10 کراس اور برتر بین شرکت های کمیک بوکی!

10 کراس اور برتر بین شرکت های کمیک بوکی!

با داستان های مشترک برتر ناشرین بزرگ دنیای کمیک آشنا شوید!

مقدمه: در سالهای اخیر شاهد کراس اورهای زیادی بین شخصیت های کمپانی های مختلف کمیک بوکی بوده ایم. به طور مثال بتمن در سال گذشته یک کراس اور با شخصیت «سایه» داشت یا کمیکی مشترک با «لاک پشت های نینجا» (که اینجا ترجمه شده است). در واقع به نظر میرسد که در دنیای کمیک احتمالش بیشتره که ما شاهد کراس اورهایی باشیم که شاید هرگز در دنیای سینما، گیم یا انیمیشن نتوانیم آنها را ببینیم! به طور مثال تقریبا محاله که بازی، فیلم یا کارتون مشترکی با حضور شخصیت های دی سی و مارول ساخته بشه ولی در دنیای کمیک بارها و بارها این اتفاق افتاده مثل کمیک Marvel Vs DC (که اینجا ترجمه شده) یا کمیک مشترک اسپایدرمن با بتمن و سوپرمن (بروید اینجا و اینجا).  به همین بهانه میخواهیم در این مقاله به معرفی برخی از برجسته ترین کراس اورهایی که تا به حال در تاریخ دنیای کمیک بوک رخ داده اند بپردازیم.

  

10- مارول علیه دی سی

 مارول علیه دی سی

تقریبا در اواخر دهه 90 میلادی مارول و دی سی کمیک جذاب، موفق و پرفروشی به صورت مشترک چاپ کردند به نام Marvel Vs. Dc که خوشبختانه اینجا تو سایتمون ترجمه هم شده است. در این کمیک دو موجود به نام "برادر" كه در واقع تجسم دنیاهای مارول و دی سی هستند ناگهان وجود یكدیگر را به یاد می آورند . سپس آنها مبارزانی از دنیاهای خود انتخاب كردند تا با هم مبارزه كنند. قرار شد كه دنیای پیروز ، دنیای بازنده را نابود كند. برای اینكه چنین اتفاقی رخ ندهد "دادگاه زندگی" یا living tribunal (كه یك موجود بسیار نیرومند كیهانی در دنیای مارول است و قدمتش به ابتدای خلقت میرسد) با "شبح" (كه او هم یك شخصیت بسیار نیرومند با ریشه های كیهانی در عالم دی سی است) متحد میشوند و در نتیجه دنیایی به نام امالگام به وجود می آید كه تركیبی از قهرمانان دی سی و مارول است! این سری واقعا موفق و پرفروش بود زیرا رویای قدیمی هواداران کمیک را برآورده کرد و آنها بالاخره شاهد مبارزه بین قهرمانان دی سی و مارول بودند، نبردهایی که نتایج آن با آرای خوانندگان تعیین میشد!

 

9- آرچی / مجازاتگر

 آرچی / مجازاتگر

کمیک بوک های معروف "آرچی" (Archie) همیشه درباره ماجراهای نوجوانانه گروه موسوم به Riverdale بوده اند و فضای مثبت و بچه گانه ای داشته اند ولی نمیدونیم چرا در سال 1994 کمیک Archie Meets The Punisher چاپ شد! (آخه اینا چه ربطی به هم دارند؟!) در داستان میبینیم که «فرانک کسل» (پانیشر) از سوی دولت ماموریت پیدا میکنه تا خلافکاری به نام Red رو دستگیر کنه (البته به صورت مسالمت آمیز!). حالا این آقا کجا قایم شده؟ در شهر Riverdale (همون شهری که آرچی اندروز و دوستانش در آن زندگی میکنند). اما جالب اینه که Red دقیقا شبیه به آرچی اندروز میمونه! پس پانیشر اونو با ارچی اشتباه میگیره! در مجموع داستان خیلی جالبیه و خیلی هم پرفروش و موفق بود.

 

8- اونجرز / جاستیس لیگ

اونجرز / جاستیس لیگ

تاریخچه این کراس اور به سال 1979 برمیگرده! اون موقع مارول و دی سی با هم توافق کردند تا داستان مشترکی بین انتقام جویان و جاستیس لیگ منتشر کنند که مربوط به سفرهای زمانی میشد. نویسنده و طراحش هم قرار بود به ترتیب «جری کان وِی» و «جورج پِرِز» باشند. کراس اور تقریبا کامل شده بوده که ناگهان دعوایی بین سردبیران وقت مارول و دی سی پیش میاد (میگن این «جیم شوتر» سردبیر مارول بوده که دعوا رو شروع کرد!) . همین مساله باعث شد تا قضیه کنسل بشه. تا اینکه بالاخره در سال 2003 مارول و دی سی با هم بر سر این کراس اور توافق کردند. 4 قسمتی بود و توسط «کِرت بیوزیک» نوشته و «جورج پرز» هم آن را طراحی کرد. کرت بیوزیک که سالها کمیک های اونجرز رو نوشته و کاملا با تاریخچه آنها آشنایی داره. جورج پرز هم استاد مسلم طراحی کمیک های پُر کاراکتر است. بنابراین کراس اور فوق العاده ای را شاهد بودیم که در آن اعضای اونجرز و جاستیس لیگ با تهدیدی که ممکن بود کل عالم هستی را نابود کنه، روبرو شدند.

 

7- مردان ایکس / پیشتازان فضا

کمیک star trek 

در دهه 90 میلادی مارول موفق شد رایت چاپ کمیک براساس شخصیت های فرنچایز محبوب و تاریخی "پیشتازان فضا" (Star Trek) رو به دست بیاره. بنابراین سال 1996 کمیکی مشترک با حضور شخصیت های این فرنچایز و "ایکس من" چاپ کرد . این کمیک وان شات را «اسکات لادبل» نوشت و طراحی برجسته به نام «مارک سیلوستری» طراحیش کرد. داستان هم جوری بود که در آن مردان ایکس به دنیای پیشتازان فضا میروند (از طریق یک شکاف بین بعدی). خبیث داستان «پروتئوس» بود که جهش یافته ای است که میتونه بدن دیگران رو تسخیر کنه و جسد یکی از دشمنان پیشتازان فضا به نام «گری میچل» رو زنده کرد. بعد از شکست دادن اونا، مردان ایکس به دنیای خود برگشتند. داستانش معمولی بود ولی لحظات باحال و ماندگاری هم داشت (مثلا هر وقت یکی میگفت "دکتر مک کوی" ، هم Beast برمیگشت تا جواب بده و هم مک کوی گروه پیشتازان فضا!) . ولی نکته عجیب این بود که اعضای پیشتازان فضا بیش از حد قوی به تصویر کشیده شده بودند. مثلا «اسپاک» با یک ضربه "نیشگون عصبی" (Nerve Pinch) ولورین رو نقش زمین کرد! عکسش اینجاست. (اسپاک تو این حرکت تخصص داره!)

 

6- جوکر / ماسک

کمیک ماسک، mask

«ماسک» از اون شخصیت های درجه یک دنیای کمیک هستش که به مارول و دی سی تعلق ندارند (برای آشنایی با این شخصیت بهتره این مقاله رو بخونید). این شخصیت با فیلم معروفی که با شرکت «جیم کِری» در دهه 90 میلادی ساخته شد، معروف شد. جالبه که بدونید کمیک بوک های ماسک اولش خیلی دارک و خفن بودند ولی فیلمش کمدی و fun بود. در هر حال، سال 2000 یک مینی سریز 4 قسمتی به نام Joker/Mask به طور مشترک توسط دی سی و شرکت دارک هورس (ناشر کمیک های Mask) منتشر شد که در آن «جوکر» و «هارلی کوئین» با ماسک تیم آپ میکنند (جالبه که نقش بتمن در این کمیک زیاده ولی اسمش رو نگذاشتند Batman/Mask!) . درسته که ما معمولا شخصیتی خفن از جوکر سراغ داریم ولی در این سری او بامزه و لوده به تصویر کشیده شده! جوکر در واقع اون ماسک معروف رو به صورت میزنه و به قدرت های شگفت انگیزش دست پیدا میکنه. سپس ستوان Kellaway به شهر گاتهام عزیمت میکنه و با کمسیر گوردون و بتمن ملاقات میکنه تا بتونند ماسک رو از جوکر جدا کنند. داستانش در کل fun بود و پایان هوشمندانه ای هم داشت. طراحی های کارتونی زیبایی هم داشت. کلا کمیک خوبی هستش که مدتهاست فراموش شده.

 

5- مردان ایکس / تایتان های نوجوان

 مردان ایکس / تایتان های نوجوان

مارول و دی سی در دهه 80 میلادی کمیک مشترکی براساس سری موفق ایکس من و تین تایتانز منتشر کردند که از آن به عنوان یکی از بهترین محصولات مشترک آنها یاد میشود. ضمن اینکه نویسنده و طراح بزرگی هم داره: «کریس کِلِرمانت» و «والت سایمنسون»! در این کمیک دارک ساید سعی میکنه با دستیابی به نیروهای فونیکس سیاه (Dark Phoenix) به Source Wall نفوذ کنه (Source Wall در دنیای دی سی در واقع دیوار یا مرزی است بین مالتی ورس و منبعی که همه چیز در عالم هستی از آن ساخته شده است. هر کسی که بخواهد از آن رد بشود، در آن به دام میافتد). «متیو مانینگ» که از مورخین بزرگ دنیای کمیک است این داستان را یکی از بهترین کراس اورهای تاریخ برشمرده است. شما میتونید این داستان رو با ترجمه فارسی در اینجا بخونید.

 

4- هیمَن / گربه های رعد آسا

کمیک thundercats، تاندرکتس

بدون شک دو تا از بهترین و خاطرات انگیز ترین کارتون های دهه 80 میلادی (که تقریبا مصادف شد با دهه 60 شمسی خودمون که امثال من خیلی باهاش خاطره داره) عبارت بودند از "هیمن" (He-Man) و "گربه های رعد آسا" (Thundercats) که ما اون موقع با هزار زور و زحمت روی نوار ویدئو (VHS) میدیدیم (البته خدا رو شکر زیاد به فیلم های کارتونی گیر نمیدادند!). من قبلا تو این مقاله به معرفی این دو کارتون پرداخته ام پس دیگه اینجا معرفی شون نمیکنم فقط میگم که اونا از نظر شخصیت ها و داستان و شرکت تولید کننده کاملا از هم متفاوت بودند ولی سال 2016 دی سی موفق شد یه کراس اور 6 قسمتی از روشون چاپ کنه! خلاصه داستانی که دی سی تو اینترنت براش منتشر کرد این بود: "هیمن و اربابان عالم با گربه های رعد آسا تیم آپ میکنند – کراس اور حماسی که 30 سال منتظرش بودید . "مام – را" (Mumm-Ra) که از هیچ چیزی برای کشتن گربه های رعد آسا چشم پوشی نمیکنه ، تصمیم گرفته شمشیر قدرت هیمن رو به دست بیاره! ولی نقشه ای که او کشیده باعث به وجود آمدن بحرانی میشه که برای همه شخصیت های خوب و بد داستان دردسرساز میشه". خوشبختانه این کمیک با واکنش ها و نقدهای عمدتا مثبتی هم روبرو شد.

 

3- کاپیتان آمریکا / بتمن

 کاپیتان آمریکا / بتمن

«جان بیرن» سال 1996 داستانی مشترک برای بتمن و کاپیتان آمریکا نوشت و طراحی کرد که هنوز هم به نیکی از آن یاد میشه. بیرن با هوشمندی داستان را بدل جنگ جهانی دوم برد و باعث شد تاثیر گذار تر بشه چون ما در واقع داستان در عصر طلایی کمیک میگذره و ما میتونیم تیم آپی را نه تنها بین Cap و بتمن بلکه بین دستیاران آنها یعنی «باکی بارنز» و «دیک گریسون» هم شاهد باشیم! کاپیتان آمریکا و باکی از سوی دولت برای انجام ماموریتی مخفی احضار میشوند و اینجاست که با بتمن و رابین ملاقات میکنند! پروژه گاتهام کشف شده و حالا قهرمانان ما باید نقشه «جوکر» و «رِد اسکال» را خنثی کنند.

 

2- سوپرمن / مرد عنکبوتی

کمیک مرد عنکبوتی سوپرمن

در سال 1976 اتفاق بزرگی در دنیای کمیک افتاد که قبلا نظیر نداشت. در این سال و در قالب کمیک‌ بوکی تک قسمتی و قطع بزرگ، گل‌های سرسبد انتشارات مارول و «دی‌سی» (DC Comics) یعنی اسپایدرمن و سوپرمن در کنار یکدیگر ظاهر شدند. روی جلد این كمیك‌ به ‌یاد‌ماندنی نوشته شده بود: نبرد قرن! خلاصه داستان‌اش نیز از این قرار بود: سوپرمن و اسپایدرمن یک بار دیگر دشمنان شماره یک خود، یعنی «لِکس لوثر» (Lex Luther) و «دکتر اختاپوس» را دستگیر می‌کنند. اما این دو جنایتکار نابغه به سرعت موفق می‌شوند از زندان بگریزند تا نقشه شوم جدیدی را پی‌ریزی کنند. سپس سوپرمن و اسپایدرمن با هم روبه‌رو می‌شوند و طبق عرف قدیمی دنیای کمیک ، ابتدا سوء تفاهمی پیش می‌آید که به درگیری میان آن‌ها می‌انجامد. در نهایت سوپرمن و اسپایدرمن بر دشمنان خود چیره می‌شوند، نامزدهای‌ خود را نجات می‌دهند و موفق می‌شوند جلوی یک فاجعه طبیعی را که به دست تازه‌ترین ماشین شیطانی لوثر ایجاد شده، بگیرند. «جری کان وِی» نویسنده و «راس اندرو» طراح داستان بودند. در ضمن در داستان هیچ اشاره‌ای به دو عالم متفاوت مارول و دی‌سی نشد به طوری که سوپرمن و اسپایدرمن طوری رفتار می‌کردند که انگار همیشه در شهری یکسان و در کنار هم زیسته‌اند. علت چاپ این کمیک‌ ویژه کاملاً مشخص است. از ابتدا معلوم بود که انتخاب شناخته‌ترین کاراکترهای دو شرکت و هم‌چنین قطع بزرگ تنها به دلیل کسب منافع مالی بوده است. در حقیقت «استن‌لی» و «کارمین اینفانتینو»، رؤسای وقت مارول و دی‌سی، رقابت و اختلافات را فراموش کرده بودند تا به فروش استثنایی دست یابند. آن‌ها می‌خواستند نظر هواداران دو شرکت و حتی کسانی که خواننده کمیک‌ محسوب نمی‌شدند، اما حداقل یک بار نام سوپرمن و اسپایدرمن به گوش‌شان خورده بود، را به خود جلب کنند.

شما خیلی خوش شانس هستید چون میتونید این کمیک رو با ترجمه فارسی و به صورت رایگان در اینجا در سایت ما بخونید!

 

1- گالاکتوس / دارک ساید

گالاکتوس / دارک ساید

سال 1995 آقای جان بیرن به عنوان یکی برترین نویسندگان/طراحان تاریخ کمیک بوک های ابرقهرمانی این کمیک تک قسمتی را نویسندگی و طراحی کرد. با نگاهی به عنوانش میتوان تجسم کرد که چه عظمتی داره: گالاکتوس به عنوان بزرگترین تهدید کیهانی در عالم مارول در مقابل دارک ساید به عنوان یکی از نیرومند ترین ابرشروران دی سی! در این داستان گالاکتوس را میبینیم که میخواد بره و سیاره اپوکالیپس را ببلعه ولی دارک ساید هم مصمم است تا از سیاره خودش دفاع کنه. داستان جالبی داره (خوبه که آدم میبینه حاکم ظالمی مثل دارک ساید چطور سعی میکنه تا از سیاره و مردم خودش در مقابل تهدید بزرگی مثل گالاکتوس محافظت کنه). و بیرن به خوبی تونسته از شخصیت های پیرامونی مثل موج سوار نقره ای و New Gods استفاده کنه. در کل خیلی جالبه که آدم کاراکترهای خلق شده کیهانی خلق شده توسط استاد «جک کربی» را در یک داستان مشترک ببینه!

 

 مهدی ترابی مهربانی

رتبه بندی براساس مقاله سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2019

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

کمیک مشترک سوپرمن و مرد عنکبوتی ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

کمیک مشترک مردان ایکس و تایتان های نوجوان ترجمه شد!

10 کمیک برتر با حضور دارک ساید (DARKSEID)

شماره آخر كمیك DC VS MARVEL ترجمه شد! + لینك دانلود مستقیم

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

15 رویداد برتر مارول 

15 رویداد برتر دی سی  

بدترین رویدادهای دنیای کمیک  

10 داستان برتر MARVEL TEAM-UP

15 داستان و کراس اور برتری که میخواهیم پس از توافق دیزنی و فاکس در دنیای سینمایی مارول (MCU) ببینیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

smk ayat
#1 smk ayat 1398-08-30 06:30
سلام
کمیک سوپر من و مرد عنکبوتی خیلی عالی هست. و جالبه تقابل قدرت ها کاراکتر ها رو اینطوری می بینیم.
ولی همیشه یک نکته برام عجیب بود و خیلی دلم می خواست اتفاق بیافته.
مثلا شما توجه کنید تو همین کمیک دشمن درجه اول سوپرمن رو داریم که لکس لوتر باشه، ولی متاسفانه دشمن شماره یک اسپایدی نیست(البته نه اینکه داک اوک خوب نیست، ولی خوب گرین گابلین یه چیز دیگه هست).
یا مثلا اون همکاری معروف بتمن و اسپایدی ، دشمن درجه یک بتمن که جوکر باشه رو تو اون کمیک دیدیم، ولی برای مردعنکبوتی کارنیج رو دیدیم که یکمی تو ذوق زد.
البته تاکید می کنم کمیک های خیلی خوبی بودند ، ولی واقعا جای گابلین خالی بود .
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1398-08-30 19:35
به نقل از smk ayat:
سلام
کمیک سوپر من و مرد عنکبوتی خیلی عالی هست. و جالبه تقابل قدرت ها کاراکتر ها رو اینطوری می بینیم.
ولی همیشه یک نکته برام عجیب بود و خیلی دلم می خواست اتفاق بیافته.
مثلا شما توجه کنید تو همین کمیک دشمن درجه اول سوپرمن رو داریم که لکس لوتر باشه، ولی متاسفانه دشمن شماره یک اسپایدی نیست(البته نه اینکه داک اوک خوب نیست، ولی خوب گرین گابلین یه چیز دیگه هست).
یا مثلا اون همکاری معروف بتمن و اسپایدی ، دشمن درجه یک بتمن که جوکر باشه رو تو اون کمیک دیدیم، ولی برای مردعنکبوتی کارنیج رو دیدیم که یکمی تو ذوق زد.
البته تاکید می کنم کمیک های خیلی خوبی بودند ، ولی واقعا جای گابلین خالی بود .

دلیلش اینه که در هر دو زمانی که این کمیکا چاپ شد نورمن ازبورن در دنیای کمیک مرده پنداشته میشد
نقل قول کردن
spideardevil
#3 spideardevil 1398-09-02 15:42
سلام مقاله جالبی بود خیلی ممنون به نظرم کراس اور بتمن و اسپایدرمن هم خوب بود
نقل قول کردن
Bucky WS
#4 Bucky WS 1398-09-04 18:38
به نظرم بهترین کراس اور بین مارول و دیسی همون کمیک اسپایدرمن/سوپرم ن است
نقل قول کردن
smk ayat
#5 smk ayat 1398-09-05 10:16
به نقل از mtm:
به نقل از smk ayat:
سلام
کمیک سوپر من و مرد عنکبوتی خیلی عالی هست. و جالبه تقابل قدرت ها کاراکتر ها رو اینطوری می بینیم.
ولی همیشه یک نکته برام عجیب بود و خیلی دلم می خواست اتفاق بیافته.
مثلا شما توجه کنید تو همین کمیک دشمن درجه اول سوپرمن رو داریم که لکس لوتر باشه، ولی متاسفانه دشمن شماره یک اسپایدی نیست(البته نه اینکه داک اوک خوب نیست، ولی خوب گرین گابلین یه چیز دیگه هست).
یا مثلا اون همکاری معروف بتمن و اسپایدی ، دشمن درجه یک بتمن که جوکر باشه رو تو اون کمیک دیدیم، ولی برای مردعنکبوتی کارنیج رو دیدیم که یکمی تو ذوق زد.
البته تاکید می کنم کمیک های خیلی خوبی بودند ، ولی واقعا جای گابلین خالی بود .

دلیلش اینه که در هر دو زمانی که این کمیکا چاپ شد نورمن ازبورن در دنیای کمیک مرده پنداشته میشد

ممنون ، تازه فهمیدم چرا.
خیلی ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید