هم .
استاد میخواستم بپرسم تا حالا میراکلس رو دیدید اگه ندیدید باید بگم 90 درصد از مرد عنکبوتی تقلید کردن من خودم چند تا (اکثر) حرکت هاشو دیدم که عین مرد عنکبوتی انجام میده .فقط نمیتونم از دیوار اینا بالا بره که فک کنم فقط واسه اینه که مارول شکایت نکنه که گربه سیاه جبران کرده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید