نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

این مقاله به مناسبت درگذشت استیو دیتکو و به روح بزرگ این اسطوره بی همتای دنیای کمیک ، تقدیم میشود.

مقدمه: «استیو دیتکو» چند روز پیش و در 90 سالگی دار فانی را وداع گفت. درسته که دیتکو حرفه ای طولانی و متنوع به عنوان یک طراح دنیای کمیک داشت ولی تا ابد به عنوان کسی شناخته خواهد شد که به همراه «استن لی» ، مرد عنکبوتی را خلق کرد که به عقیده همه کارشناسان یکی از محبوب ترین ابرقهرمانان تاریخ دنیای کمیک است (حالا اگه نگیم محبوب ترین!). اما مساله مهم درباره دیتکو اینه که ایشون فقط طراح داستان های اولیه مرد عنکبوتی نبود  و نقش کلیدی در خلق داستان های او داشت. او همچنین بسیار در شکل گیری شخصیت پردازی که از ما الان از پیتر پارکر/اسپایدرمن سراغ داریم نقش داشت . به همین دلیل اغراق نیست اگر بگوییم دیتکو در چیزی که الان ما به عنوان مرد عنکبوتی میشناسیم، در حدود 70 درصد نقش داشت و استن لی تنها 30 درصد! چون استن در واقع فقط ایده اولیه این شخصیت به ذهنش رسید و بعدشم فقط در اکثر موارد دیالوگ به کمیک های او اضافه میکرد. خلاصه این که دیتکو در طی 4 سالی که روی کمیک های اسپایدرمن کار میکرد تمام جنبه های اصلی و ثابت شخصیت اسپایدرمن را تثبیت کرد و بسیاری از دشمنان اصلی اسپایدرمن هم مخلوق او هستند. این 4 سال نه تنها مهم ترین دوره برای کمیک های اسپایدرمن ، بلکه یکی از مهم ترین ها در طول تاریخ است.

 

در ابتدای دهه 60 میلادی، استیو دیتکو یکی از محبوب ترین طراحان مارول بود ولی در مقایسه با «جک کربی» در رتبه دوم بود بود چون کربی قدمت بیشتری داشت و از دهه 40 میلادی یکی از برترین ها بود. به همین دلیل استن لی بیش از هر کسی روی جک کربی تکیه میکرد. و اگر او نبود، میرفت سراغ استیو. بنابراین وقتی ایده اولیه یک ابرقهرمان نوجوان به ذهن استن رسید، اولش رفت سراغ کربی و ازش خواست طرح اولیه و دیزاین او را خلق کند. منتهی کربی (که به تازگی کمیک محبوب و پرفروشی همچون "چهار شگفت انگیز" را خلق کرده بود) دیزاینی به استن لی داد که زیاد جالب نبود. در واقع این طرح شبیه به شخصیتی بود که سالها پیش کربی و «جو سایمون» به انتشارات "آرچی" ارائه کرده بودند و در نتیجه آن، شخصیتی خلق شد به نام The Fly (مگس)!

مرد عنکبوتی - مگس

گفته میشه ایده اصلی جک کربی برای مرد عنکبوتی این بوده که یک پسر نوجوان با عمویش (که یک افسر بازنشسته پلیس بود) و زن عمویش زندگی میکرد تا اینکه این پسر یک انگشتر جادویی پیدا میکنه و تبدیل میشه به مرد عنکبوتی!

جک کربی - مرد عنکبوتی استن اون رو رد کرد چون به نظرش زیادی قهرمانانه (heroic) به نظر میرسید و استن یه چیز متفاوت میخواست. پس رفت سراغ دیتکو و او هم قبل از هر چیز روی لباس این شخصیت کار کرد. برای دیتکو مهم بود که لباسش نشان دهنده قدرت هایش باشد. بنابراین از چکمه استفاده نکرد چون قرار بود به در و دیوار بچسبه. به جای تفنگ تار انداز و ... از وب شوترهای مچی استفاده کرد. همچنین ماسکی برایش خلق کرد که صورتش رو کامل بپوشاند. دیتکو گفته این کار رو کرد چون اسپایدرمن قرار بود یک قهرمان نوجوان و خجالتی باشه و بنابراین همچین شخصیتی بایدم که کل صورتش رو مخفی نگه داره. ضمن این که میخواست مرموز تر به نظر بیاد

کاستیوم مرد عنکبوتی

بنابراین کل طراحی دیزاین اسپایدرمن با دیتکو بود. استن هم ازش خیلی خوشش اومد. ولی استن لی کاوری که دیتکو برای داستان نخست مرد عنکبوتی خلق کرد (برای شماره 15 کمیک "فانتزی شگفت انگیز") رو نپسندید چون به نظرش به قدر کافی نمادین نبود. منظورم این کاوره:

 

بنابراین جک کربی بود که این کاور را باز خلق کرد (البته ایده اصلی کاور مال دیتکو بود) در نتیجه کاوری خلق شد که به تاریخ پیوست:

 

در این کمیک (که اینجا ترجمه شده) شاهد سرگذشت یا Origin مرد عنکبوتی بودیم که واقعا در زمان خودش کاملا منحصر به فرد بود و بعد از گذشت این همه سال هنوز هم بهترین اریجین یک ابرقهرمان به شمار میاد.

همین که یک ابرقهرمان نوجوان را میدیدیم برای زمان خودش کاملا تازگی داشت چون تا قبل از آن نوجوانان فقط در نقش دستیار یا نوچه (sidekick) دیگر ابرقهرمانان ظاهر شده بودند. از اون عجیب تر این بود که وقتی پیتر به قدرت های خودش دست یافت، به جای این که فورا بره و با جنایت بجنگه، رفت که با قدرت هایش در تلویزیون مشهور بشه و پول دربیاره! و بعدشم که اجازه میده یک دزد از کنارش رد بشه و همون  دزد مرتکب قتل عموی او میشه...

    

واقعا اریجین اسپایدرمن حرف نداره و تقریبا تمام ابرقهرمانان در طول سالهای گذشته دچار تغییراتی در Origin خودشون شده اند (مثل بتمن که سالها بعد از خلق شدنش در کمیک Batman: Year One بود که سرگذشتش را شرح دادند و اونی شد که الان باهاش آشنا هستیم) ولی Origin اسپایدرمن اونقدر بی نقصه که کماکان دست نخورده باقی مونده .

اما دیتکو و استن لی هنوز کارشون با این شخصیت تموم نشده بود و همچنان به خاص و متفاوت کردن او ادامه دادند.

اسپایدرمن به سرعت برق و باد وارد عنوان اختصاصی خودش شد. جالبه که بدونید اولین صفحه از شماره اول کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز، دو ویژگی بسیار مهم داره که یکی از اونا مشترکا توسط دیتکو و استن لی و یکی دیگر هم کاملا توسط دیتکو خلق شد. منظورم این صفحه است:

 

اولین ویژگی اینه که روی این صفحه نوشته شده : Freak (= موجود عجیب الخلقه) و Public Menace (تهدیدی برای مردم شهر). منظورم اینه که از همون صفحه اول میبینیم که اسپایدرمن به عنوان یک "تهدید" به تصویر کشیده شده و آقای «جی حونا جیمسون» به عنوان ناشر روزنامه "دیلی بیوگل" در مقالات خودش همیشه او را مورد انتقاد قرار میداد. این موضوع هم بسیار منحصر به فرد بود. مثلا در کمیک "چهار شگفت انگیز" که درست قبل از اسپایدرمن خلق شده بود ، شاهد بودیم که اعضای این گروه مورد قبول و پسند اجتماع بودند و همچون سلبیریتی ها باهاشون برخورد میشد!

پس اسپایدرمن نه تنها باید مردم رو نجات میداد بلکه همزمان باید با این قضیه هم کنار میومد که مردم دارن به چشم یک خلافکار بهش نگاه میکنند.

ویژگی دوم در این صفحه مربوط به ژست اسپایدرمن میشه که دیتکو به عنوان طراح خلق کرده. اگر بهش دقت کنید متوجه میشید که خیلی عجیب (weird) است. البته الان شما چشمتون دیگه به این ژست های مرد عنکبوتی عادت کرده ولی اون موقع واقعا عجیب بود. این ژست اصلا هیرویک و قهرمانانه نیست و بیشتر عجیب و در هم رفته به چشم میاد.

دیتکو این نوع حالت عجیب و نامتعارف رو در خلق ظاهر دشمنان اسپایدرمن هم به کار برد. جالبه که بیشتر دشمنان شناخته شده اسپایدرمن در همون سال اولی که کمیک های او منتشر میشد، خلق شدند و ایده آنها بین دیتکو و استن مشترک بود ولی ظاهرشون همگی دست پخت دیتکو بودند. در این مقاله هم میتونید ببینید که 7 تا از 10 دشمن برتر اسپایدرمن در اون دوران خلق شدند!

در سالهای ابتدایی به این شکل بود که دیتکو و استن لی درباره خط اصلی داستان با هم مشورت میکردند. بعدش دیتکو خودش میرفت و داستان رو خلق میکرد. بعد به استن نشون میداد. او هم ممکن بود بگه فلان جا تغییر کنه و ... (البته دیتکو تا جای ممکن در مقابل درخواست های استن مقاومت میکرد!). در آخر هم استن دیالوگ رو به طراحی های دیتکو اضافه میکرد. این روش استن لی بود که بهش میگفتن "متد مارول" (Marvel Method). تو اون سالهای اولیه مارول در دهه 60 میلادی ، استن لی همیشه از این روش بهره میگرفت. اینجوری خیلی سریع کارش پیش میرفت. ضمن اینکه اونقدر طراح نابغه داشت و اونقدر بهشون اعتماد داشت که فقط سر ایده کلی داستان با هم توافق میکردند، بعد طراحه میرفت داستان رو خلق میکرد، بعد استن ممکن بود تغییراتی بده و آخرش هم دیالوگ ها مینوشت.

اما این روش بیشتر برای داستان های تک قسمتی جواب میداد. یا کمیک هایی که از چند داستان کوتاه تشکیل شده بودند. اما به زودی مارول شروع کرد به چاپ آرک (داستان های چند قسمتی). اینم برای خودش تازگی داشت و بعد از مدتی دی سی هم از مارول پیروی کرد و داستان های چند قسمتی چاپ کرد. بنابراین دیتکو آزادی عمل بیشتری در خلق داستان های پیدا کرد.  ضمن این که استن به مرور کمتر تو کار دیتکو دخالت کرد (اما همچنان گیر های خودش رو میداد!) مثلا همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودم. اولش که قرار بود شخصیت «والچر» را خلق کند، استن اصرار داشت که باید چاق باشد (چون قبلا در فیلم مشهور و کلاسیک "شاهین مالت"، شخصیت خبیثی دیده بود که نقشش را «سیدنی گرین استریت» فقید بازی میکرد و ازش خیلی خوشش اومده بود. بنابراین میخواست که والچر هم همچین ظاهری داشته باشه. عکس این آقا اینجاست). ولی دیتکو با نظر استن مخالفت کرد چون به نظرش شخصیت های چاق نمیتونند تحرک لازم را داشته باشند و دشمن خوبی برای مرد عنکبوتی که بسیار چابک است محسوب بشوند. او همچنین اعتقاد داشت که شخصیت های چاق فضای زیادی را در پانل های کمیک بوکی اشغال میکنند (!) دیتکو هم که میدونید تعداد زیادی پانل داخل یک صفحه جا میداد. استن هم به حرفش گوش داد و در نتیجه والچر این شکلی شد که ما الان میشناسیم

یکی از جنبه های دیگری که باعث شد خوانندگان خیلی زیاد جذب شخصیت مرد عنکبوتی شوند این بود که بدشانس بود! ولی از اون مهم تر این که پیتر پارکر یک انسان عادی بود که دغدغه هایی مثل همه ما را داشت. مثلا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد، دخترها معمولا بهش محل نمیذاشتند، نگران حال عزیزان خودش بود و ... (به همین دلیل بهش لقب everyman داده بودند!).

تمام اینها از خود شخصیت استیو دیتکو گرفته شده بود. چون او هم در دوران نوجوانی از همین مشکلات و دغدغه ها رنج میبرده. استن لی هم البته ازشون استقبال میکرد. این مساله در شماره 18 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز به اوج خودش رسید و برای اولین بار پیتر اونقدر بهش فشار اومد که تصمیم گرفت دیگه اسپایدرمن نباشه (این ایده جذاب بعدا چند بار دیگه هم تکرار شد). البته حس مسئولیت پذیری او واقعا قوی بود و همیشه باعث میشد به مسیر اصلی برگرده ولی در هر حال به عنوان یک نوجوان که این هم مسئولیت و مشکل روی سرش ریخته بود، حق داشت گاهی اوقات کم بیاره و از این نوع تصمیمات بگیره. این شماره از یک جهت هم بسیار مهمه چون در آن اسپایدرمن با هیچ ابرخبیث مبارزه نکرد (البته «مرد شنی» دنبالش بود ولی پیتر از دستش فرار میکرد). بنابراین همه داستان حول و حوش مشکلات شخصی او میگذشت. همین ثابت میکنه که اسپایدرمن چقدر از دیگران متفاوته که زندگی شخصی اش میتونه بار کل داستان رو به دوش بگیره.

سپس در انتهای داستان شاهد یکی از اون لحظات ماندگار کمیک بوکی بودیم و همانطور که در اینجا گفته بودم، زن عمو می به پیتر روحیه میده و باعث میشه دوباره تصمیم بگیره یک ابرقهرمان باشه:

سال 1965 مجله Esquire یک نظرسنجی در بین دانشجویان انجام داد و طبق این نظرسنجی معلوم شد اسپایدرمن برای این قشر به اندازه کسانی مثل «باب دیلن» (Bob Dylan) محبوبیت و اهمیت دارد (دیلن خواننده، آهنگساز، شاعر، و نویسندهٔ آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶ است). یکی از از این دانشجویان به زیبایی جذابیت اسپایدرمن را در این جمله خلاصه کرد: "درگیر دغدغه و مشکلات پولی و مساله هویت. به طور خلاصه باید بگم که او یکی از ماست".

یک چیزی رو هم بگم و اونم اینه که خود استیو دیتکو هم در دوران دبیرستان شبیه به پیتر پارکر بوده و به علم و دانش هم علاقه داشته و حتی عضو گروه علمی مدرسه بوده! در عکس زیر که از معدود عکس های بر جای مانده از دیتکو هستش، او را در بین هم کلاسی های خودش میبینیم:

محبوبیت اسپایدرمن خیلی زود و به شدت افزایش یافت ولی برای دیتکو عجیب و غیر قابل درک بود که چرا باید هنوز سر خیلی از مسائل با استن لی جر و بحث کند! او سرانجام دو خواسته از استن لی داشت: اول اینکه از این به بعد اسم او علاوه بر طراح باید به عنوان یکی از نویسندگان نیز در کمیک های اسپایدرمن درج بشه. و دوم این که دیگر نمیخواست مستقیما کاری با استن داشته باشه! در نتیجه او خودش خط اصلی داستان را تو ذهنش میریخت و بعد داستان رو طراحی میکرد و میفرستادشون به مارول (بدون این که خودش بره دفتر استن لی). بعدش استن فقط دیالوگ اضافه میکرده. (البته دیتکو یه بار گفته بود که این استن بود که پیشنهاد این کار رو داد چون مدام باهم جر و بحث میکردن و استن گفته بود پس دیگه لازم نیست خودت پاشی بیایی دفتر من!). این اتفاقات و تصمیمات از شماره 25 مرد عنکبوتی شگفت انگیز رخ داد ولی از شماره بعدش بود که اسمش به عنوان کسی که خط اصلی داستان را خلق کرده درج شد:

همانطور که دیدید اسم استن لی به عنوان Scripter (= دیالوگ نویس) و اسم دیتکو هم به عنوان Plotter (= قصه پرداز) و البته طراح درج شده.

در همین دوران بود که برخی از معروف ترین و تاثیر گذارترین داستان های اسپایدرمن خلق شد. مثل همون داستان معروفی که در شماره 33 به چاپ رسید و اسپایدرمن را زیر آوار نشان میداد که بارها به اشکال مختلف بهش ادای احترام شده است و همواره مظهر اراده آهنین مرد عنکبوتی بوده:

ولی جالب و شگفت انگیزه که علیرغم این که استن لی و دیتکو هیچ ارتباطی با هم نداشتند ولی دیالوگ ها و طراحی های اونا چقدر با هم هماهنگ بودند!

البته گفته میشه در این دوران صاحب مارول به نام «مارتین گودمن» به شیوه های مختلف با دیتکو در ارتباط بوده و بیشتر اوقات ازش میخواسته اکشن بیشتری تو داستان هایش به کار بگیره! (تا فروششون بیشتر بشه) البته این رو هم بگویم که دیتکو در این دوران ظاهرا دوست داشته پیتر پارکر از این حالت everyman خودش خارج بشه. یعنی دارای بلوغ بیشتری بشه و یک قهرمان تمام عیار بشه ولی روسای مارول باهاش مخالفت میکردند.

این دوره همچنین مصادف شد با ساخت اولین سریال کارتونی از روی مرد عنکبوتی. بسیاری از اپیزودهای این سریال دقیقا از روی طراحی ها و خطوط داستانی استیو دیتکو اقتباس شده بودند ولی جالبه که او هیچ دستمزد یا پاداش اضافی بابت این سریال دریافت نکرد!

 

به همین دلایل اعصاب دیتکو به هم ریخته بود. البته مارول بهش اضافه حقوق خوبی داده بود ولی دیتکو ذاتا آدم یک دنده ای بود که روی حرفش وایمیستاد! آدمی نبود که زیاد به حرف کسی گوش بده و اون شماره های آخری رو که برای اسپایدرمن خلق کرد واقعا معلوم بود که داره به زور کار میکنه!

تا اینکه بالاخره با استن لی دعوایی کرد که صبرش را لب ریز کرد! قضیه سر بر ملا کردن هویت مخفی گرین گابلین بود. یعنی گرین گابلین خیلی وقت بود که خلق شده بود و در داستان ها حضور داشت ولی هنوز کسی صورتش رو ندیده بود.

دیتکو سر این قضیه که کی باید زیر ماسکش باشه با استن لی اختلاف داشت. یعنی دیتکو میگفت باید زیر ماسک گرین گابلین، کسی باشه که خواننده تا به حال ندیده ولی استن میگفت باید کسی باشه که قبلا تو داستان ها دیده بودیم. یکی مثل نورمن آزبورن! در نهایت حرف استن لی به کرسی نشست و این مساله باعث شد دیتکو کلا از مارول بره و برای انتشارات دی سی و چارلتون کار کنه (البته او دوباره در دهه 80 میلادی به مارول برگشت ولی دیگر هرگز روی اسپایدرمن کار نکرد). باید قبول کرد که حق با استن لی بوده و از نظر دراماتیک خیلی بهتر شد که نورمن زیر ماسک بود و این باعث شد خصومت او با اسپایدرمن شخصی بشه. البته این رو هم بگم که برخی منابع ادعا میکنند که دیتکو هم از اولش میخواسته نورمن ، گرین گابلین باشه و سر مسائل دیگه از مارول رفته. این منابع به درستی اشاره میکنند که دیتکو از چندین شماره قبل نورمن ازبورن را خلق کرده بوده و در چندین مورد او را دیده بودیم:

ولی در هر حال چیزی که مشخصه اینه که دلایلی زیادی برای این کار وجود داشته. دیتکو کلا از شخصیت استن لی بدش میومده که هر جا میرفته میگفته من خالق اسپایدرمنم! ضمن این که میدید مخلوقش داره روز به روز محبوب تر میشه ولی او سهمی از این محبوبیت نمیبره.

بعد از رفتن دیتکو، طراح بزرگ دیگری به نام «جان رومیتا» جای او را گرفت. رومیتا اولش سعی داشت از سبک دیتکو پیروی کنه ولی خیلی زود سبک خودش رو وارد کار کرد و حتی باعث شد تا اسپایدرمن محبوب تر از قبل بشه. درسته طراحی ها و ژست های نمادینی که او برای اسپایدرمن خلق کرد، خیلی بهتر تو ذهن خواننده میموند و باعث پرفروش تر شدن کمیک های اسپایدرمن شد ولی باید قبول کرد رومیتا هرگز از نظر خلاقیت و قصه گویی به گرد پای دیتکو نمیرسید. و البته دیتکو در اون 4 سال اساس و شالوده این شخصیت را خیلی محکم بنا کرد که بعد از این همه سال هنوز سالمه. ولی سوالی که همیشه برای ما مطرح است اینه که اگر دیتکو تا مثلا شماره 100 مرد عنکبوتی شگفت انگیز باقی میموند، الان این شخصیت چه فرقی کرده بود؟ اگر او باقی میماند چطور میشد؟ شخصیت های مکمل داستان های او چه فرقی میکرد؟ دشمنان او چه تغییری میکردند ؟ او چه شخصیت های جدیدی خلق میکرد؟ و .... البته من خودم شخصا میتونم حدس هایی بزنم. چون بعد از این دوران دیتکو به شدت به "فلسفه عینیت‌گرایی " (Objectivist philosophy) علاقمند شد و براساس آن شخصیت هایی مثل «کواسچن» یا Mr. Aرا خلق کرد که برای آنها دنیا یا سفید بود یا سیاه و حد وسطی هم وجود نداشت (حتی این شخصیت ها پایه و اساس کاراکتر «رورشاک» در Watchmen شدند). بنابراین میشه حدس زد که دیتکو داشت به سمتی میرفت که از اسپایدرمن قهرمانی تلخ و خشن بسازه که اعتقادات خاص خودش رو داره و با شدت خلافکاران رو مجازات میکنه (درست مثل «رورشاک»).

پس شایدم همون بهتر که در مارول نموند! ولی در هر حال اینا همش حدس و گمانه زنی است و استیو دیتکو اونقدر بزرگ و تاثیر گذار بود که حتی رفتنش از مارول و سالهایی که سکوت کرد مثل یک راز بزرگ میمونه که بعد از این همه سال هنوزم دارن راجع بهشون حرف میزنند و بحث میکنند...

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مقالات مشابه:

استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در سن 90 سالگی درگذشت

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

 10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

فيلم مستند «استيو ديتكو»

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 1

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

اولین و مهم ترین کمیک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

لحظات ماندگار در كمیك ‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 19

 چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 21

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 18 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Frank Castle A.K.A The Punisher
#1 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-28 16:10
خیلی مقاله خوبی بود.دستتون درد نکنه استاد.
اگه استیو دیکتو نبود شاید مردعنکبوتی الان اینطوری نبود.
واقعاً اگه اختلاف بین استن لی و استیو دیکتو سر این بوده که استن لی خالق اصلی مردعنکبوتیه خیلی نامردی کرده :-*
نقل قول کردن
spidey force
#2 spidey force 1397-04-28 16:32
  • استیو دیتکو واقعا هنرمند بزرگی بوده و اثارش شاهکار هستند.از اقای ترابی هم ممنونیم که این روزا مقاله های زیادی برای این بزرگوار نوشتن..
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#3 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-04-28 16:34
داداشا و کاربرای دیگه خوابن؟؟؟؟؟چرا نظر نمیدید؟مگه خوندن این مقاله چقدر طول میکشه؟؟؟!!!؟!؟! !؟!
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#4 Cap-Spider Potter 1397-04-28 16:43
شگفت انگیز بود... خسته نباشید استاد...
من کلا از مقالاتی که شکل تاریخچه ای (History) دارند، خیلی لذت میبرم. مقالات قدیمی سایت اکثرا چنین حالتی دارند.
واقعا دیتکو سهم عظیمی در شکل گیری شخصیت مرد عنکبوتی داره، در حال حاضر هم مرد عنکبویت یقینا "محبوب ترین" شخصیت تمام دورانه ! و این یه حقیقته که تمایزش با شخصیت های دیگه سبب این شد که تا این حد به محبوبیت دست پیدا کنه...

ممنون برای مقاله
نقل قول کردن
sourena1
#5 sourena1 1397-04-28 17:09
روحش شاد مرد بزرگی بود و ممنون بابت مقاله استاد
نقل قول کردن
Quick H
#6 Quick H 1397-04-28 18:14
استن لی علاوه بر بامزه بودنش آدم نامردی هم هست.بیچاره آقای دیتکو :sad:
درکش میکنم
نقل قول کردن
ali.stark
#7 ali.stark 1397-04-28 18:32
ممنون بابت مقاله اقای ترابی عزیز
نقل قول کردن
Superior Sepehr.M
#8 Superior Sepehr.M 1397-04-28 18:54
عالی بود .ممنون از اقای ترابی .
فک کنم چیزی که اکثرا باهاش موافقیم اینه که استن لی نامردی کرده . ولی بنظرم استیو دیتکو باید از همون اول ((یا حالا از یه جایی به بعد ))خط و نشون هاشو میکشید که بعدا این جور بحث ها پیش نیاد و یجورایی خودش هم مقصره .
شباهت قابل توجهی هم در چهره پیتر پارکر و استیو دیتکو وجود داره .
ولی باز هم از استیو دیتکو ممنونم که با دستمزدی که مورد دلخواهش نبوده تلاش خودشو کرده و شخصیتی عالی و محبوب به جهان تحویل داده . 8)
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1397-04-28 19:13
خبر جدید رو شنیدید؟
شرکت کامکست رسما بیخیال خریدن فاکس شد!
دیگه خرید فاکس از سوی دیزنی تکمیل شد
نقل قول کردن
mmh112
#10 mmh112 1397-04-28 19:18
سلام .
واقعا مقاله ی خوبی بودو ابهامات من رو در مورد اینکه شما گفتید استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتیه برطرف کرد
سوال داشتم (ببخشید انقدر سوال می پرسم)
استاد ببخشید پیتر پارکر از کی دیگه تو کمیک دیگه عینک نزد ؟آخه تو کمیک های اولیه اش عینک داره ولی الان نه.
نقل قول کردن
mmh112
#11 mmh112 1397-04-28 19:19
به نقل از mtm:
خبر جدید رو شنیدید؟
شرکت کامکست رسما بیخیال خریدن فاکس شد!
دیگه خرید فاکس از سوی دیزنی تکمیل شد

هوررررا!!!! :-)
نقل قول کردن
alihdz
#12 alihdz 1397-04-28 19:39
عالی بود ممنون بابت مقاله
کی فکرشو میکرد استن لی انقدر نامرد باشه
به نقل از mtm:
خبر جدید رو شنیدید؟
شرکت کامکست رسما بیخیال خریدن فاکس شد!
دیگه خرید فاکس از سوی دیزنی تکمیل شد

آخیش یه نفس راحت کشیدم
به نقل از mmh112:
سلام .
واقعا مقاله ی خوبی بودو ابهامات من رو در مورد اینکه شما گفتید استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتیه برطرف کرد
سوال داشتم (ببخشید انقدر سوال می پرسم)
استاد ببخشید پیتر پارکر از کی دیگه تو کمیک دیگه عینک نزد ؟آخه تو کمیک های اولیه اش عینک داره ولی الان نه.

ببخشید جای استاد جواب میدم
از وقتی که قدرت های عنکبوتیش رو گرفت مشکل بیناییش حل شد و دیگه نیاز به عینک نداشت که فکر کنم از همون کمیک های اولیه به بعد اینطور شد
نقل قول کردن
brg_1214
#13 brg_1214 1397-04-28 19:55
خسته نباشید،مقاله مثل همیشه عالی!
واقعا مقاله خوبی بود، من اصلا دوست نداشتم که تموم شه...
آقای دیکتو واقعا فوق العاده بود،اسپایدرمن رو عالی خلق کرد ، همینطور دشمنانش رو...
شخصیت پیتر پارکر رو خیلی خوب خلق کرد،خیلی خیلی خوب...
ماواقعا باورمون شده بود که پیتر یکی از ماست.
هیچکس نمیدونه اگه میموند چی میشد...
ولی تا همون مقدار هم که بود عالی بود!
روحش شاد...
نقل قول کردن
alihdz
#14 alihdz 1397-04-28 20:10
راستی دوستان یه خبر داغ و مهم!!!!!!
سونی رسما دیشب از لباس کلاسیک اسپایدی در بازی اسپایدرمن PS4 رونمایی کرد
استوری پیج پلی استیشن در اینستاگرام دیشب
من که میگم دیزاینش عالیه
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1397-04-28 21:23
به نقل از mmh112:

استاد ببخشید پیتر پارکر از کی دیگه تو کمیک دیگه عینک نزد ؟آخه تو کمیک های اولیه اش عینک داره ولی الان نه.

والا من دقیقا یادم نیست ولی فکر کنم خانم ساداتی فر باید تو مقالات "اولین های مرد عنکبوتی" بهش اشاره کرده باشه
تو سایت بگردید ببینید چیزی پیدا میکنید
نقل قول کردن
amirxlogan
#16 amirxlogan 1397-04-28 22:19
به به چه بزرگواری بوده به نوعی خالق دوتا از شخصیت های مورد علاقه من بوده پیتر و رورشاک روحش شاد :lol:
اسپم : امیداروارم بودم رورشاک به درستی وارد دنیای اصلی دی سی بشه که جف جانر جان خرابش کرد و یه رورشاک جدید اورد که از همه میترسه و مزخرفه.
اسپم : کاشکی یه مقاله در مورد سه جوکر مینوشتین منو که مدت هاست گیج کرده این قضیه.
نقل قول کردن
علی قدیانی
#17 علی قدیانی 1397-04-28 22:35
مقاله خیلی خوب و البته لازمی بود. بعضی نکات برام جدید بودن اخیرا هم استن لی تو توئیترش یه ویدیو راجبش گذاشت و حسابی ازش تعریف کرد و میگفت اون مثل یه کارگردان بود تو طراحی کمیک راست هم میگه خداییش خیلی تو روایت داستان کارش عالی بود و اون زمان بین طراح های دیگه خاص بود.
چهره پیتر رو هم همونطور که میبینین اوایل خیلی شبیه به خودش طراحی میکرد
ممنونم
#10
دقیق نمیدونم ولی فکر کنم فلش تامپسون عینکشو شکست بعدا دید که دیگه به عینک نیازی نداره نمیدونم شماره چند بود ولی فکر کنم قبل شماره 15 به پایین کمیک امیزینگ اسپایدرمن بودش
نقل قول کردن
علی قدیانی
#18 علی قدیانی 1397-04-28 22:38
به نقل از amirxlogan:
امیداروارم بودم رورشاک به درستی وارد دنیای اصلی دی سی بشه که جف جانر جان خرابش کرد و یه رورشاک جدید اورد که از همه میترسه و مزخرفه

جدی انتظار داشتی رورشاک اصلی رو زنده کنن و بیارن تو عالم دی سی؟ مردن رورشاک یکی از پلات های مهم وعمیق واچمن بود اگه این اتفاق میفتاد که حسابی گند زده می شد به واچمن اصلی!!!
نقل قول کردن
Spider-Fan
#19 Spider-Fan 1397-04-28 22:49
مقاله بی نظیری بود و خسته نباشید!
استیو دیتکو کاراکتر اسپایدرمن رو خلق کرد که اخلاقیات جزء بزرگی از شخصیت پردازی اونه. ولی بعد از خلق او، علاقمند به فلسفه‌ای شد در تضاد با ذات کاراکتر اسپایدرمن.
این سوالی‌ هست که درباره استیو دیتکو داشتم، چی می‌شد اگر پس از علاقمند شدن به "فلاسفه عینیت گرایی" همچنان طراح کمیک های اسپایدرمن می‌موند، چه می شد؟
آیا می‌زد تمام شخصیت و اعتقادات اسپایدرمن رو، که به نحو احسن خلق کرده بود و اصطلاحا "مو لای درزش نمی‌رفت"، رو reboot می‌کرد یا همچنان ادامه می‌داد به ایده پردازی و داستان نویسی در مورد کاراکتری که با اعتقاداتش جور در نمیاد و شروع می‌کرد به پرداختن شخصیت و اخلاقیاتی که اون ها رو قبول نداره؟!
نقل قول کردن
amirxlogan
#20 amirxlogan 1397-04-28 23:00
به نقل از Twisto:
به نقل از amirxlogan:
امیداروارم بودم رورشاک به درستی وارد دنیای اصلی دی سی بشه که جف جانر جان خرابش کرد و یه رورشاک جدید اورد که از همه میترسه و مزخرفه

جدی انتظار داشتی رورشاک اصلی رو زنده کنن و بیارن تو عالم دی سی؟ مردن رورشاک یکی از پلات های مهم وعمیق واچمن بود اگه این اتفاق میفتاد که حسابی گند زده می شد به واچمن اصلی!!!
بعد از چند ریبوت تو دی سی آره فکر میکردم داستان واچمن جور دیگه ای رخ بده و وارد دنیای اصلی بشن همونطور که کمدین رو زنده کردن و فقط و فقط کمدین هنوز جذاب باقی مونده.
تو دنیای کمیک هیچ مرگی عمدتا ابدی نیست.
نقل قول کردن
mehran spidey
+1 #21 mehran spidey 1397-04-28 23:48
روحش شاد :cry: هنوزم برام جای سواله که اگه استیو دیتکو می موند شخصیت اسپایدرمن چجوری بود ؟ آیا در حدی که الان دوست داشتنی هست باقی می موند ؟ ولی جدای از این ها یتکو خدمت بزرگی برای مارول و مردعنکبوتی کرد که مطمئنا در تاریخ مارول ثبت شده ، من به شخصه خیلی دوست دارم اون کمیکی که اسپایدی خودش رو از آوار میکشه ییرون رو بخونم ... خیلی تعریفش رو شنیدم اما متاسفانه نتونستم بخونم ...
نقل قول کردن
mtm
#22 mtm 1397-04-28 23:57
به نقل از mehran spidey:
من به شخصه خیلی دوست دارم اون کمیکی که اسپایدی خودش رو از آوار میکشه ییرون رو بخونم ... خیلی تعریفش رو شنیدم اما متاسفانه نتونستم بخونم ...

قراره به زودی ترجمه بشه
یکی از مترجم های خوب سایت داره روش کار میکنه
نقل قول کردن
sir Ali
#23 sir Ali 1397-04-29 00:02
سلام باز هم یک مقاله تخصصی دیگر

استیو دیتکو طراح بزرگی بود ولی خُب بلد نبود چجوری حقشو بگیره و کلا اشتباه زد ، برعکس استنلی. با این همه ایده خفنی که داد چیزی عایدش نشد . و شاید این منزوی و خجالتی بودن و اینکه حقشو خوردن باعث شد که به فلسفه عینیت گرا علاقه پیدا کنه و شخصیت های خشنی مثل رورشاک خلق کنه تا شاید یکم آرام بشه و احتمالا اگر تو مارول میموند اسپایدرمن رو هم به این سو میکشید ، چون واقعا هم پتانسیل خشن و قاتل شدن رو داره (چون دیتکو اونو بر اساس شخصیت خودش طراحی کرده بود) و البته این قضیه رو هم میشه یکی از برتری های اسپایدرمن دونست که خودشو کنترل می‌کنه و نمیزاره مشکلات باعث بشن از خط قرمز ها عبور کنه و تبدیل بشه به یک فرد خشنی مثل رورشاک که تبدیل بشه (که البته این مراقب بودن همیشگی باعث شده که هیچ کس رو مستحق مجازات مرگ ندونه حتی کارنیج که یکم ،شاید از نظر من، زیاده روی باشه)
به هر حال ، این جوری که به نظر میاد دیتکو احتمالا همیشه دنبال فرصتی برای خلق کاراکتری با خصوصیات شخصیتی خودش بوده و این فرصت با ایده استنلی فراهم شد. و واقعا هم دیتکو ترکوند ؛ ولی باز هم اینکه نمیتونست حقشو درست به کرسی بشونه باعث شد یسری از ایده هاش از بین بره ؛ برای مثال ایده بلوغ شخصیتی بیشتر پیتر و اسپایدی واقعا ایده خفنیه و من هم به شخصه اصلا نمیتونم این قضیه رو هضم کنم که چرا پیتر نمیتونه یه کار درست انجام بده ،یا چرا یسری اخلاقیاتشو عوض نمیکنه (مثل نبخشیدن دشمنانش ) ،بالاخره بعد از ۱۰ سال تو یه آدم عادی هم خیلی تغییرات ایجاد میشه و تجربیات زیادی کسب میکنه اما ما بلوغ شخصیتی به اون صورت در اسپایدی ندیدیم تا شماره ۸۰۰ مرد عنکبوتی شگفت انگیز که واقعا دیر بود و خیلی زود تر باید شاهد این تغییر (به این اندازه) در او می‌بودیم ،و امیدوارم که این رشد شخصیتی با تغییر نویسنده به فراموشی سپرده نشه و شاهد یک پیتر و یک اسپایدرمن پخته تر ، با سیاست تر و با تجربه تر در کمیک ها باشیم. در مورد اوریجین که حرف خاصی نمیشه زد چون واقعا عالیه ، بعضیا میگن تخیلیه ؛ مگه میشه با نیش عنکبوت یه انسان تراژن(تراژن به موجودی گفته میشود که خصیصه یا خصوصیاتی از موجود یا موجوداتی دیگر را از طریق انتقال ژن به دست آورده) اولا اینکه دنیای کمیک کلا تخلیه و دوما این قضیه استادی دیتکو را در خلق اوریجین نشون میدهد ، او می‌توانست پیتر رو پسری معرفی کنه که در اثر آزمایشاتی که روش انجام گرفته به این قدرت ها دست یافته یا مثلا پرتویی کیهانی باعث به وجود آمدن قدرت هاشو شده که به نظر منطقی تر بیایند ، اما او اوریجین را طوری روایت کرد که خواننده با خودش فکر کند این اتفاق ممکن بود و یا ممکن هست برای هر کسی بیافتد و در واقع او تخیل و واقعیت را با هم مخلوط کرد و دائما از تخیل به واقعیت می‌پرید ، یعنی به نسبتی که به اسپایدرمن می‌پرداخت به پیتر پارکر هم توجه میکرد و در کنار پرداختن به زندگی قهرمانانه و مشکلاتش به زندگی عادی و دغدغه های آن هم توجه میکرد و این عاملی بود که سری هری پاتر رو هم به این محبوبیت رسوند و اونو خاص کرد (در این سری هم مدام نویسنده از تخیل به واقعیت و از واقعیت به تخیل میپره مثلا تو داستان جادوگر ها میگن وقتی شما تو اسمان آتش بازی می‌بینید در واقع ما هستیم که داریم مبارزه میکنیم(مثلا) و غیره و غیره) و این عامل باعث میشه که مخاطب همیشه تو فکر داستان باشه و برایش جذابیت داشته باشه چون مثلا (بازم در سری هری پاتر) وقتی میره بیرون همش در حال فکرم که مثلا الان این آتیش بازیه واقعیه یا می‌تونه واقعا مبارزه جادوگرا باشه یا اینکه الان که اینجا نوشتن (کارگران در حال کارند) آیا واقعیه یا بازم کار جادوگراس؟ در کمیک های اسپایدرمن هم همینه و مخاطب رو در واقعیت درگیر میکنه و مجبور به تخیلش میکنه و همین حس شیرین تخیل هی مخاطب مجبور می‌کنه که دوباره بره سراغ اسپایدی. و شاید دلیل این که اسپایدرمن وقتی که لباس قهرمانیش تنش نیست هم قابل تحمل(برخلاف خیلی از شخصیت‌ها) همین باشه و این قضیه یک تفاوت اساسی رو بین اسپایدرمن و دیگر ابر قهرمانان ایجاد میکنه ، که دلیلش شخصیت پردازی منحصر بفرد دیتکو و استنلی (مخصوصا دیتکو) هست که «مخاطب دوست داره بیشتر درباره پیتر پارکر بدونه تا اسپایدرمن» و این خیلی جذاب و خاصه و در نهایت شاید مهم ترین کاری که دیتکو کرد حفظ این میراث بود که تو اون ۴ سال جوری این خصوصیات رو با ذات اسپایدرمن عجین کرد که هیچ نویسنده ای نتونه داستانی متضاد با این خصوصیات بنویسه و شخصیت خراب بشه .
و تنها چیزی که از این شخصیت به او رسید چیزی نبود جز یاد نیک در یاد طرفداران کمیک.
دیتکو سرافراز رفت .....
(روحش شاد و یادش گرامی)
و در آخر نظرم لازم میدونم (اگر حمل بر تملق نباشه) تشکر کنم از استاد ترابی و بقیه مدیران سایت که ۷ ساله که بدون هیچ چشم داشتی دارند سایت رو به طور فعال و تخصصی میچرخونند و نه تنها یک ریال هم ازش درآمد نداشتند که از جیب خودشونوم خرج کردند، واقعا دست مریزاد ،خسته نباشید.
ببخشید که طولانی بود و کمی هم از هم گسسته بالاخره تجربه میخواد متن زیبا نوشتن و تا تجربه کسب کنیم یکم طول میکشه.
نقل قول کردن
Capitan strange
#24 Capitan strange 1397-04-29 00:03
استاد واقعا مقاله اشکم رو در اورد واقعا صد حیف که مارول چنین اسطوره ای رو از دست داد :cry:

استاد وقعا ببخشید بابت اسپم(از همه ی اعضای سایت هم بابت اسپم عذرخواهی میکنم):
ببخشید استاد من تو یکی از مقاله ها از شما سوالی پرسیدم احتمالا مشاهده نکردید :-) اگه بشه اینجا میپرسم سوالم رو
استاد چطوری میتونم عضو تیم یا انجمن سایت بشم؟(در فضای مجازی منظورمه) :-*

بابت مقاله هم خسته نباشین
نقل قول کردن
sir Ali
#25 sir Ali 1397-04-29 00:07
فقط استاد یه چیزی شما هم میخواهید مثل استیو دیتکو مرموز باقی بمونید؟ بیوگرافی از خودتون منتشر نمیکنید ؟ :-)
نقل قول کردن
mmh112
#26 mmh112 1397-04-29 00:16
به نقل از alihdz:
عالی بود ممنون بابت مقاله
کی فکرشو میکرد استن لی انقدر نامرد باشه
به نقل از mtm:
خبر جدید رو شنیدید؟
شرکت کامکست رسما بیخیال خریدن فاکس شد!
دیگه خرید فاکس از سوی دیزنی تکمیل شد

آخیش یه نفس راحت کشیدم
به نقل از mmh112:
سلام .
واقعا مقاله ی خوبی بودو ابهامات من رو در مورد اینکه شما گفتید استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتیه برطرف کرد
سوال داشتم (ببخشید انقدر سوال می پرسم)
استاد ببخشید پیتر پارکر از کی دیگه تو کمیک دیگه عینک نزد ؟آخه تو کمیک های اولیه اش عینک داره ولی الان نه.

ببخشید جای استاد جواب میدم
از وقتی که قدرت های عنکبوتیش رو گرفت مشکل بیناییش حل شد و دیگه نیاز به عینک نداشت که فکر کنم از همون کمیک های اولیه به بعد اینطور شد

ممنون از شما و استاد برای پاسخگوییتون
نقل قول کردن
D.PARKER
#27 D.PARKER 1397-04-29 01:13
اوایل وقتی استاد میگفت استیو دیتکو بیشتر از استن‌لی تو خلق اسپایدی سهم داره میگفتم مگه میشه ؟ مگه داریم ؟ اما حالا حرف استاد بهم اثبات شد. خداییش این مقاله مقاله خیلی کاملی بود. از هرنظر من رو با شخصیت فوقالعاده دیتکو آشنا کرد. روحش شاد. تا ابد مدیونشیم. ممنون استاد.
#25
حق با شماست. البته بدشانسی های پیتر تو عالم کمیک نظیر نداره. یک قهرمان نام ببر که مجبور باشه اندازه پیتر بین هویت هاش توازن برقرار کنه. پس مشکلات پیتر جزو شخصیت اونه و اونو جذاب کرده. ولی حق با شماست. پیتر از بی تجربگی بهش غالب شد که ازدواجش با مری جین بهم خورد. فکر می کنم استاد بود که گفته بود پیتر حالت کسی رو پیدا کرده که از نظر ذهنی هنوز نوجوان مونده.
نقل قول کردن
hassan91
#28 hassan91 1397-04-29 07:34
این مقاله اشک آدم رو در میاره. باید چندین دفعه خوندش.
بنظرم اگه میموند شخصیت پیتر پارکر/مرد عنکبوتی بهتر میشد. ولی اگه پیتر پارکر بعد این همه مدت به بلوغ نرسیده علتش اینه که همین امر خودش برای داستان هاش یه سوژه بوده و ازش به عنوان یه مهره کلیدی استفاده میکردند و اینکه دوس داشتند همچنان نوجوان باقی بمونه تا باز داستان هاش جذاب باقی بمونه.
ولی اینکه پیتر پارکر خودش رو صرف شهر و محلش میکنه و همیشه از زندگی شخصی خودش صرف نظر میکنه که به دیگران کمک کنه تا عزت نفس انسانی خودش رو حفظ کنه میتونه نشان از بلوغی باشه که شخصیت پیتر پارکر داره.

مرسی آقای ترابی که همیشه همه جوره هستین.
جسارتا تو خط شیشم مقدمه مقاله یه کلمه "از" قبل ما اضافه اس.
نقل قول کردن
sir Ali
#29 sir Ali 1397-04-29 09:55
به نقل از hassan91:
این مقاله اشک آدم رو در میاره. باید چندین دفعه خوندش.
بنظرم اگه میموند شخصیت پیتر پارکر/مرد عنکبوتی بهتر میشد. ولی اگه پیتر پارکر بعد این همه مدت به بلوغ نرسیده علتش اینه که همین امر خودش برای داستان هاش یه سوژه بوده و ازش به عنوان یه مهره کلیدی استفاده میکردند و اینکه دوس داشتند همچنان نوجوان باقی بمونه تا باز داستان هاش جذاب باقی بمونه.
ولی اینکه پیتر پارکر خودش رو صرف شهر و محلش میکنه و همیشه از زندگی شخصی خودش صرف نظر میکنه که به دیگران کمک کنه تا عزت نفس انسانی خودش رو حفظ کنه میتونه نشان از بلوغی باشه که شخصیت پیتر پارکر داره.

مرسی آقای ترابی که همیشه همه جوره هستین.
جسارتا تو خط شیشم مقدمه مقاله یه کلمه "از" قبل ما اضافه اس.

به نظرم سو تفاهم شده ببینید منظور من از بلوغ ، بلوغ اخلاقی و بلوغ فکریه ، نگاه کنید وقتی شما یک قهرمان بی تجربه نوجوان خلق میکنید و این همه محبوب میشه باید کمی منطقی تر بهش پرداخته بشه برای اینکه مخاطب دنبال تغییراتیه که در شخصیت اون کاراکتر اتفاق می افته ، چون کاراکتر نوجوانه و در دوره نوجوانی شخصیت افراد تا حد زیادی تغییر می‌کنه و مخاطب شما میخواد ببینه که این تغییرات تو یک نوجوانی که قدرت فرابشری داره ، مدام مجبوره بین هویت هاش تعادل برقرار کنه ، اینهمه مشکل سر راهشه و ..... چجوریه؟ و دیتکو اینو خوب فهمیده بود که متاسفانه یا خوشبختانه (خوشبختانه از این لحاظ که ممکن بود اسپایدی رو دارم و خشن کنه) روسای مارول بهش اجازه ندادند و در آخر هم که از مارول رفت. و تنها چیزی که باعث شد این عدم ایجاد تغییر ، این عدم بلوغ به محبوبیت اسپایدرمن لطمه نزنه همان تازگی و منحصربفرد بودنش بود (چون در اون سالها جو طوری بود که همه دنبال خلق قهرمانهایی خفن و بی عیب بسیار قوی بودند و حتی طراح های بزرگی مثل جک مربی هم تو این جو قرار گرفته بودند و همانطور که دیدید کربی طرح اولیه اسپایدر من رو خیلی قهرمانانه ریخت ، اما دیتکو واقعا از جو زمان خودش جدا بود و حاصلش شد یکی از محبوبترین ابرقهرمان‌های تاریخ) . به هر حال به نظرم اگر اسلات در شماره ۸۰۰ تغییراتی در اسپایدرمن ایجاد نمی‌کرد و به قول استاد از اون حالت everyman خارج نمی‌کرد ممکن بود محبوبیت اسپایدرمن تو سراشیبی تندی قرار بگیره و اسپایدی از رده خارج بشه .
نقل قول کردن
mtm
#30 mtm 1397-04-29 10:19
به نقل از Capitan strange:


استاد وقعا ببخشید بابت اسپم(از همه ی اعضای سایت هم بابت اسپم عذرخواهی میکنم):
ببخشید استاد من تو یکی از مقاله ها از شما سوالی پرسیدم احتمالا مشاهده نکردید :-) اگه بشه اینجا میپرسم سوالم رو
استاد چطوری میتونم عضو تیم یا انجمن سایت بشم؟(در فضای مجازی منظورمه) :-*

انجمن؟ ما که انجمن نداریم
منظورت کانال تلگرامیه؟
نقل قول کردن
D.PARKER
#31 D.PARKER 1397-04-29 10:23
#31
نه دچار سوتفاهم نشدیم. درواقع حق با شماست. من فقط میگم بلوغی که تو دوران ازدواج سراغ پیتر اومده بود مشهود بود. البته خداییش انتظار پیتر درغالب یک شخص بالغ چیکار کنه که نمیکنه ؟
پ.ن : اسپایدی از رده خارج نمیشه. از این نظر نگران نباش.
نقل قول کردن
mtm
#32 mtm 1397-04-29 10:23
به نقل از sir Ali:
فقط استاد یه چیزی شما هم میخواهید مثل استیو دیتکو مرموز باقی بمونید؟ بیوگرافی از خودتون منتشر نمیکنید ؟ :-)

والا ما که از بدو تاسیس سایت این کار رو کردیم
تو بخش "درباره ما" یه بیوگرافی گذاشته ام
نقل قول کردن
Capitan strange
#33 Capitan strange 1397-04-29 20:06
به نقل از mtm:
به نقل از Capitan strange:


استاد وقعا ببخشید بابت اسپم(از همه ی اعضای سایت هم بابت اسپم عذرخواهی میکنم):
ببخشید استاد من تو یکی از مقاله ها از شما سوالی پرسیدم احتمالا مشاهده نکردید :-) اگه بشه اینجا میپرسم سوالم رو
استاد چطوری میتونم عضو تیم یا انجمن سایت بشم؟(در فضای مجازی منظورمه) :-*

انجمن؟ ما که انجمن نداریم
منظورت کانال تلگرامیه؟

بله استاد منظورم کانال تلگرامی هست. به خاطر قوانین سایت گفتم انجمن فضای مجازی :-)
نقل قول کردن
Capitan strange
#34 Capitan strange 1397-04-29 20:08
به نقل از mtm:
به نقل از Capitan strange:


استاد وقعا ببخشید بابت اسپم(از همه ی اعضای سایت هم بابت اسپم عذرخواهی میکنم):
ببخشید استاد من تو یکی از مقاله ها از شما سوالی پرسیدم احتمالا مشاهده نکردید :-) اگه بشه اینجا میپرسم سوالم رو
استاد چطوری میتونم عضو تیم یا انجمن سایت بشم؟(در فضای مجازی منظورمه) :-*

انجمن؟ ما که انجمن نداریم
منظورت کانال تلگرامیه؟

بله استاد منظورم کانال تلگرامی هست. (به خاطر قوانین سایت گفتم انجمن فضای مجازی) :-)
نقل قول کردن
Ice Man
+1 #35 Ice Man 1397-05-03 17:44
ممنون استاد ترابی، واقعا استیو دیتکو نقش مهمی در شکل گیری دنیای اسپایدرمن داشته
ویژگی های اصلی اسپایدرمنی که میشناسیم یا از ایده های اون بوده، یا از طراحی های اون اومده؛ یعنی دیتکو خودش ذاتا جدا از خلاقیت در داستان سرایی، استعداد زیادی در خلق این سبک خاص در طراحی های بصری رو داشت اما جوری بود که کمتر به چشم میومد اما تو دنیای فوق العاده این شخصیت بی نظیر خودشونو نشون دادن، مثلا تیپ و رفتار و ژست های بیشتر شخصیت های مکمل و منفی دنیای اسپایدرمن نقش زیاد و مهمی در شکل گیری شخصیتی که امروز ازشون میشناسیم دارن و استیو دیتکو و استن لی با هم دیگه برترین و متفاوت ترین شخصیت ابرقهرمان دنیای کمیک رو خلق کردن، درباره این که اگر دیتکو تا شماره 100 مرد عنکبوتی شگفت انگیز یا بیشتر تو مارول میموند چی میشد؟ به نظر من که استیو دیتکو تو کارش حرفه ای بود و اینجوری نمیشد که مثلا یهو تغییرات مداومی که جالب نباشن ایجاد کنه و اون شخصیت ها هم بخشی از ایده های جدیدش بودن، اونقدرا هم که نمیتونست تغییرات بده پس شاید مثلا اینجوری میشد که پیتر سر یه پیچش داستانی موقت با این قضیه دست و پنجه نرم کنه یا یکی از شخصیت های مکمل یا دشمناش و…، تازه دیتکو میتونست به مسائل تو عمق داستان اشاره کنه و ممکن بود که موندنش بهتر باشه یا شایدم نه! اما به هر حال تاریخ اسپایدرمن تغییر میکرد :)))
امیدوارم به آرامش رسیده باشه
روحش شاد
نقل قول کردن
Marc Spector
+1 #36 Marc Spector 1397-05-15 10:25
خسته نباشید استاد واقعاً این مقاله شایسته تقدیره و به طور کامل ادای احترامی میشه به شخصیتی بزرگی مثل دیتکو و چه بسا نسل های بعد جامعه کمیک ایران (که احتمالا اون موقع چندتا شرکت انتشاراتی کمیک به طور رسمی داریم مثل ایمیج ومارول و دیسی و دارک هورس و idwو...)هم با وجود همچین مقاله هایی میتونن با بزرگان این صنعت آشنا بشن.خیلی نمیخوام طولانی حرف بزنم فقط باید بگم شخصیت هایی مثل دیتکو زیادن که اهل ریا و اینکه عکسشون رو در و دیوارو بنر های تبلیغاتی بزرگ چاپ بشه نیستن و در عین حال این کار واقعا سخته چون وقتی میری تو خیابون و میبینی مردم دارن در مورد یکی از مخلوقات تو (کمیک،ترانه،موس یقی،نقاشی و...)صحبت میکنن و از همه بدتر اینکه اگر با شریکی این کار رو انجام داده باشی با اینکه بخش عمده کار ایده تو بوده ولی اسم اون بیشتر از تو مطرحه و تو بارها و بارها لبا تو بهم فشار میدی و سعی میکنی حرفی که تو دهنته رو نگی ولی یجایی دیگه صبر آدم لبریز میشه و بالاخره اون حرف زده میشه:"هیی!!حواس تون هست؟؟منم تو خلق اون نقش داشتم حتی بیشتر کارهارو من انجام دادم".
واقعا کنار اومدن با این موضوع خیلی سخته و بعضاً موجب افسردگی و پا گذاشتن روی خط قرمز هایی میشه که قبلاً با خودت شرط کردی که هیچ وقت زیر پاشون نذاری.
باز هم میگم آدم های مثل دیتکو زیادن
به قول خارجیا:
rest in peace

راستی برای ایستر اگ های جنگ بی نهایت استاد چه تیزری گذاشتید تو کانال دم هرکسی که درستش کرده گرم،کف کردم. :lol:
نقل قول کردن
mtm
#37 mtm 1397-05-15 10:49
خواهش میکنم
من شخصا عاشق استیو دیتکو و مرام خاص ایشون بودم و هستم و خواهم بود
(اونم متولد آبان/نوامبر بود و یه تشابهاتی از نظر شخصیتی باهاش حس میکنم! مخصوصا در این که هر دومون به عقیده همون اعتقاد راسخ داریم!)
نمونه بارز این مساله رو شما تو قضیه عشق من به مرد عنکبوتی میبینی که براش سایت زدم و اینهمه روش وقت گذاشتم . یا حتی این همه مقالاتی که راجع به دنیای کمیک نشونم و این همه کمیک ترجمه کردم و ....
دلیلش اینه که من سرم بره اعتقادم نمیره ، حالا چه درست چه غلط (البته تو ذهنم کاملا درسته و دلیلم دارم)
و البته معلومه که وقتی خالقش میمیره منم براش سنگ تموم میزارم و این دقیقا تفاوت منه با خیلی های دیگه که ادعای کمیک فن بودن دارن و البته همینه رمز ماندگاری و دوام spidey.ir
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید