تاریخچه شخصیت : جوکر (Joker)

تاریخچه جوکر

با تاریخچه معروف ترین دشمن بتمن آشنا شوید!

 

1- جوکر از شخصیت خبیث فیلم "مردی که میخندد" الهام گرفته شده است!

http://www.spidey.ir/images/img/content/rip-offs/celebrity/Joker-Conrad-Veidt.jpg

تا به حال اسم بازیگری به نام «کونراد ویدت» (Conrad Veidt) به گوشتون خورده؟ قطعا با توجه به سنتون، نخورده! ولی به محض اینکه عکسش رو ببینید متوجه میشید که چقدر به  جوکر شبیه است. در سال 1940 ، وقتی بیل فینگر به همراه باب کین و جری رابینسون نشسته بودند و درباره دیزاین دشمن جدید بتمن به نام جوکر با هم بحث میکردند، بیل فینگر عکسی از کونراد ویدت ارائه کرد. بیایید با هم صادق باشیم. وقتی عکسش رو در فیلم صامت "مردی که میخندد" (The Man Who Laughs) محصول سال 1928 میبینیم کاملا معلوم میشه ایده جوکر از کجا اومده. نقش آفرینی آقای کونراد در نقش ویلنی که همیشه لبخند مشمئز کننده ای بر لب داره الهام بخش جوکر بوده.

و اینم بگم که سالهاست که داره بحث میشه که واقعا چه کسی جوکر را خلق کرد؟

جو رابینسون

جو رابینسون به عنوان یکی از طراحان قدیمی کمیک های بتمن قبل از مرگش ادعا میکرد او بوده که جوکر را خلق کرده است و با دیدن یک ورق بازی که رویش عکس ژوکر حک شده بود به ذهنش رسیده او را خلق کند.

اما باب کین به عنوان خالق اصلی بتمن میگفت که جری رابینسون هیچ دخالتی در خلق جوکر نداشته است!

 

2- جوکر قرار بود در اولین حضور خودش در دنیای کمیک کشته بشه!

اولین حضور جوکر در دنیای کمیک در شماره 1 از کمیک Batman که سال 1940منتشر شد، به وقوع پیوست. جوکر در دو داستان نسبتا کوتاه در این کمیک حضور داشت. در پایان اولی به زندان میفته:

 جوکر قرار بود در اولین حضور خودش در دنیای کمیک کشته بشه!

و سپس در داستان دوم شاهد هستیم که دوباره برمیگرده و در پایان هم وقتی داره با بتمن نبرد تن به تن انجام میده به خاطر اصابت ضربه چاقو کشته میشه.

گفته میشه خالقین بتمن یعنی باب کین و بیل فینگر میخواستند او را در همان حضور نخست خودش برای همیشه بکشند! چون در آن زمان رسم نبود که شخصیتی خبیث در یک شماره حضور پیدا کنه و بعدا دوباره او را ببینیم. یعنی نویسندگان و طراحان کمیک چندان به آینده فکر نمیکردند و چیزی به نام در هم تنیدگی داستانی (continuity) وجود نداشت! اما خوشبختانه سردبیر کمیک های بتمن در آن زمان یعنی «ویتنی الس ورث» احساس کرد که حیفه این شخصیت اینقدر زود کشته بشه بنابراین از باب کین خواست تا یک پانل در انتهای اضافه کنه که در آن نیروهای پلیس در آمبولانسی که داره جوکر را حمل میکنه میگویند : "خدای من! اون هنوز زنده است!".

جوکر زنده است 

و شاید اگر این پانل اضافه نمیشد شما الان نمیتونستید از حضور جوکر در داستان های بتمن لذت ببرید!

 

3- اولین بار این «الن مور» نبود که سرگذشت و پیشینه جوکر را روایت کرد!

خیلی ها عقیده دارند جوکر اصلا هم نباید پیشینه خاصی داشته باشه و اینطوری جذاب تره . تا اینکه نویسنده برجسته ای به نام «آلن مور» در کمیک "شوخی مرگبار" (که اینجا ترجمه شده است) پرده از گذشته وی برداشت و فهمیدیم که یک کمدین ناموفق بوده که زندگی سخت و یک همسر باردار داشته که در نهایت به تراژدی ختم میشه. بعدش دیدیم که پایش به یک سرقت معمولی باز میشه و در حالی که در هویت «رِد هود» (Red Hood) فرو رفته به داخل مخزنی از مواد شیمیایی و اسیدی سقوط میکنه و ...

اما جالبه که بدونید الن مور از یکی از داستان های قدیمی بتمن به نام "مرد پشت نقاب قرمز" (The Man Behind The Red Hood) الهام گرفته بود که سال 1951 و در شماره 168 از کمیک Detective Comics چاپ شد!

سرگذشت جوکر

در واقع برخی از ایده هایی که ما در origin جوکر در "شوخی کشنده" مشاهده میکنیم در این داستان روایت شد و آلن مور آنها را شرح و بسط داد.

کمیک detective comics

به طور مثال ایده اینکه بتمن مسئول خلق شدن جوکره، اینکه جوکر اولش خلافکاری به نام «رد هود» بوده و افتادن او در داخل مخزن مواد شیمیایی که باعث شد رنگ پوستش تغییر بکنه و ...

 

4- جوکر همیشه یک قاتل روانی نبوده!

جوکر همیشه یک قاتل روانی نبوده!

اکنون جوکر یک قاتل روانی و دیوانه است که از جهنم ساختن زندگی بتمن لذت میبرد. اما او بعد از اولین حضورش در دنیای کمیک (که در آن یک قاتل بود)، بیشتر بسان شخصیتی به تصویر کشیده میشد که علاقمند است تا آثار هنری و جواهرات گران قیمت سرقت کند. این شخصیت پردازی تا دهه 70 میلادی باقی ماند و حتی در دوره ای سعی میکرد از روی سلاح ها و خودروها و وسایل نقلیه بتمن تقلید کنه!

جوکر موبیل

تا اینکه همانطور که در این مقاله گفتیم، در دهه 70 میلادی نویسنده ای به نام «دنی اونیل» و طراحی برجسته به نام «نیل آدامز» با داستان هایی همچون "انتقام پنچ گانه جوکر" وی را به ریشه های اصلی خود برگرداندند تا رفته رفته از او شخصیتی ساخته شود که الان میبینید.

 

5- جوکر دستیاری داشت به نام «گَگی»!

 جوکر دستیاری داشت به نام «گَگی»!

سال 1966 و در شماره 186 از کمیک Batman شاهد اتفاق عجیبی بودیم: جوکر یک دستیار کوتوله به نام Gagsworth "Gagsworthy (که با لقب «گگی» یا Gaggy شناخته میشد) برای خودش دست و پا کرد ! ا

دستیار جوکر

انگیزه اش هم خیلی مسخره بود چون دیدیم که در سیرک کار میکند ولی دیگر برای تماشاچیان جذاب نیست! بنابراین به جوکر پیوست تا در برخی جنایات او شرکت کنه! دیدین این تصویر هم خالی از لطف نیست:

!!!! 

 

6- جوکر سری کمیک اختصاصی خودش را داشت!

کمیک جوکر

سال 1975 انتشارات دی سی به خاطر محبوبیت بالای شخصیت جوکر تصمیم گرفت از روی او کمیک بوک ماهانه به صورت اختصاصی چاپ کند. این در واقع اولین باری بود که از روی یکی از شخصیت های خبیث بتمن سری اختصاصی چاپ میشد (دومین دشمن بتمن که از رویش کمیک چاپ شد، Man-Bat بود که کمیکش فقط دو شماره دوام داشت!). گفته میشه آن موقع اداره نظارت بر محتوای کمیک (Comics Code Authority) اصرار داشت که جوکر نباید جوری به تصویر کشیده بشه که انگار یک قهرمان است. بنابراین در پایان هر شماره باید او حتما دستگیر میشد! در هر حال، این سری نتونست مخاطب خاصی پیدا کنه و بعد از 10 شماره کنسل شد. جالبه خود بتمن به ندرت در این سری شرکت داشت و جوکر را در حال مبارزه با قهرمانان دیگر دی سی مثل «گرین اروو» میدیدیم!

 

7- جوکر با سیبرتوث ترکیب شده است!

جوکر با سیبرتوث ترکیب شده است!

تقریبا در اواخر دهه 90 میلادی مارول و دی سی کمیک جذاب، موفق و پرفروشی به صورت مشترک چاپ کردند به نام Marvel Vs. Dc که خوشبختانه اینجا تو سایتمون ترجمه هم شده است. سپس به صورت انشعابی کمیک هایی چاپ شد تحت عنوان "امالگام" (Amalgam) که در آن شخصیت های مارول و دی سی با هم ترکیب شده بودند! (دنیای امالگام در مارول، دنیای شماره 9602 نام داره). برخی از آنها بسیار جالب بودند. مثل Dark Claw که ترکیبی از ولورین و بتمن بود یا Super soldier که ترکیبی از سوپرمن و کاپیتان آمریکا بود! (میتونید عکس اونا رو اینجا ببینید).

در کمیک های Dark Claw ما شاهد شخصیت ترکیبی خبیثی بودیم به نام Creed H Quinn ملقب به «کفتار» (Hyena) که در واقع ترکیبی بود از جوکر و دشمن اصلی ولورین به نام «سیبرتوث»!

کفتار

او هیکل عضلانی و چنگال هایِ سیبرتوث و صورت و موهای جوکر را داشت و در کل شخصیت باحالی بود!

 

8- جوکر یک بار صورت خودش را کَند!

پوست صورت جوکر 

جوکر کارهای خفن و چندش آور کم نکرده است ولی چند سال پیش کاری کرد که حال همه ما بهم خورد: در سری New 52 از کمیک های بتمن  در آرک داستانی سوم از داستان های بتمن که نویسندگی آن را «اسکات اسنایدر» و طراحی آن را «گرگ کاپولو» بر عهده داشتند شاهد حضور جوکر بودیم. در این داستان جوکر صورت خودش را با چاقو میبرد...می دانم که بریدن صورت یک نفر به اندازه کافی وحشتناک است اما اگر دلیل این عمل جوکر را بدانید دلهره بیشتری نصیبتان میشود...جوکر صورت خود را میبرد برای آنکه به بتمن بفهماند صورت و شکل و شمایل بتمن مهم نیست! او بعدا بقایای صورتش را با کمربند و چنگک ماهی به صورتش وصل کرد و ظاهرش اینجوری شد:

صورت جوکر

 

9- سه تا جوکر وجود داشته است!

سه تا جوکر وجود داشته است

چندی پیش در کمیک های دی سی بتمن روی "صندلی موبیوس" (Mobius Chair) نشست (برای آشنایی با این وسیله قدرتمند، این مقاله را بخوانید). بدین ترتیب او به دانش نامحدود دست یافت و سئوالی که مطرح کرد این بود: هویت واقعی جوکر کیست؟ اما به جای اینکه مثلا بشنوه «جک نپیر» یا «آرتور فلک»، بهش گفته شد که سه تا جوکر وجود داره. از اون موقع تا به حال سئوالات و تئوری های زیادی در این باره مطرح شده است. 

هویت واقعی جوکر

 

آیا منظور از این سه جوکر، جوکرِ داستان "شوخی مرگبار"، جوکر دهه 40 میلادی (اولین حضور جوکر در دنیای کمیک) و یا جوکرِ دهه 70 میلادی است؟ یا شایدم نسخه های سینمایی مد نظر هستند؟ قرار بود که «جِف جانز» در کمیک "سه جوکر" به ابهامات پاسخ بده ولی چاپ این کمیک به تعویق افتاده و احتمالا اوایل سال 2020 منتشر بشه.

 

10- «نایت وینگ» یک بار جوکر را کشته است!

جوکر چند باری در دنیای کمیک کشته شده است و دوباره زنده شده یا به نحوی برگشته است. ولی کشته شدن توسط یکی از اعضای خانواده خفاشی (Bat-Family) از اون لحظات شوکه کننده واقعی هستش که میشه گفت بی سابقه است. ولی در کمیک Joker: Last Laugh شاهد بودیم که «دیک گریسون» که اولین دستیار بتمن به حساب میاد ولی الان با هویت «نایت وینگ» شناخته میشه، آنچنان کتکی به جوکر زد که باعث شد کشته بشه! (البته جوکر بعدا دوباره زنده شد و ....).

 

 

 مهدی ترابی مهربانی

  

  (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

مطالب مرتبط:

10 نبرد برتر بتمن و جوکر (BATMAN VS. JOKER)

10 داستان برتر "جوکر" (JOKER)

کمیک "جوک کشنده" (KILLING JOKE) ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

كمیك بوك های بتمن (BATMAN) به زبان فارسی

10 جوکر برتر دنیای سینما، گیم و انیمیشن

5   لحظه شوکه کننده برتر تاریخ جوکر!

10 دشمنی برتر در دنیای كمیك بوك

10 ابر خبیث برتر کمیک بوکی!

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

10 كمیك مهم و تاثیرگذار شوالیه تاریكی (Dark Knight) + لینک دانلود

بتمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

كمیك فارسی: شوالیه آركام (Arkham Knight) + لینك دانلود مستقیم

بهترین فیلم كوتاه بتمن (عالیه)

کمیک Batman و Spiderman ترجمه شد! + لینک دانلود مستقیم

ترسناک ترین داستان بتمن ترجمه شد

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Ar_Nemati
#1 Ar_Nemati 1395-07-16 09:04
مقاله خیلی عالی و کاملی بود :-)
نقل قول کردن
TheBLoodynine
#2 TheBLoodynine 1395-07-16 09:04
عالی بود
از خواندن مقاله لذت بردم به راستی که جوکر جزو برترین ابرشرورهاست من فقط از کمیک هایی که ذکر کردید جوک کشنده و بازگشت شوالیه تاریکی و کراس اورها رو خوندم متاسفانه نتونستم تا به الان کمیک هایی که آقای اسنایدر برای بتمن نوشته رو بخونم با این تعاریف در اسرع وقت میخونمشون
نقل قول کردن
Captain f.s
#3 Captain f.s 1395-07-16 09:47
جوکر عالیه من تا پنج شش سال پیش اصلا علاقه ای به دیدن فیلم های بتمن نداشتم فقط چون فیلمهای هیث لجر رو میدیدم شوالیه تاریکی رو دیدم ومتوجه ی شخصیت شگفت انگیز جوکر شدم و رفتم تو کار کمیک های بتمن...
نقل قول کردن
Emerald Archer
#4 Emerald Archer 1395-07-16 11:25
گاهی جوکر از خود بتمن جذاب تره! :cry:
نقل قول کردن
hesam Spidey
#5 hesam Spidey 1395-07-16 11:39
مقاله کاملی بود :-) و همه چیزو توش توضیح دادین و باید دونست که جوکر‌ تکمیل کننده داستان بتمنه و اون ایده وجود سه جوکر خیلی جالب بود که یکیشون مال یه عصر مختلف و یکی دیگه که در داستان کیلینگ جوک اومد و یکی هم جوکر بعد نیو 52 خیلی عالیه :o
نقل قول کردن
Spidey Reigns
#6 Spidey Reigns 1395-07-16 12:38
خیلی عالی بود ...

دوستان ...
یه داستانی داره توسط دی سی منتشر میشه که به آینده گاتهام میپردازه ...
واقعا خیلی جالبه ...
و با اینکه این داستان در آینده اتفاق میوفته ، جوکر هنوز زنده اس .... :o

خیلی جالبه ...
از دستش ندید ...
اسمش هم اینه : batman beyond سری جدید ...
نقل قول کردن
magnus
#7 magnus 1395-07-16 12:53
به نقل از Spidey Reigns:

خیلی عالی بود ...

دوستان ...
یه داستانی داره توسط دی سی منتشر میشه که به آینده گاتهام میپردازه ...
واقعا خیلی جالبه ...
و با اینکه این داستان در آینده اتفاق میوفته ، جوکر هنوز زنده اس .... :o

خیلی جالبه ...
از دستش ندید ...
اسمش هم اینه : batman beyond سری جدید ...

بله درسته منم خوندمش.
اسمش هست ماورای بتمن : تولد دوباره.
تو اون آینده تری مگگینس همونطور که میدونید بتمن هستش و یه باند خلافکاری به نام Jokerz در حال فعالیته و جوکر رو دارن احیاء میکنن.
نقل قول کردن
Reverse Spidey
#8 Reverse Spidey 1395-07-16 12:55
به به :-)

عجب مقاله ای!
واقعا خسته نباشی ;-)
برای من جوکری که از همه عجیب تر بود نسخه فلشپوینت جوکر بود!
درسته که زیاد ممکنه به دل نشینه ولی واقعا روایت خوبی داره ماجرای تبدیل شدنش به جوکر!
و همینطور نباید از داستان های محشر دیگه ای که تو این مقاله هستن بگزریم!
مثل جوک کشنده و مرگ در خاندان و بقیه داستان هایی که جوکر بهترین نقش آفرینی رو توشون داشته!
منتظر قسمت های بعدی این سری مقاله ها هستیم ;-)
نقل قول کردن
Dark Knight
#9 Dark Knight 1395-07-16 13:05
دستتون درد نكنه مقاله خيلي خوب و عالي بود
اين جوكرم شخصيت فوق العاده اي هستش واقعا بعضي از كارهايي كه كرده نه تنها روي بتمن بلكه رو قهرمان هاي ديگه اي مثل سوپرمن تاثير وحشتناكي داشته نمونشم همين كميك اينجاستيس(بي عدالتي)جوكر واقعا در اين كميك مرد پولادين بزرگ و به چالشي كشيد كه حتي لكس لوتر هم نتونست انجامش بده و با اين كه توسط سوپرمن كشته شد به قول معروف:هميشه خنده ي اخر مال جوكر
نقل قول کردن
Hobbit
#10 Hobbit 1395-07-16 13:16
به به! 8)
عجب مقاله ای!!! ...قشنگ تمام ریز و پیز جوکر رو توی این مقاله پیاده کردین! :eek:
دستتون درد نکنه ;-)
نقل قول کردن
spider-sonic
#11 spider-sonic 1395-07-16 15:55
دستتون درد نکنه عالی بود ;-) من بیشتر از بتمن جوکرو دوست دارم.واقعا جذابه.اما از جوکر فلش پوینت خوشم نمیاد.ایده ی زیاد جالبی نیست.داستان جوک کشنده هم هنوز نفهمیدم منظور طراح از صفحه آخر چی بود.هیشکی درست راهنمایی نمیکنه.
نقل قول کردن
Nightwatcher
#12 Nightwatcher 1395-07-16 19:34
خسته نباشید
واقعا لذت بردم

من جوکرو دوست دارم. اما به نظرم جای پیشرفت داره.
جوکر توی فیلم جوخه انتحار یک جوکر آپدیت شدس و توی کامیک هم باید اینطور بشه.

ممنون
نقل قول کردن
arian spider 151
#13 arian spider 151 1395-07-17 14:21
فکر کنم بهتربن مقاله راجع به جوکر باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید