نقد و بررسی سریال جسیکا جونز (Jessica Jones)

نقد سریال jessica jones

خوشبختانه من تونستم نیمی از اپیزودهای فصل اول جسیکا جونز را ببینم و الان میتونم بگم که جسیکا جونز نه تنها با بی باک برابری میکنه بلکه تمام توقعات را در می نوردد.

سریال چسیکا جونز

در این سریال ما قهرمان خود (یعنی جسیکا جونز با بازی «کریستن ریتر») را میبینیم که سابقا یک ابرقهرمان بوده ولی الان تبدیل شده به یک کارآگاه خصوصی الکلی و سعی میکنه زندگی خودش رو از نو بسازه. تجربیات گذشته باعث "اختلال استرسی پس از ضایعه روانی شدید" (PTSD)  در او  شده و سعی داره با این مشکلش مواجه بشه و در این مسیر سعی میکنه بهترین دوست خودش که یک شخصیت محبوب تلویزیونی است به نام «تیریش واکر» (با بازی ریچل تیلور) را نادیده بگیره.

عکس لوک کیج

جسیکا برای اینکه گذشته رو بهتر فراموش کنه ، مامور بررسی پرونده های زن و شوهرهای خیانتکار شده (رئیسش کسی یه که نقشش را «کری آن ماس» بازی میکنه، یعنی همون «ترینیتی» معروف سری "ماتریکس") . در عین حال او توجه اش  به یک متصدی کافه هم جلب شده (یعنی همون جناب لوک کیج» معروف با بازی «مایک کولتر»)

کری ان موس

همانطور که انتظار میرود اوضاع خیلی زود قمر در عقرب میشود. پدر و مادر یک ورزشکار جوان به جسیکا مراجعه میکنند و بهش میگن که چطور دخترشان به طور ناگهانی مفقود شده است. متاسفانه این پرونده مشکوک جسیکا دوباره رهنمون میکند به سوی یک چهره آشنا : «کیل گریو» (Kilgrave) ملقب به »مرد بنفش» (purple man) با بازی «دیوید تننت».

دیوید تننت

اتفاقاتی که گفته شد در یک فیلم سوپرهیرویی میشود در عرض 15 دقیقه روایت شوند ولی چون جسیکا جونز سریاله و زمان بیشتری دست نویسندگانش بوده، توانسته اند شخصیت های داستان رو به خوبی شرح و بسط بدهند و داستان تاثیر گذار تری را تعریف کنند. با اینکه سریال سر فرصت داستانش رو جلو میبره و  حتی شخصیت مرد بنفش  در 4 اپیزود اول سریال در سایه ها پنهانه ، اما هرگز کند به نظر نمیرسه. البته قسمت اول یه ذره ضرباهنگ کندی داره ولی بقیه قسمت ها ریتم فوق العاده زیبایی دارند.

جسیکا جونز

بر خلاف سریال دردویل  که گاهی اوقات تمرکزش از ویلسون فیسک برمیداشت و میرفت سراغ شخصیت های دیگه مثل «استیک» و دیگران، این سریال تمرکزش کاملا روی جسیکا و مرد بنفش هستش. واقعا سخته که این سریال را بدون دیوید تننت تصور کرد لهجه انگلیسی او و ظاهر باحالش آدم را یاد نقش افرینی او در سریال Dr. Who میندازه.  وقتی سریال جلو میرود شخصیت های مختلفی هم معرفی میشوند ولی در نهایت همه آنها کنار میروند و باز همه چیز خلاصه میشود به شخصیت های متضاد جسیکا و کیل گریو.

مرد بنفش - جسیکا جونز

ریتر در نقش جسیکا جونز عملکرد درخشانی دارد و به خوبی از پس ایفای نقش قهرمانی مسئله دار که نه خودش و تماشاگر به درستی قدرت هاش رو درک میکنند، بر می آید. شخصیت جسیکا کاملا مستقل و قوی است. او کاملا جسور است و گلیم خودش را از آب بیرون میکشد ولی در عین حال لحظات عاطفی هم دارد و بروز میدهد که زندگی اش چه جهنمی شده است.

عکس jessica jones

با وجود اینکه نقش آفرینی ریتر سریال را جلو میبرد، ولی این بازی تننت در نقش مرد بنفش است که همه چیز را به اوج میرساند و به هم وصل میکند. همانطور که در تریلرهای این سریال نشان داده شده است این کاراکتر هم تهدید آمیز است و هم ترسناک! (حتی وقتی در ابتدا خیلی کم تو سریال رویت میشه) . مارول به نظر میرسه در تلویزیون شخصیت های خبیث بهتر و قدرتمند تری داره، اون از کینگ پین معرکه سریال دردویل ، اینم از «مرد بنفش» جسیکا جونز که مو را به تن سیخ میکنه.

کرستن ریتر

چیزی که او را اینقدر جالب کرده، هدفش هست. او بر خلاف خیلی از شخصیت های خبیث مرسوم در آثار کمیک بوکی، دنبال فتح دنیا نیست و انگیزه های پیچیده تری داره. نیروهای او در کنترل ذهن دیگران میتونند باعث شوند تا به هر چیزی که میخواد برسه ولی در عوض فقط تو محله Hell’s Kitchen هستش و داره شر درست میکنه. اگر چنین سطح بالایی از شخصیت پردازی در نیمه دوم فصل اول این سریال هم حفظ شود، میتوان امیدوار بود که "مرد بنفش" از زمان هیث لجر و جوکر او، برترین شخصیت خبیث کمیک بوکی بشود.

نقش آفرینی تننت در ضمن این سریال را در مسیر جاده ای تاریک تر می اندازد و شاهد موضوعاتی همچون تجاوز جنسی، ضرب و شتم ، PTSD و  ... هستیم که هر کدام به نوعی از قدرت های او نشات میگیرد. جالبه که نویسندگان سریال هر کدام از این موضوعات را با حساسیت خاصی دنبال کرده اند و باعث میشوند ذهن ما درگیر این مسائل در دنیای واقعی شود.

فصل 1 جسیکا جونز

از نظر لحن این سریال حالت نئو-نوآر (neo-noir) دارد و اصلا شبیه یک فیلم ابرقهرمانی نیست. قدرت های جسیکا و لوک کیج اصلا اغراق شده نیست و سکانس های کامپیوتری یا CGI عظیمی در سریال یافت نمیشود. در واقع این سریال یک تریلر جاسوسی (spy-thriller)که داخلش دعواهایی گذاشته اند ولی این دعواها قابل مقایسه با سریال بی باک نیستند. به عبارت دیگر، تا نیمه اول فصل اول نیروهای خاصی از جسیکا و لوک نمیبینیم چون خودشون هم کاملا با نیروهاشون آشنا نیستند ولی قطعا در ادامه با آشنایی بیشتر آنها با قدرت هاشون صحنه های نبرد بزرگ تری خواهیم بود.

مرد بنفش

این رو هم بگویم که سریال در قسمت هفتم دچار یک پیچش فاجعه آمیز در داستان میشه و خیلی دوست دارم بدونم بعد از این سریال به چه سمتی میره. واقعا قسمت هایی که از این سریال دیده ام درخشان بوده اند. اگر بقیه قسمت های سیزن اول هم به خوبی نیمه اولش باشند بهتون قول میدم که این بهترین چیزی میشه که تا به حال مارول استودیوز ساخته. هرگز تماشای این سریال را از دست ندید که واقعا به ضررتون تموم میشه.

سریال جسیکا جنز

 

مترجم: عمو مختار

منبع: روزنامه ایندیپندنت انگلیس

All rights reserved © Spidey.ir 2015

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

مطالب مرتبط:

100 شخصیت برتر مارول – قسمت چهارم

معرفی شخصیت: جسیکا جونز (JESSICA JONES)

15 صحنه برتر سریال جسیکا جونز

کمیک انتقام جویان جدید (NEW AVENGERS) ترجمه شد + لینک دانلود

اگر از سریال جسیکا جونز خوشتون میاد پس حتما عاشق این کمیک ها میشوید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Omid.J
+1 #1 Omid.J 1394-08-22 00:13
من به خاطر دیوید تننت هم که شده باید این سریالو ببینم!
دکتر مورد علاقه من بود.
(البته فعلا که وقت نمی‌کنم :sad: )
نقل قول کردن
Victor
+1 #2 Victor 1394-08-22 01:27
مرسی عمو
عجب چیزی بشه این سریال با دیوید تننت این بشر یه چیز دیگست اصلا این 10 روز هم بگذره بالاخره ببینیم تننت چی ها به سر جسیکا میاره اگه همه ی قسمتاش مثل این هفت قسمت باشه که فوق العادست
موندم با موفقیت این سریال مارول فصل دوش رو هم تایید میکنه یا نه
خیلی دوست دارم ببینم و بدونم که جسیکا و یارانش به چه روش با مرد بنفش مبارزه میکنن
مارول داره بازم نشون میده سریال رو چجوری میسازن نه نه در واقع دارک رو چجوری میسازن
نقل قول کردن
mtm
+1 #3 mtm 1394-08-22 02:32
مرسی
همونطور که فکر میکردم این سریال هم معرکه است
سایت کمیک بوک هم به پایلوت این سریال نمره A داده و کلی ازش تعریف کرده


تا الان هر چی نقد ازش خوندم مثبت بوده
دیگه الان مارول همه چیز داره . اینم از یه سریال واقعا خفن و دارک
نقل قول کردن
mtm
+1 #4 mtm 1394-08-22 02:33
راستی کیا سریال مامورین شیلد رو میبینن؟
میگن اونم مدتیه خیلی جدی و دارک تر شده، درسته؟
نقل قول کردن
New Goblin
#5 New Goblin 1394-08-22 02:53
4#
آقا محمد اسدپور استاد بی چون و چرای مامورین شیلد هست!رجوع شود به ایشون!
ـــــــــــــــــــــ
ضمن اینکه خبر خوش تو راهه...! :-*
نقل قول کردن
Sherlockian
#6 Sherlockian 1394-08-22 06:55
به نقل از mtm:
راستی کیا سریال مامورین شیلد رو میبینن؟
میگن اونم مدتیه خیلی جدی و دارک تر شده، درسته؟

اره خیلی دارک شده مخصوصا با ورود لش و... ولی هنوزم رگه های طنز توش هستش
نقل قول کردن
n.goblin
#7 n.goblin 1394-08-22 07:58
مرسی عمو
خیلی جالب و مفید بود.فقط خدا کنه همینطوری ادامه پیدا کنه
پ.ن:
استاد نظر سنجی مصاحبه بعدی کمیک فن داغ رو کی تو سایت میزارین؟
نقل قول کردن
kaito
#8 kaito 1394-08-22 10:18
به نقل از n.goblin:
مرسی عمو
خیلی جالب و مفید بود.فقط خدا کنه همینطوری ادامه پیدا کنه
پ.ن:
استاد نظر سنجی مصاحبه بعدی کمیک فن داغ رو کی تو سایت میزارین؟

فعلا به خاطر امتحانات معلقه :lol:
تا سه هفته معلقه... نمی دونم بچه ها کی امتحان دارن و ممکنه فرق داشته باشه زمان ها... من که همین هفته تموم شد ایشالله بقیه هم خلاص شن دوباره شروع میکنیم
نقل قول کردن
kaito
#9 kaito 1394-08-22 10:21
حالا من با خودم عهد کردم یه ماه نرم سر سریال، مگه مارول میزاره؟
لعنتی هی فیلم و سریال دیوونه کننده میده :lol:
نقل قول کردن
mirabilis
+1 #10 mirabilis 1394-08-22 14:35
واقعا نقد جالبی بود ، به نظر میرسه که ما با یه سریال قوی و منسجم مثل دردویل طرفیم .
امیدواریم این روند ساخت سریال های قوی ، توی نتفلیکس ادامه پیدا کنه .
فقط دو تا نکته ، اول اینکه نتفلیکس سریال های کمیکی رو بیش از حد رئالیسم میسازه ، شما کمیک های مثلا دردویل رو بخونین ، میبینین کلی پنل تخیلی داره ، نشون دادن حس های مختلف مت ، ولی تو سریالش ، رئالیسم خاصی هست ، نمیگیم نکته ی منفی ای هستش ولی از اون حالت کمیکی بودن ، فاصله داره ، میشه یه چیزی مثل فیلم های نولان .
نکته ی دوم هم اینه که واقعا حیف که مارول یه همچین خبیث های قوی رو نمیتونه توی دنیای سینماییش خلق کنه ، دنیای سریال این فرصت رو داره که توی چندین و چند قسمت ، کاراکتر خبیث رو نشون بده و کامل به بیننده معرفیش کنه ، به طوری که بیننده بتونه چند بعدی بودن و پیچیدگی شرور رو حس کنه ، حیف که توی فیلم های سینمایی ما همچین چیزی رو از مارول ندیدیم ، شاید بهترین خبیثش ، لوکی بوده ، اونم به این دلیل که این فرصت پیدا شده تا به لوکی در چند فیلم دنیای سینمایی مارول پرداخته بشه ، ثور ، اونجرز و ثور : دنیای تاریک ، در حالیکه اکثر شرور های دیگه ، توی یه فیلم بیشتر حضور نداشتن . ( البته الانم لوکی خاکستری تیره است تا شر مطلق ! :lol: )
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1394-08-22 15:31
به زودی ...
قسمت سوم از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز (سری جدید)
نقل قول کردن
2m-had
+1 #12 2m-had 1394-08-22 15:41
سلام دوستان گلم! ;-)
من بالاخره این فیلم انت من رو دیدم! :D
کلی ذوق کردم وقتی فالکون رو توی فیلم دیدم!البته دوست داشتم استیو هم ببینم! :-*
کمی هم ناراحت شدم از اینکه انت من و فالکون رابطشون از همون اول ناجور شروع شد! :oops:
خلاصه فیلم جذابی بود!و همین طورFUN!
مخصوصا جایی که توی قطار اسباب بازی داره مبارزه می کنه!
و همین طور توی تمریناتش!
خلاصه خیلی حال کردم!
دم مارول گرم... ;-)
نقل قول کردن
Donny.Black97
#13 Donny.Black97 1394-08-22 19:18
با سلام خدمت تمام اساتید
من خیلی منتظر این سریال بودم و این مقاله باعث شد که دیگه نتونم منتظر بمونم ولی هر چقدر گشتم نتونستم لینک دانلود سریال رو پیدا کنم
اگر میشه یکی از شما بزرگواران لینک دانلود این سریال رو در اختیار این جانب قرار دهذ
با تشکر
نقل قول کردن
Victor
#14 Victor 1394-08-22 19:26
#13
عزیز هنوز 7 روز به وقت قانونیش مونده باید حداقل 10 15 روز صبر کنی کاملش بیاد
نقل قول کردن
Dark spidey
+1 #15 Dark spidey 1394-08-22 21:34
داغ داغ پوستر جدید سریال جسیکا جونز منتشر شد


نقل قول کردن
zuko
#16 zuko 1394-08-23 20:41
به نقل از mirabilis:
واقعا نقد جالبی بود ، به نظر میرسه که ما با یه سریال قوی و منسجم مثل دردویل طرفیم .
امیدواریم این روند ساخت سریال های قوی ، توی نتفلیکس ادامه پیدا کنه .
فقط دو تا نکته ، اول اینکه نتفلیکس سریال های کمیکی رو بیش از حد رئالیسم میسازه ، شما کمیک های مثلا دردویل رو بخونین ، میبینین کلی پنل تخیلی داره ، نشون دادن حس های مختلف مت ، ولی تو سریالش ، رئالیسم خاصی هست ، نمیگیم نکته ی منفی ای هستش ولی از اون حالت کمیکی بودن ، فاصله داره ، میشه یه چیزی مثل فیلم های نولان .
نکته ی دوم هم اینه که واقعا حیف که مارول یه همچین خبیث های قوی رو نمیتونه توی دنیای سینماییش خلق کنه ، دنیای سریال این فرصت رو داره که توی چندین و چند قسمت ، کاراکتر خبیث رو نشون بده و کامل به بیننده معرفیش کنه ، به طوری که بیننده بتونه چند بعدی بودن و پیچیدگی شرور رو حس کنه ، حیف که توی فیلم های سینمایی ما همچین چیزی رو از مارول ندیدیم ، شاید بهترین خبیثش ، لوکی بوده ، اونم به این دلیل که این فرصت پیدا شده تا به لوکی در چند فیلم دنیای سینمایی مارول پرداخته بشه ، ثور ، اونجرز و ثور : دنیای تاریک ، در حالیکه اکثر شرور های دیگه ، توی یه فیلم بیشتر حضور نداشتن . ( البته الانم لوکی خاکستری تیره است تا شر مطلق ! :lol: )

به نظر من که بهترین شرور التران بوده تو دنیای سینمایی. :-*
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

تولد مجدد قهرمانان

گرین گابلین

تاپ 20 - سایت spidey.ir

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

51

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

008

009

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

35

46

45

44