نویسنده این نقد سعی کرده هیچ اسپویلی داخلش نباشه ...
لینک دانلود فیلم (کامل + دوبله به فارسی)
ایستراگ های فیلم (بخش 1، بخش 2)
خب بالاخره دیروز موفق شدم این انیمیشن رو در سینما و به صورت سه بعدی تماشا کنم. راستش تا دیروز خیلی حرص و جوش خورده بودم سر این فیلم. آخه صاحب بزرگترین وب سایت تخصصی کمیک بوک و اسپایدرمن تو ایران باشی اون وقت نتونی اولین کارتون سینمایی شخصیت محبوبت رو تو همون روز اول اکران تماشا کنی؟ ظلمه به خدا! مساله اینجا بود که تو کشوری که من الان هستم این انیمیشن دیر اکران شد. دیروز در واقع اولین روز اکرانش بود که منم طبق سنت قدیمی تونستم همون روز اول تماشایش کنم و اینم نقد بنده است از انیمیشن سینمایی "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Into the Spider-Verse):
نوشتن این نقد هم برام سخته و هم آسون . سخت از اون نظر که اونقدر نکات ریز و درشت داره که میخوام بهشون بپردازم ولی میترسم یادم بره و آسون از اون نظر که در کل فیلم ها و آثاری که یا خیلی خوبن یا خیلی بد برام خیلی راحته راجع بهشون نقد بنویسم! بیشتر با اونایی سر نوشتن مشکل دارم که برام یه جورایی حد وسط قرار میگیرن. یعنی مثل "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" که تکلیفم تا مدتها باهاش مشخص نبود. چون عاشق برخی جاهاش بودم و بعضی بخش هاش رو به شدت متنفر بودم! اما این یکی؟ این یه شاهکاره که تا فردا صبح میتونم راجع بهش بهتون بگم و تعریف کنم!
خُب ... از کجا شروع کنم؟ آخه اونقدر نکات مثبت داره که نمیدونم از چی شروع کنم! شاید بهتر باشه از سبک بصری شروع کنم. آره این بهتره چون احتمالا اولین چیزیه که موقع تماشا به ذهنتون میرسه و به چشمتون میاد. ختم کلام: "سفر به دنیای عنکبوتی" کمیک بوکی ترین فیلم و انیمیشنیه که تا به حال در تاریخ سینما ساخته شده. این انیمیشن یک کمیک بوک زنده است که با رنگ و لعاب و سبک انرژیک و پویایی که داره آدم رو از اول تا آخر یاد کمیک بوک میندازه. و از همه مهم تر این که این انیمیشن یک ادای دین تمام عیاره به تاریخ غنی اسپایدرمن در دنیای کمیک. ولی نکته مهم تر اینه که چون سازندگانش کاملا با اصول ساخت انیمیشن آشنا بوده اند ، قادر به ترکیب و تلفیق المان های انیمیشن با دنیای کمیک بوک بوده اند و به همین دلیل از نظر انیمیشن هم اثری فاخر و چشمگیر برامون خلق کرده اند. به همین دلیل شما موقع تماشای اثر حتی اگر طرفدار کمیک بوک هم نباشی ولی ازش لذت میبری چون قواعد انیمیشن به طور صحیح و کامل در آن به کار رفته.
سبک انیمیشن به کار رفته در "سفر به دنیای عنکبوتی" نظیر نداره. محاله کسی فیلم رو ببینه و سازندگانش رو تحسین نکنه. اونقدر همه چیز عالی و منحصر به فرد به نظر میرسه که توصیفش سخته چون همه چیز perfect هستش و چشمتون سریع بهش عادت میکنه. شنیده ام سونی از نرم افزار جدیدی برای خلق این انیمیشن استفاده کرده و قراره اون رو به عنوان اختراع خودش به ثبت برسونه. هر چی که هست عالیه. مخصوصا صحنه هایی که مربوط به قدرت های عنکبوتی شخصیت ها میشه. اونقدر باحال تاب خوردن ها و سقوط آزاد های اسپایدرمن رو به تصویر کشیده اند که آدم مخش سوت میکشه! من که خودم از ارتفاع وحشت دارم و در برخی لحظات موقع تماشای این انیمیشن در حالت سه بعدی، چشمان خودم رو از ترس میبستم چون حالت وحشتزدگی یا حمله پانیک (Panic attack) بهم دست میداد! شرط میبندم تا به حال چنین صحنه های اکشن شلیکی و نفس گیری در هیچ فیلم و کارتون کمیک بوکی ندیده اید و احتمالا نخواهید دید . مخصوصا صحنه های مبارزه و به ویژه اون نبرد پایانی دار و دسته عنکبوتی با «کینگ پین» و افرادش فوق العاده پر انرژی و معرکه است. سونی و انیماتورهای این شرکت برای این انیمیشن سنگ تموم گذاشته اند. هیچ جایی نیست که انیمیشن و سبک اون ضعیف یا حتی متوسط به نظر برسه. و مهم اینه که این انیمیشن منحصر به فرد به نظر میاد. یعنی شبیه به هیچی نیست که شما قبلا دیده اید. نه شبیه به آثار پیکساره، نه دیزنی ، نه دریم ورکس و نه هیچ چیز دیگه!
اما قطعا برای کسی مثل من که یک عمر با دنیای کمیک بزرگ شده و همیشه داستان رو به طراحی ترجیح داده است، قصه مهم تر از سبک بصری فیلمه. یعنی شما اگر بهترین انیماتورها یا بهترین سازندگان جلوه های ویژه را داشته باشی ولی قصه و درام خوبی نداشته باشی اصلا بدرد نمیخوره. خوشبختانه از این نظر شاهد یکی از بهترین قصه هایی هستیم که تا به حال از روی اسپایدرمن نقل شده است. حتی میتونم ادعا کنم "سفر به دنیای عنکبوتی" یکی از بهترین فیلمنامه های سالهای اخیر در هالیوود را دارد. همه چیز سر جای خودش قرار دارد. شخصیت ها همگی دوست داشتنی و ملموس هستند و میتونید باهاشون ارتباط برقرار کنید. خوب هم مورد پرداخت قرار گرفته اند. اولا اینکه این انیمیشن به طور شگفت انگیزی به دنیای کمیک وفاداره. همه چیز از کمیک های اسپایدرمن الهام گرفته. به طور مثال رابطه رومانتیک بین مایلز و گوئن عنکبوتی دقیقا از کمیک های سالهای اخیر اسپایدرمن اومده. یا مثلا شخصیت پردازی مردان و زنان عنکبوتی که در داستان هستند دقیقا از روی دنیای کمیک های "دنیای عنکبوتی" الهام گرفته اند. داستان اصلی که به نوعی اریجین و سرگذشت مایلز مورالز رو روایت میکنه به نوعی از کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" و کشته شدن پیتر پارکر در دنیای التمیت الهام گرفته ولی جوری تنظیم شده که پای دیگر عنکبوتی های را به داستان باز کنه. و عجیب آنکه تمام آنها عالی و دوست داشتنی هستند. من خودم شخصا عاشق اون پیتر پارکر مسن تر شدم که شکمش هم جلو اومده و با تجربه هم هست! اصلا همه این شخصیت ها از گوئن عنکبوتی گرفته تا اون خوک عنکبوتی برای خودشون یک شخصیت جامع و جذاب هستند که آدم در طول انیمیشن به خوبی باهاشون خو میگیره و از حضورشون در داستان لذت میبره.
ولی قطعا ستاره اصلی داستان کسی نیست جز مایلز مورالز. رمز موفقیت "سفر به دنیای عنکبوتی" اینه که سازندگانش فهمیده اند باید یه داستان کاملا اسپایدرمنی رو روایت کنند. و یک داستان کاملا اسپایدرمنی یعنی این که در بطن خودت شخصیتی ملموس ارائه کنی که عادیه و معمولی و کلی دغدغه و تردید داره و بعدش با قدرت زیادی مواجه میشه و سعی میکنه خودش رو باهاش وفق بده و ... این دقیقا داستان پیتر پارکره ولی سازندگان "سفر به دنیای عنکبوتی" همین داستان رو برای مایلز مورالز روایت کرده اند . منتهی با یک سری موارد جدید که باعث شده داستان همچنان fresh بمونه. یعنی مثلا نحوه تعامل مایلز با پدر و مادرش تازگی داره و دینامیک خاص خودش رو دنبال میکنه. ولی در عین حال اون المان های اصلی که باید در یک داستان جذاب از اسپایدرمن حضور داشته باشد در اینجا هم حاضر هستند. یقینا مهم ترین این المان ها، تراژدی هست. یعنی مگه میشه شما سرگذشت و نحوه قهرمان شدن یک اسپایدرمن رو روایت کنی ولی خبری از تراژدی نباشه؟ اینجا هم تراژدی داریم برای مایلز مورالز. حالا من نمیخوام بگم دقیقا این تراژدی چیه و چطور اتفاق میفته تا خدای ناکرده اسپویل نشید ولی چیزیه در حد و اندازه "عمو بن" برای پیتر پارکر! یعنی ما باز هم یک شخصیت فرعی داریم که برای مایلز عزیزه و از دستش میده و باعث میشه یک قهرمان بشه. بسیار زیبا هم این تراژدی را به خبیث اصلی داستان ربطش داده اند.
مایلز قهرمان اصلی داستانه و سفرش از یک نوجوان معمولی به حالت یک قهرمان فوق العاده است. واقعا کیف کردم که نبرد آخر رو خود مایلز با کینگ پین انجام میده (و نبرد پایانی از نظر بصری و مفهومی یک شاهکار هنریه). یعنی شاید اون لحظات آخر به ذهن تماشاچی میرسید که اون پیتر پارکر مسن تر میخواد جانفشانی کنه و بره سراغ کینگ پین ولی سازندگان انیمیشن به خوبی میدانستند که این قصه مال مایلزه و بایدم که مایلز قهرمان اصلی باشه. ضمن این که مایلز به دو دلیل (که بهتون نمیگم!) از کینگ پین میخواد انتقام بگیره و کاملا با او مشکل شخصی داره. کلید اصلی موفقیت "سفر به دنیای عنکبوتی" اینه که تونسته سیر تکاملی تبدیل شدن مایلز مورالز به یک قهرمان که قراره جانشین اسپایدرمن بشه رو عالی و بدون لُکنت روایت کنه. یعنی اولش کسی بهش اعتماد نداره. در استفاده از قدرت هایش هم مشکل داره ولی کم کم همون قهرمانی میشه که باید بشه و به بقیه کمک میکنه. صحنه ای که در انتهای داستان لباس خودش رو بر تن میکنه و در سطح شهر تار میزنه به همراه اون موسیقی جذابی که داره واقعا عالیه و ضربان قلب شما رو بالا میبره و کاری میکنه که به این که هوادار اسپایدرمن هستید افتخار کنید.
و البته حالا که صحبت از کینگ پین شد باید بگم او یک خبیث عالی برای داستانه. اولا اینکه از نظر بصری و دیزاینی که داره فوق العاده است. اصلا همه کاراکتر دیزاین ها عالی هستند و منحصر به فرد، از گرین گابلین گرفته تا عقرب و دکتر اختاپوس (آره درست شنیدید ! دکتر اختاپوس هم تو این انیمیشن هست! زیاد راجع بهش نمیگم که اسپویل نشید ولی عالیه. کلا خبیث های معروف اسپایدرمن حضور موثری دارند و در جای درست در قصه مورد استفاده قرار گرفته اند). در این میان اما کینگ پین یه چیز دیگست. ظاهرش عالیه و تهدید آمیز. جالبه که برای پسر 6 ساله من که در سالن سینما کنارم نشسته بود و فیلم رو تماشا میکرد کینگ پین خیلی ترسناکتر از گرین گابلین هیولا بود! یعنی میگفت کینگ پین براش آزار دهنده بوده و مدام میپرسید بابا چرا کینگ پین رو اینقدر ترسناک درسته کردن! (این در حالیه که پسرم کسیه که اون باس فایت کینگ پین رو تو بازی Ps4 خودش تنهایی انجام میده و بارها و بارها ایشون رو شکست داده و هراسی ازش نداره!). تریلرهای "سفر به دنیای عنکبوتی" جوری بودند که آدم رو گمراه میکردند. یعنی ما رو به اشتباه به سمتی برده بودند که انگار مثلا گرین گابلین خبیث اصلیه داستانه. البته او در کشته شدن پیتر پارکر دنیای مایلز نقش داره (درست مثل کمیک بوک های Ultimate Spider-Man) ولی خبیث اصلی همون کینگ پینه که ضربه نهایی رو هم او به پیتر وارد میکنه. انگیزه او برای خباثت و کارهایی که میکنه هم جالبه. اینجا یک ایستراگ وجود داره و اونم اینه این انگیزه دقیقا از روی کمیک "مردان عنکبوتی 2" که اینجا در سایت ما ترجمه شده گرفته شده است! یعنی در این انیمیشن هم کینگ پین به دلیل دعوایی که قبلا با پیتر داشته، خانواده اش را در یک تصادف از دست میده و حالا میخواد با باز کردن دریچه به دنیاهای دیگه نسخه های دیگری از زن و بچه اش رو پیدا کنه! همینه میگم سازندگان این اثر خیلی به داستان های کمیک بوکی وفادار بوده اند اما در عین حال نیومدن همه چیز رو عینا از فلان داستان بردارن بلکه بهترین بخش هاشون رو برداشتن و کنار هم گذاشتن و آش خوشمزه ای برامون پختن! یعنی شما مثلا چون هوادار کمیکی پس انتظار داری پیتر درست مثل کمیک های Ultimate کشته بشه ولی نمیشه! در حالی که به اون نحوه کشته شدن هم اشاره میشه! یا مثلا شاید خیال کنید چون از دنیاهای مختلف اسپایدرمن داریم پس داستان "دنیای عنکبوتی" و قضیه وارثان و ... روایت میشه ولی اینطور نیست! متوجه منظورم میشید؟ میخوام بگم داستان همیشه fresh و تر تازه باقی میمونه در حالی که همش شما را به یاد داستان های معروف اسپایدرمن نیز میندازه. و این بهترین روش برای اقتباسه.
و حالا که صحبت از ایستراگ شد باید بگم "سفر به دنیای عنکبوتی" اونقدر اشاره و ارجاعات ریز و درست و مستقیم به دنیای کمیک بوک های اسپایدرمن و فیلم هاش و ... داره که آدم رو دیوونه میکنه! انشاله به مناسبت انتشار نسخه بلوری این فیلم از خجالت همه این ایستراگ ها در میام ولی فقط اینو بهتون بگم که این انیمیشن بهشت هواداران اسپایدرمنه! یعنی کیف خواهید کرد از این همه احترام و ادای دینی که به اسپایدرمن میشه. لذت خواهید برد! مثلا اونجایی که عنکبوتی ها میرن سراغ زن عمو می (که عزادار پیتر پارکره) و به مخفیگاه پیتر برده میشن شما میتونید ظرف چند ثانیه تاریخچه اسپایدرمن رو مرور کنید! و به قول عادل فردوسی پور چه میکنه این زن عمو می! فوق العاده است! بسیار متفاوت و جسور! کسی که معلومه تو این چند سال حسابی از پیتر دنیای خودش مواظب کرده و حامی اش بوده. وقتی پیتر مسن تر رو میبینه اون صحنه دلخراش و ماندگار مشابه کمیک "مردان عنکبوتی" خلق میشه ولی سریع متوجه میشی که این زن عمو می کسی نیست که بخواد همه عمرش رو در ماتم و عزا بگذرونه. شخصیتش بسیار قویه. بنابراین این بهترین زن عمو می هستش که تا به حال در فیلم و کارتون اسپایدرمن دیده بودیم.
در میان عنکبوتی هایی که در فیلم هستند اون پیتری که گفتم مستن تره از همه برامون جذاب تره. البته گوئن عنکبوتی هم خیلی عالیه ولی اون پیتره یه چیز دیگست اولا به خاطر اینکه زمان بیشتری در داستان حضور داره و دوما به خاطر این که با سرگذشتش به خوبی آشنا میشیم. یعنی میخوام بگم داستانک خاص خودش رو داره که امیدوارم در قسمتهای بعدی هم پیگیری بشه. مثلا با مری جین دنیای خودش به مشکل برخورده و اون صحنه ای که مری جین دنیای مایلز رو میبینه واقعا عالیه و تاثیر گذار. و سوما به خاطر این که یک مربی خوب و باحاله برای مایلز مورالز و صحنه های باحالی از تعاملاتش با مایلز خلق میشه. این رو هم بهتون بگم که برخی از احساسی ترین و ماندگار ترین صحنه های تاریخ فیلم های اسپایدرمن و کل فیلم های کمیک بوکی در این انیمیشن یافت میشوند. یعنی آدم باورش نمیشه این همه ایده رو برای احساسی کردن و حماسی کردن داستان پیدا کرده باشن. یه جاهایی تو فیلم هست که سریعا از یک شوخی (که البته همه شوخی های فیلم به جا و درست هستند) به یک صحنه عاطفی و غم انگیز میرسیم. اصلا این انیمیشن رو میشه کلی Top 10 اختصاصی برایش نوشت مثل "10 صحنه احساسی برتر سفر به دنیای عنکبوتی" یا "10 صحنه حماسی برتر سفر به دنیای عنکبوتی" یا "10 صحنه ماندگار سفر به دنیای عنکبوتی که باعث میشه حس خوبی بهتون دست بده" و .... من واقعا برام سواله چطور تونستند همچین فیلمی خلق کنند که در اون هیچ چیز زائد نیست. همه چیز دقیقا در جای خودش قرار داره. حتی یک ثانیه از این انیمیشن هم شما رو خسته نمیکنه و به هدر نرفته. این همه ایده از کجا اومده؟ سونی شاهکار خلق کرده که پشت هر فریمش یک ایده جذابه. یعنی حتی تغییراتی که نسبت به کمیک بوک داده اند (مثل نحوه تعامل مایلز با پدرش یا با عمویش) به بهتر شدن کمک کرده و اون ایده اصلی رو ارتقا داده.
این ایده ها اونقدر عالی هستند که آخر داستان راه را برای روایت داستان های جذاب دیگه هم همواره میکنند. یعنی شما ببینید که الان میشه کلی داستان درباره دیگر عنکبوتی ها و دنیاهای موازی روایت کرد. یا مثلا درباره رابطه پرتنشی که قراره مایلز با باباش داشته باشه (آخه باباش به خاطر مساله ای که نمیخوام اینجا بهتون بگم اسپایدرمن رو سرزنش میکنه). تازه هنوز کلی داستان میشه درباره حضور مایلز در مدرسه و تعاملش با هم کلاسی ها و برخوردش با قدرت های جدیدا به دست آورده اش گفت که زیاد در این قسمت بهشون اشاره نشد. خلاصه این که این فیلم یه full package هستش . یعنی "همه چیز تمام" است. اکشنش عالیه، داستانش عالیه، شخصیت هاش عالین و میشه باهاشون ارتباط برقرار کرد، سبکش منحصر به فرده و آدم رو یاد کمیک بوک میندازه (از لحظه اول تا آخر)، خبیثش باحاله و تهدید آمیز و انگیزه خوبی برای خباثت داره، شخصیت های فرعی اش عالین، صدا پیشگی ها عالی حیرت انگیزن (واقعا سونی چطور تونسته این همه بازیگر درجه یک استخدام کنه؟)، موسیقی اش حرف نداره (یعنی همچین موسیقی و ترانه هایی رو نشنیده اید و دیگه نخواهید شنید!) ، یک عالمه لحظات ماندگار و حماسی داره، یک پایان شگفت انگیز داره و ... دیگه چی باید بگم؟ همه چیز ممتاز و درجه یک. البته شایدم بشه به نکات دیگه ای هم اشاره کرد و انشاله میذارمشون برای مقاله ایستراگ و نکات مخفی این فیلم.
ازتون تقاضا میکم این شاهکار رو با کیفیت بد و پرده ای تماشا نکنید. صبر کنید تا نسخه خوبش بیاد. چون واقعا حیفه. "سفر به دنیای عنکبوتی" یک نعمت بزرگه که سونی به ما داده، نعمتی که تک تک هواداران اسپایدرمن و همه هواداران کمیک بوک باید قدرش رو بدونند چون محاله دیگه نظیرش ساخته بشه. فیلمیه که تمام ثانیه هاش داره به امثال من و شما ادای احترام میکنه و اونم چه ادای احترام باشکوهی. وقتی اون جملات به سبک کمیک بوک روی پرده سینما ظاهر میشدن به خودم میبالیدم و کیف میکردم. آره اینه جادوی کمیک بوک! سونی ضیافتی برامون تدارک دیده که باید تا ابد پُزش رو بدیم و بهش افتخار کنیم. "سفر به دنیای عنکبوتی" یک نقطه عطف هستش در تاریخ سینما و ما اون رو مدیون سونی و سازندگانش هستیم. و امسال عجب سالی بود برای اسپایدرمن. واقعا بدون هیچ اغراقی امسال سال اسپایدرمن بود. پیتر پارکر که حضورش تو "جنگ بینهایت" عالی و ماندگار بود. تو دنیای بازی هم که حسابی با اون بازی Ps4 ترکوندش. تو دنیای انیمیشن هم اینجوری تاریخ سازی کرد. ونوم رو هم که همه دیدن چه فروشی کرد. سال 2018 تموم شد ولی کاش تموم نمیشد چون سال اسپایدرمن و هوادارانش بود.
الان احتمالا از خودتون میپرسید که با این همه تعریف آیا این بهترین فیلم اسپایدرمن یا بهترین فیلم کمیک بوکیه؟ باید بگم از نظر من جزو top 5 هستش ولی برای من هنوزم بهترین فیلم اسپایدرمن و بهترین فیلم کمیک بوکی "مرد عنکبوتی 2" هستش. اون فیلم هم perfect بود و البته کمی بیشتر از این دوستش دارم چون درباره پیتر پارکر و مشکلاتش بود به قول یکی از دوستانم باید اسمش رو میذاشتن "مصائب پارکر" چون آدم رو یاد فیلم "مصائب مسیح" میندازه (از بس که پیتر پارکر رنج دید!). و من همیشه پیتر پارکر رو به مایلز مورالز ترجیح داده ام. و این نقد رو با جمله ای تموم میکنم که تو تیتراژ آخر فیلم روی پرده نقش بست: "تشکر از استن لی و استیو دیتکو که به ما نشون دادند هستن کسان دیگری که مثل ما هستند". و به راستی در سالی که این دو خالق اسپایدرمن را از دست دادیم این انیمیشن و این جمله چه ادای دین باشکوهی به آنها بود ...
امتیاز : 10 از 10
مهدی ترابی مهربانی
All rights reserved © Spidey.ir 2019
(هرگونه كپیبرداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز میباشد)
مطالب مرتبط:
ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول
ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم
صحنه هاى حذف شده از انیمیشن سینمایی "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی"
لینك دانلود نسخه بلو ری (BLU-RAY) فیلم های مرد عنكبوتی + دوبله به زبان فارسی
حضور افتخاری استن لی در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" + لینک دانلود و تماشا
داغ داغ! صحنه پس از تیتراژ انیمیشن SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE لو رفت + لینک دانلود و تماشا
نمرات انیمیشن " مرد عنکبوتی : به سوی دنیای عنکبوتی " منتشر شد !
کمیک کان 2018: اطلاعات منتشر شده از پانل انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی"
بررسی تریلر انیمیشن "اسپایدرمن: به سوی دنیای عنکبوتی"
کارکتر پوستر های انیمیشن سینمایی " به سوی دنیای عنکبوتی " منتشر شد
معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول
معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم
دیدگاهها
راستی آقای ترابی توی شروع نقد "از کجا شروع کنم " رو به جای "از" نوشتید "ار"
واقعا این نقد از ته دل یه هوادار اسپایدرمن بیرون زده خسته نباشید...
کاش امسال تموم نمیشد چون اسپایدی داشت تو همه جا میترکوند. اگه امسال این انیمیشن اسکار ببره(که احتمالا میبره) دیگه نور علی نور میشه
والا دیگه باید انیمیشنای اسپایدرمن رو بدن سونی بسازه. اولش اون شاهکار Spectacular Spider-man که فوق العاده بود و متوقف شدنش همه رو شوکه کرد؛ حالا هم این انیمیشن!!!
راستی آقای ترابی نظرتون درباره رومانس فیلم چیه؟ مثل خط داستانی انیمیشن درجه یکه یا زیاد بهش پرداخته نشده و احتمالا تو قسمت های بعد موردبحث قرار بگیره؟
و اینکه یه چند جا غلط املایی بود. مثلا اون قسمت که درمورد کینگ پین بود "چرا" رو "پرا" نوشته بودید.
فکر کنم هنوز اعلام نشده، ولی باز طبق قاعده یه دو ـ سه ماهی طول میکشه
درست میگی الان نگاه کردم نسخه بلو ری 28 فوریه منتشر میشه دو ماه دیگه تقریبا
قطعا غلط تایپی داره
چیزی مشاهده کردید بگید درست کنم
رمانس هست ولی زیاد نیست
ایشالا قسمت بعد بهش پرداخته میشه چون اعلام کردن قسمت بعد روی رمانس مایلز و گوین تمرکز میشه
خودم به شخصه از اون Peter.B.Parker و نسخه نوآرش بیشتر از همه خوشم اومد، واقعا جو باحال و درگیر کننده ای رو درست کرده بودن، حتی اون خوکه هم خیلی باحال بود، فقط اون گوئنش رو مخ من بود.
واقعا من منتظرم که آقای ترابی ایستراگ ها و اشاره ها رو بزاره، خودم حدود 10 یا 15 تایی دیدم ولی خیلی بیشتر از ایناست.
(فکر کنم آقای ترابی دارن از این همه موفقیت و خوشحالی میمیرن شوخی بود )
سونی واضحا برای این انیمیشن خرج کرده از یه تکنیک جدید رندر گیری استفاده کرده ضمن این که فریم ریت فیلم یه جوری بود که انگار یه کمیک بوک ویدئویی رو نگاه می کردی یعنی یه جورایی یه کمیکی بود که خودش ورق می خورد در عین حالی که کاملا بصری بود.
موسیقی... وای یعنی این قسمتش هم فوق العاده بود اون از موسیقی جادویی پست مالون و سوئه لی و طرف دیگه Whats up danger از Black Caviar همشون شگفت انگیز بودن اینا! واقعا آدم می مونه می گه این همون سونی بود که افتضاحی مثل فیلم Emoji رو ساخته! یا این همون سونیه که مردعنکبوتی شگفت انگیز ۲ رو به حاشیه برد! من که خیلی بهشون امیدوار شدم دیگه کم کم اعظم درآمد سونی پیکچرز داره از شخصیت های عنکبوتی درمیاد.
ایستراگ... چقدر ایستراگ داشت این انیمیشن فکر کنم لااقل یه ۵۰-۶۰ تایی داشت اگر اشتباه نکنم. ان شاالله به موقعش که ایستراگا نوشته شد میفهمیم که یه اقتباس وفادار به این معنی نیست که ورداری کمیک رو کپی پیست کنی رو پرده سینما بلکه باید با الهام از اون چیزایی که داری یه چیز تازه رو تحویل مخاطب بدی. چیزی که توی فیلم لوگان هم اتفاق افتاد یه فیلم وسترنی پساآخرالزمانی رو ترکیب کرده بود با المان های کمیک های ولورین !
این شاهکار عنکبوتی یه بار دیدنش کمه و ای کاش می تونستم سه بعدی تو سینما ببینمش و از همین الان روزشماری می کنم تا کیفیت مناسبش منتشر بشه و برای بار چندم دوباره تماشاش کنم!
با این همه تعریف، برای موندن تا کیفیت بلوری فقط صبر عیوب لازمه !
آقای ترابی معلوم بود از ته دل این نقد رو نوشتید و حسابی از فیلم لذت بردید!
ممنون برای مقاله
من این انیمیشن رو دیروز دیدم و باید بگم در یک کلمه شاهکار بود ! سازندگان از پتانسیل دنیای عنکبوتی به خوبی استفاده کردند طوری که این انیمیشن حتی از بعضی فیلم های اقتباس شده از این شخصیت هم برتر و بالاتر هست ! و از همه مهم تر اینکه خیلی طراحی هنری جذابی داره و هر کسی رو چه کمیک فن و چه غیر کمیک فن به خودش جذب میکنه ، همچنین صحنات اکشن ، درام و خنده دار همگی به خوبی در انیمیشن پیاده شدند و هیچ جای فیلم این تعادل به هم نخورده ! به شخصه برای من یکی از برترین انیمیشن های چند سال اخیر و بهترین انیمیشن کمیک بوکی ای بود که تا به حال دیدم ! امیدوارم به موفقیت های بسیار بزرگی برسه ....
خسته نباشید استاد
در کل میتوان گفت "خدا هم" مردعنکبوتی را دوست دارد که هیچ وقت ضعیف نمیشه
خوشحالم که یک انیمیشن سینمایی هم به کلکسیون آثار ماندگارِ کاراکترِ موردعلاقهـم اضافه شد.
هنوز انیمیشن رو ندیدم و واقعاً حیفه که چنین شاهکاری رو با کیفیت داغون پردهای دید!
جوری که از تریلرها مشخص بود، سونی این انیمیشن رو با سبک بصری خاص و با حالوهوای کمیکبوکی ساخته؛ نگرانیـم از این بود که نکنه این برای سازندگان در نقل درست داستان مشکلی ایجاد کنه و دستوپاـشون رو ببنده که خدا رو شکر اتفاقی نیفتاده.
دنیای اسپایدرمن و شخصیتهای Spider-Verse جون میدن واسه اقتباسی در غالب انیمیشن سینمایی؛ تعاملات جالب کاراکترها با هم، اریجینهای متنوع برای داستانسرایی در یک انیمیشن کاملاً ایدهآل هستن و میتونن برای هر گروه سنی جذاب باشن.البته اینکه هر کاراکتری برای خودش داستان و شخصیت مجزایی داشته باشه و بین دیگران دیده بشه و اصطلاحاً ”unique“ به نظر بیان، باید چالش بزرگی برای سازندگان بوده باشه؛ که اینطور که از نقدها مشخصه، این نگرانیمون هم برطرف شد.
لحظهشماری میکنم برای انتشار کیفیت بلو-ری! (بعد از Infinity War، من یکی که دیگه عمراً فیلمی رو با کیفیت پردهای نمیبینم!!!)
و من باز هم مجذوب نقد درجه یک آقای ترابی شدم؛ با لحن صمیمانه و قابلفهم و شیوهٔ نقد اختصاصی خودشون!
خسته نباشین!
مقاله amazing بود .
راستی استاد یه جا باطن رو نوشتین بطن لطفا صحیح شود .
استاد نسخه ی بلوری به تاریخ ایران کی میاد ؟
افرین
یادتونه یه احمق تازه به دوران رسیده که هیچی حالیش نبود چقدر یه بار تو سایت بحث میکرد که لوگان فیلم بدیه چون از فلان داستان دقیقا اقتباس نشده؟
عجب خری بود واقعا
بهترین نقدها رو تو ایران برای اثار کمیک بوکی مینویسید. عاشق سبک نقد نویسی شما هستم
بابت این انیمیشن کلی تو مدرسه به دی سی باز ها پز دادم
فقط با خوندن این نقد صبر کردن برای کیفیت خوب فیلم خیلی سخته.
استاد خیلی ممنون بابت این نقد زیبا
واقعا صبر کردن برای اومدن نسخه با کیفیت سخته خدا خودش کمک کنه
یه سوال تو کمیکای حال حاضر مارول مایلز مورالس مال دنیای ultimate هست یا برای همین دنیای 616 ؟
دنیای اصلی (616)
فکر کنم آقای ترابی در رومانی زندگی میکنند با اطلاعاتی که خودشون در این نقد و نقد infinity war دادند.من این اطلاعات رو در سایت IMDB بررسی کردم و مطابقت دادم و کشوری که من به دست آوردم رومانی بود
بنظرم واقعاً نیازی به اشاره به مرگ گوئن استیسی نبود... منم دوست داشتم یه ادای احترام فوقالعاده به ابن داستان تاریخی ببینم، اما واقعاً اینجا جاش نبود...
ببینید، این انیمیشن پر بود از ایدههایی مستقیماً برآمده از دنیای کمیک و همینطور ایدههایی با تغییرات متناسب با انیمیشن و در تمام مدت فیلم ما پرداختن به این ایدهها رو میدیدم. پرداختن به اون موضوع، واقعاً نمیتونست اینجا قرار بگیره؛ چون قطعاً یه زمان خوبی رو باید صرف پرداختن بهش میکردن و این خط اصلی داستان رو منحرف و از هم گسسته میکرد. متوجه منظورم میشین؟! انگار به زور میخواستن مرگ گوئن رو بچپونن توش!
کم نبودن آثاری سرشار از ایدههای بکر و جذاب که بهشون پرداخته نشده و پتانسیلشون به هدر رفته و خط اصلی داستان رو هم منحرف کرده.
«اسپایدرمن: به سوی دنیای عنکبوتی» درست مثل شمارهٔ ۱۵ کمیک Amazing Fantasy بود...! نه چیز زائد و اضافهای توش دیده میشد و نه جاییـش کِشدار و آبکی بود.
ولی خب این ایده بعیده در آینده دستنخورده باقی بمونه... یه دنیای انیمیشنی از Spider-Man در راه ـه!
این فیلم به حدی منو نا امید کرد که دیگه بعد از اون منتظر هیچ فیلمی نشدم . بعد یادمه اقای ترابی گفته بودن راینو خوب بود مثل مترسک بود تو شوالیه تاریکی. خدا وکیلی راینو ویلن بهتریه چراااا اخه باید با مترسک یا پتراک مقایسه بشه اسپایدرمن چنتا از بهترین داستان های تاریخش در مورد راینو هس. خواهشا راضی نشیم به اون لباس احمقانه و اون بازیگری مسخره.چرا نباید تکلیفمون با فیلمی که مهم ترین داستان اسپایدرمن رو تو فیلمی فوق العاده ضعیف هدر داد واقعا معلوم نباشه. میدونید اساسا احساس میکنم واقعا اسپایدرمن هیچوقت به اون عظمت واقعیش تو داستان گویی نمی رسه در سینما حتما باید سریال بشه که این قضیه داش اتفاق میفتاد تو اسپکتکیلر حیففففففف که نشد که بشه.
بله؛ میتونست توی یکی از اون فلشبکها بیاد.
اما بنظر من، درست مثل قضیهٔ لباس سیمبیوتی توی بازی Spider-Man PS4، میخوام جای درستی و تمام و کمال به این داستان بپردازن. و خب چنین موفقیتی، هر کسی رو مجاب به ادامه دادن و ساخت دنباله برای این اثر میکنه. (البته امیدوارم فقط صرف اینکه این انیمیشن موفق شد، در آینده Spin-Offهای آبکی ازش نبینیم... که با این تیم قَدَر ساخت، خیلی بعیده!)
والا هیچم بعید نیس مگه اسپایدرمن 3 رو یادت نیس سم ریمی بیچاره رو چی کار کردن . احتمالا. بسیارم محتمله که ابکی بشه اسپین افاش
بالاخره هر کمپانیای از اشتباهات گذشتهٔ خودش درس میگیره. خصوصاً سونی که دو فیلم از اسپایدرمن، یعنی Spider-Man 3 و Amazing Spider-Man 2 رو به حاشیه برد؛ هم توی دنیای انیمیشن، شکست بزرگی مثل Emoji Movie رو تجربه کرده.
پس منطقیـه که الان با این موفقیت بررگ، محطاط عمل کنه و صرفاً بخاطر فروش بیشتر، Spin-offهای بیخود نسازه و این دنیای جدید رو نابود نکنه!
البته، الان انقدر ایدهٔ داستانی برای ادامهٔ این دنیا هست که واقعاً بعیده فیلم انشعابی کشدار و آبکی ببینیم. مثلاً از همین Spider-Man Noir، قشنگ میشه یه انیمیشن کوتاه در حد ۳۰ دقیقه (مثل انیمیشنهای کوتاه ساخته شده از Toy Story) ساخت که به دنیا و شخصیتهای مکملـش بپردازه...
بدون اغراق نزدیک به 20 دفعه دیدمش از اول تا آخر.صحنه های خاص نداره چون کل فیلم خاصه.
هر دفعه که می بینم کامل اثرش رو میزاره اون جای که خنده داره ،می خندم اون جای که غمگین ،نارحت میشم و... انگار نه انگار این فیلم تا حالا دیدی.
می ترسید اسکار نگیره که گرفت ومن وهمی طرفدارو شاد کرد.
ببخشید سن پیتر پارکر (دنیای اصلی 616) چه قدر هست؟ و سن دیک گریسون؟
چون از مقاله های قبلیتون کپی کرده بودین و نوشته بودین تازه فیلم اکران شده و روز اولشه در صورتی که الان دوماهه از اکران گذشته و الان نسخه wb dl هم اومده
هنچنین خط شیشم بعد از عکسی که مایلز تو جنگل واستاده آخرش نوشتید وفق ولی کلمه درستش [وطبق] هستش
منم اولش میگفتم یک انیمیشن مسخره چی میتونه باشه که تو رتبه بندی فیلم های ۲۰۱۸ تو سایت اولین بود ولی بعد از دیدنش واقعا پشمام ریخت
و به طور قطع میتونم بگم که حتی از اینفینیتی وار هم بهتر بود چه بسی به اند گیم!!!
من که عاشق شخصیت گون تو انیمیشن شدم
آقا اولاً که آقای ترابی این نقد رو همون روزای اول اکران این انیمیشن نوشتن و الان به مناسبت انتشار نسخهٔ دیجیتال، روی صفحهٔ اول سایت اومده.
بعد هم، اونجا کلمهٔ درست «وفق» ـه. یعنی خودش رو با این موقعیت جدید سازگار کنه.
پ.ن: شما هم یه ذره ادب رو رعایت کنی بد نیست!
جوابتون رو که دادن
اما باعث خجالته که با این ادبیات و با این بهانه های الکی استاد ترابی رو مورد خطاب قرار میدین
یکم نزاکت بد نیست ! این سایت کاربرای خیلی زیادی داره که هرکدوم با خوندن کامنت شما تاسف خوردن براتون
فکر کنم ۳۸ سالش باشه
دوستان یه سوالی درمورد این انیمیشن به ذهنم رسید ممنون میشم کسی جواب بده.
چطور spider gwen تو دنیای میلز مورالز حضور داشت قبل از اینکه اون انفجار اتفاق بیفته(همونی که بعد از اون کینگ پین اسپایدرمن رو کشت)؟ ممنون میشم کسی جواب بده.
توضیح داده شد. همون انفجار باعث شد. منتهی برای گوئن اینطور عمل کرد که از نظر زمانی به عقب برگشت
ایشالا که این مشکل بزرگ و حیاتی (!) براتون رفع شده باشه که زیر نقد این اثر درباره ش کامنت داده بودید
سلام آقای ترابی
سپاس از پاسخگویی تون. شرمنده جای بهری برای پرسیدن سوالم پیدا نکردم . بازم سپاس از پاسخگویی تون
راستی آقای ترابی اگه به جای کینگ پین از ترکیب ونوم و گرین گابلین داشتیم بهتر نبود
آقای محترم آقای ترابی با کلی زحمت این مقاله رو نوشتن بعدش اینکه آقای ترابی بعد دوماه این مقاله رو انتشار داده نشانه روشن کار کردن آقای ترابی روی این مقاله هست
دمت گرم
مقدمه: انیمیشن سینمایی سفر به دنیای عنکبوتی یک اثر بسیار شایسته ، درخشان و خوش ساخت است که واقعا حیف است که دیده نشود!
داستان: داستان این فیلم درباره مایلز مورالز هستش که طرفدار مرد عنکبوتیه و درست مثل مرد عنکبوتی ، یک عنکبوت نیشش میزنه و به قدرت های عنکبوتی دست پیدا میکنه و میفهمه چندتا مرد عنکبوتی دیگه هم به غیر از او وجود دارند که از دنیاهای موازی اومدن (مثل گوئن عنکبوتی یا خوک عنکبوتی...) که میخوان جلوی شرور هایی مثل دکتر اختاپوس و کینگ پین رو بگیرن... شخصیت پردازی ها همان جوری است که باید باشد... شخصیت ها شوخ طبع ، احساساتی و شجاع به تصویر کشیده شده اند. همچنین داستان فیلم طوری است که به بیننده انگیزه میدهد که خواستن توانستن است درست مثل تبدیل مایلز مورالز به مرد عنکبوتی با تجربه در انتهای داستان.... همچنین ادای احترام سازندگان به خالقان این شخصیت واقعا قابل تحسین است.(این ادای احترام را میتوان در کامئوی استن لی و در تیتراژ فیلم که میگفت ممنونیم از شما که ثابت کردین فقط ما نیستیم ، پیدا کرد.) دیالوگ ها نظیر ندارند مثل (من در تو جرقه ای میبینم که مثلش رو ندیدم. اون جرقه مال توئه ، هر کاری که باهاش بکنی مطمئنم بینظیر میشی. یا دیالوگ استن لی که به واکنش مایلز درباره اندازه نشدن لباسش میگوید "همیشه اندازه ات میشه. به موقع اش." خط داستانی به هیچ وجه نقص ندارد و اصلا احساس نمیکنید که چیزی جا افتاده!
(نمره این بخش: 10 از 10)
عملکرد صداپیشگان: عملکرد صداپیشگان حرفه ای و طبیعی هست مخصوصا صداپیشه مایلز (شامیک مور) که باعث میشه مخاطب اون حس بیتجربگی مایلز رو از صداپیشه به راحتی دریافت کنه. همچنین صداپیشه پیتر بی پارکر (جیک جانسون) که یه لحن شوخ طبع خاصی داره... نیکلاس کیج هم نقش مرد عنکبوتی نوآر هست به خوبی اون لحن جدی و تا حدی باحال شخصیت رو نشون میده!
(نمره این بخش: 10 از 10)
صحنه های اکشن و سبک بصری: بدون شک فضاسازی فیلم انقدر خوب است که انگار این انیمیشن از دل کمیک بوک بیرون آمده! همچنین نکات های مخفی این انیمیشن واقعا دیوانه کننده است (مانند اشاره به سه گانه سم ریمی یا کمیک اولین حضور اسپایدرمن) گفته میشه که سبک این انیمیشن یک نوآوری جدیدی است که سازندگان این انیمیشن این سبک را (نقاشی زنده) توصیف کردند ، شرکت سونی پیکچرز آن را اختراع کرده و به اسم خود ثبت کرده است. صحنه های اکشن، خیلی نفس گیره انگاری مخاطب هم داخل اون صحنه ها حضور داره ، مخصوصا اون تعقیب و گریز داخل جنگل...
(نمره این بخش: 10 از 10)
موسیقی: موسیقی این انیمیشن به عهده دنیل پمبرتن هست که خیلی خوب و عالی است مخصوصا در تیتراژ آغازین که یه انرژی خاصی را به بیننده القا میکند. به غیر از موسیقی بی کلام ، آهنگ ها هم نظیر ندارند از جمله آهنگ (sunflower)...
(نمره این بخش: 10 از 10)
نتیجه گیری: انیمیشن مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی یک کمیک بوک زنده است که واقعا نوش جون سازندگان این انیمیشن بخاطر جایزه گلدن گلوب... واقعا شایسته تر از انیمیشن نیست و نخواهد بود. این انیمیشن برای طرفدان و دوستداران کمیک بوک ، حکم طلای چند صد کیلویی را دارد که باید از لحظه لحظه این انیمیشن استفاده کرد!
(نمره نهایی: 10 از 10)
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا