10 دشمن برتر کاپیتان مارول

10 دشمن برتر کاپیتان مارول

این مقاله به مناسبت اکران فیلم Marvels بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

برای آشنایی با شخصیت کاپیتان مارول (کارول دانورز)، این مقاله و برای آشنا شدن با 10 داستان برتر او این مقاله را بخوانید. همچنین دو دشمن متداول در کمیک های کارول دانورز، «کری» (Kree) ها و «اسکرال» (Skrull) ها میباشند که قبلاً در این مقاله و این مقاله اطلاعات جامعی درباره آنها ارائه شده است. 

   

10- قاضی رشید (Ghazi Rashid)

قاضی راشد (Ghazi Rashid)

اولین حضور در دنیای کمیک : شماره 20 از سری دوم از کمیک Ms. Marvel (اکتبر 2008)

شاید «قاضی رشید» را نتوان یک خبیث معروف و شناخته شده محسوب کرد. قدمت زیادی هم در دنیای کمیک ندارد ولی تاثیری که روی زندگی کارول دانورز داشته بسیار زیاد است. چون سالها قبل از اینکه کارول به قدرت های فوق بشری خودش دست پیدا کنه، در نیروی هوایی آمریکا خدمت میکرد. در آن موقع رشید موفق شد کارول را در افغانستان اسیر کنه و شکنجه اش داد تا درباره پروژه Ascension ازش اطلاعات به دست بیاره (این پروژه علمی میتونست به انسان های عادی قدرت های فوق بشری اهدا کنه). چند سال بعد رشید دوباره سر و کله اش در داستان های کارول پیدا شد . قدرت های فوق بشری هم داشت (البته قدرت هایش بی ثبات بودند) . او سپس در مبارزه با کارول کشته شد. البته تعجب نکنید اگر دوباره برگرده!

 

9- دومزدی من (Doomsday Man)

دومزدی من (Doomsday Man)

اولین حضور در دنیای کمیک : شماره 1 از سری اول از کمیک Silver Surfer (فوریه 1970)

«دومزدی من» اولش خلق شد تا دشمنی باشد برای دیگر قهرمان معروف مارول به نام «موج سوار نقره ای» (Silver Surfer). او یک رُبات عظیم بود که توسط ارتش آمریکا درست شد تا در عمق فضا به اکتشاف بپردازه ولی به زودی فهمیدند که اشتباه بزرگی کرده اند چون خیلی خطرناک بود . در نتیجه ارتش سعی کرد او را غیر فعال کنه ولی دارای عقل و هوش مستقلی شد و شروع کرد به طغیان و تخریب. البته به دست موج سوار نقره ای شکست خورد ولی سپس به دست گروه تروریستی A.I.M افتاد (برای آشنایی با این گروه ، این مقاله را بخوانید) که از او برای مقابله با کارول دانورز استفاده کردند. ولی وقتی کارول او را شکست داد، به دنبال گروه اونجرز رفت تا انتقامش رو از آنها بگیره! (چون کارول را عضوی از اونجرز میدونست). تا یادم نرفته این رو هم بگم که کارول دانورز یک دشمنی داشت به نام «کروین کورمان» (Kerwin Korman) که ملقب بود به Destructor (عکسش اینجاست). او به خاطر فن آوری کری ها با دومزدی من ترکیب شد! در واقع وقتی A.I.M دومزدی من را تحت کنترلش خودش درآورد، از آقای کورمان به عنوان باتری زنده این ربات استفاده میکرد ! (چون سلول های کورمان جهش یافته شده بودند).

  

8- تایتانوس (Titannus)

 تایتانوس (Titannus)

اولین حضور در دنیای کمیک : شماره 2 از سری سوم از کمیک Marvel Team Up (سال 2005)

«تایتانوس» اولش یک «اسکرال» (Skrull) بود (برای آشنایی با نژاد فضایی اسکرال ، این مقاله را بخوانید). ولی برخلاف اسکرال ها، فاقد قدرت لازم برای تغییر شکل دادن بود بنابراین تحت آزمایشات اسکرال ها قرار گرفت و به قدرت و بنیه فوق بشری دست یافت . پس اگر ما «استیو راجرز» (کاپیتان آمریکا) را ابرسرباز انسان ها بدانیم، پس تایتانوس هم ابرسرباز نژاد اسکرال ها محسوب میشود! همچنین یک قدرت خود شفا دهی (healing factor) پیدا کرد که باعث میشد زخم هایش به سرعت خوب شوند. سپس از سیاره اسکرال ها رفت و از سیاره Trellion سر درآورد. آنجا او را شستشوی مغزی دادند . بعدش به کره زمین آمد (کشور ژاپن). در آنجا برای ماه ها قهرمانان مارول را زیر نظر گرفت و سعی کرد با نابود کردن شهر توکیو نظر آنها را به خود جلب کند. سپس «دکتر استرنج» گروه جدیدی از "مدافعین" (The Defenders) تشکیل داد که کارول دانورز هم عضو آن بود تا جلوی تایتانوس را بگیرند. پس از این واقعه کارول چند بار دیگر هم با تایتانوس جنگیده است.

 

7- هوش برتر (Supreme Intelligence)

سوپریم انتلجنس

اولین حضور در دنیای کمیک : شماره 65 از کمیک Fantastic Four (آگوست 1967)

همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودیم، رهبر و حاکم کری (Kree) ها موجودی است به نام «هوش برتر» (Supreme Intelligence). سیستم سیاسی کری ها بسیار افراطی میباشد. یعنی نوعی دیکتاتوری شدید در آن حاکم است که توسط موجودی به نام «هوش برتر» اداره میشود (البته او با لقب «سوپریمور» یا Supremor نیز شناخته میشود). او آنچنان کنترلی روی کری ها دارد که کری ها او را به عنوان خدای خود میپرستند. به همین دلیله که امپراتوری کری ها کاملا حالت ملی گرایانه، نظامی و امپریالیستی دارد. جامعه آنان مثل یک کابوس میماند و قوانین بسیار سفت و سختی دارد. کری ها بسیار علاقه دارند که نژادی قوی باشند و بر دیگران برتری بجویند. هرگونه دین دیگری که خدایی به جز هوش برتر در آن پرستیده شود باطل و ممنوع است.. جالبه که بدونید هوش برتر در واقع مثل یک کامپیوتر میمونه که میلیون ها سال قبل توسط خود کری ها ایجاد شد! این کامپیوتر دربرگیرنده ذهن تمام کری های برجسته تاریخ است. یعنی هر دانشمند، فیلسوف، مخترع یا حاکم بزرگ کری ها که میمرد، ذهنش را وارد این سیستم میکردند ولی رفته رفته این کامپیوتر خودش را ارتقا داد و دارای هوش و شعور مستقلی شد و بر کری ها حکومت کرد. در هر حال چون ریشه و سرگذشت کارول با کری ها گره خورده او بارها خودش را در مواجه با هوش برتر و نقشه های پلیدش دیده است. اون اوابل هم خیلی دوست داشت که نیروهای کارول رو مورد تحلیل و بررسی قرار بده تا از این طریق بتونه به قابلیت های نهفته انسان ها دست پیدا کنه.

 هوش برتر (Supreme Intelligence)

در فیلم "کاپیتان مارول" (2019) بازیگر کارکشته ای به نام «انت بنینگ» در نقش هوش برتر ظاهر شد.

ظاهر او در این فیلم کاملا با دنیای کمیک فرق داشت چون او خودش را میتونه به ظاهر کسی دربیاره که مخاطب باهاش راحت تره! یعنی چون کارول در این فیلم یک راهنما و مرشدی داشته به نام «دکتر وندی لاسون» که خیلی باهاش راحت بوده و ارتباط خوبی هم باهاش داشته، بنابراین وقتی داره با هوش برتر حرف میزنه او را به شکل دکتر لاسون میبینه! اما در فیلم "کاپیتان مارول 2" گفته میشه ظاهر هوش برتر مطابق کمیک بوک ها شده است.

  

6- موداک (M.O.D.O.K)

موداک (M.O.D.O.K)

اولین حضور در دنیای کمیک : شماره 94 از کمیک Tales of Suspense (اکتبر 1967)

A.I.M. یك گروه مهندسی مخوف و تروریستی است كه نامش مخفف Advanced Idea Mechanics ("مكانیك های ایده پیشرفته") میباشد. این گروه بارها موی دماغ قهرمانان مختلف مارول شده است ولی انگار با ایرون من و کارول دانورز خصومت عمیق تری دارد. این گروه و اعضای آن یونیفرم های متحد الشکل و زرد رنگ بر تن دارند و شیفته استفاده از علم برای رسیدن به قدرت هستند و بارها سعی كرده اند با دزدیدن تكنولوژی های استارك آنها را به سلاح های خطرناكی تبدیل كنند و در این راه هم موفق بوده اند. A.I.M. سازنده موجود خبیث غریب اما خطرناكی به نام «موداك» (M.O.D.O.K) میباشد. نام موداک در واقع از حرف ابتدایی این کلمات درست شده است:

  Mental/Mobile/Mechanized Organism Designed Only for Killing

(= ارگانیسم مکانیکی/ذهنی/متحرک که فقط برای کشتن طراحی شده است)

او ظاهر بامزه ای داره و همچون یک سر بزرگ به تصویر کشیده میشه که با دست و پای کوچک روی یک صندلی پرواز کننده مینشینه! هوش و قدرت های ذهنی داره و میتونه احتمالات را محاسبه کنه! کارول بارها با موداک درگیری داشته.

موداک (M.O.D.O.K)

در اولین این برخوردها موداک سعی کرد تا کارول را شستشوی مغزی بده و او را برده خودش کنه ولی نقشه او نتیجه عکس داد و باعث شد تا فرآیند ترکیب شخصیت های انسانی و کری در وجود کارول شروع بشه!

  

5- پرنده مرگ (Deathbird)

 پرنده مرگ (Deathbird)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 9   از کمیک Ms. Marvel (سپتامبر 1977)

همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودیم، یکی از دشمنان اصلی نژاد فضایی کری (Kree) ها، امپراتوری «شی آر» (Shi`ar) هستش که گفته میشه موجودات بیگانه ای با قدمت 1200 ساله هستند. معمولا شخصیت های امپراتوری شی آر را دنیای کمیک های مردان ایکس دیده ایم و همانطور که در این مقاله گفته شد، یک رابطه عاشقانه هم بین موسس مردان ایکس یعنی «چارلز اگزاویر» و امپراتور شی آر به نام «لیلاندرا نرامانی» (Lilandra Neramani) وجود داشته است. نکته مهم درباره لیلاندرا اینه که خواهر پلیدی داره به نام «پرنده مرگ» یا (Deathbird) که همیشه به دنبال تصاحب تاج و تخت خواهرش است و بارها توسط خواهرش تبعید شده ولی برگشته تا صاحب قدرت بشه. اما نکته بسیار جالب اینه که اولین حضور در دنیای کمیک در شماره 9 از کمیک Ms. Marvel رقم خورد! (روی جلدش رو میتونید اینجا تماشا کنید). به عبارتی دیگر اولین ابرقهرمانی که جلویش را گرفت، کارول دانورز بود. پرنده مرگ مربوط به نسلی از شی آر میشه که خواص پرنده مانند داشتند (چون شی آر اولش پرندگان شکاری بودند). بنابراین بال های طبیعی و پنجه های تیزی دارد.

  

4- رونان متهم کننده (Ronan the Accuser)

رونن

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 65 از کمیک Fantastic Four (آگوست 1967)

«رونان» از اشراف زادگان کری ها به شمار میاد که سابقه شون به قبایل اولیه کری ها در سیاره اصلی اونا یعنی Hala میرسه. وقتی تحصیلاتش رو تمام کرد وارد سیستم قضایی کری ها شد و به همین دلیل بهش لقب "متهم کننده" دادند (میشه چیزی در حد "دادستان کل کشور"). او مدام ارتقای درجه پیدا کرد. یک بار هم تونست با موفقیت جلوی تهاجم یک سری اسکرال را بگیره و بنابراین به متهم کننده برتر کری ها تبدیل شد . یعنی کسی هستش که مجری اصلی دستورات و فرامین هوش برتر به حساب میاد. در این مقاله گفته بودیم که در سالهای اخیر به نوعی قهرمان در کمیک های مارول تبدیل شده ولی قبلا همیشه یک خبیث نیرومند برای گروه هایی مثل اونجرز و چهار شگفت انگیز بود. رونان نسبت به یکی از اعضای سلطنتی خانواده ناانسان ها به نام «کریستال» هم احساسات رومانتیک بروز داده! او در دنیای سینمایی مارول هم حضور داشته (این مقاله را بخوانید). اینم از عکسش:

اولین باری که کارول با رونان برخورد داشت برمیگرده به زمانی که در هویت «میز مارول» حضور داشت و این برخورد در نهایت باعث شد تا بار دیگر به مرشد خودش یعنی «مار – ول» ملحق بشه. آنها با هم متحد شدند تا رونان را شکست دهند (این تصویر را ببینید). بعدشم هم رونان و کارول چند باری با هم روبرو شده اند. اخیرا وقتی سیاره اصلی کری ها به نام Hala نابود شد، کارول هم در بین گروه "نگهبانان کهکشان" و "مردان ایکس" حضور داشت. بنابراین شاید در آینده رونان کارول را نیز در نابودی سیاره اش مقصر بدونه و بخواد ازش انتقام بگیره.

 

3- یان - راگ (Yon-Rogg)

یون راگ (Yon-Rogg)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 12 از کمیک Marvel Super-Heroes (دسامبر 1967)

«یان راگ» یکی از افسران عالی رتبه کری ها هستش که ذاتا آدم حسودیه. مخصوصا که به عشق بین «مار – ول» و یونا حسودی میکرد (برای آشنایی با مار – ول،  این مقاله و برای آشنایی با یونا این مقاله را بخوانید). او بارها علیه مار – ول توطئه کرد و از دشمنان تمامی کاپیتان مارول ها و به خصوص «کارول دانورز» هم به حساب میاد. یان راگ در واقع کسی بود که باعث شد در کمیک های اولیه کارول دانورز به قدرت های فوق بشری خودش دست پیدا کنه. یعنی همانطور که در این مقاله گفته بودیم پس از اولین دیدار و آشنایی کامل کارول با مار- ول ، یان- راگ تصمیم گرفت کارول را بدزدد ! تا اینکه مار-ول برای نجات کارول سر رسید . یان – راگ از تکنولوژی ممنوعه کری ها با نام " خلا مغناطیسی روح " (Psyche Magnitron) به منظور نابودی دشمنش استفاده کرد ( این دستگاه میتونست اندیشه ها و افکار رو به واقعیت تبدیل کنه ! ) ؛اما دستگاه ناگهان منفجر شد و مار-ول هم برای حفظ جان کارول در برابر تشعشعات دستگاه ، بدن خود را سپر او کرد ! (این عکس را ببینید). جذب الگوی ژنتیکی مار-ول توسط بدن کارول در این اتفاق (و همچنین افکار و آرزوهای او) سبب شد که DNA کارول به ترکیب بی نقصی از ژن انسان و کری تبدیل شود !! البته بعدها معلوم شد که مادر کارول از نژاد کری ها بوده بنابراین اون انفجار در واقع فقط باعث شده بود ژن کری ها در وجود کارول فعال بشه.

در فیلم کاپیتان مارول نقش وی را «جود لا» بازی کرد که فرمانده گروه استارفورس بود.

 

  

2- مون استون (Moonstone)

 مون استون (Moonstone)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 192 از کمیک Captain America (دسامبر 1975)

خانم «کارلا سوفن» (Karla Sofen) ملقب به «مون استون» یکی از اعضای گروه های خبیثی همچون "اربابان شرارت" ، "دارک اونجرز"، "تاندر بولتس" و ... بوده است ولی مهم اینه که برای تمام نسخه های کاپیتان مارول در انتشارات مارول به عنوان یک دشمن خبیث اصلی عمل کرده است. کارلا یک دکتر روانپزشک است ولی قدرت های خودش را از یک سنگ جاذبه ساخته شده توسط نژاد فضایی «کری ها» (Kree) به دست آورد و تونست پرواز کنه، نور را کنترل کنه، انرژی های نوری از خودش ساطع کنه، روی مولوکول های خودش و دیگران تاثیر بگذاره ، خودش و دیگران را غیر قابل لمس (intangible) کنه و ... چون اُریجین او به نوعی با کری ها گره خورده از همان ابتدا به کاپیتان مارول ربط پیدا کرد. بارها هم با کارول دانورز نبردهای حماسی داشته. اما مهم ترین حضور و تاثیر او در زندگی کارول دانورز برمیگرده به زمانی که به پیشنهاد «نورمن آزبورن» خودش را به هیبت «میز مارول» در گروه خبیث Dark Avenger درآورد و بنابراین تبدیل شد به نسخه پلیدِ کارول!

مون استون کارول دانورز dark avengers 

  

1- میستیك (Mystique)

  میستیك (Mystique)

اولین حضور در دنیای كمیك : شماره 16 از كمیك Ms. Marvel (می 1978)

«میستیك» ميوتانت (موجود جهش یافته) است كه بسیار محبوب است چون قدرت های باحالی دارد: تغییر قیافه (shape shifting)! میستیك پیر نمیشود و یكبار خودش گفته كه بیش از 100 سال دارد!!! از گذشته او اطلاعات چندانی در دسترس نیست ولی گفته میشه در جنگ جهانی به ارتش نازی ها كمك میكرده و همانجا هم با اولین معشوقه خودش یعنی «ویكتور كرید» ملقب به «سیبرتوث» (Sabretooth) آشنا میشه (برای كسب اطلاعات بیشتر درباره سیبرتوث اینجا را كلیك كنید) . او سپس با یك مرد ثروتمند آلمانی به نام «كریستین واگنر» آشنا میشه ولی بهش خیانت میكنه و با میوتانتی به نام «آزازل» (Azazal) رابطه نامشروع برقرار میكنه كه در نتیجه آن پسری به دنیا میاره كه بعدها به نام «نایت كرالر» (Nightcrawler) عضو مردان ایكس میشه. میستیك از زمانی كه خلق شده شخصیت خبیثی بوده كه همراه انجمن میوتانت های خبیث و رهبرش یعنی مگنتو دیده شده و افراد مهمی را هم به قتل رسانده ولی گاهی اوقات هم شخصیت مثبتی شده است. در هر حال شاید شما هم مثل خیلی ها میستیک را فقط جزو دشمنان گروه "مردان ایکس" محسوب کنید ولی یادتون نره که اولین حضور او در کمیک کارول دانورز بود. در واقع میستیک بود که «روگ» را راهنمایی کرد تا به کارول حمله کنه و قدرت هایش را بدزده (این مقاله را بخوانید). همچنین میستیک کسی بود که باعث شد تا دوست پسر کارول به نام «مایکل برنت» (Michael Barnett) کشته بشه.

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 حقیقتی که احتمالا درباره " کاپیتان مارول " نمیدانستید !

10 حقیقت مهمی که باید درباره کری (KREE) ها بدانید

10 مرگ در عالم كمیك كه هنوز پا برجا هستند!

10 حقیقت مهمی که باید درباره اسکرال(SKRULL) ها بدانید

رتبه بندی قوی ترین قهرمانان کیهانی مارول

نقد فیلم کاپیتان مارول (CAPTAIN MARVEL)

15 شخصیت خبیث برتر دنیای کیهانی مارول 

15 داستان کیهانی – حماسی برتر مارول

معرفي نیروی های کیهانی در دنیای مارول

رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای مارول

15 شخصیت خبیث برتر دنیای کیهانی مارول 

10 زن نیرومند دنیای کمیک بوک های ابرقهرمانی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hadializade60
#1 hadializade60 1398-01-28 00:01
عالی بود.ممنون استاد
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1398-01-28 01:00
واقعا فکرشو نمیکردم بین این همه کری های ابر قدرت مستیک بیادو دشمن شماره یک کاپیتان مارول باشه.
نقل قول کردن
moali
#3 moali 1398-01-28 01:44
ممنون اقای ترابی زیبا بود
مشخص شد که کپ مارول آنچنان دارای دشمنان مهمی نبوده مثلا در مقایسه با اسپایدی و چهار شگفت انگیز یا ایکس من یا دردویل و... که مثلا دشمنانی مثل میستریو و گرین گابلین و دووم و کینگ‌پین و ... رو دارن، ولی ما دیدیم ک چطور مارول از این شخصیت نه چندان مهم در کمیک فیلمی ساخت که الان ۲۸امین فیلم پرفروش تاریخه و میتونه بهتر هم بشه،
واقعا باید به احترام مارول استودیو و فایگی کلاه از سر برداشت
نقل قول کردن
Barbod2018
#4 Barbod2018 1398-01-28 14:46
بلاخره این مقاله که بیشتر از همه منتظرش بودم اومد از آقای ترابی متشکرم که این مقاله رو تقدیم. ما کرد
از بین این لیست فقط بعضیا رو میشناختم و فهمیدم مارول زیاد برای دشمن ساختن برای کارول علاقه ی زیادی نداره
نقل قول کردن
Red wolverine
#5 Red wolverine 1398-01-28 18:00
خیلی ممنون از اطلاعاتی که به همه ی ما دادید آقای ترابی.من که اصلا هیچکدومشونو نمیتونستم حدس بزنم و راستش اصلا نمیدونستم دشمنان کپ مارول کیا هستن! :-* و واقعا ممنونم از اطلاعی که به من دادید و واقعا هم از دیدن میستیک در جایگاه اول سوپرایز شدم :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37