10 لحظه مهم و سرنوشت ساز در تاریخ داستان های "آیرون من" (Iron Man)

10 لحظه مهم مرد اهنی - ایرون من

در این مقاله سفری هیجان انگیز به ماندگار ترین لحظات تاریخچه مرد آهنی می کنیم.

مقدمه: درسته که تونی استارک یه مولتی میلیاردر، خوشگذران و ابرنابغه هست، ولی خب هواداران می دونند که این فقط ظاهر ماجراست و در واقع او چندان هم زندگی آسون و راحتی رو تجربه نکرده. اصلا کاری هم به اینکه او مرد آهنیه و در برابر شرور ها میجنگه نداریم، بلکه فقط تونی استارک بودنش باعث شده کلی دردسر براش ایجاد بشه. بنابراین توی دنیای کمیک، پولدار بودن باعث نمیشه که دیگه مشکلی نداشته باشی و همیشه در رفاه باشی. اما خب همین فعل و انفعالات و دردسر های این شخصیت باعث شده تا این حد جذاب بشه و به عالمه طرفدار در سراسر دنیا پیدا بکنه. حالا توی این مقاله، قصد داریم مهم ترین لحظات زندگی این انتقام جوی زره پوش و تاثیری که روی زندگی او گزاشتند را بررسی بکنیم.

 

1- اُریجین مرد آهنی

تونی استارک یکی از نابغه های دنیای مارول است و پیش از این که به مرد آهنی تبدیل بشه، سلاح های مختلف و پیشرفته ای برای دستیابی به خواسته هایش می ساخت. او نیز مثل هر ابرقهرمان دیگه ای، یک سرگذشت کلاسیک و جذاب داره. سایت ما قبلا در این مقاله از اریجین مرد آهنی به عنوان یکی از برترین اریجین های دنیای کمیک نام برده است. آغاز اریجین تونی استارک بدین گونه هست که در دوران جنگ ویتنام، او توسط نیرو های دشمن مورد حمله قرار می گیره. البته در بعضی نسخه ها این دوران جنگ را جنگ افغانستان معرفی کردند. در کل، درسته دوران جنگی که توی آن این اتفاق رخ میده دستخوش تغییراتی بوده اما پایان این اریجین همیشه به یک شکل می باشد چرا که اریجین او به حدی خلاقانه و عالی هست که نمیشه اون رو تغییر داد. آن ها تونی استارک را به اسارت گرفتند تا با استفاده از هوش و زکاوتی که داره برای آن ها یک سلاح مخرب بسازه. اما او با استفاده از مشتی آهن قراضه توی یه غار، زره ای میسازه که هم به او کمک میکنه تا فرار بکنه و از شر اونا خلاص بشه و هم باعث میشه که قلبش بعد از ترکشی که بهش وارد شده بود، از کار نیفته و به تپیدن ادامه بده. او بعد تصمیم می گیره که زره های بیشتر با قابلیت های جدید تر و مدرن تری بسازه تا بتونه از خودش دفاع بکنه و در برابر شرارت مبارزه بکنه. بدین ترتیب بود که شخصیت مرد آهنی به وجود آمد.

 

2- دست و پنجه نرم کردن با اعتیاد به مشروبات الکلی

دست و پنجه نرم کردن با اعتیاد به مشروبات الکلی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که تونی استارک تا به حال داشته، اعتیاد او به مشروبات الکی می باشد. این داستان، از مهم ترین داستان های تاریخ این کاراکتر می باشد و به عقیده خیلی ها برترین کمیکی است که تا به این لحظه از روی مرد آهنی نوشته شده، چرا که باعث شد شخصیت باورپذیر تر و عمیق تری داشته باشه. این قضیه در داستان کلاسیک شیطانی در بطری (Demon in a bottle) کمیکی تاثیرگذار از دیوید ماکلینی و بابی لیتون در سال 1979 روایت شد. در واقع، در اون زمان استارک شرایط سختی رو تحمل می کرد، از طرفی شیلد او را تهدید می کرد و از طرف دیگه هم جاستین همر -رقیب کاری او- در شرف تصاحب شرکت او بود، بنابراین استارک برای اینکه بتونه با این مشکلات کنار بیاد، تصمیم گرفت به نوشیدن مشروبات الکلی روی بیاره. در نهایت، دردسر هایی که با جاستین همر داشت تقریبا حل و فصل میشه اما متاسفانه او همچنان به نوشیدن الکل ادامه میده تا زمانی که بتنی کیب که پیش از این با او رابطه داشته است، بهش کمک میکنه این مشکل رو حل بکنه. خوشبختانه موفق هم می شوند اما استارک باید همیشه حواسش جمع این مشکل باشه چون هنوز هم این اعتیاد او را تهدید میکنه و او همیشه در حال جنگیدن با وسوسه اش می باشد!

 

3- آشنایی تونی استارک با «رودی رودز»

آشنایی تونی استارک با «رودی رودز»

دیوید میکلینی دوره درخشانی با شخصیت مرد آهنی داشته است. اما خب درخشندگی او تنها به داستان های شگفت انگیزی که برای مرد آهنی پدید آورده محدود نمیشه، بلکه یکی از مهم ترین افراد تمام زندگی تونی استارک که از عشق های او نمی باشد را خودش معرفی کرده است: جیمز رودی رودز. با تشکر از مارول استودیو که امروزه با فیلم هایش این کاراکتر را به تمام دنیا معرفی کرده. درسته که این شخصیت در ابتدا فقط به عنوان یه خلبان هلیکوپتر ساده در داستان ها معرفی شد، اما او رفته رفته به یکی از صمیمی ترین دوستان تونی استارک تبدیل شد. البته اوضاع همیشه هم اینطوری نبوده، چون همونطور که همه ما اونو میشناسیم، استارک شخصیت مرموز و کلی اهداف و فعالیت های پنهانی داره که با بقیه در میون نمیزاره حتی با صمیمی ترین دوستش! همین مسئله باعث شده تا به حال گاهی بین این دو کمی فاصله بیفته. اگرچه این مسئله تونی استارک رو از دادن زره وار ماشین به رودی باز نداشت!

 

4- تونی استارک شرکت خود را از دست می دهد!

یه عالمه آدم توی زندگی تونی استارک وجود داره که دوست دارن اونو نابود بکنند! اما بعضی از اونا تنفر عمیق تری نسبت به او دارند و آسیب های زیادی بهش وارد می کنند، آن ها دنبال این هستند که امکانات و منابع و قدرت استارک را داشته باشند! به هر حال، اینم بخشی از یه زندگی ابرقهرمانانه هست دیگه! متاسفانه بعد از اینکه استارک با رقیب کاری خودش اوبادیا استین وارد جنگ شد، دوباره نوشیدن مشروبات الکلی رو شروع کرد! اونم بعد از اون همه سختی که استارک با دائم الخمر بودن کشید و سپس تلاشی که برای ترک کردن آن کرد. اوبادیا استین یکی از دشمنان سرسخت استارک می باشد که همیشه سعی داشته به هر نحوی که شده او رو زمین بزنه (شما میتوانید اینجا با اوبادیا استین و دیگر دشمنان بزرگ مرد آهنی آشنا شوید) استین تونست از تمام جهات استارک رو مورد حمله قرار بده و تحت فشار بزاره تا اینکه در آخر موفق شد که شرکت استارک رو ازش بدزده! و اینجا بود که استارک دوباره رفت سراغ مشروبات الکلی و دوران سختی رو سپری می کرد، او حتی در نهایت بی خانمان شد! این داستان شگفت انگیز توسط دنیس اونیل نوشته شد و شاید براتون جالب باشه که بدونید تلاش تونی استارک برای پس گرفتن تمام چیزهایی که از دست داده بود تقریبا 40 شماره به طول انجامید!

 

5- کابوسی که در "جنگ های زرهی" به حقیقت تبدیل شد!

مدت کوتاهی بعد از بازگشت دیوید میکلینی برای کار بر کمیک های مرد آهنی، او داستان جدیدی را آغاز کرد که احتمالا بعد از شیطانی در بطری، شناخته شده ترین داستان مرد آهنی می باشد: جنگ های زرهی. در حقیقت در این داستان شاهد این هستیم که طرح های تونی استارک دزدیده می شوند! این یه ایده خیلی جالب و خلاقانه ای است و به همین دلیل هم خیلی هارو جذب کرد. وقتی که طرح های سلاح ها و زره های استارک توسط اسپای مستر دزدیده می شوند، خون جلوی چشمان استارک رو می گیرد و وارد یه ماموریت انفرادی برای نابودی تمام کسانی که دارند از طرح های او استفاده می کنند، می شود. او قوانین بین المللی رو نقض میکنه و توی این راه حتی دوستانش ازش فاصله می گیرند! دولت هم که حسابی شاکی شده بود، برای متوقف کردن استارک زرهی به نام Firepower رو میفرسته. درکل، این بخش از جذابیت های داستانه که قهرمان اصلی رو نشون میده که داره برای اینکه اموال از دست رفته اش رو پس بگیره دست به هر کاری میزنه و با دشمنانش تا آخرین توان میجنگه.

 

6- ویروسی که به توانمندی بیش از اندازه استارک منجر شد!

برای سال های سال، اون چیزی که تونی استارک رو از دیگر ابرقهرمانان متفاوت می کرد، این بود که زیر این زره پیشرفته و قدرتمند، یه انسان عادی وجود داره! اما حول و حوش سال 2005 بود که فضای داستان های اونجرز به کلی تغییر کرد، بنابراین داستان های مرد آهنی هم تغییر کردند و خط داستانی متفاوتی را دنبال کردند. در اون کمیک ها، با یه ویروس خطرناک به نام Extremis آشنا شدیم که وارد زندگی استارک میشه. استارک هم بعد از آن، متوجه میشه که دیگه وقتش رسیده قدم بعدی رو به سوی آینده برداره. او این ویروس رو به خودش تزریق میکنه و یه تغییر زیست اساسی میکنه! اون لحظه یکی از مهم ترین نقاط عطف زندگی استارک به شما میره، لحظه ای که او توانایی های جدیدی کسب میکنه و دیگه یه انسان عادی نیست! به عنوان مثال، این ویروس بهش این اجازه رو داد که دیگه بتونه زره هاش رو با مغز خودش کنترل بکنه، نه با هوش مصنوعی! یا اینکه دیگه میتونست به صورت ذهنی، زره رو فرا بخوانه! اون موقع، استارک خیلی با این قدرت های جدیدش داشت کیف می کرد تا اینکه با یه ویروس کاملا متفاوت رو به رو میشه و باعث میشه تمام اثرات Extremis از بین بره.

 

7- تونی استارک از "قانون ثبت نام ابرانسان ها" حمایت می کند!

جنگ استیو راجرز - تونی استارک

سال 2005، گروهی از ابرقهرمانان خام و بی تجربه داشتند روی یه برنامه تلویزیونی کار می کردند تا در آن نشان دهند که قهرمانان چه حادثه ای رو در استمفرد پشت سر گزاشتند. حادثه که که نتیجه آن مرگ 600 نفر از مردم بود و باعث بدنامی قهرمانان و تغییر دیدگاه جامعه درباره آن ها شد. این رخداد باعث شد که یه جنگ داخلی بین قهرمانان شکل بگیره و آن ها رو به دو گروه تقسیم کرد: یک گروه اعتقاد داشتند که قهرمان ها باید هویت خودشون رو ثبت بکنند و دیگر زیر نظر دولت و با مجوز، فعالیت های قهرمانی خودشون رو انجام دهند، در حالی که گروه دیگر معتقد بودند که همه چیز باید مثل قبل پیش بره و قهرمانان باید آزاد باشند تا دولت نتونه از این شرایط سوء استفاده بکنه. در پی این ماجرا، تونی استارک حمایت بزرگ خودش رو از قانون ثبت نام ابرانسان ها اعلام کرد، او امیدوار بود که با این کار میشه تنش ها و رابطه نه چندان خوب میان ابرقهرمانان و مردم دنیا رو حل و فصل کرد. این تصمیم او باعث شد که تا سال ها درگیر مشکلات زیادی بشه که تقریبا تمام کمیک فن ها از آن اطلاع دارند. جنگ داخلی یکی از رویداد های عظیم دنیای مارول می باشد و از قوی ترین داستان ها برخورداره، سال 2016 مارول استودیو از روی این رویداد یک اقتباس تحویل ما داد و قسمت سوم کاپیتان آمریکا که یکی از آثار سینمایی کمیکی برجسته می باشد را به این مورد اختصاص داد.

 

8- تبدیل شدن به رهبر سازمان شیلد

تبدیل شدن به رهبر سازمان شیلد

بیاین یه نگاهی به اتفاقات بعد از رویداد جنگ داخلی بندازیم. در حقیقت، در طی اون ماجرا تونی استارک فقط به حامی اصلی قانون ثبت نام ابرانسان ها تبدیل نشد، بلکه به خاطر تصمیماتی که در این باره گرفت به او پاداش دادند و درست زمانی که نیک فیوری ناتپدید شده بود، به عنوان رئیس شیلد معرفی شد. او حالا دیگه کنترل کاملی روی عملکرد ابرقهرمانان داره و همچنین میتونه یه گروه دارای مجوز و دولتی از انتقام جویان تشکیل بده که ما اونو با نام The Mighty Avengers    میشناسیم! استارک این پست رو فقط برای حدودا یه سال در اختیار داشت تا زمانی که فناوری او به طور ناگهانی توسط اسکرال ها مورد حمله قرار گرفت و او نتونست کاری در پیش ببره. اما خب اینجا بود که نورمن آزبورن -دشمن زیرک و شرور مرد عنکبوتی- وارد ماجرا میشه و تمام توجه ها روی او متمرکز میشه! چرا که جهان او را به عنوان کسی که تونسته Veranke(ملکه اسکرال ها) رو شکست بده می بینند. در پی آن، جایگاه و مقامی به دست میاره و در آخر تونی استارک از سمتی که داشت کنار گزاشته میشه و نورمن آزبورن کنترل شیلد رو به دست می گیره.

 

9- تونی استارک فرزند خوانده خانواده استارک است!

یکی از شوکه کننده لحظات کمیک های مرد آهنی! زمانی که هواداران مارول بعد از این همه سال متوجه شدند که تونی استارک در حقیقت به فرزند خواندگی قبول شده بود و کسانی که تا حالا تصور میکردیم خانواده او هستند، تنها او را به سرپرستی قبول کرده اند، بسیار شوکه شدند. خب، همه چی در طی داستان "سرگذشت مخفی تونی استارک" که توسط کیرون گیلن، گریگ لند و دیل ایگلشم کار شده بود، آشکار شد. در این داستان، استارک متوجه میشه که او اصلا پسر واقعی هاوارد و ماریا نیست! تونی بعد ها حتی با آرنو استارک -پسر واقعی هاوارد و ماریا- ملاقات میکنه (شما میتوانید اینجا درباره شخصیت آرنو استارک اطلاعات کافی را کسب کنید) تونی همچنین با مادر واقعی خودش، آماندا آرمسترانگ دیدار میکنه و خیلی چیز های دیگه رو هم متوجه میشه. مثلا اینکه مادرش ابتدا به موسیقی علاقه پیدا کرده بود و توی این حرفه قدم گزاشته بود اما بعد به یک مامور مخفی تبدیل شد! و اینکه آماندا بعد از اینکه متوجه میشه جود -پدر واقعی تونی استارک- برای هایدرا کار میکنه تونی رو به یتیم خونه میسپاره تا کسی پیدا بشه و اونو به فرزند خواندگی قبول بکنه.

 

10- تونی استارک دیگر یک انسان نیست!

تونی استارک دیگر یک انسان نیست!

خب، همونطور که از عنوان گزینه هم مشخصه، این یکی کمی عجیب غریبه! بزارید ماجرا رو براتون تعریف کنم. در دوره بین رویداد تهاجم مخفی تا حوادث بعد از جنگ داخلی 2 ،تونی استارک درگیر دغدغه های زیادی شد. او می بایست از هویت مخفی ابرقهرمانان در برابر نورمن آزبورن محافظت می کرد، به همین دلیل هم دست به یک کار عجیب و غریب زد! او تمام اطلاعات توی مغزش رو پاک و بعد اونارو به شکل دیجیتالی بازیابی کرد! بعد از آن، توی رویداد جنگ داخلی 2 بعد از نبردی که با کاپیتان مارول داشت، مشاهده می کنیم که به کما میره و در همون حال بدنش به طور کامل خودش رو ریبوت میکنه! یعنی یه جورایی به تنظیمات کارخانه برمیگرده! حالا با توجه به اینکه هم بدنش و هم مغزش راه اندازی مجدد شده (!) و داره دوباره از صفر آغاز میکنه، استارک دیگه مطمئن نیست که آیا هنوز هم یک انسانه یا تبدیل به یکی از دست سازه های خودش شده!

 

 محمد امین حیاتی

Cap-Spider Potter

Copyright © 2019 spidey.ir All rights reserved

(هر گونه کپی برداری از مطالب و تصاویر تنها با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز می باشد)

 

مطالب مرتبط:

20 حقیقتی که باید درباره تونی استارک (مرد آهنی) بدانید

15 نفری که تا به حال زره مرد آهنی را بر تن کرده اند!

معرفی شخصیت های مکمل در کمیک بوک های مرد آهنی (IRON MAN)

معرفی 10 دشمن برتر آیرون من (IRON MAN)

10 نسخه عجیب و غریب از مرد آهنی در دنیای کمیک !

شماره آخر کمیک "مرد آهنی شکست ناپذیر"  ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

10 کاور برتر مرد آهنی (IRON MAN)

10 كمیك برتر آیرون من (IRON MAN)

20 زره برتر مرد آهنی در دنیای سینمایی (MCU)

آشنایی با زره های مرد آهنی - قسمت اول

آشنایی با زره های مرد آهنی - قسمت دوم

اولین حضور مرد آهنی در دنیای کمیک ترجمه شد

شماره آخر کمیک "مرد آهنی شکست ناپذیر"  ترجمه شد

معرفي دوستان مرد عنكبوتي: ايرون من

75 لحظه ماندگار مارول: ايرون من خلق ميشود!

  شماره آخر جنگ داخلی (Civil War) ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

16 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...    

15 مبارزه برتر آیرون من (مرد آهنی) در دنیای سینمایی مارول (MCU)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

old man omid
#1 old man omid 1398-06-01 12:58
خسته نباشین اقای حیاتی.
مقاله خیلی جالبی بود،واقعا تونی استارک از شخصیت جذاب کمیک.صحنه های جذاب بیاد ماندنی هم کم نداره.
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#2 Pooya-Spidey 1398-06-01 14:50
خسته نباشید آقای حیاتی مقاله خوب و زیبایی بود و واقعا لذت بردم.

پ.ن:
توی مقدمه خط آخر به جای گذاشتند نوشتید گزاشتند
مورد هشتم خط سوم به جای ناپدید نوشتید ناتپدید
مورد نهم خط هفتم بازم نوشتید گزاشته
مورد دهم خط اول به جای بذارید نوشتید بزارید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید