10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

دفعه-ای-که-فیلم-های-مرد-عنکبوتی-حال-و-هوای-ژانر-وحشت-پیدا-کردند

معمولاً ماجراهای اسپایدرمن سرشار از رنگ های زنده، شوخی های بامزه و صحنه های اکشن مفرح هستد ولی گاهی میتونند واقعا ترسناک شوند!

مقدمه: مرد عنکبوتی یک ابرقهرمان بی عیب و نقص برای کل خانواده است تا از داستان هایش لذت ببرند. ولی علیرغم اینکه ماجراجویی های او میتوانند فان و هیجان انگیز شوند ولی تمایل دارند به طور تصادفی مخاطبین را بترسانند. و این با عقل جور درمیاد: اکثر ویلن های مرد عنکبوتی یا جهش یافته اند یا هیولا. این مساله قطعاً از طریق فیلم های او در آرک های داستان های متفاوت او نمایان شده است و سازندگان فیلم های او همچنان مرزها  را در خواهند نوردید و از طریق صحنه هایی که بیشتر به درد فیلم های ژانر وحشت (Horror) میخورند نشان خواهند داد که چقدر میتوانند دارک و مرگبار باشند.

در ضمن توصیه میشه مقاله زیر را هم حتما بخوانید:

10 صحنه در فیلم های مرد عنکبوتی که حتی از فیلم های بتمن دارک تر هستند!

 

10- لیزارد به تعقیب گوئن میپردازد – "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

در سکانسی کوتاه از فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" محصول سال 2012 دیدیم که لیزارد وارد شرکت آسکورپ میشود. گوئن استیسی با بازی اما استون چیزی را دارد که لیزارد به آن نیاز دارد پس او به تعقیب وی در آزمایشگاه میپردازد. موسیقی جیمز هورنر و کارگردانی زیبای مارک وب باعث شده این سکانس از حس و حالی بسیار ترسناک برخوردار شود. در نهایت سکانس با صحنه پنهان شدن گوئن در یک کمد به اوج خودش میرسد که ما را به یاد بازی تحسین شده " بیگانه: جداسازی" (Alien: Isolation) میندازد و جالب اینکه مرحوم جیمز هورنر بزرگ خودش سازنده موسیقی فیلم "بیگانه ها" هم بود!

 

 9- ایزاک به دست سیمبیوت آبی کشته میشود – "ونوم"

- مبارزه ونوم با یگان ویژه – "ونوم"

- تبدیل شدن کلتوس کسدی به کارنیج – "ونوم 2: بگذارید کارنیج بیاید"

از نظر فنی این یه جور جرزنی (cheating) محسوب میشه چون جزو فیلم های اسپایدرمن نیست. با این حال "ونوم" یک فیلم انشعابی از اسپایدرمن است پس همچنان میشه در این لیست آن را آورد. در یکی از صحنه های این فیلم، کارلتون دریکِ خبیث از مردی بی خانمان به نام ایزاک به عنوان نخستین سوژه آزمایش خودش برای پیوند خوردن با سیمبیوت استفاده میکنه. در این صحنه که انگار یکراست از دل یک فیلم ترسناک علمی – تخیلی مثل The Thing ساخته شده توسط استاد جان کارپنتر بیرون آمده، سیمبیوت آن مرد را پَس میزند و اوضاع قاراشمیش میشود. ایزاک بلعیده میشود و از درون پاره پاره میشود و بدنش کج و معوج میشود و استخوان هایش میشکنند و در نهایت بدنش مثل یک پوسته بی جان نقش بر زمین میشود.

ایزاک به دست سیمبیوت آبی کشته میشود – "ونوم"

صحنه دلخراشی است که با در نظر گرفتن درجه PG-13 فیلم زیاده روی به نظر میرسد. و بدتر آنکه دریک خیلی راحت با این مرگ کنار میاد و خواستار داوطلب بعدی میشه!

همچنین برای هواداران صحنه ای که ادی براک با یک یگان کامل ویژه (SWAT unit) درگیر میشه خارق العاده است.

فیلم ونوم ترسناک

یک صحنه سرگرم کننده اکشن که به طور کامل مرگبار بودن و وحشی گری این ضدقهرمان را نشان میدهد. پس چطوریه که ترسناکه؟ خب، اگر کسی یه قدم عقب بنشینه و از نقطه نظر این واحد ویژه به آن نگاه کنه متوجه میشه که کل سکانس یه کابوس بزرگه. این صحنه در واقع نسخه برعکس شده سکانس قتل عام سربازان های Colonial Marines به دست هیولاهای Xenomorphs در فیلم "بیگانه ها" اثر جیمز کامرون است. ونوم هم یه هیولای بزرگ است با دندان های بزرگ که سربازها رو مثل برگ درخت میریزه روی زمین و اگر آنه جلویش را نگرفته بود یکیشون رو خورده بود!

 و نهایتا در فیلم "ونوم 2" دیدیم که کلتوس کسدی، دست ادی رو گاز میگیره و اینجوری سیمبیوت وارد جریان خون او میشه و همین راه رو هموار میکنه برای تبدیل شدن او به کارنیج. سپس وقتی تزریق مرگبار رو بهش انجام میدن تا اعدامش کنند این سیمبیوت در او فعال میشه و تبدیلش میکنه به هیولایی که با نام کارنیج میشناسیم که صحنه ی ترسناکی است!

 

8- والچر، شوکر را میکشد – "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

مرگ شوکر

تا قبل از این صحنه در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"، والچر با بازی مایکل کیتون قطعا یک آدم بد بود ولی به نظر جزو بدترین ها نبود. اما این مساله وقتی شوکر با بازی لوگان مارشال گرین حرف زیادی میزنه و خط قرمز آقای تومز را رد میکنه تغییر میکنه. والچر به عنوان مجازات یک سلاح اشعه ای برمیداره و باهاش شوکر رو تجزیه میکنه! این صحنه، چرخشی دارک و چندش آور برای فیلمی بود که تا آن لحظه بسیار "مناسب برای خانواده" جلوه کرده بود. البته والچر اعتراف میکنه که سلاح رو اشتباهی برداشته بوده ولی در عین حال اصلا از مرگ شوکر ناراحت نشده. به خصوص که خاکستر او را از روی دستکش های شوک دهنده اش فوت میکنه و میدشون به مزدور دیگر خودش یعنی هرمان شولتز!

 

7- تبدیل شدن مکس دیلون به الکترو – "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2"

 تبدیل شدن مکس دیلون به الکترو – "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2"

الکترو با بازی جیمی فاکس میتونست ویلن خیلی بهتری بشه ولی ضعف فیلمنامه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" این اجازه را بهش نداد. اگر هم او تنها ویلن فیلم میبود خیلی بهتر میشد زیرا از نظر بصری فوق العاده بود. در صحنه ای که داره کابل ها را در آسکورپ تعمیر میکنه واسه خودش "تولدت مبارک" میخونه (چون هیشکی بهش محل نمیده!). در نتیجه او داخل مخزنی از مارماهی های جهش یافته ژنتیکی میفته که در عین حال که بهش برق میدهند انگار او را میخورند (با اون ظاهر ترسناک و دندان های بزرگشون)! این صحنه شامل خفه شدن در آب، شوکه شدن و زنده زنده خورده شدن میشود: سه فوبیای بزرگ بشریت! از اون بدتر زمانیه که او در اون مکان از روی تخت سردخانه (یا آزمایشگاه) بلند میشه و انگار در ماده یا پوسته ای سنگی فرو رفته که ازش به شکلی چندش آور و تکان دهنده بیرون میاد.

 

6- تبدیل شدن نورمن به گرین گابلین – "مرد عنکبوتی"

تبدیل شدن نورمن به گرین گابلین – "مرد عنکبوتی"

در فیلم "مرد عنکبوتی" ساخته سم ریمی در سال 2002، در سکانسی که بعد از سکانس تبدیل شدن پیتر به مرد عنکبوتی رخ میده، نورمن آزبورن را داریم که چاره ای نداره جز اینکه اون فرمول ارتقا دهنده خصوصیات فیزیکی را روی خودش امتحان کنه. چه مشکلی میتونه پیش بیاد؟ خب .. همه چی چون پای یه فیلم از مرد عنکبوتی در میانه! نورمن به شدت شروع میکنه به لرزیدن، جیغ زدن و چشماش سفید میشه و از اینجا دارای زور بازو و چابکی فرابشری میشه و به شخصیت دارک تر خودش فرو میره. نوع فیلمبرداری متلاطم این صحنه که سم ریمی در آن تبحر داره به همراه بازی فوق العاده ویلم دفو و موسیقی متن موثر دنی الفمن باعث ترسناک تر شدن صحنه میشود که مشخصه قراره ادای دینی مدرن باشه به قصه کلاسیک "دکتر جکیل و مستر هاید" چون او دستیار خودش (دکتر استرام) را میکشه و از اینکه نیمه خبیث وجودش را فرا گرفته لذت میبره. این اولین نمونه از بازگشت سم ریمی به ریشه های خودش در ژانر وحشت بود و قطعاً آخرین آن نبود!

 

5- پیوند خوردن سیمبیوت با ادی براک – "مرد عنکبوتی 3"

پیوند خوردن سیمبیوت با ادی براک – "مرد عنکبوتی 3"

وقتی پیتر پارکر دیگه از دست سیمبیوت در "مرد عنکبوتی 3" به ستوه میاد، به برج ناقوس کلیسای معروف شهر میره تا از شرش خلاص بشه. در همان اثنا، ادی براک هم در کلیسا حضور داره (بسیار دلشکسته و خشمگین هم هست) و اتفاقی جیغ و فریاد اسپایدرمن را موقع تلاش برای رهایی از دست سیمبیوت میشنوه. این سکانس افکت های ویژه فوق العاده و بازی های عالی داره . و البته فیلمبرداری آن نیز شگفت انگیزه ، مخصوصا وقتی که سیمبیوت به ادی پیوند میخوره. یعنی صحنه تولد ونوم عالیه. سیمبیوت ادی را میچرخانه و با شاخک های خودش ادی رو مثل کسی که به صلیب کشیده شده نگه میداره و وارد دهانش میشه و در نهایت او را در حالی که بر زمین افتاده کاملا دربر میگیره و به سمت دوربین نعره میکشه. این صحنه نشون میده اگر سونی صبر و تحملش رو زیاد کرده بود، سم ریمی میتونست یه ونوم معرکه در "مرد عنکبوتی 4" تحویل ما بده.

 

4- والچر و پیتر پارکر در ماشین – "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

https://www.spidey.ir/images/img/content/2017/car-talk.jpg

چیزی که این صحنه را ترسناک میکنه ، تنش است. هیچ چیز چندش آور، خشن یا حتی داد و فریادی بین شخصیت ها نیست. فقط پیتر پارکر که توسط پدر دوست دخترش یعنی آدریان تومز با ماشین داره برده میشه به مراسم رقص مدرسه. منتهی پدر دوست دخترش همون خبیث اصلی فیلمه (والچر) و خیلی هم تیز و باهوشه و خیلی راحت متوجه راز بزرگ پیتر میشه. مایکل کیتون (بازیگر نقش والچر) عالی نقش کسی رو بازی میکنه که به طور غیر مستقیم تهدیدآمیزه ، اونقدر عالی و حساب شده که هر کسی که داره این صحنه پرتنش را نگاه میکنه ستون فقراتش یخ میکنه! شاید خیلی ها انتظار داشتند این صحنه با حمله یکی به دیگری ادامه پیدا کنه ولی با همان دیالوگ پر تنش تموم میشه و پیتر و آدریان فعلا دست از سر هم برمیدارند ولی خودشون هم میدونند که قضیه تموم نشده و خیلی خیلی زود دوباره با هم روبرو میشن، منتهی این بار در هیبت والچر و اسپایدرمن! (این مقاله را هم درباره این صحنه بخوانید).

 

3- پیتر پارکر متوجه خباثت نورمن آزبورن میشه - "مردعنکبوتی راهی به خانه نیست"

سبک سم ریمی

سم ریمی به عنوان کارگردان سری نخست فیلم های مرد عنکبوتی، سبک بصری خاصی در فیلم های خودش داره که شامل شات های کلوز-آپ های برجسته میشود به همین دلیل به این سبک لقب Raimi-cam داده اند که به حرکت دراماتیک دوربین در فیلم های او اشاره میکنه. او به ویژه از این سبک در فیلم های دهه 80 و 90 میلادی خودش زیاد استفاده کرد (به ویژه در سری ترسناک Evil Dead) و همچنین در فیلم های مرد عنکبوتی. «جان واتس» کارگردان "راهی به خانه نیست" چندین بار در این فیلم به این سبک ادای احترام میکنه که نقطه اوج آن در سکانس پرتنشی است که پیتر از سوی حس عنکبوتی خودش درباره نورمن آزبورن هشدار دریافت میکنه. در حقیقت اون اولش که پیتر متوجه اخطار حس عنکبوتی میشه و انگار پس زمینه داره ازش دور میشه و دوربین زوم میکنه روی صورتش، آدم رو به یاد فیلم های ریمی میندازه. تام هالند در مصاحبه با سایت Den of Geek این مساله را تایید کرده که واتس عمدا اینکار رو کرد تا به سبک ریمی ادای احترام کنه.

 

2- میستریو روح و روان پیتر را داغون میکنه – "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

میستریو روح و روان پیتر را داغون میکنه – "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

بدون شک نقطه اوج فیلم "دور از خانه" مربوط میشه به سکانسی که در آن میستریو برای اسپایدرمن توهم ایجاد میکنه تا از این طریق هم روی اعصاب و روحیه او تاثیر منفی بگذاره و هم اینکه بفهمه که آیا قضیه را به چه کسانی گفته است. در این سکانس یک عالمه اشاره و ارجاع داریم به توهمات گوناگون خلق شده در دنیای کمیک توسط میستریو. در واقع در این سکانس میستریو از خاطره مرگ تونی استارک برای بر هم زدن تعادل و اعصاب مرد عنکبوتی استفاده میکنه و در صحنه ای ترسناک شاهد هستیم که مرد آهنی زامبی مانند از قبر خودش بلند میشه. در مجموع سکانسی که برای پیتر توهم ایجاد میکنه حیرت آوره و بسیار به دنیای کمیک وفادار. نکته مهم و ظریف این سکانس این بود که میستریو در عین این که با جلوه‌های ویژه حرفه‌ای و توهمات قوی‌اش در حال زجر دادن اسپایدی بود اما عامل قوی‌تری که باعث شد اسپایدی کلا از قافله پرت شود و حتی نتواند از خارش پیتری (!) یا همون حس عنکبوتیش استفاده کند این بود که میستریو با روان پیتر بازی کرد، به طوری که طی آشنایی‌که در این مدت با او پیدا کرد به احساسش نسبت به تونی پی برد و از همین نقطه ضعف پیتر برای له کردن او استفاده کرد و این عامل بصری که نظیرش شاید فقط در فیلم "دکتر استرنج" دیده شده بود در کنار عامل روانی مذکور باعث شد تا این صحنه ها هرگز از ذهن هیچ هواداری پاک نشود و به یکی از لحظات ماندگار، خلاقانه و برتر مردعنکبوتی در دنیای سینمایی مارول تبدیل شود.

 

1- دكتر اختاپوس در بیمارستان خون به پا میکند – "مرد عنکبوتی 2"

https://www.spidey.ir/images/img/content/top-30-movie-moments/dr-octopus-wakes-up.jpg

ریمی در این سكانس برتر "مرد عنکبوتی 2" بار دیگر به ریشه های خود در ژانر وحشت برمیگردد. در واقع ما شاهد هستیم كه اتو اكتاویس (دکتر اختاپوس) پس از حادثه ای كه برایش پیش آمده چطور روی تخت بیمارستان به هوش آمده و بازوان مكانیكی اش چه خونی به پا میكنند! ریمی سكانسی بسیار نفس گیر و حتی غافلگیر كننده خلق میكند كه شاید تماشای آن اصلاً برای مخاطبان كم سن و سال مناسب نباشد. جالب این است كه در میان تمام آن جیغ ها میتوان اشارات ظریفی به سری كالت و كلاسیك ریمی یعنی "كلبه وحشت" (Evil Dead) پیدا كرد (مثلا تاكید روی اره برقی یا نحوه ای كه بازوان اختاپوسی دنبال قربانیان خود میروند و ما آن را از طریق دوربین داخل بازوها میبینیم). هیچ صحنه دیگری در فیلم های اسپایدرمن نیست که اینقدر ترسناک باشد و مرگ ها همگی دلخراش هستند و این در حالیست که هیچ خونی مشاهده نمیکنیم و موسیقی هم به گوش نمیخوره و همه چیز از طریق صدای جیغ و اون زوم های معروف دوربین فیلم های ریمی به بیننده منتقل میشه که باعث شده این سکانس هنری و به یاد ماندنی تر هم بشه.

 

مهدی ترابی مهربانی

با بهره گیری از مقاله سایت ScreenRant

All rights reserved © Spidey.ir 2023

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 صحنه در فیلم های مرد عنکبوتی که حتی از فیلم های بتمن دارک تر هستند!

10 ایسترگ مربوط به سری فیلم های "مرده شریر" (EVIL DEAD) در فیلم ها و بازی های مردعنکبوتی

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

15 لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 لحظه برتر فیلم “انتقام جویان: جنگ بی نهایت” (AVENGERS INFINITY WAR)

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

10 صحنه برتر و تاثیرگذار فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" (AVENGERS: ENDGAME)

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی مارول (MCU)

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AmirK8422
#1 AmirK8422 1399-12-27 12:20
مثل همیشه بسیار عالی اون مورد حرف زدن والچر با پیتر خیلی جذاب بود تهدید یک پدر به دوست پسر دخترش شاید خیلی کلیشه ای باشه ولی بازی زیبای مایکل کیتون این صحنه رو بسیار جذاب ساخت و باعث شد موهای تنمون سیخ بشه!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1399-12-27 12:39
سلام
ممنون بابت مقاله.
فیلم های مرد عنکبوتی واقعا صحنه های دارک و ترسناک کم نداشتند واقعاند تا صحنه دیگر مثل حمله گرین گابلین به خونه زن عمو می هم ترسناک بودند اما خب این یک لیست ۱۰ تایی هست و باید بهترین ها باشند.
موسیقی های جیمز هورنر برای فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۱ واقعا زیبا بود و این موضوع توی مورد ۱۰ هم کاملا مشهود هست.
حالا فیلم ونوم که نباید PG 13 میگرفت و برای ونوم یکم کم بود اما صحنه مورد ۹ واقعا عالی بود و البته ترسناک!
مورد ۸ هم برای ادامه فیلم جالب بود چون نشون میداد والچر وقتی پای خط قرمز هاش وسط باشه از کشتن و حتی کشتن یک آدم معمولی و همکارش یا یک قهرمان نوجوان هیچ ابایی نداره.
مورد ۷ هم جالب بود ولی حیف که الکترو نتونست ویلن قابل قبولی بشه.
من همین دیشب برای چندمین ( اینقدر زیادن که حسابش از دستم در رفته. ) بار مرد عنکبوتی ۱ رو دیدم واقعا این صحنه هم بسیار چالش بر انگیز بود و البته مسئله ترسناکش این بود که اون همکار نورمن نگرانش بود و خواست نجاتش بده اما گرین گابلین با بی رحمی اون رو کشت!
من معتقدم اگر سم ریمی در حالت معمولی بود شاید میتونست یک ونوم عالی تحویل بده اما متاسفانه نشد. یعنی شما ببینید یک فیلمنامه عالی داشته باشید بعد استودیو بیاد خرابش کنه و شخصیتی که دوستش ندارید رو تحویلتون بده و بگه تو یک مدت زمان کم یه فیلم از این درست کنه! واقعا کار سختی بود و فیلم هم نا امید کننده شد اما باید قبول کرد صحنه مورد ۵ بسیار زیبا بود و نوید یک دشمن سرسخت و نبردی عالی رو میداد.
درمورد صحنه ۴ هم که توضیحات کامل بود مثل بقیه.
من مایکل کیتون رو خیلی دوست دارم. از اون بازی عالیش توی بتمن های تیم برتون تا والچر بازگشت به خانه! واقعا این صحنه تماشاچی رو میخکوب میکنه و مشتاقش میکنه برای دیدن ادامه فیلم و سوالاتی در ذهنش میاد مثل حالا چی؟ چی میشه؟ الان که والچر هویت پیتر رو میدونه چه بلایی سرش میاد؟ واقعا پیچش و صحنه عالی بود.
درباره مورد ۲ هم واقعا صحنه های توهم میستریو ترسناک و چالش بر انگیز بود و نشون میداد که میستریو توی صحنه های ترسناک دستی بر آتش داره. و البته قصدش این بود که با ترس و کمی چاشنی عذاب وجدان پیتر رو از پای در بیاره.
واقعا چشمم به عنوان مقاله خورد فهمیدم کدوم صحنه اوله. یعنی هنوزم من که خیلی این صحنه رو نگاه کردم باز هم دچار تنش کوچکی میشم! واقعا آدم هم دلش برای اونا میسوزه و نشون میده دیگه اتو اکتاویوس مهربان توی کار نیست. از این به بعد دکتر اختاپوس میاد وسط که برای رسیدن به هدفش هرکاری میکنه.
با تشکر
نقل قول کردن
P.B.P
#3 P.B.P 1399-12-27 12:49
سلام استاد ترابی مقاله خیلی خوبی بود من هم مثل شنا در گزینه سه ستون فقراتم یخ زد و در گزینه هه ده هم گفتم صد در صد الان لیزارد میاد گوئن رو میگره و در گزینه ۸ هم خیلی چندشم شد و در گزینه هفت هم خیلی دلم برای الکترو سوخت و در گزینه شش هم ویلیام دفو خیلی خوب نقش یک گابلین تازه متولد شده رو خوب بازی کرد و قیافه چهره اش واقعا هم رو ترسوند و در گزینه پنج هم وقتی که ونوم آمد جلو گفتم الان میاد می خورتم :lol: و در گزینه چهار هم جنگ ونوم با مامور های خیلی باحال و مخوف بود و در گزینه دو هم میستریو پیتر رو واقعا خیلی ترسوند و اذیت کرد ود در گزینه یک هم واقعا سکانس جذابی مثلا موقعی که بازو ها زن پرستار رو می کشند و ناخن های زن پودر می شدو جیغ میزد یا مرد پرستار نترسی با اره برقی اومد جلو و هر چهار بازو رفتند کشتنش خیلی جالب بود در کل مقاله خوبی بود ممنون.
نقل قول کردن
CAPITAN VENOM
#4 CAPITAN VENOM 1399-12-27 12:57
جای یک سکناس توی این لیست خالیه به نظرم خالیه توی فیلم مرد عنکبوتی ۱ اون سکانسی که نورمن داره با گابلین توی آینه حرف میزنه و گابلین بهش خبر کشتن هیئت مدیره شرکتش رو میده همیشه با عث مور مورم میشه مخصوصا اون خنده شیطانی گابلین و میمیک صورتی که آقای ولیام وفو درمیاره به نظرم جز سکناس هایی که حال و هوای وحشت دارن هست و جاش تو این لیست خالیه
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#5 Mr. Doctor 1399-12-27 13:18
خیلی عالی بود استاد ترابی
ممنون از شما
شماره9 واقعا ترسناک بود،همچنین شماره 1 :eek:
واقعا لحظه ی اولی که بازوان داک اک به حرکت در میان،کاملا شوکه کننده بود
شماره4 هم بنظرم بیشتر هیجان انگیز و خفن بود تا ترسناک :-*
البته اگه از نظر بیننده بهش نگاه بشه.وگرنه اگه خودمون رو جای اون نیروهای ویژه بیچاره(!)بذاریم واقعا خیلی ترسناکه
خسته نباشید
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#6 AmirhoseinJafari2005 1399-12-27 13:36
عالی بود خیلی منتظر این مقاله بودم :-) مرسی واقعا خیلی خوب بود خسته نباشید ;-) مورد های ۱ ، ۴ ، ۵ و ۶ خیلی خوب بودند...
راستی آقای ترابی سال جدید رو پیشاپیش بهتون و اعضای سایت تبریک میگم... امیدوارم که در سال جدید مقالات بهتر و اتفاقاتی بهتر رو شاهد باشیم ;-)
(گرچه سه روز مونده به عید ولی من زودتر تبریک گفتم :lol: )
نقل قول کردن
The Devil Of Hells Kitchen
#7 The Devil Of Hells Kitchen 1399-12-27 14:09
با سلام مقاله بسیار عالی بود ، با تشکر از آقای ترابی

فیلم های مردعنکبوتی البته جدا از قضیه cheating بیشتر فان هستن و هدف خواصی رو دنبال میکنن تا الهام بخش مسئولیت پذیری باشند و این قسمت های ترسناک فیلم هاشون نشون میده که مسئولیت نپذیرفتن یا ترس و خشم چه عواقبی میتونه داشته باشه .
من خودم مرد عنکبوتی بازگشت به خانه فیلم مردعنکبوتی مورد علاقم هست اون قسمتی رو دوست داشتم که پیتر و والچر توی ماشین پیش هم هستن خیلی دلهره آور بود و مخصوصا قسمتی که ماشین پشت چراغ قرمز بود چهره پیتر که دیگه هیچی هر آدمی دلش میخواست جای پیتر به لیز بگه نگوووووووو نکن نساز الان بختمو دگرگون میکنی .
در دو هم که مرد آهنی یک جوری اومد تو صورت پیتر که آدم فکر میکردیک نفر زامبی شده تا بیاد تو رو به خاطر شکست و نداشتن حزم شکنجه کنه !
یک و 5 هم که حرفی ندارم کلا تو فیلم های اسپایدر من 1 و 2 ویلن ها هی میزد به سرشون میزدند مردم رو میکشتند که از نقاط مثبت فیلم بود که آدم چند بار فقط میخواد بره همون قسمت رو ببینه .

باز هم دستتون درد نکنه آقای ترابی مهربانی .
نقل قول کردن
Agent bishop
#8 Agent bishop 1399-12-27 14:18
همه سکانس ها به جا و درستن مخصوصا بیمارستان که اصلا من عاشقشم .
یک سکانس دیگه که اگه رتبه بندی بیشتر بود میتونست باشه سکانس نبرد مردعنکبوتی و مردشنی داخل تونل قطار که نمی‌دونم چرا بچه بودم اینقدر از این صحنه میترسیدم
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#9 Ehsan Spider 1399-12-27 15:42
سلام
خیلی ممنون استاد
مقاله عالی و بی نقص بود و متن ها تاثیر گذار و جذاب.

10 : مورد 10 خود منو هم موقعی که داشتم نگاهش میکردم ترسوند اولین باری که این صحنه رو میدیدم قبلش میشد پیشبینی کرد که لیزارد یهو به گوئن نگاه می‌کنه ولی بازم ترسناک بود. حتی دومین و سومین باری که این صحنه رو دیدم با اینکه میدونستم قرارع چی بشه بازم ترسیدم. این صحنه جز اون دسته از صحنه هایی هستش که همیشه ترسناکن حتی وقتی که میدونی قراره وی بشه.

9 : با اینکه این صحنه رو ندیدم ولی با توانایی نویسنده و هنر و جادوی استاد توی ترجمه این صحنه رو به صورت ذهنی تجربه کردم. واقعاً صحنه ترسناکی هستش حتی اگه از نزدیک لمسش نکنی و توی ذهنت تصویر سازی کنی.

8 : این صحنه رو من تقریباً 2 بار دیدم بار اولش که یهویی و هجان انگیز این صحنه اتفاق افتاد و آدم بیشتر از ترس انگشت به دهن میموند. ولی بار دوم دیگه صحنه کاملا عادی بود برام.

7 : مورد 7 واقعا نویسنده مقاله و مترجم که استاد عزیزمون هستند رو هنرمندانه توصیف کردند من خودم این صحنه رو دیدم واقعا صحنه ای ترسناک و تکان دهنده هستش. مخصوصاً جیمی فاکس که آدم باهاش هم دردی میکرد که کسی بهش محل نمیزاره، و خوده شدن، غرق شدن، و برق گرفتن همچین کسی قطعا دردناک و تکان دهنده هستش. با اینکه از وقتی مکس رو توی فیلم دیدیم میدونستیم قراره طی یه فرایندی به الکترو تبدیل بشه و خودمونو برای یه صحنه برق گرفتگی ساده آماده کرده بودیم ولی حتی با وجود این آمادگی ترس و برق گرفتگی مکس رو احساس کردیم.

6 : این صحنه رو من نزدیک 3 بار دیدم و هنوز هم با دیدن دوباره احساس ترس میکنم. این صحنه یه خوبی داشت اونم اینکه ویلم دفو انقدر خوب در نقش گرین گابلین فرو رفته بود که ما خودمون هم درد و ترس نورمن رو احساس میکنیم و باهاش همراه میشیم.

5 : حتی گیفی که توی مقاله استفاده کرده بودید هم باعث ترس میشه. فیلمبرداری عالی و جادوس سم ریمی باعث اینجا صحنه ای فوق شاهکار در زمینه ترس میشه. درسته که این فیلم زیاد مورد پذیرش قرار نگرفت و با دخالت های بیجا مانع هنرنمایی سم ریمی شدند ولی این صحنه شاهکار بود. یه دقیقه خوتون رو جای ادی بزارید سیمبویت نمیزاره با اراده خودت دست و پاتو تکون بدی مثل اینکه در تابوتی باشی که فضا برای تکون دادن دست نداره و وارد دهنتون میشه حتی گفتنش هم ترس و به همرام داره.

4 : گفتم که من این فیلمو ندیدم ولی با خوندن این مقاله تحریک شدم که این فیلمو ببینم. توصیف فوق‌العاده نویسنده و ترجمه عالی استاد باعث میشه خودمون جای اون یگان بزاریم و باهاشون همراه بشیم.

3 : این مورد شاید واسه پیتر بیشتر از تماشاگران فیلم ترسناک تر باشه الان مثلا من به جای پیتر بودم با خودم میگفتم وای الان میره سراغ ند وای زن عموم یعنی حالا که میدونه ممکنه به عزیزام آسیب بزنه؟؟ خب صحنه بعد از این صحنه هم جذابه ( خطر اسپیول ) اون صحنه ای که پیتر داره میدود خب صحنه خیلی ساده رو داریم میبینیم ولی با مشت یهویی و ناگهانی شوکر که به پیتر میزنه انگار در همون صحنه یکی بهمون شلیک میکنه درسته که ترسناک نیست و ناگهانی بودن صحنه باعث شوکه شدن میشه.

2 : اتفاقا همین 2 روز پیش بود که از تلوزیون این فیلم رو خلاصه وار نشون دادن منم که برای چندمین بار دیدم این صحنه هم بود. با اینکه قبلا دیده بودم هنوز هم برام تازگی داشت صحنه بلند شدن تونی از قبر و توهمات پیتر باعث موندگاری این صحنه جذاب میشد تغیر مداوم صحنه و جلوه های ویژه جذاب باعث تاثیر گذاری و جذابیت از لحاظ بصری این صحنه میشد.

1 : قطعا ترسناک ترین مورد توی مقاله بود ضرباتی که بازوان دوک‌اوک به دکتر ها وارد میکرد واقعا درد داشت طوری که آدم در جاهایی حتی چشماشو میبست و میگفت الان خونش میپاشه رو من. همراه ضربات اون قسمتی که ضربه خورده بود هم توی بدن ما احساس درد کوچکی به وجود می‌آمد انگار استخوان شکست.


خیلی ممنون استاد عزیز و نویسنده رو هم یه تشکری داشته باشم.
نقل قول کردن
hassan91
#10 hassan91 1399-12-27 16:17
سم ریمی اریجین معرکه برای ویلنها میده به طوری که ادم هم طرفو درک میکنه و هم اینکه ترسناک میشه. گرین گابلین و دکتر اختاپوس و مرد شنی و ونوم همشون این ویژگی رو داشتن. من خودم که تو تبدیل شدن فیلنت مارکو به مرد شنی موهای تنم سیخ شد.
من فکر کنم اگه اریجین سینمایی شخصیتهای منفی و شرور کمیک بوک رو رتبه بندی کنیم بیشتر از نصفش مال مرد عنکبوتی میشه :-)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#11 AmirhoseinJafari2005 1399-12-27 16:37
راستی آقای ترابی بنظرم یه مقاله ای هم درباره رتبه بندی اریجین ابرشرور های مرد عنکبوتی در دنیای سینما اختصاص بدین بنظرم مقاله خیلی خوبی میشه ;-)
نقل قول کردن
mobin rz
#12 mobin rz 1399-12-27 16:41
با تشکر اقای ترابی
خب من که همشونو دوست دارم مورد یک که واقعا هنوزم تو این فکرم که چطور انقدر حرفه ای و تاثیر گزار ساخته شده
یه صحنه هم بوده که عجیبه برام که تو لیست نیست و اونم سکانس انیمیشن مرد عنکبوتی درون دنیای عنکبوتیه که مایلز قایم شده و پراولر داره دنبالش میگرده من که یه استرس خاصی داشتم و هنوزم وقتی میبینم دارم .
یه چیزی هم در مورد جیمی فاکس بگم و اونم اینکه من هم عاشق بازی و هم عاشق شخصیت پردازی اون تو فیلمTASM2 هستم واقعا بنظرم در حقش ظلم شده.
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
+1 #13 Scarlet Speedster 1399-12-27 17:46
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی و عزیز ، جناب آقای ترابی .
مقاله ای که ترجمه کردید یکی از بهترین مقالات این چند وقت اخیر بود که جای خالیش واقعاً توی سایت احساس میشد . خیلی از خوندن مقاله لذت بردم ( اینها یه سری حرف های کلیشه ای هستن که هر موقع میخوام نظرم رو دربارهٔ مقالات سایت به اشتراک بذارم از اونا استفاده میکنم :D چون تمام مقالات سایت به یک اندازه محشر هستن )
به نظرم تماشای تک تک این صحنات باعث میشه مو های تن آدم سیخ بشه و قلب ـش تا چند ثانیه تند تند بزنه . در بین موارد مقاله گزینه های ۱۰ ، ۲ و ۱ صحنه های مورد علاقه‌ـم هستن و هر دفعه که اونها رو تماشا کنم از اونها لذت می‌برم .
به نظرم صحنهٔ دیگه ای که واقعاً میتونست توی مقاله جایی داشته باشه ، صحنه ای از فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ هستش که در اون ، بعد از اینکه دونالد منکن سم اون عنکبوت های دستکاری شده رو به هری آزبورن تزریق میکنه ، هری به گرین گابلین تبدیل میشه و به نظرم صحنه های ترسناک و دلهره آوری رو رقم میزنه . برق ها خاموش میشه و نور سبز اتاق رو فرا میگیره ، هری درد زیادی میکشه و لباس های خودش رو پاره میکنه ، تغییرات فیزیکی عجیبی روی بدن‌ـش به وجود میاد و ... خلاصه که به طور ترسناکی به گرین گابلین تبدیل میشه ( تازه بلافاصله بعد از این صحنه ، هری آسکورپ رو به خاک و خون میکشه و بیشتر آدم های اونجا رو به قتل میرسونه که این هم به خودی خودش صحنهٔ ترسناکی ـه ؛ اما چون جزو صحنه های حذف شده به حساب میاد ، نمیشد در مقاله قرارش داد )
و البته صحنهٔ مرگ گوئن استیسی که اون هم ترس و دلهرهٔ خودش رو داشت ولی به نظرم صحنه ای که در بالا گفتم ترسناک‌تر بود .
میدونم که مقاله ترجمه شده ست و نمیشه در موارد مقاله دست برد ، ولی به نظرم در چنین مقاله ای این صحنه لیاقت این رو داشت که حضور داشته باشه .
باز هم از استاد ترابی عزیز بابت نگارش این مقالهٔ جذاب تشکر میکنم ( این هم یه جملهٔ کلیشه ای دیگه :lol: )
وقت بخیر !
نقل قول کردن
Amir-Hossein
#14 Amir-Hossein 1400-08-09 21:30
بسیار ممنونم از استاد ترابی بابت ترجمه مقاله
گزینه های ۹ و ۶ از نظر بنده واقعا نگران کننده بودند ، مخصوصا گزینه ۹ که یکدفعه اتفاق افتاد و واقعا خود من رو شوکه کرد :sigh:
ولی گزینه ۳ با اینکه خیلی اتفاق ترسناکی نداشت ولی هر اسپایدرمن فنی توی این صحنه موی تنش سیخ میشه :sad:
البته بازی مایکل کیتون در این نقش هم بی تاثیر نبوده.
اسپایدرمن هم شخصیت خیلی خیلی قدرتمند یا ضعیفی نیست،
در اکثر داستان های اسپایدرمن ،زمانی که پیتر میخواد مبارزه کنه نفسمون بند میاد چون همیشه مطمئن نیستیم که بتونه حریفش رو شکست بده، ولی پیتر با تصمیم های درست و بجا تونسته از پس اکثر مبارزه ها بر بیاد.
باز هم تشکر میکنم از استاد ترابی عزیز
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#15 Jastice.SLH 1400-08-09 22:25
Wow
عالی بود استاد
این صحنه ها مخصوص عضوی از خانواده هست که عاشق صحنه های ترسناکه 8)
البته مورد 10 یکم باید توی رتبا بالاترین میبود چون به نظرم از مورد هایی مثل مورد 8 ترسناک تر بود (خدایی مورد 8 با اینکه شوکه کننده بود اما زیاد ترسناک نبود :-* )
مورد 6 خیلی شوکه کننده و ترسناک بود و هیچکس انتظارشو نداشت
مورد 5 هم که نگم :lol: وقتی برای اولین بار مرد عنکبوتی 3 رو دیدم 8 سالم بود و تا 11 سالگی این صحنه رو جلو میزدم تا نبینمش :D (برای من از تمام موارد ترسناک تر بود
مورد 4 هم بیشتر خفن و هیجان انگیز بود تا ترسناک ولی خب اون تنش و خشونتی که مشاهده میشد صحنه رو یکم ترسناک میکرد
مورد 3 هم بیشتر ذهنی/روانی بود تا فیزیکی و نشون داد که تومز با اینکه پیره اما نشون داد خیلی میتونه تهدید آمیز تر و ترسناک تر از این حرفا باشه (کاشکی برای والچر کمیک ها هم اینقدر اباهت قائل میشدن :oops: )

مورد 2 هم که....
هر کسی توی این موقعیت جای پیتر بود میگفت : اصلا غلط کردم دیگه تو کارات دخالت نمیکنم و.... :D
میستریو هم با اینکه دراماتیک عمل میکنه اما بعضی مواقع میتونه با توهماتش ، تو ترسناک بودن حتی از مفیستو هم جلو بزنه :eek:

مورد 2 هم خییییییلی پر تنش بود!!!!! واقعا مو به تن آدم سیر میشد!!!!! خودم شخصا با اون جیغ ها و فریاد ها و... آدم از ترس به خودش میترسه :sad: :D

صحنه درگیری ذهنی نورمن و هویت گابلینیش هم میتونست تو این صحنه باشه (با اون خنده ها و تنش های دلهره آور!)
نقل قول کردن
Amir ko
#16 Amir ko 1400-08-10 07:39
سلام
مقاله عالی بود با تشکر از استاد ترابی
نقل قول کردن
amin Hajati
#17 amin Hajati 1400-08-10 11:36
سلام آقای ترابی میشه لطفا من داخل سایت همکاری کنم؟
مثلا داخل گذاشن مقاله یا ترجمه کمیک.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45