15 شخصیت کمیک بوکی که از هالک (Hulk) تقلید کرده اند

15 قهرمانی که از هالک  (Hulk) تقلید کرده اند

این مقاله به مناسبت انتشار نسخه بلوری "انتقام جویان 4" و حضور شخصیت Hulk   در این فیلم بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

مقدمه: یکی از خلاقانه ترین شخصیت هایی که به دنیای ابرقهرمانان در دهه 60 میلادی اضافه شد، هالک نام دارد که توسط «استن لی» و «جک کربی» خلق شد. او دانشمندی به نام بروس بنر بود که در طی انفجاری آزمایشی در معرض تشعشعات اشعه گاما قرار میگیرد و بنابراین هر وقت عصبانی میشود به هیولایی به نام هالک تبدیل میشه. اولش البته بنر شبها به هالک تبدیل میشد (مثل «گرگینه» ها) ولی به مرور گفته شد که وقتی عصبانی میشه به هالک تبدیل میشه. همچنین رفته رفته بر لایه ها و پیچیدگی های شخصیت بروس بنر اضافه گردید و معلوم شد کودکی سختی داشته است. در هر حال ایده هالک آنقدر جذاب و هوشمندانه بوده که دیگر کمپانی ها نیز در طول سالهای گذشته به فکر تقلید از او بیفتند یا اینکه به نحوی ازش الهام بگیرند. و البته از یاد نبریم که جک کربی و استن لی هم موقع خلق این شخصیت از داستان کلاسیک "مورد عجیب دکتر جکیل و مستر هاید" اثر «رابرت لویی استیونسون» و یا "فرانکشتاین" اثر «مری شلی» الهام گرفتند.

توضیح: رتبه بندی این مقاله به ترتیب سالی است که شخصیت ها در آن خلق شدند.

 

15- بلاک باستر (Blockbuster)

 بلاک باستر (Blockbuster)

در ابتدای دهه 60 میلادی فروش کمیک های بتمن و Detective Comics به شدت افت کرده بود . دی سی تصمیم گرفت تا تغییر و تحولی در آنها ایجاد کنه. بنابراین از سردبیر برجسته خودش یعنی «جولیوس شوارتز» و همچنین طراح  ستاره اش در آن زمان به نام «کارماین اینفانتینو»  خواست تا به دپارتمان بتمن بروند. اینفانتینو شروع کرد به طراحی روی جلدهای بتمن و همچنین یک لباس جدید برای بتمن خلق کرد. شوارتز هم روی داستان ها نظارت میکرد. به زودی فروش کمیک های بتمن بیشتر شد و اون دوره الهام بخش سریال معروف تلویزیونی بتمن در دهه 60 میلادی شد که به موفقیت زیادی دست یافت. ولی قبل از این سریال ما در شماره 345 از Detective Comics شخصیتی را دیدیم که از هالک الهام گرفته بود و «بلاک باستر» نام داشت. او ذهنی ساده داشت و نیرومند بود و شلوارش هم مثل هالک پاره بود! برادرش او را فریب داد تا به بتمن و رابین حمله کنه!

بلاک باستر - بتمن و رابین

 

14- زکفریک (Zekefreak)

 زکفریک (Zekefreak)

چیزی که نه تنها برای دنیای کمیک بلکه برای کل دنیای سرگرمی صادقه  اینه که وقتی چیزی موفق میشه همه سعی میکنند ازش کپی کنند. مثلا تعداد کپی های صورت گرفته از روی "جنگ ستارگان" در انتهای دهه 70 میلادی واقعا حیرت انگیزه. بنابراین وقتی شرکت MLJ Comics به موفقیت زیادی با «آرچی اندروز» رسید خیلی از شرکت ها سعی کردند شخصیتی مثل او داشته باشند. در سال 1966 دی سی سعی کرد با یه تیر دو نشان بزنه و با خلق شخصیتی به نام «اسکوتر» (scooter) هم از آرچی اندروز کپی کرده باشه و هم از گروه موسیقی "بیتلز"! اسم کمیکش رو هم گذاشت Swing with Scooter. در شماره 2 از این کمیک اسکوتر و دوستانش با هیولایی هالک مانند به نام Zekefreak در ساحل روبرو شدند. ولی بعدش با هم رفیق شدند . چون این هیولا هم درست مثل هالک دوست داشت که دوستش داشته باشند! در پایان داستان نیز نویسنده از خواننده ها خواست تا بگن آیا دوست دارند Zekefreak دوباره برگرده؟!

 

13- بت هالک (Bat-Hulk)

 بت هالک (Bat-Hulk)

«باب هنی» (Bob Haney) نویسنده جالبی  بود که به قواعد مرسوم دنیای کمیک اعتقاد خاصی نداشت. انگار زیاد هم اهمیتی نمیداد که داستان هایش را با دیگر کمیک ها و نویسندگان دی سی هماهنگ بکنه! در واقع هر کاری دلش میخواست میکرد! ضمن اینکه دوست داشت با رقیب دی سی یعنی مارول نیز شوخی بکنه. مثلا گاهی اوقات بتمن تاب خوران (!) وارد عمل میشد و میگفت من خیلی از اسپایدرمن در تاب خوردن بهترم و ...! در شماره 68 از کمیک Brave and the Bold نیز دیدیم که بتمن به «بت –هالک» تبدیل شده! به همین راحتی!

 

12- تور (Tor)

تور - tor

چهار بار در طول تاریخ شاهد انفجاری در فروش کمیک بوک های ابرقهرمانی بوده ایم. یکی در دوره موسوم به Golden Age که در دهه 40 میلادی رخ داد و ابرقهرمانان وارد عرضه شدند. یک بار در اواسط دهه 60 میلادی که سریال تلویزیونی بتمن باعث محبوبیت بیشتر کمیک بوک شد . یک بار نیز در اوایل دهه 80 میلادی که موفقیت "لاک پشت های نینجا" باعث مطرح شدن کمیک بوک های مستقل شد.  و البته اوایل دهه 90 میلادی که طراحان سوپراستاری همچون تاد مک فارلین و «جیم لی» و ... با طراحی های اغراق آمیز خودشون باعث پرفروش تر شدن کمیک بوک شدن  (و بعدا هم که کمپانی Image را تاسیس کردند). در هر حال Wham-O یک شرکت اسباب بازی سازی بود که سال 1967 کمیک قطوری چاپ کرد که برای اسباب بازی های خودش تبلیغ کنه. این کمیک داستان های کوتاه زیاد داشت و خالقین مطرحی همچون «لو فاین» یا «والاس وود» هم برای این کمیک داستان نوشتند یا طراحی کردند. در هر حال در یکی از این داستان ها شخصیتی را دیدیم به نام Tor که یک غارنشین بود و آشکارا از هالک تقلید کرده بود!

 

11- مرد کوه پیکر (Man-Mountain)

مرد کوه پیکر (Man-Mountain)

موفقیت سریال لوس (campy)  بتمن در اواسط دهه 60 میلادی نه تنها باعث فروش بیشتر کمیک بوک شد بلکه به شدت تعداد نسخه های مسخره و لوس قهرمانان را زیاد کرد! مثلا دی سی گروه "پنج نالایق" (Inferior Five) را خلق کرد که بچه های قهرمانان معروف بودند! (والدین آنها هم انگار از قهرمانان مشهور دی سی و مارول کپی برداری کرده بودند!). دی سی از این گروه استفاده میکرد تا با دیگر کمپانی های کمیک بوکی شوخی کنه. کمیک Inferior Five فقط 12 شماره طول کشید و از سال 1967 تا 1968 چاپ شد ولی سال 1972 دوباره احیاش کردند. در هر حال در شماره 12 تا تونستند با گروه "انتقام جویان" شوخی کردند. شخصیتی هم از روی هالک معرفی کردند به نام «مرد کوه پیکر»!

 

10- وحشی (Brute)

 وحشی (Brute)

«مارتین گودمن» صاحب مارول بود . یعنی از وقتی که مارول اسمش "تایملی" بود و بعدش شد "اطلس" و بعدشم مارول، یا صاحب آن بود یا یکی از افراد کلیدی در آن. گودمن در اوایل دهه 70 میلادی مارول را فروخت. ولی پسرش به نام Chip، یکی از مسئولین رده بالای مارول باقی موند. منتهی مارول پسرش را بعد از مدتی اخراج کرد و مارتین گودمن خیلی بابت این موضوع ناراحت شد و تصمیم گرفت کمپانی کمیک بوکی جدیدی تاسیس کنه به نام Atlas Comics (جالبه که Atlas همانطور که گفته شد نام سابق مارول بود!) گودمن سعی کرد تا میتونه طراح و نویسنده برجسته استخدام کنه ولی زیاد موفق نبود چون خیلی ها میترسیدند مارول را ترک کنند و بروند برای شرکتی تازه تاسیس کار کنند. در هر حال یکی از شخصیت های اطلس، «وحشی» (Brute) نام داشت که توسط «مایک سکوسکی» و «مایک فلیشر» خلق شد. او کپی هالک بود و در شماره 1 از کمیکش چند تا نوجوان را به قتل رساند!

 

9- خشم (Rampage)

 خشم (Rampage)

سال 1987 دی سی به «جان بیرن» ماموریت داد تا کمیک بوک های سوپرمن را ریبوت کند و او هم این کار را کرد. بیرن در شماره 7 شخصیتی خلق کرد که مثل هالک بود ولی زن بود! خودتون ببینید چقدر شباهت داره: دانشمندی به نام «کیتی فالکنر» که در S.T.A.R. Labs کار میکرد ناگهان به خاطر حادثه ای به هیولایی عصبی مزاج ملقب به «خشم» (Rampage) تبدیل شد! و جالبه که یکی از لقب های هالک، Rampaging ( به معنی "خشمگین") هستش!!! این شخصیت بعدها به معشوقه شخصیت Starman تبدیل شد. ولی اشاراتی هم در سری کمیک S.T.A.R. Corps میشد که هم به مردان علاقه دارد و هم به زنان ولی هیچ وقت چیزی درباره اش ثابت نشد!

 

8- ماول (Maul)

 ماول (Maul)

«جیم لی» وقتی در ابتدای دهه 90 میلادی شرکت Image را به همراه دیگر طراحان سوپراستار آن روزگار مثل «تاد مک فارلین» و .. تاسیس کرد، کمیکی خلق کرد به نام "گربه های وحشی" (WildC.A.T.s) که میتونید در این مقاله راجع بهش اطلاعات خوبی کسب کنید. درست مثل خیلی از شخصیت ها و کمیک های شرکت Image، اعضای این گروه هم مشخص بود خیلی از شخصیت های مارول  الهام گرفته اند! البته این میتونه تا حدی طبیعی باشه چون گفته میشه بسیاری از این شخصیت ها در واقع ایده هایی بودند که جیم لی و همکارانش قرار بود به مارول و دی سی ارائه دهند ولی وقتی Image تاسیس شد زدند به اسم خودشون! در هر حال شخصیت «ماول» (Maul) خیلی شبیه به هالک بود. او دانشمندی بود که به موجودی هالک مانند تبدیل شد و جالب اینه که هر چی عصبانی تر میشد ، هوشش هم پایین می آمد! پس اگه هالک "هر چی عصبانی تر میشه ، قوی تر میشه" ولی ماول "هرچی عصبانی تر بشه، خنگ تر میشه"! انصافا تفاوت رو حال کردید؟!

 

7- پیت (Pitt)

 پیت (Pitt) 

این شخصیت اولین بار  توسط «دیل كیون» در كمیك های Youngblood که توسط Image Comics چاپ میشد، خلق و بعدش به سری اختصاصی خودش وارد شد. (جالبه که کیون درست قبل از خلق کردن این شخصیت داشت به عنوان طراح روی کمیک های Incredible Hulk کار میکرد!). «پیت» یك موجود دو رگه است كه از تركیب انسان و بیگانه فضایی ساخته شده. او توسط نژادی بیگانه به نام Creed خلق شد تا سلاحی باشد  علیه انسان ها ولی خودش انتخاب كرد كه بیاد طرف انسان ها و با Creed بجنگه. او در ضمن از برادر ناتنی خودش (Timmy) به شدت محافظت میكنه (تیمی آدم رو به یاد رفیق فابریک هالک یعنی «ریک جونز» می انداخت).  پیت در واقعی ترکیبی بود که از هالک و «ولورین»! یعنی ظاهر و قدرت عضلانی برابر با هالک داره و ضمن اینكه زخم هاش مثل ولورین و سیبرتوث خوب میشه و البته  پنجه های  تیزی هم داره !

  

 6- یاغی (Loose Cannon)

 یاغی (Loose Cannon)

 سال 1993 مارول و دی سی تصمیم گرفتند کمیک های Annual چاپ کنند که در آنها شخصیت های جدیدی معرفی شوند. Annual های مارول به یکدیگر از نظر داستانی ربطی نداشتند ولی برای دی سی داشتند و به کراس اوری به نام Bloodlines اشاره میکردند که در آن شاهد حمله به زمین توسط بیگانگان فضایی بودیم. در این حین برخی از مردم زمین متوجه میشدند که ژنی مخفی دارند که فعال شده و بدین ترتیب به ابرقهرمان تبدیل میشدند! یکی از این قهرمانان جدید «یاغی» نام داشت که در واقع یک پلیس یاغی و خودسر بود و بعد از یک تصادف ماشین معلول شده بود. افسرده بود و آدم احساس میکرد قراره خودکشی کنه ولی بعدش بهش ماموریت دادند تا به قتل هایی که توسط بیگانه ها انجام شده بود رسیدگی کنه. تا اینکه مورد حمله اونا قرار گرفت و به خاطر اون ژن نهفته اش به موجوذی هالک مانند تبدیل شد. البته فقط شبها تبدیل میشد و رنگش هم به حالتی یا mood ای که داشت بستگی داشت!

 

5- مانسترس (Monstress)

 مانسترس (Monstress)

پس از رویداد مهم Crisis on Infinite Earths، دی سی تصمیم گرفت کاملا کمیک های "لژیون ابرقهرمانان" (Legion of Super-Heroes) راریبوت کند . این موضوع بعد از قضیه Zero Hour عملی شد. بنابراین نویسندگان دی سی دستشون باز  شده بود تا بتونند شخصیت های جدید به گروه اضافه کنند. یکی از آنها «مانسترس» بود. همانطور که از نامش پیداست یک هیولای بسیار قوی بود و قلب بزرگی هم داشت و خیلی هم از اینکه ابرقهرمانه استقبال میکرد. اولش قرار بود شخصیتی باشه که فقط برای یک شماره ازش استفاده میشه و رنگش هم مثل هالک سبز بود ولی بعدش که قرار شد حضور بیشتری داشته باشه رنگش رو نارنجی کردند که یه وقت مشکلی پیش نیاد!

 

4- اسمش (Smash)

 اسمش (Smash)

«اسمش» در نتیجه مشکلی که بین طراحی معروف به نام «راب لیفیلید» و مارول پیش آمد خلق شد! او داشت روی سری Heroes Reborn و عنوان اختصاصی "کاپیتان آمریکا" کار میکرد ولی معلوم نیست چرا با هم به مشکل برخوردند و از مارول رفت. این در حالیه که لیفیلد چندین و چند صفحه از شماره های بعدی کمیک های جدید Cap رو طراحی کرده بود که در آنها قرار بود کاپیتان آمریکا با هالک بجنگه. بنابراین کمی قصه و طراحی ها را تغییر داد . یعنی کاپیتان آمریکا را تبدیل کرد به شخصیتی به نام Agent America و هالک را هم تبدیل کرد به Smash! به همین راحتی! بعدشم کمیکش رو برای انتشارات خودش به نام Awesome Comics منتشر کرد!

کمیک agent america

(در اینجا میتونید راجع به این انتشارات اطلاعات کسب کنید).

 

3- مانستر (Monster)

 مانستر (Monster)

«جف لوب» و «اد مگینس» چند سال پیش سری پرفروش Superman/Batman را برای دی سی کامیکس خلق کردند که از رویش یک کارتون بلند هم ساخته شد. در آخرین آرک این کمیک جوکر و Mxyzptlk با هم متحد شدند تا نه تنها برای بتمن و سوپرمن بلکه برای کلی مالتی ورس دردسر درست کنند! یعنی جوکر شیفته  ایده کشتن تمام نسخه های موجود از بتمن  در مالتی ورس شده بود. بنابراین آنها گروه "ماکزیمم ها" (Maximums) را تشکیل دادند که در واقع نسخه ای از شخصیت های Ultimates مارول بود! مانستر هم در واقع قرار بود هالک کمیک های Ultimate باشه! او سپس به تسخیر «مرد کریپتونی» در آمد تا با سوپرمن بجنگه. آخرش هم معلوم شد که همه این برنامه ها برای این بوده که Mxyzptlk بتونه دوستش «بت مایت» (Bat-Mite) رو نجات بده چون خودش نمیتونست این کار را بکنه و باید جوکر را فریب میداد تا نجاتش بده. بعدشم گروه "ماکزیموم ها" منحل شد.

  

2- بهیموث (Behemoth)

 بهیموث (Behemoth)

در اوایل دهه 70 میلادی اتفاق جالبی افتاد! در اون زمان «مایک فردریش» نویسنده کمیک Justice League of America بود و «روی توماس» هم نویسنده کمیک Avengers. آنها با هم قرار گذاشتند که به طور مخفیانه کراس اوری را در کمیک های خود بین مارول و دی سی شروع کنند! بنابراین جاستیس لیگ شروع کرد به مبارزه با گروهی به نام "قهرمانان آنگر" (Champions of Angor) که در واقع نسخه ای از اونجرز بود و گروه اونجرز هم با Squadron Sinister میجنگید که در حقیقت نسخه ای از جاستیس لیگ بود! با این حال در اون گروه قهرمانان آنگر ما شاهد نسخه ای از هالک نبودیم. سالها بعد اقای «گرنت موریسون» به عنوان نویسنده کمیک Multiversity قهرمانان آنگر را احیا کرد و اسم آنها را به "تلافی کنندگان" (Retaliatorsتغییر داد! دنیای آنها را هم Earth-8 نامید که در واقع همان دنیای مارول بود

"تلافی کنندگان" (Retaliators)

(جالبه که در این دنیا ابرقهرمانان مدام داشتند با هم میجنگیدند یا با تهاجم مخفی بیگانگان مقابله میکردند که کنایه ای بود به داستان های "جنگ داخلی" و Secret Invasion مارول!) . نسخه ای که از هالک دیدیم « بهیموث» نام داشت که  آدمی بود که به یک بچه غول پیکر عصبانی تبدیل میشد!

 

1- دومد (Doomed)

 دومد (Doomed)

پس از کراس اوری در داستان های سوپرمن  به نام Doomed، یک هاگ یا اسپور (spore) فضایی روی یکی از دانشجویان شهر متروپلیس به نام Reiser تاثیر گذاشت و تبدیشل کرد به نسخه ای از دشمن مرگبار سوپرمن یعنی «دومزدی» (Doomsday). خود دومزدی هم بی شباهت به هالک نیست ولی این یکی که در کمیک دومد  (Doomed) ظاهر شد، شباهت بیشتری داشت. در واقع وقتی Reiser به این هیولا تبدیل میشه کنترل خودش رو از دست میده و دیگه نمیتونه با کسی ارتباط برقرار کنه. خیلی هم ناراحت میشه که میبینه خرابی به بار آورده . ضمن اینکه دوست داره سرش به کار خودش باشه و همچنین یک ابرقهرمان باشه ولی مردم تصور میکنند شخصیت خبیثیه. در مجموع این شخصیت نگرشی بامزه بود به ایده هالک!

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2017

    (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

این 5 شخصیت معروف دنیای کمیک از چه شخصیت هایی تقلید کرده اند؟

15 دفعه ای که سریال های دی سی از فیلم های مارول تقلید کردند!

10 قهرمانی که از ولورین (WOLVERINE) تقلید کرده اند

15 دفعه ای که فیلم های دی سی از فیلم های مارول تقلید کردند!

15 دفعه ای که طراحان کمیک بوک از ظاهر شخصیت های واقعی تقلید کردند

بتمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

سوپرمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

مرد عنکبوتی از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

کپی برداری بی شرمانه "ماورای بتمن" (BATMAN BEYOND) از مرد عنکبوتی !

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Marc Spector
#1 Marc Spector 1396-08-17 17:44
خسته نباشید استاد مقاله جالبی بود مخصوصا اون بت-هالک :lol: .
استاد یه مقاله هم اگر امکانش هست بنویسید راجع به تقلید از هالک تو دنیای سینما،یادم میاد یه فیلمی بود که چند نفر با خوردن یه سری معجون با رنگ های مختلف به موجوداتی هالک مانند به رنگ همون معجونا در میومدن(اسمش هم متاسفانه یادم نیست).
نقل قول کردن
spidey noir
#2 spidey noir 1396-08-17 19:13
  • سلام اقای ترابی.ممنون که این روزا این همه مقاله ها و مطلب گذاشتید و خیلی زحمت کشیدید؛و من واقعا متاسفم که این روزا نتونستم نظر بدم.واقعا ببخشید.سرم شلوغ بود و مشکلات خانوادگی اجازه نداد بیام مثل یه ماه پیش همه جا نظر بدم.ولی واقعا ممنون.مقاله هاتون عالی بودن.همشو فردا یه مرور میکنم.
نقل قول کردن
mahsa520
#3 mahsa520 1396-08-18 09:43
واقعا مقاله شگفت انگیزی بود. خوشم میاد از خوندن مقالات استاد چون انگار ادم با تاریخچه کمیک بوک اشنا میشه. توضیحاتشون محشره. و البت این وسط دی سی هم نمیدونم چرا بارها خواسته یه شخصیت مثل هالک داشته باشه :-*
نقل قول کردن
The Dark Knight 313
#4 The Dark Knight 313 1396-08-18 09:50
ممنون از مقاله خوبتون. ولی فکر کنم امثال بت - هالک بیشتر جنبه هجویه و parody داشتن تا تقلید
نقل قول کردن
mahsa520
#5 mahsa520 1396-08-23 19:44
به نقل از The Dark Knight 313:
ممنون از مقاله خوبتون. ولی فکر کنم امثال بت - هالک بیشتر جنبه هجویه و parody داشتن تا تقلید

اره اونا بیشتر هجویه بودن ولی بقیه رو چی میگی؟ واقعا تقلید نیستن؟
نقل قول کردن
sho3ins
#6 sho3ins 1398-03-22 19:17
مقاله قشنگی بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید