60 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت اول

 50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت اول

فیلم هایی که  مرد عنكبوتی در آنها حضور داشته سرشار از صحنه ها و سكانس های دیدنی و ماندگار هستند و ما در این مقاله دو قسمتی به برترین آنها اشاره خواهیم كرد (مقاله به روز رسانی شد).

برای خواندن قسمت دوم به اینجا بروید.

این  مقالات هم فراموش نشود:

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

17 شوخی برتر مرد عنکبوتی در دنیای سینما

رتبه بندی صحنه های پایانی (سکانس اختتامیه) در فیلم های مردعنکبوتی

رتبه بندی صحنه های آغازین (سکانس افتتاحیه) در فیلم های مردعنکبوتی

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

لحظات برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

30 دیالوگ برتر فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

 

60- مایلز و گوئن روی ساختمان بانک ویلیامزبورگ ("اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی")

مایلز و گوئن

پس از سکانس جذاب تاب خوردن مشترک بین مایلز مورالز و گوئن استیسی در سطح شهر در انیمیشن "دنیای عنکبوتی" که در مورد شماره 9 از این مقاله اشاره شد، آنها به برج بانک پس انداز ویلیامزبورگ که با نام One Hanson Place نیز شناخته می شود (آسمان خراشی در محله فورت گرین بروکلین در شهر نیویورک) میروند و لحظه ی فوق العاده رُمانتیکی خلق میشه. اونا به صورت سر و ته (وارونه) کنار هم‌ میشینن و شات های فوق العاده زیبایی از چشم انداز اون لوکیشن به نمایش درمیاد که آدم دوست داره ازشون به عنوان والپیپر استفاده کنه. و مایلز گوئن هر دو بسیار تنها هستند (به خاطر اینکه قهرمان نقابدار هستند) و در دنیای خودشون کسی نیست که باهاش در و دل کنند. حالا باز اوضاع مایلز بهتره چون لااقل در هیبت اسپایدرمن با پدرش رابطه ی خوبی داره ولی گوئن حتی اونم نداره چون پدرش به خاطر مرگ‌ پیتر دنیای خودش ازش متنفره (البته در نهایت و پس از فاش شدن هویت مخفی گوئن برای پدرش، رابطه شون به مراتب بهتر میشه). همین مساله این صحنه رو بین اونا دیدنی تر میکنه و حس واقعی از صحبت هاشون به آدم دست میده. مخصوصا اونجایی که گوئن میگه: "در همه دنیاهای دیگه گوئن همیشه عاشق اسپایدرمن میشه". مایلز با شنیدن این حرف دستش رو میبره طرفش ولی بعد میگه "رابطه اونا سرانجام خوبی نداره" و مایلز دستش رو میکشه! همین تکه به معنای کامل و واقعی کشمکش ها‌ و تردیدهای درونی مایلز و گوئن رو به نمایش میذاره. و دست آخر شاهد تکیه دادن گوئن به مایلز هستیم که پایان بی نقصی برای این سکانسه. اگر یادتون باشه تو شاهکار "راهی به خانه نیستپیتر پارکرِ توبی مگوآیر میگه ساختمان "کرایسلر" مکانی هستش که در آن با خودش خلوت میکنه. پیترِ اندرو گارفیلد هم میگه ساختمان "امپایر استیت" براش معنا و اهمیت خاصی داره. و حالا سازندگان این انیمیشن از طریق این سکانس معرکه، ساختمان "بانک ویلیامزبورگ" را به مکان ویژه مایلز و گوئن عنکبوتی تبدیل کرده اند.

 

59- پیتر به نیروهای فوق بشری خود پی میبرد ("مرد عنكبوتی")

پیتر پارکر

بدون شك اسپایدرمن از بهترین سرگذشت و origin دنیای  كمیك بوك برخوردار است (این مقاله را بخوانید). «سم ریمی» هم سعی كرد در فیلم "مرد عنكبوتی" (2002) از یك طرف تا  جای ممكن به آن وفادار باشد و از طرف دیگر آن را برای تماشاچیان جدید اپدیت كند (این مقاله را حتما بخوانید). به همین دلیل سكانسی كه در آن پیتر برای اولین بار متوجه نیروهای فوق بشری خود میشود یكی از بهترین هاست. ما شاهد هستیم كه پیتر طور با ذوق و شوق فراوان از روی پشت بام ساختمان ها میپرد و از نیروهای خود لذت میبرد.  صحنه هایی كه پیتر سعی میكند تار افكنی كند و كلماتی همچون"شزم" ، "پرواز كن" و ... را بر زبان می آورد نیز بسیار بامزه است و نشان از  حس شوخ طبعی ریمی و «توبی مگوایر» دارد. راستی، این مقاله رو خوندین؟

  

58- قرار گذاشتن و ایجاد رُمانس با  MJ("مرد عنکبوتی: دور از خانه")

 قرار گذاشتن و ایجاد رُمانس با  MJ("مرد عنکبوتی: دور از خانه")

غیر ممکنه که هنگام صحبت پیرامون برتری‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد پیتر پارکر در MCU،به "ام‌جی" اشاره نکنیم. . ما در فیلم "دور از خانه" شاهد بودیم که ام‌جی در ایجاد این کمدی عاشقانه نقشی پررنگ و کلیدی داشت و از ستارگان فیلم بود. پس از آشکار شدن هویت مخفی پیتر نزد ام‌جی که در کمیک هم سابقه داشته (این مقاله را بخوانید)، رابطه آن‌ها از هر زمان دیگری قوی‌تر شد. پس از اینکه پیتر، میستریو  را شکست داد، ام‌جی اولین کسی بود که پیتر را دید و طی اون صحنه رومانتیک پیتر را بوسید؛ پس از آن‌ هم ما شاهد صحنه‌ای بودیم که پیتر با ام‌جی قرار گذاشت و اولین تاراندازی‌های هیجانی‌ که از اسپایدی انتظار داشتیم را همراه ام‌جی در لابلای آسمان‌خراش‌های نیویورک رقم زد که قطعا بعنوان یک لحظه ماندگار و بخصوص از او در MCU ثبت خواهد شد.

 

57- آنچه گذشت .... ("مرد عنكبوتی 2")

تیتراژ آغازین مرد عنکبوتی 2

تیتراژ آغازین "مرد عنكبوتی 2" كه از نقاشی های خلق شده بدست هنرمند بزرگ عالم كمیك یعنی «الكس راس» (Alex Ross) بهره میبرد، موثرترین شیوه برای آشنا سازی تازه وارد ها به عالم سینمایی مرد عنكبوتی است زیرا بدون هیچ توضیح اضافه ای صحنه های كلیدی قسمت قبل را به  مخاطب معرفی میکند و در عین حال  یك حال اساسی هم  به طرفداران كمیك بوک میدهد! این سكانس كه با موسیقی شعف انگیز «دنی الفمن» همراه شده به بهترین نحو ممكن فیلم را آغاز میكند و تا ابد در ذهن مخاطب میماند. (برای دیدن طراحی های دیگر از الكس راس اینجا را كلیك كنید)

 

56- حس عنكبوتی به تصویر در می آید ("مرد عنكبوتی")

حس عنکبوتی spider-sense

حس عنكبوتی اسپایدرمن (همان قابلیتی كه به او درباره حوادث و خطرات قریب الوقوع هشدار میدهد) را نمیتوان به راحتی در قالب فیلم نشان داد  اما سم ریمی در فیلم اول بدون عیب و نقص آن را به تصویر میكشد. درست زمانی كه «فلش تامپسون» (با بازی «جو منگلینو») آماده میشود تا دمار از روزگار پیتر پاركر دربیاورد، پیتر متوجه میشود. سپس زمان كند میشود، یك موشك كاغذی به آرامی به پرواز در می آید، مگسی بالهایش را تكان میدهد و ... سپس زمان به حالت عادی برمیگردد و پیتر جا خالی میدهد. در ادامه  پیتر درسی به او میدهد كه هرگز فراموش نكند!

 

55- مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر جلوی مرد عنکبوتیِ تام هالند را می‌گیرد ("مردعنکبوتی" راهی به خانه نیست")

 مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر جلوی مرد عنکبوتیِ تام هالند را می‌گیرد

نبرد نهایی اسپایدرمنِ MCU و گرین گابلین در فیلم تحسین شده "راهی به خانه نیست" فوق العاده نفسگیر و پرتنش بود. در نهایت پیتر که به دنبال مرگ زن عمویش، مصمم است که از نورمن انتقام بگیرد، با خشونت به او حمله میکند تا به زندگی‌اش خاتمه دهد. اما در آخرین لحظه اسپایدرمنِ توبی مگوآیر وارد عمل شده و نمی‌گذارد که دستان پیتر، به خون آلوده شود. این صحنه به خوبی عقلانیت و باتجربگی اسپایدرمن توبی مگوآیر را نشان میدهد و همچنین درس مهمی را به پیتر پارکر تام هالند می‌آموزد. اما بعد گابلین از پشت بهش خنجر میزنه. اين مساله به نوعی اون ویژگی " آدم توسری‌خور که هیچ وقت کسی قدرش رو اونطور که باید بدونه نمیدونه" رو ادامه میده. یعنی مرد عنکبوتی مگوآیر هرگز جایزه ای بابت انجام کار درست دریافت نمیکنه و حتی بابتش مجازات هم ميشه که اين خنجر خوردن نشانه ای از آن است ولی هرگز بر اعتقاداتش برای انجام کار درست تاثیر نمیذاره. ضمن اينکه در پایان اين سکانس وقتی میبینه پیتر پارکر تام هالند تصمیم میگیره به جای کشتن از اون علاجی که درست کردن علیه گابلین استفاده کنه ، خوشحال ميشه و لبخندی حاکی از رضایت بر لبانش نقش میبنده. همه این ها در کنار بازی فوق العاده توبی مگوآیر و تام هالند، و همچنین موسیقی معرکه فیلم، صحنه ای احساسی و تاثیرگذار را خلق میکند که بدون شک درخشان ترین لحظه اسپایدرمنِ توبی مگوآیر در طول فیلم است.

 

54- اسپایدرمن در آسانسور ("مرد عنكبوتی 2")

مرد عنکبوتی آسانسور

نمونه بارزی از حس شوخ طبعی كم نظیر استاد ریمی را میتوان در بسیاری از صحنه های "مرد عنكبوتی 2" دید ولی یكی از بامزه ترین آنها  آنجایی است كه اسپایدرمن به خاطر از دست دادن موقتی نیروهایش  مجبور شده از آسانسور استفاده كند! دیالوگ بین او و آقایی كه با او در آسانسور همراه میشود حرف ندارد! آن آقا میگوید: "لباس اسپایدرمنی باحالی داری. از كجا خریدیش؟"! بعد از اسپایدرمن درباره میزان راحتی لباسش سئوال کرده  و اسپایدرمن هم در جواب میگوید: "آره، یك كم تنم رو به خارش می اندازه. خشتك اش هم زیادی تنگه، اذیتم میكنه" !!!! انصافا چنین صحنه ای را در كدامیك از فیلم های ابرقهرمانانه میتوان پیدا كرد؟!

 

53- بازوی دكتر كانرز برمیگردد ("مرد عنكبوتی شگفت  انگیز")

کانرز

به عقیده كارشناسان و منتقدین «ریس ایفنز» قبل از آنكه  در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" كاملاً به شخصیت «لیزارد» تبدیل شود در قالب دكتر «كانرز» نقش آفرینی بسیار مطلوبی دارد. این دكتر معلول، در صحنه ای از خودش به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده میكند تا بتواند با استفاده از DNA مارمولك اعضای از دست رفته را از نو ترمیم كند. او سپس از خواب بیدار و متوجه میشود بار دیگر بازوی سابق خود را به دست آورده است. واقعا ایفنز در صحنه مذکور خارق العاده است و شخصیت پردازی بی نظیری به كاراكتری میدهد كه متاسفانه در ادامه فیلم به موجودی كاملا كامپیوتری و كم اثر تبدیل میشود.

 

52- نبرد با ثانوس ("انتقام جویان: جنگ بینهایت")

مرد عنکبوتی ثانوس

نبرد با ثانوس در سیاره خانگی‌اش (تایتان)، یکی از بهترین صحنه های اقتباس عظیم "جنگ بی‌نهایت" بود؛ فیلمی سرشار از صحنه‌های عالی و حماسی که بی شک به همراه ادامه اش یعنی "پایان بازی" تا ابد در خاطره سینما و سینمادوستان حک خواهد شد. در آن سکانس حماسی اسپایدرمن، مردآهنی و دکتر استرنج با نقشه‌ی دکتر استرنج (باز کردن پورتال‌های نارنجی رنگ) به اعضای اصلی نگهبانان کهکشان شامل استارلرد و درکس پیوستند و مبارزه‌ای آتشین و حماسی را پدید آوردند. در اوج هیجان این سکانس، پیتر از طریق پورتال وارد شد و ضربات ممتدی را روانه تایتان دیوانه کرد. فریادهای "Magic. More magic. Magic with a kick"  او تبدیل به به‌یادماندنی‌ترین بخش یکی از بهترین نبردهای تاریخ MCU شد.

 

51- نبرد پیتر با گابلین جدید ("مرد عنكبوتی 3")

مبارزه پیتر با گابلین جدید

این سكانس سنگین ترین و پیچیده ترین جلوه های ویژه را در كل تریلوژی ریمی دارد و باعث میشود تا  "مرد عنكبوتی 3" با ضرباهنگی بسیار سریع و هیجان انگیز آغاز شود. ابتدا پیتر توسط هری آزبورن عصبانی كه سوار بر گلایدرش مصمم است تا انتقام مرگ پدرش را بگیرد،  غافلگیر میشود. سپس میبینیم كه پیتر و هری به سرعت از كوچه های باریك نیویورك عبور میكنند، به یكدیگر مشت میزنند یا از ضربات هم جا خالی میدهند (تازه، در تمام این مدت پیتر درست مثل «فردو» در سه گانه "ارباب حلقه ها" سعی میكند حلقه اش را حفظ كند!!!). واقعاً سكانس نفس گیری است.

 

50- گرین گابلین علیه زن عمو می ("مرد عنكبوتی")

گوبلین سبز

تا دلتان بخواهد از لباس گرین گابلین در فیلم "مرد عنكبوتی" انتقاد شده زیرا بچه گانه و غیر ترسناك است  (البته میدانید كه این لباس به ریمی تحمیل شد. اگر نمیدانید اینجا را كلیك كنید) . با این حال ویلم دفو نهایت سعی خود را كرد تا گرین گابلین روی پرده سینما تهدیدی قابل قبول باشد. اوج هنر او را در صحنه ای میبینیم كه «زن عمو می» دارد در اتاق اش دعا میكند كه ناگهان گرین گابلین حمله میكند و او را تا سر حد مرگ میترساند. تازه، گرین گابلین با گفتن ""finish it،  از زن عمو می میخواهد تا دعایش را تمام كند! خداییش، صحنه ترسناكی است.

 

49- مکالمه مایلز با مادرش ("اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی")

مکالمه مایلز با مادرش

صحنه ای مکالمه بین مایلز و مادرش در قسمت دوم انیمیشن تحسین شده "سفر به دنیای عنکبوتی" ثابت میکنه که مثل همیشه در بطن همه ی داستان های برتر مردعنکبوتی، لحظات عاطفی و دیالوگ های احساسی با عزیزان وجود داره (برخلاف بسیاری از ابرقهرمانان که بیشتر روی جنبه های ابرقهرمانی و قدرت های فوق بشری و صحنه های اکشن متمرکز هستند). این صحنه با کلیت فیلم قبلی هم در هماهنگی قرار داره زیرا در آن هم رابطه مایلز با پدر و مادرش بسیار کلیدی بود و نقش عمده ای در بلوغ شخصیتی او ایفا کرد. درسته که مادر مایلز (ریو) چندان نقش بزرگی در قسمت اول نداشت و بیشتر با پدرش (جفرسون) و توقعات بزرگی که از پسرش داشت درگیر بود ولی در قسمت دوم با توجه به مشکلات و چالش های عاطفی یا حرفه ای که برای مایلز پیش میاد، چنین مکالمه ای لازمه و پرداخت بیشتر به مادر او که میتونه ستون عاطفی مایلز بشه یک اقدام منطقیه و این‌ سکانس خیلی خوب از پس این کار برمیاد و بسیار برامون‌ ملموس از آب درآمده. ریو برای پسر دلبندش نگرانه چون قراره وارد جامعه بشه و میترسه که آمادگیش رو نداشته باشه تا از خودش مراقبت کنه (من خودم شخصا به عنوان یک پدر کاملا با این حس همذات پنداری میکنم). مادرش اولش میگه "هر چی تو دلته رو میتونی بگی". اینجاست که یه لحظه فکر میکنیم میخواد هویتش رو به مامانش بگه (چون مدام با این ایده دست به گریبانه) ولی نمیگه. ریو از پسرش میخواد که قول بده هر جایی که میره حسابی مراقب خودش باشه و یادش نره از کجا اومده و به کجا تعلق داره ("خودتو گم نکن"). خلاصه اینکه دیالوگ مادر پسری قشنگی رو شاهد هستیم. نمیدونم چرا حس میکنم در قسمت بعدی مایلز به جای پدرش، قراره مادر عزیزش رو از دست بده (در دنیای کمیک هم سابقه داشته) که میتونه خیلی تلخ و غم‌انگیز باشه ...

 

48- پیتر پاركر به خانه نزد زن عمو می برمیگردد ("مرد عنكبوتی شگفت انگیز")

یقیناً یكی از تاثیرگذارترین لحظات فیلم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" مربوط به جایی میشود كه پیتر پاركر خسته و زخمی از نبرد با «لیزارد» به خانه برمیگردد. او زن عموی نگرانش را در آغوش میگیرد و با گفتن عبارت rough night به او  میفهماند  كه شب سختی را پشت سرگذاشته است. او همچنین نشان میدهد كه  تخم مرغ هایی كه زن عمویش سفارش داده بوده را خریداری كرده است! نحوه ای كه زن عمو می (با بازی درخشان «سالی فیلد») پیتر را در آغوش میگیرد و نوع نگاهی كه در صورت اوست، به قشنگ ترين نحو رابطه  مادر و پسری میان آنها را به تصویر میكشد و بار دیگر به مخاطب یادآوری میكند كه پیتر همچون دنیای كمیك یار و یاوری قوی دارد كه همیشه میتواند رویش حساب كند. 

  

47- بروس كمبل! ("مرد عنكبوتی"، "مرد عنكبوتی 2" و "مرد عنكبوتی 3")

بروس كمبل - يار جدانشدني  سم ريمي

كیست كه نداند رفاقت سم ریمی و «بروس كمبل» آنقدر عمیق  است  كه نمیتوان وصف اش  كرد. در واقع از آن موقعی كه بروس كمبل در سه گانه ترسناك و بیادماندنی ریمی یعنی "كلبه وحشت" (Evil Dead) حضور پیدا كرد، تقریباً در تمام فیلم های ریمی حداقل یك نقش كوچك داشته است. ریمی در فیلم های اسپایدرمن نیز سراغ بچه محل و رفیق قدیمی اش رفت و در هر سه فیلم نقش های جالبی به او داد. او در فیلم اول نقش مجری پرهیاهوی مسابقات كشتی كج كه پیتر پاركر در آن شركت میكند را ایفا ميكند و اگر یادتان باشد در صحنه ای بامزه اسم مرد عنكبوتی را از Human Spider به Spider-man تغییر میدهد!!! او در قسمت دوم نيز در نقش آن دربان سمج و اعصاب خورد كن تئاتر مری جین حسابی پیتر را حرص میدهد! در قسمت سوم هم در نقش مدیر رستورانی كه پیتر در آن میخواهد از مری جین خواستگاری  كند، فرو میرود و باز هم حسابی تمركز پیتر را در سكانسی بامزه بهم میریزد! آری، بروس كمبل در سه گانه ریمی بیش از هر شخصیت خبیثی موی دماغ پیتر پاركر شده است!

 

46- سکانس صحبت با آدرین تومز داخل خودرو ("مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه")

سکانس صحبت با آدرین تومز داخل خودرو ("مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه")

فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" فیلم بسیار خوبیه ولی اون اواسط یک کمی به نظر میاد که داره قابل پیش بینی و کلیشه ای میشه. تا اینکه ناگهان یک پیچش فوق العاده و غیر منتظره در داستان رخ میده که همه چیز رو عوض میکنه! پیتر میره دنبال «لیز» (دختری که بهش علاقه داره) تا با هم برن میهمانی که ناگهان آقای «تومز» در رو باز میکنه!!! اینجاست که کل فیلم رنگ و بوی متفاوتی به خودش میگیره چون خیلی زود تومز هم از هویت واقعی اسپایدرمن باخبر میشه (یه نکته ای که خوشمون میاد اینه که او آدم احمقی نیست. خیلی سریع تو ماشین به قول معروف دو دو تا چهار تا میکنه و میفهمه که مرد عنکبوتی همون پیتر پارکره! درستش هم همینه. باید به شعور تماشاچی احترام گذاشت!). بنابراین از اینجا به بعده که نبرد بین مرد عنکبوتی و «والچر» حالت شخصی به خودش میگیره و فیلم جان تازه ای پیدا میکنه. چون از این به بعد دیگه پای خانواده ها میاد وسط . اوج این مساله در اون سکانس معرکه  گفتگو در ماشین نمایش داده میشه. این صحنه چیزی جز دیالوگ نداره ولی «تام هالند» و «مایکل کیتون» در آن شگفت انگیز هستند. مخصوصا کیتون که با  بازی عالی خودش کاملا نشون میده که حاضره برای حفظ خانواده خودش که براش خیلی زحمت کشیده دست به هر کاری بزنه؛ حتی کشتن یک ابرقهرمان نوجوان!

  

45- نورمن آزبورن جلوی  آینه ("مرد عنكبوتی")

ویلم دفو در نقش گرین گابلین (Green Goblin)

در اواخر سال 2002  شخصیتی به نام «گالم» در فیلم "ارباب حلقه ها" و در سكانسی كه دارد با خودش جر و بحث میكند،  تماشاچیان را شگفت زده كرد! اما چند ماه قبل تر و در فیلم "مرد عنكبوتی" ، «ویلم دفو» در نقش «نورمن آزبورن» به زیبایی تمام  دقیقاً همین كار را كرده بود (آنهم بدون نیاز  به متخصصین جلوه های ویژه كامپیوتری!). نورمن آزبورن در این صحنه بسان داستان معروف «دكتر جكیل و مستر هاید» تسلیم نیمه تاریك خود میشود و انگار گرین گابلین از اعماق ذهن او بیرون آمده و درون آینه تجلی میابد و نجواهای شیطانی در گوشش زمزمه میكند. دفو در این صحنه عملكردی حیرت انگیز دارد و به بهترین شكل تضاد شخصیتی نورمن را نشان میدهد. 

 

44- پسر بچه ای كه در ماشین آتش گرفته  گیر كرده ("مرد عنكبوتی شگفت انگیز")

http://www.spidey.ir/images/img/content/top-30-movie-moments/21.jpg

این سكانس در اواسط فیلم "مرد عنكبوت شگفت انگیز" اتفاق می افتد ولی انقدر هیجان انگیز است كه میشد از آن در سكانس نهایی (finale) هم استفاده كرد. «لیزارد» در حال پرتاب كردن خودروهای جورواجور به داخل رودخانه است و اسپایدی هم دارد با زحمت فراوان آنها را به كمك تار های خود از لبه پل آویزان میكند (انگار داره لباس هایی رو كه شسته میندازه رو طناب تا خشك بشن!) اسپایدرمن سپس سعی میکند پسر بچه ای را که در یک خودرو گیر کرده نجات دهد. اینجاست که یک بار دیگر وجه انسانی اسپایدرمن نمایان میشود: او برای آنكه به این بچه روحیه بدهد ماسك خودش را برمیدارد و میگوید: "ببین.. من یه آدم عادی هستم")  اما ناگهان خودرو آتش میگیرد و اسپایدرمن که با یک دست خودرو را گرفته است از پسر بچه میخواهد تا با زدن ماسک احساس قدرت کند و خودش را بالا بکشد.  

 

43- اسپایدرمن مری جین را نجات میدهد ("مرد عنكبوتی")

اسپایدرمن مری جین

سكانس مبارزه مرد عنكبوتی با گرین گابلین كه در میدان تایمز رخ میدهد یكی از نقاط اوج فیلم نخست ریمی است. اما قطعا لحظه ای كه اسپایدرمن شیرجه میزند تا مری جین (با بازی «کرستن دانست») را نجات دهد و سپس او را در آغوش میگیرد و با هم در سطح شهر تاب میخورند از آن صحنه هایی است كه لبخندی حاكی از رضایت را روی لب تك تك هواداران مرد عنكبوتی میگذارد. برای اولین بار شاهد هستیم كه پیتر پاركر به اعتماد به نفس لازم در نقش اسپایدرمن دست یافته و دختری را كه دوست دارد نجات میدهد.

 

42- تولد ونوم ("مرد عنكبوتی 3")

تولد ونوم

اسپایدرمن در فیلم "مرد عنکبوتی 3" بالاخره موفق میشود به كمك ناقوس كلیسا  خودش را از شر سیمبیوت فضایی خلاص كند. در همین اثنا، «ادی براك» خسته و درمانده در كلیسا زانوی غم بغل گرفته  و دارد اسپایدرمن را نفرین میكند. او از خدا میخواهد تا پیتر پاركر را بكشد. سپس سیمبیوت ادی را دربر میگیرد و در نتیجه یكی از معروف ترین دشمنان مرد عنكبوتی به نام «ونوم» خلق میشود. درست است كه ونوم در "مرد عنكبوتی 3" بسیار بد و كلیشه ای به تصویر كشیده شد ولی انصافا نحوه پیدایش او به یاد ماندنی است.

 

41- سخنرانی مری جین به مناسبت مرگ مرد عنکبوتی ("اسپایدرمن:  سفر به درون دنیای عنکبوتی")

- سخنرانی مری جین به مناسبت  مرگ مرد عنکبوتی ("اسپایدرمن:  سفر به درون دنیای عنکبوتی")

انیمیشن تحسین شده "اسپایدرمن:  سفر به درون دنیای عنکبوتی" پُر بود از صحنه های ماندگار و دیدنی. در این میان صحنه هایی که پس از صحنه مرگ پیتر پارکر به دست کینگ پین به نمایش درمیان واقعا تماشایی و تاثیرگذار هستند. مایلز به خانه خود برمیگردد و در حالی که ترسیده و ناراحته پدرش رو بغل میکنه و از والدین خودش میخواد بهش اجازه بدن امشب رو اونجا بمونه. و بعد میبینیم که اخبار مرگ پیتر اعلام میشه و مردم شهر همگی اندوهگین هستند. و سخنرانی مری جین را میشنویم که از شوهرش میگه که چطور یک انسان عادی بود که همیشه فقط میخواست کار درست رو انجام بده ... (کم کم داره گریه مون میگیره). و بالاخره صحنه شگفت انگیزی که مردم شهر از هر قشری جمع شده اند و ماسک اسپایدرمن رو به صورت زده اند تا بهش ادای احترام بکنند (و دیگه اشکمون در میاد ....).

 

40- پیتر به دست خودش لباسش را می‌سازد ("مرد عنکبوتی: دور از خانه")

http://www.spidey.ir/images/img/content/MCU/best-of-spidey/costume-far-from.jpg

خب باید بگیم این مورد از عواقب قبول نکردن دعوت تونی برای اون لباس خفن در قسمت قبلی بود؛ یعنی پیتری که اون لباس رو رد کرد، به جایگاهی رسید که خودش مجبور بود بهترش رو بسازه! از طرفی علی‌رغم تمامی آیتم‌های ذکر شده در برتری نسخه اسپایدرمنِ تام هالند نسبت به بقیه نسخه‌ها اما باز عده‌ای از هواداران کم صبر این ایراد را مطرح کردند که چرا اسپایدی که در کمیک خودش لباس و کاستومشو ساخته این جا باید توسط لباس چند ملیون دلاری صنایع استارک ساپورت شود؛ خب این جا مجال استدلال چرایی این اتفاق نیست  اما مارول بالاخره در بهترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را گرفت. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اسپایدرمنی که در دهه 60 و 70 در کمیک‌ها حضور داشت در واقع نوجوانی بود که در جهان اون دوران زندگی میکرد؛ همون طور که شما الان نمی‌تونین از یک جوان یا نوجوان امروزی که در قرن 21 زندگی می‌کند توقع زیستن به سبک یک نوجوان دهه 60 را داشته باشید نمیتوانید توقع داشته باشید که پیتر هم نخ و سوزن و کاموا دست بگیرد و با رنگ طبیعی قرمز و آبی برای خودش کاستوم بسازد؛ خصوصا اینکه دنیایی که MCU در آن جریان دارد دنیایی بسیار مدرنیزه است. البته این بدین معنا نیست که همه اِلِمان‌های شخصیتی پیتر باید دچار تغییر شود، بلکه منظور نیازهای متغیری است که نافی نیازها ثابت که هیچگاه تغییر نخواهند کرد نمی‌شود. مارول با توجه به این نکات این ویژگی پیتر در دنیای کمیک رو به بهترین سبک ممکن بازآفرینی کرد و ما هواداران وقتی پیتر را با آن چهره مصمم و با انگیزه دیدیم که در حال ساخت لباس پیشرفته خود است حسابی آدرنالینمون بالا رفت. خب به بهترین تصمیم بودنِ این قضیه پرداختیم؛ اما چرا در بهترین زمان؟ علت این بود که دقیقا در این زمان بود که پیتر دچار قوس شخصیتی جدیدش شد، یعنی بعد از اینکه در نبود تونی احساس تنهایی و شکنندگی می‌کرد و بعد از اینکه با فریب خوردن از میستریو و دادن میراث تونی (عینک ایدث) به او حسابی خود را مزمت می‌کرد، با صحبت‌های هپی به خودش اومد و بار مسئولیت سنگینش رو به دوش کشید و خودشو پیدا کرد. دیدن پیتر در اون سکانس نه تنها برای ما بلکه برای هپی هم اونقدر آرامش‌بخش و لذت‌بخش بود که باعث شد تا هپی اون لبخند آرامش‌بخش را بزند، لبخندی که "حق با تونی بود"ِ خاصی توش نهفته بود و در مجموع لحظه به‌یادماندنی را از اسپایدی در ذهن ما حک کرد.

 

39- هری ماسك اسپایدرمن را برمیدارد ("مرد عنکبوتی 2")

جیمز فرانکو در نقش هری آزبورن ((Harry Osborn

هری آزبورن بلاخره به هدف خودش میرسد! در این صحنه ماندگار از "مرد عنکبوتی 2" ، قهرمان ما در غل و زنجیر روبرویش دراز كشیده و هری هم خنجر  به دست نقاب از صورت اش برمیدارد. او با دیدن چهره بهترین دوست خود كاملا شوكه میشود. خنجر از دست اش می افتد و به عقب میرود. «جیمز فرانكو» این صحنه را عالی بازی میكند و تركیبی از احساسات مختلف اعم از خشم، خیانت، سردرگمی و ... را از خود بروز میدهد. این صحنه در ضمن به طور كاملاً موثری برای قسمت بعد زمینه سازی میكند.

 

38-بازگشت از دنیای پودر شدگان ("انتقام جویان: پایان بازی")

بازگشت از دنیای پودر شدگان ("انتقام جویان: پایان بازی")

خب بارها در مقالات متعدد با دلیل و سند نشان دادیم که چرا اقتباس عظیم "انتقام‌جویان: پایان بازی" یک اقتباس ماندگار و یک شاهکار در عرصه فیلم‌های کامیک‌بوکی‌ است. یکی از پرشمار لحظات ماندگار و حماسی این فیلم (برای مطالعه لحظات برتر فیلم، این مقاله را بخوانید) بی‌شک لحظه رستاخیز پودر شدگان بود لحظه‌ای که کاپیتان، مصمم اما زخم خورده به سختی ولی با امید همیشگیش روی پاش جلوی خیل عظیم لشگریان ثانوس ایستاده بود که ناگهان صدای امید بخش سم از هدفون کپ به گوشمون رسید و طی اون صحنه جانانه ما شاهد بازگشت قهرمانان پودر شده بودیم؛ خب بی‌شک زیباترین و جذاب‌ترین بازگشتی که یه حس خیلی خوب رو به هممون داد، بازگشت پیتر پارکرمون بود؛ صحنه‌ای که اسپایدی تار زنان در میدان حاضر شد که با توجه به پایان غم‌انگیزی که در جنگ بی‌نهایت برایش رقم خورد و باتوجه به انگیزه تونی که ما در طول فیلم باهاش آشنا بودیم، خیلی بهمون چسبید و مو به تنمون سیخ شد و بی‌شک یکی از لحظات ماندگار و به‌یاد ماندنی اسپایدی در دنیای سینمایی مارول را رقم زد (تماشاچی های داخل سینما قطعا بیش ترین کف و سوت خودشون رو برای بازگشت اسپایدرمن خرج کردند!).

 

37- نجات مردم در دنیای اسپایدرمن هندی ("اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی")

نجات مردم در دنیای اسپایدرمن هندی

در انیمیشن سینمایی "در میان دنیای عنکبوتی"، بعد از نابودی ساختمون الکمکس بدست اسپات در دنیای اسپایدرمن هندی شاهد تخریب زیادی هستیم که جان عده زیادی از مردم را به خطر میندازه و بعدش بلافاصله سکانش شگفت انگیزی را میبینیم که در آن قهرمانان عنکبوتی ما (مایلز، گوئن، پاویتر و هابی) همزمان شروع به نجات دیگران میکنند. و این خیلی لذت بخشه چون ذات اسپایدرمنه که به یاری مردم بشتابه و این کار با چنان شور و اشتیاق و افتخاری در این سکانس انجام میشه که آدم کیف مبکنه. مخصوصا اینکه این سکانس در اقدامی نبوغ آسا حالت پانل کمیک بوکی پیدا میکنه تا همه ی عنکبوتی ها را نشون بده. تم موسیقی حماسی مایلز هم شنیده میشه و در مجموع اگه هوادار اسپایدرمن باشی خیلی با این صحنه ها حال میکنی. به ویژه اینکه انگار مایلز یه جورایی حالت فرمانده رو پیدا میکنه و حسابی در عملیات نجات میدرخشه (البته او ناخواسته با نجات پدر دختری که اسپایدرمن هندی دوستش داره دردسر بزرگی درست میکنه!).

 

36- مرگ هری آزبورن ("مرد عنكبوتی 3")

مرگ هری ازبورن - مرد عنکبوتی 3

"مرد عنكبوتی 3" در کنار "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نا امید کننده ترین فیلمی است كه تا به حال از روی اسپایدرمن ساخته شده ( دلایلش را قبلاً اینجا توضیح داده ایم) ولی این دلیل نمیشود كه صحنه های ماندگار نداشته باشد. مرگ هری آزبورن (دوست صمیمی پیتر) یكی از آنهاست. در واقع ، مرگ او نه تنها بسیار سوزناك است (به خصوص به لطف موسیقی معركه اقای «كریستوفر یانگ») بلكه به بهترین شكل به كمیك های  مرد عنكبوتی هم وفادار است (به عبارتی دیگر، هری در نتیجه عملی فداکارانه جان خود را از دست میدهد). بدون شک پایانی كه برای هری آزبورن در سه گانه ریمی در نظر گرفته شد، با وجود قابل پیش بینی بودن ، اما منطقی ترین و بهترین پایان ممكن برای این شخصیت مهم است. ضمن اینكه ، «جیمز فرانكو» كه انتقادات زیادی هم از نقش آفرینی او در دو قسمت قبلی شده بود ، كاملاً  در قسمت سوم جبران مافات میکند و یكی از معدود ستارگان درخشان فیلم است.

 

35- پیتر، گوئن را ترک میکند ("مرد عنكبوتی شگفت انگیز")

پیتر گوئن

پیتر در فیلم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"  موفق به شكست دشمن اش یعنی «لیزارد» شده و شهر را نجات داده است. پس حالا وقت شادی و سروره و باید دست دختر مورد علاقه اش را بگیرد و با خوبی و خوشی زندگی كند، درسته؟ نه! چرا؟ چون این اسپایدرمنه و زندگی اسپایدرمن با  همه كاراكترهای دیگه فرق میكنه. به همین خاطر در پایان  میبینیم  كه او با وجود آنكه دلش به شدت برای گوئن استیسی میتپد اما به خاطر قولی كه به پدرش داده و مسئولیتی كه نسبت به او حس میكند  بلاجبار میگوید كه دیگر نمیتواند با او باشد. واكنش گوئن هم بسیار جالب است و بار دیگر هوش بالای او را نشان میدهد زیرا خیلی سریع متوجه میشود كه پدرش از پیتر قول گرفته تا دورش را خط بكشد. در هر حال این سكانس از تلخ ترین های آثار سینمایی مرد  عنكبوتی است. «اندرو گارفیلد» و «اما استون» هم نقش آفرینی فوق العاده ای در آن دارند.

 

34- قاپیدن سپر کاپیتان آمریکا ("کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی")

-  قاپیدن سپر کاپیتان آمریکا ("کاپیتان آمریکا: چنگ داخلی")

در سکانس حماسی و ماندگار نبرد در فرودگاه در فیلم "جنگ داخلی" تونی با کلمه رمزِunderoos   به اسپایدی علامت داد تا به صحنه نبرد بپیوندد. قبل از اینکه اسپایدی بخواهد پیش سایر ابرقهرمانان فرود بیاید و به آنان بپیوندد با یک تاب خوردن جانانه سپر کپ را از دستش قاپید و یک صحنه فان رو خلق کرد که به مظهر حضور مرد عنکبوتی در MCU تبدیل شد (وای که چقدر منتظر این لحظه بودیم!) این صحنه این قدر جالب بود که سازندگان تصمیم گرفتند  تنها صحنه‌ای از مردعنکبوتی باشد که در تریلرهای فیلم نمایش داده شود. هواداران هم با دیدن این صحنه در تریلر، حسابی از خود بیخود شدند، در راستای این قضیه ما دیدیم که پیتر چقدر فان و جالب خودش رو معرفی کرد.

 

33- مرگ دكتر اختاپوس  ("مرد عنکبوتی 2")

مرگ دکتر اختاپوس - الفرد مولینا - مرد عنکبوتی 2

«دکتر اختاپوس» در پایان فیلم "مرد عنكبوتی 2" بار دیگر راكتور مرگبار خود را به كار انداخته. این بار قضیه جدی شده و كل شهر در معرض نابودی قرار گرفته است. اما او در لحظه آخر متوجه اشتباهی كه كرده میشود و تلاش میكند كنترل بازوان مكانیكی خود را به دست بگیرد. او در نهایت راكتور را به كمك بازوانش  زیر آب میبرد و در عملی قهرمانانه خودش را به كشتن میدهد. جمله آخر او این است: " من یك هیولا نخواهم مرد!" آخرین باری كه او را میبینیم در حقیقت جسد اوست كه بی جان و بی حركت زیر آب در حركت است ...

 

32- مکالمه حزن‌انگیز دونفره با هپی‌هوگان در هواپیما ("مرد عنکبوتی: دور از خانه")

طبیعتا هر فیلمی که بعد از "پایان بازی" اکران می‌شد، کاملا تحت‌الشعاع اتمسفر اون فیلم قرار میگرفت چه برسد به اینکه اون فیلم اسپایدرمن باشد و چه برسد به این که کاراکتری که در "پایان بازی" می‌میرد تونی استارک باشد؛ مرشدی که حکم پدر نداشته پیتر را بازی کرد و مهمترین نقش را در زندگی ابرقهرمانی مرد عنکبوتی داشت، پس طبعا ما شاهد ارجاعات بسیاری به تونی و فداکاریش در فیلم بودیم، اما یکی از آن صحنه‌ها، سکانسی بود که به واسطه نقش آفرینی های بی نظیر تونست اشک هممونو در بیاره؛ یعنی همون صحنه‌‌ای که پیترِ بغض‌کرده، داخل هواپیما با هپی، یار و یاور تونی، تنها هستن و پیتر با صدایی بغض‌آمیز برای تونی اظهار دل‌تنگی می‌کنه و هپی‌هم با بغضی مشابه حس یکسانش رو بیان میکنه؛ اصلا انگار جفتشون دنبال فرصتی بودند تا با یک آشنا در مورد این مصیبت درد و دل و سوگواری کنند. جو ماتم زده اون سکانس با چاشنی غم و بغض زیر پوستی تام‌هالند و جان فاورو اون صحنه رو به یکی از احساسی‌ترین صحنه‌های اسپایدرمن در سینما بدل کرد؛ صحنه‌ای که از ذهن‌ها نخواهد رفت، صحنه‌ای که هم بیان‌گر علاقه پیتر و هپی به تونی، و هم یادآور مصیبت از دست دادن تونی در فیلم قبل برای ما طرفداران بود ولی مهم تر اینکه نشان دهنده رسیدن پیتر پارکر به بلوغ شحصیتی جدیدی بود ...

 

31- همکاری و خداحافظی مردان عنکبوتی ("مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست")

6- همکاری و خداحافظی مردان عنکبوتی

قرار گرفتن سه مرد عنکبوتی در یک فیلم کار ساده ای نیست و به راحتی میتوانست باعث ایجاد شدن اثری شلخته و بی‌ربط شود. اما خوشبختانه شیمی و رفاقت جذاب و دلچسبی میان این سه برقرار بود که قطعا یکی از نقاط قوت فیلم "مردعنکبوتی" راهی به خانه نیست" می‌باشد. یکی از جالب ترین لحظات فیلم وقتی است که اندرو گارفیلد میگوید که همیشه دلش برادر میخواسته. خوشبختانه او خیلی حسرت به دل به دنیای خودش برنگشت چون این سه مردعنکبوتی در فیلم شبیه برادر هستند که توبی مثل برادر بزرگ‌تری میمونه که عاقل‌تر از بقیه است. اندرو برادر وسط که احساس می‌کند به اندازه کافی به او توجه نمی‌شود که بسیار به شخصیت پیتر او می‌نشیند و در نهایت تام برادر کوچکتر. همکاری شگفت انگیز این سه برای درمان شرورهایی که میخواهند آنها را بکشند به طرز باور نکردنی خیره کننده است. این صحنه کاری میکند که هر طرفدار اسپایدرمن، صرف نظر از اینکه با کدام فرنچایز مرد عنکبوتی بزرگ شده یا به کدام یک علاقه دارد، از خوشحالی جیغ بکشد و اشک شوق‌ بریزد! همچنین لحظه به آغوش کشیدن این سه نفر در انتهای فیلم، صحنه ای بسیار احساسی و فراموش نشدنی است.

 

این بود از قسمت اول این مقاله. آیا شما موافقید که این صحنه ها جزو برترین ها هستند؟ به نظر شما کدام صحنه ها و سکانس ها در فیلم های مرد عنکبوتی از همه بهتر هستند؟ حدس میزنید در قسمت دوم این مقاله کدام صحنه ها انتخاب شوند؟ منتظر خواندن نظرات شما هستیم!

 

مهدی ترابی مهربانی

(mtm)

All rights reserved © Spidey.ir 2024

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

صحنه های برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

10 صحنه برتر و تاثیرگذار انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی"

15 لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" – بخش دوم

ایستراگ (EASTER EGG) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" – بخش اول

10 صحنه احساسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

50 حقیقتی که باید درباره فیلم اسپایدرمن (2002) بدانید

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

رتبه بندی صحنه های آغازین (سکانس افتتاحیه) در فیلم های مردعنکبوتی

رتبه بندی صحنه های پایانی (سکانس اختتامیه) در فیلم های مردعنکبوتی

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 لحظه برتر فیلم “انتقام جویان: جنگ بی نهایت” (AVENGERS INFINITY WAR)

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

10 صحنه برتر و تاثیرگذار فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" (AVENGERS: ENDGAME)

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی مارول (MCU)

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn