10 حقیقتی که باید درباره رابطه گرین گابلین و هاب گابلین بدانید

10-حقیقتی-که-باید-درباره-رابطه-گرین-گابلین-و-هاب-گابلین-بدانید

درسته که این دو دشمن مردعنکبوتی ظاهر و سبک مشابهی دارند ولی بسیار با هم متفاوت هستند ...

مقدمه: دو تن از ترسناک ترین دشمنان مردعنکبوتی رابطه ای مرتبط با هم دارند ولی از نظر انگیزه و متدهای مجرمانه از یکدیگر خیلی متفاوت هستند. گرین گابلین اولین بار در شماره 14 از سری نخست کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز در دهه 60 میلادی خلق شد (اینجا ترجمه شده) ولی هاب گابلین سالها (دهه 80 میلادی) بعد به جمع دشمنان مردعنکبوتی اضافه شد و در بسیاری اشکال با گرین گابلین تفاوت های بنیادین دارد ولی یک چیز مشترک بسیار بزرگ با هم دارند: نفرت عظیم از مردعنکبوتی! توصیه میشه برای آشنایی بیشتر با این دو شخصیت حتما مقالات زیر را بخوانید:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «هاب‌گابلین» (HOBGOBLIN) بدانید

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت سوم

رتبه بندی اقتباس های هاب گابلین در دنیای انیمیشن و بازی های ویدئویی

 

10- ظاهر هاب گابلین از گرین گابلین الهام گرفته است

ظاهر هاب گابلین از گرین گابلین الهام گرفته است

پایه و اساس ظاهر خبیثِ هاب گابلین از زره گرین گابلین و ظاهر نقابدار و کلاه پوش او گرفته شده است. البته هاب گابلین نوعی هودی بر سر دارد که به شنل کوتاهش وصل میشود و تم اصلی لباسش، نارنجی است. ظاهرش هم ما را به یاد شخصیت های ترسناک قرون وسطی در اروپا میندازد. همانطور که در این مقاله گفته شد، رادریک کینگزلی به عنوان هاب گابلین اصلی، تمام تجهیزاتی كه در مخفیگاه گرین گابلین به دست آورده بود را به سرقت برد. او حتی با استفاده از یادداشت هایی كه از آنجا بدست آورده بود توانست دیگر مخفیگاه های سری گرین گابلین را پیدا و همه چیز آنها را سرقت كند. او با دیدن تجهیزات و نوشته های نورمن آزبورن پی به نبوغ او برد ولی در عین حال متوجه شد كه نورمن به دلیل استفاده از فرمول گابلینی به جنون هم دچار شده است. به همین دلیل او سعی كرد فرمول گابلین را اصلاح كند تا دچار جنون نشود.

راستی، در فیلم "راهی به خانه نیست"، ظاهر نورمن آزبورن در سکانسی که زن عمو می را میکشد، ترکیبی است از ظاهر گرین گابلین و هاب گابلین در دنیای کمیک!

 

9- هاب گابلین خلق شد تا ادامه دهنده ی میراث گرین گابلین باشد

9- هاب گابلین خلق شد تا ادامه دهنده ی میراث گرین گابلین باشد

وقتی گرین گابلینِ اُریجینال در شماره 122 از مردعنکبوتی شگفت انگیز کشته شد (اینجا ترجمه شده است)، نویسندگان داستان های مردعنکبوتی نمیخواستند او را زنده کنند ولی مساله این بود که جانشینان او چنگی به دل نزدند. مثلا هری آزبورن و بارت هامیلتون هرگز نتوانستند گرین گابلین های موثری باشند. پس به ذهن نویسنده ای خلاق به نام «راجر استرن» رسید که شخصیتی را خلق کند که ادامه دهنده راه گابلین باشد ولی به قدر کافی با او تفاوت داشته باشد و اینگونه هاب گابلین خلق شد. در هر حال، زمانی که همگان می پنداشتند گرین گابلین مرده است، مردی پولدار اما فاسد و بی‌رحم به نام رادریك کینگزلی به تکنولوژی مرگبار او دست یافت و خودش را هاب گابلین نامید. هاب گابلین بلافاصله سعی كرد با بهره‌گیری از امكانات خود به نفر اول سازمان‌های جنایتكاری نیویورك تبدیل شود.

 

8- انگیزه های گرین گابلین و هاب گابلین برای خباثت و دشمنی با مردعنکبوتی، متفاوت هستند

8- انگیزه های گرین گابلین و هاب گابلین برای خباثت و دشمنی با مردعنکبوتی، متفاوت هستند

هاب گابلین بر خلاف گرین گابلین دشمنی یا خصومت شخصی با اسپایدرمن نداشت. او فقط و فقط به دنبال قدرت و پول بود و هر فرد یا چیزی كه سد راهش میشد را از میان برمیداشت. در واقع اگر نورمن به دلایل شخصی شیفته كشتن اسپایدرمن شده بود، اما هاب گابلین فقط به این دلیل میخواست اسپایدرمن را بكشد چون سد راه جاه طلبی هایش میشد. ضمنا به دلیل جنونی که گرین گابلین از آن در رنج بوده، از هاب گابلین غیرقابل پیش بینی تر است. هاب گابلین بیش از هر چیزی به قدرت و پول اهمیت میده و اینا چیزهایی هستند که نورمن از قبل داره. بنابراین هاب گابلین اگه به پول و قدرت دست پیدا کنه و مردعنکبوتی همچنان زنده باشه، برایش اهمیتی نداره ولی برای گرین گابلین قدرت و ثروت بدون نابودی مردعنکبوتی هیچ مزه ای نداره!

 

7- گرین گابلین ترجیح میدهد تک رو باشد ولی هاب گابلین عضو تیم هایی بوده است

گرین گابلین ترجیح میدهد تک رو باشد ولی هاب گابلین عضو تیم هایی بوده است

هاب گابلین عضو تیم های خبیث بوده و اصطلاحا یک team player است ولی گرین گابلین تا جای ممکن سعی کرده تک رو باشد و عضو تیم های خبیث نباشد و برنامه هایش را به تنهایی پیش ببرد چون اهل کار تیمی نیست. به طور مثال، در شماره 234 از کمیک Spider-man که ، نسخه جدیدی از گروه معروف "شش خبیث" تشکیل داد (برای آشنایی با شش خبیث این مقاله را بخوانید). اعضای این گروه عبارت بودند از مردشنی، هاب گابلین، الکترو (نسخه مونث)، بامشِل (Bombshellاسپات و آیرون اسپایدر (عموی مایلز مورالز) که رهبر گروه بود. قرار بود یک محموله مهم را از سازمان "شیلد" به سرقت برده و در بازار سیاه بفروشند ولی به زودی بین اعضای گروه اختلاف افتاد. مایلز مورالز توانست به کمک دوستان ابرقهرمان خود در گروه Champions این گروه را شکست دهد.

 

6- هویت مخفی هر دوی آنها تا سالها مخفی و همراه جنجال های بسیار بود

https://spidey.ir/images/img/content/translated-spiderman-comics/amazing-spiderman-lee-romita/spiderman_and_goblin_comic.jpg

گرین گابلین به عنوان دشمن شماره 1 مردعنکبوتی در شماره 14 از سری نخست کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" به دست «استن لی» و «استیو دیتکو» خلق شد که ماه جولای سال 1964 به بازار آمد. اما از همان ابتدا هویت او از خوانندگان مخفی نگه داشته شد (این تصویر را ببینید). گفته میشه دیتکو سر این قضیه که کی باید زیر ماسکش باشه با استن لی اختلاف داشت. میگن استن لی اولش میخواسته گرین گابلین یک موجود شیطانی باستانی باشه که از داخل یک تابوت باستانی مصری بیرون میاد ولی استیو دیتکو او را مجاب کرده که از این ایده استفاده نکنند. بعدش هم میگن دیتکو عقیده داشته باید زیر ماسک گرین گابلین، کسی باشه که خواننده تا به حال ندیده ولی استن میگفت باید کسی باشه که قبلا تو داستان ها دیده بودیم. یکی مثل نورمن آزبورن! در نهایت حرف استن لی به کرسی نشست و این مساله باعث شد دیتکو کلا از مارول بره و برای انتشارات دی سی و چارلتون کار کنه (البته او دوباره در دهه 80 میلادی به مارول برگشت ولی دیگر هرگز روی اسپایدرمن کار نکرد). باید قبول کرد که حق با استن لی بوده و از نظر دراماتیک خیلی بهتر شد که نورمن زیر ماسک بود و این باعث شد خصومت او با اسپایدرمن شخصی بشه. البته این رو هم بگم که برخی منابع ادعا میکنند که دیتکو هم از اولش میخواسته نورمن ، گرین گابلین باشه و سر مسائل دیگه از مارول رفته. این منابع به درستی اشاره میکنند که دیتکو از چندین شماره قبل نورمن آزبورن را خلق کرده و در چندین مورد او را دیده بودیم (این عکس رو ببینید). در هر حال، در شماره 39 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" که در ماه می سال 1966 منتشر شد بود که بالاخره هویت گرین گابلین برای خوانندگان فاش شد و فهمیدند که نورمن آزبورن نام دارد (این کمیک توسط «جان رومیتا» طراحی و در اینجا براتون ترجمه شده و بسیار هم مهم و تاریخی است).

و اما «هاب گابلین» (Hobgoblin)  هم مردی است پر از رمز و راز و یكی از خطرناك ترین دشمنان مرد عنكبوتی! از همان ابتدا سعی شد هویت هاب گابلین مخفی بماند. در واقع سالها طول كشید تا خوانندگان بلاخره فهمیدند او واقعاً كیست! برای آنکه با داستان نحوه تبدیل شدن او به یکی از دشمنان خطرناک مرد عنکبوتی آشنا شوید، بهتره این مقاله را بخوانید ولی همانطور که گفته شد «رادریک کینگزلی» موفق شد به انبار و مخفیگاه قدیمی نورمن آزبورن دست پیدا کنه و به هاب گابلین تبدیل بشه. اسپایدرمن و هاب گابلین بارها و بارها با یكدیگر جنگیدند ولی اسپایدرمن هر بار به دلایلی نتوانست ماسك از صورتش بردارد تا پي به هویت مخفی اش ببرد. تا اینكه «راجر استرن» در شماره 252 مرد عنكبوتی شگفت انگیز، كمیك های مرد عنكبوتی را رها كرد در حالیكه هنوز هویت مخفی هاب گابلین را برای خوانندگان فاش نكرده بود! او حتی به سردبیران مارول هم در این باره چیزی نگفت! بعد از رفتن استرن، آقای «تام دی فالکو» نویسنده کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شد و برای مدتی تونست معمای هویت واقعی هاب گابلین را با موفقیت ادامه بده ولی گفته شده او قصد داشت در نهایت فاش کنه که زیر نقاب هاب گابلین کسی نیست جز «ریچارد فیسک» (پسر ویلسون فیسک ملقب به «کینگ پین)! ولی سردبیر آن وقت کمیک بوک های مرد عنکبوتی به نام «جیم آوزلی» با این ایده مخالف بود زیرا آن موقع خبیث مرموز دیگری به نام «رُز» (Rose) در داستان های مرد عنکبوتی وجود داشت و آوزلی اصرار داشت که ریچارد فیسک باید رُز باشد، نه هاب گابلین! کار به جایی کشید که دی فالکو اخراج شد و در داستانی عجیب فاش شد هاب گابلین، خبرنگار قدیمی دیلی بیوگل به نام «ند لیدز» بوده است (این مقاله را بخوانید)! سپس آوزلی خودش در شماره 30 از کمیک Web of Spider-Man داستانی نوشت که در آن مشخص شد رز همان ریچارد فیسک است! (اینجوری به خواسته دیرینه خودش رسید!) البته در نهایت و پس از گذشت 10 سال راجر استرن داستان Hobgoblin Lives را نوشت که در آن نشان داد نه ریچارد فیسک و نه ند لیدز بلکه «رادریک کینگزلی» هاب گابلین بوده است ...

 

5- نورمن آزبورن دشمن اصلی خود را پیتر پارکر میداند ولی هاب گابلین با مایلز مورالز هم دشمنی کرده است

هاب گابلین مایلز

همانطور که گفتیم، دشمنی اصلی و شیفتگی خاص نورمن آزبورن (گرین گابلین اُریجینال) با پیتر پارکر است ولی هاب گابلین با هر کسی که در لباس یا هویت مردعنکبوتی سد راهش شود، مشکل دارد. به همین دلیل چندین بار دیده شده که مثلا با مایلز مورالز دشمنی کرده است. و یا در دنیای MC2 دیدیم که از دشمنان اصلی دختر عنکبوتی (می دی پارکر) محسوب گردیده است (دیدیم که پا به سن گذاشته و اجیر شده تا بسیاری از نزدیكان دختر عنكبوتی را بكشد. او سعی داشت كینگ پین جدید شهر شود ولی در نهایت توسط کلون دختر عنکبوتی ملقب به Mayhem كشته شد).

 

4- گرین گابلین و هاب گابلین از بدل هایی برای مخفی نگه داشتن هویت مخفی خود استفاده کرده اند

هر دوی این خبیث ها گاهی اوقات از بدل ها یا افراد دیگر به جای خود استفاده کرده اند تا هویت مخفی شان را حفظ یا اینکه حواس دیگران را نسبت به خود منحرف کنند. به طور مثال همانطور که در این مقاله گفته شد، نورمن آزبورن از شخصیتی به نام «دژخیم» در گروه "تاندربولتس" استفاده کرد تا خودش را به عنوان ناجی رئیس جمهور نشان دهد.

https://spidey.ir/images/img/content/headsman/norman_kicks_headsman_off_plane.jpg

هاب گابلین هم همانطور که در این مقاله گفته شد، «ند لیدز» را تا مدتها شستشوی مغزی داد تا به عنوان هاب گابلین عمل کند.

بنابراین پس از مرگ ند لیدز، تا سالها پنداشته میشد که او هاب گابلین واقعی بوده است! البته باید قبول کرد در این زمینه نورمن بیش از رادریک به حفظ میراث خود اهمیت میدهد و هویت گرین گابلین را فقط لایق خود میداند ولی رادریک برای رسیدن به اهداف خود حاضر است در قالب شخصیت های دیگر هم فرو رود.

 

3- گرین گابلین بیشتر از هاب گابلین به خانواده ش اهمیت میدهد

همانطور که در اینجا گفته شد، رادریک کینگزلی تا مدتها از برادر دوقلوی خودش (دانیل) به عنوان مدرک دال بر عدم حضور در صحنه جرم استفاده میکرد و حتی مجبورش کرد در چندین مورد لباس هاب گابلین را برتن نماید تا حواس ها ازش پرت شود. حتی یک دفعه از برادرش در یک نقشه اخاذی استفاده کرد تا مردعنکبوتی را گیج و از دستش فرار کند. این باعث شد تا در نهایت دانیل کشته شود. اما نورمن آزبورن محافظت و نگهداری بیشتری از خانواده و وجهه ی عمومی خودش میکند و به همین خاطر بود که هویت مخفی اش را تا سالها از پسرش (هری) پنهان کرد.

 

2- هاب گابلین شیفتگی بیشتری در استفاده از سلاح های پیشرفته و فن آوری های جدید دارد

سلاح های هاب گابلین

هاب گابلین سلاح های مرگباری را مورد استفاده قرار داده است و نشان داده علاقه خاصی به بهره گیری از فن آوری های پیشرفته دارد. اصلا او وقتی به وجود آمد که سلاح ها، زره ها و نمونه های اولیه و استفاده نشده از گرین گابلین را پیدا کرد. گاهی هم با «مخترع مخوف» کار کرده تا سلاح هایش را ارتقا دهد یا تجهیزاتی که در حین نبرد آسیب دیده بودند را تعمیر کند. به همین دلیل او یا نسخه های دیگر از او، از تجهیزات دیگری مثل بال های پرنده برای جانشینی گلایدر خود و شمشیری آتشین یا سلاح های صوتی استفاده کرده اند و یا در اینجا گفتیم که جیسون مکندیل جونیور از اضافات سایبرنتیک برای ارتقای اعضای بدنش استفاده کرد (عکسش اینجاست). ولی نورمن جوریه که ظاهر و تجهیزات گرین گابلینی خودش را در طول این سالها تقریبا ثابت و دست نخورده نگه داشته و تنها این اواخر که شخصیت مثبتی پیدا کرده انگار میل به ارتقای تجهیزات را پیدا کرده که در هویت گابلین طلایی مورد استفاده قرار داده (اینجا بروید).

 

1- هاب گابلین از گرین گابلین قوی تر است

اولش هاب گابلین فقط یک انسان عادی بود که در مبارزات اولیه خودش با اسپایدرمن عمدتا روی گجت و تجهیزات پیشرفته اتکا میکرد. اما فهمید که باید فکری به حال نیروی بدنی خودش بکند و رفت سراغ شکستن قفل فرمول گابلینی آزبورن و در این کار موفق شد و تونست از طریق قابلیت های ابرانسانی پیدا کنه. ضمن اینکه تغییراتی که در این فرمول به وجود آورد بهش این امکان را داد که دچار جنون گابلینی نشود (عکسش اینجاست). یه همین دلیل وقتی سرانجام در شماره 261 از کمیک The Spectacular Spider-Man شاهد رویارویی بین هاب گابلین و گرین گابلین اُریجینال (نورمن آزبورن) بودیم، خود نورمن اذعان کرد که هاب گابلین از نظر سرعت، زور بازو و استقامت ازش برتر است. در نتیجه، باید گفت که به خاطر عدم جنون، قدرت فیزیکی بیشتر و تجهیزات پیشرفته تر، هاب گابلین در مقایسه با گرین گابلین دشمن مرگبارتری برای مردعنکبوتی میباشد ولی در اصل اینطور نیست چون نورمن چیزی دارد که رادریک ندارد: غیرقابل پیش بینی بودن. همچنین اراده و انگیزه فراوان او برای ضربه زدن به پیتر پارکر و عزیزان او باعث شده تا نورمن همواره دست بالاتر را داشته باشد.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

 (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نسخه های عجیب و غریب از «هاب گابلین» در دنیای کمیک!

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

رتبه بندی اقتباس های هاب گابلین (HOBGOBLIN) در دنیای انیمیشن و بازی های ویدئویی

10 حقیقت مهمی که باید درباره «هاب‌گابلین» (HOBGOBLIN) بدانید

رتبه بندی قوی ترین گابلین های کمیک بوک های مرد عنکبوتی!

شماره ویژه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز: خون بهای پادشاه" ترجمه شد + لینک دانلود

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: هویت هاب گابلین فاش میشود!

کمیک "هاب گابلین نهایی" (ULTIMATE HOBGOBLIN) ترجمه شد + لینک دانلود

5 ابرخبیث برتر دنیای کمیک که هویت مخفی آنها پس از مرگ فاش شد!

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت سوم

20 نبرد برتر مرد عنکبوتی و گرین گابلین در دنیای کمیک، انیمیشن، بازی و سینما

عكس های فوق العاده از "هاب گابلین"

10 دفعه ای که دخالت های ناشر یا سردبیر باعث شد داستان های کمیک بوکی از مسیر خود خارج شوند!

10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت «ریچارد فیسک» ملقب به «رُز» (ROSE) بدانید

5 ابرخبیث برتر دنیای کمیک که هویت مخفی آنها پس از مرگ فاش شد!

10 حقیقت مهمی که باید درباره «ند لیدز» (NED LEEDS) بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-06-22 10:51
لطفا مثل همیشه مقاله رو خوب بخونید چون ممکنه ایراد تایپی نگارشی داشته باشه. بگید تا درست بشه
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#2 AmirhoseinJafari2005 1402-07-05 04:18
سلام و خسته نباشید خدمت آقای ترابی. مقاله واقعا عالی بود. هر دو ویلن، به شدت دوست داشتنی و جذاب هستند به خصوص گرین گابلین.
نقل قول کردن
Aminoo
#3 Aminoo 1402-07-05 06:26
چقدر جالبه ممنون
نقل قول کردن
Haj Peter
#4 Haj Peter 1402-07-05 11:39
عالی بود، خدا قوت.
#2کلا ویلن های اسپایدی جذابن و... طوری که انتخاب کردن بینشون سخته
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#5 The Spectacular Burmun 1402-07-05 13:17
مقاله خیلی خوبی بود.جفت این کاراکتر ها دلایل مختلفی برای جذابیت خود دارن و داستان های جریان ساز یا معرکه تک قسمتی رو رغم زدن.همیشه گفتم که گابلین(اینجا ادم نمیتونه مخفف کنه :lol: همون نورمن)تو قلب من جا داره.چرا؟به دلایلی که استاد گفتن.چون از خانواده خودش میترسه و بازم بهشون ضرر میزنه.چون خیلی موذی و پست فطرته و قتل و جنایت براش فرقی نداره(درحالی که بی دلیل هرج و مرج راه میندازه)چون غیر قابل پیش بینی هستش و خصومت شخصی با اسپایدرمن داره.
هاب گابلین رو هم دوست دارم چون هویتش تا مدتها پنهان بود و بدبختی بود برای خودش.چون قراره جدید باشه و هست!چون مثل نورمن از خانواده اش میترسه ولی خودش اونا رو وسط میدون میذاره.چون خیلی قویه و داستان های نفسگیری داره.هزاران دلیل میتونم بیارم اما به قول آقای ترابی:گرین گابلین هنوز هم دست بالاتر رو داره...
(تشکر بابت نوشتن مقاله)
نقل قول کردن
A.spidey
#6 A.spidey 1402-07-05 13:47
سلام دوستان
مقاله جامع و کامل بود
و صد البته جذاب
غلط املایی زیاد پیدا نکردم فقط توی مورد آخر نوشتید از طریق
توانایی پیدا کنه
آن نذاشتید
خسته نباشید :lol:
نقل قول کردن
ادریس نصراللهی
#7 ادریس نصراللهی 1402-07-05 17:39
قبلا هم گفتم که هر بار حس میکنم دیگه چیزی راجب اسپایدرمن و دنیای اون باقی نمونده که بدونم شما آقای ترابی یه مقاله جدید می‌نویسید که بیشتر از قبل ما رو با ندونسته هامون آشنا میکنه
قلمتون خیلی جذابه و نظرات شخصی تون هم همیشه واسه من بسیار جالب بوده
یه سئوال داشتم ، سایت اسپایدی ( و احتمالا شما ) معتقد هستید که سریال انیمیشنی اسپایدرمن خارق العاده و بازی های مارول اسپایدرمن بهترین اختباص های خارج از عالم کمیک از اسپایدرمن هستن ( حتی بهتر از سه گانه سم ریمی و mcu ) پس سئوال من اینه که از نظر شخص شما نهایتا کدوم بهتره ؟؟؟
اون سریال انیمیشنی واقعا خارق العاده یا بازی های بسیار شگفت انگیز جدید که تا انتشار قسمت دومش هم فاصله چندانی نداریم ؟
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#8 ultimate.spider.amir 1402-07-06 08:49
این مقاله در نهایت باعث میشه هابی و گابی را بهتر بشناسیم
نقل قول کردن
Arshyya08
#9 Arshyya08 1402-07-06 15:17
به نقل از Aminoo:
چقدر جالبه ممنون

درسته خیلی جالبه مقایسه شخصیت های گرین گابلین و هاب گابلین واقعا جالبه و این مقاله هم همینطور. هاب گابلین رو نمیشه یه تقلید از گرین گابلین حساب کرد چون تفاوتهاش هستن که باعث جذابیت و تفاوت اون با گرین گابلین میشه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37