10 کمیک برتر با حضور دکتر اختاپوس (Dr. Octopus)

 10 کمیک برتر با حضور دکتر اختاپوس (Dr. Octopus)

اخیرا در سری دوم کمیک بوک های مرد عنکبوتی برتر که اینجا ترجمه شده است پس از چندین سال بار دیگر شاهد بازگشت دکتر اختاپوس بودیم. به همین مناسبت این مقاله تقدیم شما میشود.

(برای آشنایی کامل با دکتر اختاپوس به اینجا بروید)

 

10- شماره 3 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

کمیک دکتر اختاپوس

این کمیک بسیار مهم است زیرا دکتر اختاپوس اولین بار در آن خلق شد! در حین یکی از آزمایشات  دانشمند نابغه اوتو اکتاویوس، یک نشست تصادفی تشعشعات باعث میشود که انفجاری رخ دهد و این انفجار دستگاهی که او باهاش آن چهار بازوی مکانیکی را کنترل میکرد را به بدنش وصل کرد. وقتی او پس از اون حادثه در بیمارستان بیدار شد، کادر بیمارستانی را گروگان گرفت و این مساله توجه مرد عنکبوتی را به خودش جلب کرد و رفت تا باهاش روبرو بشه ولی او به کمک بازوهایش کتک بدی به اسپایدرمن زد و شکستش داد! (اگرچه دکتر اختاپوس در وضعیت فیزیكی خوبی نبود و چاق و ضعیف بود ولی با کنترل آن بازوها توانایی مقابله با مردعنکبوتی را داشت). اسپایدرمن که آن موقع نوجوانی بی تجربه بیش نبود کاملا روحیه اش را از دست داد، به طوری که میخواست دیگر مرد عنکبوتی نباشد! این داستان از همان ابتدا غرور دکتر اختاپوس را به نمایش گذاشت و خصوصیات شخصیتی او را تثبیت کرد و نشان داد چقدر میتواند خطرناک باشد زیرا رفت به یک مرکز نظامی اتمی تا کنترل بمب های هسته ای رو به دست بگیره ولی در نهایت اسپایدرمن تونست بر او غلبه کنه. این کمیک را اینجا براتون ترجمه کردیم.

 

9- شماره 11 و 12 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

http://www.spidey.ir/images/img/content/dr-octopus/asm-11-12.jpg

باید یادتون باشه كه وقتی این شماره ها منتشر شدند ، دكتر اختاپوس هنوز قدرترين حریف برای مرد عنكبوتی به شمار می آمد بنابراین خیلی جالب بود كه میدیدیم مرد عنكبوتی از نهایت هوش، توانایی و قدرت خودش استفاده میكند تا باهاش مبارزه كنه. در این داستان کلاسیک پیتر پاركر آنفولانزای شدیدی گرفته و بدنش خیلی ضعیف شده بود ولی با این حال به مبارزه دكتر اختاپوس میره و ازش شكست میخوره. (خود دكتر اختاپوس و كسانی كه داشتند این مبارزه را نگاه میكردند تعجب كردند كه چرا مرد عنكبوتی اینقدر زود و راحت شكست خورده). در اینجا یكی از لحظات ماندگار تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی رقم میخوره. چون دكتر اختاپوس ماسك از صورت مرد عنكبوتی برمیداره و همه متوجه میشوند كه پیتر پاركر زیر ماسكه!!! ولی چون مرد عنكبوتی خیلی راحت شكست خورده بود همه یقین داشتند كه پیتر اسپایدرمن نيست و تنها برای این لباس اسپایدرمن رو تنش كرده كه به بقیه ثابت كنه خیلی شجاعه و جلوي بتی برنت هم خودی نشون بده ! بنابراین هویت مخفی پیتر حفظ میشه. سپس پیتر كاملا خوب میشه و نبرد جانانه ای هم با دكتر اختاپوس انجام میده كه استیو دیتكو هم انصافا آن را عالی به تصویر كشید . در این مبارزه اسپایدرمن از هر راهی استفاده میكنه تا بلاخره دكتر اختاپوس رو شكست بده. این داستان هم اینجا ترجمه شده است.

 

8- شماره های 1 تا 5 از کمیک Spider-Man/Doctor Octopus: Negative Exposure

 شماره های 1 تا 5 از کمیک Spider-Man/Doctor Octopus: Negative Exposure

این مینی سریز سال 2014 و به مناسبت اکران فیلم تحسین شده "مرد عنکبوتی 2" توسط مارول منتشر شد و نویسنده اش آقای Brian K. Vaughan معروف بود. داستان اینطور آغاز میشه که یکی از عکاسان دیلی بیوگل به نام «جفری هایت» که همیشه به پیتر پارکر حسودی میکرده و حاضره هر کاری بکنه تا عکس هایش را در صفحه اول روزنامه منتشر کنند، به دکتر اختاپوس نزدیک میشه و ... ما به خوبی نقش دکتر اختاپوس در قالب یک سو استفاده چی بزرگ در این داستان را شاهد هستیم که برای رسیدن به اهداف خودش از این عکاس سو استفاده میکنه و نشان میده در روان شناسی هم بسیار تبحر داره. داستان همچنین این نکته مهم ولی مورد غفلت قرار گرفته را مطرح میکنه که آیا عکس گرفتن های پیتر پارکر از خودش (یعنی از اسپایدرمن) و فروختن آنها به دیلی بیوگل در این سالها عملی اخلاقی بوده است یا نه!

 

7- شماره های 53 تا 56 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

  شماره های 53 تا 56 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

در این داستان مهیج و کلاسیک دکتر اختاپوس سعی میکنه که یک بار برای همیشه خودش از شر مرد عنکبوتی خلاص کنه و در حین نبرد با سلاحی به نام Nullifier بهش اشعه ای میزنه که باعث میشه حافظه او پاک بشه! بعد دکتر اختاپوس او را متقاعد میکنه که شریکش بوده و در نتیجه  اسپایدرمن باهاش متحد میشود! البته واضح است که اسپایدرمن در پایان داستان حافظه خودش را به دست میاره و حال دکتر اختاپوس را جا میاره. طراحی های جان رومیتا برای این داستان فوق العاده هستند (مخصوصا کاورهای آن). اما نکته اصلی داستان این است که به خوبی نشان میده دکتر اختاپوس یک خبیث حسابگر است تا یک قاتل بیرحم و به همین دلیله که به جای اینکه اسپایدرمن رو بکشه، از فرصت به دست آمده حاصل از فراموشی او سو استفاده میکنه تا در اجرای نقشه هایش بهش کمک کنه ولی در عین حال غرور بیش از حد باعث شکست خوردن برنامه هایش میشه ...

 

6- شماره های 43 تا 45 از سری دوم کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

  شماره های 43 تا 45 از سری دوم کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

در این داستان که سال 2002 منتشر شد یک آدم شیاد را ملاقات کردیم به نام «لوک کارلایل» (Luke Carlyle) که تونسته بود خودش را رئیس یک شرکت بزرگ بکنه. او به دکتر اختاپوس هم پیشنهاد کرد به این شرکت ملحق بشه ولی در واقع میخواست تجهیزات و بازوهای او را بدزده! سپس اونا رو ارتقا داد و دکتر اختاپوس جدید شد. اما در نهایت دکتر اختاپوس اریجینال او را شکست داد و به زندان افتاد. در این داستان دکتر اختاپوس سمپاتیک تر از همیشه به تصویر کشیده میشه زیرا فقط به دنبال این است که چیزی که حقشه و متعلق بهش بوده را پس بگیره و قصد صدمه زدن به دیگران را نداره. دیالوگ های او با کارلایل هم بسیار جالب و سرگرم کننده است و شاهد هستیم که کارلایل  دکتر اختاپوس را که ازش مسن تره را دست کم میگیره. جالب اینه که در قسمت پایانی شاهد نوعی همکاری بین اسپایدرمن و دکتر اختاپوس برای شکست دادن کارلایل هستیم. اکشن این داستان هم واقعا سرگرم کننده است.

 

5- شماره های 88 تا 89 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

  شماره های 88 تا 89 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

این همان داستانی است که منجر میشه به مرگ معروف و تاثیرگذار "سروان جورج استیسی" که در اینجا ترجمه شده است. یعنی دکتر اختاپوس به کمک بازوان مکانیکی خودش در ابتدای داستان از زندان آزاد میشه و نبرد سختی را با مرد عنکبوتی آغاز میکنه. سپس در شماره 90 ، اتفاق تلخی افتاد و سروان استیسی در نتیجه یكی از نبردهای اسپایدرمن و دكتر اختاپوس جانش را از دست داد. قضیه از این قرار بود: اسپایدرمن و دكتر اختاپوس روی پشت بام یكی از ساختمان های شهر به شدت در حال جدال با یكدیگر بودند. ناگهان یكی از بازوهای فلزی دكتر اختاپوس از كنترلش خارج شد و به بخشی از ساختمان برخورد كرد. به همین دلیل مقدار زیادی آجر به سطح خیابان ریخت. سروان استیسی كه از نزدیك شاهد قضیه بود متوجه شد كه آجرها نزدیك است روی سر یك پسر نوجوان بریزد. از این رو، او در عملی شجاعانه پسرك را به طرفی پرت كرد تا مورد اصابت قرار نگیرد. اما متاسفانه خودش زیر آوار ماند.

 

4- شماره های 220 و 221 از کمیک Spectacular Spider-Man و شماره های 397 و 398 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

  شماره های 220 و 221 از کمیک Spectacular Spider-Man و شماره های 397 و 398 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

رابطه بین مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس معمولا به صورت دشمنی خالص به نمایش درمیاد ولی این داستان که به Web of Death معروف است و در بحبوحه رویداد منفور "سرگذشت کلون" در دهه 90 میلادی به چاپ رسید، جنبه جدیدی از دشمنی آنها را نشان خوانندگان داد که به ندرت دیده میشود: احترام! یعنی شاهد هستیم علیرغم آنکه دکتر اختاپوس از اسپایدرمن متنفره ولی از او به عنوان یک حریف لایق یاد میکنه و بهش احترام میگذاره. بنابراین شاهد هستیم که مرد عنکبوتی به خاطر زهری که  والچر بهش تزریق کرده بود داشت میمرد. ولی اختاپوس بهش کمک میکنه تا خوب بشه زیرا دوست نداره دشمن اصلی زندگی اش توسط چیزی پیش و افتاده مثل زهر از پا دربیاد و البته دوست نداره کسی یا چیزی دیگری به جز خودش مرد عنکبوتی را بکشه! این داستان براستی دشمنی بین آنها را عمیق تر کرد.

 

3- شماره 3 از کمیک Spider-Man Unlimited

  شماره 3 از کمیک Spider-Man Unlimited

در این کمیک ما پس از سالها با سرگذشت دکتر اختاپوس آشنا شدیم و فهمیدیم که کودکی بسیار سختی داشته است: اوتو اوکتاویوس در نیویورک به دنیا آمد و کودکی بسیار سختی داشت و به صورت خیلی بدی تربیت شد. پدر او «توبرت اکتاویوس»، کارگر کارخانه بود و نسبت به زن و بچه اش به شدت بد زبان و خشن بود. اوتو به خاطر اینکه خجالتی بود و همیشه در درس ها بهترین بود باعث شده بود که لقب"حیوون خونگی معلم ها" رو به خودش اختصاص بده و بازیچه ای شده بود که همه بچه های مدرسه اون رو مسخره میکردند. پدر او اصلا به این که اوتو مسخره میشد اهمیت نمیداد و علاوه بر آن به او پیشنهاد میکرد با کسانی که با او بد رفتاری میکنند، به جای استفاده از زبان به خشونت متوسل شود! ولی مادر او ازش دفاع میکرد و در جواب پدرش میگفت که اوتو یک هدیه خداوندیه كه خیلی متفکره و باید از مغزش استفاده کنه تا مشکلش رو حل کنه نه از مشتش. به همین دلیل اوتو متقاعد شد که راهشو تغییر بده و مثل پدرش نشه و به ادامه تحصیل بپردازه. در واقع او از اینکه مثل پدرش یک کارگر ساختمانی بشه متنفر بود و سعی کرد با درس خواندن و به کمک حمایت های مادرش دقیقا نقطه عکس او بشود. او سپس درگیر یک ماجرای عشقی شد که به مرگ مادرش منتهی گردید و... نویسنده داستان یعنی «تام دی فالکو» داستانی به شدت جذاب و گیرا خلق کرده که آدم ازش لذت میبره. ضمن اینکه او با هوشمندی تشابهاتی بین کودکی اوتو با کودکی پیتر پارکر ایجاد کرده. یعنی هر دوی آنها در دوران کودکی خود در مدرسه مورد تحقیر و اذیت قرار میگرفتند ولی پیتر دلسوزانی مثل عمو و زن عمویش را داشت که در مسیر صحیح قرارش دادند ولی وضعیت اوتو به این شکل نبود. پایان داستان هم شوکه آور و در عین حال غم انگیزه و نشان میده اوتو در واقع میخواسته  جان عشق اولش را نجات بده  و ... بنابراین آقای دی فالکو در این کمیک نه تنها یک Origin معرکه برای اوتو اکتاویوس خلق کرده بلکه همزمان داستانی زیبا را نیز روایت میکند و این Origin را به آن ربط میدهد.

 

2- شماره های 73 تا 79 از کمیک The Spectacular Spider-Man

 پس از آنكه «دكتر اختاپوس» دوست و دستیار صمیمی اسپایدرمن یعنی «گربه سیاه»  (Black Cat) را به شدت مجروح می‌كند، اسپایدرمن در اقدامی بی‌سابقه بازوهای مكانیكی او را بدنش بیرون می‌كشد. حالا دكتر اختاپوس درصدد انتقام برآمده و خودش را آماده مبارزه نهایی با اسپایدرمن می‌كند ... این داستان دربرگیرنده نفس‌گیرترین مبارزه‌ای است كه اسپایدرمن تا به حال با یكی از بزرگترین دشمنان خود یعنی دكتر اختاپوس انجام داده است. در ضمن در این داستان شاهد تعمیق رابطه رومانتیك اسپایدرمن و گربه سیاه هستیم و به خوبی متوجه می‌شویم كه اسپایدرمن چقدر برای او ارزش قایل است. با این حال قطعاً قابل‌تامل‌ترین بخش داستان زمانی اتفاق می‌افتد كه پیتر پاركر تصمیم می‌گیرد پیش از نبرد سرنوشت‌ساز خود با دكتر اختاپوس نزد عزیزان و دوستان نزدیكش برود و به نوعی از آنها حلالیت بخواهد زیرا مطمئن نیست كه آیا از مبارزه با دكتر اختاپوس جان سالم بدر خواهد برد یا نه؟ لحظه ماندگار دیگر این داستان زمانی رقم میخورد که اسپایدرمن با خشونت فراوان بازوهای مکانیکی دکتر اختاپوس را باز بدنش جدا میکند (قبلا به طور کامل در این مقاله راجع بهش توضیح داده شده است).

 

1- شماره 31 تا 33 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

مرد عنکبو.تی دکتنر اختاپوس 

زن عمو «مِی» به بیماری مهلكی مبتلا شده است. تنها شانس زنده ماندن او دارویی است كه به دست دكتر اختاپوس افتاده. بنابراین اسپایدرمن تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی شده این دارو را بدست آورد و ...این داستان در طول تاریخ كمیك‌ های اسپایدرمن همواره یك نمونه بارز به شمار آمده است زیرا دربرگیرنده تمام المان‌های بنیادین دنیای تخیلی اسپایدرمن است. به طور مثال خواننده در آن با اسپایدرمنی سر و كار دارد كه طبق معمول با مشكلات رومانتیك و مشكلات مالی مواجه است. در ضمن، او باید با اتكا به هوش و دانش علمی خود نقشه پلید یكی از دشمنان قدیمی‌اش را خنثی كرده و جان یكی از نزدیكانش را نجات دهد. اما برجسته‌ترین ویژگی داستان هنگامی رخ می‌نماید كه اسپایدرمن خسته و درمانده زیر آوار قرار می‌گیرد ولی امیدش را از دست نمی‌دهد و در نهایت به لطف اراده پولادین خود موفق می‌شود خودش را خلاص كند.  خوشبختانه این داستان را ما در اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین حضور دکتر اختاپوس در دنیای کمیک ترجمه شد

 بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد + لینک دانلود

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

سری جدید کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS)

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن بازوان «دکتر اختاپوس» را جدا میکند!

5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

كمیك های "مرد عنكبوتی برتر" به زبان فارسی

شماره 31 از کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

کمیک "اختاپوس برتر" (SUPERIOR OCTOPUS) ترجمه شد + لینک دانلود

10 لباس برتر دکتر اختاپوس

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول  

نقد شماره 700 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز"

20 حقیقتی که باید درباره "زن عمو مِی" (AUNT MAY) بدانید

عكس های فوق العاده از «دكتر اختاپوس»

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hassan91
#1 hassan91 1399-04-13 14:40
با تشکر از آقای ترابی بابت این همه زحمات.
قطعا کمیکها با حضور دکتر اختاپوس خوندن داره و انتخاب تاپ لیست رو سخت میکنه.

اما شماره ۱ نشون میده که فضای داستانهای اسپایدی چقد ملموسه و دکتر اختاپوس هم هیچوقت از کار خودش کوتاه نمیاد تا به اون هدفش برسه.

من دو سه هفته پیش یه کمیک از اسپایدی میخوندم که اریجین اسپایدرمن به همون انفجار معروف دکتر اختاپوس ربط داشت!
uupload.ir/.../...
اخه قبلنا فکر میکردم که تو یک اردوی علمی اون حادثه به وجود اومد و پیتر تبدیل شد به مرد عنکبوتی!
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1399-04-13 14:45
به نقل از hassan91:


من دو سه هفته پیش یه کمیک از اسپایدی میخوندم که اریجین اسپایدرمن به همون انفجار معروف دکتر اختاپوس ربط داشت!
uupload.ir/.../...
اخه قبلنا فکر میکردم که تو یک اردوی علمی اون حادثه به وجود اومد و پیتر تبدیل شد به مرد عنکبوتی!

این به نظرم مربوط به داستان مزخرف chapter one میشه که تو دنیای اصلی اسپایدرمن نیست
نقل قول کردن
fighter spider 86
#3 fighter spider 86 1399-04-13 15:31
سلام .

استاد باز هم یکی از مقاله های فوق العاده که بهترین لحظات ماندگار کمیک های مرد عنکبوتی رو برامون زنده کرد .

دکتر اختاپوس کسی نیست که علاقه ای به قتل و خون و خونریزی نداره بلکه اون به ارمان هایش پایبنده و وقتی کسی مثل اسپایدر من جلوی او و آرمان هایش را بگیره با او جدل میکنه ولی افسوس که به دلیل origin بدش ارمان هایش هم بده . اون همیشه برای رسیدن به هدفش هر کاری میکنه و اراده پولادینش بهش اجازه نمیده که پا پس بکشه و این اراده ی پولادین اون از زمان پچگی اش همراه اون بوده و این اراده زمانی به وجود امد که تصمیم گرفت با درس خوندن به جاهای بالایی دست پیدا کنه و مثل پدرش یک گارگر نباشه .

ولی نمیدونم چرا شماره 4 منو یاد جوکر میندازه چون اون همیشه میگفت کسی به غیر از من نباید بتمنو بکشه (البته اون همیشه دوست داره بتمن رو به چالش بکشه وبا اون بازی کنه )

و شماره یک هم منو یاد بازی تحسین شده MARVEL'S SPIDER MAN میندازه که عمه می دچار ویروس نفس شیطان میشه ( البته بیشتر مردم مبطلا شده بودن ) و پادزهر میوفته دست دکتر اختاپوس و اسپایدر من با این حال که زخمی و درمانده بود ولی به خاطر عمه می رفت و اون پادزهر رو بدست اورد ولی افسوس که در اخر ....

باز هم از استاد محبوب و عزیزم جناب اقای ترابی کمال تشکر رو میکنم .
نقل قول کردن
hassan91
#4 hassan91 1399-04-13 21:49
به نقل از mtm:
به نقل از hassan91:


من دو سه هفته پیش یه کمیک از اسپایدی میخوندم که اریجین اسپایدرمن به همون انفجار معروف دکتر اختاپوس ربط داشت!
uupload.ir/.../...
اخه قبلنا فکر میکردم که تو یک اردوی علمی اون حادثه به وجود اومد و پیتر تبدیل شد به مرد عنکبوتی!

این به نظرم مربوط به داستان مزخرف chapter one میشه که تو دنیای اصلی اسپایدرمن نیست

مرسی از پاسختون. آره اصن عجیب بود.
نقل قول کردن
ali spidey 99
#5 ali spidey 99 1399-04-13 21:54
به به.
عجب مقاله ای.
میدونستم رتبه ی یک کدوم داستان قراره باشه.
ولی بقیه رو نمیدونستم.
انصافا که استن لی و استیو دیتکو چه داستان هایی واسه اسپایدی خلق کردن
حیف که دیگه :cry:
نقل قول کردن
hadi1380
#6 hadi1380 1399-04-14 00:06
در کمیک های مرد عنکبوتی برتر دوست داشم الیوت تالیور همون مرد عنکبوتی برتر باشه ولی باز دکتر اختاپوس دوباره برگشت میشه گفت پایان غم انگیزی بود و از یه جهت هم دکتر اختاپوس قوی تر از همیشه برگشته و میگه که کسی با من در نیوفته وگرنه ادبتون میکنم و دوست دارم تقابل کلاسیک مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس رو شاهد باشم ممنون بابت مقاله های زیبا و دوست داشتنیتون.
نقل قول کردن
Iamjoker
#7 Iamjoker 1399-04-14 02:46
سلام تشکر فراوان از نوسنده کلی دکتر اختاپوس دشمن جالبی هست و واقعا نبرد ها و داستان های او با مردعنکبوتی جالب هستند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45