10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

10-کاور-برتر-مردعنکبوتی-در-دهه-90-میلادی

دهه 90 میلادی دهه ای بود که طراحی های اغراق آمیز رونق پیدا کردند و آرتیست های فوق ستاره باعث شدند تا طراحی به پراهمیت ترین بخش یک کمیک تبدیل شود.

مقدمه: در دهه 90 میلادی عناوین ماهانه جدیدی از اسپایدرمن منتشر شدند مثل Web of Spider-Man، Sensational Spider-Man، Spider-Man Unlimited و Spider-Man. «ونوم» تبدیل شد به یکی از بزرگترین دشمنان مردعنکبوتی و البته یکی از محبوب ترین شخصیت های خلق شده در این دهه و بعدش هم «کارنیج» خلق شد که او هم محبوبیت خاصی پیدا کرد و کلا هجوم سیمبیوت ها به عالم مردعنکبوتی آغاز شد. داستان "کلون ساگا" و حضور برجسته شخصیتی مثل «بن رایلی» هم برای مدتی جایگزین پیتر پارکر شد. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا کاورهای مردعنکبوتی در این دهه خاص و پرشور باشند. طراحانی مثل «تاد مک فارلین» و «جان رومیتا جونیور» برخی از بهترین ها را خلق کردند.

مقالات زیر را هم بخوانید:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

 

10- شماره 0 از کمیک The Sensational Spider-Man

کمیک sensational spiderman

در دهه 90 میلادی و در بحبوحه داستان منفور Clone Saga و به خاطر دسیسه های «نورمن آزبورن»، پیتر پاركر به اين باور رسيد كرد كه كلون است و بن ریلی اسپایدرمن واقعی! بنابراین پیتر تصمیم گرفت بازنشسته شود و به همراه همسرش «مری جين» به سفر برود. بن رایلی كه خودش را تنها اسپایدرمن میدانست، در شماره 0 از كمیك Sensational Spider-Man، لباس اسكارلت اسپایدر (که در مورد شماره 1 این مقاله بهش اشاره شده) را كنار گذاشت و لباس جدیدی بر تن كرد. این لباس به "اسپایدر بن" (Spider-Ben) معروف است. این لباس دارای لوگوی عنکبوتی بزرگتری روی سینه اش بود که تمام بالا تنه را دربر میگرفت. ضمن اینکه چکمه ها و دستکش هایش دو رنگ بودند. همچنین مثل لباس قبلی اش، وب شوترهایش را روی لباس می بست. و کاور این کمیک اثر «دَن جرگنز» (Dan Jurgens) به طور موثری این لباس زیبا را به تصویر میکشید. ساده بود و پس زمینه اش هم همین خاصیت را داشت ولی نیازی به پیچیده بودن نداشت.

 

9- شماره 392 از کمیک The Amazing Spider-Man

داستان معروف "مرد عنکبوتی دیگر وجود ندارد" یا Spider-Man No More که در شماره 50 مرد عنکبوتی شگفت انگیز به قلم استن لی و جان رومیتا منتشر شد (اینجا ترجمه شده است) به نوعی الهام بخش داستان فیلم "اسپایدرمن 2" بود و در آن مرد عنکبوتی که با مشکلات خاص خودش روبرو بود و میخواست یک زندگی نرمال و عادی داشته باشد تصمیم گرفت که حرفه ابرقهرمانی را کنار بگذارد ولی خیلی زود دوباره به عرصه برگشت. سالها گذشت تا اینکه در دهه 90 میلادی و در شماره 392 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شاهد بودیم که پیتر پس از آنکه معلوم شد پدر و مادر تازه برگشته اش چیزی جز رُبات نبوده اند (این مقاله را بخوانید)، بسیار جدی و دارک شد و داستانی را خواندیم به نام "دیگر پیتر پارکر وجود ندارد" که در آن جنبه انسانی مرد عنکبوتی از سوی او نادیده گرفته شد! (او مدام در خیابان های شهر پرسه میزد و هر خلافکاری را که میدید به قصد کشت او را میزد و بهشون میگفت دیگر spider-man وجود نداره، فقط و فقط spider !). و کاور اثر استاد «مارک بگلی» که کاملا به کاور کلاسیک رومیتا برای شماره 50 ادای احترام میکند ولی ایده آن را برعکس کرده است (اینجا مردعنکبوتیه که به پیتر پارکر پشت کرده است!).

 

8- شماره 361 از کمیک The Amazing Spider-Man

اولین حضور کارنیج

مارك بگلی با این كاور بار دیگر ثابت میكند كه بي جهت به او لقب یكی از برترین طراحان تاریخ كمیك بوك های اسپایدرمن داده نشده است. روی جلدی كه برای شماره 361 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" خلق كرد، مصادف شد با اولین حضور شخصیت منفی معروفی به نام «كارنیج»! او طوری پیچک های لباس کارنیج را به تصویر کشیده که انگار سیم خاردار مایع به دور اسپایدرمن چنبره زده است. او در این كاور به بهترین شكل اعلام میكند كه اسپایدرمن صاحب دشمن جديدی شده كه بسیار خشن و نیرومند است! و البته این کمیک در سایت ما ترجمه شده است (به اینجا بروید).

 

7- شماره 337 از The Amazing Spider-Man

شش خبیث

وقتی آقای «اریك لارسن» (Erik Larsen) جانشین طراح سوپراستاری همچون «تاد مك فارلین» در كمیك های "مرد عنكبوتی شگفت انگیز شد"، خیلی ها میگفتند كه داره از سبك مك فارلین تقلید میكنه. ولی در واقع او بیشتر سعی میكرد از مك فارلین الهام بگیره و به نظرم سبك خاص خودش رو داشت. ضمن اینكه به نظر میرسید او از نظر قصه گویی از مك فارلین بهتره و میتونه داستان رو بهتر پیش ببره. لارسن در ضمن از نظر دیزاین صفحه بسیار متبحر بود و همین بهش كمك میكرد بتونه قصه گوی بهتری باشه. لارسن وقتی مك فارلین طراح مرد عنكبوتی شگفت انگیز بود، دو، سه باری به عنوان طراح كمكی، مرد عنكبوتی را طراحی كرد ولی run اصلی او از شماره های 330 تا 350 مرد عنكبوتی شگفت انگیز بود. سپس او به طور همزمان طراح و نویسنده كمیك Spider-man شد و شماره های 15، 18، 19، 20، 21، 22 و 23 این كمیك را خلق كرد. در این بین مشهورترین داستانی كه طراحی كرد "بازگشت شش خبیث" و "انتقام شش خبیث" بود كه انصافا داستان های خوبی بودند. کاور هم به خوبی نشون میده که اگر اعضای "شش خبیث" با هم همکاری کنند چقدر میتونند قوی تر باشند!

 

6- شماره 7 از کمیک Spider-Man Unlimited

شماره 7 از کمیک Spider-Man Unlimited

سری کمیک های Spider-Man Unlimited صفحات بیشتری از کمیک های معمولی داشتند. شماره های ابتدایی این سری بیشتر مربوط به کراس اور بزرگی مثل Maximum Carnage یا "کلون ساگا" بودند و در کل بندرت میشد داستان شایسته و برتری در این سری یافت (در این میان شماره 3 که به سرگذشت «دکتر اختاپوس» میپرداخت، یک استثناء بود و داستان بسیار خوب و مهمی داشت).  شماره 7 کاور به یاد ماندنی داشت که توسط «ران لیم» خلق شد و اسپایدرمن اصلی (پیتر پارکر) را در کنار اسکارلت اسپایدر (بن رایلی) نشان میداد که دارند در سطح شهر تاب میخورند.

 

5- شماره 75 از کمیک Spider-Man

کمیک جان رومیتا جونیور

"سرگذشت كلون" یا همان "کلون ساگا" قطعا یكی از منفور ترین داستان های تاریخ اسپایدرمنه و سمبل تصمیمات غلطی كه ناشرین كمیك بوكی در دهه 90 میلادی میگرفتند. (البته این "سرگذشت كلون" رو با اونی كه دهه 70 میلادی چاپ شد اشتباه نگیرید چون اون یكی از 10 داستان برتر مرد عنكبوتیه). در هر حال این داستان اونقدر بیخودی كش پیدا كرد كه از كنترل خارج شد. ما شاهد بودیم که به پیتر پارکر گفته شد تمام این مدت یک کلون بوده و در عضو «بن رایلی» ، پیتر پارکر واقعی بوده! همین باعث شد پیتر پارکر به همراه همسرش مری جین تصمیم بگیره از شهر بره و بازنشسته بشه و بن رایلی هم مرد عنکبوتی شد! این موضوع هواداران اصیل اسپایدرمن را بسیار عصبانی کرد و موجب گردید از فروش کمیک بوک های مرد عنکبوتی کاسته بشه. در نتیجه مارول به غلط کردن افتاد و خودش هم میدونست که تنها با یک راه میتونه این گند رو جمعش کنه: بازگشت نورمن آزبورن! (این در حالیه که نورمن سالها بود پس از مرگ خودش و گوئن استیسی در دنیای کمیک مرده پنداشته میشد). خلاصه اینکه نورمن پس از سالها در شماره 75 از کمیک Peter Parker Spider-Man بازگشت و معلوم شد این همه مدت زنده بوده (او به اروپا رفته بوده و رهبر یک فرقه شده بود. این مقاله را بخوانید). در ضمن معلوم شد قضیه سرگذشت کلون در تمام این مدت زیر سر نورمن بوده  و او بوده که باعث شده پیتر دچار تردید بشه و به اشتباه فکر کنه یک کلون است! اما از همه اینها که بگذریم باید گفت این کمیک یکی از بهترین قصه ها و نبردهای بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین را  نیز روایت میکنه و انصافا زیباست. مخصوصا جایی که نورمن عزیزان پیتر را در یک ساختمان دور هم جمع کرده (بدون آنکه خودشان بدانند چه کسی آنها را دعوت کرده). دیالوگ های رد و بدل شده بین او و پیتر پارکر موقع نبرد نیز واقعا فوق العاده است. ضمن اینکه در جریان این نبرد، «بن رایلی» توسط گرین گابلین كشته شد. این ضایعه خیلی برای پیتر دردناك بود چون بن رایلی را مثل برادر واقعی خودش دوست میداشت. و کاور این کمیک اثر «جان رومیتا جونیور» بسیار زیبا و قدرتمندانه است و طوریه که انگار مستقیما از نبردی بی رحمانه با گرین گابلین بیرون آمده و به خوبی وخامت اوضاع را برای بن رایلی نشان میدهد.

 

4- شماره 122 از کمیک Web of Spider-Man

شماره 122 از کمیک Web of Spider-Man

Web of Spider-Man یك سری آنگواینگ (ماهانه) از مرد عنكبوتی بود كه انتشار آن از سال 1985 آغاز شد و پس از 129 شماره در سال 1995 پایان یافت. سری دوم این كمیك هم بین سالهای 2009 و 2010 چاپ شد. البته باید اعتراف کرد که این سری در مقایسه با دو سری قبل خود یعنی Amazing و Spectacular اسپایدرمن از اهمیت کمتری برخوردار است و داستان های برجسته یا مهمی در آن منتشر نشد (میتونید در اینجا دانلودش کنید). کاور شماره 122 این سری به خوبی خلاصه ای از "کلون ساگا" را در دهه 90 میلادی به مخاطب ارائه میکند: پیتر پارکر و بن رایلی به سمت یکدیگر یورش برده اند در حالی که «شغال» به تصویر کشیده شده که با دسیسه های خودش آنها را به جان هم انداخته!

 

3- شماره 200 از کمیک The Spectacular Spider-Man

شماره 200 از کمیک The Spectacular Spider-Man

در طول تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی، همواره شاهد رابطه پیچیده ای بین «هری آزبورن» و «پیتر پاركر» بودیم. هری مرد عنكبوتی را مقصر مرگ پدرش (نورمن آزبورن) میدانست. نفرت او تا جایی پیش رفت كه هری برای مدتی به گرین گابلین دوم تبدیل شد و سعی كرد با ضربه زدن به عزیزان پیتر  ازش انتقام بگیرد. ولی پس از مدتی هری با «لیز الن» ازدواج كرد و صاحب پسری به نام «نورمی» شد. اینجا بود كه به نظر میرسید هری دیگر خوب شده و دچار جنون گابلینی نمیشود. تا اینكه نویسنده ای به نام «جی ام دی متیوس» (که استاد نوشتن داستان هایی است که در آن شخصیت ها به خاطر گذشته و کودکی خود دچار تنش ها و تناقض های درونی هستند)، تصمیم گرفت دوباره هری را خبیث كند. تا اینكه داستان در شماره 200 از كمیك Spectacular Spider-Man به اوج خودش میرسه و میبنیم كه هری که انگار مرد عنكبوتی را شكست داده،  ولش  میكنه تا در ساختمانی كه قراره به زودی منفجر بشه، بمیره. ولی ناگهان حس گناه بهش دست میده و بر میگرده تا مرد عنكبوتی را نجات بده . ولی درست پس از انجام این كار قهرمانانه، بر زمین می افته و در آمبولانس میمیره. چیزی كه مرگ هری را  تاثیر گذار میكنه اینه كه نویسنده و طراح بدون گفتن حتی یك كلمه و فقط با تصویر مرگ او را روایت میكنند (شما ميتوانيد اين داستان را اينجا با ترجمه فارسي بخوانيد). و البته کاور «سل بیوسما» به بهترین شکل ممکن دشمنی بین آنها را نشان داد و میبینید که چطور موثر گرین گابلین و مردعنکبوتی روی پس زمینه ای سیاه که سمبل سیاه رابطه شان است با یکدیگر درگیر شده اند.

 

2- شماره 346 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 346 از کمیک The Amazing Spider-Man

وقتی «تاد مک فارلین» ظاهر شخصیت ونوم را خلق کرد و اولین بار او را در دنیای کمیک به تصویر کشید، این شخصیت دندان ها و دهان بزرگی داشت ولی زبانش معمولی بود. تا اینکه اریک لارسن به عنوان جانشین مک فارلین مشغول به کار روی سری امیزینگ اسپایدرمن شد. اریک لارسن چندی، بار ونوم را شبیه به دیزاین معروف مک فارلین خلق کرد تا اینکه در شماره 347 که مربوط به داستان "جزیره ونوم" میشد به طور اتفاقی او را با زبانی دراز روی کاور طراحی کرد (اینجا را ببینید) و البته او یک شماره قبل ونوم را با دندان های ترسناک و نامنظم به تصویر کشیده بود. البته ایده اصلی آن یعنی به تصویر کشیدن انعکاس اسپایدرمن در چشمان دشمنانش قبلا هم انجام شده است (آیتم شماره 10 این مقاله را بخوانید) ولی در اینجا جوریه که انگار اسپایدرمن کاملا در ونوم گرفتار شده است! در هر حال درسته که ونوم رو مک فارلین خلق کرد ولی لارسن کسی بود که ظاهرش را کامل نمود.

 

1- شماره 1 از كمیك Spider-Man

شماره 1 از كمیك Spider-Man

این جلد همان كمیكی است كه ركوردهای فروش را شكست و برای مدتی لقب پرفروش ترین كمیك تاریخ را از آن خود كرد، همانی كه مك فارلین هم طراحی اش كرد و هم نويسندگي ! (البته نويسندگي مك فارلين اصلا خوب نيست!) اين كميك با ترفندهای هوشمندانه مارول در چندین كاور مختلف چاپ شد (برای كسب اطلاعات بیشتر درباره این كمیك تاریخی، اینجا را كلیك كنید). جدا از اینكه مك فارلین با این كاور ژست مشهور دیگری به ژست های كلاسیك مرد عنكبوتی اضافه كرد که بارها و بارها بهش ادای احترام شده باید اذعان داشت كه او با این كاور جریانی را راه انداخت كه طی آن خیلی از كمپانی های كمیك بوكی به فكر انتشار جلدهای واریانت برای كمیك های مهم خود افتادند. متاسفانه يا خوشبختانه اين جريان هنوز هم ادامه دارد ...

 

  مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

10 كاور برتر با حضور گرین گابلین

بزرگان تاریخ كمیك بوک های مرد عنكبوتی

15 کاور کمیک بوکی که هواداران را اسپویل کردند!

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: مارك بگلی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «اریك لارسن»

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: تاد مك فارلین

10 روی جلدی که هویت مخفی مرد عنکبوتی را لو دادند!

10 کمیک مرد عنکبوتی که سبک هنری منحصر به فردی دارند

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

بزرگان تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی: سَل بیوسما

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

10 لباس برتری كه جان رومیتا برای شخصیت های مارول خلق كرده است

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

ArmanSpidery
#1 ArmanSpidery 1402-03-13 10:56
سلام و تشکر از شما جناب ترابی
کلا دهه ۹۰ دهه پر زرق و برق ، پر از هیجان و البته خاطره انگیزی بود و در حوزه سینما هم آثار ماندگار و جذاب کم نداشت دیگه مرد عنکبوتی که قهرمان شماره یک ما بوده و است که جای خود را دارد
اسپم : دوستان نمرات اولیه انیمیشن مرد عنکبوتی هم اومد که نشان از یک شاهکار دیگه داره :lol: :P
متاکریتیک : ۸۶ از ۱۰۰
راتن : 95 از ۱۰۰
آی ام دی بی : ۹.۱ از ۱۰ ( که البته به مرور کمتر میشه )
نقل قول کردن
apking1183
#2 apking1183 1402-03-13 11:47
سلام
خیلی از خاطراتم ، با شماره یک زنده شد ، حدود چند سال پیش همین کمیک را اصل از یک مغازه کمیک فروشی خریدم و هنوز که هنوزه توی دکور اتاق گذاشتمش .



راستی ببخشید درباره اسپم ، اسپایدر من اکراس د اسپایدر ورس ، به صورت کیفیت بالا توی چه تاریخی عرضه می شه ؟
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#3 AmirhoseinJafari2005 1402-03-14 03:55
طراحی کاور تاد مک فارلین یه چیز دیگه ست... همه طراحی هاش محشرن ;-)
نقل قول کردن
RMB
#4 RMB 1402-03-27 21:02
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای سایت و تشکر از استاد ترابی برای این مقاله عالی. دهه 90 کلا دهه عجیبی بود مخصوصا برای کمیک ها، بعضا کاستوم های عجیب و غریب، داستان های عجیب و غریب و... که مردعنکبوتی هم از این قضایا مستثنی نبود. از طراحی خاص لباس تا فرق کردن فرم بدن و تار مردعنکبوتی. ولی خب تو این دهه مردعنکبوتی هم داستانای خوب و هم افتضاح مثل کلون ساگا داشت ولی با این اوصاف بعضی از کمیکا کاور های محشری داشتن. من خودم به شخصه کاورهای شماره 1 و 2 خیلی دوست دارم مخصوصا شماره 2 که طوری ونوم به تصویر کشیده شده و مردعنکبوتی تو بازتاب چشم های ونوم دیده میشه عالیه.
با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45