10 مردی که تاریخ کمیک بوک را عوض کردند

10 مردی که تاریخ کمیک بوک را عوض کردند

این آقایون بیشترین تاثیر را روی دنیای کمیک بوک گذاشتند.

مقدمه: در بیش از یک قرنی که از عمر کمیک بوک در جهان میگذرد چه بسیار نویسندگان و طراحان بزرگی آمده و رفته اند و هر یک به نوبه خود تاثیرگذار بوده اند. اما کسانی که در این مقاله بهشان اشاره خواهم کرد به معنای واقعی کلمه مسیر تاریخ کمیک بوک را عوض کردند و باعث شدند به جایی برسد که الان هست. با من همراه باشید ...

 

10- رودُلف توپفر (Rodolphe Töpffer)

  رودُلف توپفر (Rodolphe Töpffer)

«ردولف توپفر» معلم، نویسنده، کارتونیست و کاریکاتوریست سوئیسی در قرن 19میلادی بود. او را به پدر کمیک بوک میشناسند زیرا اولین کسی در جهان بود که از تصویر به همراه متن استفاده کرد. گفته میشود او در پاریس تحصیل کرده بود و برای سرگرم کردن شاگردانش در مدرسه از کاریکاتور استفاده میکرد. سال 1837 او کتابی را به نام "ماجراهای اوبادیا الدباک" (The Adventures of Obadiah Oldbuck) منتشر ساخت که به عقیده مورخین اولین کمیک بوک حقیقی جهان به شمار میاد.

"ماجراهای اوبادیا الدباک" (The Adventures of Obadiah Oldbuck)

هر صفحه از این کتاب از 1 تا 6 پانل کارتونی به همراه متن توضیحی (caption) درست شده بود. او بعدا چندین کتاب مشابه نیز منتشر ساخت.

 

9- ریچارد اف. اوتکولت (Richard F. Outcault)

 ریچارد اف. اوتکولت (Richard F. Outcault)

«ریچارد اف. اوتکولت» طراح آمریکایی بود که در سال 1895 با خلق شخصیت «بچه زرد» (Yellow Kid) پایه گذار نخستین کمیک استریپ روزنامه ای تاریخ شد. در واقع "بچه زرد" این اولین ضمیمه داستان مصور یکشنبه‌ها در یک روزنامه آمریکایی بود. بچه زرد همچنین به خاطر ارتباطش با به وجود آمدن عبارت خبرنگاری زرد (yellow journalism) مشهور است.

بچه زرد

آقای اوتکولت همچنین خالق یک کمیک استریپ دیگر به نام «باستر براون» بود که آن هم بسیار مهم و معروف شد. اما مهم ترین کاری که اوتکولت انجام داد استفاده از حباب گفتگو (speech balloons) بود که تا به امروز در دنیای کمیک به کار میرود!

 

8- ویل آیزنر (Will Eisner)

  ویل آیزنر (Will Eisner)

«ویل آیزنر» را یکی از بزرگترین طراحان تاریخ کمیک بوک باید دانست. او پایه‌گذار و استاد کتاب‌های گرافیکی جیبی و تا حدی طراح کمیک‌هایی به شیوه رمان بود که تأثیر زیادی بر نسل‌های هنرمندان نوین و طراحان کمیک بر جای گذارد. آیزنر از سال 1936 طراح مجله‌ای به نام واو (Wow) شد و با یکی دیگر از همکارانش به نام جری ایگر (Jerry Iger) استودیویی به نام آیزنر و ایگر Eisner & Iger به همت خود ایگر تأسیس کردند تا بدین وسیله با هم کار کنند، خلق کنند، کمیک بسازند و با هم تولید و فروش داشته باشند. چیزی که آیزنر را از دیگر هنرمندان هم دوره خودش جدا کرد این بود که همواره سعی میکرد برای روایت داستان های مصور از روش های هنری، خلاقانه و منحصر به فرد استفاده کند و شما این موضوع را در کمیک بوک های مخلوق جاودانه او به نام «اسپیریت» میتوانید مشاهده کنید که روی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان بعدی تاثیر گذاشت. برای اینکه متوجه تنها یکی از این خلاقیت ها بشوید نگاهی به تصویر زیر بیندازید که صفحه ای را نشان میدهد که در آن آیزنر در اوج هنرمندی داخل خانه ای که قتلی در آن رخ داده است را نشان میدهد:

کمیک اسپیریت

او همچنین کمیک بوکی خلق کرد به نام "قراردادی با خدا" (A Contract With God) که احتمالاً نخستین رمان گرافیکی تاریخ به شمار میرود که در کتاب فروشی ها به فروش رفت. از سال 1988 نیز جوایزی سالیانه و معتبر موسوم به "جایزه آیزنر" (Eisner Award)   به بهترین ها در رشته های مختلف کمیک بوک اهدا میشود که به افتخار ویل آیزنر نامگذاری شده است.

 

7- فردریک وِرثام (Fredric Wertham)

  فردریک وِرثام (Fredric Wertham)

«فردریک ورثام» روانپزشکی بود که بدترین بلا را بر سر کمیک بوک در دهه 50 میلادی آورد و سیاه ترین دوره را برای این هنر رقم زد! ورثام واژه “بزه دیده شناسی” را در سال 1949 و در کتاب خود با عنوان “نمایش خشونت” به کار برد. او بسیار نگران تاثیرات مخرب خشونت در رسانه های جمعی بر روی مردم بود، به ویژه تاثیرات کمیک بوک روی ذهن کودکان و نوجوانان! معروف ترین کتاب او "اغوای معصومیت" (Seduction of the Innocent) نام داشت که در آن نشان میداد کمیک بوک باعث میشود جوانان بزه کار شوند! او همچنین عقیده داشت اکثر کمیک بوک ها بی بند وباری و هرزگی را تبلیغ میکنند (مثلا میگفت رابطه بتمن و رابین همجنسگرایی را ترویج میکند!!!). بیشتر تمرکزش را نیز گذاشته بود روی کمیک های ناشری به نام EC Comics که کمیک های جنایی و ترسناک چاپ میکرد که بسیار هم مشهور شدند. ورثام در دادگاه کمیک های ترسناک EC کامیکس را مسئول خشونت و بزه کاری نوجوان دانست و عنوان کرد که خیلی از خلافکاران آمریکایی با خواندن این کمیک ها به جنایت روی آورده اند! همین باعث شد که اداره ای به نام "اداره نظارت بر محتوای کمیک بوک" (Comics Code Authority)  Comics Codeایجاد شود و هر ناشری که کمیکی خلق میکرد باید آن را به تایید این اداره میرساند و بعد چاپش میکرد! در واقع برای سالها دنیای کمیک مجبور بود تحت قوانین سفت و سخت Comics Code Authority فعالیت کنه. این باعث شد دست و پای ناشرین و خالقین بسته بشه و مجبور بشن از قوانین سفت و سفتی تبعیت کنند.

 

6- خالقین "ایمِج کامیکس"

  خالقین "ایمِج کامیکس"

در سال 1992 شاهد اتفاق مهم و کم نظیری در دنیای کمیک بوک بودیم. شماری از محبوب ترین و پولسازترین طراحان دنیای کمیک به نام های تاد مک فارلین، جیم لی، راب لیفیلد، اریک لارسن، مارک سیلوستری و جیم والینتینو تصمیم گرفتند شرکتی مستقل تشکیل بدهند به نام Image Comics و کمیک های جدیدی خلق کنند که خودشان صاحب حق و حقوق آنها باشند. در واقع آنها خسته شده بودند از اینکه برای مارول و دی سی کار و شخصیت خلق کنند و دست آخر عواید ناشی از فروش شخصیت هایشان به جیب ناشرین بزرگ برود! بدین ترتیب برای اولین بار شاهد بودیم که ناشر در واقع همان خالق کمیک است. اولش قهرمانانی که توسط Image خلق شد به نوعی کپی برداری از روی شخصتی های مارول بود (این مقاله را بخوانید) ولی کاراکترهای ماندگاری نیز مثل «اسپان» یا «ساوج دراگون» نیز خلق شد. اما در سالهای اخیر Image بیشتر تبدیل شده به مکانی که نویسندگان و طراحان میتونند به طور مستقل کمیک بوک هایشان را چاپ کنند . به همین دلیل شاهد بوده ایم که سری های بسیار مهمی نظیر Walking Dead، کیک اَس، شکست ناپذیر و Saga که بسیار هم مطرح و تحسین شده از آب در آمده اند تحت لوگوی Image به چاپ رسیده اند. Image در واقع فرصتی بود برای اینکه هنرمندان مستقل بتونند آثار خود را  عرضه کنند.

 

5- آلن مور (Alan Moore)

الن مور بتمن

«آلن اسوالد مور» نویسنده انگلیسی است که برای کتاب‌های کمیک اش از جمله "نگهبانان"، "وی مثل انتقام"، "سوامپ ثینگ"، "بتمن: جوک کشنده" و ...   شناخته میشود. آثار کمیک او هم مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و هم در میان عامه مردم شهرت و محبوبیت دارند. از وی با عنوان "بهترین نویسنده کتاب‌های گرافیکی در طول تاریخ" و "یکی از مهم‌ترین نویسندگان بریتانیایی 50 سال اخیر" یاد شده ‌است. در اواخر دههٔ 1970، مور کار خود را با نوشتن در مجله‌های غیرحرفه‌ای، زیرزمینی و آلترناتیو بریتانیایی آغاز کرد. سپس موفق شد آثارش را در مجلاتی نظیر "2 هزار سال بعد از میلادی مسیح" و "جنگجو" به چاپ برساند. در نهایت، دی سی مور را به عنوان "اولین نویسنده کتاب‌های کمیک ساکن بریتانیا که در آمریکا آثار شاخصی تولید کرده‌است"، استخدام کرد. او کارش را با سری تحسین شده "سوامپ ثینگ" آغاز نمود و توانست قواعد مرسوم در جریان غالب کمیک بوک را بشکند. در واقع آلن مور در دورانی که هنوز کارتون های بچه گانه ای نظیر "ابردوستان" روی آنتن تلویزیون بود، به مضامین ممنوعه ای همچون س.ک.س، مواد مخدر و تابوهای دیگر پرداخت. مور مرزهای مرسوم دنیای کمیک را درنوردید و عصری جدید از تاریکی فکورانه را به ارمغان آورد که پایه گذار آثار بعدی انتشارات ورتیگو شد. تاثیری که او روی دنیای کمیک و به ویژه دنیای دی سی گذاشت کم نظیر است. و اما شاهکار اصلی او Watchmen است که سال 1989 به همراه طراحی به نام دیو گیبونز برای انتشارات "ورتیگو" خلق و آغازگر دوران واقع گرایی در کمیک های ابرقهرمانی شد. آلن مور با پرداختن به موضوعات عمیق و روشنفکرانه در این اثر شاخص ثابت کرد که دنیای کمیک میتواند کاملا مختص بزرگسالان باشد، نه فقط بچه های کوچولو!  

 

4-  جری سیگل  (Jerry Siegel) و  جو شوستر  (Joe Shuster)

چری سیگل جو شوستر

«جری سیگل» (Jerry Siegel) و «جو شوستر» (Joe Shuster) خالقین سوپرمن هستند که سال 1938 این شخصیت مهم و تاریخی را خلق کردند. خیلی ها هستند که عقیده دارند سوپرمن نخستین ابرقهرمان تاریخ است ولی برخی نیز میگویند که شخصیت های دیگری نیز بودند مثل «فانتوم»، «زورو» و «ماندریک جادوگر» که قبل از سوپرمن خلق شدند و میتونیم لقب ابرقهرمان بهشون بدیم. اما چیزی که مشخصه اینه که سوپرمن اولین شخصیت تاریخه که ایده ابرقهرمان را در شکلی جهانی و بسیار عظیم مطرح ساخت و همزمان بسیاری از کلیشه های رایچ در این عرصه مثل لباس مخصوص (کاستوم)، هویت مخفی، قابلیت های خداگونه و جنگیدن برای عدالت را مطرح ساخت. همچنین موفقیت بی حد و حصر سوپرمن باعث شد تا قهرمانان مشابه دیگری نیز خلق شوند و عصر موسوم به طلایی کمیک بوکی های سوپرهیرویی آغاز شود. در ضمن بسیاری عقیده دارند که سوپرمن آغازگر "فرهنگ عامه پسند" (Pop Culture) نیز شد.

 

3- جک کربی (Jack Kirby)

جک کیربی

«جیکوب کرتزبرگ» (Jacob Kurtzberg) در سال 1917 در آپارتمانی در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او بعدا اسم مستعار «جک کربی» را برای خودش انتخاب کرد و آنقدر طراح ماهر و زبردستی شد که به عقیده اکثر کارشناسان و منتقدین بزرگترین طراح کمیک های ابرقهرمانی تاریخ جهان است! او شش دهه در زمینه خلق کمیک بوک فعالیت کرد و استن لی بهش لقب "سلطان" (The King) داده بود بنابراین همه جا Jack “The King” Kirby صدایش میکردند. او هزاران کمیک بوک و کمیک استریپ خلق کرده. کربی در ضمن یکی از دو خالق (co-creator) بسیاری از شخصیت محبوب دنیای کمیک بوده، شخصیت هایی همچون ثور، چهار شگفت انگیز، New Gods، دارک ساید، موج سوار نقره ای، پلنگ سیاه، مردان ایکس، هالک ، کاپیتان آمریکا، کاماندی و .... و الان شرکتی مثل مارول بیش از نصف محبوبیت شخصیت های خودش را مدیون نبوغ جک کربی است! در هر حال این نابغه تا لحظه مرگش در سال 1994 حتی یک لحظه دست از تلاش و خلاقیت برنداشت. او در ضمن هنرمندی بسیار پیشرو و تاثیرگذار بود که به موضوعات جدیدی پرداخت که قبلا در مقاله "10 نوآوری و ویژگی مهم جک کربی" به آن پرداخته بودیم و توصیه میشود اگر نخوانده اید حتما آن را در اینجا بخوانید.

 

2- استن لی (Stan Lee)

استنلی مارول

تقریبا دو سال سال از در گذشت «استن لی» (Stan Lee)  کبیر در سن 95 سالگی میگذرد؛ مردی که بزرگترین اسطوره و نماد کمیک بوک های ابرقهرمانی در جهان شناخته میشد و خواهد شد. نام واقعی او «استنلی مارتین لیبر» (Stanley Martin Lieber) بود ولی برای خودش اسم مستعار Stan Lee را انتخاب کرده بود. او به همراه برخی از بهترین طراحان تاریخ تونست در دهه 60 میلادی بسیاری از قهرمانان مارول را همچون مرد عنکبوتی، مرد آهنی، چهار شگفت انگیز، دکتر استرنج، مردان ایکس، گروه اونجرز، هالک، دردویل و .... خلق کنه. اما گفته میشه بزرگترین دستاورد او برای دنیا کمیک این بود که برای اولین بار در تاریخ کاری کرد که شخصیت های کمیک بوکی از حالت تک بعدی خارج شوند. تا قبل از استن لی، قهرمانان دنیای کمیک از این ضعف رنج میبردند و انگار همگی یک شخصیت پردازی یکسان داشتند. اما استن لی با فاصله گرفتن از کلیشه های دنیای کمیک بوک، به آنها عمق و پیچیدگی های شخصیتی داد و باعث شد تا خوانندگان دنیای کمیک باهاشون همذات پنداری کنند و بتونند خودشون را جای آنها بگذارند. استن لی تمرکز اصلی خودش رو روی این گذاشته بود که یک سری ابرقهرمان خلق کند که مثل آدم های "واقعی" عمل و رفتار کنند. بنابراین اونا مثل آدم های عادی با هم جر و بحث میکردند ، مشکلات شخصی داشتند و ... به عبارتی دیگر بر خلاف قهرمانان دی سی که انگار اصلا زندگی شخصی ملموسی ندارند و همه چیز برایشان گل و بلبل بود ولی مخلوقات استن لی درست مثل یک آدم های واقعی بودند با تنش هایی که برای هر انسانی ممکنه پیش بیاد و همین رمز ماندگاری و کلید محبوبیت آنها شد که شما تجلی و انعکاس آن را در بزرگترین و موفق ترین و پولساز ترین فرنچایز تاریخ سینما یعنی دنیای سینمایی مارول ملقب به MCU دیدید. برای آشنایی بیشتر با خدماتی که استن لی در عمر با برکت خود ارائه کرد این مقاله و این مقاله را بخوانید.

 

1- آدولف هیتلر (Adolf Hitler)

 آدولف هیتلر (Adolf Hitler)

شرط میبندم انتظار اینو نداشتید درسته؟ ولی به راستی آدولف هیتلر بیشترین تاثیر را روی دنیای کمیک بوک گذاشت. ببینید ... از دهه 30 تا اوایل 50 میلادی را به عنوان "عصر طلایی کمیک بوک" (Golden Age of Comics) محسوب میکنند. در این دوره کمیک بوک ها به بالاترین میزان محبوبیت خود رسیدند و عناوین مصور گاهی به طور هفتگی میلیون ها نسخه میفروختند (چیزی که الان به رویا تبدیل شده و اگر کمیک بوکی ماهیانه  مثلا 200 هزار نسخه ازش فروش بره میگن ترکونده!). مشخصه اصلی این دوره اما اعمال و رفتار رهبر آلمان نازی یعنی «آدولف هیتلر» و جنگ جهانی دوم بود. حتی قبل از اینکه آمریکا رسما وارد جنگ جهانی بشه و در کنار متفقین قرار بگیره، ابرقهرمانان کمیک بوکی داشتند در دل مجلات مصور با هیتلر و افرادش میجنگیدند (نمونه بارزش هم کاور شماره 1 از کمیک کاپیتان آمریکا بود که استیو راجرز به صورت هیتلر مشت زده بود). درسته کمیک بوک ها اون موقع نوعی پروپاگاندا یا تبلیغات علیه آلمان نازی راه انداخته بودند ولی هیتلر بود که در قامت شر مطلق به ویلن تمام عیاری بدل گشت. در واقع هیتلر رو میتوان اولین شخصیت کراس اور های دنیای کمیک لقب داد چون هم در کمیک های دی سی بود و هم در کمیک های مارول (اون موقع بهش میگفتن "تایملی") و هم در کمیک های دیگر ناشرین. اما از همه مهم تر این بود که هیتلر باعث شد ویژگی اصلی کمیک بوک های ابرقهرمانی یعنی نبرد خیر علیه شر شکل بگیره و جا بیفته . و این خصیصه به لطف هیتلر تا زمان حال باقی مانده. واقعا اگر هیتلر نبود شاید چیزی هم به نام ابرقهرمان با اون مختصات فعلی وجود نداشت و اصلا کمیک بوک به اون میزان فروش و محوبیتی دست پیدا نمیکرد و در همان سالهای اولیه منسوخ میشد.

 

 مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مرتبط:

10 دوره (RUN) برتر نویسندگان و طراحان در تاریخ کمیک بوک

10 نوآوری و ویژگی مهم «جک کربی» (JACK KIRBY)

15 کمیک بوک فانتزی برتر تاریخ

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

10 کمیک مهم انتشارات ایمج (IMAGE)

10 کمیک برتر «استن لی»

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

20 دفعه ای که انتشارات "ایمج کامیکس"  از روی شخصیت های مارول تقلید کرد

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

5 دستاورد عظیم چهار شگفت انگیز برای دنیای کمیک بوک!

بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

20 دعوای معروف بین خالقین دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mani34521
#1 mani34521 1399-07-22 10:11
مقاله جالبی بود واقعا مقاله هاتون راجب نویسنده ها حرف نداره :lol:
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#2 CAPTAIN_ARVIN 1399-07-22 10:24
همه چی عالی بود; از بالا تا پایین مقاله همه چیش عالی بود.
یعنی تیتر مقاله رو دیدم نا خودآگاه اسم استن لی اومد تو ذهنم و مطمئنم خیلی های دیگه هم اینطورین...
روحت شاد مرد بزرگ :-*

مرسی spidey ;-)
نقل قول کردن
Mohamadgg
#3 Mohamadgg 1399-07-22 10:50
هیتلر؟؟؟؟؟
از اسم مقاله مطمئن بودم رتبه اول یا مال استن لیه یا جک کربی اما هیتلر؟؟؟
واقعا بزرگترین خصوصیت سایت اسپایدی تینه که برای هر قسمت و هر موضوعی که توی مقاله هاش‌میاره دلیل داره اونم دلیل درست و واقعی
عالی بود استاد
نقل قول کردن
akv
#4 akv 1399-07-22 11:18
چه مقاله بی نظیری! حدس می زدم هیتلر توی لیست باشه ولی آمار فروش در زمانش رو که گفتید خیلی تعجب کردم جالب بود استاد ممنون می شم بگید چرا استیو دیکتو نمی تونست توی این لیست باشه
نقل قول کردن
Mr.gun
#5 Mr.gun 1399-07-22 11:32
اخری مخم رو ترکوند
استدلال و منطق کاملا درستی به کار بردید اقای ترابی
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#6 SPIDERBAT 1399-07-22 12:01
سلام اسپایدی
وای عجب مقاله ی پر باری بود. واقعا این افراد اسطوره های دنیای کمیک استریپ هستند و هر کدومشون یه چیزی به جهان کمیک بوک اضافه کردن.
واقعا انتظار شماره ی یک رو نداشتم اما خب درست بود کاملا.
ممنون از استاد ترابی بابت این مقاله ی فوق العاده.
نقل قول کردن
فرید
#7 فرید 1399-07-22 12:24
سلام دستتون درد نکنه خیلی مقاله جالبی بود به خصوص مورد 9
از این قبیل مقالات بیشتر در سایت قرار بدید
نقل قول کردن
SINA SPIDER
#8 SINA SPIDER 1399-07-22 13:24
بنظر من هیتلر واقعا نقش بزرگی در دنیای کمیک داشت
ولی من زمانی فهمیدم هیتلر کیه که داشتم کمیک کاپیتان امریکا رو می خوندم
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#9 Mr. Doctor 1399-07-22 13:27
واقعا خسته نباشید استاد.بنظرم نوشتن این مقاله از مقاله های دیگه وقت بیشتری رو ازتون گرفته باشه.
همون طور که گفتید،اصلا انتظار نداشتم هیتلر رو در رتبه اول ببینم؛ولی با خوندن دلایل منطقی و درستی که اوردیدفهمیدم که قطعا درست بوده.
ممنون از شما بخاطر زحماتی که برای اشنایی بیشتر ما با دنیای کمیک میکشید؛واقعا نمیدونم چجوری میشه این همه لطف رو جبران کرد.بازم ممنون.
نقل قول کردن
AliDR
#10 AliDR 1399-07-22 14:13
مقاله مثل همیشه حرف نداشت، سپاس از استاد ترابی. یک جیز خیلی جالب که توجهمو جلب کرد قیمت اون کمیکی بود توسط آقای توپفر توی شماره ۱۰ ذکر کردین، اگه دقت کنین قیمت اون شماره از کمیکش رو نوشته ۳۰ سنت که در قرن ۱۹ مبلغ خیلی زیادی میشده!! در قیاس با کمیک بوک های قرن ۲۰ که بیشترشون برچسب قیمت ۲۵ سنت داشتن(تازه بیشتر از یک قرن جدیدتر بودن!)
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#11 Kia Iron Man 1399-07-22 20:09
بعد از این همه مقالات مختلف و متنوع در دنیای کمیک،مقاله ای درباره دنیای واقعی.مقاله جالب و به نظرم مهمی بود.دلم برای نسلی که کمیک بوک نداشتند میسوزه :lol:
موارد ۱۰ و ۹ به نظرم اهمیت خاصی داشتند.وقتی تیتر مقاله رو خوندموانتظار داستم استن لی در رتبه اول باسه وقتی رتبه دوم بود واقعا برام سوال بود رتبه اول کیه و واقعا هیچ کس انتظارشو نداشت آدولف هیتلر رتبه اول باشه
خسته نباشید استاد ترابی
نقل قول کردن
Mahdiarvenom
#12 Mahdiarvenom 1399-07-22 21:07
با سلام
عجب چیزی بود واقعا عال
واقعا شماره ۸ فوق العاده بود ،من که عاشق اون خونه ای که توش قتل اتفاق افتاده بود شدم چقدر عالی واقعا .
استن لی هم دیگه نگو این ایده که قهرمان داستان مثل آدم واقعی تو زندگی شون مشکلاتی داشته باشند واقعا عالی ،مثلا آدم واقعا می تونه خودشو جای اسپایدی بزاره و بفهمه مشکلاتش چه حسی براش به ارمغان میاره ،ولی خدا وکیلی اصلا تو شخصیت های دی سی تا حالا همچین چیزی ندیدم(البته معیارم کمیکایی که خوندم).
نقل قول کردن
hassan91
#13 hassan91 1399-07-22 23:06
شما شرط ببند یه درصد. اصن انتظار هیتلر رو نداشتم.
من حدسم این بود که استن لی کبیر مورد اول باشه. دیگه نمیشه انتظار داشت یه استن لی جدید یا یکی مثل ایشون بیاد. تصورش سخته واقعا.
نقل قول کردن
Uncle Stan lee
#14 Uncle Stan lee 1399-07-23 09:56
دلم برای استن لی خیلی تنگ شده...واقعا آدم بزرگی بود
ولی نمیدونم چرا بعضی از DC فن ها موقع فوت شدن این بزرگوار داشتن شادی میکردن :o
مخصوصا کانال های ضد سایت اسپایدی...که کلا با استاد ترابی و سایت مشکل دارن
هروقت دلم برای استن لی تنگ میشه...میرم فصل ۳ بیگ بنگ تئوری رو یک بار مرور میکنم
مخصوصا اون صحنه که پنی به شلدون میگه:شاید بعدا بتونی با استن لی ملاقات کنی
شلدون هم میگه:بستنی خوردن با استن لی فقط ۱ بار تو عمر هر آدمی رخ میده! 8)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45