20 حقیقتی که باید درباره سریال کارتونی "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" بدانید

20-حقیقتی-که-باید-درباره-سریال-کارتونی-مرد-عنکبوتی-و-دوستان-شگفت-انگیز-او-بدانید-انیمیشن-spiderman-and-his-amazing-friends-فکت-اسپایدرمن-شگفت-انگیزش-رفقای

چند روز پیش چهلمین سالگرد پخش "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیز او" توسط هواداران این سریال کارتونی خاطره انگیز گرامی داشته شد. این مقاله به همین مناسبت تقدیم شما میشود.

 

1- "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت‌انگيز او" در یک نگاه

 اسپايدرمن و دوستان شگفت‌انگيز او  (1983- 1981)

دانلود این سریال

در اوایل دهه 80 میلادی مارول بار دیگر توانست پس از مدت‌ها دوباره پای ابرقهرمان شماره یك خود را با ساخت انیمیشنی جدید تحت عنوان اسپایدرمن و دوستان شگفت‌انگیز او (Spider-Man and His Amazing Friends) به یك شبكه تلویزیونی سراسری یعنی NBC باز كند. این مجموعه، درست همانند اكثر آثار كارتونی دهه‌ی 80 میلادی باید از استانداردها و محدودیت‌های دست و پا گیر اعمال شده از سوی شبكه‌های سراسری آمریكا، تبعیت می‌كرد و بنابراین لحن و حال هوای مفرحی داشت و هیچ خشونتی در آن پیدا نمی‌شد. اسپایدرمن در هر اپیزود به همراه دو دوست صمیمی و هم دانشگاهی‌اش به نام‌‌های «مرد یخی» (Iceman)و «فایراستار» (Firestar) و در قالب یك تیم سه نفره به جنگ آدم بدهای جور و واجور شهر می‌رفت. آن‌ها در منزل زن عموی سالخورده پیتر پاركر زندگی می‌كردند و مقر خود را نیز در آن‌جا بنا كرده بودند. 

طراحی کارتون مرد عنکبوتی

اسپایدرمن و دوستان شگفت‌انگیز او از نظر سبك بصری، موسیقی و افكت‌های صوتی كاملاً شبیه مجموعه قبلی مرد عنکبوتی در دهه 80 میلادی بود و دیزاین كاراكترها و نحوه حركت‌شان بار دیگر طراحی‌های بی‌همتای جان رومیتا را در ذهن تداعی می‌كرد. برخی از اپیزودها نیز توسط استودیوی ژاپنی Toei Animation (كه انیماتور‌های بزرگی همچون هایائو میازاكی سابقه همكاری با آن را دارند) ساخته شدند كه كیفیت فوق‌العاده‌ای داشتند.

کارتون ایکس من

با این حال، ویژگی بارز مجموعه، داستان‌های ساده و سرگرم كننده‌ای بود كه در آن‌ها سه كاراكتر اصلی به طرز جالبی، با یكدیگر ارتباط برقرار می‌كردند (به طور مثال، شوخی‌ها و دیالوگ‌های رد و بدل شده میان مرد يخی، ستاره آتش و اسپایدرمن یا همكاری متقابل آن‌ها در شكست دادن دشمنان، بسیار دلپذیر از كار درآمدند). از سویی دیگر حضور دیگر ابرقهرمانان معروف مارول مثل «كاپیتان آمریكا»، «هالك»، «مردان ایكس» و ... به عنوان كاراكتر میهمان در برخی اپیزودها، جذابیت خاصی برای بینندگان كم سن و سال داشت و به خوبی به آنان القا می‌نمود كه دنیای مارول بزرگ و گسترده است و شخصیت‌های فراوانی در آن زندگی و با هم تعامل می‌كنند.ضمناً هر اپیزود با تصویری ثابت موسوم به Title Card آغاز می‌شد كه همانند جلد مجلات كمیك‌ ، عنوان داستان را معرفی می‌كرد. صداپیشگان نیز همگی عملكرد فوق‌العاده‌ای داشتند. تیتراژ آغازین و موسیقی پرهیجانش هم حرف نداشت و به خوبی در ذهن باقی می‌ماند. تمام موارد فوق‌الذكر نوعی گیرایی و جذابیت معصومانه به اسپایدرمن و دوستان شگفت‌انگیز او داد و سبب گشت تا با استقبال حیرت انگیزی مواجه شده و خاطره‌ی خوش آن تا ابد در ذهن كودكان و نوجوانان دهه‌ی 80 میلادی جا خوش كند. اما متأسفانه، مدیران NBC كه با ترافیك شدید سریال‌های كارتونی در صبح روزهای شنبه روبرو بودند، پس از 24 اپیزود تصمیم به حذف آن از لیست پخش خود گرفتند. لازم به ذكر است كه اسپایدرمن و دوستان شگفت‌انگیز او چندی پیش در یك نظرسنجی اینترنتی به عنوان پنجاه و نهمین انیمیشن برتر تاریخ تلویزیون انتخاب شد.

 

2- فایر استار به عنوان یک شخصیت اریجینال مختص این سریال خلق شد و سپس وارد دنیای کمیک شد!

فایراستار

ابتدا قرار بود از «جانی استورم» (ملقب به «مشعل انسانی» یا Human Torch و عضو آتشین گروه چهار شگفت‌انگیز) در كنار اسپایدرمن و مرد یخی استفاده شود اما این امر امكان‌پذیر نشد زیرا حقوق ساخت انیمیشن یا فیلم زنده براساس این كاراكتر در اختیار شركت دیگری بود. از سوی دیگر، مسئولان NBCعلاقه چندانی به استفاده از او نداشتند زیرا گمان می‌كردند ظاهر شعله‌ورش باعث خواهد شد تا بینندگان خردسال وسوسه شوند و با كبریت بازی كنند! هم‌چنین NBC بیشتر مایل بود از شخصیت مؤنث ثابتی استفاده كند تا در نتیجه دختران هم جذب مجموعه شوند. بدین ترتیب ستاره آتش كه كاراكتری اریجینال بود ولی توانایی‌های فوق بشری‌اش به جانی استورم شباهت داشت، خلق شد.

نام واقعی او «آنجلیكا جونز» بود و جهش یافته ای بود كه همراه با «مرد یخی» از هم كلاسی های پیتر پاركر در دانشگاه بود و به او كمك میكرد تا با جرم و جنایت بجنگد. نوعی مثلث عشقی هم بین آنها وجود داشت ولی در چند اپیزود دیدیم كه فایر استار بیشتر به سمت پیتر تمایل دارد! سپس فایراستار به دلیل محبوبیت زیاد وارد دنیای اصلی مارول شد و یکی از شخصیت های دنیای کمیک لقب گرفت که خارج از دنیای کمیک خلق شده اند.

 سرگذشت (Origin) و نحوه به دست آوردن قدرت های فوق بشری

اُریجین فایراستار در دنیای كمیك با دنیای انیمیشن تا حدی متفاوته ولی در هر حال گفته میشه او توسط پدرش و مادربزرگش بزرگ شده و در دوران مدرسه بهش زور میگفتن و لقب "نحس" بهش داده بودند. مرگ مادربزرگش و  همچنین کشف این حقیقت که یک جهش یافته است باعث شد با شرایط بسیار بدی از نظر روحی و روانی مواجه بشه و پدرش هم به خاطر مشغله هایی که داشت نتونست خوب بهش کمک کنه. او در این دوره بسیار تنها و آشفته بود و به همین دلیل به گروه "هلیون ها" پیوست.

 فایراستار اما فراست

همانطور که در این مقاله گفته شد، «هلیون ها»(Helllions)گروهی از جهش یافته های جوان دانش آموز هستند که تحت "باشگاه آتش جهنمی" آموزش دیده اند که همیشه از دشمنان مدرسه چارلز اگزاویر بودهو گروه New Mutants بوده.در واقع باشگاه آتش جهنمی از جهش یافته های نخبه تشکیل شده است که خودشان را از نظر شان و قدرت برتر از دیگر جهش یافته ها میدانند. آنها به طور بی عیب و نقصی طرح اگزاویر برای تشکیل گروه جدیدی از جهش یافته های جوان را کپی کردند و نسخه مخالف آن را تشکیل دادند که هلیون ها نام گرفت. در ابتدا اِما فراست معلم قدرتمند هلیون ها بود. او با استفاده از دستگاه شناسایی کننده جهش یافته ها به نام Multivac تونست از وجود آنجلیکا جونز باخبر بشه.

 ورود به گروه خبیث "هلیون ها"

البته چارلز اگزاویر هم دستگاه مشابهی داره به نام «سِریبرو» و باهاش تونست آنجلیکا رو شناسایی کنه ولی اما فراست زودتر از او بهش رسید و باباش رو راضی کرد تا او را به گروه هلیون ها در "آکادمی شهر ماساچوست" ملحق کنه. آنجلیکا یک سال در آنجا بود و بدون آنکه از مقاصد پلید اما فراست خبر داشته باشد تحت آموزش های او قرار گرفت و آنجا بود که فراست بهش لقب «فایر استار» (ستاره آتشین) داد.

فیاراستار

سپس اتفاقاتی افتاد که در نتیجه آنها فایراستار یک قهرمان شد و از آن موقع تا به حال عضو گروه های ابرقهرمانی زیادی مثل ایکس من، New Warriors و ... بوده است. 

 

3- جان رومیتا برای خلق فایر استار از ظاهر «مری جین» الهام گرفت!

احتمالا میدانید كه «جان رومیتا»ی كبیر كسی است كه ظاهر نمادین بسیاری از شخصیت های جاودان مارول را خلق كرده است  اما شاید ندانید كه او برای خلق شخصیت «فایر استار» از ظاهر مری جین الهام گرفت! (فاير استار ابتدا در كارتون "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" خلق و بعد وارد دنیای كمیك شد) البته چون رومیتا خودش ظاهر مری جین را خلق كرده ،بنابراین از چیزی كه خودش قبلا خلق كرده بود كپی كرد! كافیه كه به كانسپت ارت های زیر كه رومیتا برای فایر استار در اين سریال طراحی كرد توجه كنید تا پی به شباهت زیاد او و مری جین ببرید (مخصوصا اون موهای بلند و قرمز رنگ او):

عکس فایراستار

 

4- فایراستار در دنیای کمیک هیچ رابطه خاصی با پیتر پارکر /مرد عنکبوتی نداشته است!

فایراستار پیتر پارکر

آنجلیکا جونز در دنیای كمیك چندان با مرد عنكبوتی تعامل خاصی نداشته و حضور چشمگیری هم در داستان های اسپایدرمن از او ندیده ایم به جز کمک هایی که بهش در قضیه "حداکثر کارنیج" و "کارنیج مطلق" انجام داد (در مورد آخر بهشون اشاره میکنم). این در حالیه که در چند قسمت از كارتون "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" کاملا معلوم بود بین او و پیتر پاركر رابطه عاشقانه هست ولی در دنیای كمیك هرگز اینچنین نبوده. در حقیقت در دنیای كمیك فایراستار به مرور عاشق هم تیمی خودش در گروه New Warriors به نام «وَنس استروویک» (Vance Astrovik) شد. ونس هم یک جهش یافته بود که خواص ذهنی و تله کنتیک داشت و اولش با لقب «مارول بوی» شناخته میشد ولی بعدا لقبش به «جاستیس» تغییر کرد.

فایراستار در دنیای کمیک هیچ رابطه خاصی با با پیتر پارکر /مرد عنکبوتی نداشته است!

فایر استار و جاستیس بعدا برای اینکه لیاقت خود را به اونجرز ثابت کنند یکی از دشمنان قدیمی آنها به نام «گردباد» را دستگیر کردند و برای مدتی نسبتا زیاد هم از اعضای اصلی اونجرز بودند. فایر استار اونجرز

  

5- صحنه کشته شدن عمو بن در این سریال نشان داده نشد!

مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او (1983-1981)

یقیناً بهترین اپیزود سریال خاطره انگیز "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" در دهه 80 میلادی، Along Came Spidey نام داشت که به طور فوق العاده وفادارانه ای سرگذشت و اریجین مرد عنکبوتی در آن روایت شد. ابتدا دیدیم که چطور زن عمو می وقتی اسپایدرمن به همراه یارانش داشت با «شوکر» مبارزه میکرد، زخمی شد. همین مساله سبب گشت تا پیتر به فکر ترک کردن حرفه ابرقهرمانی بیفتد و برای دوستانش نحوه تبدیل شدن خود به مرد عنکبوتی را تعریف کند. بنابراین ما origin اسپایدرمن را مطابق با داستان تاریخی که در اولین کمیک بوک او به چاپ رسید دیدیم. البته به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت، مرگ عمو بن را به صورت غیر مستقیم نشان دادند . همچنین ما ندیدیم که عمو بن جمله تاریخی خود یعنی " قدرت زیاد، مسئولیت زیادی نیز به همراه دارد" را بر زبان بیاورد. شما میتونید این اپیزود را اینجا تماشا کنید.

 

6- تیتراژ آغازین این انیمیشن از برترین ها به حساب می آید

تیتراژ کارتون مرد عنکبوتی

دانلود تیتراژ

 همانطور که در این مقاله گفته شد، تیتراژ سریال "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" هنوز هم یکی  از برترین ها به حساب میاد. بار دیگر با یکی از تیتراژهای معركه كارتونی در دهه 80 میلادی سر و کار داشتیم  و باز هم یك موسیقی شلیكی و مهیج به همراه تصاویری كه به بهترین نحو ممكن شخصیت های اصلی داستان و همچنین حال و هوای fun سریال را به بیننده معرفی میكردند. بینندگان عاشق این تیتراژ بودند و حاضر بودند روزی صد بار اونو تماشا کنند! تقصیری هم نداشتند و واقعا دیدن صحنه یخ زدن اون غول آتشی توسط  مرد یخی   و بعد خُرد شدنش توسط مرد عنكبوتی كه تاب خوران (!) بهش ضربه میزنه، هرگز جذابیت خودش رو از دست نمیده.

 

7- مستندی از نحوه ساخت این سریال موجود است

یک مستند بسیار جالب و آموزنده و البته کمیاب وجود دارد كه نحوه ساخت این كارتون را نشان میدهد. جالب اینكه، «استن لی» راوی این فیلم است و اطلاعات خوبی درباره این سریال میدهد. اما نكته جالب تر مصاحبه با صداپیشگان، انیماتورها و نویسندگان این سریال است كه اطلاعات گرانقدری درباره علاقمندان به انیمیشن ارائه میکند.  این فیلم مستند را میتوانید در دو بخش دانلود كنید:

استن لی خالق مرد عنکبوتی

لينك مستقيم دانلود قسمت اول

صداپیشگان مرد عنکبوتی

لينك مستقيم دانلود قسمت دوم

 

8- مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او در دنیای کمیک کشته شده اند!

محبوبیت بیش از حد کارتون مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او باعث شد تا مارول در ماه دسامبر سال 1981 یک کمیک تک قسمتی تحت همین نام منتشر کند.

کمیک مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او

داستان این کمیک "پیروزی گرین گابلین" نام داشت که در واقع از روی اپیزودی به همین نام اقتباس شده بود (نورمن آزبورن سعی داشت مردم شهر را از طریق همان فرمولی که باعث شده بود به موجودی گروتسک ملقب به گرین گابلین تبدیل کند، مثل خودش کند! در واقع برخلاف دنیای کمیک، نورمن آزبورن به جای آنکه ماسک گرین گابلین را به صورت بزند واقعا تبدیل به یک گابلین زشت میشد!).

کارتون گرین گابلین

این کمیک در دنیایی موازی از مارول به نام دنیای شماره 1983 مارول جریان داشت (اسم این دنیا از سال پخش کارتون "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او " گرفته شده بود) سپس در سال 2014 و در داستان معروف "دنیای عنکبوتی" شاهد مرگ مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او بودیم!

یعنی در شماره 7 از سری سوم کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده است) دیدیم که «مورلان» به این دنیا سفر کرده و آنها را کشته است! (مورلان اشاره کرد که این دنیا، "دلنشین تر" از دیگر دنیاهای مرد عنکبوتی است!). در هر حال یکی نبود به آقای دن اسلات به عنوان نویسنده رویداد "دنیای عنکبوتی" بگه که آخه این دنیا چه هیزم تری بهت فروخته بود که زدی نابودش کردی؟!

 

 9- خانم لاین (Ms. Lion) هم وارد دنیای کمیک شده!

خانم لاین (Ms. Lion)

یكی  از پیش شرط‌های عجیب شبکه NBC، لزوم حضور یك حیوان خانگی در داستان‌ها بود. بدین ترتیب سگی به نام "خانم لاین" Ms. Lion به جمع شخصیت‌‌های ثابت سریال اضافه شد! خانم لاین (میز لاین) سگ باوفای زن عمو می بود که تا جایی که یادمونه در تمام اپیزودها حضور داشت و در برخی از آنها حضورش پررنگ تر بود و حتی به قهرمانان داستان کمک زیادی میکرد! این شخصیت نیز مثل فایر استار بعدها وارد دنیای کمیک شد، البته نه به دنیای اصلی مارول. در واقع در دنیای شماره 96161، خانم لاین الان عضوی از گروه حیوانات خانگی انتقام جو می باشد. او برای بار اول در شماره نخست از کمیک  Lockjaw and the Pet Avengers   در سال 2009 ظاهر شد. خانم لاین همواره برای محافظت از ملکه ها و حمایت از هم گروهی های انتقام جویش در برابر پلیدی میجنگه، بنابراین هرگز قدرت یک سگ کوچیک رو دست کم نگیرید! شاید جالب باشه بدونید با اینکه اسم او "خانم لاین" هست، اما این سگ در حقیقت یک پسره! شیر پسری که از هیچ موجودی نمیترسه. خانم لاین توسط لاکجا و Throg به تیم حیوانات خانگی انتقام جو ملحق شد، چرا که این حیوانات در اون زمان میخواستند وارد یک ماجراجویی عظیم برای جمع آوری سنگ های بی نهایت بشن، اونم قبل از اینکه دست یک ابرخبیث به این سنگ ها برسه! از طرفی، خانم لاین خیلی پرجنب و جوش و بیش فعاله، طوری که گاهی کل تیم رو توی دردسر میندازه! مثلا یه بار که خواستند برای به دست آوردن یکی از سنگ های بی نهایت به گذشته سفر کنند، با دویل دایناسور مواجه شدند (دویل دایناسور در  این مقاله معرفی شده است) خانم لاین هم به طور اتفاقی این دایناسور رو عصبانی میکنه و همگی توی دردسر میفتند، دلیلش هم این بود که بیش از اندازه به لانه تخم های او نزدیک شده بودند. در هر حال، شاید خانم لاین چندان نیرومند نباشه، اما یقینا یکی از باحال ترین سگ هایی هست که تا به حال در کمیک های مارول ظاهر شده.

 

10- «دین ویتمن» هم قرار بود در این کارتون حضور داشته باشد!

دین ویتمن شوالیه سیاه

یکی از بهترین و خاطره انگیز ترین اپیزودهای سریال "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او"، "شوالیه ها و شیاطین" نام داشت که حالت اساطیری داشت و از نظر کیفیت انیمیشن بسیار خوب بود زیرا توسط انیماتورهای شرکت معروف توئی انیمیشن (Toei Animation) ژاپن ساخته شد (اکثر اپیزودهای "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" را انیماتورهای شرکت انیمیشن سازی مارول در آمریکا ساختند ولی برخی از اپیزودها را شرکت توئی به سفارش مارول ساخت که یک سر و گردن از نظر سبک و انیمیشن بالاتر از بقیه بودند). در این اپیزود شاهد حضور افتخاری شخصیت «شوالیه سیاه» بودیم که به طور کامل در این مقاله معرفی شده است. همانطور که در آن مقاله گفته شد، در دنیای کمیک نسخه های متعددی از شوالیه سیاه وجود داشته است. در این ایپزود از نسخه «سر پرسی» که اولین شوالیه سیاه بود و قدمتش به دوران وسطی میرسد، استفاده شد:

شوالیه سیاه کارتون

اما در آن موقع از نسخه به روز تر این شخصیت به نام «دین ویتمن» (که عضو اونجرز هم بود) در دنیای کمیک استفاده میشد.

چندی پیش آقای «دان گلات» از نویسندگان این سریال فاش کرد که اولش قرار بود علاوه بر سر پرسی از دین ویتمن هم استفاده کند. یعنی میخواست از دو نسخه متفاوت از شوالیه سیاه به طور همزمان در این اپیزود استفاده کند ولی مارول بهش گفت که این کار میتونه باعث گیج شدن مخاطب بشه. در هر حال همانطور که گفته شد "شوالیه ها و شیاطین" از اپیزودهای برتر این سریال بود و ماجراجویی هیجان انگیزی را روایت میکرد که در آن مرد عنکبوتی و دوستانش با شوالیه سیاه تیم آپ کردند و همگی باهم به دنیایی جهنمی به نام "سرزمین سایه ها" سفر کردند تا با جادوگری پلید به نام «موردِرِد» (Mordred) مبارزه کنند (موردرد میخواست با استفاده از "شمشیر آبنوس" از این سرزمین فرار و به زمین حمله کنه). البته او ظاهرش خیلی با دنیای کمیک فرق کرده بود. خودتون مقایسه کنید (سمتی راستی نسخه انیمیشن هستش):

 

11- «مرد یخی» در این کارتون  یک خواهر داشت!

آیا میدانستید «مرد یخی» در کارتون مرد عنکبوتی یک خواهر داشت؟

گفتیم که «بابی دریک» ملقب به «مرد یخی» (Ice Man) از جهش یافته های مشهور مارول است که عضو گروه اولیه مردان ایکس بوده ولی در این سریال به عنوان یکی از شخصیت های ثابت حضور داشت و به همراه «فایر استار» به پیتر پارکر/مرد عنکبوتی در مبارزه با جرم و جنایت کمک میکرد. ما در دنیای کمیک ندیده بودیم که او دارای خواهر باشد. یعنی اگر هم داشت بهش اشاره نشده بود. اما ناگهان در اپیزود نهایی سریال به نام Mission: Save the Guardstar ، شخصیتی را دیدیم به نام «آرورا دانته» (Aurora Dante) که با اسم رمز «لایت وِیو» (Lightwave) شناخته میشد که معلوم شد  خواهر بابی دریک است!

ارورا دانته

او نیز مثل برادرش یک جهش یافته بود که میتونست نور را به اشکال مختلف دربیاورد و تحت کنترل قرار بدهد. ابتدا فکر کردیم شخصیت خبیثی است اما معلوم شد یک مامور سازمان شیلد است که تحت کنترل ذهنی خبیثی به نام Buzz Mason قرار گرفته و وادار شده بود تجهیزات حساسی را به سرقت ببرد. مرد عنکبوتی به همراه فایر استار و مرد یخی سعی کرد جلوی او را بگیرد ولی اونقدر قوی بود که شکستشان داد. اما در نهایت از کنترل ذهنی Mason خارج و به قهرمانان داستان کمک کرد.

خواهر بابی دریک

ما دیگر اثری از این شخصیت در کمیک های مارول و دیگر آثار آن ندیدیم. این را هم بدانید که بابی دریک در این اپیزود گفت که آرورا خواهر ناتنی اش است و مادرشان یکی بوده.

 

12- ظاهر دكتر «فاست» در این كارتون از تهيه كننده الهام گرفته بود!

همانطور كه در مقاله "10 دشمن برتر كاپیتان  آمریكا" گفتیم ، یكی از دشمنان معروف و مشهور استیو راجرز ، «دكتر فاست» (Dr. Faustus) نام دارد. او در كمیك ها ظاهری بسیار تنومند و هیكلی نسبتا چاق با موها و ریش قرمز دارد:

دكتر فاست

این شخصیت در یكی از اپیزودهای كارتون "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" (که در آن کاپیتان آمریکا هم حضور افتخاری داشت) ظاهر شد ولی در كمال تعجب دیدیم كه ظاهری كاملا متفاوت دارد. یعنی لاغر، پیرتر و كچل بود و ریشی خاكستری داشت:

دكتر فاستوس

وی دلیلش چیست؟ اینه:  در این اپیزود «كینگ پین» هم حضور داشت. بنابراین سازندگان سریال نمیخواستند هر دو شخصیت خبیث داستان از نظر ظاهری شبیه هم باشند. بنابراین انیماتورها  آمدند و ظاهر جدید دكتر فاست را دقیقا شبیه به «دنیس ماركس» كه تهیه كننده اصلی این كارتون بود، كردند تا با او شوخی كنند!

دنيس ماركس

 یک نکته بسیار جالب دیگر درباره دنیس مارکس اینه که ایشون هم در این سریال و هم در سریال بعدی مرد عنکبوتی در دهه 90 میلادی یعنی "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" به جای گرین گابلین حرف زد!

 

13-  تیتراژ این کارتون قرار بود همراه با ترانه باشد!

کارتون اسپایدرمن

  در مورد شماره 6 درباره تیتراژ آغازین این کارتون صحبت کردیم. نکته جالب دیگر درباره آن این است که ابتدا یك نسخه دیگری از این تیتراژ قرار بود ساخته بشه كه شعر (Lyrics) هم داشت!!! این ترانه توسط «جانی داگلاس» نوشته و اجرا شد كه سابقه ساختن ترانه برای كارتون های معروف دهه 80 میلادی مثل Transformers و G.I. Joe: A Real American Hero را هم دارد. به هر زحمتی بود تونستم نسخه ای از این ترانه را برایتان پیدا كنم كه میتونید آن را در لینك زیر گوش كنید:

 لینك دانلود

 اینم از متنش:

 Spider-Man spins, Spider-Man wins every time.

 اسپایدرمن تار میزنه، اسپایدرمن همیشه برنده است.

 Helping good friends bring to the war against crime.

 كمك میكنه به دوستان خوبش تا با جرم جنایت بجنگند.

 Shooting his web he can fly on to the group hordes to the ground.

با پرتاب تار میتونه از بالا بپره روی سر گروه های {خلافكاران} كه روی زمین هستند.

Spidey has friends, friends who can come to his aide.

اسپایدي دوستانی داره كه میتونند بیان طرفش.

 Firestar flies, Iceman glides never afraid.

 فایراستار پرواز میكنه، مرد یخی هم نترس و شجاع ‌‌{از یخ ها} سر میخوره.

 Together they go pursuing the evil as one, fighting the foe, fighting til they have won.

 با همدیگه میرند دنبال آدم های خبیث؛ با دشمن میجنگند تا اینكه برنده بشن.

 

14- فایر استار قرار بود در "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" حضور داشته باشد!

 قرار بود فایراستار در فصل 6 از "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" هم باشد (به همراه «مرد یخی») . در واقع قرار بود در یکی از اپیزدها به کارتون "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" ادای احترام شود. ولی همانطور که در این مقاله هم گفته بودم فصل ششم کنسل شد و ما هرگز فایر استار را در این کارتون ندیدیم.

 

15- یكی از قسمت های این كارتون به خاطر اینكه درباره نازی ها بود، دیگر پخش نشد!

در فصل اول این سریال، قسمتی پخش شد به نام The Quest of the Red Skull كه در آن مرد عنكبوتی و رفقایش با «رد اسكال» مقابله كردند.

رد اسكال

این اپیزود به نظر میرسید ادای احترامی باشد به فیلم " ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده" كه آن موقع تازه اكران شده و به موفقیت خارق العاده ای هم دست یافته بود. ما دیدیم كه مرد عنكبوتی چطور به همراه دوستان همیشگی اش و شخصیتی جدید به نام پرفسور Hiawatha Smith به جنگ رد اسكال و افراد او كه طرفدار هیتلر و نازی ها بودند، رفت.

كارتون مرد عنكبوتي

در این قسمت اشاراتی به تاریخ و جنگ جهانی دوم هم شد:

هيتلر - مرد عنكبوتي

در هر حال فقط پس از یك بار پخش، شبكه NBC تصمیم گرفت به خاطر اشارات مستقیم این قسمت به نازی ها دیگر آن را پخش نكند. از آن موقع به بعد شبكه های Toon Disney و ABC Family  هم آن را پخش نكرده اند. ولی فكر كنم الان میشه آن را در Netflix مشاهده كرد. در هر حال شما میتونید این اپیزود مذكور و همچنین كل این سریال را از اینجا به صورت رایگان دانلود و تماشا كنید.

 

16- کارول دانورز اولش قرار بود در  این کارتون ظاهر بشه!

شاید بدانید که اولین حضور کارول دانورز (کاپیتان مارول) در دنیای انیمیشن به دهه 90 میلادی و سریال معروف "ایکس من: مجموعه کارتونی" برمیگردد. در یکی از اپیزودهای این سریال شاهد حضور این شخصیت بودیم و به رابطه او با «روگ» و قضیه دزدیده شدن قدرت های او اشاره شد.

- آیا میدانستید که کارول دانورز اولش قرار بود در کارتون اسپایدرمن ظاهر بشه؟

اما شاید براتون جالب باشه که بدونید قرار بود زودتر از این حرفا شاهد حضور کارول در دنیای انیمیشن باشیم. در واقع، در یکی از اپیزودهای "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" شاهد حضور مردان ایکس بودیم (چون همانطور که گفته شد «فایر استار» و «مرد یخی» قبلا عضو ایکس من بودند).

کارتون اسپایدرمن

 گفته میشه این اپیزود قرار بود پیش درآمدی باشه برای کارتون اختصاصی مردان ایکس در سال 1984 ولی اینطور نشد و این سریال ساخته نشد. اما  اگر این کارتون ساخته میشد شخصیت خبیثی به نام «ویدیو من» (Video Man) که مختص انیمیشن "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیز او" خلق شده بود، در آن حضور پیدا میکرد (البته ویدیو من در یک اپیزود دیگر هم حضور یافت که در آن یک قهرمان شده بود زیرا مارول حس میکرد با توجه به شروع محبوبیت بازی های ویدیویی در دهه 80 میلادی این شخصیت میتواند به صورت یک قهرمان بیشتر پتانسیل مطرح شدن را داشته باشد!):

ویدیو من

همچنین قرار بود کارول دانورز هم در آن حضور داشته باشه ولی جالب اینه که میخواستند اسمش رو عوض کرده و بگذارند «خانم رعد و برق» (Lady Lightning)!!! (احتمالا به خاطر علامت رعد روی لباس کارول بوده!).

 

17- ولورین در این کارتون لهجه استرالیایی داشت!

ولورین کارتون

درکمال تعجب ولورین در اپیزودی که در این کارتون ظاهر شد لهجه استرالیایی داشت در حالی که حتما میدانید او در دنیای کمیک اصلیتی کانادایی دارد! آقای «نیل راس» جای او حرف میزد. در کارتون Pryde of the X-men که در واقع قرار بود آغازگر سری کارتونی مختص مردان ایکس در سال 1989 باشد نیز ولورین لهجه استرالیایی داشت و بار دیگر آقای راس جای او حرف زد. و جالب آنکه در نهایت آقای «هیو جکمن» بازیگر نقش ولورین در فیلم های سینمایی شد که او نیز اصلیتی استرالیایی داشت!

 

18- نورمن آزبورن در این سریال صاحب برادر زاده ای به نام «مونا» بود!

 نورمن آزبورن در این سریال صاحب برادر زاده ای به نام «مونا» بود!

در مورد شماره 8 گفته شد که از روی قسمت مربوط به گرین گابلین این سریال (که در واقع قسمت اول بود) یک کمیک بوک اقتباس شد. قسمت مذکور برای هواداران شخصیت گرین گابلین ناامید کننده بود زیرا او برخلاف دنیای کمیک ماسک بر صورت نداشت و با مصرف فرمول خاص خود به موجودی زشت و گابلینی تبدیل میشد! اما شاید نکته عجیب تر این بود که در این قسمت ما با شخصیت اُریجینالی آشنا شدیم به نام «مونا آزبورن» که قبلاً در دنیای کمیک دیده نشده بود و برادرزاده نورمن آزبورن بود. یعنی نورمن عموی او بود (!) در حالی که چنین چیزی در دنیای کمیک سابقه نداشت. موهای او طلایی بود و در کل به «گوئن استیسی» شباهت داشت! نورمن او را ربود زیرا خیال میکرد از محل فرمول گرین گابلین باخبر است ولی با مداخله اسپایدرمن مونا نیز آزاد شد (او حسی داشت که بهش میگفت شاید گرین گابلین عمویش باشد!).

مونا ازبورن - گرین گابلین

(عجیب آنکه در کمیک بوک اقتباس شده از روی این قسمت، مونا نامش شده بود «نورما» (!) و رنگ موهایش هم تیره تر بود!)

در هر حال ، مونا چندان در اپیزودهای دیگر نقشی نداشت و فقط یک بار دیگر در قسمت مربوط به «رد اسکال» ظاهر شد که در کمال تعجب دیدیم که نوعی رابطه رومانتیک بین او و پیتر پارکر در جریان است! (البته آخرش دوست دختر فلش تامپسون شد!). این شخصیت هرگز در دنیای کمیک دیده نشده است. البته در اپیزودی از کارتون Ultimate Spider-Man ما شخصیتی داشتیم به نام «نورما آزبورن» که مربوط به دنیایی موازی میشد و رئیس آزکورپ بود! (این مقاله را بخوانید).

نورما ازبورن

 

19- ایپزود اول مجموعه دوبار صداگذاری شد!

دن گیلوزن

«دَن گیلوِزَن» (Dan Gilvezan) صداپیشه مرد عنکبوتی/پیتر پارکر در این سریال کارتونی بود. او عملکرد خوبی داشت وسعی می‌كرد صدای خود را زمانی كه پیتر نقاب اسپایدرمن را بر صورت می‌زد، تغییر دهد و دیالوگ‌ها را طوری بگوید كه از سویی بیانگر انرژی و پویایی اسپایدرمن باشند و از سویی دیگر چندان لوس به نظر نیایند. از نقاط ضعفش هم میتونیم به این نکته اشاره کنیم به سکوت گاه و بیگاه  مرد عنکبوتی وقتی داره با مجرم ها میجنگه  که اونم ایراد از فیلمنامه نویس ها بودهگیلوزن در بازی تحسین شده Spider-Man: Shattered Dimensions  به جای مرد عنكبوتی سال 2099 حرف زد. در هر حال، گفته میشه گیلوزن برای این نقش تست داد و بهش گفتن که قبول شده ولی یکی دیگر از صدا پیشگان بهش زنگ زد و گفت که اپیزود اول رو صداگذاری کرده اند و یک نفر دیگه داشته جای پیترپارکر/مرد عنکبوتی حرف میزده! دو هفته گذشت و مدیر برنامه های گیلوزن بهش زنگ زد و گفت که قضیه حل شده و او میتونه صداپیشه این نقش باشه. ظاهرا مدیران شبکه NBC از عملکرد اون یکی صداپیشه راضی نبودند و بنابراین گیلوزن دوباره دیالوگ های نقش مرد عنکبوتی را برای قسمت اول ضبط کرد! (هیچ وقت هم معلوم نشد اون یکی صداپیشه کی بود!).

 

20- صداپیشه مرد یخی یکی از پرکارترین صداپیشه های تاریخ دنیای انیمیشن است!

فرانک ولکر

«فرانک وِلکر» (Frank Welker) که در این سریال به جای «مرد یخی» حرف میزد ، تقریبا 60 سال است که در دنیای انیمیشن گویندگی میکند! ولکر در 860 فیلم، سریال و بازی ویدئویی حضور داشته ‌است که او را به یکی از پرکارترین هنرمندان تمام ادوار تبدیل کرده ‌است. یکی از به یاد ماندنی ترین نقش هایی که او بارها و بارها تکرار کرده و هنوز هم بعد از این همه سال آن را انجام میدهد، «فِرِد» در کارتون های "اسکوبی دو" میباشد. در ضمن این رو هم بدانید که ایشون در "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" صداهای مربوط به «میز لاین» را نیز در می آورد!

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقتی که باید درباره فصل ششم از سریال "اسپایدرمن: مجموعه کارتونی" بدانید!

10 حقیقتی که باید درباره سریال کارتونی "زن عنکبوتی" (SPIDER-WOMAN) بدانید

10 حقیقت جالبی که باید درباره سریال کارتونی مردعنکبوتی در سال 1981 بدانید

تمام حضورهای افتخاری مرد عنكبوتی در دنیای انیمیشن + لینك دانلود

10 حقیقتی که باید درباره سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" بدانید

10 تفاوت بزرگ سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" با دنیای کمیک بوک

10 تا از بزرگترین تغییرات انیمیشن "مردعنکبوتی نامحدود" (SPIDER-MAN UNLIMITED) در مقایسه با دنیای کمیک

سوتی های سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی"

بهترین اپیزودهای انیمیشن "اسپایدرمن مجموعه کارتونی" براساس امتیاز سایت IMDB

مستندی درباره سریال كارتونی "مرد عنكبوتی و دوستان شگفت انگیز او" + لینك دانلود

10 کارتون خاطره انگیز دهه 80 میلادی

20 شخصیت برتر مارول و دی سی كه خارج از دنیای كمیك بوک خلق شدند!

10 تیتراژ برتر سریال های كارتونی ابرقهرمانی + لينك دانلود

برترین حیوانات ابرقهرمان!

مشهورترین دسته های سه نفره (TRIO) کمیک بوکی

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت اول

10 حقیقت مهمی که باید درباره "فایراستار" (FIRESTAR) بدانید

تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی

رتبه بندی اقتباس های «عمو بن» (UNCLE BEN) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

تمام حضورهای افتخاری مرد عنكبوتی در دنیای انیمیشن + لینك دانلود

لینك دانلود كارتون های مرد عنكبوتی

نگاهی به اپیزودهای "دنیای عنكبوتی" در كارتون ULTIMATE SPIDER-MAN: WEB WARRIORS + لینك دانلود

زیرنویس فارسی کارتون جدید مرد عنکبوتی (2017) + لینک دانلود مستقیم

5 انتقاد از کارتون جدید مرد عنکبوتی

زیرنویس فارسی تمام قسمت های كارتون SPECTACULAR SPIDER-MAN + لینك دانلود مستقیم

آشنايي با صداپيشگان انيميشن‌های اسپايدرمن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
+1 #1 AM SM BM SM 1400-06-27 08:23
سلام
ممنون بابت مقاله.
در دهه ۸۰ میلادی (یعنی یه جورایی همون دهه ۶۰ شمسی) سریال های خاطره انگیز زیادی پخش میشد که شاید هر اپیزود اونا داستان های عمیق نداشتند اما بسیار مفرح بودند و هنوز هم بعضی ها با اونا خاطره دارند. این انیمیشن ها عموما لحن های مثبت و روشنی داشتند و داستان های fun! اسپایدرمن به عنوان شخصیتی که هم محبوبیت زیادی داره و هم توی این سبک میشه ازش استفاده کرد اول در سریالی در اوایل دهه ۸۰ میلادی به تلویزیون ها بازگشت که میشه گفت این سریال محبوبیت خاصی نداشت و تا حدی گمنام باقی موند. اما بعد از اون تلاش بعدی که برای استفاده از اسپایدرمن در این نوع انیمیشن ها گرفته شد، انیمیشنی به نام "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" بسیار محبوب شد و خیلی ها با اون خاطره دارند و حتی با اون سریال در ابتدا به اسپایدی علاقه مند شدند. این سریال با قوانینی رو به رو بود که باعث میشد خشونت خاصی نداشته باشه و هر اپیزود میزبان داستانی fun و سرگرم کننده باشه. (یعنی حتی با اینکه داستان های این سریال عمق خاصی نداشتند اما الان از انیمیشن های جدید اسپایدرمن بهتر هستند! "مرد عنکبوتی نهایی" و "مرد عنکبوتی ۲۰۱۷" دیگه بعضی وقت ها دیدنشون خیلی سخت میشد اما حداقل این سریال ایده های سرگرم کننده ای داشت.) در این سریال، اسپایدرمن همراه با دو دوست ابرقهرمان دیگه خود یعنی "مرد یخی"و "فایر استار" به مبارزه با آدم بد های جورواجور میرفت. اما هر سریالی قطعا بدون حقیقت های مخفی نیست!
حضور ابرقهرمانان دیگر مارول در این سریال باعث میشد که کودکان کم سن و سال تر بیشتر خوشحال بشن و البته تعاملات جالبی رو هم شاهد باشید. و البته اینم هست که شاید یه زمانی بعضی هاشون توی محصولاتی یا کمیک هایی از اسپایدرمن حضور داشتند تا معروف تر بشن! البته میشه گفت خوبی این مسئله اینه که مثل انیمیشن "مرد عنکبوتی مجموعه کارتونی" حضور بقیه ابرقهرمانان دیگه اضافه نباشه. (البته برای اون سریال انتظارات بالاترین هم وجود داشت چون که باید به پیتر پارکر میپرداخت اما بعضی وقت ها خیلی میرفت روی مخ!) و البته من نمیدونم چرا هر سریالی از شخصیت اسپایدرمن که بین هواداران محبوب و معروف میشدند، کنسل شدند! از همین سریال "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" که بعد از ۲۳ اپیزود کنسل شد بگیرید تا سریال "مرد عنکبوتی مجموعه کارتونی جدید" که جایگاه خوبی نزد هواداران داره و البته صداپیشه بسیار مستعدی به نام "نیل پاتریک هریس" رو اولین بار به دنیای اسپایدرمن آورد که بعد ها مثلا در بازی "دنیاهای از هم گسیخته" باز هم صداپیشه اسپایدرمن بود. و صد البته بهترین سریال و اقتباس مرد عنکبوتی یعنی سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" با بی رحمی تمام قربانی طمع سونی و دیزنی شد و کنسل شد و یک جنایت دیگه به جنایات علیه بشر اضافه شد! چنین سریال های زیبایی کنسل میشن، اون وقت این انیمیشن های جدید اسپایدرمن یعنی "مرد عنکبوتی نهایی" و "مرد عنکبوتی ۲۰۱۷" به طرز شکنجه آوری تا میتونند اپیزود های کم کیفیت تولید میکنند. انگار مثل خود اسپایدی هواداراش هم خیلی بد شانس هستند! یکی از ستارگان این سریال هم شخصیت اوریجینالی به نام "فایر استار" بود که به نظرم تصمیم درستی بود که برای جذب دختران هم یک شخصیت مونث داشته باشیم. اما اگر با دیدن قدرت های او یاد جانی استورم افتادید خیلی تعجب نکنید! و البته میشه گفت این شخصیت اونقدر محبوب شد که مارول تصمیم گرفت اون رو به دنیای کمیک های خودش بیاره. و البته تنها با یک نگاه به "آنجلیکا جونز" با او مو های قرمز رنگش میشه متوجه شد که از مری جین واتسون در کمیک های اسپایدی الهام گرفته! خب آقای رومیتا به مرحله جدیدی از الهام گرفتن دست پیدا کردند که این دفعه دو طرف خودشون هستند! اما واقعا میشه گفت در اپیزودی که اوریجین اسپایدرمن رو نقل میکرد ما شاهد یکی از بهترین اقتباس های شماره ۱۵ "فانتزی شگفت انگیز" بودیم که هواداران رو واقعا خوشحال میکرد. و تیتراژ این انیمیشن هم که فوق‌العاده بود! هم سبک انیمیشنش هم اینکه ببینیم مرد یخی و فایر استار و اسپایدرمن با یک غول آتشین میجنگند که البته به شیوه جالبی هم شکستش دادن و هم موسیقی زیبای اون که میشه گفت فراموش نشدنی هست. همه این ها باعث خلق یک تیتراژ زیبا برای این سریال شدند. یکی از کارهایی هم که دن اسلات انجام داد و هواداران اسپایدرمن رو بسیار خشمگین کرد نابودی دنیای این سریال بود! یعنی واقعا این آقای اسلات رو گیر بیارید و بهش بگید توی کل این جهان هستی دنیای دیگه ای نبود که باهاش بی رحمی وارثان رو نشون بدی؟ دنیای که مثلا مرد عنکبوتی قدرتمندی داشته باشه که با کشته شدنش هم ما بیشتر به قدرت اونا پی ببریم؟ بعد از این کمیک هر وقت که بخواید این سریال رو تماشا کنید این حقیقت که سرنوشت تلخ شخصیت هاش رو میدونید شما رو خیلی اذیت میکنه. و البته اون صحنه ای که سگ بامزه این سریال یعنی "خانم لاین" که ظاهر جالبی هم داره بر سر جنازه سه تا دوستش ناله میکنه خیلی دردناکه. بدون شک این یکی از بدترین تصمیمات دوران دن اسلات بود.
با تشکر.
نقل قول کردن
masiha_87
#2 masiha_87 1400-06-27 09:35
سلام و صبح به خیر!
مقاله حرف نداشت؛ خسته نباشید استاد ترابی!
اسپایدرمن به عنوان یکی از بزرگترین نماد های کمیک بوک، واقعا حقش نیست که اینقدر سریال خوب مثل "اسپایدرمن خارق العاده" و "مجموعه ی کارتونی جدید" از دست بده. با اینکه من فقط بعضی از سکانس های این انیمیشن رو دیدم، به نظرم مثل اینکه اون زمان کاملا مختصر و مفید واقع شده بوده. به هرحال متاسفانه الان با ورژن جدید این انیمیشن طرف هستیم که مایلز و پیتر و گوئن به علاوه ی هالک و میز مارول و بلک پنتر باهم تیم آپ میکنن. اگه الان از یکی بپرسی "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" رو دیدی؟ به احتمال خیلی زیاد میگه "اون جدیده؟ اون که خیلی چرته". واقعا امیداورم همچین سریال هایی که نسبتا پتانسیل بالایی هم دارن، دیگه کنسل یا لغو نشن.


مجددا ممنون بابت مقاله!
نقل قول کردن
P.B.P
#3 P.B.P 1400-06-27 10:49
سلام ممنون از استاد ترابی عزیز،خسته نباشید.
نقل قول کردن
Amir ko
#4 Amir ko 1400-06-27 12:14
سلام. با تشکر از استاد ترابی مقاله واقعا عالی بود
خسته نباشید!
نقل قول کردن
s.p.i
#5 s.p.i 1400-06-27 13:45
سلام
خیلی ممنون بابت مقاله
این مقاله نکات جالبی داشت
در دهه ۸۰ میلادی این انیمیشن ساخته شد که باعث شد بچه ها با اون ارتباط برقرار کنند که هم مفرح و فان بود و البته فایرستار مثل هارلی کوئین ابتدا در انیمیشن خلق شد و بعد وارد کمیک شد ضمن اینکه به جای مشعل انسانی ازش استفاد کردن تا بچه با آتیش بازی نکنند ولی جالب بود که از ظاهر مریجین برای خلق فایرستار الهام گرفتن و البته بر خلاق انیمیشن تو دنیای کمیک هیچ رابطه عاشقانه بین فایرستار و پیتر نبود و البته نمیدونم چرا جناب دن اسلات به اون دنیا گند زد و نکته جابه دیگه این که قرار بود شوالیه سیاه در این انیمیشن حضور پیدا کنه
در کل انیمیشنی بود که پیتر همراه دو شخصیت که زیاد ربطی به پیتر نداشتن به ماجراجویی می‌پرداخت

تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
blaksummerz
#7 blaksummerz 1400-06-27 15:41
از سال ۹۴ که با این سایت آشنا شدم منتظر این مقاله بودم!واقعا دم استاد ترابی گرم که این مقاله رو نوشتند.
نقل قول کردن
masiha_87
#8 masiha_87 1400-06-27 19:48
به نقل از mtm:

واااااااااای! این قسمت خارق العاده بود. به جرات میتونم بگم تمام لحظات فلش بک مربوط به زندگی پیتر، تک تک پانل های اولین کمیک اسپایدی رو به تصویر کشیدن. واقعا لذت بردم؛ دمتون گرم استاد ترابی :D
نقل قول کردن
Agent bishop
#9 Agent bishop 1400-06-27 22:12
استاد یک مقاله رتبه بندی سریال های اسپایدرمن رو هم بنویسید .
نقل قول کردن
AM SM BM SM
+1 #10 AM SM BM SM 1400-06-28 00:35
به نقل از mtm:

سلام مجدد و خسته نباشید خدمت شما.
الان توی همین لینکی که گذاشتید این اپیزود زیبا رو دیدم و چند نکته به ذهنم رسید که گفتنش خالی از لطف نیست.
(و البته اگر نمیخواید برای این اپیزود نشید بهتره ادامه این کامنت رو نخونید!)
اول اینکه به نظرم سبک انیمیشن این سریال نسبت به دورانی که توی اون ساخته شد جالب هست و پویایی خوبی داره و صحنه های اکشن هم نسبت به خودش خوب هستند. صداپیشگی ها هم بسیار خوب بودند و من واقعا لذت بردم. اما چیز مهم درباره این اپیزود وجود داره اینه که به خوبی تونست اتفاقات شماره ۱۵ کمیک "فانتزی شگفت انگیز" و اوریجین پیتر پارکر رو شرح بده که بسیار خوب هست. اول اینکه پیش زمینه ای که برای این بخش ارائه میده واقعا خوبه. یعنی اینکه بلایی سر زن عمو می میاد و پیتر باز هم یادش میاد که همیشه عزیزانش در خطر هستند و تصمیم میگیره که هویت اسپایدرمن رو ببوسه بذاره کنار! در همین حین هم وضعیتی که باهاش به اسپایدرمن تبدیل شد رو توضیح میده. به نظرم این یکی از کامل ترین و زیباترین اقتباس ها از اوریجین اسپایدرمن بود و تصویر سازی های زیبایی هم داشت. (تازه در زمانی که ایستراگ و این چیز ها مد نبود!) واقعا به خوبی مظلومیت پیتر رو پیش همکلاسی های خودش رو میبینیم و اون غرور جوانی که باعث مرگ عمو بن میشه اینجا خیلی خوب منتقل میشه. و البته پایانش هم بسیار خوب بود جایی که وقتی که پیتر میخواد این هویت رو کنار بزنه اما دوستاش اون رو متقاعد میکنند که باز هم در هیبت اسپایدرمن بمونه و جمله معروف او یعنی "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد" رو به زبان میارند. در مبارزه با شوکر هم ما اراده و هوش پیتر پارکر رو میبینیم که با استفاده از همین هوش میتونند شوکر رو شکست بدند. در کل این اپیزود زیبایی بسیار خاصی داشت و واقعا حیف هست که چرا چنین سریال های زیبایی کنسل میشن.
و اما بریم سراغ اشارات این اپیزود به کمیک های اسپایدرمن!
-اول اینکه ما در ابتدای اپیزود جمله "اسپایدرمن کیست؟" رو میبینیم که یه جورایی عنوان همین اپیزود هم هست! و البته میبینیم که نوشته شده توسط "استن لی" و اسم دلیل بیوگل هم زیر اون هست!
s4.uupload.ir/.../...
-در جایی از این اپیزود پیتر پارکر پیش سالی آوریل میره اما او بهش محل نمیذاره.
s4.uupload.ir/.../...
همچین بخشی رو در شماره ۱۵ فانتزی شگفت انگیز هم داشتیم.
s4.uupload.ir/.../...
-جایی در این اپیزود پیتر پارکر از اومدن ماشینی با خبر میشه و به خوبی از روی اون میپره و اولین بار به قدرت هاش پی میبره.
s4.uupload.ir/.../...
همچین بخشی رو در دنیای کمیک هم شاهد بودیم.
s4.uupload.ir/.../...
-در بخشی دیگر ما بچه ای رو دیدیم که پیتر پارکر رو در حین استفاده از قدرت هاش میبینه و این مسئله رو به مادرش میگه که اون هم خیلی اعتنا نمیکنه.
s4.uupload.ir/.../...
دقیقا مثل دنیای کمیک!
s4.uupload.ir/.../...
-و البته صحنه مچاله شدن لوله آهنی توسط پیتر هم عینا در این سریال تکرار شده.
s4.uupload.ir/.../...

s4.uupload.ir/.../...
-کراشر هوگان رو هم در این اپیزود میبینیم که مثل دنیای کمیک پیتر در اوایل استفاده از قدرت هاش با او میجنگه.
s4.uupload.ir/.../...

s4.uupload.ir/.../...
و البته این رو هم بگم که تصویر سازی بسیار حرفه ای انجام شده و صحنه پریدن پیتر از روی کراشر هوگان و بلند کردن او عینا تکرار شده.
s4.uupload.ir/.../...
s4.uupload.ir/.../...

s4.uupload.ir/.../...
-در جایی از کمیک وقتی که پیتر پارکر از خونه خودش بیرون میاد نام "دوست خوب محله" رو روی خودش میذاره که یکی از القاب اسپایدرمن هست.
s4.uupload.ir/.../...
و البته مجری او برنامه تلویزیونی هم نام "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" رو برای او میگه.
s4.uupload.ir/.../...
و در ادامه هم اقتباس بسیار زیبایی رو از این کمیک میبینیم که واقعا فوق‌العاده بود.
و البته نمیشه شکایت کرد که چرا عمو بن توی این سریال جمله تاریخی خودش یعنی "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد" رو نگفت چون خود مارول در کمیک های هم در سال ۱۹۸۷ تازه این جمله رو به عمو بن نسبت داد!
این مقاله رو بخونید.
spidey.ir/.../...
الان هم که دارم فکر میکنم شخصیت "فروزن" در انیمیشن "شگفت انگیزان" شاید به نوعی از "مرد یخی" الهام گرفته. سبک استفاده از قدرت های مرد یخی و حرکات او با یخ سواری بین شهر من رو یاد فروزن که "ساموئل جکسون" صداپیشه اون بود انداخت.
باز هم تشکر میکنم بابت مقاله بسیار عالی و آپلود این اپیزود.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
+1 #11 AM SM BM SM 1400-07-24 12:00
سلام
ممنون بابت قسمت دوم این مقاله زیبا.
سریال "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" یکی از خاطره انگیز ترین و زیباترین انیمیشن های کمیک بوکی هست که خیلی ها با اون خاطراتی دارند. مثل اکثر انیمیشن های دهه 80 (دهه 60 خودمون) شاید الان داستان و انیمیشن این سریال تا حدی لوس و از مد افتاده به نظر برسه، اما توی دوره خودش اونقدر بروبیایی داشته که الان خیلی ها عاشقش هستند. در ضمن اگر اون تیتراژ زیباش و همکاری اسپایدرمن با بقیه قهرمانان مارول رو ببینید فکر کنم دیگه لوس بودن و هیچیش برای شما مهم نیست! در ضمن حتی توی همین شرایط هم، این سریال تونسته چند اپیزود بسیار درخشان رو نشون بده. مثل اپیزود هایی که گرین گابلین یا میستریو توی اون حضور داشتند و از همه بهتر، اپیزودی بود که اوریجین اسپایدرمن رو به شکل زیبایی روایت کرد و تبدیل شد به تجسم شماره 15 کمیک "فانتزی شگفت انگیز" در دنیای انیمیشن. و البته این سریال مخصوصا در سه شخصیت اصلیش تونسته صداپیشگان عالی رو رد هم بیاره. صداپیشه اسپایدرمن که جناب "دن گیلوزن" بودند، اونقدر صداپیشگی خوبی داشتند که بعدا هم به عنوان صداپیشه اسپایدرمن استفاده شد. یا جناب "فرانک ولکر" که آدم وقتی به کارنامه کاری ایشون نگاه میکنه، متحیر میشه! صدای خانم "کتی گارور" هم کاملا با فایر استار مطاقبت داشت. برای همین موارد، این سریال الان تونسته جایگاه بسیار خوبی بین هواداران داشته باشه و از سه انیمیشن سریالی اخیر اسپایدرمن هم نزد هواداران محبوب تر باشه. متاسفانه این سریال بعد از 23 اپیزود کنسل شد اما با این وجود هم کلی حقیقت درباره این سریال وجود داره که ما رو هیجان زده کنه.
خدایی من هوش و ذکاوت سازندگان این سریال رو توی ظاهر دکتر فاست داشتم دیگه عالی میشد! یعنی چون نمیخواستند دو تا گنده بک کنار هم باشند دکتر فاست رو لاغرتر کردند.اینطور هم این مشکل رو حل کردند هم اینکه با تهیه کننده سریال شوخی کردند. به این میگن "با یک تیر دو نشون زدن!" (البته اگر تهیه کننده بی جنبه بوده پس احتمالا قوق انیماتور ها رو دیگه نداده که امیدوارم اینطور نباشه! :lol: )
من این آهنگ تیتراژ این سریال که انتخاب نشد رو گوش دادم و به نظرم خیلی عالی و باحال بود! خیلی قشنگ با محیط و حال و هوای سریال جفت و جور بود و خیلی هم پرهیجان بود! با اینکه اولین باره که گوشش دادم اما دارم توی ذهنم چند بار مرورش میکنم. تیتراژ این سریال عالی بود و به نظرم این آهنگی که گذاشته شده هم بسیار زیبا بود.
این سریال "مرد عنکبوتی مجموعه کارتونی"هم پدر ما رو در آورد با این ایده هایی که در فصل ششم محقق نشدند! حالا تا وقتی بودش در فصل های میانی چیز خاصی برای هواداران اسپایدی نداشت (به جز فصل اول و آخر) اما برای این فصل ششم کلی ایده داشت که محقق نشدند. ادای احترام این سریال به سریال "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" میتونست جالب باشه چون مجموعه کارتونی توی ادای احترام تخصص خوبی داشت.
من الان فهمیدم که سازندگان این سریال توانایی دیدن آینده هم داشتند! چون احتمالا میدونستند که هیو جکمن قراره بعدا بازیگر ولورین بشه و یه صداپیشه استرالیایی براش گذاشتند!
این قضیه برادرزاده نورمن آزبورن هم از اون تغییرات عجیب هست! البته شاید مشکل دار نباشه ولی چیز های جالبی درباره او وجود داره مثل رنگ موهاش که شبیه گوئن استیسی بود و تغییرات ا. در کمیک منتشر شده نسبت به سریال! البته الان که دارم فکر میکنم، شاید جیسون آرون با رویداد "تولد مجدد قهرمانان" و اینکه گرین گابلین نایت هاک یک موجودی بود که به گابلین تبدیل میشه وتغییرات ژنتیکی داره، خواسته به این سریال یه ادای احترامی داشته باشه.
خدایی آدم به این کارنامه "فرانک ولکر" نگاه مبکنه، کیف میکنه! ایشون صداپیشه بسیار مستعدی هستند و معلومه در پروژه های زیادی حضور داشتند. بخش جالبش اینه که ایشون انگار خوب بلدن صدای حیوانات مخصوصا سگ ها و گربه ها رو در بیارند چون کلی نقش اینطوری دارند! :lol:
با تشکر بابت این مقاله زیبا و یک جستجو در گذشته.
نقل قول کردن
P.B.P
#12 P.B.P 1400-07-24 12:57
سلام ممنون از استاد ترابی عزیز
یک چیز دقت کردم این سریال چقدر کاراکتر درست کرده و بعضی هاشونم وارد دنیای کمیک کرده!
آهنگش هم قشنگ بود.
خیلی عالی بود،خسته نباشید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37