نگاهی به تاریخچه فاش شدن هویت مرد عنکبوتی توسط خودش!

نگاهی به تاریخچه فاش شدن هویت مرد عنکبوتی توسط خودش!

در این مقاله به مواردی که اسپایدرمن یا پیتر پارکر خودش شخصا هویت خودش را در دنیای کمیک فاش کرده اشاره میشه!

مقدمه: چندی پیش و در شماره 6 از سری جدید کمیک بوک های The Spectacular Spider-Man (که اینجا ترجمه شده است) شاهد داستان معرکه ای بودیم که در آن بعد از سالها مرد عنکبوتی سرانجام هویت مخفی خودش را برای آقای «جی جونا جیمسون» فاش کرد. سپس دیدیم که این قضیه چقدر مهم و تاثیر گذار بود و حتی نقش زیادی هم در داستان "شکست جانانه" ایفا کرد. به همین مناسبت تصمیم گرفتم این مقاله را با کمک گرفتن از سایت CBR براتون بنویسم که در آن به مواردی که اسپایدرمن در طول سالهای گذشته هویت مخفی خودش را در دنیای کمیک برای دیگران فاش کرده بپردازم. بنابراین در این مقاله فقط به مواردی که اسپایدرمن یا پیتر پارکر خودش شخصا هویت خودش را فاش کرده اشاره میشه. پس مواردی مثل شماره 12 از کمیک Amazing Spider-Man که در آن دکتر اختاپوس ماسک از روی صورت اسپایدرمن برمیداره و ... اشاره نمیشه.

 

اولین باری که این اتفاق در دنیای کمیک های اسپایدرمن افتاد در واقع شاهد یکی از عجیب ترین داستان های او بودیم! قضیه برمیگرده به شماره 87 از سری اول کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز که سال 1970 به چاپ رسید. در این شماره پیتر پارکر آنفولانزای سختی گرفته بود. ولی خودش فکر میکرد مشکل جدی تری براش پیش اومده که باعث شده ضعیف بشه و قدرت هاش خوب کار نکنه! دچار سرگیجه هم شده بود و در کمال تعجب حتی سعی کرد از یک مغازه جواهر فروشی سرقت کنه تا برای «گوئن استیسی» هدیه بخره!!! پیتر فکر میکرد که دیگه حرفه اش به عنوان مرد عنکبوتی به اتمام رسیده و در حالتی نامتعادل به میهمانی رفت که همه دوستانش در آن بودند رفت و هویت خودش رو فاش کرد:

پیتر پارکر هویت مخفی خودش را فاش میکند

خوشبختانه کسی زیاد قضیه رو جدی نگرفت چون میدونستند پیتر مریض شده و داره هذیان میگه! اسپایدرمن سپس از شخصیتی به نام «هابی براون» ملقب به «پراولر» کمک گرفت تا قضیه رو جمعش کنه. یعنی ازش خواست تا لباس اسپایدرمن رو بپوشه تا وقتی در قالب پیتر پیش دوستانش است از راه برسه و اینجوری دیگه کسی اصلا شک نکنه که پیتر همون اسپایدرمنه.

همانطور که استاد ترابی قبلا در این مقاله گفته بودند، در شماره 200 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که یکی از داستان های برتر تاریخ مرد عنکبوتیه و در آن او بعد از سالها دوباره با قاتل «عمو بن» مواجه میشه، باز هم شاهد یکی دیگر از فاش کردن هویت اسپایدرمن توسط خود او بودیم. قضیه از این قرار بود که قاتل عمو بن از زندان خارج شده بود و دوباره به خانه عموی پیتر برگشته بود چون فکر میکرد در آنجا گنجی است (در واقع دفعه اول هم به همین دلیل به خانه عموی پیتر رفته بود که مرتکب قتل شد). در هر حال اسپایدرمن که بسیار خشمگین بود این سارق و قاتل رو پیدا کرد و ماسک از روی صورتش برداشت و بهش گفت که بن پارکر در واقع عمویش بوده:

قاتل عمو بن

این مساله برای قاتل عمو بن شوک بزرگی بود و باعث شد سکته قلبی بکنه و بمیره . بدین ترتیب هویت اسپایدرمن دوباره حفظ شد (این موضوع آدم رو یاد داستان های قدیمی بتمن میندازه که در آنها برخی از شخصیت های خبیث دقیقا قبلا از کشته شدن از هویت مخفی بتمن آگاه میشدند!).

در شماره 74 از کمیک Spectacular Spider-Man که سال 1984 چاپ شد نیز شاهد داستان عجیبی بودیم. «دبرا ویتمن» (Debra Whitman) همكلاسی پیتر در دانشگاه بود و پیتر برای مدت كوتاهی به وی علاقه مند شد. البته او چون مجبور بود مرتباً در قالب اسپایدرمن فرو برود و مدام برای ناپديد شدن هاي ناگهاني خود بهانه بیاورد، كم كم دبرا به او شك كرد و این موضوع رابطه آنها را تحت شعاع قرار داد. در نهایت پیتر به خودش گفت که فکر و خیال های دبرا خیلی داره بهش فشار وارد میکنه . بنابراین هویت مخفی خودش را برای او فاش کرد. البته او این کار رو کرد چون یک روانپزشک به پیتر گفته بود که یک شوک میتونه برای دبرا مفید باشه. واکنش دبرا هم خیلی عجیب بود:

دبرا ویتمن

دبرا ویتمن

همانطور که دیدید دبرا ویتمن از دیدن چهره پیتر زیر ماسک اسپایدرمن شوکه شد و به این نتیجه رسید چه فکرهای احمقانه ای که نداشته و غیر ممکنه اسپایدرمن کسی باشه به نام پیتر پارکر!!!!

یک سال بعد و در کمیک بوک های Spectacular Spider-Man شاهد اوج گرفتن رابطه عاشقانه او با «گربه سیاه» بودیم. در شماره 87 این کمیک اسپایدرمن تصمیم گرفت هویت خودش رو برای گربه سیاه فاش کنه ولی جالب اینه که گربه سیاه اصلا از این خبر خوشش نیومد . یعنی به کل ناامید شد از این که فهمید زیر ماسک اسپایدرمن یه آدم معمولی و غیر جذاب به نام پیتر پارکر هست! از این جا بود که اختلاف بین آنها شروع شد و در نهایت به جدایی آنها انجامید.

گربه سیاه اسپایدرمن

بلک کت اسپایدرمن

یقینا غم انگیز ترین داستانی که در آن اسپایدرمن هویت خودش را برای دیگری فاش کرده مربوط میشه به شماره 248 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که در ضمن برترین داستان تاریخ اسپایدرمن هم محسوب میشه و اینجا هم ترجمه شده. خلاصه داستانش از این قراره که پسر بچه‌ای سرطانی به نام «تیم هریسون» در بیمارستان بسر می‌برد. او در دنیا تنها یك آرزو دارد: ملاقات با قهرمان مورد علاقه‌اش یعنی اسپایدرمن. اسپایدرمن كه از این موضوع آگاه شده نزد او در بیمارستان می‌رود و در آنجا حتی حاضر می‌شود هویت مخفی‌اش را برای این كودك سرطانی فاش كند تا آخرین درخواستش را برآورده كرده باشد.

بهترین داستان اسپایدرمن

بهترین کمیک اسپایدرمن

به زودی پس از این داستان معلوم شد «مری جین» هم از هویت مخفی اسپایدرمن خبر داره (این مقاله را بخونید). البته او خودش این قضیه رو فهمیده بود پس ما بهش در این مقاله اشاره نمیکنیم. بعدشم «بی باک» خودش در داستان «مرگ جین دی ولف» (که در اینجا ترجمه شده) از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر شد. سپس تا 2001 شخصیت مهم دیگری از هویت اسپایدرمن باخبر نشد تا اینکه در این سال «زن عمو می» وارد خانه پیتر شد و از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر شد (چون پیتر پس از نبرد سخت خود با «مورلان» به شدت خسته و زخمی بود و متوجه آمدن زن عمو می نشد. ولی باز هم این زن عمو بود که خودش قضیه رو فهمید.

و حالا میرسیم به یکی از کمیک های فوق العاده مرد عنکبوتی به نام "اسپایدرمن و هیومن تورچ" که اونم اینجا توسط سایت spidey.ir ترجمه شده است. در قسمت آخر این کمیک اسپایدرمن بعد از سالها بالاخره هویت مخفی خودش رو برای بهترین رفقیش یعنی «جانی استورم» ملقب به «هیومن تورچ» فاش میکنه!

پیتر پارکر جانی استورم

در پایان هم خانواده پیتر و خانواده چهار شگفت انگیز با هم دیدار میکنند:

پیتر پارکر چهار شگفت انگیز

اما شاید معروف ترین موردی که مربوط به فاش کردن هویت اسپایدرمن توسط خود او میشه در سال 2006 و در شماره 2 از رویداد مهم "جنگ داخلی" رخ داد که در اینجا ترجمه شده است. اسپایدرمن در ابتدای این رویداد در گروه مرد آهنی حضور داشت و از قانون ثبت نام از ابرقهرمانان حمایت میکرد (البته او بعدا به سمت گروه کاپیتان آمریکا رفت). بنابراین برای این که وفاداری خودش به تونی استارک رو ثابت کنه به حرفش گوش کرد و جلوی دوربین های تلویزیونی هویت مخفی خودش را برای همه جهان فاش کرد:

هویت مخفی اسپایدرمن

البته همانطور که گفتم قضیه در نهایت برای پیتر گران تموم شد چون او به گروه کاپیتان آمریکا پیوست و در نتیجه از سوی نیروهای امنیتی و دولتی تحت تعقیب قرار گرفت. «کینگ پین» هم که میخواست از دشمن قدیمی خودش انتقام بگیره یک قاتل رو فرستاد تا با گلوله پیتر پارکر رو بزنه ولی این تیر به زن عمو می خورد و باعث شد تا لب مرگ پیش بره (این مقاله را بخوانید).  بعدشم که قضیه One More Day پیش اومد و پیتر برای این که جونش رو نجات بده مجبور شد با شیطان دنیای مارول یعنی «مفیستو» معامله بکنه. مفیستو هم در ازای نجات دادن جون زن عمو می ، ازدواجش با مری جین را از تاریخ پاک میکنه . تا اینكه پیتر پاركر نزد «دكتر استرنج»، «مستر فنتستیك» و «آيرون من» میره تا راه چاره ای پیدا كنه. آنها هم یك طلسم علمی – جادویی درست میكنند . در شماره 641 ما به صورت فلش بك میبینیم كه دكتر استرنج این طلسم را اجرا میكنه. این طلسم اینطور كار میكنه كه ديگه هيچ كس يادش نمياد پيتر پاركر جلوي دوربين هاي تلويزيوني ماسكش رو درآورده. از اين به بعد هم اگه پیتر پاركر خودش بخواد ميتونه هویت مخفی اش رو برای دیگران فاش كنه ولی اونا هرگز نمیتونند بدون رضایت او این كار رو بكنند (حتی اگه در این باره تحقیق كنند). سپس در شمار 591 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز دیدیم كه اسپایدرمن خودش هویت مخفی اش رو برای گروه چهار شگفت انگیز فاش کرد:

اسپایدرمن FF

در شماره 51 از كمیك New Avengers هم او هویت خودش را برای هم تیمی هاش فاش کرد. بنابراین «هاكای»، «ماكینگ برد»، «آیرون فیست»، «زن عنكبوتی»، «كارول دانورز» (Captain Marvel) ، «ولورین»، «جسیكا جونز»، «لوك كیج» ، «باكی بارنز» (Winter Soldier) و البته «دكتر استرنج» از هویت مخفی اش باخبر شدند:

کمیک new avengers

در جریان داستان جزیره عنكبوتی كه در آن مردم شهر نیویورك به نیروهای فوق بشری عنكبوت مانند دست یافتند، اتفاق مهمی افتاد. در حقیقت در این داستان پیتر پاركر جلوی مردم شهر اعلام كرد كه مرد عنكبوتیه تا اونا رو متقاعد كنه از نیروهای خودشون برای نجات شهر استفاده كنند.

جزیره عنکبوتی

البته اوضاع اونقدر شلوغ و در هم و برهم بود كه بعیده كسی هویت مخفی او را به یاد بیاره ولی همین موضوع باعث شد طلسم دكتر استرنج شكسته بشه و الان در كمیك های مرد عنكبوتی اگه كسی خوب تحقیق كنه میتونه هویت مخفی اسپایدرمن را شناسایی كنه.

و البته آخرین باری که اسپایدرمن تصمیم گرفت هویت خودش را برای کسی فاش کنه مربوط میشه به قضیه جی جونا جیمسون که گفتم در شماره 6 از شماره Spectacular Spider-Man رخ داد.

پیتر پارکر جیمز جونا جیمسون

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید ...

 

نويسنده و مترجم: سونیا ساداتی فر

سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2018

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد) 

 

مطالب مرتبط:

معرفی اولین افرادی که به هویت مخفی مردعنکبوتی پی بردند!

چه كسانی از هویت مخفی مرد عنكبوتی با خبر هستند 

10 روی جلدی که هویت مخفی مرد عنکبوتی را لو دادند!

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: گرین گابلین و اسپایدرمن از هویت مخفی یكدیگر با خبر میشوند!

«گربه سیاه» (BLACK CAT) كیست؟

تمام عشق های پیتر پاركر!

لحظات ماندگار در کمیک بوک های اسپایدرمن: بازگشت قاتل عمو بن!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Sonya
#1 Sonya 1397-06-19 18:59
ازتون دعوت میکنم این مقاله رو جوری بخونید که هر کجا اشتباه تایپی یا نگارشی مشاهده کردید بفرمایید تا تصحیح بشود
نقل قول کردن
Abootaleb2PAC
#2 Abootaleb2PAC 1397-07-17 12:27
واقعا لذت بردم از این مقاله ، خسته نباشید واقعا.
یه تشکر هم کنم از اسپایدی و ادمین ها که این همه مقاله متنوع پست میکنه. ;-)
خداقوت
نقل قول کردن
mehran spidey
#3 mehran spidey 1397-07-17 19:55
خیلی ممنونم از خانم ساداتی فر بابت این مقاله

این قضیه ی فاش شدن هویت مرد عنکبوتی هم داستان ها داره برای خودش ! از نظرم بهترین دفعه ای که پیتر هویتش رو لو داد مربوط به اون کمیک تاریخی Amazing Spider Man #248 میشه ! اون کمیک واقعا احساسی و حماسی بود ! شوکه کننده ترینش هم مربوط به کمیک Civil War هست ! اون کمیک لامصب تک تک صفحاتش شوکه کننده بود !

خسته نباشید
نقل قول کردن
iron man stark
#4 iron man stark 1397-07-17 21:53
مثل همیشه عالی بود با تشکر از خانم ساداتی فر
خسته نباشید
نقل قول کردن
porya
#5 porya 1397-07-17 23:04
خیلی ممنون از خانم ساداتی فر.خیلی قلم گیرا و دلنشینی دارین.البته من حس میکنم سبک و سیاق نوشتنتون شبیه اقای ترابی. ولی خیلی خوب مینویسید.
توجه کردین اکثر داستان هایی که اسپایدی هویت خودش رو اشکار میکنه داستان های زیبایی هستن.(مثلا همین شماره 248 مرد عنکبوتی شگفت انگیز یا شماره 2 جنگ داخلی و...)
و اینه خیلی تشکر میکنم. مقاله تاریخچه ای عالی بود 8)
نقل قول کردن
a.v.s
#6 a.v.s 1397-07-18 00:34
سلام.
آدم چقدر می فهمه که تاریخچه مرد عنکبوتی از کل شخصیت های دیگه بیشتره.
استیو دیکتو یک خدا بود. چه پایه ای براش از اول ساخته بود که 60 ساله که همچنان روی ستون ایستاده.

پ.ن: تازه فهمیدم تعداد کامنت ها چقدر کم شده! قبلا بیشتر بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44