خیلی از هواداران مرد عنكبوتی «پیتر دیوید» (Peter David) را بهترین نویسنده تاریخ كمیك های اسپایدرمن میدانند!
«پیتر دیوید» ، متولد 2 سپتامبر 1956
واقعاً در عالم كمیك بوک كم پیدا میشود نویسنده ای كه اولین داستان دنباله داری كه مینویسد با موفقیت چشمگیری روبرو شود اما این اتفاق برای «پیتر دیوید» افتاد! در واقع، داستانی كه او سال 1985 تحت عنوان "مرگ جین دی ولف" (The Death of Jean DeWolff) برای كمیك بوک The Spectacular Spider-Man نوشت هنوز هم به عنوان یكی از بهترین های تاریخ اسپایدرمن شناخته میشود
(مقاله مرتبط: 10 داستان برتر تاریخ اسپایدرمن!)
البته پیتر دیوید پیش تر داستان های تك قسمتی برای اسپایدرمن نوشته بود ولی با این داستان بود كه خودش را به عنوان نویسنده ای بزرگ مطرح كرد. "مرگ جین دی ولف" داستانی چهار قسمتی و بسیار تكان دهنده و تاثیر گذار بود كه در آن قاتلی سریالی ملقب به Sin-Eater یكی از افسران زن پلیس به نام جین دی ولف (كه بر خلاف همكاران دیگرش، همواره رابطه خوبی با اسپایدرمن داشته است) را به طور فجیعی قتل میرساند و باعث میشود تا اسپایدرمن جستجوی پرهیجانی را برای یافتن قاتل آغاز كند. در ادامه Sin-Eater دست به كشتارهای بیشتری میزند و و باعث میشود تا اسپایدرمن نهایت تلاش خود را برای متوقف كردن اش به كار ببرد. پیتر دیوید به طرز فوق العاده ماهرانه ای بر تنش و جذابیت موجود در داستان می افزاید و در نهایت آن را با نبردی غیر كلیشه ای میان اسپایدرمن و «بی باك» (Daredevil) به پایان میرساند. او در ضمن موفق میشود سئوالات مهمی درباره اینكه "عدالت واقعی چیست و چه طور اجرا می شود؟" مطرح كند و ذهن مخاطب را به چالش بكشد. برای خواندن این داستان معرکه به زبان فارسی اینجا را کلیک کنید.
در کل پیتر دیوید نویسنده ای است كه میتواند به راحتی و با موفقیت تمام لحن داستان هایش را از تاریك و خشن به مفرح و طنز آمیز تغیر دهد. مثلاً او در "مرگ جین دی ولف" فضایی به غایت سرد و جدی خلق كرد در حالیكه درست چند ماه قبل برای شماره 267 از كمیك بوک "اسپایدرمن شگفت انگیز" داستانی نوشته بود كه احتمالاً بامزه ترین و خنده دار ترین داستانی است كه تا به حال درباره اسپایدرمن نوشته شده!!! (نسخه ی ترجمه شده ی این کمیک اینجاست). ضمناً او نویسنده ای بود كه شخصیت «گربه سیاه» و برخی دیگر از كاراكترهای داستان های اسپایدرمن را مجدداً احیا كرد. دیوید همچنین تخصص ویژه ای در رفع حفره های داستانی كه توسط نویسندگان دیگر در ماجراهای اسپایدرمن به وجود می آیند دارد و خیلی اوقات در داستان های خود به طور قانع كننده ای به سئولاتی كه از قبل بی پاسخ مانده اند پاسخ میدهد (به عبارتی ساده تر، او گند كاری دیگر نویسندگان را جبران میكند!) .
پس از "مرگ جین دی ولف" دیوید از شماره 111 تا 123 نویسنده Spectacular Spider-Man بود (البته به استثنای چند داستان تك قسمتی) بعد در شمار های 134 تا 136 دنباله "مرگ جین دی ولف" را تحت عنوان "بازگشت Sin-Eater" به رشته تحریر درآورد كه اگر چه به خوبی قسمت اول نبود ولی همچنان با استقبال مواجه شد.
او سپس به Web of Spider-Man كوچ كرد و برای مدتی نویسنده آن كمیك بوک بود. اما سپس به وی ماموریت داده شد تا پس از سالها فراز و نشیب و معطل نگداشتن خوانندگان، هویت یكی از دشمنان بزرگ اسپایدرمن یعنی «هاب گابلین» (Hobgoblin) را فاش كند! (در واقع نویسنده ای دیگر به نام «راجر استرن»، هاب گابلین را خلق و مدتها هویت اش را مخفی نگه داشته بود. استرن حتی پس از ترك مارول حاضر به فاش كردن هویت مخلق خود نشده بود بنابراین مارول كه دیگر نمیتوانست پاسخگوی سئوالات عدیده خوانندگانش باشد از دیوید خواست تا هویت هاب گابلین را فاش كند!) در نتیجه دیوید در شماره 289 از "اسپایدرمن شگفت انگیز" داستانی نوشت كه در آن سرانجام به طور بسیار غیر قابل توجیه ای مشخص شد «ند لیدز» (خبرنگار روزنامه «دیلی بیوگل» و شوهر «بتی برانت») هاب گابلین بوده است!!! به علاوه، ند لیدز در این داستان به طرز كاملاً احمقانه (ودر قالب یك فلش بك!) به قتل رسید!
خوانندگان اصلاً از این داستان خوششان نیامد (چون مشخصات و سرنخ هايي كه تا آن موقع در مورد هويت مخفي هاب گابلين به خوانندگان داده شده بود، با «ند ليدز » همخواني نداشت) و شاید بتوان آن را تنها نقطه سیاه كارنامه درخشان دیوید دانست. البته او اخیراً در مصاحبه ای اعلام كرد كه ابتدا قرار بوده «ند لیدز» یک نکته انحرافی دیگر باشد ولی با عوض شدن سردبیر کمیک های اسپایدرمن، مارول هم لیدز را به عنوان هاب گابلین معرفی کرد!
در هر حال دیوید در ابتدای دهه 90 میلادی به به همراه طراحی به نام «ریك لئوناردی» شخصیت «میگل اهارا» یا همان «مرد عنكبوتی 2099» را خلق كرد و داستان های بسیار خوب و جالبی نوشت كه در ذهن هواداران اسپایدرمن باقی مانده است و میتونید آنها را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.
او در سال 2005 نویسنده كمیك بوک تازه راه اندازی شده Friendly Neighborhood Spider-Man شد و به جز شماره آخر، تمام شماره های ان را نوشت. او در این مجموعه نیز تخصص خود را به رخ كشید و ماجراهای مفرح و سرگرم كننده ای نوشت كه البته به مرور از قوت آنها كاسته شد زیرا ناچار بود خودش را با حوادثی كه به طور همزمان درکمیک بوک "اسپایدرمن شگفت انگیز" به چاپ میرسید وفق دهد و داستان هایی مرتبط با آنها بنویسد. به همین دلیل او هرگز نتوانست آنچه را كه خودش واقعاً در ذهن داشت روایت كند (تازه چون آن موقع فیلم "مرد عنكبوتی 3" هم به اكران در آمده بود مارول به دیوید دستور داد تا حتماً در سه قسمت از «مرد شنی» به عنوان شخصیت منفی استفاده كند!!!)
او چند شماره ای هم برای Marvel Adventures: Spider-Man نوشت كه از بهترین های این سری تلقی میشوند. در سال 2011 او داستان بازی رایانه ای Spider-Man: The Edge of Time را برای شركت بازیسازی Beenox نوشت و تا به حال چندین كتاب مرجع درباره اسپایدرمن و رمان هایی براساس فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی منتشر كرده است. متاسفانه دیوید چندی پیش سكته كرد و مدتی است كه در بستر بیماری افتاده ولی خوشبختانه موضعیت اش رو به بهبود است.
مهدی ترابی مهربانی
All rights reserved © Spidey.ir 2013
(هرگونه كپیبرداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز میباشد)
مطلب مرتبط:
10 حقیقتی که باید دربارۀ «سینایتر» (SIN-EATER) بدانید
10 حقیقت مهمی که باید درباره مرد عنکبوتی 2099 (میگل اُهارا) بدانید
10 قهرمان برتر در دنیای سال 2099 مارول
معرفی 10 دشمن برتر «میگل اوهارا» ملقب به «اسپایدرمن 2099»
نگاهی به لباس های میگل اُهارا ملقب به "مرد عنکبوتی 2099"
كمیك بوك های مرد عنكبوتی 2099 به زبان فارسی
بزرگان تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی
لحظات ماندگار در كمیك های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن به حومه شهر میرود!
شماره 267 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم
نقد و بررسی بازی "مرد عنكبوتی بر لبه زمان"
کمیک Spider-Man 2099 ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم
لینک دانلود کمیک های "مرد عنکبوتی 2099" (کامل)
لحظات ماندگار در كمیك های مرد عنکبوتی: هویت هاب گابلین فاش میشود!
دیدگاهها
کمیک هایی که برای "هالک" نوشته خارق العاده است
هر چی برای مارول و دی سی نوشته خوبه (کمیک های star trek اش هم که دیگه حرف نداره!) اصلا به نظرم دیوید تا به حال کمیک بد ننوشته!
جوایز متعددی هم گرفته:
1992 - Eisner Award for Best Writer/Artist or Writer/Artist Team for The Incredible Hulk
1993 - Wizard Fan Award
1993 - UK Comic Art Award
1994 - Golden Duck Award for Young Adult Series for Star Trek: Starfleet Academy
1995 - Australian OZCon 1995 Award for Favorite International Writer
1995 - Comics Buyer's Guide Fan Award for Favorite Writer
1996 - Haxtur Award for Best Script in Hulk: The Fall of the Pantheon
2007 - Julie Award for achievements in multiple genres
2011 - GLAAD Media Award for Outstanding Comic Book for X-Factor vol. 3
2011 - International Association of Media Tie-In Writers Grandmaster Award
عجیبه ها هر وقت اسم استن لی میاد یاد باب کین میفتم
البته «بتی برنت» شوهرش یعنی «ند لیدز» را در لباس هاب گابلین دیده بود! بنابراین استرن اینگونه توضیح داد: لیدز از سوی دیلی بیوگل ماموریت یافت تا درباره هاب گابلین تحقیقات کند. او هم موفق شد هاب گابلین را تا دم مخفیگاهش تعقیب کند. ولی هاب گابلین متوجه شد و ند را گرفت. او ستگاهی رو سر «ند» گذاشت و با آن او را شستشوی مغزی داد و کاری کرد تا گاهی اوقات لباس هاب گابلین را بپوشد.
پس داستان کدوم بازی را استن لی نوشت
تا جایی که من میدونم استن لی برای هیچ کدوم از بازی های اسپایدرمن چیزی ننوشته
راستی اصلا چرا باید این طوری باشه مگه باب کین چیش از استن لی کمتر بود
حرف خنده داری زدیا باب کین فقط بتمن را خلق کرد ولی استن لی اسپایدی تور هالک ایرون من 4 شگفت انگیز دردویل دکتر استرنج اونجرز مردان ایکس را هم خلق کرد حالا ببین از بتمن 7تا فیلم ساختن ولی از اینایی که مثال زدم 19 تا فیلم دراومده 5 تا دیگه هم تو راه
واقعاخوشحالم که مجموعه پیشتازان فضاازاستکباردی سی و مارول خارج شدوبه دست idw افتاد.
درست اما باب کین کسی رو خلق کرد که اندازه همون 10 تا در امد داره!!!
نمره SpiderMan 1 در متاكريتيك: 73 در imdb: 7.3
نمره SpiderMan 2 در متاكريتيك: 83 در imdb: 7.4
نمره SpiderMan 3 در متاكريتيك: 59 در imdb: 6.3
میانگین نمره در متاكريتيك: 71
میانگین نمره در imdb: 7
حالا در اینجا فیلم مرد عنكبوتی شگفت انگیز مارك وب هم هست. نمره در متاكريتيك: 66 نمره در imdb: 7.1 كه اگه نمره های اینو هم لحاظ كنیم میشه
میانگین نمره متاكريتيك: 69
میانگین نمره imdb: 7
و اما شاهكار های استاد به این صورت هستند.
نمره Batman Begins در متاكريتيك: 70 نمره در imdb: 8.3
نمره The Dark Knight در متاكريتيك: 82 نمره در imdb: 9
نمره The Dark Knight Rises در متاكريتيك: 78 نمره در imdb: 8.6
نمره میانگین سه گانه در متاكريتيك: 76
میانگین نمره در imdb: 8.6
واضحه كه سه گانه استاد از سه گانه سم ریمى بهتره! (با احتساب مرد عنكبوتی شگفت انگیز، نمره این سری پایینتر هم میاد)
1- چرا فیلم های جوئل شوماخر و تيم برتون لحاظ نشده اند؟
پاسخ: تنها سه گانه نولان رو به عنوان فیلم بتمن قبول دارم و وقتی یكی یه فیلم داغون میسازه، به سری اصلی لطمه ای وارد نمیشه. مثلا من بیام فردا یه فیلم فاجعه از مردعنكبوتی بسازم و فیلمم از متاكريتيك 30 و از imdb هم 3 بگیره! اینطوری میانگین كل مردعنكبوتی از متاكريتيك میشه 62 و از imdb هم میشه 6.2!!! پس یعنی الان ارزش فیلم های ریمى (ولو كم) میاد پایین؟
2- راجر ايبرت گفته مردعنكبوتی 2 بهترین ابرقهرمانی تاریخه. حالا چی؟
پاسخ: برا مرد عنكبوتی تو متاكريتيك، 42 تا نقد نوشته شده كه یكی از اینا برا راجر ايبرته و بهش هم 100 داده، در عوض جیمز برايندلى به این فیلم نمره 75 و به شوالیه تاریكی نمره رو داده. در ضمن راجر ايبرت به شوالیه تاریكی هم 100 داده و وقتی نمره اش به دو فیلم یكسان میشه، پای جیمز برايندلى میاد وسط كه نمره 100 داده. پس میانگین نمره شوالیه تاریكی از نگاه منتقدین معتبری نظیر برايندلى و ايبرت و ... بالاتر از مرد عنكبوتی 2 میشه.
3- زندگی پیتر پاركر سطح پایینه و از نظر مالی زیر متوسطه اما بروس وین خیلی پولداره و به همین دلیل، ارتباط با زندگی پیتر برای بیننده آسان تره. حالا چی؟
پاسخ: دنیای بتمن (حداقل در سه گانه استاد) عاری از تخیلات بچه گانه مرد عنكبوتیه! درسته كه بروس پولداره اما وقوع دنیای مرد عنكبوتی غیر ممكنه. رسیدن به دنیای بروس امكان پذیره و مایه اش یه كم پوله ولی چطوری میشه كه یه عنكبوت بیاد یه آدمو نیش بزنه بعد آدم اونطوری بشه؟؟؟
4- مرد عنكبوتی ضعیفتر از بتمنه و این داستان رو جذابتر میكنه. حالا چی؟
پاسخ: اتفاقا بتمن ضعیفتره! مرد عنكبوتی از ساختمون 50 طبقه میافته پایین هیچیش نمیشه اونوقت كی قویتره؟ بتمن با اتكا به قدرت بدنى مبارزه میكنه و این قدرت رو تو انجمن سایه ها (بتمن آغاز میكند) به دست آورده ولی مرد عنكبوتی چی؟ وای میسه یه جا فقط تار میندازه و اصلا قدرت بدنى بالایی نداره و تا حالا هم تو هیچ فیلمش شكست نخورده درحالی كه بتمن تو مبارزه نخست با بین (شوالیه تاریكی برمیخیزد) به سختی شكست میخوره و مهره ستون فقراتش هم درمیاد.
خب دوستان من به صورت منطقی، از جنبه های مختلف ثابت كردم كه سه گانه بتمن استاد از سه گانه مرد عنكبوتی سم ریمى و تك فیلم مارك وب بهتره. توهین نكردم پس منطقی و مستدل جوابم رو بديد. با تشكر
2- در اینجا باید فیلم رو یکبار دیگه دید. صحنه های اکشن فوقالعاده ,داستان عالی و "اقتباسی" از روی کمیک که حتی بعضی پانل های معروف کمیک های مهم اسپایدرمن هم در بین سکانس ها دیده میشد و وفاداری بی نظیر به شخصیت های کمیک (برعکس سه گانه نولان) باعث میشه بهترین فیلم اقتباسی از روی کمیک ها باشه. نه فقط یه فیلم خوش ساخت از روی یه ابر قهرمان که از کمیک هاش هیچی به همراه نداره.امتیاز منتقدان به شوالیه بیشتر بود چون از نظر هنری در درجه بالاتر قرار میگرفت ولی به هیچ وجه نمیشه یه اقتباس خوب تلقی بشه.
3-وضعیت مالی پیتر پارکر در درجه پایینی نیست و از پس خودش میتونه بر بیاد. راستی شما انگار اون آمار رو نخوندی که از رمان ها و کمیک ها و کتاب داستان ها پولدارترین شخصیت ها رو استخراج کرده بودند و بروس وین با اختلاف بسیار بسیار زیاد پولدار ترین شخصیت تخیلی شناخته شد! کی گفته ما میتونیم به ثروت اون برسیم. ثروتی که برای او تعیین شده چند برابر بیل گیتسه! به هیچ وجه نمیتونیم حتی اینهمه پول رو تصور کنیم چه برسه به اینکه خودمون رو جای بروس قرار بدیم. ولی جهش ژنتیکی با وجود اینکه غیر عادیه ولی تصورش راحت تره. در ضمن در کمیک year one بتمن یه درخت رو از وسط نصف میکنه حالا میتونی بگی این قدرت رو از کجا اورده.
4-مرد عنکبوتی قدرت بدنی و مقاومت بالایی داره به همین دلیل دشمنان سرسخت تری داره. بارها در داستان های مختلف با سرسخت ترین دشمنانش مثل دکتر اختاپوس در شماره 31-33 ASM یا گرین گابلین در شماره 121-122 ASM یا حتی با همه ی دشمنانش در marvel knights روبه رو میشه. در همه ی عناوینی که باهاشون روبه رو میشه به صورت عادی توان شکست دادنشون رو نداره ولی دست از مبارزه نمیکشه چون احساس "مسئولیت" میکنه. اکثرا در طی مبارزه طولانی و نا برابر با خلاقیت اسپایدرمن در مبارزه دشمنانش رو با تلاش بسیار شکست میده در حالی که در تمام کمیک ها و فیلم های بتمن (مخصوصا سه گانه نولان) یه ابر شرور میاد بتمن جلوشو میگیره بعد دوباره برمیگرده بتمن روشکست میده و گاهی وقتا اونو در هم میشکنه. و در نهایت دوباره بتمن پیروز میشه. یه روند عادی که با کارگردانی خوب در فیلم یا طراحی و روایت خوب در کمیک میتونه موفق بشه ولی جذابیت درونی نداره. راستی اسپایدرمن توی بیشتر مبارزه هاش شکست میخوره و در نهایت پیروز میشه که همیشه یه روند منظقی و متفاوت به پیروز شدنش می انجامه (توی فیلم ماک وب جز مبارزه آخر بقیه رو لیزارد برنده شد) ولی بتمن با همون قائده ای که گفتم همیشه یکسان پیروز میشه.
بحث سر فیلم نیست شخصیت بتمن و اسپایدرمن رو باید از دید کمیک بوکی مقایسه کرد.
2- صحنه های اكشنش درسته خوب بود ولی اكشن شوالیه تاریكی هم عالی بود. اگه قرار باشه فقط رو صحنه اكشن به نظر بدیم اینطوری The Avengers باید بهترین فیلم تاریخ بشه! قطعا فاكتور هایی نظیر فیلم نامه قوی، بازی های زیرپوستی و عمیق و ... مهمتر هستند. همونطور كه خودتون گفتيد، شوالیه تاریكی از نظر هنری در درجه بالاتری قرار داره و همین بسه كه از كل فیلم های SpiderMan برتر باشه و منم واقعا از دیدنش لذت بردم مخصوصا بازی عالی هيث لجر فقید.
3- منظورم از پولدار بودن بتمن اینه كه در هر صورت واقعیه. مشكل هست ولی به هر حال واقعیه. جهش ژنتیكی رو چطور توجیح میكنی؟ یه عنكبوت از آسمون خدا كاملا اتفاقی بيوفته رو كله یه آدم و كاملا اتفاقی نیشش رو فرو كنه رو گردنش و بقیه ماجرا! بتمن پولداره چون باباش پولدار بوده و این چیز عجیبی نیست. این همه آدم مایه دار!
4- دشمنان مرد عنكبوتی سرسختن؟ والا من كه تو The Amazing SpiderMan چیزی به اسم "سرسخت بودن" تو شخصیت Lizard ندیدم. مبارزات بتمن بیشتر از اینكه Fiction و بدنى باشه، روحی و روانی هست و مغز بتمن رو درگیر میكنه تا بدنش (البته فیلم خالی از صحنه های اكشن نیست) مثلا تو The Dark Knight ما مبارزه بدنى آنچنانی بین بتمن و جوكر ندیدیم اما در آخر فیلم جوكر برنده شد و به هدفش رسید (سقوط شوالیه سفید گاتهام). به علاوه در Batman Begins مبارزه پایانی فیلم واقعا برای بتمن سخت بود با اینكه Fiction نبود. خلاقیت در مبارزه؟ ایستادن یه جا و هی تار انداختن به Lizard رو میگی خلاقیت؟ یا شایدم در SpiderMan 3 اون جایی كه SandMan مشتش رو میخواد بكوبه رو مرد عنكبوتی و از رو هوا و شانسی، Harry میاد كمكش میكنه؟ یا شایدم تواناییی كه مرد عنكبوتی داره كه هر وقت خطر نزدیكش باشه احساسش میكنه؟ كدوم اینا خلاقیتن؟
بازم میگم بحث من سر مقایسه "فیلم" هاست، نه كاميك و اقتباس و اینجور چیزا. كل حرف من اینه كه سه گانه استاد بهتر از سه گانه ریمى و تك فیلم مارك وب هست. حالا اگه اینو قبول نداری دلیلش تعصب بیش از حده
2-اگر شوالیه تاریکی هیث لجر رو به عنوان جوکر نداشت اصلا فیلم تا این حد موفقیت پیدا میکرد؟ در ضمن ژانر فیلم "ابر قهرمانی" هست ولی فیلم دقیقا برعکس , ما اکثرا جوکر رو میبینیم طوری که انگار شخصیت اصلیه و اکثر صحنه های حظور بتمن کوتاهند.
3- بازم میگم روی زمین هیچ کسی به ثروت بروس وین وجود نداره. بروس اگر تمام عمرش رو ابزار های مبارزه و وسایل نقلیه خفن بسازه و کلوب و هتل های شهر رو بخره بازم پولش تمام نخواهد شد!!
4- بازم کمیک و فیلم رو یکی کردی. در منبع اقتباس فیلم ها دشمنان بسیار سرسخت تر به تصویر کشیده شده بودند ولی در فیلم از این ها کاسته شد. شما از قوت در فیلمنامه حرف میزنی منم میگم اتفاقا یه حفره ی بزرگ داست "بازنشته شدن بتمن" که قبلا توضیح دادم.
خلاقیت در مبارزه منظورم مبارزه روی قطاره , مبارزه روی شیشه های بانک در Spiderman 2 , مبارزه با گرین گابلین در هوا در قسمت اول. تمام این ها مخصوصا صحنه های مبارزه ی قسمت دوم به نظرم هنوز هم بی نظیر هستند و نظیر هیچکدوم از اینها در سه گانه نولان نیست.البته شوالیه ی تاریکی سکانس های فوقالعاده ای داشت ولی از نظر مبارزه ها اسپایدرمن بهتر و جذاب ترعمل کرده. مثلا مبارزه بتمن و بین در فاضلاب کاملا معمولی و عادی بود جز آخرش که با شکست بتمن تموم میشه کمرش میشکنه (که همونم از روی سری کمیک knightfall برداشته شده برای همین نکته ی خاصی نداره) که باز هم همون روند کلیشه ای اکثر تمام کمیک ها و فیلم های DC رو ادامه میده. راستی چطور بروس که کمرش تازه شکسته و به اون گودال تبعید شده چطور وقتی برای بالا رفتن تلاش میکنه وقتی می افته چیزیش نمیشه؟
کلا TDKR از بیخ و بن مشکل داره. اصلا من با بازنشسته شدن بتمن مشکل دارم. تو فیلم میگه جرایم سازمان یافته تو گاتام پایان یافته پس به وجود بتمن نیاز نبوده! حتی اگه قبول کنیم که تو شهر فاسد و جرم خیزی مثل گاتام که تو کمیک ها هر روز یه villain خوش آب و رنگ توش ظاهر میشه دیگه جنایت بزرگ رخ نمیده پس جنایات کوچک و خرد چی? مگه یه دزد بی سر و پا و غیر سازمان یافته نبود که بابا و ننه بروس رو کشت? آیا بتمن سوگند یاد نکرده نذاره فرد دیگری مثل خودش یتیم نشه? آیا او در برابر جامعه وظیفه نداره? ایا کمک به مردم فقط از طریق مبارزه با دم کلفت هایی مثل جوکر و دو چهره انجام میشه? به نظرم فرق بتمن و اسپایدرمن در همینه. پیتر هرگز دست از مبارزه نمیکشه و هرگز بازنشسته نمیشه چون میدونه همیشه بهش نیازه. "اسپایدرمن 2" رو یادتونه? وقتی برای مدتی کوتاه حرفه اش رو گذاشت کنار چون قدرتی نداشت, ولی بازم دلش طاقت نیاورد و رفت داخل اون ساختمان آتش گرفته و اون بچه رو نجات داد. اما نولان فقط میخاسته یک وضعیت دراماتیک تو قصه فیلم خلق کنه: بتمن بازنشسته به عرصه برمیگرده!
با دوستمون موافقم که فیلم یه عالمه پرسش بی پاسخ تو ذهن باقی میذاره. واقعا چرا یهو با میراندا ....? واقعا چرا? حالا آخر فیلم دلیل واقعی علاقه میراندا به بروس رو میفهمیم ولی چرا بروس آن بتمن بزرگ و آن بزرگترین کارآگاه جهان این همه بهش اعتماد میکنه و تو این همه مدت بهش ذره ای شک نکرده بود? واقعا حرف حساب بین چیه? چرا با وجود آنکه تالیا میگه باباش از بین خوشش نمیومده اما بین این همه سنگ league of shadows رو به سینه میزنه? شاید هوش من زیاد نیست ولی هنوزم بعد از چند بار دیدن فیلم نمیدونم قضیه اون گودال چیه? اصلا کجاست? تو گاتام? پس چرا کسی از حضورش باخبر نشده تو این همه سال? خارج از شهر? تو کشور دیگه? پس بروس چی جوری خودشو سریعا به شهر برمیگردونه?
البته من فداکاری آخر بروس رو خیلی پسندیدم ولی ای کاش آخرش میمرد و نمیرفت با کت وومن عشق و حال! با خودم: ای بابا این که تازه از بازنشستگی در اومده بود?!
دست آخر اینکه من فیلمو دوست ندارم چون ضد جنبش وال استریته. چون توش بروس شده سمبل خرپول های آمریکا و مخالف جنبش. هر چند که فیلم قبلی هم طرفدار سیاست های بوش بود و کارهای اونو مثل استفاده از هر چیز حتی شکنجه و استراق سمع در برابر تروریست ها (جوکر) توجیه میکرد. به خاطر همین بود که آخر اون فیلم لوشس فاکس از دست بتمن ناراحت میشه چون دست به استراق سمع زده
چه مقایسه احمقانه ای!
"اسپایدرمن 3" رو كه باید لحاظ نكنی چون فیلمی نبود كه سم ریمی بخواد بسازه. در واقع سونی اونقدر دخالت كرد كه فیلم افتضاح شد. پس نمیشه اونو فیلم ریمی به حساب آورد. چون من مطمئنم اگه ریمی اجازه میافت تا هر آنچه در ذهن داره رو با شخصیت خبیثی كه خودش دلش میخواست تو فیلم باشن بسازه الان پوز همه فیلم های ابرقهرمانی خورده بود چون ريمي اونقدر تو دو فيلم فبلي subplot هاي جالبي رو درست كرده و ادامه داده بود، كه مطمئنا به سرانجام رسيدن اونا تو قسمت سوم حتما جواب ميداد. ولی به خدا همین اسپایدرمن 3 به نظر من از فیلم سراسر اشتباه و مملو از حفره های فیلمنامه ای dark knight rises the بهتر بود چون لااقل fun بود در حالیكه TDKR اینم نبود.
پس نمیتوان مقایسه شما را بین ریمی و نولان دانست
برای من شخصا این مهم تره كه اسپایدرمن و اسپایدرمن 2 در سایت متاكزیتیك (یعنی منیع اصلی سنجش و سایتی كه فقط نظر منتقدای تاپ و برجسته رو منعكس میكنه) به ترتیب از بتمن آغاز میكند و شوالیه تاریكی امتیازات بیشتری كسب كرده اند. تازه، یادتون باشه كه ریمی حتی تو اسپایدرمن 1 هم چندان آزادی نداشت و اگه یك كم سونی بودجه بیشتری بهش میداد یا لباس مضحك گرین گابلین رو بهش تحمیل نمیكرد الان قضیه فرق میكرد در حالیكه وارنر غلام حلقه به گوش نولانه و هر چی بگه گوش میكنه و هر چی میخواست رو براش فراهم كرد! (شما ببین نولان رو كرده همه كاره اقتباس های كمیك بوكیش و شما اسم نولان رو جلوتر از زك اسنایدر تو پوسترهای تبلیغاتی man of steel میدیدی! ولی ریمی الان تو سونی چه سمتی داره؟!!) Imdb رو هم كسی زیاد جدی نمیگیره. به نظرم شما هم نگیری بهتره! در عوض منم اشاره ای به شاهكارهای "استاد" شوماخر نمیكنم، باشه؟
اون استدلال های 4 گانه ات هم آنقدر ابلهانه است كه حاضر نیستم حتی یه ثانیه از وقتمو صرف پاسخگویی بهشون كنم چون همون كه كلماتی مثل "پولدار بودن" یا "ضعیف و قوی بودن" رو دیدم فهمیدم كه با نظرات یه بچه طرفم كه به جای بحث های استدلالی و عمیق هنوز ذهنش درگیر این چیزاست.
Uncle mokhtar is out of here
باز تو حرف بی حساب و كتاب زدی؟
الان همین ایرون من فروشش به تنهایی با بتمن برابری میكنه حالا چه برسه به بقیه!
همین قسمت سوم ایرون من فروش كلی اش برابر با ا میلیارد و 222 میلیون دلار بوده در حالیكه dark knight rises فروشش به زحمت به 1 میلیارد رسید.
در ضمن محض اطلاعتت بگم كه فقط فروش انواع كمیك های x-men از كل فروش های تاریخ كمیك های دی سی بیشتر بوده (شماره 1 از كمیك X-men كه ابتدای دهه 90 میلادی منتشر شد با 7 میلیون نسخه فروش به عنوان پرفروش ترین كمیك تاریخ بشریت تو كتاب ركوردهای گینس ثبت شده) حالا برو تو اون bat cave ات كمی تحقیق كن بعد بیا حرف بي منطق بزن
هر چند ما ديگه به اين حرفات عادت نموده ايم
2-دوست عزیز شما این سوال رو تو ذهنت بیار"اگه جوکر به عنوان شخصیت اصلی نبود،فیلم به این اندازه پر فروش میشد؟"
3-داداش شرکت های بزرگ بروس رو نمیبینی که داره براش پول میارن؟
4-شما بهتره مقایسه فیلم ها روببینی که کدوم بهتره،بعد کری بخون!سکانس های مبارزه سه گانه نولان خیلی بهتر بود.
بازم میگی اسپایدرمن برتری داره؟
2- اتفاقا اين دليل ضعفه چون بازهم نشون ميده كه درست مثل فيلم هاي برتون شخصيت هاي منفي از شخصيت خود بتمن جذاب ترند! _حتي جاس ويدون هم به اين مسئله اشاره كرده)
3- خوب كه چي؟ اين چه ربطي به برتري بتمن داره؟
4- چرا بهتر بود چون تو ميگي؟!! اتفاقا اكثر كارشناسا و منتقدين ميگن نولان تو ساخت صحنه هاي اكشن اصلا تبحر نداره و تماشاچي از مبارزات بتمن سردرنمياره و گيج ميشه
يه بار قبلا درباره اين نظرسنجي ها بهت گفته بودم. اينا اصلا معتبر نيست چون معلوم نيست كي ، كجا و بر پايه كدوم ملاك اينا رو انجام داده
حیف که در بستر بیماری اند کاش ایشون میومد یه سروسامونی به وضعیت وخیم اسپایدرمن میداد. مثلا با یه کراس اور عظیم که کل اسپایدرمن های حاظر (اسکارلت-مایلز- 2099 و بن رایلی هم که قراره بیان) و افرادی مثل بلک کت و شاید human torch با کمک هم اختاپوس رو از بدن پیتر بیرون کنند.هم از نظر فروش مطمئنه هم به اعتراض اینهمه طرفدار "پیترپارکر" پاسخ داده میشه.
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا