10 حقیقتی که باید درباره "عمو بن" (Uncle Ben) بدانید

 10 حقیقتی که باید درباره "عمو بن" (Uncle Ben) بدانید

آیا این فکت های جالب را درباره این شخصیت مهم داستان های مرد عنکبوتی میدانستید؟

مقدمه: «بنجامین فرانکلین پارکر» (Benjamin Franklin Parker) ملقب به «بِن پاركر»، عموی پیتر پاركر بود و وقتی پدر و مادر پیتر مردند، او را نزد خود و همسرش «مِی رایلی» بزرگ كرد. بن پاركر در حقیقت پدر اصلی پیتر پاركر است و همیشه سعی كرد جای خالی پدرش را برایش پر كند. او به ارزش های والای انسانی مثل عدالت، انصاف، مسئولیت پذیری، مهربانی و ... اعتقاد راسخ داشت و همین باعث شد تا پیتر به قهرمانی بزرگی كه امروز میشناسیم تبدیل شود. خالقان مرد عنكبوتی مرگ عمو بن را در بطن origin مرد عنكبوتی قرار دادند ، به طوریكه اگر از هر كسی بپرسید چرا پیتر پاركر مرد عنكبوتی شد به شما پاسخ خواهد داد: "چون میتونست جلوی یه سارق رو بگیره ولی نگرفت (برای آشنایی با قاتل عمو بن، این مقاله را بخوانید). بعدش اون سارق رفت و عموش رو كشت". آری! مرگ عمو بن همواره نقطه ای بوده كه پیتر دربحبوحه بسیاری از بحران های بزرگ زندگی به آن رجوع كرده تا قوت قلب بگیرد و یا اگر تا حدی از مسیر اصلی فاصله گرفته، دوباره به آن برگردد. حال در این مقاله میخواهیم شما را حقایقی مهم درباره این شخصیت آشنا کنیم ...

 

1- عمو بن  قبل از شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز" خلق شد؟!

میدونیم که اولین كمیك تاریخ مرد عنكبوتی شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز" هستش. در این كميك بود كه برای اولین بار پیتر پاركر/مرد عنكبوتی و بسیاری از شخصیت های مكمل دنیای مرد عنكبوتی مثل زن عمو می و عمو بن خلق شدند . ولی شاید نمیدانستید كه دو ماه قبل از آنكه این كمیك منتشر بشه، شماره 97 Strange Tales به بازار آمد. Strange Tales كمیكی بود كه داستان های كوتاه ماورا الطبیعه و علمی - تخیلی توش چاپ میشد. نویسنده و طراحش هم به ترتیب استن لی و استیو دیتكو بودند (یعنی همان خالقین اسپایدرمن). تو یكی از داستان های این كمیك دیدیم كه در یك شهر ساحلی مردی به نام عمو بن و زنی به نام زن عمو می از دختری نوجوان به نام «لیندا» مراقبت میكنند. آنها این دختر را خیلی وقته پیدا كرده اند و ازش نگهداری میكنند ولی یکروز معلوم میشه این در واقع یک پری دریایی بوده و برمیگرده به اقیانوس! خودتون نگاه كنید كه چقدر به عمو بن و زن عمو می مرد عنكبوتی شبیه هستد (البته عمو بن زیاد شبیه نیست!):

اولين  عمو بن و زن عمو مي

عجیبه نه؟ یعنی دو ماه قبل از اینكه فانتزی شگفت انگیز شماره 15 به بازار بیاد این داستان نوشته شده بوده و این دو شخصیت هم در آن بودند. پس معلومه استیو دیتكو و استن لی موقع خلق عمو بن و زن عمو می تحت تاثیر این داستان قرار داشتند!

 

2- عمو بن یک پلیس انتظامی بود

عمو بن یک پلیس انتظامی

عمو بن در محله بروکلین از شهر نیویورک به دنیا آمده بود و زادگاهش را ترک کرد تا حرفه ای برای خودش به عنوان یک پلیس نیروی انتظامی پیدا بکنه. این موضوعی هستش که خوانندگان پس از مرگ وی در دنیای کمیک متوجه آن شدند. گفته میشه او علاقه زیادی به کشورش داشت و کاپیتان آمریکا را قهرمان محبوب خودش میدانست. قطعا اینکه عموی پیتر پارکر یک پلیس بوده روی او تاثیر لازم را گذاشته و باعث شده تا پیتر هم مسئولیت پذیر تر بشود. در هر حال عمو بن تعلیمات نظامی دیده بود و در مبارزه های تن به تن نیز تبحر و مهارت داشت.

 

3- عمو بن یک بار قلدرهای مدرسه را کتک زد!

عمو بن یک بار قلدرهای مدرسه را کتک زد

«چارلی ویدرمن» یکی از هم کلاسی های پیتر در دبیرستان بود. در مدرسه بهش زور میگفتن و اذیتش میکردن (حتی بدتر و شدیدتر از پیتر پارکر). شاید به همین خاطر بود که او در دوران مدرسه فقط یک دوست داشت: پیتر پارکر. ولی برخلاف پیتر که تربیت خوبی از جانب عمو و زن عمویش دریافت کرده بود، چارلی حتی در خانه هم روزگار خوبی نداشت. به همین دلیل وقتی بزرگ شد به دنبال انتقام گرفتن بود زیرا به نظرش حقش را خورده بودند و عقده ای شده بود. بنابراین وقتی بزرگ تر شد به یک شخصیت خبیث تبدیل شد که در این مقاله بهش اشاره شده. در هر حال وقتی وقتی در دوران دبیرستان بود یک بار قلدرهای مدرسه به تعقیبش پرداختند و به ناچار به درب خانه پیتر پارکر پناه آورد. عمو بن هم که از دیدن قلدرها عصبانی شده بود یک کتک مفصل بهشون زد!

 

 

4- قضیه ازدواج عمو بن!

خب همه هواداران اسپایدرمن میدونند که عمو بن با دختری به نام «مِی رایلی» ازدواج کرد که بعد از مرگش پیتر پارکر را مثل پسر خودش بزرگ کرد و ما او را با «زن عمو مِی» (Aunt May) میشناسیم. اما آیا میدانید  بِن و مِی چطور با هم ازدواج کردند؟ ما در شمار 4 از کمیک Peter Parker, The Spectacular Spider-Man Annual که سال 1984 منتشر شد داستانی را شاهد بودیم که به نحوه آشنایی می و بن اختصاص داشت و فهمیدیم که می اولش عاشق مردی بوده به نام « جانی جروم» (Johnny Jerome)! او مرد پولداری بود ولی در کارهای تبهکارانه شرکت داشت. بن که به می علاقه داشت چندین بار بهش هشدار داد که با جروم ازدواج نکنه ولی او گوشش به این حرفها بدهکار نبود زیرا فکر میکرد بن به جروم حسودی میکنه. تا اینکه یک روز جروم به طور ناگهانی و سرآسیمه سراغ می آمد و ازش خواستگاری کرد و ازش خواست تا باهاش فرار کنه. ولی همان موقع می صدای پلیس را در خیابان شنید و متوجه شد که مشکلی پیش آمده. بعدش بن در حالی که عصبانی بود وارد شد و گفت که جروم و دوستانش از یک جواهر فروشی دزدی کرده و یک نفر را هم با تیر زده اند.

می رایلی

سپس جروم رفت و پلیس ها هم دستگیرش کردند. اینجا بود که می متوجه اشتباه خودش شد و با بن ازدواج کرد.

 

5- گفتگوی پنج دقیقه ای پیتر پارکر با عمو بن پس از مرگ او!

در شماره 500 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شاهد بودیم که پس از آنکه پیتر پارکر کمک کرد تا خبیث نیرومندی به نام «دورمامو» زنده نشه، دکتر استرنج جعبه کوچکی دریافت کرد که حس کرد باید به عنوان جایزه به اسپایدرمن تحویلش بده! وقتی پیتر جعبه را باز کرد داخلش نوشته بود: "تو 5 دقیقه وقت داری. هر جوری که آرزو داری ازش استفاده کن"

بعدش عمو بن ظاهر شد! معلوم نبود روح عمو بن بود یا خود عمو بن بود که لحظاتی بعد از مرگش برگشته بود. در هر حال او با پیتر گفتگو کرد و بهش گفت تنها چیزی که ممکنه ناامیدش کنه اینه که پیتر دست از تلاش برداره و به چیزی کمتر از لیاقتش راضی بشه.

ملاقات مجدد پیتر با عمو بن

او همچنین گفت که به پیتر افتخار میکنه. این لحظه زیبا و ماندگار به پیتر یادآوری کرد که تمام مشکلات و سختی هایی که به عنوان اسپایدرمن داشته ارزشش رو داشته و احساس آرامش قلبی کرد از اینکه عمویش از او راضی است.

و حالا که بحث روح و چیزهای ماورایی شد اجازه بدید بگم که در داستان "سلطنت تاریک" (Dark Reign)، شخصیت های هرکول و آمادئوس چو به دنیا مردگان سفر کردند و با عمو بن مواجه شدند! یعنی آمادئوس چو وقتی میخواست پدر و مادر فوت شده خودش رو در آنجا پیدا کنه یک پیرمرد آدرسشون رو بهش میده. او خودش رو بن پارکر معرفی میکنه و میگه در بهشت داره بهش خوش میگذره!

عمو بن در بهشت

 

6- عمو بن در دنیای شماره 3145 به اسپایدرمن تبدیل شد!

در داستان مهیج "دنیای عنکبوتی" (که اینجا ترجمه شده است) با مردان و زنان عنکبوتی مختلفی از دنیاهای موازی و دوره های زمانی متفاوت آشنا شدیم که بعضی هاشون واقعا برامون عجیب بودند! به طور مثال با مرد عنکبوتی دنیای شماره 3145 ملاقات کردیم که عمو بن بود! سپس متوجه شدیم که در این دنیای مذکور، عمو بن به جای پیتر پارکر توسط آن عنکبوت رادیو اکتیو گزیده شده و به نیروهای عنکبوتی دست پیدا کرده است.

عمو بن در دنیای شماره 3145 مارول به اسپایدرمن تبدیل شد!

پیتر هم برای این عمو بن گجت و وسایلی درست کرده بود تا بتونه اسپایدرمن باشه ولی متاسفانه یکی از دشمنانش از هویت مخفی او باخبر شد و پیتر و می را به قتل رساند.

 

7- عمو بن در دنیای آلتمیت قبلا یک «هیپی» بود!

عمو بن در دنیای آلتمیت قبلا یک «هیپی» بود!

"مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) نام یک مجموعه کمیک بوکی از انتشارات مارول است که چاپ نسخه (volume) نخست آن از سال 2000 تا 2011 ادامه یافت. این کمیک در واقع تلاشی بود برای مدرن کردن محبوب ترین ابرقهرمان مارول یعنی اسپایدرمن. "مرد عنکبوتی نهایی" را میتوان بدین شکل توصیف کرد: "اگر پیتر پارکر به جای دهه 60 میلادی، در قرن بیست و یکم خلق میشد، چه میشد؟" در نتیجه، خوانندگان این مجموعه با اسپایدرمنی روبرو بودند که بار دیگر یک نوجوان دبیرستانی شده بود و تمام دنیای اطرافش به روز تر و منطبق با قرن جدید به نظر میرسید. بنابراین طبیعی بود که شخصیت های مکمل داستان های این کمیک هم مدرن تر شده باشند. یکی از این تغییرات در عمو بن و زن عمو می به وجود آمده بود و فهمیدیم که آنها قبلا "هیپی" (hippie) بوده اند! (خرده‌فرهنگ هیپی یکی از جنبش‌های اجتماعی جوانان بود که در دهه ۱۹۶۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و به نقاط دیگر دنیا گسترش یافت). عمو بن در این کمیک ها موی دم اسبی داشت و شخصیتش مدرن تر و باحال تر شده بود. رابطه اش هم با پیتر صمیمی تر بود و راحت تر باهاش ارتباط برقرار میکرد.

 

8- اگر عمو بن زنده میموند چی میشد؟!

اگر عمو بن زنده میموند چی میشد

در كمیك های مارول، what if به  داستانی گفته میشود كه جزئی از عالم اصلی مارول نیست. what if ها معمولا یك رخداد مهم و تثبیت شده را در نظر میگیرند و سپس سئوال میكنند كه اگر این رخداد اتفاق نمی افتاد یا جور دیگری اتفاق می افتاد، چی میشد؟ برای روشن شدن قضیه what if ها اجازه بدهید مثالی بزنم. مثلا همه میدانیم كه در شماره 121 از كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز، «گوئن استیسی» كشته شد. حالا در نظر بگیرید كه يك نويسنده داستاني بنويسد با اين مضمون: اگر گوئن استیسی در آن شماره كشته نمیشد، انوقت چه اتفاقي مي افتاد؟ ما در شماره 46 از سری اول کمیک های What if داستان جالبی را دیدیم به نام "چه میشد اگر عمو بن زنده میماند؟". در این داستان به جای عمو بن، این  مِی رایلی هستش که توسط اون سارق کشته میشه. پیتر هم خودش رو به خاطر مرگ زن عمویش سرزنش میکرد. تا اینکه عمو بن از هویت اسپایدرمن با خبر میشه و چون میدیده که آقای جیمسون به ناحق از اسپایدرمن بد میگه، میره پیشش و بهش میگه که اسپایدرمن برادرزاده او یعنی پیتر پارکره و خیلی هم آدم خوبیه ! جیمسون هم اولش شوکه میشه ولی بعدش با پیتر و عمو بن توافقی میکنه که طبق آن هر وقت از جرم و جنایتی خبردار شد بهشون اطلاع بده و اسپایدرمن هم بره سر وقت دزدها. در عوض جیمسون عکاس های خودش رو میفرسته تا عکس های دست اول براش بگیرن! پیتر با این توافق مشکل داشت ولی اتفاقاتی میفته که به پسر جیمسون مربوط میشه و در نهایت پایان خوشی را شاهد هستیم (این از معدود داستان های what if بود که پایان خوشی داشت!)

 

9- بن رایلی سعی کرد در داستان "توطئه کلونی" عمو بن را زنده کنه!

شغال - عمو بن

«بن رایلی» یكی از كلون هایی بود كه توسط شخصیت خبیثی به نام پروفسور «مایلز وارن» (ملقب به «شغال») خلق شد. كلون به موجودی میگویند كه از روی DNA یك انسان دیگر و در محیط آزمایشگاهی تولید میشود به همین دلیل چهره ، ظاهر و نیروهای او درست مثل پیتر پاركر بود. او در مواجهه با اسپایدرمن و به خاطر یك حادثه كشته شد اما دوباره برگشت و حتی برای مدتی نسبتاً طولانی همه فكر میكردند كه او اسپایدرمن واقعی است! در هر حال او بدست «گرین گابلین» كشته شد. لازم به ذکر است که به تازگی در رویدادی به نام «توطئه کلونی» که در اینجا ترجمه شده برگشت و در حالی که خبیث شده بود، هویت خبیث شغال را برای خودش انتخاب کرد! (برای خواندن اطلاعات كامل تر  درباره بن رایلی این مقاله را بخوانید). او در قالب شغال سعی کرد با استفاده از فن آوری کلون سازی بسیاری از دوستان و نزدیکان پیتر را که قبلا مرده بودند زنده کنه! البته منظورش از زنده کردن این بود که نسخه کلون شده از آنها را بسازه. در هر حال او به نظرش رسید که عمو بن را هم از این طریق زنده کنه که خوشبختانه پیتر باهاش مخالفت کرد چون به نظرش عمو بن هرگز راضی به این کار نیست. به همین دلیل هم بین آنها نبردی در گرفت که در نهایت پیتر پیروز شد و در نتیجه قضیه زنده شدن عمو بن هم منتفی شد.

 

10- این عمو بن نبود که جمله معروف "قدرت زیاد ، مسئولیت به همراه دارد" را بر زبان آورد!

قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد

هر طرفدار حقیقی مرد عنكبوتی میداند كه شعار اصلی و بنیادینی كه او بهش اعتقاد دارد این است : "قدرت زیاد، مسئولیت به همراه دارد" (with great power comes great responsibility). این شعار همواره شالوده شخصیت پردازی مرد عنكبوتی بوده و پیتر پاركر همیشه به آن اعتقاد داشته. ولی مساله اینجاست كه  ما در فیلم ها و كارتون های اسپایدرمن دیده ایم كه این جمله توسط عمو بن و قبل از مرگش  به پیتر پاركر گفته میشود . بنابراین خیلی ها به اشتباه تصور میكنند كه جمله مذكور در اولین كمیك مرد عنكبوتی یعنی "شماره 15 كمیك فانتزی شگفت انگیز" توسط عمو بن به پیتر گفته شده. در حالی كه این طور نیست! البته این جمله مشهور در شماره 15 فانتزی شگفت انگیز به كار رفت ولی هیچ كس آن را به پیتر نگفت!!! به عبارتی دیگر این جمله توسط راوی داستان (یعنی استن لی) در اخرین پانل داستان به كار رفت:

"و (نوجوانی) با  هیكلی تركه ای و ساكت به آرامی در تاریكی شب محو میشود در حالیكه سرانجام متوجه شده كه در این دنیا قدرت زیاد باید همیشه با مسئولیت زیادی هم همراه شود!"

بنابراین ما در كمیك های اولیه مرد عنكبوتی هرگز ندیدیم كه این جمله را عمو بن به پیتر پاركر گفته باشد.  تا اینکه تقریبا 25 سال بعد  مارول بلاخره در كمیك Spider-Man vs. Wolverine #1 به عقلش رسید كه این جمله را به عمو بن نسبت دهد! از آن موقع تا به حال هم بارها و بارها این جمله را در کمیک ها و فیلم ها و کارتون ها و بازی های مرد عنکبوتی از زبان عمو بن شنیده ایم.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2019

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره قاتل عمو بن («سارق») بدانید

رتبه بندی اقتباس های «عمو بن» (UNCLE BEN) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

لحظات ماندگار در كمیك‌بوک های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

معرفی شخصیت های مكمل  كمیك های مرد عنكبوتی: عمو بن

تصاویر فوق العاده از «زن عمو می» و «عمو بن»!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 2

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 2

اولین و مهم ترین کمیک بوک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

نورمن آزبورن و عمو بن تبدیل به مرد عنکبوتی میشوند!!!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

moali
#1 moali 1398-09-03 16:09
مقاله خیلی جالبی بود، خسته نباشید استاد

امیدوارم یک روایت خاص و جالب از عمو بن رو تو مارول ببینیم در دنیای سینما
نقل قول کردن
MP Spidey
#2 MP Spidey 1398-09-03 17:38
سپاس استاد.
مقاله خیلی مفیدی بود.
فقط مورد 6 و 10 رو می دونستم.
نقل قول کردن
Bucky WS
#3 Bucky WS 1398-09-04 18:32
با تشکر فراوان از استاد ترابی بابت این مقاله بسیار آموزنده و حرفه ای
اکثر آیتم ها برام جدید بود
نقل قول کردن
sara
#4 sara 1399-02-20 23:12
خیلی جالب بود
عمو بن کاراکتری که با اینکه از دنیا رفته و یه جورایی حضور چندانی تو کمیک ها نداره اما به شدت شخصیت مهمی محسوب میشه این خصوصیت خیلی جالبی که داره
از این دست مقالات بیشتر بزارید
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#5 AmirhoseinJafari2005 1399-11-13 02:51
مورد های ۱ و ۸ جالب بودند ;-)
نقل قول کردن
amin Hajati
#6 amin Hajati 1400-09-02 09:56
مقاله عالی و ناراحت کننده ای بود 5 و 8 خیلی غمگین بود :cry:
و 1 خیلی عجیب :o
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44