بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «مارو ولف من» و «كرت بیوزیك»

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «مارو ولف من» و «كرت بیوزیك»

بار دیگر با من همراه باشید تا شما را با دو تن دیگر از نویسندگان  برتر تاریخ پرشکوه مرد عنکبوتی آشنا سازم!

  

«مارو ولف من» (متولد 13  مي 1946)

مارو ولف من - marv wolf man

 «مارو ولف من»  (Marv Wolfman) از شماره 182 تا 204 نویسنده كمیك های مرد عنكبوتی شگفت انگیز بود و معلوم بود خیلی از نوشتن كمیك های مرد عنكبوتی  لذت میبرد. او تاثیرات فراوانی روی مرد عنكبوتی و دنیای او گذاشت . مثلا او كسی بود كه شخصیت مهمی همچون «گربه سیاه» (Black Cat) را خلق كرد (در اینجا میتونید این داستان را با ترجمه فارسی بخونید).

كميك گربه سياه

همچنین مارو ولف من نویسنده ای بود كه توانست داستان های جالبی با حضور برخی از بیخود ترین دشمنان مرد عنكبوتی مثل «بیگ ویل» یا «راكت ریسر» بنویسد (برای آشنایی بیشتر با 10 دشمن بیخود مرد عنكبوتی این مقاله را بخوانید).

راكت ريسر بيگ ويل

مارو ولف من بر روی زندگی شخصی پیتر پاركر هم تاثیرات  زیادی گذاشت و ان را دستخوش تغییرات فراوانی كرد. به طور مثال او رابطه پیتر و مری جین را برای مدت نسبتا طولانی قطع كرد. حتی شاهد بودیم كه مری جین اولین درخواست پیتر برای ازدواج را رد كرد.

خواستگاري پيتر پاركر

در اینجا بود كه یكی از داستان های ماندگار تاریخ مرد عنكبوتی نوشته شد و ما دیدیم كه «بتی برانت» دوباره سعی دارد با پیتر پاركر رابطه رومانتیک برقرار كند ولی پیتر حاضر به این كار نبود چون دوست نداشت با زنی كه هنوز شوهر دارد هیچ رابطه ای داشته باشد (آن موقع بتی برانت با شوهرش ند لیدز قهر كرده بود ولی هنوز رسما زنش بود). برای كسب اطلاعات بیشتر درباره این لحظه ماندگار حتما این مقاله را بخوانید.

بتي برانت - پيتر پاركر

ولی قطعا مهم ترین و معروف ترین داستانی كه مارو ولف من تا به حال برای مرد عنكبوتی نوشته مربوط به شماره 200 مرد عنكبوتی شگفت انگیز میشود (براي دانلود اين داستان به زبان فارسی، اینجا را کلیک کنید).

شماره 200 مرد عنكبوتي شگفت انگيز

در این داستان  تاریخی قاتل عمو بن پس از سالها دوباره برمیگردد. ولف من در داستان خود توضیح میدهد كه چرا این سارق خانه عمو بن را برای سرقت انتخاب كرده بود و در آنجا با عمو بن روبرو شد و مجبور شد او را به قتل برساند . اوج داستان زمانی است كه پیتر بلاخره با قاتل عمو بن مواجه میشود و شاهد هستیم كه پیتر علیرغم میل باطنی ، از كشتن قاتل عمو بن خودداری میكند. (براي كسب اطلاعات كافي درباره قانل عمو بن، اين مقاله را بخوانيد).

در كل، دورانی كه مارو ولف من نویسنده مرد عنكبوتی شگفت انگیز بود به نیكی یاد میشود و هواداران اسپایدرمن خاطرات خوشی از آن دارند چون تقریباً هر شماره حاوی رخدادی ویژه یا لحظه ای  بیاد ماندنی بود.

البته او به طور پراكنده داستان هایی را نیز برای Marvel Team-Up نوشته ولی همانطور كه گفته شد ، run ای كه برای amazing spider-man نوشت، هرگز از یاد طرفداران مرد عنكبوتی نخواهد رفت.

 

«كرت بيوزيك» (متولد 16 سپتامبر 1960)

كرت بيوزيك

«كرت بیوزیك» (Kurt Busiek) نویسنده برجسته و نامداری است كه با نوشتن كمیك خارق العاده Marvels نام خودش را در تاریخ كمیك جاودانه كرد (برای دانلود این كمیك اینجا را كلیك كنید). یکی از شماره های این کمیک تاریخی به مرگ گوئن استیسی اختصاص داشت. اما کرت بیوزیک قبل از آن و در سال 1991 ، سه  شماره از كمیك We of Spider-Man را نوشت و دو شماره از كمیك Spectacular Spider-Man . او همچنین مینی سریز سه قسمتي  Spider-Man and X-Factor Shadowgames را در سال 1994 نوشت.

كميك x-factor

ولی باید قبول كرد كه هواداران مرد عنكبوتی همگی او را بیشتر با سری حیرت انگیز "قصه های ناگفته مرد عنكبوتی" (Untold Tales of Spider-Man) میشناسند. او در این سری 25 قسمتی به طور اعجاب انگیزی داستان هایی اریجینال نوشت كه همگی در دل داستان های اولیه مرد عنكبوتی كه در ابتدای دهه 60 میلادی توسط استن لی و استیو دیتكو خلق شدند، جریان داشتند.

كميك untold tales of spiderman

جالب اینكه این سری هرگز داستان های لی و دیتكو را نقض نکرده، بلكه آنها را غنی تر و كامل تر هم میکرد! جالب تر اینكه این سری هویت ، حال و هوا و حتی شخصیت های خبیث خاص خودش را نیز داشت. (البته 4، 5  شماره از این سری را کرت بیوزیك به كمك «تام دی فالكو» و «راجر استرن» نوشت). اگر شما داستان های اولیه مرد عنكبوتی را خوانده باشید و سپس Untold Tales of Spider-Man را بخوانید، پی میبرید كه کرت بیوزیك چه شاهكار استادانه ای خلق كرده است.

كار بزرگ دیگری كه او در این كمیك ها كرد این بود كه به برخی از شخصیت های جانبی  كمیك های كلاسیك مرد عنكبوتی ، نقش و هویت بزرگتری داد. مثلا «سالی آوریل» (Sally Avril) كه شاید فقط در یكی دو پانل داستان های استن لی و استیو دیتكو دیده شد، در كمیك های Untold Tales of Spider-Man به یكی از شخصیت های اصلی تبدیل شد. او يكي از همكلاسي هاي پيتر در دبيرستان بود كه علاقه خاصي به قهرمان بازي داشت و هويت «بلوبرد»  (Bluebird) را براي خودش انتخاب كرد در حاليكه مرد عنكبوتي بارها بهش هشدار داده بوده اين كار را نكند.

بلو برد - blue bird

در ادامه ديديم كه بلوبرد در شماره 13  كشته شد و مرد عنكبوتي را عزادار كرد.

مرگ بلو برد

بیوزیك در ضمن سعی كرد انگیزه های برخی از شخصیت ها مثل «جی جونا جیمسون» را منطقی تر كند. مثلا در شماره 4 كمیك Untold Tales of Spider-Man دیدیم كه گروهی از فضانوردان كه خودشان را Heroes مینامیدند قول دادند مرد عنكبوتی را دستگیر كنند. جیمسون هم امكانات دیلی بیوگل را بسیج كرد تا از آنها پشتیبانی كند ولی دست آخر معلوم شد ، این گروه یك مشت خلافكار هستند!

(شما میتوانید سری Untold Tales of Spider-Man را اینجا دانلود كنید).

 

نویسنده: مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2016

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره قاتل عمو بن («سارق») بدانید

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک های "گربه سیاه" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی قاتلین عمو بن در دنیاهای دیگر!

کمیک "بازگشت قاتل عمو بن" ترجمه شد + لینک دانلود

لحظات ماندگار در کمیک بوک های اسپایدرمن: بازگشت قاتل عمو بن!

لحظات ماندگار در كمیك‌بوک های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

10 حقیقت بسیار مهمی که باید درباره "گربه سیاه" (BLACK CAT) بدانید

رتبه بندی اقتباس های «عمو بن» (UNCLE BEN) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

اولین حضور گربه سیاه در دنیای کمیک ترجمه شد

نسخه های عجیب و غریب از گربه سیاه در دنیای کمیک!

کمیک "گربه آهنی" (IRON CAT) ترجمه شد + لینک دانلود

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک های "گربه سیاه" ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی اقتباس های گربه سیاه در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

 آیا میدانستید كه «گربه سیاه» ابتدا قرار بود دشمن «زن عنكبوتی» باشد؟!

لحظات ماندگار در كمیك های مرد عنكبوتی: بتی برانت به صورت پیتر سیلی میزند!

بزرگان تاریخ كمیك  های مرد عنكبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

kaito
#1 kaito 1394-10-15 14:38
عالی بود اقای ترابی مثل مقاله های دیگتون.مارو و کرت از بزرگان مرد عنکبوتیند ولی به شخصه داستان قصه های ناگفته رو خیلی دوست دارم و این سری رو دان کردم و قصد خوندنش رو دارم. ولی یک سوال. دیگه درباره طراحا مقاله نمیزارین؟ چون سختترین بخش کار با طراح هاست از نظر من.
نقل قول کردن
new avenger
#2 new avenger 1394-10-15 14:41
بسیار زیبا و عالی بود
داستان مرگ پرنده ی ابی هم خیلی جالب و غم انگیز بود
نقل قول کردن
VENOM-ZOMBIE
#3 VENOM-ZOMBIE 1394-10-15 14:55
من از این سری مقاله هم خوشم میاد.
چون با خیلی از نویسنده ها آشنا میشم.
آقای ترابی لطفا قسمت بعدی رو مختص همونی که شماره 700 مردعنکبوتی شگفت انگیزو نوشته.
اسمش یادم نمیاد.
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1394-10-15 15:10
مارو ولف من در كنار هواداري كه خودش را به شكل گربه سياه درآورده:


ادم در كنار چنين مخلوق خودش عكس بندازه خيلي مزه داره! :-*
نقل قول کردن
dark spiderman
#5 dark spiderman 1394-10-15 16:47
به نقل از Venom_spider:
من از این سری مقاله هم خوشم میاد.
چون با خیلی از نویسنده ها آشنا میشم.
آقای ترابی لطفا قسمت بعدی رو مختص همونی که شماره 700 مردعنکبوتی شگفت انگیزو نوشته.
اسمش یادم نمیاد.

دن اسلات؟؟
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1394-10-17 13:54
یک چیز بسیار مهم درباره untold tales of spiderman این است که همانطور که در متن هم گفته شد خیلی خوب و موفق تونست داستان هایی نقل کنه درباره داستان های اولیه ای که استن لی و استیو دیتکو از مرد عنکبوتی نوشته بودن. این داستان ها تونستن خیلی عالی زوایای جدیدی رو به ما نشون بدن که منجر شدن به کامل تر شدن و غنی تر شدن دنیای عنکبوتی
اوج این مساله رو در شماره 25 میبنیم.

ابتدا عرض کنم که حتما میدونید پرفسور وارن استاد پیتر پارکر و گوئن استیسی در دانشگاه بود.

ولی در شماره 25 untold tales of spiderman دیدیمکه پیتر برای اولین بار به دانشگاه رفته (اگه یادم باشه رفته برای ثبت نام). گوئن هم همزمان اومده برای ثبت نام. در یک صحنه فوق العاده پرفسور وارن رو میبینیم که برای اولین بار با پیتر ملاقات میکنه. در یک لحظه گوئن را میبینیم که داره از کنار پنجره رد میشه. پرفسور وارن برای اولین بار گوئن رو میبینه و معلومه که با دیدن گوئن هوش و حواس از سرش رفته چون حرفای خودش رو قطع میکنه . پیتر هم میگه"چیزی شده؟"
پرفسور وارن هم میگه: "ببخشید، من فقط .. یه لحظه حواسم پرت شد"



این صحنه جالب نشون میده پرفسور وارن از همون اول چشمش گوئن رو گرفته (!) و همونطور که میدونید بعدا از روی گوئن کلون ساخت و تبدیل شد به شغال
همین نکاته که باعث میشه این سری نه تنها هویت خودش را داشته باشه بلکه با چنین easter egg ها و اشارات ظریف دنیای مرد عنکبوتی رو تکمیل کنه
نقل قول کردن
j.jonah jameson
#7 j.jonah jameson 1394-10-17 14:33
#6
ممنون بابت این نکته پس اولین بار در اینجا وارن چشم اش به گوئن افتاد !
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1394-10-17 15:10
#7:
اگه یادم باشه تو کمیک های استن لی و استیو دیتکو اقای crime master فکر میکرد که گابلین همون جیمسونه
ولی اینجا پس از سالها معلوم شد نورمن ماسک جیمسون رو به صورت زده تا crime master رو گمراه کنه
گفتم که این سری سعی میکرد برخی حفره های کمیک های اولیه مرد عنکبوتی رو رفع کنه
اوم صحنه برخورد جی جی جی با اون در واقعا خنده داره
مطمئن بودم خوشت میاد :lol:
نقل قول کردن
Hossein sbn
#9 Hossein sbn 1394-10-17 15:39
8
توی کمیک های استن لی و استیو دیتکو، معلوم میشه که گرین گابلین هویت خودش رو به استاد جنایت گفته و گرین گابلین رو تهدید میکنه اگر تو کارش باز هم دخالت کنه، هویتش رو به همه میگه. اما نهایتاً استاد جنایت در درگیری با پلیس گلوله میخوره و قبل از اینکه بتونه به کسی چیزی بگه، میمیره.
بعدا توی untold tales of spider-man 25 معلوم شد که گرین گابلین هویت واقعی خودش رو به استاد جنایت نگفته بوده و خودش رو جای جیمسون جا زده.به نظر من که اینطوری خیلی بهتره.چون وقتی آدم اون داستان استن لی و استیو دیتکو رو میخونه از خودش میپرسه گرین گابلین کبیر چطور حاضر میشه که هویت مخفی خودش رو فقط برای بدست آوردن اعتماد استاد جنایت بهش بگه؟____
آقای ترابی یک سوالی داشتم ازتون، به نظر شما بهترین قسمت سری untold tales of spider-man کدومه؟
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1394-10-17 16:40
به نقل از Hossein sbn:
8
توی کمیک های استن لی و استیو دیتکو، معلوم میشه که گرین گابلین هویت خودش رو به استاد جنایت گفته و گرین گابلین رو تهدید میکنه اگر تو کارش باز هم دخالت کنه، هویتش رو به همه میگه. اما نهایتاً استاد جنایت در درگیری با پلیس گلوله میخوره و قبل از اینکه بتونه به کسی چیزی بگه، میمیره.
بعدا توی untold tales of spider-man 25 معلوم شد که گرین گابلین هویت واقعی خودش رو به استاد جنایت نگفته بوده و خودش رو جای جیمسون جا زده.به نظر من که اینطوری خیلی بهتره.چون وقتی آدم اون داستان استن لی و استیو دیتکو رو میخونه از خودش میپرسه گرین گابلین کبیر چطور حاضر میشه که هویت مخفی خودش رو فقط برای بدست آوردن اعتماد استاد جنایت بهش بگه؟______
آقای ترابی یک سوالی داشتم ازتون، به نظر شما بهترین قسمت سری untold tales of spider-man کدومه؟


افرین
اره این درسته
به نظرم بهترینش شماره 25 هستش
من اون شماره ای که درباره مری جینه رو هم خیلی دوست دارم . همونی که روی جلدش مری جین عینک زده (شماره اش رو یادم نیست!)
از شماره ای که هاکای هم هست خوشم میاد
ولی بهترینش همون شماره 25 !
نقل قول کردن
Hossein sbn
#11 Hossein sbn 1394-10-17 22:29
#10
ممنون که جواب دادید آقای ترابی.من هم خودم این سری رو دوست دارم، قسمت هاش خیلی متنوع و جالبن.من شخصاً اون قسمت هایی رو بیشتر دوست دارم که از دید شخصیت هایی روایت میشه که هنوز با پیتر ملاقات نکردن.مثلا اون قسمتی که از دید هری روایت میشه و هری از این ناراحته که پدرش اخیرا عجیب رفتار میکرده.یا مثلا همونی که خودتون اشاره کردید، شماره شونزدهم این کمیک که از دید مری جین روایت میشه.
همون طور که خودتون هم گفتید اشاراتی هم که به اون شماره هایی که توسط استن لی و استیو دیتکو خلق شدند میکنه خیلی جالبن و باعث میشند آدم نهایت لذت رو از خوندن این سری ببره.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید