Dark یا Light؟ مسئله این است!!!

لايت يا دارك

وقتی کسی میگه که مثلا فلان فیلم خیلی دارکه یعنی چی؟

خب دارک بودن یک فیلم معانی مختلفی داره اکثر اوقات وقتی میگن فلان فیلم خیلی دارکه یعنی ریالیستی تر و خشن تر از فیلم های لایت هستش یا رئالیستی تر. یعنی توی فیلم چهره واقعی زندگی در جامعه,مشکلات روزانه مردم همراه با تمی سیاه بیشتر به چشم بیاد و مشکلات واقعی و کلنجار های شخصیتی در اون فیلم به طور واضحی معلوم باشه در اینجور فیلم ها مخصوصا فیلم های ژانر ابرقهرمانی که با تم دارک عرضه میشن قرار نیست که همه چیز توش رنگ و بوی فانتزی و امیدوارانه داشته باشن و دور از اتفاقاتی که در واقعیت برای ما پیش میاد یا شخصیت هایی که تنها دغدغه شون این باشه که یه ابرقهرمانی که همیشه لبخند رو صورتشه و هیچکی جلودارش نیست و معمولا قیافه و هیکل خوشتیپی داره بیاد و از دست ادم بد کلیشه ایه داستان نجاتشون بده و در اخر داستان با یه وزش باد و طلوع خورشید و ژست ابرقهرمانانه فیلم به اتمام برسه(البته اگر ابرقهرمان شنل داشته باشه شنل هم باهاش تکون میخوره).

متاسفانه بعضی از طرفداران فکر میکنن که دارک بودن یک فیلم ابرقهرمانی تضمینی برای موفقیت اون فیلمه خب بزارید اول یه مثال بزنم دوتا طرفدار به شدت تعصبی یکی مارولی یکی دی سی ای میان سر اینکه bvs بهتره یا cw باهم بحثشون میشه طرفدار دی سی میگه که bvs بهتره چون خیلی دارک تر و خفن تره بعد مارول فنه میاد میگه نه اینطور نیست cw بهتره چون اونم دارکه و از اون بهتر فضای سیاسی و ریالیستی داره بعد دی سی فن میاد میگه هه مارول خیلی شخصیت هاش غیرواقعی هست و توی cw دارک بودن این فیلم با چنین شخصیت هایی مثل جوکه و یه فیلم با همچین شخصیت هایی در حد نبرد خفن و دارکه بتمن و سوپرمن نیست بعد این دوتا اونقدر نظرات تعصبی و غیر منطقی میدن که کار به جای باریک میکشه و بعد یه عده به حال و هوای این دوتا میان باهم دعوا راه میندازن و اون سایت یا اون پیج یا هرچی که هست منفجر میشه از اینجور بحث و دعوا های فن بازی.

خب حالا فکر میکنید دلیل اینکه اینجور بحث هایی راه میفته چیه؟اینه که این دوتا اگاهی کافی ندارن و بعضی کارگردان ها(مدیونید اگه فکر کنید با زک اسنایدر بودم)یا افراد دیگه نه فقط تو ایران بلکه توی کل کمیک دوستان جهان طوری توی کله ملت فرو میکنن که هر فیلم دارک تر باشه یعنی صد در صد خفن تر و بهتره و یه جورایی با این طرز فکرشون فیلم نامه و کارگردانی و روایت درست داستان و بازی خوب شخصیت ها و مخصوصا چگونگی نشون دادن شخصیت ها رو به درک حاصل میکنن ولی هرچه قدر هم که یه فیلم دارک باشه اگر داستان,کارگردانی,روایت درست,شخصیت های باورکردنی و جذب کننده,اکشن اما نه اکشن پوچ و توخالی رو نداشته باشه به هیچ عنوان این فیلم را موفق و به طور خودمونی خفن!!نمیشه نامبرد و این فیلم با سرعتی سریع تر از کوییک سیلور یا فلش چه در فروش چه در نظر منتقدان و چه در قلب طرفداران به زمین میخوره پس بیایید این طرز فکر غلط را همراه با تعصب و فن بازی الکی به دور بندازیم و منصفانه نه با نگاه کردن اینکه فیلم دارکه یا نه,نه با نگاه به اینکه شخصیت ها واقعی هستن یا نه بلکه با نگاهه منطقی و وفادار به اصل کمیک به فیلم نگاه کنیم.

اینو به خاطر بسپارین این دنیای کمیکه هر چیزی توش ممکنه شخصیت ها میتونن دارک یا فان باشن,میتونن از فضا اومده باشن یا توی یه خونه کوجیک تو نیویورک یا محله ای فقیر نشین,میتونن با تکیه به قدرت انسانی و فنون رزمی با دشمنان روبرو بشن یا  اتفاقی و غیر اتفاقی توی یه ازمایشگاه قدرت هاشون رو به دست اورده باشن یا قدرت هاشون مثل یه خدا باشه,میتونن عیاش و بذله گو باشن یا ساکت و پر رمز و راز,میتونن توی یه کوچه تاریک توسط یه دزد یتیم شده باشن یا توسط انفجار یه سیاره ی دیگه,در نهایت میتونن فیلمی دارک ولی توخالی داشته باشن و همه ازشون متنفر شن حتی اگه خیلی معروف باشن یا فیلمی لایت و فان ولی با رعایت تمامی استاندارد ها داشته باشن و موفقیت بزرگی نصیبشون بشه حتی اگر اصلا معروف نباشن(یه نکته هم بگم که همین اصل میتونه توی سریال ها هم باشه).عوامل دیگه ای مثل جلوه های ویژه یا لباس و درست به تصویر کشیدن شخصیت  هم هستن که که باز دوستان گمراه میگن هرچی دارک تر بهتر و دیگه به اصل موضوع کاری ندارن و شعار هرچه دارک تر بهتر رو در پیش میگیرن که کاملا غلطه به عنوان مثال اوریجین یه شخصیت باید وفادار به اصل اون باشه و بهش گند زده نشه نه جوری که فقط بیاد دارک باشه و در مورد لباس ,لباس باید وفادار به کمیک باشه ولی با نواوری و خلاقیتی که بشه اون رو در دنیای سینما یا دنیای تلویزیون به تصویرکشیده بشه نه اینکه حالا فقط لباس دارک باشه و حالا برای درست نشون دادن شخصیت فکر کنید کارگردان فیلم های اسپایدرمن برای اینکه بگه فیلم دارکه شخصیت پیتر رو طوری میکرد که بعد از مرگ عموبن زن عمو می هم فوت میکرد و پیتر که خیلی افسرده اس مسولیت پذیری رو یاد نمیگرفت و دست به کشتن خلاف کارها همراه با کلی کارهای کثیف دیگه میشد همه ی این گند ها فقط برای اینکه بگن فیلم دارکه انجام بدن در صورتی که یه فیلم میتونه همچنان دارک باشه و از همه لحاظ وفادار به کمیک و مبارزات خفن داشته باشه و توش نشانه های لایت هم باشه(مثل فیلم اونجرز2 یا ددپول)

ولی همه اینها به شرطی میتونه اتفاق بیفته که اصولی که گفته شد رعایت بشه و فقط در اون صورته که یه فیلم میتونه لایت بشه و موفق بشه و یا دارک باشه و موفق بشه.اینو بدونین که فیلم هایی مثل اونجرز1,انتمن,محافظان کهکشان,اسپایدرمن سری سم ریمی (البته غیر از نسخه اخر) به ما ثابت کرده اند که یه فیلم میتونه نهایت لایتی و فان بودن را داشته باشه ولی با رعایت اصول به موفقیت بزرگی دست پیداکنه و فقط دارک بودن عامل اصلی موفقیت به تنهایی نیست.امیدوارم دوستان گمراه یا تعصبی با خوندن صحبت های من کمی به فکر بیفتن و به قول معروف به راه راست هدایت بشن.

نتیجه گیری:

دارك بودن یا لایت بودن یك فیلم ابرقهرمانی هیچ نفشی در خوب بودن یا نبودن آن فیلم ندارد. یك فیلم برای اینكه خوب باشد یا موفق باشد باید فیلمنامه خوب، درام خوب، پیچش های داستانی خوب، بازی های خوب، فیلم برداری خوب، اكشن خوب و قصه پر فراز و نشیب داشته باشد و مهم تر اینكه به ذات شخصیت های كمیك بوكی وفادار باشد و آنها را به خوبی برای سینما یا تلويزيون  مورد اقتباس قرار دهد و به روز كند. حالا اگر فیلمی این ویژگی ها را داشته باشد پس قطعا مورد تحسین قرار میگیرد و موفقیت كسب میكند؛ حالا میخواد دارك باشه یا لایت باشه.  

 

 اين مقاله ها را هم بخوانيد:

تقلب احتمالی هواداران زک اسنایدر در نتایج مربوط به آثار منتخب مردم در مراسم اسکار

آیا واقعاً باید از اُسکار گرفتن "جوکر" خوشحال بشویم؟!

پشت پرده امتیاز دهی فیلم ها چیست؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn