15 دستیار فراموش شده ابرقهرمان کمیک بوکی!

10 دستیار فراموش شده ابرقهرمان کمیک بوکی!

با یکی از مقالاتی که شخصاً موضوعش رو خیلی دوست دارم در خدمت شما هستم چون به تاریخچه کمیک بوک مربوط میشه!

مقدمه: با خلق شدن شخصیت «رابین» و «باکی» به عنوان دستیار بتمن و کاپیتان آمریکا در اوایل دهه 40 میلادی ناگهان داشتن یک دستیار یا نوچه (sidekick) برای ابرقهرمانان کمیک بوکی در آن دوران که بهش اصطلاحاً "عصر طلایی" (Golden Age) گفته میشود بسیار مرسوم و متداول گشت. اصلا دیگه خیلی از ابرقهرمانان را به صورت زوج با دستیاران آنها میشناختند، مثل بتمن و رابین، کاپیتان آمریکا و باکی، گرین اروو و اسپیدی، هالک و ریک جونز و ... ولی بسیاری از این دستیاران هم هستند که شاید حتی اسمشان را نیز نشنیده باشید و به دلایلی مثل پایان جنگ جهانی دوم و افول محبوبیت ابرقهرمانان یا کنسل شدن چاپ سری های کمیک بوکی شان و یا ورشکسته شدن ناشر به دست فراموشی سپرده شدند. ما در این مقاله میخواهیم آنها را به شما معرفی کنیم!

ضمناً سه مقاله زیر را هم از دست ندهید:

10 دستیار (SIDEKICK) برتر کمیک های مارول

10 دستیار (SIDEKICK) برتر کمیک های دی سی

10 متحد/دوست فراموش شده ی مردعنکبوتی

 

15- جیمی اِسلَپسو (Jimmy Slapso)

  جیمی اسلپسو (Jimmy Slapso)

سال 1942 و در شماره 7 از Green Hornet Comics که توسط انتشارات "هاروی" منتشر میشد شاهد خلق شدن قهرمانی مونث به نام «هانی بلیک» (Honey Blake) بودیم که با لقب «بمب افکن مو طلایی» (Blonde Bomber) شناخته میشد! این خانم در اصل یک خبرنگار ماجراجو بود که هیچ قدرت فوق بشری نداشت. آقایی به نام «جیمی اسلپسو» (Jimmy Slapso) به عنوان عکاس او در داستان هایش حضور داشت و لحظات مفرح و کمدی هم خلق میکرد. علیرغم اینکه بمب افکن موطلایی شخصیتی متفاوت با خصوصیات منحصر به فرد برای یک کاراکتر مونث در آن دوران بود ولی خیلی زود کمیکش کنسل و همه چیزش به دست فراموشی سپرده شد در نتیجه دیگه هیچ کس جیمی اسلپسو را هم یادش نمیاد.

  

14- بروت و گلاب (Brute & Glob)

 بروت و گلاب (Brute & Glob)

«جک کربی» و «جو سایمون» به عنوان زوج موفقی که شخصیت محبوبی همچون کاپیتان آمریکا را خلق کرده بودند، در دهه 40 میلادی برای دی سی هم قهرمانان زیادی خلق کردند (این مقاله را بخوانید) که یکی از آنها «سندمن» (The Sandman) بود که اولین قهرمانی است که دی سی با عنوان سندمن داشت. اسم واقعی اش بود «وزلی دادز» و کت و شلوار سبز رنگی بر تن داشت و یک ماسک گاز بر صورت میزد و تفنگی داشت که ازش گاز خواب آور شلیک میشد و باهاش خلافکاران را بی هوش میکرد. سالها گذشت تا اینکه در سال 1970 کربی و سایمون یک شخصیت دیگری برای دی سی خلق کردند که او هم اسمش سندمن بود ولی هیچ ربطی به اون سندمن قبلی نداشت. او در مقری به نام "گنبد رویا" (Dream Dome) فعالیت میکرد و در واقع وظیفه اش محافظت از دیگران در موقع خواب دیدن بود! به همین دلیل به دنیاهای عجیبی که از خواب و رویاهای مردم نشات گرفته بودند سفر میکرد. او دو دستیار داشت به نام های «بروت» و «گلاب» که از کابوس گرفته شده بودند و علیرغم ظاهر شیطانی خود اما تقریباً بی آزار بودند. بعدها «نیل گیمن» در سری تحسین شده خودش از Sandman از این دو شخصیت به طور متفاوتی استفاده کرد.

  

13- پای فِیس (Pieface)

پای فِیس (Pieface)

در دهه 60 میلادی شاهد خلق شدن یک کاراکتر مکمل در داستان های "گرین لنترن" به نام «توماس کالماکو» (Thomas Kalmaku) بودیم که یک اسکیمو بود که به عنوان مکانیک هواپیما کار میکرد و با «هل جوردن» دوست شد. عجیب ان است که هل جوردن بهش لقب اهانت آمیز «پای فیس» (آدم ابله ای که صورتش شبیه به کلوچه میوه ای است) داد!!! او هم قبول کرد! البته در داستان های بعدی مقداری سرگذشت و اینکه هل جوردن چنین لقبی بهش داده را عوض کردند. در هر حال او دستیار گرین لنترن بود و بهش کمک میکرد و یکی از معدود آدم هایی بود که از هویت مخفی او خبر داشت و وقایع نامه ماجراهایش را مینوشت.

 

12- ایلدا (Ilda)

  ایلدا (Ilda)

«استار هاوکینز» (Star Hawkins) در انتشارات دی سی یک کارآگاه پرونده های علمی تخیلی در قرن بیست و یکم بود که سال 1960 و در شماره 114 از کمیک Strange Adventures خلق شد و داستان هایش برای 21 شماره ادامه یافت  و بعدشم به طور جسته و گریخته در برخی داستان های دی سی حضور یافت تا اینکه سال 2006 و در شماره 2 از سری دوم کمیک های Mystery in Space کشته شد. او رُباتی داشت به نام Robot F2324 که «ایلدا» (Ilda) صدایش میکرد و مثل یک منشی خصوصی در انجام خیلی از امور بهش کمک میکرد. نکته جالب درباره او این بود که صاحبش یعنی آقای هاوکینز همیشه با مشکلات مالی مواجه بود و بنابراین خیلی اوقات ایلدا را گرو میگذاشت تا پول قرض کنه! ضمن اینکه این ایلدا بود که به لطف هوش و مهارت خود بسیاری از پرونده ها را حل میکرد، نه هاوکینز! در هر حال ، ایلدا عاشق رباتی به نام Automan شد و تصمیم گرفت از شغل خودش بازنشسته بشه!

 

11- گَگی (Gaggy)

دستیار جوکر

سال 1966 و در شماره 186 از کمیک Batman شاهد اتفاق عجیبی بودیم: جوکر یک دستیار کوتوله به نام Gagsworth " Gagsworthy (که با لقب «گگی» یا Gaggy شناخته میشد) برای خودش دست و پا کرد!!! انگیزه اش هم خیلی مسخره بود چون دیدیم که در سیرک کار میکند ولی دیگر برای تماشاچیان جذاب نیست! بنابراین به جوکر پیوست تا در برخی جنایات او شرکت کنه! دیدین این تصویر هم خالی از لطف نیست!

 

10- جیم ویلسون (Jim Wilson)

 جیم ویلسون (Jim Wilson)

«جیم ویلسون» جوان سیاه پوستی بود که برادرزاده شخصیت معروف مارول یعنی «سم ویلسون» ملقب به فالکون بود. وقتی در لوس آنجلس بود با هالک آشنا و سریعا به دوست مورد اعتمادی برای وی تبدیل شد و حتی برای مدتی به عنوان رابط بین هالک و نیروهای نظامی عمل میکرد. نکته خاصی درباره شخصیت او وجود ندارد به جز مرگ او! درواقع نویسنده برتر کمیک های هالک یعنی «پیتر دیوید» در شماره 420 از سری نخست کمیک های The Incredible Hulk داستانی تاثیرگذار و برتر نوشت که در آن جیم ویلسون به خاطر ابتلا به بیماری ایدز از دنیا میرود. آن موقعی که دیوید داستان را نوشت بیماری ایدز در آمریکا شیوع زیادی پیدا کرده بود. دیوید گفته این داستان را نوشته که به همه بگوید هر کی از ایدز میمیره به خاطر این نیست که حتما همجنس باز بوده. بلکه ایدز از طرق دیگر مثل انتقال خون هم میتونه منتقل بشه. او همچنین گفته ایده اصلی این داستان را از کودکی واقعی به نام «رایان وایت» که به خاطر انتقال خون آلوده دچار ایدز شد، الهام گرفته است.

 

9- ووزی وینکس (Woozy Winks)

  ووزی وینکس (Woozy Winks)

"کوالیتی کامیکس" اولین شرکتی بود که دی سی شخصیت هایش را خرید (اون موقع دی سی ، National Periodical Publications نامیده میشد). مهم ترین شخصیت این شرکت «مرد پلاستیکی» است. او سال 1941 توسط «جک کول» خلق شد و داستان هایش در Police Comics چاپ میشد . اولش آدم بدی بود ولی یک قهرمان شد. قدرت هایش بهش اجازه میدهند خودش را به شکل های مختلفی دربیاورد و بدنش را کش بدهد. کمیک های او در عصر طلایی کمیک بوک در دهه 40 میلادی از خلاقانه ترین و کمدی ترین ها بودند . مرد پلاستیکی دستیاری داشت به نام «ووزی وینکس» (Woozy Winks) که یک مرد چاق، ابله، نامرتب و بی عرضه بود که فقط به منظور ایجاد لحظات کمدی خلق شده بود! او سابقا یک خلافکار خرده پا بود و جالبه که نیروی فوق بشری جالبی هم داشت: یک بار یک جادوگر را نجات داد و او هم به نشانه تشکر بهش طلسمی یاد داد که باهاش هر وقت جانش در خطر بود نیروهای طبیعی به دادش میرسیدند!

  

8- بوچ بویل (Butch Boyle)

 بوچ بویل (Butch Boyle)

«سِر جاستین» (Sir Justin) با لقب Shining Knight از شخصیت های قدیمی دی سی هستش که خیلی گمنامه. او از شوالیه های عصر شاه آرتور است که پس از آنکه غولی او را زیر یک بهمن مدفون کرد هزار سال را به صورت حیات تعلیقی گذراند و بعدش دوباره احیا و به جمع قهرمانان دی سی در دهه 40 میلادی اضافه شد (یعنی مثل استیو راجرز در یخ ها منجمد شده بود!). او دستیاری نوجوان به نام «بوچ بویل» (Butch Boyle) برای خودش دست و پا کرد که پسری تخس و شرور از محله بروکلین بود و یک قابلمه فلزی روی سرش میگذاشت و شمشیری چوبی بر دست میگرفت!!!

 

7- بتگرل (Batgirl)

کتی کین

خب همه میدونند که بتگرل دنیای دی سی همان «باربارا گوردون»، دختر کمیسیر گوردون است (این مقاله را بخوانید). اما قبل از او هم دی سی یک بتگرل داشت! اسمش «بتی کین» (Betty Kane) بود و برادرزاده نخستین «بت وُمن» دی سی یعنی «کتی کین» به شمار می آمد. بتی و عمه اش به عنوان معشوقه های احتمالی برای بتمن و رابین وارد دنیای کمیک بوک شدند ولی خیلی زود این قضیه متنفی شد. البته بتی بعدا به گروه Teen Titans West پیوست. او پس از رویداد "بحران در جهان های بینهایت" با لقب جدید Flamebird در دنیای دی سی حضور یافته است. در ریبوت Rebirth هم شاهد نسخه ای از بتی کین بودیم که ربطی به بتگرل نداشت و در آکادمی نظامی آمریکا ثبت نام کرد.

 

6- اسپارکی (Sparky)

  اسپارکی (Sparky)

سری اول کمیک های «بلو بیتل» (Blue Beetle) بین سالهای 1939 تا 1950 توسط Fox Comics چاپ میشد. بلو بیتل اریجینال ، «دن گرت» نام داشت و قدرتهایش زیاد تغییر میکرد. یعنی اولش قدرت فرابشری نداشت ولی بعدش از ویتامین استفاده کرد تا قدرت بگیره و حتی به منبع قدرت جادویی هم دست یافت! سپس چارلتون کامیکس این شخصیت را خرید و بلو بیتل جدیدی به نام «تد کورد» را در سال 1964 معرفی کرد و ... دی سی رایت این شخصیت را از چارلتون خریده و الانم یک بلو بیتل کاملا جدید داره که زیادی به پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) شبیه است! (این مقاله را بخوانید) . در هر حال اون بلو بیتل اریجینال یعنی دن گرت یک دستیار نوجوان داشت که بهش «اسپارکی» میگفتن لباسش شبیه به بلو بیتل بود. اسپارکی بعدا لقبش رو به نام «اسپانکی» (Spunky) تغییر داد و ظاهرش هم عوض شد.

  

5- فَت من (Fat-man)

  فَت من (Fat-man)

همه علاقمندان به دنیای کمیک بوک میدانند که سال 1938 و در شماره 1 از کمیک Action Comics اتفاق تاریخی افتاد و آنهم اولین حضور سوپرمن بود. اما در این کمیک بوک قهرمان دیگری به نام «تِکس تامپسون» (Tex Thompson) ملقب به «مِستر آمریکا» (Mr. America) نیز خلق شد که البته بعدا وقتی که به اروپا رفت تا با نیروهای آلمان نازی بجنگه.  او یک مرد پولدار بود که تصمیم گرفت از ثروت خودش برای ماجراجویی استفاده کنه (یک قالیچه پرنده هم داشت که ازش به عنوان شنل خود استفاده میکرد!) ایشون یک دوست وفاداری داشت به نام «باب دیلی» (Bob Daley) که یک کاستوم دست ساز برای خودش درست کرد و تبدیل شد به دستیارش. اسم خودش رو هم گذاشت «فت من» (مرد چاقالو)! یک جارو بر دست و سطلی هم بر سر داشت!

  

4- استاف، بچه محله چینی ها (Stuff, The Chinatown Kid)

  استاف، بچه محله چینی ها (Stuff, The Chinatown Kid)

«ویجلنتی» (Vigilante) از شخصیت های بسیار قدیمی دی سی است که سال 1941 خلق شد و ظاهرش شبیه به یک کابوی نقابدار بود. او دستیاری نوجوان و چینی تبار داشت به نام «جیمی لیونگ» (Jimmy Leong) که بهش لقب «اِستاف، بچه محل چینی ها» داده بودند. همانطور که از لقبش معلوم است او اخل محله چینی ها در نیویورک بود و در یک سری هنرهای رزمی مثل جودو و آیکیدو مهارت داشت و به ویجلنتی هم آنها را یاد داد اما در نهایت کشته شد و برادرش به نام «ویکتور» جایش را گرفت.

 

3- ویلی گاروین (Willie Garvin)

 ویلی گاروین (Willie Garvin)

«مادِستی بلیز» (Modesty Blaise) یک سری کمیک استریپ روزنامه ای در کشور انگلستان بود که سال 1963 چاپش شروع شد و تا سال 2003 نیز ادامه داشت. شخصیت اصلی این کمیک استریپ خانمی به نام مادستی بلیز بود که علیرغم سوء سابقه ای که به عنوان یک خلافکار داشت اما به راه راست هدایت شده بود و دست به ماجراجویی میزد. او مهارت های استثنایی زیادی هم داشت. در مجموع 3 فیلم سینمایی نیز براساس این شخصیت ساخته و رمان های زیادی هم از رویش نوشته شد. خانم بلیز دستیاری نیز به نام «ویلی گاروین» (Willie Garvin) داشت که مثل خودش سابقه خوبی نداشت ولی بسیار قابل اعتماد بود. سرگذشت گاریون هرگز به طور کامل یا به ترتیب در کمیک استریپ ها روایت نشد و ما تکه هایی از آن را دیدیم و متوجه شدیم که یتیم بوده و نزد عمه اش که یک روسپی بود بزرگ شد و سابقه جنگیدن در ارتش فرانسه را داشت و سپس به تایلند رفت و در آنجا بوکس تایلندی یاد گرفت.

  

2- ویز کید (Whiz Kid)

 ویز کید (Whiz Kid)

یکی از کمیک های مهم انتشارات فاست (Fawcett) در دهه 40 میلادی، Wow Comics نام داشت و در شماره 1 آن قهرمانی خلق شد به نام «مستر اسکارلت» (Mr. Scarlet) که دادستانی بود با نام واقعی «برایان باتلر» (Brian Butler) که تصمیم گرفته بود بره به جنگ با جرم و جنایت در شهر . او گجت های زیادی در کمربند چند منظوره اش داشت و  در انجام حرکات آکروباتیک و مبارزات تن به تن متبحر بود. مستر اسکارلت پسری را به فرزندی قبول کرده بود که نقش دستیارش را بازی میکرد و لقبش بود «پینکی، ویز کید» (Pinky, The Whiz Kid) و در اکثر ماجراجویی هایش او را همراهی میکرد. علیرغم اینکه مستر اسکارلت و ویز کید پس از ورشکسته شدن شرکت فاست توسط دی سی خریداری شدند ولی سالهای سال است که در دنیای کمیک دیده نشده و به فراموشی سپرده شده اند.

  

1- دختر طلایی (Golden Girl)

1- دختر طلایی (Golden Girl)

«بِتسی راس» در کمیک های اولیه کاپیتان آمریکا در دهه 40 میلادی، دوست دختر استیو راجرز بود که سابقه حضورش به اولین کمیک Captain America در سال 1941 برمیگردد. او اولش عضو نیروهای ذخیره زنان در ارتش آمریکا بود و هر جایی که میشد به کاپیتان آمریکا کمک میکرد. تا اینکه چند سال گذشت و وقتی Cap به دستیاری جدید نیاز داشت او لباسی مخصوص بر تن کرد و اسم خودش را «دختر طلایی» (Golden Girl) گذاشت و دستیار او شد و حتی باهاش ازدواج کرد . البته این کاپیتان آمریکا، استیو راجرز نبود بلکه جانشین او به نام «جفری میس» (Jeffrey Mace)   بود که تو این مقاله درباره اش توضیح داده شده (میس به بتسی یک شنل ضد گلوله هم داد). سال بعد فاش شد بتی راس، عمه ژنرال راس (شخصیت معروف کمیک بوک های هالک) بوده است!

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 متحد/دوست فراموش شده ی مردعنکبوتی

10 دفعه ای که به ابرقهرمانان از سوی دستیاران خودشان خیانت شد!

10 دستیار (SIDEKICK) برتر کمیک های مارول

10 دستیار (SIDEKICK) برتر کمیک های دی سی

10 قهرمان برتر مارول در عصر طلایی دوران کمیک

10 حقیقت (FACT) مهمی که باید درباره "جوکر" بدانید

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

15 دستیار برتر بتمن

10 شخصیت قدیمی کمیک بوک که هم نام کاراکترهای معروف مارول و دی سی هستند!

10 شخصیت فراموش شده دنیای کمیک که توسط جک کربی خلق شده اند

10 نوآوری و ویژگی مهم «جک کربی» (JACK KIRBY)

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

معرفی شخصیت: جانشینان کاپیتان آمریکا

20 دعوای معروف بین خالقین دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1399-08-03 12:14
این مقاله را خیلی سریع تایپ کردم و احتمال اینکه غلط تایپی داشته باشه زیاده
مثل همیشه با دقت بخونیدش و هر جایی اشتباهی دیدید بگید تا درست بشه ;-)
نقل قول کردن
Mohamadgg
#2 Mohamadgg 1399-08-03 12:32
مقاله عالی بود استاد ترابی
فکر کنم تنها موردی که بهش اشاره شده جدیدا گگی بود اونم توی شماره یک سه جوکر که همون اول ریغ رحمت رو سر کشید
بازم دستتون در نکنه استاد ترابی
نقل قول کردن
a.v.s
#3 a.v.s 1399-08-03 12:37
سلام
دستتونم درد نکنه از اینکه این مقاله رو نوشتید
نقل قول کردن
spider flash
#4 spider flash 1399-08-03 12:46
مقاله ی عالی و اموزنده ای بود من هیچکدومو نمیدونستم . دستیار جوکر گگی و فت من خیلی عجیب بودن :o
نقل قول کردن
SINA SPIDER
#5 SINA SPIDER 1399-08-03 13:04
عاااااااااااااا اللللللللللللیی ییییییییی
نقل قول کردن
s.ch
#6 s.ch 1399-08-03 14:18
مثل همیشه عالی و بی نظیر . تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#7 Kia Iron Man 1399-08-03 14:38
دیگه از عالی و خسته نباشید گفتن شرمسارم واقعا شما بزرگترین تاثیر را در تاریخ کمیک بوک ایران داشتین
هیچکدومو به گگی نمیشناختم
در کل چاره ای نیست جز اینکه بگم خسته نباشید
نقل قول کردن
sigin
#8 sigin 1399-08-04 02:13
خیلی مقاله جالبی بود باعث شد اطلاعاتم بالا بره
خسته نباشید
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#9 Ehsan Spider 1399-08-04 07:35
سلام خدمت استاد گرامی
مقالتون عالی و بی نظیره مثل همیشه
استاد یه سوال داشتم
کمیک هایی که ترجمه و ادیت میکنید نسخه با کیفیتش رو از کدوم سایت میگیرید .
ممنون میشم اگه کمکم کنید.
نقل قول کردن
Bat_spidey
#10 Bat_spidey 1399-08-04 12:54
ممنون مقاله خوبی بود
من ووزی وینکس رو میشناختم تو کارتون بتمن شجاع و جسور بود
گگی هم توی یکی از مقالات سایت دیده بودم
شوالیه درخشان و ویجلنتی هم با دستیاراشون تو کارتون لیگ عدالت نامحدود حضور داشتن
فت من خیلی عجیب بود
من این مقالات که توش کلی در مورد تاریخچه کمیک بوک اطلاعات جالب وجود داره رو از بقیه مقالات شما بیشتر دوست دارم آقای ترابی
نقل قول کردن
pouya1386
#11 pouya1386 1399-08-04 16:54
استاد ترابی مثل همیشه هیچی از قلم نیافتاده دست مریزاد خسته نباشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45