10 کمیک بوک برتر با حضور میستریو (Mysterio)

10 کمیک بوک برتر با حضور میستریو (Mysterio)

این مقاله به مناسبت انتشار نسخه باکیفیت فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه" و حضور میستریو در آن به شما تقدیم میشود. منتظر مقالات بعدی هم باشید!

برای آشنایی با شخصیت میستریو توصیه میشه این مقاله و این مقاله را بخونید.

مقاله ی زیر هم خوندنش واجبه!

رتبه بندی اقتباس های «میستریو» در دنیای سینما، انیمیشن، تلویزیون و بازی

 

10- شماره های 1 تا 3 از کمیک Webspinners: Tales of Spider-Man (1999)

 شماره های 1 تا 3 از کمیک Webspinners: Tales of Spider-Man (1999)

مارول سال 1999 شروع کرد به انتشار سری کمیک های Webspinners . این کمیک حالت آنتالوژی (anthology) داشت . یعنی از داستان هایی معمولا دو یا سه قسمتی تشکیل شده بود که توسط نویسنده و طراحان مختلف نوشته میشد و هر داستان به بخشی خاص از تاریخچه اسپایدرمن می پرداخت. چند تا از بهترین داستان های مرد عنکبوتی هم در این سری خلق شدند (مثل شماره 12 که در اینجا براتون ترجمه شده است). اما آرک اول به میستریو می پرداخت که توسط نویسنده قدیمی و برجسته اسپایدرمن یعنی «جی ام دی متیوس» نوشته شد. این داستان به سرگذشت و پیشینه میستریو میپردازد و ما را با کودکی کوئنتین بک آشنا میسازد. همچنین دیدیم که چطور جیمسون را فریب میده تا خیال کنه به جهنم رفته و شیاطین اطرافش را احاطه کرده اند.  یکی از این شیاطین شبیه به مرد عنکبوتی بود! (عکسش اینجاست).

 

9- شماره 1 از کمیک Amazing Spider-Man Annual

واقعا چه ایده بکری که خبیث های برتر قهرمان را دور هم جمع کنی و اسمشون رو بذاری "شش خبیث" (میدونید که 6 تشکیل دهنده عدد 666 است که میگن عدد شیطانه!). شش دشمن مرگبار مرد عنكبوتی البته ایده گروه های ابرخبیث (Supervillian Teams) قبل از شش خبیث هم مطرح شده بود ولی فرق شش خبیث این بود که استیو دیتکو و استن لی به عنوان خالقین مرد عنکبوتی،  وقتی برای اولین بار در کمیک های اسپایدرمن از آن رونمایی کردند، یک داستان فوق العاده خلق کردند که هنوز هم یکی از بهترین های مرد عنکبوتیه. یعنی قبلا خبیث ها همین جوری دور هم جمع میشدند تا با قهرمان بجنگند بدون اینکه برنامه مشخصی داشته باشند ولی دیتکو و استن لی اولین حضور آنها را بسیار خوب و حساب شده نشان داده و داستان ماندگاری را خلق کردند. این تیم در واقع به رهبری دکتر اختاپوس تشکیل شد تا با اسپایدرمن مقابله کنه و اعضایش هم دشمنان قدیمی اسپایدرمن بودند: : «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو» (دكتر اختاپوس آنها را متقاعد كرد كه اگر با هم كار كنند میتوانند به راحتی از عهده مرد عنكبوتی برآيند). میستریو برای این عضو شش خبیث شد تا از اسپایدرمن انتقام بگیرد.

 

8- شماره های 141 و 142 از سری نخست کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1975)

شماره های 141 و 142 از سری نخست کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1975)

این دو شماره در واقع آغازی هستند بر یکی از داستان های برتر تاریخ مرد عنکبوتی به نام "سرگذشت کلون" (The Clone Saga) که دهه 70 میلادی چاپ شد و اینجا هم به طور کامل براتون ترجمه شده است. در واقع در شماره های 141 و 142، مرد عنکبوتی با یک میستریوی جدید مواجه میشه! اولش این میستریو سعی میکنه نشون بده روح همون میستریوی اریجینال یعنی کوئنتین بک هستش (چون اون موقع تصور میشد میستریو مرده). بنابراین توهم های جالبی برای اسپایدرمن به وجود آورد . اما بعدش معلوم شد که نام این میستریوی جدید «دَنیل برکهارت» (Daniel Berkhart) است! در واقع برکهارت سابقا یک بدلکار سینما بود و با کوئنتین بک هم کار کرده بود آنها با هم  هم سلولی بودند و بک قبل از مرگ ظاهری خودش در زندان، برخی از تجهیزات مخصوصش رو برکهارت  داده بود تا میستریو بشه و از اسپایدرمن انتقام بگیره! این داستان باعث شد تا برای اولین بار در دنیای کمیک قضیه جعل کردن مرگ توسط میستریو و همچنین احتمال اینکه برخی دیگر جای میستریوی اریجینال را بگیرند، مطرح بشه.

 

7- شماره 618 تا 620 از سری نخست کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (2010)

 شماره 618 تا 620 از سری نخست کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (2010)

این کمیک بخشی از رویداد Gauntlet است که سال 2010 توسط چند نویسنده برای مرد عنکبوتی نوشته شد. میستریوی اریجینال بعد از سالها در این داستان برگشت و سعی کرد با ایجاد توهم برای اسپایدرمن بهش عذاب وجدان بده تا فکر کنه یک سری گانگستر را کشته! او همچنین یکی سری از عزیزان متوفی پیتر پارکر را به کمک «آفتاب پرست» زنده کرد تا تمرکز فکری و روحی مرد عنکبوتی رو بر هم بزنه (مثل سروان «جورج استیسی» و ...). اتفاقات مهمی هم درخصوص شخصیت خبیثی به نام «مستر نگاتیو» در این داستان میفته (مثلا زن عمو می از راز او باخبر میشه ولی مستر نگاتیو موفق میشه او را به انرژی منفی خود مبتلا کنه و ...). در کل داستان خوبیه که پیچش ها و توهمات چالش برانگیز زیادی را برای اسپایدرمن ایجاد میکنه. طراحی های «مارکوس مارتین» هم واقعا عالیه!

 

6- پیرمردی به نام لوگان (2008)

البته میستریو در این داستان که اینجا ترجمه شده نقش زیادی نداره و فقط در یک قسمت و اونم به صورت فلش بکی ظاهر میشه. ولی همین حضورش هم بسیار مهمه چون بلای بزرگی سر لوگان ولورین آورده بوده: در این دنیا لوگان سالهاست که بازنشسته شده و حاضر نیست از دیگران دفاع کند. سپس معلوم شد در گذشته ، میستریوی این دنیا توهمی بسیار قوی درست کرده تا ولورین خیال کنه هم تیمی هایش در گروه X-men ، خبیث هستند تا بهشون حمله و قتل عامشون کنه! (عکسش اینجاست) به همین دلیل لوگان عذاب وجدان گرفت و تا سالها حاضر نبود در نقش یک ابرقهرمان ظاهر بشه. البته گفته میشه میستریویی که این بلا را بر سر لوگان آورد، میستریوی اریجینال (کوئنتین بِک) نبود بلکه «فرانسیس کِلام» بود و از قدرت های جهش یافتگی خودش نیز بهره گرفته بود (برای آشنایی با فرانیسس کلام، این مقاله را بخوانید).

 

5- شماره های 50 تا 51 از سری اول کمیک های Spectacular Spider-Man (1981)

 شماره های 50 تا 51 از سری اول کمیک های Spectacular Spider-Man (1981)

شخصا این داستان رو خیلی دوست دارم چون نه تنها یک داستان عالی با حضور میستریو هستش بلکه نویسنده اش یعنی «راجر استرن»  خدمت بزرگی به دنیای مرد عنکبوتی میکنه! اجازه بدید بیشتر توضیح بدم ... ما در شماره 2 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که خیلی سال پیش یعنی در سال 1963 به دست استن لی و استیو دیتکو خلق شد شاهد اولین حضور شخصیتی خبیث به نام «مخترع مخوف» (Terrible Tinkerer) بودیم. در این داستان متوجه شدیم که مخترع مخوف داره با یک سری بیگانه فضایی کار میکنه! خب ... این داستان کوتاه همیشه برای هواداران اسپایدرمن عجیب بود چون حال و هوای کمیک های اسپایدرمن همیشه تا حد زیادی رئالیستی بوده و حضور بیگانه های فضایی در آن نوعی وصله ناجور به حساب میاد! تا اینکه هیجده سال بعد در شماره های 50 و 51 Spectacular Spider-Man ، آقای استرن این موضوع را حل کرد! یعنی نشان داد که اون فضایی ها واقعی نبودن بلکه انسان هایی  بودند که لباس فضایی هایی را پوشیده بودند و میستریو هم یکی از آنها بوده! (پس به نوعی میشه گفت اولین حضور میستریو در دنیای کمیک در این شماره بوده در حالی که کسی ازش خبر نداشته!).  پس استرن مشکل هواداران را حل کرد! اما او در عین حال یک داستان جذاب دیگه هم خلق کرده و شاهد هستیم که میستریو برای به دست آوردن یک سری اطلاعات ، عزیزان پیتر پارکر همچون زن عمو می را موقع صرف غذا در رستوران تهدید میکند و سپس پیتر پارکر را گروگان میگیرد و ...

 

4- شماره 193 تا 200 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1979)

شماره 193 تا 200 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1979) 

در شماره های 193 تا 200 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز داستان زیبا و ماندگاری چاپ شد كه به "بازگشت قاتل عمو بن" (The Burglar's Return) معروف است. از این داستان به عنوان یكی از بهترین های تاریخ مرد عنكبوتی یاد میشود كه توسط نویسنده ای به نام «مارو ولف  من» نوشته شد. ولف من به خوبی توانست آرام آرام داستانش را به اوج برساند و كاری كند كه پس از این همه سال پیتر پاركر با قاتل عمو بن مواجه شود.(براي كسب اطلاعات درباره قاتل عمو بن اين مقاله را بخوانيد). در واقع چند تا داستانک موازی و جذاب با داستان اصلی روایت میشه مثل ورود «گربه سیاه» به زندگی مرد عنکبوتی، سیلی زدن بتی برنت به پیتر و ... (این مقاله و این مقاله را بخوانید). یکی از این داستانک ها مربوط به مرگ زن عمو مِی میشه که البته به داستان اصلی و بازگشت قاتل عمو بن ربط مستقیم داره. یعنی معلوم میشه زن عمو می واقعا نمرده و میستریو (که خودش رو به جای دکتری به نام «رینهارت» جا زده بوده) مرگ او را جعل کرده بوده تا بتونه از محل یک گنج در خانه قدیمی عموی پیتر پارکر اطلاع پیدا کنه! در شماره های 198 و 199 مرد عنکبوتی شگفت انگیز هم شاهد هستیم که میستریو خودش برای به دست آوردن این گنج دست به اقدام میزنه و مستقیما با اسپایدرمن سرشاخ میشه و توهمات جالبی هم براش ایجاد میکنه (مثل غرق شدن در یک استخر خالی از آب!).

 

3- شماره های 1 تا 8 سری دوم كمیك های Daredevil (1998)

 شماره های 1 تا 8 سری دوم كمیك های Daredevil (1998)

این داستان 8 قسمتی را به نام Guardian Devil میشناسند كه جزو 10 داستان برتر « بی باک» (Daredevil) هم به حساب می آید و توسط كوین اسمیت معروف و جو كسادا (از مسئولین فعلی مارول كامیكس) خلق شد. در این داستان شگفت انگیز اعتقادات مذهبی مت مورداك به چالش كشیده میشود چون بچه ای پیدا میشود كه خیلی ها میگویند همان "ضد – مسیح" (Anti-Christ) است. از طرفی «كرن پیج» هم ایدز میگیرد و یكی هم او را گول میزند تا باور كند این بچه باعث مریضی اش شده است. سپس معلوم میشه كه همه چیز زیر سر میستریو (کوئنتین بک) بوده! درواقع میستریو که متوجه شده بود چیزی به پایان عمرش باقی نمانده (چون سرطان بدخیمی داشت)، تصمیم گرفت قبل از مردن دشمن شماره یك خود یعنی مرد عنكبوتی را بكشد ولی آن موقع یك مرد عنكبوتی دیگر جای پیتر پاركر را گرفته بود: «بن رایلی» که در واقع کلون پیتر پارکر بود (این مقاله را بخوانید). بنابراین او تصمیم گرفت نقشه خودش را روی یك قهرمان دیگر پیاده كند: بی باک! میستریو توانست کلی روی ذهن بی باک کار کنه و شکنجه روحی و روانی اش بده. اما در پایان وقتی فهمید بی باک قصد کشتن او را نداره، دست به خودكشي زد.

 

2- شماره 13 از سری نخست مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1964)

 شماره 13 از سری نخست مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1964)

این اولین حضور میستریو در دنیای کمیک است که به نظرم هنوز هم یکی از بهترین داستان هایی هستش که از روی یکی از دشمنان مرد عنکبوتی به چاپ رسیده چون اریجین خارق العاده ای را از او شاهد هستیم و تمامی المان های اصلی شخصیت میستریو در این داستان خلق و تثبیت میگردند: کسی که میخواد همه را با توهم های خودش فریب بده و حتی اولش میخواد ثابت کنه که یک قهرمانه (با دستگیر کردن مرد عنکبوتی!)، متخصص ناراضی هالیووده که میخواد به شهرتی دست پیدا کنه که ازش دریغ شده و ... حتی قدرت هایی که از لباسش میگیره یا قابلیت های او مثل خنثی کردن موقتی حس عنکبوتی اسپایدرمن یا تخریب تارهای عنکبوتی او در این شماره به نمایش درمیان . این داستان المان های دیگر کلاسیک مرد عنکبوتی را هم داره: جی جونا جیمسون که میخواد اسپایدرمن رو بی اعتبار کنه، مشکلات روزمره پیتر پارکر (او و زن عمو می برای پرداخت اجاره خونه مشکل دارند!)، تردیدهای پیتر پارکر نسبت به خودش (برای اولین بار در دنیای کمیک شاهد هستیم که یک ابرقهرمان نزد روانپزشک میره!) و ... و این مژده رو هم بهتون بدم که این  در سایت ما داستان ترجمه شده (در اینجا). 

 

1- شماره های 66 و 67 از سری نخست کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1968)

 شماره های 66 و 67 از سری نخست کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز (1968)

این داستان دو قسمتی به نظرم هنوز هم بهترین داستانیه که با حضور میستریو خلق شده است. دلیل اصلی اش هم اینه که میستریو خبیث اصلی داستانه و ما شاهد هستیم که چطور قابلیت و استعداد او در ایجاد توهم و دردسر ساختن برای مرد عنکبوتی به نمایش گذاشته میشه. او که از زندان فرار کرده، اطلاعیه ای در تلویزیون منتشر میکنه و از قهرمان ما میخواد که به محلی که اولین بار در آنجا با هم جنگیده اند بیاد تا با هم روبرو بشوند. میستریو سپس اشعه ای به اسپایدرمن شلیک میکنه که باعث میشه فکر کنه به اندازه یک مورچه درآمده و میستریو همچون یک غول عظیم الجثه شده است! او سپس مرد عنکبوتی را در میان یک شهربازی با وسایل ترسناک رها میکنه! به قضیه بزرگ شدن میستریو بارها و بارها در بازی ها یا انیمیشن های اسپایدرمن ادای احترام شده است (مثل بازی خاطره انگیز و ماندگار اسپایدرمن PS1). ضمن اینکه طراحی های استاد «جان رومیتا» برای میستریو در این داستان آنقدر زیبا و کلاسیک هستند که شما به عنوان یک هوادار مرد عنکبوتی وقتی چشمان خود را میبندید و به میستریو فکر میکنید، طراحی های او در ذهنتون نقش میبنده. و البته این داستان زمانی چاپ شد که اسپایدرمن در اوج محبوبیت خودش قرار داشت و شاهد تثبیت شدن شخصیت های مکمل معروف داستانهایش مثل هری آزبورن، مری جین و گوئن استیسی بودیم. پس واقعا خواندنش برای هواداران اسپایدرمن بسیار ضروریه!

 

مهدی ترابی مهربانی
(mtm)

All rights reserved © Spidey.ir 2019

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی اقتباس های «میستریو» در دنیای سینما، انیمیشن، تلویزیون و بازی

10 حقیقتی که باید درباره میستریو (MYSTERIO) بدانید

اولین حضور میستریو در دنیای کمیک ترجمه شد + لینک دانلود

15 کاور برتری که «جان رومیتا» ی پدر برای مردعنکبوتی خلق کرد

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

معرفی دشمنان اصلی مرد عنكبوتی: «میستریو» (MYSTERIO) – قسمت اول

معرفی دشمنان اصلی مرد عنكبوتی: «میستریو» (MYSTERIO) – قسمت دوم

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

10 ابر شروری که پتانسیل بیشتری برای فیلم آتی اسپایدرمن را دارند

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

تصاویر فوق العاده از «میستریو» - قسمت اول

تصاویر فوق العاده از «میستریو» - قسمت دوم

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spider_Thor
#1 Spider_Thor 1398-04-23 16:46
عجب مقاله ای بود!! :lol:
به نظرم شماره های 2،3،9 طبق توضیحات استاد باید داستان جذابی داشته باشند.
کلا میستریو شخصیتیه که با توجه به قدرت هاش می تونه داستان رو جذاب کنه.
منتظر شماره 2 با ترجمه spidey هستیم ;-)
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1398-04-23 21:20
حضور مستریو تو اولین شمارش خیلی جالب بود. مخصوصا تو اولین نبرد با مرد عنکبوتی که با اون تواناییاش مخاطب رو خیلی شوکه میکنه. منتظر ترجمه ی فارسیش هستم.

مستریوی اولدمن لوگان خیلی بی رحمی کرد. یکی از بدترین بلاها رو سر یکی از بهترین ابرقهرمانای مارول آورد.
نقل قول کردن
mehran spidey
#3 mehran spidey 1398-04-24 14:44
وقتی داشتم مقاله رو میخوندم حدس زدم قسمت ۶۶ و ۶۷ مرد عنکبوتی شگفت انگیز در رتبه اول باشه ، استاد ترابی قبلا خیلی تعریفش رو میکرد . یه زمانی هم دنبال دانلودش بودم ولی چون شماره ی کمیک رو نمیدونستم ولش کردم ، بعد ها که فهمیدم کدوم شماره هستش شروع کردم به خوندن ، و جالب اینکه هنگام خوندن داستان رو ول کردم و محو طراحی زیباش شدم ! به نظرم از اون دسته کمیک هایی هستش که ارزش ترجمه داره (( زیاد هم نیست کلا ۲ قسمته )) امیدوارم سایت یه روزی به فکر ترجمش بیفته ....

ممنونم بابت مقاله استاد ;-)
نقل قول کردن
me
#4 me 1398-04-24 19:06
ببخشید یه سوال داشتم تو مورد ۷ انعکاس اسپایدرمنو چندتا از دشمناش روی لباس مستریو افتاده اون زامبی که کانر میتر نگاتیو و بالای سر پیتره کیه توی بتزی لگو مارول اندروید هم دیدمش میخوام بدونم کیه ممنون میشم اگه جواب بدین
نقل قول کردن
Amiram
#5 Amiram 1398-04-24 22:54
سلام.
میستریو یکی از خبیث های مورد علاقمه. کاراکتریه که پتانسیل زیادی برای داستان نوشتن داره. تو داستان های زیادی که داشته شخصیت بالغ و کاملی شده و شخصیت پردازی عمیقی پیدا کرده. و البته که قدرت های فرابشریش هم میتونه داستان های عمیق و پر مفهومی رو به دوش بکشه. خودم شخصا ارادت خاصی به شماره 1 تا 8 کمیک دردویل و 618 تا 620 TASM دارم.
فقط جسارتا مورد 6، خط 11 به جای واژه "وجدان"، "وجودان" نوشته شده.
با تشکر از آقای ترابی برای نوشتن این مقاله جذاب‌.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45