چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 25

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 25

به دلیل درگذشت «استیو دیتکو» تصمیم گرفتم این قسمت را کامل اختصاص بدهم به این اسطوره تکرار نشدنی دنیای کمیک ...

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

مقدمه: همانطور که میدانید آقای «استیو دیتکو» (Steve Ditko) به عنوان یکی از دو خالق شخصیت مرد عنکبوتی به تازگی در سن 90 سالگی گذشت. در چند روز گذشته تعدادی مقاله به این مناسبت برای سایت نوشتم. مثلا در اینجا به شخصیت های برتری که توسط ایشون خلق شده بود پرداختم. در اینجا هم به برترین کاورهای او. سپس در این مقاله به تاثیر او در خلق شخصیت پردازی پیتر پارکر/اسپایدرمن اشاره کردم. و حالا به نظرم نوبت آن رسیده تا به برخی نکات و پنهان درباره استیو دیتکو اشاره بشه. البته لازم به ذکره که قبلا چندین بار در این سلسله مقالات به نکاتی درباره استیو دیتکو اشاره شده بود. به طور مثال در اینجا که گفتم ایده خلق زن عمو می و عمو بن از قبل به ذهن استن لی و دیتکو رسیده بود. یا مثلا در اینجا که گفته بودم دیتکو قبل از اینکه شخصیت ثور خلق بشه، یک شخصیت مشابه خلق کرده بوده! یک بار هم در اینجا گفته شد که استیو دیتکو بود که ایده جذاب Corner Box را در دنیای کمیک خلق کرد. و همچنین در این قسمت از چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید گفتم که دیتکو به خاطر عقاید فلسفی روی کمیک های کشتی کج کار کرد! ولی زندگی و اثار آقای دیتکو پر از نکات جالب و اسرار آمیز است چون خدا بیامرز بسیار آدم توداری بود . مثلا اصلا دوست نداشت مصاحبه کنه. همچنین گفته میشه تنها زندگی میکرد و در خانه اش نه تلویزیون داشت و نه اینترنت!!! (اکثر وقتش را با مطالعه کتاب میگذارند).  همین باعث شده تا نیاز باشه یک قسمت از این مقالات به طور کامل به نکات جالبی که میشه درباره این هنرمند بزرگ نوشت، اختصاص پیدا کنه. شخصا برای جمع آوری اطلاعاتی که در این مقاله بهتون تقدیم میشود خیلی زحمت کشیدم و این چند روز اینترنت را زیر و رو کردم! امیدوارم به عنوان یکی از بزرگترین هواداران مرد عنکبوتی در جهان تونسته باشم با این مقاله و همچنین مقالات قبلی ، دین خودم را به این مرد بزرگ ادا کرده باشم چون من و امثال ما خیلی بهش مدیون هستیم.

 

- آیا میدانستید که پیتر پارکر لباس اسپایدرمن را خودش میدوخت چون مادر استیو دیتکو خیاط ماهری بود؟!

- آیا میدانستید که پیتر پارکر لباس خودش را تعمیر میکرد چون مادر استیو دیتکو خیاط ماهری بود؟!

استیو دیتکو یک برادر و دو خواهر داشت. پدرش به عنوان کارگر یک شرکت فولاد کارگر میکرد و نجاری هم بلد بود. مادرش هم خانه دار بود و در خیاطی استاد بود. ما در داستان های اولیه اسپایدرمن چندین بار صحنه هایی را دیدیم که پیتر پارکر را در حال دوختن و یا تعمیر لباس خودش نشان میداد. این مساله را دیتکو از مادرش به خاطر داشت و میخواست به او ادای احترام کند.

 

- آیا میدانستید که دیتکو دوست داشت خودش را در کمیک هایش به تصویر بکشد؟!

دیتکو عاشق این بود که " خودنگاره" یا self-portrait   داخل آثار و طراحی های خودش قرار بده (آن هم به شکلی زیرکانه) . به طور مثال در شماره 6 از کمیک Space War که سال 1960 توسط انتشارات "چارلتون" منتشر شد ، داستانی را طراحی کرد به نام "مردان آبی از سیاره بانترو" (The Blue Men of Bantro) . در یکی از پانل های این داستان اشاره ای میبینیم به عکس معروف دیتکو که او را در حال طراحی نشان میداد:

عکس استیو دیتکو

دقت کنید که حتی اون شعار معروف دیتکو که همیشه جلوی  چشمش میذاشت یعنی Think (فکر کن)  نیزتو پانل هست! 

در همین داستان باز هم یک پانل هست که اون رو هم از روی عکسی معروف از خودش طراحی کرد: عکسی از استیو دیتکو

در کل دیتکو اصلا دوست نداشت کسی ازش عکس بگیره و این عکس ها رو هم احتمالا دوست و همکارش به نام «اریک استانتون» (Eric Stanton) گرفته تا ازشون برای استفاده و ارجاع در کمیک بوک هایش استفاده کنه (در ادامه بیشتر راجع به اقای استانتون توضیح خواهم داد). مثلا در شماره 1 از کمیک Amazing Spider-Man Annual دیدیم که پانلی طراحی کرده که قراره خودش باشه و از روی عکس خودش گرفته بوده:

دیتکو همچنین عادت داشت خودش رو به صورت شخصیت های تصادفی یا بی اهمیت در پانل ها طراحی کنه. مثل این آقایی که در قسمت سمت راست پایین تصویر مشاهده میشه و داره با تلفن حرف میزنه:

(این پانل مربوط به شماره 1 از کمیک Mysterious Suspense میشه که سال 1968 توسط "چارلتون کامیکس" منتشر شد).

 

 

- آیا میدانستید دیتکو از خانه و وسایل واقعی خودش در کمیک های مرد عنکبوتی استفاده میکرد؟

دیتکو به همراه دوست و همکارش آقای «اریک استانتون» یک آپارتمانی برای خودشون در منهتن اجاره کرده بود  که در واقع استودیوی محل کارش بود و اونجا بود که کمیک های خودش را خلق میکرد و بعد به مارول میبرد تا چاپ بشن.

خانه استیو دیتکو

او 10 سال در این استودیو کار (از سال 1958 تا 1968) و بهترین آثار خودش را در آنجا خلق کرد. جالبه که بدونید دیتکو از وسایل خودش در این استودیو تو کمیک های اسپایدرمن استفاده میکرده:

وسایل استیو دیتکو

دیتکو کودکی خودش را در خانه ای در پنسیلوانیا سپری کرد و در آنجا بزرگ شد. میگن این خانه الهام بخش او در خلق خانه ای که پیتر پارکر در محله کوئینز به همراه زن عمویش در آن زندگی میکرده ، بوده:

خانه مرد عنکبوتی

 

- آیا میدانستید که دوست استیو دیتکو از آثارش الهام میگرفته؟

دوست استیو دیتکو

گفتم که دیتکو یک همکار و هم اتاقی داشته به نام «اریک استانتون» (Eric Stanton) که 10 سال در یک استودیو با هم کار میکردن. در واقع اونا دقیقا کنار هم بودند , استودیوی آنان این شکلی بوده:

اریک استانتون

اریک استانتون هم طراح کمیک بود ولی زمینه کاری اش با استیو دیتکو فرق داشت، خیلی هم فرق داشت! در واقع برای مجله های پورنوگرافی کمیک طراحی میکرد (البته نه از اون پرنوگرافی های خیلی بدجور)! طراحی هایش اونقدر ناجور هستند که اصلا نمیشه اونا رو براتون بذارم! (خیلی هم علاقه داشت زنان را قوی تر از مردان نشون بده و تو طراحی هایش معمولا این زنان بودند که داشتند از نظر ج.ن.س.ی حساب مردان را میرسیدند!!!). ولی در هر حال استانتون گاهی اوقات از آثار استیو الهام میگرفت. مثلا شماره 5 مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو دید که در آن اسپایدرمن با «دکتر دووم» میجنگه. بعدش شخصیتی خلق کرد به نام «دکتر گولم» که خیلی شبیه او بود:

دکتر گولم

یا مثلا روباتی خلق کرد به نام «روبوتوس» که ترکیبی بود از دکتر اختاپوس و یکی از دشمنان گمنام اسپایدرمن به نام «لوتر»:

روبوتوس

شخصیت اریک استانتون جوری بود که میگن دیتکو اون اوایل «هیومن تورچ» را به خاطر او اینقدر وارد داستان های اسپایدرمن کرد! همانطور که در این مقاله گفتم، رفاقت اسپایدرمن و هیومن تورچ در دنیای کمیک بهترینه و قدمت اون به زمان دیتکو میرسه. دیتکو خیلی اصرار داشت که هیومن تورچ در داستان های اولیه مرد عنکبوتی حضور داشته باشه و چون هر دوشون نوجوان بودند خیلی به هم می آمدند. به عقیده خیلی از کارشناسان رفاقت اونا خیلی شبیه به رفاقت  استیو دیتکو و اریک استانتون بود. حتی مثلا در شماره 19 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز پانل هایی را دیدیم که در آنها اسپایدرمن و هیومن تورچ در یک تار مشترک گیر کرده اند و دیتکو با این کار میخواست نشون بده که او هم در محل کارش همش درگیر رفیقش (استانتون) است! (البته دیتکو کلا مخالف تیم آپ بین ابرقهرمان ها بود. این مقاله را بخوانید).

مرد عنکبوتی - هیومن تورچ

نکته جالب دیگر این بود که مثلا شما مشاهده میکردید جانی استورم (هیومن تورچ) در بین طرفداران خودش دیده میشه و اریک استانتون هم خیلی وقتها مهمان های خانمی داشت که طرفدار کمیک هایش بودند و میومدند اونجا تا باهاش عکس بگیرند (اونم با چه سر وضعی)!

طرفداران استیو دیتکو

راستی در این عکس زیر که دیتکو را با استانتون نشون میده به نظرتون استانتون با اون ریشش آدم را یاد «دکتر استرنج» نمیندازه؟!

اریک استانتون

 

- آیا میدانستید که استیو دیتکو اون ژست معروف اسپایدرمن موقع تار انداختن را از آداب شرقی الهام گرفت؟

برای بعضی ها سواله که چرا اسپایدرمن موقع تار زدن انگشتان دستش رو به اون شکل معروف در میاره. البته دلیلش اینه که میخواد با انگشتش دکمه روی تار اندازهایش رو فشار بده ولی خب بازهم میپرسن چرا اون شکلی؟ باید بگم که استیو دیتکو خیلی به آیین شرقی اعتقاد داشت و شما نمونه اصلی آن را میتونید در شخصیت «دکتر استرنج» ببینید که دیتکو به همراه استن لی خلق کرد (میدونید که در کمیک های دکتر استرنج کلی سمبل شرقی هست و اصلا سرگذشت و اریجین خود دکتر استرنج هم با شرق پیوند خورده و در آنجا بود که جادوگر اعظم شد). در آیین بودایی ها و هندوها رسومی است که  با حرکت دست انجام میشه و بهشون میگن MUDRAS (برای پاک کردن و تجدید روح). یکی از این حرکات APAN MUDRA نام داره که برای خارج کردن سموم از بدن به کار  میره .

حرکت انگشتان دست مردعنکبوتی

و جالبه که در فرهنگ قدیمی ایتالیایی ها هم ما علامتی به نام  MANU CORNUTO داریم که برای دور شدن از چشم زخم با بدشانسی به کار میره و اونم خیلی شبیه به حرکت دستان اسپایدرمنه (یا شبیه به حرکت دکتر استرنج هنگام استفاده از طلسم و جادو). در زبان اشاره آمریکا (که توسط افراد کر و لال استفاده میشه) هم این علامت به معنی I love you است:

دوستت دارم

پس واقعا آدم میمونه که جواب اون احمق هایی که میگن دکتر استرنج و مرد عنکبوتی با این حرکت دارن شیطان پرستی رو تبلیغ میکنند، چی بگه!

 

- آیا میدانستید که دیتکو قبل از مرد عنکبوتی هم از ایده ماسک نصفه استفاده کرده بود؟

همه میدانیم كه ماسك نصفه مرد عنكبوتي بسیار بسیار نمادین است  (حتی بنده به عنوان صاحب سایت spidey.ir هم از همچین تصویري برای اواتار خودم  استفاده میکنم). و یا پوستر خارق العاده فیلم مرد عنكبوتی هم چنین ایده ای داشت:

پستر اسپایدرمن 2

اولین بار استیو دیتكو از آن در شماره 2 كمیك مرد عنكبوتي شگفت انگیز استفاده كرد تا "حس عنكبوتی" (spider sense) اسپایدرمن را نشان دهد :

ماسک اسپایدرمن

در هر حال ماسك نصفه اسپایدرمن خیلی زود به یكی از مشخصات اصلی  او تبدیل شد و از آن موقع خیلی از ارتیست های مرد عنكبوتی آن را به تصوير  كشیده اند:

ولی جالبه که بدونید دیتکو اولین بار این ایده را سال 1960 و در شماره 36 از سری سوم کمیک های Space adventures مورد استفاده قرار بود (برای یکی از شخصیت های معروف خودش به نام «کاپیتان اتم» که اینجا معرفی شده است):

کاپیتان اتم

 

 

- آیا میدانستید که دیتکو شخصیت های فرعی داستان های مرد عنکبوتی را براساس آدم های واقعی خلق کرده؟

- آیا میدانستید که دیتکو شخصیت های فرعی داستان های مرد عنکبوتی را براساس آدم های واقعی خلق کرده؟

قبلا هم گفته بودم که دیتکو ایده «جی جونا جیمسون» را از روی «استن لی» گرفته بود! چون استن اخلاق خاص خودش رو داشت، به پول و موفقیت خیلی اهمیت میداد و زیاد باهاش شوخی میکردن و البته رئیس بقیه هم بود! بنابراین ایده این که پیتر پارکر میره عکس میگیره  و به استن میفروشه در واقع همون خود دیتکو بود که کمیک های اسپایدرمن رو طراحی میکرد و بعدش میاورد و میداد به استن و در ازای اون پول میگرفت!

پیتر پارکر - مرد عنکبوتی

یه نکته جالب دیگه هم اینه که در شماره 27 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز ما شاهد بودیم پیتر به ذهنش میرسه که بره و عکس های خودش رو بفروشه به یک روزنامه دیگر به نام "دیلی گلوب". اسم ناشرش هم بود «بارنی بوشکین» :

دیلی گلوب

آقای بارنی بوشکین در واقع قیافه اش خیلی شبیه بود به «کارماین اینفانتینو» که سردبیر دی سی بود:

کارماین اینفانتینو

به نظر میرسه دیتکو (که اون موقع زیادی با استن لی به مشکل برخورده بود) با این حرکت میخواست بگه که ممکنه مثل پیتر یهو تصمیم بگیره به جای اینکه عکس های خودش رو به جیمسون (استن لی) بده، اونا را ببره پیش یکی دیگه (یعنی میره به دی سی!).

و البته در کمیک های مرد عنکبوتی ما خانم «بتی برنت» را داشتیم که پیتر مدتی بهش دل بست. او برخلاف جیمسون، خیلی مهربان و خوش اخلاق بود. جالبه که استن لی هم یک منشی داشت به نام «فلو استاینبرگ» (Flo Steinberg) که چهره اش دقیقا شبیه به بتی برنت بود. 

منشی استن لی

در مجموع دیتکو با خانم ها در مارول رابطه خوبی داشت و خیلی وقتها هم براشون هدیه می آورد! این رو هم بگم که دیتکو از این پیام های مخفی زیاد تو کمیک های اسپایدرمن استفاده میکرد. مثلا در آخرین شماره ای که او برای اسپایدرمن طراحی کرد میبینیم که جدیدترین منشی جیمسون میگه " من استعفا میدم و دیگه یه لحظه هم واسه اون مرتیکه کار نمیکنم!" خب دلیلش به خاطر اخلاق گند جیمسون بود دیگه.

دیتکو با این پانل میخواست بگه که آره منم دارم استعفا میدم و از شماره دیگه نیستم! در پانل های آخر این شماره هم پیتر خیلی ناراحته و در پانل نهایی میره به طبقه بالا. منظور دیتکو از آخرین پانلی که برای مرد عنکبوتی خلق کرد چی میتونسته باشه؟ الوداع!

اخرین پانل استیو دیتکو برای مرد عنکبوتی

 

- آیا میدانستید که دیتکو چند کاور برای مرد عنکبوتی خلق کرد که مورد قبول واقع نشد؟

قبلا در این مقاله گفته بودم که استن لی کاوری که دیتکو برای داستان نخست مرد عنکبوتی خلق کرد (برای شماره 15 کمیک "فانتزی شگفت انگیز") رو نپسندید چون به نظرش به قدر کافی نمادین نبود. منظورم این کاوره:

بنابراین جک کربی بود که این کاور را باز خلق کرد (البته ایده اصلی کاور مال دیتکو بود) در نتیجه کاوری خلق شد که به تاریخ پیوست:

کاور شماره 10 مرد عنکبوتی شگفت انگیز را هم استیو دیتکو خلق کرد که در آن اسپایدرمن داره از گروه "مجریان جنایت" مشت میخوره ولی استن لی خوشش نیومد از این حرکت:

و در نتیجه دیتکو و کربی مشترکا کاور دیگری را خلق کردند :

خب همانطور که میبینید کاور اریجینال دیتکو خیلی بهتر بود و کاوری که با مشارکت کربی خلق شد واقعا یکی از بدترین های ماروله! (این مقاله رو بخونید)

کاور شماره 11 هم تا حدی اصلاح شد چون استن لی با پاهای مرد عنکبوتی و سر دکتر اختاپوس مشکل داشت (کاور اریجینال که در سمت راست دیده میشه، بعدا برای جلد شماره 148 کمیک Marvel Tales استفاده شد):

روی جلد دیتكو برای شماره 35 مرد عنكبوتی شگفت انگیز هم مورد پسند استن لی قرار نگرفت چون باسن مرد عنكبوتی را نشان میداد (!). جالبه كه این كاور بعدها برای یكی از كمیك های مرد عنكبوتی كه در كشور ایتالیا چاپ شد، مورد استفاده قرار گرفت:

در هر حال استن لی از جك كربی خواست تا روی جلد شماره 35 را اصلاح كند و در نتیجه كاور زیر خلق شد:

  

- آیا میدانستید که استیو دیتکو ایده اصلی استن لی درباره گرین گابلین را کاملا عوض کرد؟

گرین گابلین شیطان

خب، همانطور که اینجا هم اشاره شد، گفته میشه یکی از دلایل اصلی قهر کردن دیتکو با استن لی و رفتنش از مارول درباره هویت مخفی گرین گابلین بوده. یعنی دیتکو میگفته باید یکی زیر ماسک گابلین باشه که قبلا او را ندیده ایم ولی استن میگفته باید نورمن آزبورن باشه که قبلا هم دیده شده! البته من در برخی از سایت ها هم دیده ام که گفته اند دیتکو نظرش این نبوده و با نورمن آزبورن مشکلی نداشته (این ایده "یکی زیر ماسک باشه که قبلا دیده نشده" را هم دیتکو یکی دو بار امتحان کرده بود و از دیتکو که یک نابغه خلاق بود بعید بود بخواد دوباره همین ایده رو برای گرین گابلین هم به کار ببره). ولی در هر حال اینا چیزهایی هستند که سالهاست پشت سر دیتکو میگن! ولی جالبه که وقتی برای اولین بار گرین گابلین خلق شد ، اصلا قرار بود یه جور دیگه باشه. یعنی استن لی این مشخصات رو به دیتکو داده بوده تا از رویش گرین گابلین رو خلق کنه: عوامل یک فیلم سینمایی مشغول فیلمبرداری هستند که یک مقبره مصری پیدا میکنند. در داخل آن یک دیو یا شیطان باستانی هستش که آزاد میشه و اسمش هست گرین گابلین!

ولی دیتکو مخالفت میکنه و میگه همچین ایده ای برای کمیک های اسپایدرمن مناسب نیست چون پیتر پارکر معمولا با دشمنانی سر و کار داره که پیشینه فانتزی یا جادویی ندارند و مثل خودش رئالیستی هستند. جالبه که استن لی هم قبول میکنه و گرین گابلین یک خبیث انسانی میشه!

این رو هم لازمه بگم که فکر نکنید استن لی همیشه با همه دعوا داشته و با ایده هاشون مخالفت میکرده! اتفاقا برعکس، او در مقایسه با خیلی از همتایان خود خیلی هم منعطف تر بود. کسی مثل «مورت وایزینگر» (Mort Weisinger) در دی سی بود که امکان نداشت به حرف طراح گوش بده (بهش لقب ظالم ستمگر داده بودن!) میگن یه بار «بیل فینگر» (کسی که در کنار «باب کین» بتمن رو خلق کرد) یه بار باهاش مخالفت کرد و وایزینگر فورا او را تهدید به اخراج کرد! ولی استن لی بارها شده بود که به حرف و ایده های طراحانش گوش میکرد چون بهشون خیلی اعتماد داشت. این نمونه گرین گابلین هم یکی از این نمونه هاست.

و حالا که بحث گرین گابلینه این رو هم بگم که دیتکو اونقدر تو کار خودش استاد بود و اونقدر وسواس داشت که در شماره 26 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز نشان داد که نورمن آزبورن ماسکش رو از کجا خریده بوده (اون موقع هنوز هویت گرین گابلین فاش نشده بوده). در این داستان پیتر پارکر میره به مغازه ماسک فروشی که در اونجا ماسک گابلین رو میبینیم:

 

- آیا میدانستید که صحنه معروف خلاص شدن مرد عنکبوتی از زیر آوار از تجربه شخصی دیتکو گرفته شده؟

حتما میدونید که یکی از بهترین داستان های مرد عنکبوتی در شماره های  31 تا 33 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز چاپ شد که در آن زن عمو مِی به بیماری مهلكی مبتلا شده بود. تنها شانس زنده ماندن او دارویی بود كه به دست دكتر اختاپوس افتاده بود. بنابراین اسپایدرمن تصمیم گرفت به هر قیمتی شده این دارو را بدست آورد. در این مسیر زیر یک آوار بزرگ (که در واقع ماشین آلات بزرگی بود) گیر کرد ولی به لطف اراده قوی تونست خودش رو خلاص کنه (من در این مقاله   به طور کامل راجع بهش توضیح داده ام).

این لحظه مهم ترین و برجسته ترین در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی و شاید کل تاریخ کمیک باشه. چون واقعا صحنه مشابه دیگری را نداریم که اینچنین عالی شخصیت پردازی یک ابرقهرمان را تثبیت کرده باشد. استیو دیتکو به عنوان خالق این لحظه خیلی نسبت به آن حساس بود چون از تجربه شخصی خودش گرفته میشد.

گفته میشه دیتکو در جوانی به بیماری سل مبتلا شده بود. در دهه های 50 و 60 میلادی سل بیماری سختی بود که باعث چرکی و عفونی شدن ریه ها میشد. همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید ابزارآلاتی که برای تشخیص و درمان سل به کار میرفت خیلی بزرگ و حجیم بود:

دیتکو سال 1955 بالاخره بر این بیماری غلبه کرد و اون جایی اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خارج میکنه در واقع استعاره ای است از بیرون آمدن او از زیر اون دستگاه های درمان بیماری سل که بهش اشاره شد. همچنین احتمالا دیتکو از حادثه سیل که سال 1939 شهر او را تقریبا ویران کرد الهام گرفته. اون کارخانه فولادی که پدرش در آن کار میکرد نیز به خاطر سیل برای هفته ها تعطیل شد.

طبق آمار ده ها نفر در این سیل مردند و به 3000 ساختمان مسکونی آسیب وارد شد. اون موقع استیو 9 سال داشته و اون صحنه های تخریب و ماشین آلات به زیر آب رفته حتما روی ذهنش تاثیر گذاشته بوده. به خاطر همینه که صحنه معروف اسپایدرمن در زیر آب اتفاق میفته.

 

- آیا میدانستید که دیتکو کاور شماره آخری که برای اسپایدرمن خلق کرد را هرگز به استن لی تحویل نداد؟!

همه میدونیم که آخرین شماره مرد عنکبوتی شگفت انگیز که دیتکو خلق کرد، شماره 38 بود. میگن دیتکو میاد و طراحی های اون شماره تحویل میده و میره و دیگه هم برنمیگرده . استن لی خیلی از این حرکت استیو ناراحت میشه چون ناگهانی و بدون اطلاع قبلی این کار رو کرده بود (به همین خاطر هم هرگز راضی نشد به استیو زنگ بزنه و بهش بگه برگرد!). اما جالب اینه که دیتکو هرگز کاور این شماره رو به استن لی نداد (میگن دو شماره هم از دکتر استرنج طراحی کرده بود که اونا رو هم به استن نداد!) خدا میدونه چه بر سر این کاور اومد و الان کجاست. ولی در هر حال استن بدون کاور که نمیتونست کمیک رو منتشر کنه. پس از کارمندان مارول  خواست تا یه سری تصویر از داخل کمیک بردارن و کنار هم بذارن تا کاور این شماره هم آماده بشه!

اخرین کمیک دیتکو برای اسپایدرمن

 

- آیا میدانستید در دهه 90 میلادی استیو دیتکو دوباره قرار بود برای مرد عنکبوتی کمیک خلق کنه؟

وقتی استیو دیتکو از مارول رفت ، دهه 80 میلادی برگشت ولی هیچ وقت دوباره روی کمیک های اسپایدرمن کار نکرد (گفته میشه اون موقع استن لی به لوس آنجلس نقل مکان کرده بود و دیتکو هم به همین خاطر حاضر شده بود برگرده تا مجبور نباشه با استن رو در رو بشه!). در دهه 90 میلادی آقای «رالف ماکیو» سردبیر مارول شده بود و خیلی آدم خوش اخلاقی بود بسیاری از طراحان و نویسندگان باهاش راحت بودند (حتی «فرانک میلر» به خاطر ماکیو دوباره به مارول برگشت). او با دیتکو هم رابطه خوبی داشت و بهش گفت میتونه هر پروژه ای که دوست داره رو شروع کنه حتی مرد عنکبوتی. دیتکو هم راستش بدش نمیومد این کار رو انجام بده و حتی ایده اش این بود که دوباره برگرده سراغ شماره آخری که برای اسپایدرمن کار کرده بود و از همون جا ادامه بده و نشون بده که بعد از فارغ التحصیل شدن پیتر پارکر از دبیرستان چه اتفاقاتی براش میفته.

اما متاسفانه اون موقع مارول یه سری جدید از اسپایدرمن شروع کرده بود به نام "قصه های ناگفته مرد عنکبوتی" (Untold Tales of Spider-Man) که داستانش دقیقا در همون سالهای ابتدایی کمیک های مرد عنکبوتی که دیتکو طراحی کرده بود اتفاق میفتاد (نویسنده این کمیک «کرت بیوزیک» بود و میتونید اینجا اون رو دانلود کنید. انصافا هم کمیکش عالی بود). گفته میشه دیتکو وقتی شماره اول این کمیک رو میبینه اصلا خوشش نمیاد و میگه چه معنی داره مارول یه سری جدید چاپ کنه که دقیقا در دل داستان های قدیمی او رخ بده؟ بنابراین از خیر کار کردن روی مرد عنکبوتی میگذره! حیف شد!

 

 مهدی ترابی مهربانی

  All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه:

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در سن 90 سالگی درگذشت

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

 10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

بزرگان تاریخ كمیك  های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

فيلم مستند «استيو ديتكو»

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 1

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

اولین و مهم ترین کمیک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند! 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spider-Fan
#1 Spider-Fan 1397-05-02 19:17
مقاله جدا عالی بود. خسته نباشید استاد ترابی و مرسی!
میشه حدس زد که این fact ها رو از زیر سنگ در اوردین (!) و واقعا جالب بودن و مفید.

تقریبا الان هرچی داریم از اسپایدرمن، کار دیتکوی مرحوم بوده: کاراکتر های مکمل، ویلن های جذاب و چند بعدی، مشکلات روزمره، ژست ها و حرکات و...
عکس مقاله هم ادای احترام جالبی بود به کاور شماره ۳۱ از کمیک the Amazing Spider-Man و همون داستان معروف "If this be my Destiny...". درست میگم؟!

ارجاع دادن کاور فکر کنم توی اون دوران خیلی مرسوم بوده. اکثرا یا بخاطر مشکلات اخلاقی یا خشونت رد میشدن یا به مشکلات جامعه می‌پرداختن. ولی رد کاور های دیتکو خیلی کار عجیبی بود. مخصوصا که از نسخه اصلاح شده هم بهتر بودن. (بجز Amazing Fantasy #15)
نقل قول کردن
mehran spidey
#2 mehran spidey 1397-05-02 19:31
عاشق این دسته از مقاله ها هستم ، واقعا عالی هستند ، این قسمت کاملا درباره ی ایده های استیو دیتکو بود و خیلی به اطلاعات من اضافه کرد ممنون بابت مقاله ;-)
نقل قول کردن
Dead ghost
#3 Dead ghost 1397-05-02 19:33
طولانی بود ولی خیلی اطلاعات خوبی داشت خسته نباشید
نقل قول کردن
Spider-Fan
#4 Spider-Fan 1397-05-02 19:34
راستی لوگوی جدید سایت هم خیلی زیبا و خلاقانه کار شده. تبریک!
نقل قول کردن
parsa99
#5 parsa99 1397-05-02 19:54
استاد ترابی که این چند روزه با این مقالات فوق العاده دین خودش به دیتکو را ادا کرد
حالا نوبت ماست
باید مقاله رو خوب بخونیم و غلط های تایپی اون رو بگیم تا اصلاح بشه!
نقل قول کردن
hassan91
#6 hassan91 1397-05-02 21:40
خیلی عالی بود تقریبا میشه گفت یه زندگی نامه جمع و جور از استیو دیتکو فقید بود.
رفاقت مرد عنکبوتی و هیومن تورچ خیلی شبیه به رفاقتش با دوست خودش بود. حتی تصویر پیتر پارکر هم خیلی شبیه به استیو دیکتو هست. مخصوصا وقتی که عینک رو صورتشه.
خیلی هم خوب شد که ایده گرین گابلین رو تا این حد واقع گرایانه کرد. اون ایده اصن به درد سری مرد عنکبوتی نمیخورد بیشتر به داستان های مومیایی میخورد تا مرد عنکبوتی :-?
خلاصی مرد عنکبوتی از زیر آوار نشون میده که استیو دیتکو فقید چقد در خلق صحنه های حماسی حرفه ای بوده. حالا میفهم که چرا شخصیت پیتر پارکر/مرد عنکبوتی چرا انقد قابل لمسه و خیلی راحت باهاش ارتباط برقرار میکنیم چون از تجربیات و لحظات سخت شخصی زندگی خود استیو دیتکو الهام گرفته شده.
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#7 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-05-02 23:08
نمیدونم چرا ولی عاشق همه مقاله هایی هستم که در مورد دیکتو هستش! :lol:
نقل قول کردن
parsa99
#8 parsa99 1397-05-02 23:45
به نقل از Eddie Brock A.K.A Venom:
نمیدونم چرا ولی عاشق همه مقاله هایی هستم که در مورد دیکتو هستش! :lol:

منم همین طور
واقعا ادم جالبی بوده
نقل قول کردن
t.c.a
#9 t.c.a 1397-05-03 01:29
خیلی ممنون آقای ترابی ...
واقعا استیو دیتکو شخصیت جالب در عین حال راز آلودی تحویل دنیای کمیک داد یادش گرامی ....
تشکر
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#10 Cap-Spider Potter 1397-05-03 03:04
عالی !! کامل و بی نقص !! آموزنده و شگفت انگیز !! پر محتوا و سرشار از اطلاعات مفید !! سنگین و بلند !! روان و لذت بخش !! سرگرم کننده !! خلاقانه ...

سپاس فراوان برای این مقاله فوق العاده...
نقل قول کردن
Ice Man
#11 Ice Man 1397-05-03 08:32
ممنون آقای ترابی ، مثل همیشه فوق العاده بود ، این قسمت حسابی به استیو دیتکو ادای احترام کردین (البته سایت اسپایدی به لطف شما به همه چی ادای احترام کرده ، حتی فراتر از کمیک بوک) ؛ روحش شاد واقعا ، داستان سرایی هاش ، طراحی هاش و شخصیت هایی که خلق کرده همشون بی نظیر بودن ، عاشق سبک کار هاشم
اما خلاقیت استن لی و استیو دیتکو مهم ترین نقطه قوت کمیک های اسپایدرمن بود ، مخصوصا دیتکو که از اتفاقات زندگی خودش واسه کمیک ها الهام میگرفت ؛
دیتکو باعث شده پیتر خودش لباسشو بدوزه
خونه و وسایلش خاص باشه
دوستی جالبی با جانی پیدا کنه
حتی ژست تار انداختنش هم نمادین باشه
شخصیت های مکمل فوق العاده و چند بعدی داشته باشه که شخصیت پردازیش گسترش بدن
همه شخصیت های منفی و مثبتش با هر ویژگی متفاوتی به بهترین و نمادین ترین شکل ممکن تو دنیاش شکل بگیرن
و مهم تر از اونا هم طراحی ها و ایده های خاص و منحصر به فرد و نمادین بود ؛ چه در چیز های کلی مثل مبارزات با دشمن ها یا کمک کردن به دیگران یا چه چیز های جزئی مثل این که چجوری وقتی لباسش پاره میشه درستش میکنه یا دشمنش لباسشو از کجا اورده و خلاقیت در طراحی های بصری مثل ماسک نصفه وقتی حس عنکبوتی فعال میشه که کمک میکنه هر چه بیشتر حس کنیم که اینی که ابرقهرمان شده هنوز همون آدمه (منظورم از نظر تکامل شخصیتی نیست ، منظورم اینه که تک تک جزئیات و لحظات زندگی پیتر تو داستان نقش داره و خیلی خیلی به هم مرتبطه ، نه دو جور متفاوت)
و اینجوری همه این ویژگی های مختلف کنار هم دنیای فوق العاده غنی و بی نقص اسپایدرمنو تشکیل دادن و همیشه هم عالی تر از قبل شده
نقل قول کردن
hossein_zr
#12 hossein_zr 1397-05-03 08:50
مثل همیشه مقاله عالی بود
ممنون
نقل قول کردن
walking dead
#13 walking dead 1397-05-03 11:18
مقاله عالی بود استاد ترابی در ضمن میشه یک صفحه درست کنید برای سوالات اعضا :oops: مغز من که داره از سوال میترکه :o
نقل قول کردن
Frank Castle A.K.A The Punisher
#14 Frank Castle A.K.A The Punisher 1397-05-03 15:15
به نقل از walking dead:
مقاله عالی بود استاد ترابی در ضمن میشه یک صفحه درست کنید برای سوالات اعضا :oops: مغز من که داره از سوال میترکه :o

اره استاد به نظرم ایده بدی نیست.
نقل قول کردن
brg_1214
#15 brg_1214 1397-05-03 20:17
خسته نباشید،مقاله مثل همیشه عالی!
بسیار مقاله جالب و خوبی بود.
روحش شاد...
نقل قول کردن
D.PARKER
+1 #16 D.PARKER 1397-05-04 10:06
خیلی ممنون از استاد بابت این مقاله عالی و این سری مقالات عالی ! خیلی جالب بود. روح استاد دیتکو شاد. خیلی تو خلق اسپایدی کمک کرد.
نقل قول کردن
Marc Spector
+1 #17 Marc Spector 1397-05-19 16:01
استاد ترابی خسته نباشید.
ببخشید دیر نظر گذاشتم منتظر بودم مقالم کامل بشه هردو رو یکجا بذارم.
مقاله عالی بود باز هم میگم روح استیو دیتکو کبیر شاد.
استاد من برای ایمیل فرستادن برای سایت مشکل دارم بنابر این مقاله ای که نوشتم رو اینجا قرار میدم امیدوارم که ببینید و خوشتون بیاد.

راستی استاد یه خواهش دیگه هم داشتم امکانش هست یه راه ارتباطی با یکی از ادیتور های خوب سایت به من بدید؟چون وان شاتی که ترجمه و ادیت کردم تقریباً کارش تموم هستش و فقط در دو صفحه مشکل برای ادیت دارم.
با سپاس.
نقل قول کردن
mtm
#18 mtm 1397-05-20 17:11
به نقل از Marc Spector:
استاد ترابی خسته نباشید.
ببخشید دیر نظر گذاشتم منتظر بودم مقالم کامل بشه هردو رو یکجا بذارم.
مقاله عالی بود باز هم میگم روح استیو دیتکو کبیر شاد.
استاد من برای ایمیل فرستادن برای سایت مشکل دارم بنابر این مقاله ای که نوشتم رو اینجا قرار میدم امیدوارم که ببینید و خوشتون بیاد.

راستی استاد یه خواهش دیگه هم داشتم امکانش هست یه راه ارتباطی با یکی از ادیتور های خوب سایت به من بدید؟چون وان شاتی که ترجمه و ادیت کردم تقریباً کارش تموم هستش و فقط در دو صفحه مشکل برای ادیت دارم.
با سپاس.

شما لطفا متن ترجمه ات رو ایمیل کن
من خودم به دست یکی از ادیتورها میرسونمش
نقل قول کردن
Marc Spector
#19 Marc Spector 1397-05-20 18:53
به نقل از mtm:
به نقل از Marc Spector:
استاد ترابی خسته نباشید.
ببخشید دیر نظر گذاشتم منتظر بودم مقالم کامل بشه هردو رو یکجا بذارم.
مقاله عالی بود باز هم میگم روح استیو دیتکو کبیر شاد.
استاد من برای ایمیل فرستادن برای سایت مشکل دارم بنابر این مقاله ای که نوشتم رو اینجا قرار میدم امیدوارم که ببینید و خوشتون بیاد.

راستی استاد یه خواهش دیگه هم داشتم امکانش هست یه راه ارتباطی با یکی از ادیتور های خوب سایت به من بدید؟چون وان شاتی که ترجمه و ادیت کردم تقریباً کارش تموم هستش و فقط در دو صفحه مشکل برای ادیت دارم.
با سپاس.

شما لطفا متن ترجمه ات رو ایمیل کن
من خودم به دست یکی از ادیتورها میرسونمش

ممنون استاد که جواب دادید اما همونطور که گفتم داخل پیام هم گفتم ایمیل من یه سری مشکلاتی داره یعنی مثلا پیامی که من برای سایت میفرستم ظاهراً نمیره ولی پیامی که از سایت فرستاده میشه به دست من میرسه برای همین هم بود که این مقاله رو نتونستم براتون ایمیل کنم،درضمن ظاهراً هفته پیش با بنده در تلگرام کار داشتید که من متاسفانه خیلی اتفاقی ایمیل رو چک کردم و پیام رو دیدم امروز هم به شما در تلگرام پیام دادم و عذرخواهی کردم.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#20 AmirhoseinJafari2005 1400-01-05 21:41
بسیار جالب و سرگرم کننده ;-)
نقل قول کردن
Doc Ata
#21 Doc Ata 1401-09-03 21:17
پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو بخوانید چون واقعا جالب بود و مثل دیگر مقالات سایت ، این اطلاعات رو در هرجایی نمیشه دسته بندی شده و کامل و تصحیح شده دید.
باورم نمیشه استن لی دقیقا نمونه ی بارزی از یه نابغه ی با معرفت رییس( حرف حرف خودشه) بوده باشه. البته در خیلی جاها به حرف بقیه گوش کرده و حرف های دیگران روی تصمیماتش تاثیر گذاشتن. با اینحال واقعا باید صد بار به دیتکو مرحوم صلوات فرستاد چون که اگر گرین گابلین این شکلی نبود ممکن بود قضیه ی هری و دشمن خونی و حتی گوئن هم خیلی فرق کنه و شاید ما الان این تصورات هیجان انگیزو از گرین گابلین نداشتیم...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44