10 داستان برتر "جوکر" (Joker)

10 داستان برتر "جوکر" (Joker)

 این مقاله به مناسبت انتشار نسخه با کیفیت فیلم Joker بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار میگیرد.

مقدمه: جوکر یکی از قدیمی ترین دشمنان بتمن است و به عقیده خیلی ها بزرگترین دشمن اوست (البته خیلی از طرفداران کمیک بوک های بتمن هستند که «راس الغول» را بزرگترین دشمن بتمن میدانند). بنابراین جای تعجبی ندارد اگر ادعا کنیم که جوکر هم به اندازه بتمن روی فرهنگ عامه پسند تاثیر گذار بوده است زیرا تقریبا در تمام آثار اقتباس شده از روی بتمن حضور چشمگیری داشته است و حتی فیلم اختصاصی اش نیز الان بر پرده سینماهای جهان است! در این مقاله که از سایت newsarama.com   گرفته شده است ، 10 داستان برتری که جوکر در آن حضور داشته است را خدمتتان معرفی میکنیم ...

 

10- Batman #1 (1940)

شماره 1 بتمن

اولین حضور جوکر در دنیای کمیک! گفته میشه خالقین این شخصیت میخواستند او را در همان حضور نخست خودش برای همیشه بکشند! ولی اصرار سردبیر باعث شد دوباره به داستان های بتمن برگرده. در هر حال جوکر در دو داستان نسبتا کوتاه در این کمیک حضور داره. در پایان اولی به زندان میفته:

اولین داستان جوکر

و سپس در داستان دوم شاهد هستیم که دوباره برمیگرده و در پایان هم وقتی داره با بتمن نبرد تن به تن انجام میده به خاطر اصابت ضربه چاقو کشته میشه (البته همانطور که گفته شد بعدا برمیگرده).

در هر حال این دو داستان به زیربنای شخصیت جوکر را ایجاد میکنند و نشان میدهند که قراره در آینده یک شخصیت خبیث بزرگ بشه. او زرنگ و حیله گر و همچنین باهوش و مصمم است. ولی انگیزه های او رمز آلود هستند. برنامه هایش انگار یک هدف دارند: خلق هیاهو. نه کمتر و نه بیشتر. ظاهر جوکر هم در این کمیک بسیار نمادین از آب درآمد که باعث شد تا الان تقریبا دست نخورده باقی بمونه.

 

 

9- Batman: Mad Love (1994)

کمیک Batman: Mad Love

شخصیت محبوب «هارلی کوئین» اولین بار در سریال "بتمن: مجموعه كارتونی" كه در دهه 90 میلادی پخش شد، خلق شد. خالقان او یعنی «بروس تیم» و «پل دینی» ابتدا قصد داشتند او فقط برای یكبار به عنوان دستیار «جوكر» ظاهر شود ولی هواداران آنقدر از او و شخصیت اش خوششان آمد كه تبدیل شد به یكی از شخصیت های خبیثی كه در سریال زیاد به كار رفتند. دو سال بعد از اینكه هارلی كوئین خلق شد، بروس تیم و پل دینی رمان گرافیكی تحسین شده ای تحت عنوان Mad Love نوشتند و در آن اُریجین هارلی كوئین را روایت كردند. این کمیک به رابطه بین هارلی و جوکر مپردازه و به خواننده ها اجازه میده شخصیت های خبیث داستان را از زاویه ای نسبتا متفاوت نگاه کنند.

جوکر و هارلی کوئین

درسته شاید شیفتگی هارلی به جوکر زیاد عقلانی نباشه ولی رابطه اش با جوکر میتونه وقتی در قیاس با رابطه جوکر و بتمن قرار میگیره بسیار جالب باشه. در واقع جوکر در اکثر مواقع توسط شخصیت های پیرامونی خودش تعریف میشه و معنا پیدا میکنه و Mad Love هم بهترین نمونه برای این ادعا است. در ضمن اجازه ندهید سبک کارتونی این کمیک باعث بشه تصور کنید برای بچه ها خلق شده چون اصلا اینطور نیست!

 

8- Batman: White Knight (2017)

کمیک Batman: White Knight

جوکر شخصیتی نیست که بشه یا بخواد به یک قهرمان تبدیل بشه (مثل شخصیت هایی همچون «مگنتو» یا «دکتر دووم») ولی در کمیک "بتمن: شوالیه سفید" میبینیم که او به نوعی نقشش با بتمن معکوس میشه! یعنی بتمن همچون یک خبیث و جوکر یک قهرمان به تصویر کشیده میشوند!

بتمن وایت نایت

جوکر در این داستان در یک دعوای حقوقی علیه پلیس شهر گاتام برنده میشه و معالجه هم میشه و سعی میکنه وارد سیاست بشه. ولی آیا او واقعا میتونه در صراط مستقیم حرکت کنه یا اینکه برنامه هایش به ضرر شهر تمام خواهد شد؟ داستان جوریه که پر شده از جزئیات و اشارات به رقابت و دشمنی بین جوکر در طول سالیان گذشته.

 

7- Batman: A Death in the Family (1988)

Batman: A Death in the Family

سال 1988 داستانی معروف در كمیك های بتمن به نام مرگی در خانواده" نوشته شد كه در ان رابین شماره 2 به نام «جیسون تاد» (که یه بچه تخس و پررو بود!) به دست جوكر و به طور وحشیانه ای كشته شد ( تصمیم مرگ او توسط خوانندگان كمیك بوكی گرفته شد! یعنی دی سی شماره های تلفنی داد كه میتوانستی با آن رای بدهی كه جیسون تاد زنده بماند یا بمیرد ولی انگار خوانندگان هیچ دل خوشی از این رابین نداشتند و رای اكثریت حكم به مرگ وی داد!) .

مرگ جوکر

در کل اگر فردی باشه که جوکر به اندازه بتمن ازش متنفره، اون فرد اسمش هست رابین! این تنفر اونقدر شدید و عمیق است که در این داستان به یک مرگ شنیع و منزجر کننده منتهی میشه. اما این داستان فراتر از مرگ رابین چون ثابت میکنه جوکر شخصیتی واقعا خطرناکه که بعضا خودش را در پس شوخی های مسخره و نقشه های عمدتا احمقانه قایم میکنه ولی احاضره از هر خط قرمزی عبور کنه تا هرج و مرج ایجاد کنه و به بتمن ضربه بزنه. شما در این داستان یکی از نمونه های بارز وحشی گری جوکر را شاهدی هستید .

 

6- Batman: The Man Who Laughs (2005)

Batman: The Man Who Laughs  کمیک

"بتمن: مردی که میخندد" یک کمیک تک قسمتی (وان شات) است که به قلم نویسنده ای توانمند به نام «اِد بروبیکر» در سال 2005 نوشته شد و قرار بود جانشینی برای داستان معروف Batman: Year One باشد و به همین دلیل اولین برخورد بتمن با جوکر را روایت میکرد. همچنین داستان این کمیک براساس اولین حضور جوکر در دنیای کمیک در سال 1940 (Batman#1) بود.

جوکر مردی که میخندد

برای خوانندگانی که به دنبال خواندن یک روایت مدرن از سرگذشت جوکر هستند این کمیک ایده آل است. یعنی نویسنده سعی کرده خصوصیات بارز جوکر در سالهای مختلف را جمع آوری کرده و در قالب یک بسته کامل و به روز شده به خواننده ارائه بده که در نهایت به عمق و ژرفای شخصیتی جوکر اضافه نموده است.

 

5- Detective Comics #475 (1978)

Detective Comics #475 کمیک

برخی از داستان های جوکر میل او به آنارشیسم را از طریق غوغاهای پوچ گرایانه به نمایش میگذارند ولی برخی دیگر مثل این داستان هستند که بر خلاف خط داستانی ظاهرا مسخره خود به ما یادآوری میکنند که جوکر یک کمدین شکست خورده است! این داستان که به Laughing Fish معروف است ، سال 1978 نوشته شد، یعنی در دورانی که کم کم شاهد نوشته شدن داستان های برجسته تری از روی شخصیت جوکر بودیم که سعی داشتند وی را از فضای بچه گانه ای که به خاطر سریال تلویزیونی "بتمن و رابین" در دهه 60 میلادی ایجاد شده بود دور کنند.

جوکر - ماهی خندان

البته این داستان هم حالتی بامزه و فکاهی دارد ولی در عین حال به ما نشان میدهد جوکر واقعا چقدر دیوانه است. همچنین بار دیگر به ما نشان میدهد که هر وقت هوش و غیر قابل پیش بینی بودن جوکر با هم ترکیب شوند او تبدیل به بزرگترین دشمن بتمن میشود. نویسنده و طراح به خوبی این دو مورد را با هم ترکیب کرده و یک داستان نمادین را خلق کرده اند.

 

4- Batman #251 (1973)

4- Batman #251 (1973)

قطعاً در دهه 70 میلادی این نویسنده ای برجسته به نام «دنی اونیل» بود که به همراه طراحی بزرگ به نام «نیل آدامز» به داستان های شوالیه تاریکی جان تازه ای داد. آنها در این شماره نیز یک اثر کلاسیک خلق کرده اند که به "انتقام پنچ گانه جوکر" معروف است. در این داستان بار دیگر متوحه میشویم که جوکر یک نیروی توقف ناپذیر از مرگ و تخریب است ولی او کارش را با چنان تعهدی به جزئیات انجام میدهد که باعث میشود داستان هایش برای خواندن خیلی fun باشند. نکته جالب اینه که او تقریبا موفق میشود بتمن را شکست دهد ولی تصمیم میگیرد وی را نکشد زیرا نمیخواهد از روی شانس برنده شود!

جوکر - بتمن

او در عوض یک نقشه بسیار پیچیده تری را با حضور یک کوسه (!) میچیند که البته طبق برنامه اش پیش نمی رود.

درسته جوکر آخرش در ساحل کتک میخورد ولی این داستان به بهترین نحو ممکن  پشتکارِ تک بعدی، تک محوری و انگیزه های عجیب او را به ما نشان میدهد.

 

3- Gotham Central #12-15 (2004)

Gotham Central کمیک

گاهی اوقات کمیک بوک های ابرقهرمانی اون بخش انسانی از داستانی که دارند روایت میکنند را کم اهمیت جلوه میدهند و به همین دلیل داستانی خلق میشود که در آن وخامت اوضاع را به قدر کافی حس نمیکنیم و به قول معروف چیزی ندارند که باعث شود داستان در واقعیت قرار گیرد. اما سری کمیک Gotham Central این نقص را به هیچ وجه نداشت. این سری تحسین شده که چاپش سال 2003 شروع شد و به طور کاملا انحصاری روی اداره پلیس شهر گاتهام تمرکز داشت، سعی میکرد داستانی به ما ارائه نماید که ما را به یاد سری تاریخی Marvels می انداخت. یعنی نگاه آدم های عادی به دنیای ابرقهرمانان را نشان میداد. در داستان Soft Targets که در شماره های 12 تا 15 این سری به چاپ رسید نیز از همین زاویه شاهد شدت جنایات جوکر هستیم.

جنایات جوکر

هواداران داستان های ابرقهرمانان دیگر عادت کرده اند چطور به راحتی با خسارات جانبی در داستان های کمیک کنار بیایند به طوری که دیگر برایشان عادی شده است ولی این آرک به ما نشان میدهد که جان انسان ها چقدر با ارزش است و تاثیرات مبارزه بتمن با امثال جوکر میتواند چقدر روی زندگی آدم های دیگر زیاد باشد.

 

2- Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth (1989)

کمیک Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth

یکی از ترسناک ترین جوکرهای تاریخ را در این کمیک شاهد هستیم که با طراحی های آقای «دیو مک کین» واقعا ظاهرش کابوس وار شده است: هیکل عجیب، چشمانی که به طور دائمی به رنگ خون هستند و آن لبخند جهنمی! و البته این داستانِ «گرنت موریسون» هستش که باعث شده اینقدر ماندگار بشه: بتمنی که باید در زندانی که به نوعی خودش مسئول ساخته شدنش است شکنجه روحی بشه!

تیمارستان آرخام

در واقع نویسنده اصلا بیخیال نمیشه و کاملا نشان میده که "تیمارستان آرکام" تا چه حد درب و داغان است و اینکه اگر جوکر آنجا را تحت کنترل خودش داشته باشد به مکانی به مراتب ترسناک تر تبدیل میشود. این جوکری است در عجیب ترین و سادیسمی ترین وضعیت خودش که باعث شده با داستانی در ژانر Horror طرف باشیم!

 

1-  Batman: The Killing Joke (1988)

کمیک killing joke

اكثر كارشناسان و هواداران بتمن، این كمیك را (که اینجا ترجمه شده است) برترین داستانی كه جوكر در آن حضور داشته میدانند. این داستان تك قسمتی توسط اسطوره صاحب نام دنیای كمیك یعنی «الن مور» نوشته و «برایان بولاند» هم طراحش بود و تاثیر شگرفتی روی بتمن و دی سی گذاشت. از نظر داستانی ، The Killing Joke را بیشتر به خاطر شلیك جوكر به «باربارا گوردون» (بت گرل) كه منجر به فلج شدن او شد، میشناسند.

جوکر وحشی

 اما از این موارد كه بگذریم این كمیك برای اولین بار نشان داد كه چرا بتمن و جوكر مثل دو روی یك سكه هستند. و از آن موقع بود كه رابطه جوكر و بتمن دچار دگرگونی جالبی شد. البته این داستان دارای یكی از جنجالی ترین پایان های تاریخ بتمن هم هست. یعنی پس از اینكه بتمن جوكر را دستگیر میكند و با هم درباره ماهیت چرخه ای (cyclical) رابطه خود بحث میكنند . جوكر جوكی میگوید كه باعث خنده هر دوی آنها میشود. برخی از نویسندگان مثل «گرنت موریسون» اعتقاد دارد كه این صحنه به طور استعاری و غیر مستقیم  میخواهد نشان دهد  كه بتمن در پایان داستان جوكر را میكشد (به خاطر همینه که نام داستان "killing joke" است). برخی دیگر هم اعتقاد دارند كه این صحنه مبهم و ناقص است.

شوخی کشنده جوکر

گفته میشه كه The Killing Joke یكی از منابع الهام بخش اصلی «تیم برتون» (كارگردان فیلم "بتمن" در انتهای دهه 80 میلادی) بوده . «هیث لجر» (بازیگر مرحوم نقش جوكر در فیلم "شوالیه تاریكی") هم در مصاحبه ای اعلام كرد كه نسخه ای از آن را خوانده تا خودش  را برای نقش جوكر اماده كند.

 

 مهدی ترابی مهربانی

  

منبع: سایت newsarama.com

All rights reserved © Spidey.ir 2019

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

کمیک "جوک کشنده" (KILLING JOKE) ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

كمیك بوك های بتمن (BATMAN) به زبان فارسی

10 جوکر برتر دنیای سینما، گیم و انیمیشن

5   لحظه شوکه کننده برتر تاریخ جوکر!

10 دشمنی برتر در دنیای كمیك بوك

10 ابر خبیث برتر کمیک بوکی!

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

10 كمیك مهم و تاثیرگذار شوالیه تاریكی (Dark Knight) + لینک دانلود

بتمن از چه شخصیت هایی تقلید کرده است؟

كمیك فارسی: شوالیه آركام (Arkham Knight) + لینك دانلود مستقیم

بهترین فیلم كوتاه بتمن (عالیه)

کمیک Batman و Spiderman ترجمه شد! + لینک دانلود مستقیم

ترسناک ترین داستان بتمن ترجمه شد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

HS-Spider
#1 HS-Spider 1398-07-24 15:28
سلام به استاد ترابی و عرض خسته نباشید نسبت به ایشون بابت ترجمه این مقاله بسیار زیبا و کاربردی!!!!

درسته که این مقاله ترجمه شده اس اما باید به نویسندۀ مقاله گفت که چرا آرک زیبا و مفهومی بتمن:مرگ خاندان(Batman:D eath of the Family) توی رتبه بندی نیست(اینو با با داستان بتمن:مرگی در خاندان(Batman:A Death in the Family)که رتبۀ 7 مقاله است اشتباه نگیرید)
این آرک کلا رابطه بین بتمن و جوکر رو متحول کرد بعد نویسنده اسمی از این آرک نبرده در ضمن اون رتبه شمارۀ 3 مقالۀ زیر مربوط به این داستان هستش
spidey.ir/.../...

باز هم میگم این مقاله ترجمه شده بود و آقای ترابی نمی تونست توی اون دخل و تصرف کنه

و بار دیگر مراتب تشکر خود رو به استاد ترابی عرض می نمایم به امید موفقیت
سالم و تندرست باشید

پ.ن:راستی استاد منتظر نقدتون برای فیلم جوکر هستیم!
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1398-07-24 15:36
جوکر هم یکی از اون معدود ویلنهاس که علارقم شرارتش خیلی باهاش همذات پنداری میکنند به خصوص وقتی که در جوک کشنده اون سرنوشت بد و فاجعه بارش رو میبینیم.
هث لجر فقید هم خیلی در محبوبیت این شخصیت نقش داشت.
جای خالی مقالات جوکر هم تو سایت پر میشه :-)
ممنون بابت ترجمه
نقل قول کردن
moali
#3 moali 1398-07-24 15:42
ممنون از شما استاد، امیدوارم از برترین ویلن تاریخ کمیک مقالات بیشتری کار کنید، و صد البته منتظر نقد فیلم سایت هم هستیم...

پاینده باشید.
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#4 Miguel-OHara 1398-07-25 01:32
جوکر دشمن شماره یک بتمنه و یکی از بهترین ویلن های کمیک ولی تو جامعه ی رسانه بخصوص ایران خیلی overrated هستش (مثل ونوم) فقط کافیه یکسر به تلگرام بزنین ببینین پروفایل ملت شده عکس جوکر (این اتفاق برای فیلم جوخه انتخار هم افتاد). از اون بدتر فکر کنین نمره ی فیلم جوکر تو imdb اوایل اکران از دارک نایت بیشتر شده بود.و.... خلاصه توضیح ندم. فکر کنم عمو مختار میدونه چی میگم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45